Hesarissa tänään mielenkiintoinen artikkeli Suomen autokannasta ja tilasto 15 yleisimmästä automerkistä, joilla on matkamittarissa 300.000 - 800.000km.
Se poikkeaa melkoisesti myyntilistojen kärkimerkkien osalta. Järjestys artikkelissa lähteenä mainitun trafin mukaan: Volvo, Mersu, Toyota, Volkswagen, Opel, Audi, BMW, Ford, Nissan, Peugeot, Saab, Skoda, Mazda, Honda, Citroen.
Citroen ja Mazda ovat kokolailla samoilla sijoillaan, kuin mitä sijoitus on uusien autojen myyntitilastoillakin eli 'normaali' odotettavissa olevalla paikalla. Skoda on huimasti huonompi kuin sen yleisyys edellyttäisi, Peugeot huimasti parempi, kuin yleisyys edellyttäisi. Tojo ja Volkkari lähes oikealla paikallaan, vain hieman huonompia. Volvo ja Mersu huimasti parempia, kuten myös Saab.
Eli kun ollaan citikkaosiossa, niin tuo Citikan sijoitus osoittaa että homma on kestävyyden puolesta Citikalla hanskassa oikein hyvin. Toisen ranskiksen Peugeotin osalta erityisen hyvin, paremmin kuin volkkarin ja tojotan.
Vanhojen autojen Suomi
18
55
Vastaukset
- ammattitaksari
Valhe, emävalhe, tilasto. Tuo tilastosi ei kerro mitään paljonko citikan korjauksiin on laitettu. Noilla kilometrimäärillä on citikassa yleensä kolmas tai neljäs kone, kokemukseni mukaan.
- åsmåå
Tilasto on siis silloin oikein tehty, kun Citroen ei pärjää ja väärin tehty, kun Citroen pärjää?
Kukaan ei varmasti usko tuohon moottorinvaihtorumbaan, jota esität.
Joskus aikoinaan autoihin tehtiin ns. vaihtomoottoreita. Peruskunnostettuja käytettyjä. En ole vuosiin nähnyt sellaisia kaupan.
Moottorin peruskorjaus on toki mahdollista tehdä, mutta sen hinta nousisi niin suureksi, että ei niitäkään kannata tehdä vanhaan autoon. Joillakin merkeillä ( siis ei Citroenilla) on esiintynyt moottoririkkoja varsin uusillakin autoilla. Niihin on remontteja tehty. Esim. jakopääongelmien jälkeen. - Koppimopo
Ei Sitikka ole muita vikaherkempi, mukavampi vain.
Moottori (PSA) kestää vaivoitta ainakin 500 000km.
Auto kuin auto rikkoutuu asiattomalla kohtelulla, pienikin auto pysyy hyvin pidettynä ajokuntoisena pelkillä kulunkiosien vaihdolla.
Itselläni edellinen Aygo kulki 310 000km, eli autolla ajettiin n. 200km työmatka-ajoa viitenä päivänä viikossa, muut ajot siihen päälle.
Nykyisin käytössä uudempi rumempi versio. - Happamia
Et osaa ilmeisesti googlata? Maailma voi avautua uudella tavalla parilla loitsulla nettiin heitettynä. Ainakin se Citroen, jonka minä tiedän sai kaksi moottoria alle 200 000 tkm.
- åsmåå
Happamia kirjoitti:
Et osaa ilmeisesti googlata? Maailma voi avautua uudella tavalla parilla loitsulla nettiin heitettynä. Ainakin se Citroen, jonka minä tiedän sai kaksi moottoria alle 200 000 tkm.
Jos me ei osata googlata ja sinä osaat, niin tee se meidän puolesta. Googlaa vaikkapa viisi (5) tapausta, mikä sekin on erittäin pieni määrä, eikä tilastollisesti merkittävä. Antaisi kuitenkin edes pienen viitteen siihen suuntaan, että olet oikeassa.
- Niin_että_miten
Artikkelissa esimerkkinä mainittuun vuoden 1969 mersuun oli vaihdettu moottori peräti kahdeksan kertaa.
- Paha_yhtälö
Siinä mielessä tilastot varmaan ovat vääriä, että kalliiseen automerkkiin kannattaa tehdä tuhansien eurojen remontteja. Joku halvempi automerkki toimittuaan 300 000 km, ei saa uutta moottoria, mutta kalliimpaan automerkkiin sen joutuu tekemään, saamatta rahojaan koskaan takaisin. Enkä tarkoita tällä välttämättä Citroenia vaan montaa automerkkiä.
Esimerkiksi omaan neljän tonnin vaihtoarvoiseen diesel-autoon ei kannata laittaa uutta moottoria käytettynä, joka asennuksineen maksaa auton hinnan. Niinpä jos se hajoaa, on luultavasti ostettava uusi auto. Mittarissa on alle 300 000 km, mutta tekniikka ja pellit muuten on kuin uudessa autossa. - korjaamokoura
Citroenin 2. liukuhihna on suomessa jossa laitetaan sarjatyönä uusia moottoreita alle 100tkm ajettuihin autoihin. Olen ollut kyseisessä firmassa töissä. Meillä oli vain silloin vaitiolo somimus. Nyt voin kertoa asiasta kun oma rikokseni on vanhentunut. Åsmåå tietää myös paljon asiasta, kun se on sille niin lähellä.
- åsmåå
Sikäli olet oikeassa, että tiedän Citikoista aika paljon. Vuosikymmenten kokemus. Tosin vain autoilijana ja harrastajana. Vioistakin on kokemusta. Yksi moottorikin on hajonnut. Auto oli 2cv4 vm 1970. Kampiakselin laakerit hajosivat.
Tällä perusteella en kuitenkaan yleistä Citroenilla olevan moottoriongelmaa.
Kuka ne asentamasi moottorit maksoi?
- korjaamokoura
Luulisi sinun åsmåå että firman johtajana tuollaiset asiat olisit tietänyt.
- åsmåå
Tällaiseen kirjoituseen taas päädyttiin, kun provoväitteitä ei pystytty todentamaan. On se vaan Citroen- merkkinen kulkuväline voimakas tekijä, kun saa joukon provolijoita aktivoitumaan aina vain uudestaan ja uudestaan.
- palstanvalvomo
Åsmåå vetää aina provokortin esiin, kun huomaa häviävänsä väittelyssä ja olevansa väärässä. Tässä sulle varoiksi pari uutta korttia. Natsikortti, rasismikortti.
- åsmåå
No yhtään väittelyä en tähän mennessä ole hävinnyt. Ehkä sellainenkin ihme joskus tapahtuu..
Provoväitteitä on monen laisia. Joku kirjoittaa, että "kaikki Citroenit kannattaa paalata saman tien." Tämä kirjoitus on ihan ok. Saahan sitäkin mieltä olla. Kyseessä siis mielipide. Kukin voi itse miettiä, kannattaako vaikkapa 20 000e arvoinen auto viedä paaliin?
Jos taas keksii ihan itse vikoja Citroeniin/ muihin merkkeihin, niin kyllä on onnetonta provoamista. Ja kun näistä valheista jää aina kiinni.
Mitä pyrkimystä tällainen kirjoittelu palvelee???
Ja miksi en häviä väittelyitä?
Koska kirjoitan totta.
- välimallinkoppa
Åsmåå luulee olevansa kovakin citikkatietäjä vaikka kaikki sen citikat on jumissa patterin välissä. Nyt mars pehkuihin ja äitee peittelee ja tuo iltamaidon.
Ja tämä on oikeesti totta!!!- åsmåå
Jos et pärjää asiallisessa keskustelussa, niin alatyyli sitten?
Miksi yleensä vaivaudut kirjoittamaan tänne? Oletko itse selvillä motiiveistasi?
Ei toki tarvitse kertoa, jos et halua.
Itse en kyllä osaa arvoa antaa provojen kirjoituksille. Ehkä he itse näkevät niille suurenkin merkityksen, koska suuren työn tekevät.
- verohelppaja
Saako Åsmåå citikastaan inva-alennuksen? Entä jatkuvista korjaamokäynneistä.??
- DS5
Citikka on paska auto. Hajoaa käsiin. Kaikki hajoaa jostain. Ei kestä edes sisäänajon kilometrejä. Ei tee mitään sellaisella. 13. moottori menossa ennen sataatonnia. Haisee paskalle, jne jne.
Oma DS5 on toiminut virheettömästi nyt 136tkm. Kuluvaa osaa vaihdettu (jarrupalat, polttimot), huollot tehty, toimii talvellakin (lohko- ja sisälämppäri, akkulaturi). Loistava ja tyylikäs todellinen AUTO. - laatupelejä
Minunkin citikkaani on vaihdettu vain kuluvia osia. Molemmat etulokarit ja taka-akseli. On muuten ajettu jo 160tkm. Jumalainen, ylimallinen, todellinen Jumalten kiesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän381843Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p431406Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61401- 141372
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11355Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,71334Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis21307Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11260Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21210Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21183