Volkswagen TSI - jakoketjuongelmien ketju

Pettri

Kootaanpa tähän ketju jakoketjuongelmista, aihe kun näyttää olevan kestomuotia jo kymmenen vuoden ajalta.
Eli entiset ja nykyiset VW-autoilijat voivat tässä kertoa oman tarinansa ja purkaa tuntojaan miten ongelman kanssa asiat edenneet.
Tässä oma tapaukseni vuodelta 2011:

Ostin auton kesällä 2011, muutaman päivän ja 95km jälkeen syttyi 'moottori' vikavalo (=häiriö pakokaasujärjestelmässä). Eikun takas autoliikkeeseen, jossa piuhalla katsoivat että kampiakselin anturi hälyttää eikä kuittaannu pois. Auto VW-huoltoputiikkiin, joka vaihtoi anturin. Taas pääsi muutamn kilometrin, kun sytty sama vikavalo uudestaan. Sitte auto taas VW-pajalle, diagnoosi tuli nopeasti että jakopään ketju venynyt ja vaihtoon rullineen, vaihtoivat myös öljyputkea ja siivilää (turbosta ei mitään mainintaa ainakaan 3 sivuisessa työlistassa).
Lasku oli jotain 1800e josta maahantuoja maksoi 70% ja auton myynyt liike loput. Summassa oli öljyä ja suodatinta siis 'huoltoa' joka ei kuulunut maahantuojalle...(meni siis autoliikkeen piikkiin) Sijaisauton sain autoliikkeeltä, kun tähän kaikkeen meni pari viikkoa aikaa.

Ei alkanut kovin vakuuttavasti yhteiselo TSI Touranin kanssa!
Harmitti kyllä aikalailla, vaikkei maksanut menetettyä aikaa enempää.

Edelleen korjausten jälkeen syyskuussa -11 'kylmä' käynnistyksessä moottori värähteli 1-2min niin voimakkaasti että sen tuntee ohjauspyörässä ja penkissä asti. Tällöinhän moottorin kierrokset on hieman yli 1000rpm:ää tyhjäkäynnillä, värinä pienenee oleellisesti kun kierrokset laskee norm. tyhjäkäynnille siis hieman alle 1000rpm:n. Toki silloinkin värinä on olemassa liki samalla syklillä ja varsin terävää mutta pienempänä eikä tunnu enää ohjaamossa.

Myin auton pois maaliskuussa 2012, ja voin kertoa että takkiin tuli reippaasti kirjainyhdistelmän TSI takia.

58

2821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeppoMi

      Tästä tulee pitkä vuodatus, mutta toivottavasti jotkut teistä tulevat saamaan tästä vinkkejä omiin ongelmiin – ei pelkästään moottoririkon osalta, vaan myös yleensä ottaen erilaisissa virhevastuun/korvausvastuun alaisissa asioissa.

      Automme on Volkswagen Passat Multifuel 1.4 TSI (118kW/160Hv). Vuosimallia 2012 ja kilometrejä takana noin 70tkm. Takuuaika siis jo umpeutunut.

      Muutama kuukausi sitten automme alkoi savuttamaan mustaa savua molemmista pakoputkista tyhjäkäynnin aikana kotipihassamme lähtöä tehdessämme. Sammutimme moottorin, odotimme hetken ja uudelleen starttasimme VW Centerin myöntämän liikkumisturvan ohjeiden mukaisesti (puhelinkeskustelut) – epäilivät mahdollista jälkipolttoa. Koeajettuamme noin 5 metriä pakoputkesta alkoi tulla jälleen sankkaa savua ja pysäytimme. Tilasimme ohjeiden mukaisesti paikalle hinausauton, joka vei automme VW:n merkkikorjaamolle. Alustavan tutkimuksen mukaan neljäs mäntä oli mennyt rikki ja korjausaikataulu oli noin kolme viikkoa, kun varaosat piti tilata Ruotsista, jossa VW:n pohjoismaiden keskusvarasto sijaitsee. Tilasivat myös jakopäänkorjaussarjan varmuuden vuoksi (niiden laatuongelmien vuoksi). Kuulimme myös, että VW vaihtaa kaikki männät – eikä vain rikkoontunutta mäntää, jota ihmettelimme. Saimme kolmeksi päiväksi liikkumisturvan myöntämän sijaisauton. Koska auto oli huollettu asianmukaisesti ja ostettu samasta liikkeestä, luonnollisesti pyysimme sijaisautoa koko korjausajaksi, jonka myös saimme. Saimme myös alustavan ensimmäisen tarjouksen korjauskuluista, jonka mukaan tehdas/autoliike maksaa kokonaiskorjauksesta 30% työstä ja 100% osista. Meille olisi jäänyt maksettavaksi 70% töiden kustannuksista. Se olisi alustavan hinnan mukaan tarkoittanut 1800€ kulua. Emme olleet luonnollisesti tähän tyytyväisiä, koska auton moottorin voidaan olettaa kestävän pidempään kuin 70tkm. Saimme toisen tarjouksen muutamaa päivää myöhemmin, jonka mukaan meidän vastuulle jäisi 40% töiden kustannuksista, joka tarkoitti alustavasti noin 1000€ kuluerää.

      Emme olleet siihenkään tyytyväisiä, koska VW oli myöntänyt virhevastuun asiassa – emmekä ymmärtäneet miksi meidän pitää siinä tilanteessa maksaa mitään kuluja. Saimme kuulla, että meidän auton moottorin pitäisi kestää keskimäärin 240tkm. Tämä tarkoittaisi noin 30%/70% vastuujakoa kokonaiskustannuksista, kun autollamme ajettu 70tkm. Autoliike halusi tulla vielä tästä vastaan (asiakassuhteen vuoksi) ja otti tästä syystä vielä lisävastuuta asiassa. Monille tämä toisen tarjouksen vastaantulo olisi riittänyt ja sitä pidettäisiin reiluna, mutta me emme edelleenkään ymmärtäneet miksi virhevastuun puitteissa meidän pitäisi jotain maksaa.

      Saimme myös kuulla jälkikäteen, että emme saa jälkimmäisessä tarjouksessa 24kk takuuta (sitä vaatiessamme). Tehdas myöntää korjauksille 24kk takuun ilman kilometrirajaa, silloin kun asiakas maksaa varaosista vähintään 20%. Tässä tapauksessa tehdas ei korjaukselle myönnä takuuta, joten silloin sovelletaan lakia sekä AUNE-ehtoja. AUNE-ehdot " 10. Takuu: Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan." Meille ylimääräinen 24kk takuu olisi ollut tärkeä, koska auto meni myyntiin noin kahta kuukautta myöhemmin ja 24kk lisätakuu moottorille olisi ollut tärkeä myyntivaltti (ja selvennetty että auto on meidän osalta huollettu/hoidettu asianmukaisesti ja mäntärikon syynä ns. maanantaikappale). Olisimme halunneet muuttaa jälkimmäistä tarjousta siten, että me oltaisiin maksettu varaosista tarvittavat 20% ja loput työnosuudesta, joka ei olisi muuttanut vastuujakoa maksujen suhteen, mutta tämä ei VW:lle käynyt päinsä. Heidän mukaansa tehtaan/maahantuojan ja myyjäosapuolen vastuita ei voida jatkuvasti tilanteen mukaan neuvotella uusiksi, koska se vaatii heille lisätyötä tms.

      Myöhemmin kävi myös ilmi, että Volkswagen mainostaa omilla kotisivuillaan ( http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw5.nsf/html/volkswagen_takuu?open ) että myös asennetuille alkuperäisille varaosille ja työlle myönnetään 24kk takuu ilman kilometrirajoitusta. Tätä VW:n edustaja ei itsekään ymmärtänyt, mutta pysyi edelleen kannassaan että heidän ohjeistuksensa mukaan tätä 24kk takuuta meille ei myönnetä. Jouduin tästä soittamaan kuluttaja-asiamiehelle, jonka mukaan vahvempi klausuuli on se mitä meille kerrottiin kuin se mitä mainostetaan. Jos meille ei olisi kerrottu erikseen että 24kk takuuta ei myönnetä, niin siinä tapauksessa olisimme voineet käyttää VW:n kotisivuilla olevaa tietoa hyödyksi. Nyt kun meille kerrottiin etukäteen ettei 24kk takuuta anneta, niin se on vahvempi tieto. Myös kuluttaja-asiamiehen mukaan tämä on niillä ”rajoilla”, että pitäisikö siihen puuttua vai ei, kun virheellisesti nettisivuilla mainostetaan. Kun hyväksytte omalta osaltanne korvausvastuita, miettikää ainakin VW:n osalta miten tärkeää takuuasia on ja miten korvausvastuut jakautuu autoliikkeen ja kulutta

      • SeppoMi

        Emme siis toisenkaan tarjouksen jälkeen ymmärtäneet miksi meidän pitää maksaa, vaikka VW myönsi virhevastuun asiassa. VW:n edustaja ei osannut tätä kertoa – vaan jälleen viittasi vain heidän sisäisiin ohjeistuksiinsa/taulukoihin yms.

        Löysin muutaman viikon etsimisen pohjalta vihdoin perusteet ja taustat miten VW tulkitsee virheen hyvityskeinot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

        -------------

        Jos takuuaika on umpeutunut tai takuuta ei ole ollut, virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua kuluttajalle kustannuksia.

        Joskus auto saattaa tulla korjauksen ansiosta selkeästi parempaan kuntoon kuin vastaava auto olisi ja kuluttaja hyötyy korjauksista auton arvon noustessa. Jos kuluttaja haluaa ja kuluttajan kanssa on sovittu auton saattamisesta parempaan kuntoon, kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin.

        Kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon, vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi. Virhe voidaan tällöin oikaista korjaamisen sijasta virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Tällaisissa tilanteissa on usein käytännöllisintä korjata auto käytetyllä mutta ehjällä varaosalla, jolla auto voidaan saattaa asianmukaiseen kuntoon.

        --------------

        Ensimmäisessä kappaleessa virheen korjauksesta kerrotaan miten virheen hyvityskeinot yleensä toteutetaan, joka on yllä olevista ehdoista vahvin. Kaksi muuta kappaletta selventävät poikkeustilanteet, jota sana ”yleensä” –sana tarkoittaa lauseen yhteydessä.

        Toinen kappale: VW käytti tätä toista kappaletta virheen hyvityskeinona oletusarvoisesti ilman, että kertoi meille muista vaihtoehdoista. Pyysimme VW:n autoliikkeeltä perusteluita millä tavalla automme tulee selkeästi parempaan kuntoon ja millä tavalla auton arvo on noussut – etenkin, kun eivät myöntäneet meille 24kk lisätakuuta, vaikka sitä pyysimme, joka osoittaa että eivät edes itse usko auton tulevan parempaan kuntoon.

        Kolmannen kappaleen osalta perustelimme heille, että emme vaatineet autoa korjaamaan selkeästi parempaan kuntoon, koska meille olisi riittää hyvin että auton moottori kestää keskimääräisen 240tkm (varsinkin kun olimme sitä myymässä muutamaa viikkoa myöhemmin). Myöskään hinnanalennus ei meidän tapauksessa pätenyt, koska olimme auton maksaneet käsirahalla ostohetken yhteydessä (kolme vuotta sitten) ja näin ollen sitä oli käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        --------

        VW edustaja kertoi, että joudumme siirtämään automme korjausaikataulua eteenpäin, jotta tämä virheen hyvityskeino saadaan sovittua. Toisin sanoen heidän puolellaan alkoi nikottelu, kun löin tiskiin tuon yllä olevan tiedon. Valitettavasti auton korjauksen piti alkaa seuraavana päivänä - emmekä halunneet sitä enää siirtää ja tästä syystä hyväksyimme pitkin hampain tämän jälkimmäisen tarjouksen. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut mukava nähdä mihin tuo olisi johtanut, koska kyse on mielipiteistä – ei faktoista.

        Kysyin tästä myös kuluttaja-asiamieheltä myöhemmin ja hän myönsi että tämän tyyppisistä mielipideasioista ei ole ennakkotapauksia kuluttajariitalautakunnassa. Hän myös myönsi, että olisi hyvä olla esimerkkejä kuluttajariitalautakunnan osalta jotta pelisäännöt selkiytyisivät. Itse oletan, että kenenkään etu (eikä varsinkaan automerkkien etu) ei ole asiaa riitauttaa ja viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, koska sillä voi olla pitkälle meneviä seurauksia. Tästä syystä uskon, että jos tästä alkaisi tiukasti vaatimaan, niin automerkit varmasti tulisivat täysin vastaan asiassa. Jos jollakin tulee riitaa takuun jälkeisiin ja virhevastuun alaisiin ongelmiin, tuota tietoa kannattaa käyttää hyödyksi. Luonnollisesti autoliikkeet käyttävät tätä toisen kappaleen ehtoa hyödyksi oletusarvoisesti, koska silloin asiakas joutuu ottamaan osaa korjauskuluihin ja se on heille taloudellisesti järkevää. He saattavat pelästyä mahdollisia oikeustoimia, jos laittaa tiukasti vastaan, koska pelkona autoliikkeille on ennakkotapausten tuleminen laintulkinnan osalta. Harva yksityinen haluaa lähteä oikeuteen muutaman satasen tai muutaman tonnin remontin vuoksi – he lähtevät oikeuteen ainoastaan jos autoliitto tai jokin muu organisaatio on sen takana. Tästä syystä uskon, että ammattiautoilijoiden osalta autoliikkeillä on erilaiset ”taulukot” korvausvastuista kuin yksityisautoilijoita kohtaan. Tästä syystä autoliikkeissä on oma vastaanottotiski ammattiautoilijoille ja yksityisille. Oletan, että ammattiautoilijoille, joilla on autoliiton tuki asioita käsitellään eriarvoisesti yksityisiin nähden.

        Ihmettelin myös, että miksi kaikki männät pitää vaihtaa, jos vain yksi mäntä on rikki. Tämänkin asian selvittämiseen meni paljon aikaa nettifooruumeita ja netin syövere


      • SeppoMi
        SeppoMi kirjoitti:

        Emme siis toisenkaan tarjouksen jälkeen ymmärtäneet miksi meidän pitää maksaa, vaikka VW myönsi virhevastuun asiassa. VW:n edustaja ei osannut tätä kertoa – vaan jälleen viittasi vain heidän sisäisiin ohjeistuksiinsa/taulukoihin yms.

        Löysin muutaman viikon etsimisen pohjalta vihdoin perusteet ja taustat miten VW tulkitsee virheen hyvityskeinot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

        -------------

        Jos takuuaika on umpeutunut tai takuuta ei ole ollut, virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua kuluttajalle kustannuksia.

        Joskus auto saattaa tulla korjauksen ansiosta selkeästi parempaan kuntoon kuin vastaava auto olisi ja kuluttaja hyötyy korjauksista auton arvon noustessa. Jos kuluttaja haluaa ja kuluttajan kanssa on sovittu auton saattamisesta parempaan kuntoon, kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin.

        Kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon, vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi. Virhe voidaan tällöin oikaista korjaamisen sijasta virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Tällaisissa tilanteissa on usein käytännöllisintä korjata auto käytetyllä mutta ehjällä varaosalla, jolla auto voidaan saattaa asianmukaiseen kuntoon.

        --------------

        Ensimmäisessä kappaleessa virheen korjauksesta kerrotaan miten virheen hyvityskeinot yleensä toteutetaan, joka on yllä olevista ehdoista vahvin. Kaksi muuta kappaletta selventävät poikkeustilanteet, jota sana ”yleensä” –sana tarkoittaa lauseen yhteydessä.

        Toinen kappale: VW käytti tätä toista kappaletta virheen hyvityskeinona oletusarvoisesti ilman, että kertoi meille muista vaihtoehdoista. Pyysimme VW:n autoliikkeeltä perusteluita millä tavalla automme tulee selkeästi parempaan kuntoon ja millä tavalla auton arvo on noussut – etenkin, kun eivät myöntäneet meille 24kk lisätakuuta, vaikka sitä pyysimme, joka osoittaa että eivät edes itse usko auton tulevan parempaan kuntoon.

        Kolmannen kappaleen osalta perustelimme heille, että emme vaatineet autoa korjaamaan selkeästi parempaan kuntoon, koska meille olisi riittää hyvin että auton moottori kestää keskimääräisen 240tkm (varsinkin kun olimme sitä myymässä muutamaa viikkoa myöhemmin). Myöskään hinnanalennus ei meidän tapauksessa pätenyt, koska olimme auton maksaneet käsirahalla ostohetken yhteydessä (kolme vuotta sitten) ja näin ollen sitä oli käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        --------

        VW edustaja kertoi, että joudumme siirtämään automme korjausaikataulua eteenpäin, jotta tämä virheen hyvityskeino saadaan sovittua. Toisin sanoen heidän puolellaan alkoi nikottelu, kun löin tiskiin tuon yllä olevan tiedon. Valitettavasti auton korjauksen piti alkaa seuraavana päivänä - emmekä halunneet sitä enää siirtää ja tästä syystä hyväksyimme pitkin hampain tämän jälkimmäisen tarjouksen. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut mukava nähdä mihin tuo olisi johtanut, koska kyse on mielipiteistä – ei faktoista.

        Kysyin tästä myös kuluttaja-asiamieheltä myöhemmin ja hän myönsi että tämän tyyppisistä mielipideasioista ei ole ennakkotapauksia kuluttajariitalautakunnassa. Hän myös myönsi, että olisi hyvä olla esimerkkejä kuluttajariitalautakunnan osalta jotta pelisäännöt selkiytyisivät. Itse oletan, että kenenkään etu (eikä varsinkaan automerkkien etu) ei ole asiaa riitauttaa ja viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, koska sillä voi olla pitkälle meneviä seurauksia. Tästä syystä uskon, että jos tästä alkaisi tiukasti vaatimaan, niin automerkit varmasti tulisivat täysin vastaan asiassa. Jos jollakin tulee riitaa takuun jälkeisiin ja virhevastuun alaisiin ongelmiin, tuota tietoa kannattaa käyttää hyödyksi. Luonnollisesti autoliikkeet käyttävät tätä toisen kappaleen ehtoa hyödyksi oletusarvoisesti, koska silloin asiakas joutuu ottamaan osaa korjauskuluihin ja se on heille taloudellisesti järkevää. He saattavat pelästyä mahdollisia oikeustoimia, jos laittaa tiukasti vastaan, koska pelkona autoliikkeille on ennakkotapausten tuleminen laintulkinnan osalta. Harva yksityinen haluaa lähteä oikeuteen muutaman satasen tai muutaman tonnin remontin vuoksi – he lähtevät oikeuteen ainoastaan jos autoliitto tai jokin muu organisaatio on sen takana. Tästä syystä uskon, että ammattiautoilijoiden osalta autoliikkeillä on erilaiset ”taulukot” korvausvastuista kuin yksityisautoilijoita kohtaan. Tästä syystä autoliikkeissä on oma vastaanottotiski ammattiautoilijoille ja yksityisille. Oletan, että ammattiautoilijoille, joilla on autoliiton tuki asioita käsitellään eriarvoisesti yksityisiin nähden.

        Ihmettelin myös, että miksi kaikki männät pitää vaihtaa, jos vain yksi mäntä on rikki. Tämänkin asian selvittämiseen meni paljon aikaa nettifooruumeita ja netin syövere

        Ihmettelin myös, että miksi kaikki männät pitää vaihtaa, jos vain yksi mäntä on rikki. Tämänkin asian selvittämiseen meni paljon aikaa nettifooruumeita ja netin syövereitä kaivaessa. Ilmeisesti syynä on viallinen mäntätyyppi, suunnitteluvirhe tai materiaalivirhe, jonka VW haluaa näissä tapauksissa korjata samalla kertaa. Oletettavasti mäntätyyppi oli vaihtunut sen vuoksi että männässä oleva tappi oli suunniteltu uudelleen. Yleensä mäntärikoissa varsinainen syyllinen lienee männäntiiviste, joka hajoaa. Se miksi männäntiiviste hajoaa voi johtua viallisesta mäntätyypissä – joka taisi olla meidän tapauksessa se todellinen syy. VW:n edustaja ei osannut kertoa meille miksi kaikki männät pitää vaihtaa – eikä vain tätä viallista, vaikka sitä useampaan kertaan kysyttiin. VW:n edustaja vain kertoi, että autotehtaan ohjeistuksen mukaan kaikki männät pitää vaihtaa kerralla, kun moottori on auki. Todellinen syy männän rikkoontumiselle jäi siis epäselväksi.

        Kun moottori vihdoin avattiin, kävi ilmi, että sylinterissä oli jälkiä. Näin ollen koko moottori meni vaihtoon. Tällä ei ollut vaikutusta korjausaikatauluihin, mutta korjausvastuisiin kyllä – johtuen meidän 40% vastuusta työn osalta. Meidän maksuvelvoitteet lähes kaksinkertaistuivat mäntärikon vs. moottorivaihdon suhteen. Kun moottori vaihdettiin kokonaan – aloin uskomaan siihen että auton kunto tuli alkuperäistä parempaan kuntoon ja auton arvo nousee. Koska auto oli menossa muutenkin myyntiin, pyysin VW:n autoliikettä tekemään autosta ryhdikkään tarjouksen ja osoittamaan näin auton arvon nousun myös käytännössä. He tekivät tarjouksen, mutta se oli voimassa vain viikon verran ja meillä olisi ollut autolle käyttöä vielä noin 1½kk ajan. Yllättäen eivät tulleet asiassa vastaan että tarjous olisi voimassa seuraavat 1½kk. Sen sijaan auton arvo olisi laskenut muutamalla sadalla eurolla tuossa ajassa. Auton moottorinvaihtoremontti valmistui aikataulun mukaisesti.

        Autoa hakiessani kysyin miten jakoketjun arvot vaikuttivat. Olivat venyneet noin 25 astetta, kun jakopäänvaihdon raja menee ohjeistuksen mukaan 29 asteen kohdalla. Auto ehti olla käytössä moottorin vaihdon jälkeen pari päivää ja noin 60km, kun moottorivalo taas paloi -> auto uudelleen lavetilla pajalle. Sijaisauto taas liikkumisturvan mukaan kolmeksi päiväksi. Sain taas neuvoteltua seuraavana päivänä uuden sijaisauton tämän korjauksen vuoksi. Olin varma, että tämä vika olisi johtunut aiemmasta moottoririkosta, mutta taas mutkia matkaan. Joku läppäsysteemi imusarjan ja turbon välillä oli hajonnut, jota joku mekaaninen kompressori ohjaa. Koko systeemi vaihtoon ja tällä kertaa varaosat löytyivät autoliikkeen huollon hyllystä, kun niitä oli samalla korjaamolla parin viikon sisällä korjattu jo neljä kappaletta (haiskahtaa sekin tyyppivialta). Yritin perustella, että moottoririkon yhteydessä imusarjaan meni epäpuhtauksia (sankka musta savu) ja tämä paska oli vetänyt tuon kompressorin tukkoon / läppäsysteemin rikki. Ei mennyt nämä selitykset läpi, vaikka kuinka yritti perustella. Olisi hyvä olla tuttavapiirissä pankkiiri, lääkäri, lakimies ja joku autoasentajakin, niin osaisi perustella samalla kielellä – valitettavasti mitään heistä ei ole meidän tuttavapiirissä. Joka tapauksessa samat korvausvastuut kuin moottoririkon yhteydessä eli 40% työnkuluista meni meidän vastattavaksi ja loput autoliikkeelle/maahantuojalle. Auto oli pajalla vajaan viikon tällä kertaa.

        Sain samassa yhteydessä neuvoteltua sopimuksen, että auton ostotarjous jatkuu siihen saakka kunnes saadaan uusi auto ja auton hinta ei alene tässä ajassa. Olin tuossa vaiheessa jo kilpailuttanut usean muun autoliikkeen kanssa VW:n tarjouksen ja näytti siltä että VW:n autoliikkeen tarjous oli niistä paras. Se oli myös siinä hintahaarukassa mitä oletimme autosta alun perin saavamme (kun uutta autoa tilasimme aikaisemmin), joten päätimme hyväksyä sen kaiken stressin ja väännön jälkeen. Auto toimi loput kolme viikkoa ja noin 1500km ilman ongelmia.

        Nyt on uusi auto alla, vanha auto myyty ja rahat tilillä. Valitettavasti myös uusi auto on VAG konsernin. Jos uutta autoa tilatessamme olisimme tienneet mitä vanhalle autolle tapahtuu, olisimme vaihtaneet VAG konsernin auton toiseen. Sen verran pitkä ja kova vääntö asiassa oli – stressistä puhumattakaan. En ole edelleenkään tyytyväinen siitä miten virhevastuu hoidettiin ja miten tietoa jaettiin VW:n toimesta vaihtoehdoista tai lopullisista rikkoontumisten syistä. Vaikka meidän auto ehkäpä oli ns. maanantaikappale, niin tapaus olisi voitu hoitaa toisella tavalla. Markkinajohtajan on helppo olla ylimielinen, mutta kuten tästä diesel päästökohusta tiedetään – sieltäkin voidaan pudota nopeasti alas eli ylimielisyys kostautuu ennemmin tai myöhemmin.

        Itse toivon, että 24kk takuuasiassa ja virheen hyvityskeinojen osalta meidän tapauksessa on hyötyä joillekin teistä, kun omia vääntöjä tapahtuu. Ainakin itselleni kuluttajansuojalaki tuli tutuksi ja voin soveltaa opittuja asioita muissa kulutustavara-asioissa – erityisesti tuota v


      • SeppoMi
        SeppoMi kirjoitti:

        Ihmettelin myös, että miksi kaikki männät pitää vaihtaa, jos vain yksi mäntä on rikki. Tämänkin asian selvittämiseen meni paljon aikaa nettifooruumeita ja netin syövereitä kaivaessa. Ilmeisesti syynä on viallinen mäntätyyppi, suunnitteluvirhe tai materiaalivirhe, jonka VW haluaa näissä tapauksissa korjata samalla kertaa. Oletettavasti mäntätyyppi oli vaihtunut sen vuoksi että männässä oleva tappi oli suunniteltu uudelleen. Yleensä mäntärikoissa varsinainen syyllinen lienee männäntiiviste, joka hajoaa. Se miksi männäntiiviste hajoaa voi johtua viallisesta mäntätyypissä – joka taisi olla meidän tapauksessa se todellinen syy. VW:n edustaja ei osannut kertoa meille miksi kaikki männät pitää vaihtaa – eikä vain tätä viallista, vaikka sitä useampaan kertaan kysyttiin. VW:n edustaja vain kertoi, että autotehtaan ohjeistuksen mukaan kaikki männät pitää vaihtaa kerralla, kun moottori on auki. Todellinen syy männän rikkoontumiselle jäi siis epäselväksi.

        Kun moottori vihdoin avattiin, kävi ilmi, että sylinterissä oli jälkiä. Näin ollen koko moottori meni vaihtoon. Tällä ei ollut vaikutusta korjausaikatauluihin, mutta korjausvastuisiin kyllä – johtuen meidän 40% vastuusta työn osalta. Meidän maksuvelvoitteet lähes kaksinkertaistuivat mäntärikon vs. moottorivaihdon suhteen. Kun moottori vaihdettiin kokonaan – aloin uskomaan siihen että auton kunto tuli alkuperäistä parempaan kuntoon ja auton arvo nousee. Koska auto oli menossa muutenkin myyntiin, pyysin VW:n autoliikettä tekemään autosta ryhdikkään tarjouksen ja osoittamaan näin auton arvon nousun myös käytännössä. He tekivät tarjouksen, mutta se oli voimassa vain viikon verran ja meillä olisi ollut autolle käyttöä vielä noin 1½kk ajan. Yllättäen eivät tulleet asiassa vastaan että tarjous olisi voimassa seuraavat 1½kk. Sen sijaan auton arvo olisi laskenut muutamalla sadalla eurolla tuossa ajassa. Auton moottorinvaihtoremontti valmistui aikataulun mukaisesti.

        Autoa hakiessani kysyin miten jakoketjun arvot vaikuttivat. Olivat venyneet noin 25 astetta, kun jakopäänvaihdon raja menee ohjeistuksen mukaan 29 asteen kohdalla. Auto ehti olla käytössä moottorin vaihdon jälkeen pari päivää ja noin 60km, kun moottorivalo taas paloi -> auto uudelleen lavetilla pajalle. Sijaisauto taas liikkumisturvan mukaan kolmeksi päiväksi. Sain taas neuvoteltua seuraavana päivänä uuden sijaisauton tämän korjauksen vuoksi. Olin varma, että tämä vika olisi johtunut aiemmasta moottoririkosta, mutta taas mutkia matkaan. Joku läppäsysteemi imusarjan ja turbon välillä oli hajonnut, jota joku mekaaninen kompressori ohjaa. Koko systeemi vaihtoon ja tällä kertaa varaosat löytyivät autoliikkeen huollon hyllystä, kun niitä oli samalla korjaamolla parin viikon sisällä korjattu jo neljä kappaletta (haiskahtaa sekin tyyppivialta). Yritin perustella, että moottoririkon yhteydessä imusarjaan meni epäpuhtauksia (sankka musta savu) ja tämä paska oli vetänyt tuon kompressorin tukkoon / läppäsysteemin rikki. Ei mennyt nämä selitykset läpi, vaikka kuinka yritti perustella. Olisi hyvä olla tuttavapiirissä pankkiiri, lääkäri, lakimies ja joku autoasentajakin, niin osaisi perustella samalla kielellä – valitettavasti mitään heistä ei ole meidän tuttavapiirissä. Joka tapauksessa samat korvausvastuut kuin moottoririkon yhteydessä eli 40% työnkuluista meni meidän vastattavaksi ja loput autoliikkeelle/maahantuojalle. Auto oli pajalla vajaan viikon tällä kertaa.

        Sain samassa yhteydessä neuvoteltua sopimuksen, että auton ostotarjous jatkuu siihen saakka kunnes saadaan uusi auto ja auton hinta ei alene tässä ajassa. Olin tuossa vaiheessa jo kilpailuttanut usean muun autoliikkeen kanssa VW:n tarjouksen ja näytti siltä että VW:n autoliikkeen tarjous oli niistä paras. Se oli myös siinä hintahaarukassa mitä oletimme autosta alun perin saavamme (kun uutta autoa tilasimme aikaisemmin), joten päätimme hyväksyä sen kaiken stressin ja väännön jälkeen. Auto toimi loput kolme viikkoa ja noin 1500km ilman ongelmia.

        Nyt on uusi auto alla, vanha auto myyty ja rahat tilillä. Valitettavasti myös uusi auto on VAG konsernin. Jos uutta autoa tilatessamme olisimme tienneet mitä vanhalle autolle tapahtuu, olisimme vaihtaneet VAG konsernin auton toiseen. Sen verran pitkä ja kova vääntö asiassa oli – stressistä puhumattakaan. En ole edelleenkään tyytyväinen siitä miten virhevastuu hoidettiin ja miten tietoa jaettiin VW:n toimesta vaihtoehdoista tai lopullisista rikkoontumisten syistä. Vaikka meidän auto ehkäpä oli ns. maanantaikappale, niin tapaus olisi voitu hoitaa toisella tavalla. Markkinajohtajan on helppo olla ylimielinen, mutta kuten tästä diesel päästökohusta tiedetään – sieltäkin voidaan pudota nopeasti alas eli ylimielisyys kostautuu ennemmin tai myöhemmin.

        Itse toivon, että 24kk takuuasiassa ja virheen hyvityskeinojen osalta meidän tapauksessa on hyötyä joillekin teistä, kun omia vääntöjä tapahtuu. Ainakin itselleni kuluttajansuojalaki tuli tutuksi ja voin soveltaa opittuja asioita muissa kulutustavara-asioissa – erityisesti tuota v

        Itse toivon, että 24kk takuuasiassa ja virheen hyvityskeinojen osalta meidän tapauksessa on hyötyä joillekin teistä, kun omia vääntöjä tapahtuu. Ainakin itselleni kuluttajansuojalaki tuli tutuksi ja voin soveltaa opittuja asioita muissa kulutustavara-asioissa – erityisesti tuota virheen korvausasiaa tulen hyödyntämään tulevaisuudessa.

        Onneksi kyse on ainoastaan autosta – eikä painita terveysasioiden kanssa (sanoin tämänkin jossain vaiheessa VW:lle).

        …….

        Kootusti vinkkilistaa virhevastuisiin (kannattaa linkin takana olevia alasivuja katsoa):

        Virhevastuun hyvityskeinot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

        Autonmyyjän (ainakin autoliikkeestä ostettuna) on myönnettävä sijaisauto käyttöön tai korvata sijaisauton käytöstä aiheutuvat kulut, jos myyjäosapuoli on virhevastuussa. Joskus myös myöntävät sijaisauton hyviin asiakassuhteisiin pohjautuen. Tästä syystä kannattaa aina kysyä, jos/kun auto joutuu korjaamolle. Autonmyyjän on kustannettava myös välittömät kulut, mutta ne on kyettävä todistamaan. Ohessa linkki vahingonkorvausasioihin: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/vahingonkorvaus/

        Kuluttajariitalautakunnan ennakkoratkaisuja: http://www.autoliitto.fi/edut-jasenyys/neuvonta/lainopillinen/kuluttajariitalautakunnan_ratkai/

        Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) ehdot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/


    • GermanEngineeringg

      Se on hienoa tämä VAGinistin elämä. Toimikoon tämä postaus päivityksenä edellisiin - sekä henkireikänä stressille ja vauhdilla kohonneelle v*tutuskäyrälle.

      Tänään tuli soitto huollosta, jossa auto on majaillut reilu kolme viikkoa. Ovat kiinnittäneet huomiota auton huoltohistoriaan, syyn löydätte helposti oheisesta tapahtumakuvauksesta.

      Long Life -huolto-ohjelman mukaisesti vein auton huoltoon päivälleen vuosi sitten, kilsoja oli takana 56753. Liikkeeksi valikoitui hintaseurannan pohjalta paikka, joka kertomansa mukaan täyttää autovalmistajan (VW) vaatimukset. Siis ei mikään nyrkkipaja, vaan iso, useamman toimipisteen paikka.

      Mielestäni ei missään vaiheessa jäänyt epäselväksi, että kyse on longlife-huollosta ja sen tuomista vaatimuksista.

      Siellä eivät, tiskillä olleista mainoksista huolimatta (!) pystyneet vaihtamaan DSG:n öljyjä, joten laatikkolitkut vaihdettiin auton ostopaikassa.

      Nyt huoltoliike on "selvittänyt", ettei moottoriöljyt vaihtanut liike käyttänyt tehtaan suosittelemaa öljyä, näin minulle totesi puhelimitse huoltomekaanikko.

      Löysin kuitin vuoden takaisesta huollosta, öljyn kohdalla lukee Neste City Pro W LL 5W/30. Eikös tuo LL ole longlife? Tai sitten on, mutta tehtaalle se ei kelpaa (?)

      Nyt sitten huoltoliike yrittää selvittää tämän öljynvaihdon tehneen toimijan kanssa tilannetta. Suomeksi: korvausvastuuta.

      Oma kiehumispisteeni on sen verran korkealla, etten tiedä mitä sanoisi.

      Ranskalaisittain:

      - Näin saadaan huomio pois itse ongelman ytimestä, rakenneviasta konepellin alla?
      - Tehdas voi vedota siihen, ettei huolto-ohjelmaa ole noudatettu ja näin valmistaja ei korvaa lanttiakaan (?)
      - Kiivastuin huoltomekaanikolle tuosta huomionkääntämisestä ja kysyin suoraan, että "varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan näitä juttuja on useampiakin kahden ahtimen TSI-Volkkareissa". Sain vastauksen, "onhan näitä ketjujuttuja ollut". Mutta kun kääntävät huomioon öljyyn.
      - Minunko olisi pitänyt vahtia öljynvaihtoa tasan vuosi sitten, että laittavat varmasti oikeaa mönjää koneeseen?

      Ja vielä:

      - Nyt jos öljynvaihdon tehnyt liike ei korvaa, mikä on järkevä seuraava askeleeni :-\

      Tämä kortti katsotaan loppuun asti, vaikka se tietäisi reissua käräjäoikeuteen. Toistaiseksi odotan, mitä huoltoliikkeestä kuuluu. Kustannuksista ei ole puhuttu vielä sen tarkemmin sanaakaan.

      Ylihuomenna purkavat kotteron konepellin alaisen maailman osiin ja sitten selviävät tarkemmat vahingot.

      Vastahan se romu on siellä ollut kolmisen viikkoa >:(

      Jouluksi kotiin -toivetta ei liene järkevä elätellä. PRKL!

      Edit: Olen auton ensimmäinen omistaja ja mittarissa siis 79 000 kilometriä.

      (Vag-areena)

      • VWFanatic

        VW on maailman paras auto, eikä siinä ole koskaan mitään vikoja.


    • enostakoskaan

      Kiitos näistä rehellisistä tiedoista. Tietääpä välttää kyseisen valmistajan tuotteita.

      • asialinjaVW

        asialinja


    • EiKoskaanVWtä

      No eipä tule VW:n omistajalle aika pitkäksi, kun tätä viestiketjua lukee. Täysipäiväistä taistelua maahantuojan/myyjäliikkeen kanssa. Voisi käydä ihan työstä, jos siitä vielä joku palkan maksaisi!!

      • asking

        Mitenköhän maahantuojan päässä on laskettu aika mikä menee asiakkaiden kanssa riitelyyn? Ei ilmaista sekään.


      • palkkaakin

        Sitä ei tarvitse maksaa, minkä saa tingittyä eli tässä tapauksessa vokkelon maahantuojalta/myyjältä. Sen säästön voi käsittää palkakseen.


    • Vaihdon-paikka

      GOLF 1.4 TSI vm -13.

      Jakoketju meni vaihtoon - niin meni Golfkin

      Kiitos ei enää saksalaista

      • näi-o

        Japsissa vara parempi


    • ketävaivaamikäkin

      Ja jos tähän postaa, jonkun muun merkin takaisinkutsut tai tekniset tiedotteet, niin herne menee trollien neniin. Joten jääköön taas tekemättä. Ei ne muutkaan peltiloodat sen kummempia ole. Turhaa turinaa sardiinipurkeista, merkistä riippumatta.

      • herne_oikeaan_paikkaan

      • Kantakaa.vastuunne

        Tämän kommentin tarjosi VW.


    • vanteilla

      Viimeisin ketjupolkupyörämäinen viritys kiinnostaisi enemmän.

    • Junnu671

      Tsi 1.4 seat leon vm 11 oli 2,5 vuotta 56tkm ja toimi moitteetta.Tosin arvo tippui 2,5 vuoden aikana 13400€ joten sitä myötä tuolla Tsi ongelmalla oli minun kohdallani vaikutusta.

      • olikos_se_niin

        Eikös Folkkari siirtynyt takaisin hihnaan kun ketjusta ei kymmeneen vuoteen tullut valmista?


      • TSI2012

        Kalleimmat kilometrit sitten ajoit, kun ostit uutena ja luovuit 2,5 vuoden jälkeen. Oma valinta tämäkin.

        TSI 1.2 Skoda Octavia vm 12 , 52200 km moitteetta. Jakoketju on uudempaa ja parannettua(?) tyyppiä. Ajellaan ja katsellaan vielä muutama vuosi. Ei perusteita autonvaihtoon.


      • näin.meillä
        TSI2012 kirjoitti:

        Kalleimmat kilometrit sitten ajoit, kun ostit uutena ja luovuit 2,5 vuoden jälkeen. Oma valinta tämäkin.

        TSI 1.2 Skoda Octavia vm 12 , 52200 km moitteetta. Jakoketju on uudempaa ja parannettua(?) tyyppiä. Ajellaan ja katsellaan vielä muutama vuosi. Ei perusteita autonvaihtoon.

        Se on hienoa tämä VAGinistin elämä. Toimikoon tämä postaus päivityksenä edellisiin - sekä henkireikänä stressille ja vauhdilla kohonneelle v*tutuskäyrälle.

        Tänään tuli soitto huollosta, jossa auto on majaillut reilu kolme viikkoa. Ovat kiinnittäneet huomiota auton huoltohistoriaan, syyn löydätte helposti oheisesta tapahtumakuvauksesta.

        Long Life -huolto-ohjelman mukaisesti vein auton huoltoon päivälleen vuosi sitten, kilsoja oli takana 56753. Liikkeeksi valikoitui hintaseurannan pohjalta paikka, joka kertomansa mukaan täyttää autovalmistajan (VW) vaatimukset. Siis ei mikään nyrkkipaja, vaan iso, useamman toimipisteen paikka.

        Mielestäni ei missään vaiheessa jäänyt epäselväksi, että kyse on longlife-huollosta ja sen tuomista vaatimuksista.

        Siellä eivät, tiskillä olleista mainoksista huolimatta (!) pystyneet vaihtamaan DSG:n öljyjä, joten laatikkolitkut vaihdettiin auton ostopaikassa.

        Nyt huoltoliike on "selvittänyt", ettei moottoriöljyt vaihtanut liike käyttänyt tehtaan suosittelemaa öljyä, näin minulle totesi puhelimitse huoltomekaanikko.

        Löysin kuitin vuoden takaisesta huollosta, öljyn kohdalla lukee Neste City Pro W LL 5W/30. Eikös tuo LL ole longlife? Tai sitten on, mutta tehtaalle se ei kelpaa (?)

        Nyt sitten huoltoliike yrittää selvittää tämän öljynvaihdon tehneen toimijan kanssa tilannetta. Suomeksi: korvausvastuuta.

        Oma kiehumispisteeni on sen verran korkealla, etten tiedä mitä sanoisi.

        Ranskalaisittain:

        - Näin saadaan huomio pois itse ongelman ytimestä, rakenneviasta konepellin alla?
        - Tehdas voi vedota siihen, ettei huolto-ohjelmaa ole noudatettu ja näin valmistaja ei korvaa lanttiakaan (?)
        - Kiivastuin huoltomekaanikolle tuosta huomionkääntämisestä ja kysyin suoraan, että "varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan näitä juttuja on useampiakin kahden ahtimen TSI-Volkkareissa". Sain vastauksen, "onhan näitä ketjujuttuja ollut". Mutta kun kääntävät huomioon öljyyn.
        - Minunko olisi pitänyt vahtia öljynvaihtoa tasan vuosi sitten, että laittavat varmasti oikeaa mönjää koneeseen?

        Ja vielä:

        - Nyt jos öljynvaihdon tehnyt liike ei korvaa, mikä on järkevä seuraava askeleeni :-\

        Tämä kortti katsotaan loppuun asti, vaikka se tietäisi reissua käräjäoikeuteen. Toistaiseksi odotan, mitä huoltoliikkeestä kuuluu. Kustannuksista ei ole puhuttu vielä sen tarkemmin sanaakaan.

        Ylihuomenna purkavat kotteron konepellin alaisen maailman osiin ja sitten selviävät tarkemmat vahingot.

        Vastahan se romu on siellä ollut kolmisen viikkoa >:(

        Jouluksi kotiin -toivetta ei liene järkevä elätellä. PRKL!

        Edit: Olen auton ensimmäinen omistaja ja mittarissa siis 79 000 kilometriä.


      • TSI2012
        näin.meillä kirjoitti:

        Se on hienoa tämä VAGinistin elämä. Toimikoon tämä postaus päivityksenä edellisiin - sekä henkireikänä stressille ja vauhdilla kohonneelle v*tutuskäyrälle.

        Tänään tuli soitto huollosta, jossa auto on majaillut reilu kolme viikkoa. Ovat kiinnittäneet huomiota auton huoltohistoriaan, syyn löydätte helposti oheisesta tapahtumakuvauksesta.

        Long Life -huolto-ohjelman mukaisesti vein auton huoltoon päivälleen vuosi sitten, kilsoja oli takana 56753. Liikkeeksi valikoitui hintaseurannan pohjalta paikka, joka kertomansa mukaan täyttää autovalmistajan (VW) vaatimukset. Siis ei mikään nyrkkipaja, vaan iso, useamman toimipisteen paikka.

        Mielestäni ei missään vaiheessa jäänyt epäselväksi, että kyse on longlife-huollosta ja sen tuomista vaatimuksista.

        Siellä eivät, tiskillä olleista mainoksista huolimatta (!) pystyneet vaihtamaan DSG:n öljyjä, joten laatikkolitkut vaihdettiin auton ostopaikassa.

        Nyt huoltoliike on "selvittänyt", ettei moottoriöljyt vaihtanut liike käyttänyt tehtaan suosittelemaa öljyä, näin minulle totesi puhelimitse huoltomekaanikko.

        Löysin kuitin vuoden takaisesta huollosta, öljyn kohdalla lukee Neste City Pro W LL 5W/30. Eikös tuo LL ole longlife? Tai sitten on, mutta tehtaalle se ei kelpaa (?)

        Nyt sitten huoltoliike yrittää selvittää tämän öljynvaihdon tehneen toimijan kanssa tilannetta. Suomeksi: korvausvastuuta.

        Oma kiehumispisteeni on sen verran korkealla, etten tiedä mitä sanoisi.

        Ranskalaisittain:

        - Näin saadaan huomio pois itse ongelman ytimestä, rakenneviasta konepellin alla?
        - Tehdas voi vedota siihen, ettei huolto-ohjelmaa ole noudatettu ja näin valmistaja ei korvaa lanttiakaan (?)
        - Kiivastuin huoltomekaanikolle tuosta huomionkääntämisestä ja kysyin suoraan, että "varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan näitä juttuja on useampiakin kahden ahtimen TSI-Volkkareissa". Sain vastauksen, "onhan näitä ketjujuttuja ollut". Mutta kun kääntävät huomioon öljyyn.
        - Minunko olisi pitänyt vahtia öljynvaihtoa tasan vuosi sitten, että laittavat varmasti oikeaa mönjää koneeseen?

        Ja vielä:

        - Nyt jos öljynvaihdon tehnyt liike ei korvaa, mikä on järkevä seuraava askeleeni :-\

        Tämä kortti katsotaan loppuun asti, vaikka se tietäisi reissua käräjäoikeuteen. Toistaiseksi odotan, mitä huoltoliikkeestä kuuluu. Kustannuksista ei ole puhuttu vielä sen tarkemmin sanaakaan.

        Ylihuomenna purkavat kotteron konepellin alaisen maailman osiin ja sitten selviävät tarkemmat vahingot.

        Vastahan se romu on siellä ollut kolmisen viikkoa >:(

        Jouluksi kotiin -toivetta ei liene järkevä elätellä. PRKL!

        Edit: Olen auton ensimmäinen omistaja ja mittarissa siis 79 000 kilometriä.

        "Jouluksi kotiin"?

        Minkähän vuoden joulusta oli kysymys? Joko tuli valmista?

        Vaan mitäpä tällainen 1.2 TSIn kuski "tupla-turbojen" ongelmista ymmärtäisi. Merkkihuoltoon on toistaiseksi ollut varaa, kun ei halvempiakaan ja vastaavia vaihtoehtoja ole tarjolla. Tietysti pelkkä öljynvaihto on halvempi kuin LL-huolto, mutta jotakin puuttuu....


    • laskutesiin

      Niin ja se laskun kopio tänne vakuudeksi, kiitos!!

    • vwmaksaakaiken

      Vanhojen jakoketjukoneiden ongelmien maksaja on VW 100% jos auton omistaja on huolehtinut autostaan. Omistajan kukkaro on täysin turvassa jos hän ei ole mennyt itse hölmöilemään huoltojen kanssa.

      • AsiakasMaksaaKaiken

        Laittaisitko sinäkin jotain faktaa kehiin väitteesi todisteeksi, kun täällä vaaditaan laskujakin näytettäväksi.


      • lopullinentotuus
        AsiakasMaksaaKaiken kirjoitti:

        Laittaisitko sinäkin jotain faktaa kehiin väitteesi todisteeksi, kun täällä vaaditaan laskujakin näytettäväksi.

        Tämän voi jokainen käydä tarkastamassa suoraan VW-huollossa. Ei tarvitse arvuutella asiaa nettipalstoilla. Niin minäkin tein. Laitettiin uusi jakopää hintaan 0 euroa. Ei tässä ole mitään ihmeellistä tai salaperäistä. Rohkeasti vaan VW-huollon tiskille.


      • Toyota-palstan
        AsiakasMaksaaKaiken kirjoitti:

        Laittaisitko sinäkin jotain faktaa kehiin väitteesi todisteeksi, kun täällä vaaditaan laskujakin näytettäväksi.

        trollipoju voi näyttää korkeintaan laskun Helkama Raisun kansiremontista kun yh-äippä kiersi kierteen solmuun yrittäessään avata sytytystulppaa piikin poistamiseksi. Senkin laskun maksoi lopulta sosiaalihuolto.


    • TestiVoittajaVW

      Onhan VW ollut testivoittaja jo vuosia, joten ei oikein ymmärrä tällaista valittamista.....

      • TSIkuski

        Ei näillä valittailla edes ole volkkaria. Kunhan naukuvat huvikseen. Tällaiset oikeat TSI-kuskit tietävät miten asiat oikeasti ovat. Omasta kokemuksesta. Toinen TSI nyt pihassa ja seuraavassakin autossa on sellainen. Aivan ylivoimainen paketti suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen.
        Ajoin yhden viikon vuokra-autolla vaparikoneella ja olipahan masentava kokemus. Tuntui että kone on kokonaan kuollut alle 2.500rpm. Ja sitten kun konetta kierrättää jotta pysyisi liikenteen mukana niin bensaa kuluu aivan sikana. Kaikki vanha ei ole hyvää.


      • omamoka

      • syylöytyiVWviat
        omamoka kirjoitti:

        Kaikki nämä tämän palstanongelmatapaukset ovat copy-pasteja vanhoista postauksista toisilta palstoilta. Kopioiden kopioita joiden alkuperästä ei ole mitään takeita. Yleensä kun asiaa penkoo pikkaisenkin syvemmältä niin paljastuu että kyseessä on auto jonka huoltohistoria on vähän mitä sattuu.

        http://www.tuulilasi.fi/uutiset/autoala-jakoketjuongelmat-ehka-kayttajien-oma-vika

        VW on petoksen ja syyllistämisen suvereeni voittaja.

        Uusi ominaisuus= VWpetos


      • Paska_kinneri

        Nii on Nokian renkaatkin ollu testi 1 jo vuosia ja kusettamalla!


    • laskutesiin

      Eli nyt jo vaaditaan vw:n omistajilta selvitystä aloittajan tekemään väiteeseen.
      Kun niitä laskun kopioita ei vain ilmesty, niin trollauspuoli on vaikeuksissa.
      Ihmeellisintä asiassa on, kun niitä laskuja on kavereilla, tutuilla, naapureilla ja kumminkaiman serkuilla pilvin pimein. Satoja ketjuja on vaihdettu vain Tampereen Laakkosen toimipisteessä, eikä yhtäkään laskua löydy. Kyllä yksi edes pitäisi löytyä.
      Ei kenenkään tarvitse näyttää toteen,mitä ei itse ole aloittanut. Aloittajalla on kyllä tämä velvollisuus.

      • Kaikilla

        tuskin on mahdollisuutta skannata laskujaan tänne saati sitten halua. Ihmisiä vituttaa ja nolottaa oma hölmöys kun ovat menneet ostamaan "konsernilaatua" vai sanoisinko saksalaisittain että "laatuvaikutelmaa" varoituksista huolimatta. Nyt ottaa päähän kun saa tapella korvauksista täysin selvissäkin tapauksissa. Tilanne kokonaisuutena tulee käymään Volkswagenille käsittämättömän kalliiksi jos konsernin savijalat ylipäätään kestävät katastrofin. Uusien ostajien houkutteleminen voi olla työn ja tuskan takana, niin paljon on tullut kiusallista palautetta.


      • voihantrolli
        Kaikilla kirjoitti:

        tuskin on mahdollisuutta skannata laskujaan tänne saati sitten halua. Ihmisiä vituttaa ja nolottaa oma hölmöys kun ovat menneet ostamaan "konsernilaatua" vai sanoisinko saksalaisittain että "laatuvaikutelmaa" varoituksista huolimatta. Nyt ottaa päähän kun saa tapella korvauksista täysin selvissäkin tapauksissa. Tilanne kokonaisuutena tulee käymään Volkswagenille käsittämättömän kalliiksi jos konsernin savijalat ylipäätään kestävät katastrofin. Uusien ostajien houkutteleminen voi olla työn ja tuskan takana, niin paljon on tullut kiusallista palautetta.

        Hevonhumppaa ja höpöhöpöjuttua, varsikin laskujen osalta.


    • mikäidea

      Minä ihmettelen miksi joku/jotkut jauhavat tätä "asiakas-maksaa-aina"-tuubaa joka viikko. Valheella on kuitenkin lyhyet jäljet ja asioiden oikean laidan pystyy jokainen TSI-kuski tarkastaman helposti viemällä autonsa ilmaiseen tarkastukseen. Ja tämä on kerrottu täällä lähestulkoon joka päivä ties kuinka pitkään.
      Ja sitten nämä urpot änkyttävät keksittyjä juttujaan viikosta toiseen. Mikä idea tässä on?

      • Asiakkaat_puhuvat

        oikeasta käytännön kokemuksesta. Siis sellaisesta jota sinulla trollipoju ei ole.


      • laskutesiinjo
        Asiakkaat_puhuvat kirjoitti:

        oikeasta käytännön kokemuksesta. Siis sellaisesta jota sinulla trollipoju ei ole.

        Käytännön kokemuksesta jää se lasku asiakkaalle, jos niitä joutuu maksamaan.
        Eikö niin? Nyt trollit heittäytyvät tyhmiksi(mitä he ovatkin), kun ei muka osaa valokuvata laskua ja postata. Kaikki muu kyllä tällä palstalla onnistuu kuvien suhteen.


      • voihantrolli
        Asiakkaat_puhuvat kirjoitti:

        oikeasta käytännön kokemuksesta. Siis sellaisesta jota sinulla trollipoju ei ole.

        Trolli ei edes ymmärrä että on itse se trolli, kun ei ole mitään sanojensa tueksi, kuin pelkkä tyhmä inttäminen.


      • oikeamaailma
        laskutesiinjo kirjoitti:

        Käytännön kokemuksesta jää se lasku asiakkaalle, jos niitä joutuu maksamaan.
        Eikö niin? Nyt trollit heittäytyvät tyhmiksi(mitä he ovatkin), kun ei muka osaa valokuvata laskua ja postata. Kaikki muu kyllä tällä palstalla onnistuu kuvien suhteen.

        Miksi ylipäätään yritetään selvittää todellisen maailman asioita netissä eikä siellä oikeassa maailmassa? Jokainen joka haluaa tietää mikä on totuus selvittää sen helposti varaamalla ajan ilmaiseen TSI-tarkastukseen.
        Vai onko näiden trollien elämä kokonaan täällä netissä?


      • samatnaamattekee
        oikeamaailma kirjoitti:

        Miksi ylipäätään yritetään selvittää todellisen maailman asioita netissä eikä siellä oikeassa maailmassa? Jokainen joka haluaa tietää mikä on totuus selvittää sen helposti varaamalla ajan ilmaiseen TSI-tarkastukseen.
        Vai onko näiden trollien elämä kokonaan täällä netissä?

        Jos katsot esim. TOYOTA, VW, SKODA, AUDI, SEAT... palstoja ja hieman vertailet kirjoituksia, niin huomaat trollien olevan samoja. Ei tarvitse kovin kauaa lukea, kun huomaa jo aloituksista ja viittauksista toisille palstoille tekemistä kirjoituksista, että
        henkilöt on samoja.


      • seataudiskodaVWsama
        oikeamaailma kirjoitti:

        Miksi ylipäätään yritetään selvittää todellisen maailman asioita netissä eikä siellä oikeassa maailmassa? Jokainen joka haluaa tietää mikä on totuus selvittää sen helposti varaamalla ajan ilmaiseen TSI-tarkastukseen.
        Vai onko näiden trollien elämä kokonaan täällä netissä?

        Eli kun olet ostamassa VW tsi autoa niin vie ennen kaupantekoa sinne tarkastukseen ja vaadi vielä takuu moottorille.
        Kuulostaa selvältä asialta.


    • turhaatoistoa

      Mutta eihän tuollainen saman asian jauhaminen viikosta toiseen edes ole mitään trollausta. Ei siihen kukaan lähde mukaan muuta kuin copy-pastaamalla tuon saman oikaisun uudestaan ja uudestaan. Eihän siinä saa vedätettyä ketään.

    • tositurhaa

      Eli tyhmien aloituksien tekeminen viikosta toiseen on turhaa touhua!! Näinhän se on.

      • faktaanetistäjagooglesta

        Eipä tuosta tekniikasta uutta "purtavaa" löydy. Siispä pitää keksiä merkkikohtaisesti jotain "omaa" : Skoda on kommariloota itäkippo, Audi rinkulakeula öykkäreille, Volkkari petos-Wagen jne. Seat ei niin kiinnosta trollia, kun on harvinaisempi. Mutta samat viat siinäkin on!


      • samatnaamattekee
        faktaanetistäjagooglesta kirjoitti:

        Eipä tuosta tekniikasta uutta "purtavaa" löydy. Siispä pitää keksiä merkkikohtaisesti jotain "omaa" : Skoda on kommariloota itäkippo, Audi rinkulakeula öykkäreille, Volkkari petos-Wagen jne. Seat ei niin kiinnosta trollia, kun on harvinaisempi. Mutta samat viat siinäkin on!

        Eli korjataan edelliseen viestiin merkit TOYOTA, VW SKODA AUDI, ei SEAT, koska ne ei trolleja kiinnosta.


    • Kerpele1

      Touran tsi vm 07 eli vielä jakoketju takuun piirissä...jakoketju venynyt ja hypännyt pykälän..auto ostettu toisesta liikkeestä noin reilu puolivuotta sitten.Vein auton Hyvinkäällä Laakkoselle..jakoketju rikkonut turbon ja korkeapainepumpun.wv kanta:lasku 5000€..emme korjaa takuuna,emmekä ota vastuuta.Myyjä liike sanoi että on kyllästynyt wv.n pelleilyyn joten eivät hekään ota vastuuta.Muuten wv laakkonen ilmoitti myyjä liikkeelle 6000€ korjaus kulut...no tonni sinne tai tänne.Onneksi myyjä liike suostui kaupan purkuun ja plussat Sinne suuntaan.Ihmiset älkää ostako wv.tä..hävittäkää jos pystytte tämä on minun neuvo.

      • seataudiskodaVWsama

        VW aamu on saapunut..


    • nainenratissa

      Tietenkin volkkareissa on enemmän vikoja kun niitä myydäänkin eniten maailmassa. Ja varmasti muissakin merkeissä on vikoja. Minun volsku on toiminut moitteettomasti, itse sain vaihdettua polttimotkin vaikka ahtaat oli paikat. Toisaalta jakoketju oli vaihdettu jo ennen ostoani ns good will-kampanjana lukee huoltokirjassa. Mutta muuten on toiminut moitteettomasti, pakkasellakin lähti hyvin käyntiin vaikka webasto oli säädetty väärin lämmittämään.
      Kyllä minä tykkään autostani. Ja tässä ei oo sitä päästöhuijaustakaan vielä todettu.

    • NaisenLogiikkaa

      "Tietenkin volkkareissa on enemmän vikoja kun niitä myydäänkin eniten maailmassa."

      Naisen logiikkaako? No kulkeeko auto mielestäsi silloin kovempaa, kun siinä on tankki täynnä?

      • nainenratissa

        Hehheh, meinasin, että voi tuntua siltä, että volkkareissa on tavallista enemmän vikoja, mutta tuskin nyt niin kohtuuttoman paljon ,että oikein erottuisi joukosta. TUskin audikuski itkee täällä vikoja kun ostanu niin kalliin auton niin sen on parempi olla hyvä. Sieltähän ne kaikki tulee vagareenatehtaista, skoodakn oli aiemmin halpisautoja ja ei niin arvostettu, mutta kun VAG otti sen niin johan nousi auton arvostus. Ei volkkari tällaisiin kaadu, päästöihin ja vikoihin.


      • sutta-ja-sekundaa
        nainenratissa kirjoitti:

        Hehheh, meinasin, että voi tuntua siltä, että volkkareissa on tavallista enemmän vikoja, mutta tuskin nyt niin kohtuuttoman paljon ,että oikein erottuisi joukosta. TUskin audikuski itkee täällä vikoja kun ostanu niin kalliin auton niin sen on parempi olla hyvä. Sieltähän ne kaikki tulee vagareenatehtaista, skoodakn oli aiemmin halpisautoja ja ei niin arvostettu, mutta kun VAG otti sen niin johan nousi auton arvostus. Ei volkkari tällaisiin kaadu, päästöihin ja vikoihin.

        Ainoa asia missä volkkari on onnistunut on m,arkkinointi.

        Itse auto on täysi susi.


    • ennätyksetrikki

      Hiukan (paljon) huvitaa tuo kerpele1:n tarina. Jakoketju rikkonut turbon ja korkeapainepumpun...
      Siinä on jakoketju hypännut jo tosi pitkälle, lienee maailmanennätys.

      • ymmärsitväärin

        Jekoketjun rikkoutuminen on aiheuttanut turbon ja korkeapainepumpun rikkoontumisen.


    • Voivoii

      Ruotsissa ambulanssiyrittäjä on tuskaantunut Volkkareihin, jotka kestävät ammattikäytössä vain 80.000 km, sitten paaliin.

      En ambulans byts normalt efter tre år, då har den gått mellan 30 000 och 35 000 mil. På vissa modeller som används i Borås håller dock inte motorn mer än 8 000 mil. "Det är en svaghet", säger verksamhetschefen.
      Håkan Rosenqvist. Ambulanssjukvården på Säs har ett 30-tal fordon. Samtliga har både styrkor och svagheter. En modell, den fyrhjulsdrivna VW Transporter, har större problem än de andra med motorn.

      – VW har haft en tendens att motorn inte håller, säger Monica Hjelmgren, verksamhetschef för Säs ambulanssjukvård.

      Hon kan inte säga exakt hur många av VW:s fordon som man tvingats byta motor på, men det rör sig om ett flertal.
      – Vi har fått byta motor regelbundet efter omkring 8 000 mil, säger hon.

      Ansvariga på Volkswagen är medvetna om problemen och tar dem på största allvar.
      – Det stämmer att vi har haft en del driftstörningar gällande våra ambulanser.

      http://www.bt.se/boras/sarbarheten-pa-sas-ambulanser-en-svaghet/

    • ihmeellinenmaailma

      Ai jaa. Tää sama onkin monessa aloituksessa. No onhan se ruotsalaiseltakin tyhmää ostaa vw, jos uutinen pitää kutinsa, ja paskempaa varmaan saa jos kokeilee muita merkkejä, koska ei kai kukaan yrittäjä niin tyhmä ole, ettei vaihtaisi merkkiä, muttei ole ilmeisesti parempaakaa vaihtoehtoa, kun haluaa kuitenkin niillä ajaa.

      • se.on.lähtö

        Ei kyllä me kerrasta opittiin, kohta on kuule silleen, että vw ei ole enää kenenkään vaihtoehto koska konkka pistää puljun nurin, ajolähtö.

        Pulju menossa nurin. Kaput grande finale!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe