MERSUN LÄMPENEMINEN TALVELLA.

C2504-matic

Ongelmana on C-sarjan Mersun moottorin lämpötilan nousu pakkasella, ei tahdo nousta millään 80 asteiseksi. Outo on kylmä kovalla pakkasella.
Pitääkö hankkia nokkapeitto ja millainen?

27

4161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mese200K

      Onko termostaatti kunnossa,omalla olen ajellut ilman peittoja ja lämpö pysyy ihan ok lukemissa.

    • 2.4STW_

      3-sajan BMW ei nouse 25 pakasella yli 75 asteen ollenkaan ja nyt 10 pakkasella ja 45min narussa olon jälkeen nousee 75 asteeseen 25km työmatkan päätteeksi. Normaaliin 100 asteeseen ei ole tainnut pakkasten alettua nousta kuin kerran. Huollon mukaan kaikki on kunnossa.

      Autot nyt vaan vaatisi sen viimasuojan nokalle.

      • C2504-matic

        Tiesitö, että Bemarissasi on kolme eri termostaattia. Jokin niistä voi otta viallinen.


    • RMB

      Ei viimasuojaa tarvitse hävetä. Kovilla pakkasilla moottoria jäähdyttävä ajoviima on tosi raakaa esim. 80 km/h nopeudella. Alhainen lämpö ei ole hyväksi moottorille ja polttoaineen kulutuskin kasvaa.
      Vanha kunnon suoja maskin eteen tai pahvia maskin taakse, jos mahtuu, mutta ei kennostoon kiinni.
      Pitää muistaa ottaa pois kun kelit lämpenee.

      • Vha_pieru

        Muistini yltää 1950-luvulle, jolloin autoissa varsin tavallinen varuste oli jäähdyttimen edessä oleva rullakaihdin. Siitä johti ketjuntapainen kojelautaan. Kuski pystyi täten säätelemään viimasuojansa tehoa ajon aikanakin.

        Pitäisiköhän tuollainen kapistus keksiä uudestaan näin 60 vuoden jälkeen?


      • ei_tarvitse_keksiä
        Vha_pieru kirjoitti:

        Muistini yltää 1950-luvulle, jolloin autoissa varsin tavallinen varuste oli jäähdyttimen edessä oleva rullakaihdin. Siitä johti ketjuntapainen kojelautaan. Kuski pystyi täten säätelemään viimasuojansa tehoa ajon aikanakin.

        Pitäisiköhän tuollainen kapistus keksiä uudestaan näin 60 vuoden jälkeen?

        Kyllä ainakin Bemareissa on lämpötilan mukaan säätyviä säleikköjä, ehkä joissakin Mersuissakin.


      • RMB
        Vha_pieru kirjoitti:

        Muistini yltää 1950-luvulle, jolloin autoissa varsin tavallinen varuste oli jäähdyttimen edessä oleva rullakaihdin. Siitä johti ketjuntapainen kojelautaan. Kuski pystyi täten säätelemään viimasuojansa tehoa ajon aikanakin.

        Pitäisiköhän tuollainen kapistus keksiä uudestaan näin 60 vuoden jälkeen?

        Vanhassa vara parempi eli kokemus tuo tietoa.


      • 24234

        Bemariin ei saa viimasuojaa. Suurimpaan osaan merkeistä kyllä. Jostain syystä kotimainen valmistaja ei tee suojaa buimuriin.


      • Vha_pieru
        ei_tarvitse_keksiä kirjoitti:

        Kyllä ainakin Bemareissa on lämpötilan mukaan säätyviä säleikköjä, ehkä joissakin Mersuissakin.

        C-sarjan nykymersujen (W205, S205) Exclusive-malliversioon saa tehdaslisävarusteena jäähdyttimen eteen säätyvälamellisen Airpanel-ilmanohjaimen hintaan 152,02 €.

        Omasta S205-autostani moinen värkki puuttuu jo siksikin, että malliversioni on Avantgarde, johon Airpanelia ei ole edes tarjolla.

        Exclusive = ”perinteinen” M-B-säleikkö, jonka päällä tähtilogo ulkonevana ”tähtäimenä”
        Avantgarde = yksinkertaisempi säleikkö, vähemmän kromia, tähtilogo isompana säleikön keskellä

        Em. versiot samanhintaiset.

        E-sarjassa luultavasti vastaava juttu.


      • E220_CDI_Avantgarde
        Vha_pieru kirjoitti:

        C-sarjan nykymersujen (W205, S205) Exclusive-malliversioon saa tehdaslisävarusteena jäähdyttimen eteen säätyvälamellisen Airpanel-ilmanohjaimen hintaan 152,02 €.

        Omasta S205-autostani moinen värkki puuttuu jo siksikin, että malliversioni on Avantgarde, johon Airpanelia ei ole edes tarjolla.

        Exclusive = ”perinteinen” M-B-säleikkö, jonka päällä tähtilogo ulkonevana ”tähtäimenä”
        Avantgarde = yksinkertaisempi säleikkö, vähemmän kromia, tähtilogo isompana säleikön keskellä

        Em. versiot samanhintaiset.

        E-sarjassa luultavasti vastaava juttu.

        E-sarjassa ei ole ihan sama juttu, koska ilmanoton sulkevat lamellit ovat jäähdyttimen takana tuulettimen yhteydessä. Jos ne sulkulamellit tosiaan ovat S205:n jäähdyttimen edessä, niin sehän on hyvä parannus?

        Mallitunnukset:
        Classic - Is that all you can afford?
        Elegance - E, niinkuin Eläkeläinen
        Avantgarde - Vaimo ei antanut lupaa Bemarin ostoon


      • Vha_pieru
        E220_CDI_Avantgarde kirjoitti:

        E-sarjassa ei ole ihan sama juttu, koska ilmanoton sulkevat lamellit ovat jäähdyttimen takana tuulettimen yhteydessä. Jos ne sulkulamellit tosiaan ovat S205:n jäähdyttimen edessä, niin sehän on hyvä parannus?

        Mallitunnukset:
        Classic - Is that all you can afford?
        Elegance - E, niinkuin Eläkeläinen
        Avantgarde - Vaimo ei antanut lupaa Bemarin ostoon

        Voin olla väärässäkin. Koska minulla ei ole Airpanel-varustetta, en osaa sanoa varmasti, mihin nuo ilmanohjaus-/sulkulamellit on C-Exclusivessa tarkalleen ottaen sijoitettu. Avantgarde-malliversioon niitä ei joka tapauksessa ole tarjolla.

        Nykyisen C-sarjan Exclusive-versio saattaisi olla ikään kuin Eläkeläisille tarkoitettu entisen Elegancen tapaan. Olemme vaimoni kanssa eläkkeellä molemmat ja olemme sen myötä 2½ vuoden ajan opetelleet tulemaan toimeen yhdellä autolla. C-Mersuun siirryttäessä oli siis kuunneltava herkällä korvalla kakkoskuskiakin. Hän äänesti ehdottomasti Avantgarden puolesta, eikä minulla ollut mitään tarvetta vastustella.

        Olen ollut panevinani merkille, että Avantgarde on nykyisin selvästi suositumpi, myös E-sarjan takseissa.


      • Maskisuoja
        24234 kirjoitti:

        Bemariin ei saa viimasuojaa. Suurimpaan osaan merkeistä kyllä. Jostain syystä kotimainen valmistaja ei tee suojaa buimuriin.

        BMW henkin voi tehdä viimasuojan ihan itse. Muovikalvosta voi tehdä ja nuuka voi senkin kiinnittää vaikka nippusiteellä. Halvin ratkaisu Bemarin viimasuojaan oli Levillä nähty auto, sanomalehti viimasuojana (tietenkin Hesari).
        Viimasuoja kannattaa laittaa jokaiseen autoon talviajoon. Pakuissa se tulee lisävarusteen mukana jo uutena. Moni merkki suosittelee sen käyttöä. Moottori lämpenee nopeasti, ei jäädä huohotinputkia, pysyy lähtölämpöisenä pitempään, säästää moottoria..................


    • Eljl

      Tommonen jo tiettävästi olikin jo joissakin itäkeksinnöissä...joten,nykymaailman laitettua se olisi hieno toiminto... Jokin Nordic-toiminto... If you go to scandinavia-toiminto...sähköisesti.

      • ViimasuojaVuonna2016

        Saksalainen ja pakkanen on sama asia kuin Sähkö ja vesi.....


    • qazzaq

      Nykysissä autoissa vähäisestä kulutuksesta johtuen syntyy hukkalämpöä niin vähän että moottori ei meinaa saavutta normaalia lämpötilaa varsinkin hitaamilla nopeuksilla. jota viimasuojaa vain keulaan. Suojia on saavissa ihan mallikohtaisia, ei tarvi pahvista ruveta värkkäämään.

      • näppärää

        Aivan, ja tulee maskin sisäpuolelle näppärästi parilla ruuvilla, jotka jo valmiina ainakin e-mallissa. Elikkäs ei näy mitenkään ulospäin.


      • Vha_pieru
        näppärää kirjoitti:

        Aivan, ja tulee maskin sisäpuolelle näppärästi parilla ruuvilla, jotka jo valmiina ainakin e-mallissa. Elikkäs ei näy mitenkään ulospäin.

        Edellisessä autossani (VW Golf Variant vm. 2008) pidin talvella keulan alemmassa ilmanottoaukossa mallikohtaista muovista viimasuojaa, joka kiinnittyi ulkopuolelle helposti kahdella jousikuormitteisella koukulla t. väkäsellä. Auttoi jossain määrin, mutta kovilla pakkasilla vastaavaa suojaa olisi varmaan kaivattu ylempäänkin ilmanottoaukkoon.

        Musta, muovinen, tarkoin muotoon leikattu viimasuoja ei ollut kallis eikä se ollut myöskään suuri kosmeettis-esteettinen haitta. Voisi melkeinpä suositella autoon kuin autoon. M-B:n yhteydessä paukkupakkaset ovat minulle vielä niin uusi asia, että en ole ehtinyt paneutua teemaan.


    • Suojaamaton

      Yli puolet polttoaineesta tulevasta lämmöstä menee nykyisinkin harakoille. Hyvin riittäisi korin lämmitykseen ja moottorin lämpötilan nostoon, jos moottori olisi paremmin suojattu.

      Jos tuntuu epäuskottavalta, kuvittele moottori syliisi. Lämmin istujalle tulisi.

    • C2504-matic

      Ostin Veholta viimasuojan keulalle. Sen asennus tehtiin irrottamalla etumaski ja laittamalla viimasuoja maskin taakse, jolloin se ei näy ulos ja pysyy varmasti paikoillaan. Hinta maskille oli 36€. Asennuksen jälkeen lämpö nousee normaalisti yli 80 asteen. Voin suositella vastaavaa viimasuojaa, jos on lämpöongelmi.

    • Mesetystä

      Ostin omaan c Meseen termarin kun jäi lämmöt 60:n asteeseen,ite vaihoin vaikkakin oli hankala mutta nyt nousee yli 80.Viimasuojan tekasin pahvista maskin taakse,auttaa paljon.Sen saa kumimatostakin helposti ellei haluu maksaa kuminpalasesta ja nippusiteillä kiinni piiloon.Poistettava lähellä nollaa.

      • C2504-matic

        mikä oli asteluku alkuperäisessä termarissa ja mikä asteluku on uudessa?


      • Mesetystä

        En muista uuden ja vanhan astelukuja,kai sitä on vain yhtä astelukua mutta kuitenkin omassa oli se alkuperäinen termari. Tossa c-Mesessä termarivika on hyvin tavanomainen ja huomaa siitä kun oikein koskaan nouse yli 80.
        Vaihtoon piti hommata tähtipää avainsatsi ja piti purkaa jotain edestä, ellei ole teeitse-tyyppiä niin kannattaa viedä pajalle sillä oli ahtaat paikat irroottaa ja kiinnittää pari pulttia. Mersufoorumilla aiheesta on paljon tarinaa eikä siellä ole ollenkaan näitä ilkeilijöitä joilla Mersusta ole mitään kokemusta vaan haluavat vain purkaa omaa pahaaoloaan muille. Vaan nehän pyörivät jaloissa aivan joka foorumeilla myrkyttämässä tekstejä.
        Itse olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon C-sarjalaiseen vaikka ei ole vielä mikään luxsusauto vaan tarkoitettu tavallisen perheen arjen pyörittämiseen. Siihen on mainio, kun ei sen kalliimpi ylläpidettävä kuin moni muukaan.


      • Olen itse C-mersuun termarin vaihtanut. Taisi olla vuosimallia -05...
        Muistaakseni mitään ei tarvinnut purkaa. Torx-sarjalla irtosi vanha termari helposti. Tosin siellä taitaa olla toinenkin termari jossakin, jos en ihan väärin muista. Sitä ei tarvinnut vaihtaa, vaan yhdellä pärjättiin.

        C on hyvä ajaa, mutta hieman ahdas. Eemelissä on enemmän tilaa (doh), sitä arvostaa varsinkin kun takapenkkiläiset alkavat olla yli 10-vuotiaita. Mutta ajettavuus ei ole C:n tasolla. Mukavampi, mutta tunnottomampi, ainakin farkkuna.


      • mersumakkonen

        Monissa sakasantuonneissa on erilainen termostaattisysteemi. Ne ei lämpiä oikein millään. Pakkasiin tehdyissä on kaksi termaria ja hieman erilainen syylärisysteemi.
        Saattapa olla että lohkon sähköinen lämmitysvastuselementti on rikki tai ei ole asennettu ensinkään. Se auttaa lämpiämiseen mutta syö sähköä jota pakkasella ei ole muutenkaan liikaa. Tosin elementin ohjain haistelee ylimääräisen lataussähkön määrä ja säätää lämmitystehoa sen mukaan. Eli kovalla pakkasella käytetyt penkin- peilin- ja takalasinlämmittimet suun muut kulutuskohteet vähentävät lohkovastuksen tehoa. Erikoinen systeemi ja kallis korjata jos hajoaa (n. 800 €)
        Omassani C220cdi S203 mallissa on muovinen viimasuoja maskin takana, on siisti.


    • kermapepuille

      Haetaan venäjältä kamazeja, bensa pannulla!

    • Ajettava

      Jaa, ei mulla 180c-sarjan avant. business mb:ssä ole lämmössä ollut mitään ongelmaa. lyhyitä matkoja ajelen mutta lämpiää ihan hyvin yli 85-90 asteeseen kovilla pakkasilla. hyvä tietää vastaisuuden varalle.

    • Mesekiel

      Ostin halpamarketista ison kumimaton(9 ekeä), josta leikkasin maskista tekemieni sabluunoiden avulla palaset. ( Siis mittatilausmaskit :- )
      Laitoin jäähdytysmaskin lisäksi puskurin isoon ilma-aukkoon myös omat palaset ja rotanhännillä kiinni.
      Nyt W 204 dieselini nostaa ihan nätisti lämmöt ylös ja yllättävänkin ripeästi verrattuna aiempaan.Ja palojen .musta väri antaa ihan kivan lisäsäväyksen keulaan.
      Suosittelen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe