Vanhuksen pankkiasiat

DillinDallin

On häpeällistä, miten huonoksi pankkipalvelu on mennyt, erityisesti vanhusten kohdalla. Äidilläni ei ole tietokonetta eikä sen käyttötaitoa, joten ei siis verkkopankkitunnuksiakaan. Laskut vielä voi laittaa maksupalveluun, jos saa jonkun viemään kirjeen postilaatikkoon (en asu samalla paikkakunnalla eikä äiti pysty yksin liikkumaan asioilla). Mutta jos pitää esim. uusia määräaikaistalletuksensa tai tehdä muutoksia maksupalvelutehtävään, on mentävä pankin konttoriin. Ja omalla paikkakunnallahan sitä ei hänellä enää ole, lähin on 50 km päässä. Puhelimitse eikä edes kirjeitse eivät suostu palvelua antamaan, kuten ennen vielä onnistui, koska paikkakunnan pankkivirkailijat tunsivat monet asiakkaistaan jo äänestä. Nordea etenkin on toimitut aivan alaarvoisesti, tehnyt virheitä (maksut väärältä tililtä tai kahteen kertaan sama maksu, kuten suoraveloituskin pari kertaa) , joita sitten on käyty konttorissa korjaamassa, kun olen päässyt avuksi. Eikä anteeksipyyntöä ole kuulunut nuorelta virkailijalta !
Kaikki halutaan vain samaan muottiin, mahdollisimman helppoon pankin kannalta, asiakkaasta viis. Puolustuksekseen hokevat vain, että finanssivalvonta vaatii sitä sun tätä...onko samanlaisia kokemuksia ? Auttaako pankin vaihto ?

211

7492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xfeed2

      S-Pankki & R-Kioski pelastaa:
      ***
      https://www.r-kioski.fi/palvelut/maksaminen/
      ***

      Pankkiviivakoodilliset laskut onnistuu, halvinta on maksaa käteisellä. Myös rahaa voi nostaa kun ostaa samalla vaikka lehden tai pasrilleja, jos OTTO NOSTO koneen käyttö ei kiinosta.

      • neosksidifi

        ei ärrän kassapalvelu ole ratkaisu sellaiselle asiakkaalle joka ei luota mihinkään verkkopalveluun tai ulkopuoliseen ihmiseen.... ja se käteisenkin saaminen on todella kiventakana jos asiakas ei uskalla käyttää pankkikorttia ja pankin käteispalvelut on vähintään 10km päässä tai jopa vajaan sadan kilometrin päässä....

        Eikä kyse ole pelkästään kiinnostuksesta... ja mikä mielenkiintoisista.... jokainen ihminen tuntee sellaisen joka on kussut omat tietonsa... ja joillekin se luottotiedoton onkin se ainut ihminen jota voisi pyytää luottohenkilöksi pankkiasioissa ja pankki onkin tästä ihmisestä sit eri mieltä.... ja arvaatkaas kuin moni tietonsa kussut myöntää sitä sit lähipiirilleen miksi se oma tilanne on se mitä se on.....

        Tää on vähän tyhmää, että iäkkäät ja muuten asiat kunnossa olevat mutta rajoittuneet on palveluntarjonnassa vähän kujalla.....


      • omaspasiakas

        kyllä on totta että pankit hoitaa huonosti asiakkaiden asiat.onneksi itselläni on vielä maksupalvelu.laskut kuoreen ja oma sp maksaa laskut määräpäivänä.hienoa palvelua oma sp.suuri kiitos kunnon asiakaspalvelusta heille.en vaihda pankkia jos hoitavat asiat jatkossakin arvosana 10


      • hyvä näin se pitää mennä :D


      • rahat.pois

        Sanon yleensä puhelinmyyjille ym kauppiaille, että voisin tilata tai ostaa, jos laskun voisi maksaa ilman, että jokin pankki on välissä.


      • rahaa.on.kuin.roskaa
        rahat.pois kirjoitti:

        Sanon yleensä puhelinmyyjille ym kauppiaille, että voisin tilata tai ostaa, jos laskun voisi maksaa ilman, että jokin pankki on välissä.

        Ihanteellisesti asia voisi sujua seuraavasti: sovimme esim lehden tilauksesta. Puhelinmyyjä antaa numerosarjan, joka sisältää kaiken tarvittavan infon. Menen Ärrälle, Prismaan tms ja annan saamani numerosarjan kassalle. Kassa lisää lehden tilaushinnan muiden ostoksieni summaan. Maksan heti käteisellä tai muulla yksinkertaisella tavalla. Nykyaikaisella tietotekniikalla toimii, jos niin halutaan.


      • hoit_su
        neosksidifi kirjoitti:

        ei ärrän kassapalvelu ole ratkaisu sellaiselle asiakkaalle joka ei luota mihinkään verkkopalveluun tai ulkopuoliseen ihmiseen.... ja se käteisenkin saaminen on todella kiventakana jos asiakas ei uskalla käyttää pankkikorttia ja pankin käteispalvelut on vähintään 10km päässä tai jopa vajaan sadan kilometrin päässä....

        Eikä kyse ole pelkästään kiinnostuksesta... ja mikä mielenkiintoisista.... jokainen ihminen tuntee sellaisen joka on kussut omat tietonsa... ja joillekin se luottotiedoton onkin se ainut ihminen jota voisi pyytää luottohenkilöksi pankkiasioissa ja pankki onkin tästä ihmisestä sit eri mieltä.... ja arvaatkaas kuin moni tietonsa kussut myöntää sitä sit lähipiirilleen miksi se oma tilanne on se mitä se on.....

        Tää on vähän tyhmää, että iäkkäät ja muuten asiat kunnossa olevat mutta rajoittuneet on palveluntarjonnassa vähän kujalla.....

        No jos on noin harhaluulojen ja pelkojen vallassa, niin se on taas ihan eri tarina.


      • tervejärkinen

        tervettä järkeä se vaan on, kaikkiin ei voi luottaa


    • exasianhoitaja

      Noiden määräaikaisten talletusten uusinta on omajuttunsa, siihen en sano mitään. Tärkeintä on päivittäisten asioitten hoito. Päivittäisten asioitten hoidosta on moni iäkäs huolissaan ja sitä on ratkottu monella tapaa. 1. Ikäihminen tai toimintavajaa menee automaatille ja nostaa rahat sieltä ja antaa ne ihmiselle johon luottaa.... tämä sitten vie rahat omaan pankkiinsa ja menee sitten verkkopankkiin hoitamaan ikäihmisen asiat ja toimittaa sitten ns. päämiehelleen kuitit asioista.... Tässä mallissa pankin ei tarvi tietenkään tuntea asianhoitajaa eikä mitää valtakirjaa tarvita... mutta luottamusta kyllä.

      Sitten se virallinen tapa. Pankki ei nimittäin anna aivan kelle vaan valtakirjaa toisen tilinkäyttöön... Vaikka olet kuin hyvä naapuri, niin et saa valtakirjaa pankkiin... Pankki vaatii kyllä selvityksen päämiehen ja asianhoitajan välillä... omat lapset ja kummilapset tai päämiehen sisarenlapsi tai kummilapsi kyllä käy.... mutta asianhoitajalla pitää myös olla ns. omatkin asiat kunnossa....

      • ihmepankkeja

        No minä sanon niistä määräaikaistalletuksista. Jos asiakkaan päivittäiset asiat ei pankkia kiinnosta, niin miksi pankkia kiinnostaisi ne määräaikaistalletuksetkaan. Niille pitäisi löytää paikka sieltä, ketä kiinnostaa.


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        No minä sanon niistä määräaikaistalletuksista. Jos asiakkaan päivittäiset asiat ei pankkia kiinnosta, niin miksi pankkia kiinnostaisi ne määräaikaistalletuksetkaan. Niille pitäisi löytää paikka sieltä, ketä kiinnostaa.

        Määräaikaistalletukset eivät kiinnosta pankkeja. Ne saavat EKPstä ilmaista rahaa määrättömästi.


      • ihmepankkeja
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Määräaikaistalletukset eivät kiinnosta pankkeja. Ne saavat EKPstä ilmaista rahaa määrättömästi.

        Naurettavan lapsellista. Ei tosiaan saa. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuotoksia.


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Naurettavan lapsellista. Ei tosiaan saa. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuotoksia.

        Pankkia kiinnostaa vuoden määräaikaistelletus niin paljon, että se lupaa 0,4%. Etkö ole kuullut negatiivisistakin koroista?


      • money.mulle
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Naurettavan lapsellista. Ei tosiaan saa. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuotoksia.

        Et kai luullut, että kirjoittaja olisi tarkoittanut lahjarahaa? Kysymyksessä oli tietysti lainaraha lähes nollakorolla.


      • ihmepankkeja
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Pankkia kiinnostaa vuoden määräaikaistelletus niin paljon, että se lupaa 0,4%. Etkö ole kuullut negatiivisistakin koroista?

        Sinä olet pelle. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuloksia. Tavallinen liikepankki ei saa mitään ekp-rahaa itse. EKP.n raha perustuu luottamukseen järjestelmästä, ja sitä jaetaan Keskuspankeille kansallisvaltioihin. Täällä se on ihan samanlaista oikeaa rahaa, jolle pitää löytyä vastine reaalista pääomaa. Sekin osittain perustuu luottamukseen tässä uskottavuuden rajoilla rypevässä nykysysteemissä, mutta kun me jokainen haluamme viimeiseen saakka... siis lähes jokainen tavallinen kansalainen haluaa, että se oma euro kelpaa kaupassa huomennakin.. ja sitten taas huomenna... jne...

        Pankkeja kyllä kiinnostaa ne määräaikaistalletukset.. ja vielä enemmän kiinnostaa, jos pääoman haltija sijoittaa ne mieluiten pankin rahastoihin ja erilaisiin muihin instrumentteihin.. niin juuri, instrumentteihin. Ennen vain muusikoilla ja lääkäreillä oli instrumentteja, mutta nyt niitä on pankeillakin.
        Ne pankkien torvet ja jousi-instrumentit soi sitä kauniimmin, mitä enemmän niihin kansalainen siirtää talletuksiaan. Hyödyn korjaa enemmän pankit.


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Sinä olet pelle. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuloksia. Tavallinen liikepankki ei saa mitään ekp-rahaa itse. EKP.n raha perustuu luottamukseen järjestelmästä, ja sitä jaetaan Keskuspankeille kansallisvaltioihin. Täällä se on ihan samanlaista oikeaa rahaa, jolle pitää löytyä vastine reaalista pääomaa. Sekin osittain perustuu luottamukseen tässä uskottavuuden rajoilla rypevässä nykysysteemissä, mutta kun me jokainen haluamme viimeiseen saakka... siis lähes jokainen tavallinen kansalainen haluaa, että se oma euro kelpaa kaupassa huomennakin.. ja sitten taas huomenna... jne...

        Pankkeja kyllä kiinnostaa ne määräaikaistalletukset.. ja vielä enemmän kiinnostaa, jos pääoman haltija sijoittaa ne mieluiten pankin rahastoihin ja erilaisiin muihin instrumentteihin.. niin juuri, instrumentteihin. Ennen vain muusikoilla ja lääkäreillä oli instrumentteja, mutta nyt niitä on pankeillakin.
        Ne pankkien torvet ja jousi-instrumentit soi sitä kauniimmin, mitä enemmän niihin kansalainen siirtää talletuksiaan. Hyödyn korjaa enemmän pankit.

        Jos et viitsisi nimitellä, jos en välttämättä tiedä, mistä se lähes koroton raha pankeille tulee. Jostakin se tulee, koska tallettajille ei juuri korkoa luvata. Liturgiasi instrumenteista on turhaa, tunnen ne. Ota jotakin oloasi helpottavaa, älä kuitenkaan enää hanki uutta krapulaa.


      • ihmepankkeja
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Jos et viitsisi nimitellä, jos en välttämättä tiedä, mistä se lähes koroton raha pankeille tulee. Jostakin se tulee, koska tallettajille ei juuri korkoa luvata. Liturgiasi instrumenteista on turhaa, tunnen ne. Ota jotakin oloasi helpottavaa, älä kuitenkaan enää hanki uutta krapulaa.

        En minä mitään nimittele.. mutta heittelemällä noita sutkauksia ihmisten luettavaksi nimittelet muita, noin kuvaannollisesti. Joku ottaa aina tosissaan, ja ahdistuu jos puhutaan jostain rahaan ilmaisesta sitä sun tätä.

        Nythän asia tuli selväksi.


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Sinä olet pelle. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuloksia. Tavallinen liikepankki ei saa mitään ekp-rahaa itse. EKP.n raha perustuu luottamukseen järjestelmästä, ja sitä jaetaan Keskuspankeille kansallisvaltioihin. Täällä se on ihan samanlaista oikeaa rahaa, jolle pitää löytyä vastine reaalista pääomaa. Sekin osittain perustuu luottamukseen tässä uskottavuuden rajoilla rypevässä nykysysteemissä, mutta kun me jokainen haluamme viimeiseen saakka... siis lähes jokainen tavallinen kansalainen haluaa, että se oma euro kelpaa kaupassa huomennakin.. ja sitten taas huomenna... jne...

        Pankkeja kyllä kiinnostaa ne määräaikaistalletukset.. ja vielä enemmän kiinnostaa, jos pääoman haltija sijoittaa ne mieluiten pankin rahastoihin ja erilaisiin muihin instrumentteihin.. niin juuri, instrumentteihin. Ennen vain muusikoilla ja lääkäreillä oli instrumentteja, mutta nyt niitä on pankeillakin.
        Ne pankkien torvet ja jousi-instrumentit soi sitä kauniimmin, mitä enemmän niihin kansalainen siirtää talletuksiaan. Hyödyn korjaa enemmän pankit.

        Kuka tämän sitten kirjoitti? Parempi minäsikö?


      • ihmepankkeja
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Kuka tämän sitten kirjoitti? Parempi minäsikö?

        Minä kirjoitin.. älä aloita enää sitä tuubaa uudestaan. Kertakaikkiaan naurattaa tuo sinun uli uli uli...


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Minä kirjoitin.. älä aloita enää sitä tuubaa uudestaan. Kertakaikkiaan naurattaa tuo sinun uli uli uli...

        Hyppää järveen vilvoittelemaan kevätjäiden sekaan. Paine alenee päässä


      • Tsaaderi
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Minä kirjoitin.. älä aloita enää sitä tuubaa uudestaan. Kertakaikkiaan naurattaa tuo sinun uli uli uli...

        Epäilemättä se oma idiotismi naurattaa, jotain jolla on kykyä itsetarkasteluun saattaisi ennemmin itkeä tai hävetä.

        MInua lähinnä huvitti tuo "heittelemällä noita sutkauksia ihmisten luettavaksi nimittelet muita, noin kuvaannollisesti" ns. perustelusi, omalle ala-arvoiselle käytöksellesi. Ihmiset ovat tosiaan hyviä perustelemaan itselleen omaa tampiouttaan koska tokihan jonkun "sutkaus" jostain aiheesta = ad hominem hyökkäys henkilöä vastaan.

        Tuon tempun jälkeen olikin sitten täysin sama mitä sanot tai olit sanonut aiemmin koska menetit oman uskottavuutesi ja siirryit itse siihen kategoriaan joilla päätit muita kohdella. Kummasti sitä ei edes noin yksinkertaista asiaa hahmota jokapäiväiseen viestintään liittyen.


      • ihmepankkeja
        Tsaaderi kirjoitti:

        Epäilemättä se oma idiotismi naurattaa, jotain jolla on kykyä itsetarkasteluun saattaisi ennemmin itkeä tai hävetä.

        MInua lähinnä huvitti tuo "heittelemällä noita sutkauksia ihmisten luettavaksi nimittelet muita, noin kuvaannollisesti" ns. perustelusi, omalle ala-arvoiselle käytöksellesi. Ihmiset ovat tosiaan hyviä perustelemaan itselleen omaa tampiouttaan koska tokihan jonkun "sutkaus" jostain aiheesta = ad hominem hyökkäys henkilöä vastaan.

        Tuon tempun jälkeen olikin sitten täysin sama mitä sanot tai olit sanonut aiemmin koska menetit oman uskottavuutesi ja siirryit itse siihen kategoriaan joilla päätit muita kohdella. Kummasti sitä ei edes noin yksinkertaista asiaa hahmota jokapäiväiseen viestintään liittyen.

        sää olet pöljä :D tulin just raskaista töistä.. muuta en vaivaudu sanomaan.. mutta katsopa ... jos et itse tuo PeeJii ole, minkälaisiä pöljyyksiä se esim. Pankki-aiheen alle on suoltanut moneen paikkaan. Samaa kuin sinäkin, ei yhtään asiaa. Tämän ketjun otsikoksi aloittaja on laittanut Vanhuksen pankkiasiat .. sattuisko mitään asiaan liittyvää tulemaan mieleen? Ei varmaan..

        Sää olet pöljä niin kuin tuo PeeJii.. kaks samanlaista pierutuhnua.. ja mua naurattaa tuollaiset uli uli ulit..


      • PeeJiiPee
        ihmepankkeja kirjoitti:

        sää olet pöljä :D tulin just raskaista töistä.. muuta en vaivaudu sanomaan.. mutta katsopa ... jos et itse tuo PeeJii ole, minkälaisiä pöljyyksiä se esim. Pankki-aiheen alle on suoltanut moneen paikkaan. Samaa kuin sinäkin, ei yhtään asiaa. Tämän ketjun otsikoksi aloittaja on laittanut Vanhuksen pankkiasiat .. sattuisko mitään asiaan liittyvää tulemaan mieleen? Ei varmaan..

        Sää olet pöljä niin kuin tuo PeeJii.. kaks samanlaista pierutuhnua.. ja mua naurattaa tuollaiset uli uli ulit..

        Tässä on PeeJii. Naura ihan vapaasti. Se tekee ihmeitä.


      • PeeJiiPee
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Tässä on PeeJii. Naura ihan vapaasti. Se tekee ihmeitä.

        Voin valottaa asiaa sen verran, että olen yli 70v. Eiköhän se oikeuta keskustelemaan vanhusten pankkiasioista


      • PeeJiiPee
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Voin valottaa asiaa sen verran, että olen yli 70v. Eiköhän se oikeuta keskustelemaan vanhusten pankkiasioista

        Nimimerkki PeeJii en ole minä. Kirjoitin sen tekstiini erehdyksessä.


      • vapaaehtoisnörtti

        Hei oikeassa olet olen toiminut vapaaehtoisena avustajana jo muutaman vuoden eräässä vapaaehtois paikassa jossa on pari tietokonetta maksan muummojen laskuja ym netin kautta hoidettuja asioita. Tiedän muutaman mummon tilitiedot ja kyllä on hyvä mieli kun saa säästeetyä pienistä rahoista tiskillä maksettavat kulut.
        Olen 72v ja tiedän todella miten kurja joidenkin kohdalla tilanneon. Tälläkin palstoilla näkyy olevan tietämättömiä ääliöitä pilvin pimein. Totuus on aivan toinen mitä julkisuus antaa ymmärtää. 85 v on vanhin joka on oppinut skypen käytön, joten ei oppiminen ole aina iästä kiinni.


      • jepjoppoks

        Yksi asia sinulle vapaaehtoisnörtti ja toinen Hirvoselle.

        Tuskinmpa S-marketin kassalla tai Prisman asiakaspisteessä laskuja maksetaan, kyllä nekin edellyttää että asiakas hoitaa asiansa itse verkkopankissa. Itse olen joskus pyytänyt verisukulaisen asioitten hoitoon S-pankin valtakirjaa niinkuin sen ajan isommassakin pankissa oli, ja sain kuulla etten tarvitse sitä...kait se oli sit joku luottamus.... että olen luottettava...

        Mutta tälle joka hehkuttaa hoitaneensa "mummojen" asioita verkkopankissa ja nähneensä mummojen tilitietoja. SINULLE, vaikka se mummo tarjoaa sinulle omat tunnukset laskun maksuu, niin sinä et niitä saa käyttää.... toisen ihmisen pankkitunnusten käyttö on lailla kielletty vaikka sinä olisit kuinka saanut luvan siinä hetkessä.... Pankin pitää antaa valtakirja jonka tämä ns. päämies on allekirjoittanut..... pankkikortin ja verkkopankkitunnuksen myöntää ja omistaa pankki.... mutta ne on vain käyttöoikeus sille tiliasiakkaalle.....

        Ja mietippa sitä, jos jäät kiinni tilinkäytöstä toisen ihmisen tunnuksien käytöstä... se jonka tunnuksia käytät.... menttää tunnukset ja mahdollisesti pankkikortin... ja kyllä sinäkin siitä jotain saat.... itse olen tässä asiassa sanonut, että ketään ei saa päästää verkkopankissa ollessa olkapäänsä taakse..... eikä siis myöskään käyttämään omaa verkkopankkiaan omilla tunnuksillaan.... Joskus olen auttanut kaveria laskun maksussa niin, että kaveri maksoi laskun minulle käteisellä ja minä maksoin laskun omassa verkkopankissa ja vein kaverille kuitin maksusta tulostettuna.

        Kun käytät toisen tilinkäyttövälineitä, niin se on PETOS.

        Se on erittäin valitettavaa, että on paljon ihmisiä joilla on iän tai sairauden myötä esteitä toimia itse omien asoittensahoitajina.... ja sit lähipiiri on estynyt, esteellinen tai ei vaan huomioi tätä asiaa ollenkaan.... edes lähipiirikään ei saa hoitaa asioita ilman pankin valtakirjaa.... pankki antaa jopa pankkikortinkin asianhoitajalle, jos se helpottaa asioitten hoitoa...


      • pikku.juttu

        Eiköhän PETOKSEN tärkein tunnusmerkki ole se että on hankkinut taloudellista etua jonkun muun vahingoksi. Rikosta ei siis ole tapahtunut.


      • m.j.t
        PeeJiiPee kirjoitti:

        Pankkia kiinnostaa vuoden määräaikaistelletus niin paljon, että se lupaa 0,4%. Etkö ole kuullut negatiivisistakin koroista?

        Sain vuoden määräaikaistalletukselle Osuuspankista helmiikuussa 1,2 % koron, eikä summa kuin 75 000 euroa. Kannatti kysyä useammasta pankista.


      • PeeJiiPee
        m.j.t kirjoitti:

        Sain vuoden määräaikaistalletukselle Osuuspankista helmiikuussa 1,2 % koron, eikä summa kuin 75 000 euroa. Kannatti kysyä useammasta pankista.

        Makselet korosta lähdeveron. Ei jää edes vaivan palkkaa pankissa käynnistä. Onpahan sentään rahat tallessa.


      • m.j.t

        Lähdevero toki menee. Kyllä 0,1 % ja 1,2 % tuotossa ero on, useampi satanen kuitenkin eli palkan saan vaivasta.
        Tallessa ovat, täytyy varautua vanhuuteen tai muuten terveyden heikkenemiseen - tulevaisuudessa en odota saavani julkiselta puolelta ihmisarvoista vanhushoitoa, valtion varat eivät riitä. Ihmiset ostavat palveluita.


      • tgjgöoyöi
        ihmepankkeja kirjoitti:

        Naurettavan lapsellista. Ei tosiaan saa. Älä tuo tänne mielikuvituksesi tuotoksia.

        Hiukan outoa jos joka media toitottaa lähinnä oppikoulu pohjaisten vanhusten tietokonetaitoja ja osaaminenkin alkaa olla muka 80% Sitten tuosta agendaa siirtää kaikki palvelut verkkoon ja vain harva tuntemani 65- 76 vuotias kyliltä edes tietokoneen omistaa kun opiskelutkin jo tyssänneet aikoinaan näppäimistön opetteluun.Nyt sitten lapsilla kiusallista toimia vanhempiensa laskunmaksajina ja lähetellä tulosteita verkkolaskuista josta oma hommansa ja voi sitten taas näytäytyä vanhuksen osaamisena.


    • hirrvonen

      ikävä kyllä arkipäivää pankkimaailmassa kun suurin osa asiakkaista hoitaa maksunsa verkosta. Äitini vaihtoi op:sta s-pankkiin. Lähikaupassa pystyy hoitamaan pankkiasioinnin ja kulut paljon pienemmät.

      • DillinDallin

        Tuosta verkkomaksamisesta, jota joudun valitettavasti itsekin käyttämään, sen verran, että minusta paljon parempi systeemi oli entinen laskujen maksupalveluun lähettäminen, josta ei aiemmin peritty mitään kuluja. Mieluummin antaisin pankkivirkailijan hoitaa homman kuin tehdä sitä itsepalveluna...minulle tietokone on lähinnä vihollinen, jonka kanssa en haluaisi viettää yhtään aikaa...mutta veloittavat maksupalvelusta nykyään sen verran paljon, että olen niellyt kiukkuni ja hoidan itse maksut.


      • vaari70v
        DillinDallin kirjoitti:

        Tuosta verkkomaksamisesta, jota joudun valitettavasti itsekin käyttämään, sen verran, että minusta paljon parempi systeemi oli entinen laskujen maksupalveluun lähettäminen, josta ei aiemmin peritty mitään kuluja. Mieluummin antaisin pankkivirkailijan hoitaa homman kuin tehdä sitä itsepalveluna...minulle tietokone on lähinnä vihollinen, jonka kanssa en haluaisi viettää yhtään aikaa...mutta veloittavat maksupalvelusta nykyään sen verran paljon, että olen niellyt kiukkuni ja hoidan itse maksut.

        Kyllähän tietokoneen kanssa muuten pärjäisi, mutta kun ei välttämättä osaa hoitaa tietoturvaansa moitteettomasti ja turvallisesti. En edes ota pankkitunnuksia, että niitä ei tarvitse kätkeä. Olen käyttänyt ostarin laskunmaksuautomaattia pankkikortilla. Tarvitaan 4-numeroinen pin, sen muistaa, ja kone lukee laskusta viivakoodin. Kone antaa heti kuitin. Kun pankkikortti on taskussasi, kukaan ei asioi tililläsi ja kaikki tietoturvavastuut on pankilla. Jos pääsee Alkoon, pääsee maksuautomaatillekin. Ja Alkoonhan pääsee.


      • vaari70v
        DillinDallin kirjoitti:

        Tuosta verkkomaksamisesta, jota joudun valitettavasti itsekin käyttämään, sen verran, että minusta paljon parempi systeemi oli entinen laskujen maksupalveluun lähettäminen, josta ei aiemmin peritty mitään kuluja. Mieluummin antaisin pankkivirkailijan hoitaa homman kuin tehdä sitä itsepalveluna...minulle tietokone on lähinnä vihollinen, jonka kanssa en haluaisi viettää yhtään aikaa...mutta veloittavat maksupalvelusta nykyään sen verran paljon, että olen niellyt kiukkuni ja hoidan itse maksut.

        Kyllähän pankkien maksupalvelu vielä toimii. Käypä hinta lienee 2,25€/lasku. Hankaluus on, että kuitit saa joskus viikkojen päästä. Vanha ihminen hermoilee moneen kertaan, että onko asia hoidettu.


    • abracadabraz

      muutama iäkkäämpi tuttavapiirissäni on vaihtanut s-pankkiin koska heillä on hyvin auki olevat kassapalvelut, yksi (yli 80 v.) käyttää verkkopankkia sujuvasti. Yksi iäkkäämpi rouva laittaa suoraveloitukseen miltei kaikki laskut ja loput maksaa maksupäätteellä.
      Tiedän yhden nuoren joka maksaa mummonsa laskut verkkopankissa hänen tunnuksillaan koska mummo ei osaa käyttää nettiä.

      • vaari70v

        Kyllä verkkopankkia käyttää, mutta miten on tietoturvallisuus? Osaako yli 80v virustorjunnat, päivitykset, uudet käyttikset sun muut? Pysyvätkö tietolaitteet ajan tasalla?


      • Jeppeee

        Siksi kannattaisi ostaa kone joss Ubuntu, tai pyyttä jotain asentamaan Ubuntun, täysin ilmainen ja turvallinen, ei tarvitse laikkiä virustorjuntojen kanssa.


      • Autellut

        Ihan hyvä jos on joku luotettava joka hoitaa pankkiasiat. Se iäkäs kun ei välttämättä näe kunnolla eikä pysty huonoilla käsillään mitään tunnuksia näpelöimään. Pitäisi ottaa ikä huomioon siten, ettei rahasteta kohtuuttomasti heitä jotka pienestä eläkkeestä maksavat kohtuuttomasti kuluja, kun ei voi käyttää edullisempia keinoja.


      • PeeJiiPee
        Jeppeee kirjoitti:

        Siksi kannattaisi ostaa kone joss Ubuntu, tai pyyttä jotain asentamaan Ubuntun, täysin ilmainen ja turvallinen, ei tarvitse laikkiä virustorjuntojen kanssa.

        Älä epäile, etteivät tietokonnat jo ole senkin kimpussa. Kyllä sekin jonkun ajan päästä hakkeroidaan.


      • pankkiiriko

        Minulla on erään vanhuksen tilinkäyttöoikeudet ja verkkopankkitunnukset, laskujen maksu hoittuu näin. Toisessa tapauksessa avaan naapurin laskut ja laitan sähköpostilla tiedot niistä Tukholmaan, jossa ne maksetaan verkkopankissa. Olen myöskin antanut käteistä ja kirjoittanut laskun, jonka saaja on allekirjoittanut ja lähettänyt kuoressa pankkiin. Keksitään yhdessä.


      • vaari75v
        Jeppeee kirjoitti:

        Siksi kannattaisi ostaa kone joss Ubuntu, tai pyyttä jotain asentamaan Ubuntun, täysin ilmainen ja turvallinen, ei tarvitse laikkiä virustorjuntojen kanssa.

        Millä Ubuntun lykkäät tablettiin? Ei vanha muuta tarvitse.


    • NallePuhhuh

      Eikös Wahlström tehnyt asiaa jho selväksi: Tavalliset asiakkaat tuovat vain kuraa pankin lattialle.

      • nimioikein

        Se on Björn Wahlroos, eli leikkisästi nalle .


      • Björninalle

        vaan plagioi sitä minkä Vennamo zunioor möläytti jo 90-luvulla: "tilinomistajat joilla on pankin holveissa säästössä alle 20000 markkaa ovat pankille pelkkä menoerä". Saattaa olla, että iso osa pankin asiakkaista on maallisesti analysoiden köyhiä, mutta ehken eivät kaikki kuitenkaan lukutaidottomia. Saattoi silloisen Postipankin saranat olla lujilla tuon lausunnon tiimoilta.
        Pankkien toiminnan ydin ei ole järjestää palveluja siten, että kaikilla olisi omaan kykyyn parhaiten soveltuvat työkalut raha-asioidensa hoitoon. Pankin tavoite on tuottaa omistajataholleen voittoa niiiiiiiin paljon kuin vain suinkaan asiakkaiden rahoja pyörittelemällä saa ja siinä sapluunassa "turhat" asiakaspalvelijat tiskin takana ovat heidän taloudelleen pelkkä menoerä. Tähän tämä paatti vaan on tullut. Pankin vaihdostakaan ei iloa ole kun kaikkia vaivaa pohjaton ahneus.


      • rahat.pois

        Mitä virkaa Pankkitarkastusvirastolla, tai on ehkä Fimea, on? Eikö se myönnä toimiluvat? Lupa pois, jos pankkipalvelu ei sovi. Tai sitten valtion pankki taviksien tarpeisiin


    • Jaa_auttaako

      Ei auta. Pankkia ei kiinnosta muorin tai vaarin palvelu, koska siitä saattaa aiheutua kuluja. Se jos vanhuksen rahat saisi jotensakin juilautettua omien intressien eduksi, mieluiten kuluitta, niin sitten ollaan jo hyviä ystäviä.

      • Pankinjohtajat

        Kävin Danske Bankenissa tallettamassa rahaa 4500 euroa, niin eikös pankkivirkailija sanonut minulle, että mene kauppakeskukseen 30 kilometrinpäähän, niin ei tarvitse tehdä näitä papereita turhaan mistä olet semmoisen summan saanut.
        Ihmettelin ja kysyin ettenkö voisi tallettaa nyt tänne näitä rahojani, kuten olen yli 20 vuotta tehnyt,niin kassa neiti siihen, että pitää tehdä ilmoitus ja siihen menee aikaa ja siinä kinasteltiin 10 minuuttia kassan kanssa ja lopulta sanoin, että täytetään se hiton paperi.
        No kassa antoi paperin joka oli täynnä kysymyksiä ja laittelin mistä olin tuon 4500 saanut ja sen sain autoni myynnistä.
        Alkoi ikänäkö olla jo niin huono, etä laseillakaan ei kunnolla nähnyt ajella,niin siksi autoni myin pois ja vielä siihen lappuun sen syynkin kirjoitin ja keneltä olin saanut rahat ja senkin muistin väärin sen nimen, muta en viitsinyt alkaa korjaamaan sitä enään ja aikaa meni kassan kanssa väitellen 15-20 minuuttia ja jonoa oli vaikka kuinka, niin kyllä oli huonoa palvelua.
        Pankkineiti olisi heti voinut antaa lapun,johon laitan mistä sain rahat ja allekirjoitus ja keneltä ne rahat sain,niin aikaa ei olisi mennyt 5 minuuttia kauempaa ja seuraava asiakas takanani sanoi pois lähtiessäni, että sama juttu tallettaisin 1500 euroa ja taas pankki neiti sanoi että pitäisi täyttää tämä lappu.
        Pöljää toimintaa,kun talletuksissa noin pienissa summissa pitää papereita täytella ja ihmisten palkatkin on monesti enempi kuin 4500 euroa,niin kyllä se summa saisi olla vasta 10 000 tuhannen jälkeen paperille laitella,jos vielä silloinkaan.


    • Sijoittajaneuvoja

      Ratkaisu on hyvin yksinkertainen. Otat äidille oman verkkopankin ja hän valtuuttaa hoitamaan sinut raha-asiansa sinun verkkopankkitunnuksillasi, verkossa voit sitten uusia määräaikaistalletukset ajallaan ja laskut voi laittaa menemään automaattisesti e-maksuna tililtä. Eikö kukaan pankissa halunnut auttaa tässä asiassa. Vaihda pankkia, koska pankkitoimihenkilö ei ole neuvonut sinun äidillesi parhainta asiointitapaa ja muutenkin taitaa palvelut tässä pankissa olla huononpuoleiset, vaihtamalla pankkeja ahkerasti pankkien täytyy panostaa toimintaansa eikä tuudittua siihen mikä tilanne on.

      • kähmjäh

        Jopahan on yksinkertainen ratkaisu


      • kakkamarja

        Ei se "äiti" tarvitse niitä omia tunnuksia verkkopankkiin jos on valtakirja omalle lapselle... Se lapsi hoitaa ne asiat omilla tunnuksillaan, jos hänen asiointi on samassa pankissa.

        Mutta on yksi ongelma. Suomessa on 370 000 maksuhäiriömerkintää, eli ei ole aivan tavantonta, että sillä lapsella ei ole tiedot kunnossa ja siitä sitten antamaan valtakirjaa ihmiselle jolla on omatkin asiat huonosti.


    • teeseitsetaimaksa

      kukaan ei ole vanhukseksi syntynyt. tietokoneita yms on ollut aika kauan mahdollista ostaa ja harjoitella. mutta tiedän kyllä että vanhukset eivät piheydessään mitään halua ostaa eikä mistään palveluista maksaa. että sillälailla.

      • ajattelukyvyttömälle

        Kuulehan nimim. teeseitsetaimaksa, kommenttisi on hyvin ylimielinen. Vaikka vanha ihminen olisi aikanaan osannut käyttää tietokonetta, ei se välttämättä onnistu, kun ikääntyy. Kädet voivat täristä niin, ettei käyttö enää onnistu. Ja muisti voi heikentyä. Mikä ennen oli itsestään selvää, ei olekaan enää. Palvelutaloihin ja vanhainkoteihin ei niin vain mennä. Moni joutuu olemaan kotonaan, vaikka ei pääse vuoteestaan mihinkään. Siinä ehtii vaikka kuolla, ennen kuin hoitopaikka vapautuu. Myös muutto asutuskeskukseen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jää tuttu elinympäristö, kenties ystävät, ehkä myös rakkaan puolison hauta. Usein myös muutto vieraaseen paikkaan nopeuttaa muistin huononemista ja aiheuttaa masennusta. Eivätkä kaikki vanhat ole tahallisesti pihejä, vaan oikeasti köyhiä!


      • tulevavanhus
        ajattelukyvyttömälle kirjoitti:

        Kuulehan nimim. teeseitsetaimaksa, kommenttisi on hyvin ylimielinen. Vaikka vanha ihminen olisi aikanaan osannut käyttää tietokonetta, ei se välttämättä onnistu, kun ikääntyy. Kädet voivat täristä niin, ettei käyttö enää onnistu. Ja muisti voi heikentyä. Mikä ennen oli itsestään selvää, ei olekaan enää. Palvelutaloihin ja vanhainkoteihin ei niin vain mennä. Moni joutuu olemaan kotonaan, vaikka ei pääse vuoteestaan mihinkään. Siinä ehtii vaikka kuolla, ennen kuin hoitopaikka vapautuu. Myös muutto asutuskeskukseen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jää tuttu elinympäristö, kenties ystävät, ehkä myös rakkaan puolison hauta. Usein myös muutto vieraaseen paikkaan nopeuttaa muistin huononemista ja aiheuttaa masennusta. Eivätkä kaikki vanhat ole tahallisesti pihejä, vaan oikeasti köyhiä!

        Tuossa vaiheessa kun vuoteesta ei pääse ylös ei ole enää väliä laskujen maksusta. Kyllä ne joku hoitaa joka tapauksessa. Muistisairas ei ole kykenevä hoitamaan asioitaan pankissa eikä pankin ulkopuolella.


      • LuottakaaEesJohonkin
        ajattelukyvyttömälle kirjoitti:

        Kuulehan nimim. teeseitsetaimaksa, kommenttisi on hyvin ylimielinen. Vaikka vanha ihminen olisi aikanaan osannut käyttää tietokonetta, ei se välttämättä onnistu, kun ikääntyy. Kädet voivat täristä niin, ettei käyttö enää onnistu. Ja muisti voi heikentyä. Mikä ennen oli itsestään selvää, ei olekaan enää. Palvelutaloihin ja vanhainkoteihin ei niin vain mennä. Moni joutuu olemaan kotonaan, vaikka ei pääse vuoteestaan mihinkään. Siinä ehtii vaikka kuolla, ennen kuin hoitopaikka vapautuu. Myös muutto asutuskeskukseen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jää tuttu elinympäristö, kenties ystävät, ehkä myös rakkaan puolison hauta. Usein myös muutto vieraaseen paikkaan nopeuttaa muistin huononemista ja aiheuttaa masennusta. Eivätkä kaikki vanhat ole tahallisesti pihejä, vaan oikeasti köyhiä!

        eikös kaveri kirjoittanut ettei kukaan synny vanhukseksi? LAITTAKAA asiay KUNTOON ennen kuin ootte SEKAISIN ja KYVYTTÖMIÄ ITSE HOITAA ASIOITA.


      • Ikuisuuden_kunnossa
        LuottakaaEesJohonkin kirjoitti:

        eikös kaveri kirjoittanut ettei kukaan synny vanhukseksi? LAITTAKAA asiay KUNTOON ennen kuin ootte SEKAISIN ja KYVYTTÖMIÄ ITSE HOITAA ASIOITA.

        Käytä isoa fonttia vasta sitten kun olet saanut asiasi itse siihen kuntoon, ettei ole väliä kuka asioitasi hoitaa. Oikeassa elämässä tapahtuu matkan varrella asioita, joita ei kykene ennakoimaan ja jotka voivat viedä sen kykysi hoitaa asioitasi paljon ennen vanhuudenpäiviä.


      • maksa.pois
        tulevavanhus kirjoitti:

        Tuossa vaiheessa kun vuoteesta ei pääse ylös ei ole enää väliä laskujen maksusta. Kyllä ne joku hoitaa joka tapauksessa. Muistisairas ei ole kykenevä hoitamaan asioitaan pankissa eikä pankin ulkopuolella.

        Hyvä on saada laskut maksuun. Menee muuten sähköt ja alkaa pirtti kylmeneen


    • palvelutt

      Miksi mutsisi asuu jossain hevonper.....ä, vanha ihminen , kantsii muuttaa palvelujen luokse, kuitenki se joskus on edessä ,ainakin joskus se vanhainkotiin muutto, jos elää.

      • lollipoppia

        Kunhan vanhenet ,niin tiedät sitten ettei ole helppo muuttaa.Ensinnäkään jos on pieni eläke,ei ole varaa edes palvelutaloon.Eikä muisti toimi samalla lailla ,kun nuorena. Nämä asiat ymmärrät vasta ,kun itse olet vanha.Jos on vielä köyhä ,niin ei elämä ainakaan parane.Kaikki ei pääse vanhainkotiin vaikka haluaisi,niitä ei vain riitä kaikille,eikä niitä ole joka paikkakunnalla.
        Varaudu siis ajoissa siihen ,että muisti voi mennä ja rahat voi olla vähissä.Eläke jää yleensä hyvin pieneksi varsinkin jos olet kotiäiti,siitä ei eläke kerry.


      • oletpaslyhytnäköinen

        Vaikka asuisit kaupungissa ja sinne pankkiin on ehkä vain parin kilsan matka, niin tietyssä vaiheessa sie et enää sinne pääse. Koska jos et asu aivan pankin vieressä, kävellen ei pääse pankkiin ainakaan sitten kun alkaa ruumis olemaan siinä kunnossa, että ei pysty. Ja tällaisia ihmisiä on vanhuksissa paljon.

        Oma isovanhempani asui juuri tuolla säteellä ja äidin oli pakko hoitaa pankkiasiat, kun ei henkilö itse saanut edes laskuja pankkiin maksuun. Kunto oli jo siinä kunnossa, että pyörälläkään ei enää päässyt ja tietokonetta pystyi vielä huonommin käyttämään. Onneksi hän on jo haudan levossa, niin ei ole palveluammattissa oleville haittana.


      • järkeeee
        lollipoppia kirjoitti:

        Kunhan vanhenet ,niin tiedät sitten ettei ole helppo muuttaa.Ensinnäkään jos on pieni eläke,ei ole varaa edes palvelutaloon.Eikä muisti toimi samalla lailla ,kun nuorena. Nämä asiat ymmärrät vasta ,kun itse olet vanha.Jos on vielä köyhä ,niin ei elämä ainakaan parane.Kaikki ei pääse vanhainkotiin vaikka haluaisi,niitä ei vain riitä kaikille,eikä niitä ole joka paikkakunnalla.
        Varaudu siis ajoissa siihen ,että muisti voi mennä ja rahat voi olla vähissä.Eläke jää yleensä hyvin pieneksi varsinkin jos olet kotiäiti,siitä ei eläke kerry.

        Kun minä vanhenen niin muutan hyvissäajoin kerrostaloon ja myyn omakotitalon pois.
        Ei vanhalla ihmisellä ole mitään järkeä asua omakotitalossa yksin, tai edes kaksin.


      • heitteillejättö
        oletpaslyhytnäköinen kirjoitti:

        Vaikka asuisit kaupungissa ja sinne pankkiin on ehkä vain parin kilsan matka, niin tietyssä vaiheessa sie et enää sinne pääse. Koska jos et asu aivan pankin vieressä, kävellen ei pääse pankkiin ainakaan sitten kun alkaa ruumis olemaan siinä kunnossa, että ei pysty. Ja tällaisia ihmisiä on vanhuksissa paljon.

        Oma isovanhempani asui juuri tuolla säteellä ja äidin oli pakko hoitaa pankkiasiat, kun ei henkilö itse saanut edes laskuja pankkiin maksuun. Kunto oli jo siinä kunnossa, että pyörälläkään ei enää päässyt ja tietokonetta pystyi vielä huonommin käyttämään. Onneksi hän on jo haudan levossa, niin ei ole palveluammattissa oleville haittana.

        Tuon kuntoisen ihmisen ei pitäis asua yksin.


      • alzheimer
        lollipoppia kirjoitti:

        Kunhan vanhenet ,niin tiedät sitten ettei ole helppo muuttaa.Ensinnäkään jos on pieni eläke,ei ole varaa edes palvelutaloon.Eikä muisti toimi samalla lailla ,kun nuorena. Nämä asiat ymmärrät vasta ,kun itse olet vanha.Jos on vielä köyhä ,niin ei elämä ainakaan parane.Kaikki ei pääse vanhainkotiin vaikka haluaisi,niitä ei vain riitä kaikille,eikä niitä ole joka paikkakunnalla.
        Varaudu siis ajoissa siihen ,että muisti voi mennä ja rahat voi olla vähissä.Eläke jää yleensä hyvin pieneksi varsinkin jos olet kotiäiti,siitä ei eläke kerry.

        Kyllä muistisairas pääsee vanhainkotiin.


      • nimmitä
        alzheimer kirjoitti:

        Kyllä muistisairas pääsee vanhainkotiin.

        Mihin tämä liittyy?


      • dementiavaivaa
        nimmitä kirjoitti:

        Mihin tämä liittyy?

        Se on tuolle yhdelle, joka väittää, että ei muistisairas pääse vanhainkotiin, ja läheisten pitää hoitaa sen talousasiat.


      • stubiatos

        Minkä helvetin palvelun.... siis jos pankilla ei ole mitää maksupistettä ja rahannostopaikkaa tiskillä, niin mitä se palvelu on. Tuola joku sanoo, että määräaikaisen talletuksen muuttamminen yms.... Pelaako joku "kakara" vanhan äitinsä rahoilla jotain peliä omaan taskuunsa, että sit ku mummo kuukahtaa, niin yksi saa satatonnia tai parhaassa tapauksessa sit ne rahat on mennyt... Oikeesti, jos ihmisellä on joku maks 1000e kuukaudessa eläke ja asuu 600e kk maksavassa vuokraläävässä tai on pieni omistusasunto, niin mistä helvetistä olis 75 000e jonnekin määräaikaiseen?
        Ap. kyllä on joku pumpulipää näillä jutuilla... ne säästöt voi olla jotain kymppejä... ja kyllä ne on monesti jaettu jo pöydänalta pois.... ja sit se juttu... kyllä se aktiivisessa elämässä oleva yli 60v ikänen joskus joutuu hoitamaan niitä lastensakin asioita... se on aika jännää.... Mut oikeesti tässä ei oo mitää järkä.


      • raha.puhuu
        stubiatos kirjoitti:

        Minkä helvetin palvelun.... siis jos pankilla ei ole mitää maksupistettä ja rahannostopaikkaa tiskillä, niin mitä se palvelu on. Tuola joku sanoo, että määräaikaisen talletuksen muuttamminen yms.... Pelaako joku "kakara" vanhan äitinsä rahoilla jotain peliä omaan taskuunsa, että sit ku mummo kuukahtaa, niin yksi saa satatonnia tai parhaassa tapauksessa sit ne rahat on mennyt... Oikeesti, jos ihmisellä on joku maks 1000e kuukaudessa eläke ja asuu 600e kk maksavassa vuokraläävässä tai on pieni omistusasunto, niin mistä helvetistä olis 75 000e jonnekin määräaikaiseen?
        Ap. kyllä on joku pumpulipää näillä jutuilla... ne säästöt voi olla jotain kymppejä... ja kyllä ne on monesti jaettu jo pöydänalta pois.... ja sit se juttu... kyllä se aktiivisessa elämässä oleva yli 60v ikänen joskus joutuu hoitamaan niitä lastensakin asioita... se on aika jännää.... Mut oikeesti tässä ei oo mitää järkä.

        Myynyt metsää tai yhden rantatonteistaan


    • Säästöpankki

      Minä en menisi ikinä Nordean asiakkaaksi !! Aina joku asia mättää ja ovat aiki vaan muutaman tunnin päivässä.

      • mekkk

        Ei pankissa nykyin tarvitse asioida vaan netissä voi tehdä melkein kaiken ja vaan isommista lainoista pitää paperit käydä allekirjoittamassa ja se siitä. Pitää pysyä ajan helmolla niin hommat hoituu. 80v äitnikin osaa nettipankkiä käyttä kun hän osti tietokoneen 2007 ja opetin hänet käyttämään sitä. Jotkut pelkäävät tietokentta kuin ruttoa ja sitten ei osta enää hoittaa asioita kun netin ja pc käyttö tökkii. Älypuhelimellakin hoituu samat asia niin kun tietokoneella ja sen voi opppia kuka tahansa jos on halua oppia. Minun mielstä nordeaassa ei ole mitää vikaa asiat ovat hoituneen hyvin ja korot alhaalla.


      • heti.maksuun
        mekkk kirjoitti:

        Ei pankissa nykyin tarvitse asioida vaan netissä voi tehdä melkein kaiken ja vaan isommista lainoista pitää paperit käydä allekirjoittamassa ja se siitä. Pitää pysyä ajan helmolla niin hommat hoituu. 80v äitnikin osaa nettipankkiä käyttä kun hän osti tietokoneen 2007 ja opetin hänet käyttämään sitä. Jotkut pelkäävät tietokentta kuin ruttoa ja sitten ei osta enää hoittaa asioita kun netin ja pc käyttö tökkii. Älypuhelimellakin hoituu samat asia niin kun tietokoneella ja sen voi opppia kuka tahansa jos on halua oppia. Minun mielstä nordeaassa ei ole mitää vikaa asiat ovat hoituneen hyvin ja korot alhaalla.

        Nordean laskunmaksuautomaatti on ylivoimainen. Helppokäyttöinen ja turvallinen. Saa heti kuitinkin, eikä tarvitse näpytellä, jos laskussa on viivakoodi.


    • Törkeää

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos oma pankkini tekee rahan repimisen seinästä maksulliseksi, niin tämä flikka ottaa kaikki maninsa sukanvarteen ja patjan alle.

    • Juu pankin vaihto auttaa ei muuta kuin s-pankkiin ei ole mitään moitittavaa ollut niin kauan kun pankki ollut toiminnassa.

      • tarttee.maksaa

        Muuten varmaan hyvä, mutta kun sillä ei ole laskunmaksuautomaattia. Haluan paperisen tositteen heti, kun olen maksanut laskun. En ostele tulostimeen helvetin kalliita mustepatruunoita, joita en muuten tarvitse.


    • kokemustaonjoo

      Pankilla ei ole mitään tarvetta pyydellä anteeksi. Itsekin olen saanut maksumuistutuksia pankin takia ja sieltä on vaan syytetty asiakasta.
      Mitä tästä muka tulisi jos sanottaisiin, ettei pankkeihin voi luottaa?

    • herra78vuotta

      Minulla on vanhan ystävän kanssa juuri näitä samoja ongelmia. Netin käyttö ei itseltään onnistu. Minä yritän hoitaa hänen asioitaan, mutta valtakirja ei kelpaa. Pitää olla lapsia ja omaisia todistajana, mutta heitä ei ole. Yksi on Saksassa, jota ei tavoita.

      Sain pankista tietoa virtuaalisesta rahasta bitcoin. Tämän käytössä ei tarvita mitään tunnistautumista. Asia tuntuu olevan aika mielenkiintoinen. Näistä osoitteista saa lisää tietoa.
      bittiraha.fi, bitcoinpankki.fi, bittimania.fi, bittimaatti.fi.

      • vaari75v

        Väitetään, että bitcoin olisi pyramidihuijaus. En ymmärrä koko systeemiä, pysyn etäällä. Ostan vain, jos tiedän mitä ostan.


      • varmatieto

        Ihan pankkiko kertoi sinulle bitcoinista??? Ihan varmasti. Ei ollenkaan mainos, ei ole. Aitoa tietoa saanu herra78vuotta pankista. Jaksuhaleja herran vielä vanhemmalle ystävälle :D


      • ErkkiKuopiosta
        varmatieto kirjoitti:

        Ihan pankkiko kertoi sinulle bitcoinista??? Ihan varmasti. Ei ollenkaan mainos, ei ole. Aitoa tietoa saanu herra78vuotta pankista. Jaksuhaleja herran vielä vanhemmalle ystävälle :D

        Kyllä pankit puhuvat bitcoinista ja suosittelevat sen käyttöä. Bitcoin ollut olemassa seitsemän vuotta, eikä sitä ole huijaukseksi todettu.

        Minä olen siirtynyt kokonaan bitcoiniin. Ei mene missään mitään kuluja. Kännykässä on bitcoinlompakko ja tämä pelaa hyvin. Ei mitään ongelmaa.

        Ei kannata olla niin ennakkoluuloinen.

        https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/bitcoin-rahan-omistaminen-on-perusoikeus?cid=151773458&srcpl=3


      • varmaa.tuloa
        ErkkiKuopiosta kirjoitti:

        Kyllä pankit puhuvat bitcoinista ja suosittelevat sen käyttöä. Bitcoin ollut olemassa seitsemän vuotta, eikä sitä ole huijaukseksi todettu.

        Minä olen siirtynyt kokonaan bitcoiniin. Ei mene missään mitään kuluja. Kännykässä on bitcoinlompakko ja tämä pelaa hyvin. Ei mitään ongelmaa.

        Ei kannata olla niin ennakkoluuloinen.

        https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/bitcoin-rahan-omistaminen-on-perusoikeus?cid=151773458&srcpl=3

        Ei kannata olla turhan luottavainen. Kai olet sijoittanut rahaa Nigeriaan? Kohta olet rahoissasi.


      • coinerit.rahoo
        varmaa.tuloa kirjoitti:

        Ei kannata olla turhan luottavainen. Kai olet sijoittanut rahaa Nigeriaan? Kohta olet rahoissasi.

        Erkki teki onecoineilla kovan tilin. Kateeksi käy.


    • tosi_faktaa

      Vanhukset ja muut pienituloiset asiakkaat ovat pankeille vain kestävyysvajeen tuottajia.
      Kunnon pankki ei kaipaa yhden euron asiakkaita, ne vaativat vähintään miljoonan euron sijoittaja-asiakkaita.

      Konttorilattian siivouskin aiheuttaa suuremmat kulut kuin näiden yhden euron asiakkaiden tilien hoito.
      Ei muuta. kun heikot asiakkaat ulos kaikista pankeista. Näihän ne veroparatiisien pankit jo toimiikin, ei niille kelpaa pienasiakkaat ollenkaan. Ei muutamalla eurolla edes saa tiliä avatuksi veroparatiisin pankkiin.

      • pankit.lihoo

        Tarvitaan yhteiskunnan ylläpitämä pankki tms järjestely, jonka avulla tavallinen tallaaja voi maksaa laskunsa.


    • OnMahdollisuuksia

      Aivan kuten tuolla edellä neuvottiin. Hoida sinä tietokoneeltasi äitisi tai isäsi laskut esim. suoraveloituslaskuina. Paperilaskut jotka tulee äidillesi (tulee vähän) pyydä äitisi lähettämään sinulle kirjeessä. Sovi ruokakaupan kanssa, että lähettävät ruokalaskun 2-kertaa kuukaudessa sinulle ja maksat ne netissä. No pankkikortti äidilläsi saisi olla. Sinä pidät kuitenkin pankkikorttitilin niin pienänä, että jos väärinkäytöksiä tulee ei se ole koko maailma. Minäkään en pidä pankkikortin takana kaikkia rahoja ja voihan ne kertanostot määrätä pieniksi.
      Pientä vaivaa pitää voida nähdä. Hyvä, niin kauan kun kaupoissa on ruokaa ja meillä rahaa jolla voimme ostaa sitä sekä sähköt ja vedet tulee.

      • pin.muistissa

        Miten pankkikorttitililtä voi kadota rahaa, jos kortti on itselläsi ja pin 4 nroa vain päässäsi?


    • mekkk

      Pankkipalveluja saa pulimitse mutta pitää olla nettipankkitunnukset että puhelimen päässä olava virkailija voi varmistua että soittaja on se jonka sanoo olevansa. Itse ostin auton parikuukautta sitten ja maksoin nettipankista sen hinnan autoliikkeen koneella mutta piti puhelimitse tehdä varmistus kun kyse oli yli 10 tonnin summasta ja varmistus tehtiin nattipankin tunnusten kautta ja onnistui. Ilman nettitunnuksia ei pankkitee mitään kun soittaja voi olla kuka tahansa.

      • ei.makseta

        Nettipankkitunnuksista tietysti joutuu maksamaan. Enpähän maksa.


    • tuikkutuikku

      Toi on niin totta,olen jäänyt eläkkeelle viime vuoden lopulla ja miettinyt kovasti,että miten ihmeessä ihmiset,joilla ei ole tietokonetta eikä "älypuhelinta"voivat selviytyä pankkiasioistaan ja muista asioista joihin tarvii kirjautua.Hommat toimii kyllä tavallisella kännykälläkin mutta se on kallista ja ainakin mun mielestäni hankalaa.Siinä oliskin päättäjille haaste;miten saada pankkipalvelut takaisin konttoreihin ja konttorit lähemmäksi ihmisiä!!!

      • EnnenoliPAREMMIN

        Kun ne kerran ovat saneet supistettua konttoriverkostonsa, ei niitä takaisin saa. Eihän ihmisiä nykyään tarvitse palvella, kaikki palvelupisteet lopetetaan pikku hiljaa, esimerkkinä voisi mainita VRn supistukset viime aikoina. Järjetöntä touhua.


      • mekkk

        Täytyy muistaa että ei tarvitse omaa konetta ja voi mennä vaikka kirjaston koneella maksamaan laskut ja muut jutut kun aikoinnaan koneet maksoi yli 10 tonnia markka-aikaan niin tein kirjaston konella monet hommat ennen kun hankin koneen kotio kun halpenivat.


      • ihmepankkeja
        mekkk kirjoitti:

        Täytyy muistaa että ei tarvitse omaa konetta ja voi mennä vaikka kirjaston koneella maksamaan laskut ja muut jutut kun aikoinnaan koneet maksoi yli 10 tonnia markka-aikaan niin tein kirjaston konella monet hommat ennen kun hankin koneen kotio kun halpenivat.

        Muuten hyvä juttu, mutta se yksityisyys on heikkoa kirjastoissa. Usein ne koneet on just niin, että joku paskaturpa somali vaikka siellä selän takana saa rauhassa kuikuilla .. miten ne onkin usein just niin.. että selän takana saa muut liikkua.


      • StrateginenSijoitus

        Pornon vuoksi. Eikös se entinen kulttuuriministeri ja ex-missi aikoinaan tällaista pornosuodatinta kirjastoihin ollut ajamassa? Kirjastojen mukaan suodattimia ei tarvita, vaan pelkkä tietokoneiden "strateginen" sijoittaminen ratkaisee ongelman :D


    • Äitinipankkiasiat

      Pankkien ja/tai Finanssivalvonnan toiminta on tehnyt iäkkään henkilön, joka ei pysty henkilökohtaisesti pankkiin menemään, laskujen maksun todella vaikeaksi.
      Äitini on 88-vuotias ja ei pysty pankkiin menemään fyysisen terveytensä vuoksi. Järki hänellä toimii kuitenkin erinomaisesti.
      Verkkotunnuksia pankkiin (Nordea) ei saa, jos ei mene henkilökohtaisesti pankkiin.
      Asiakkuutta toisessa pankissa ei voi avata, jos ei mene henkilökohtaisesti pankkiin.
      Mitkään valtakirjat eivät kelpaa pankeille.
      Kaikkia laskuja ei voi laittaa suoramaksuun.
      Pankit tarjoavat ainoaksi vaihtoehdoksi kalliin kirjekuoressa laskun lähettämisen maksatukseen.
      Tällä hetkellä laskujen maksua hoidetaan niin, että äitini kertoo puhelimessa laskun tiedot ja minä maksan verkkopankissa omalta tililtäni.
      Kun käyn äitini luona, niin hän antaa pankkikorttinsa ja tunnusluvun minulle ja käyn nostamassa automaatilta hänen tililtään maksamieni laskujen summan käteistä.
      Kuluttaja-asiamies ei ota asiaa hoitaakseen.
      Jos jollain tähän tilanteeseen ratkaisu, niin otan mielelläni sen vastaan.

      • Laamakuiskaaja

        Pankit ovat nykyään tarkkoja noissa valtakirja-asioissa. Penkki voi joutua korvausvelvolliseksi jos käy ilmi että allekirjoitus on väärennetty tai valtuuttaja ei enää ole oikeustoimikelpoinen. Siksi haluavat että valtakirja allekirjoitetaan pankissa .

        Onnistuisiko äidin kuljettaminen pankkiin taksilla tai invataksilla?

        Toinen mahdollisuus olisi maistraatin vahvistama edunvalvontavaltuutus. Se voidaan rajata koskeman esimerkiksi pankkiasioita.

        http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Edunvalvontavaltuutus/


      • Äitinipankkiasiat
        Laamakuiskaaja kirjoitti:

        Pankit ovat nykyään tarkkoja noissa valtakirja-asioissa. Penkki voi joutua korvausvelvolliseksi jos käy ilmi että allekirjoitus on väärennetty tai valtuuttaja ei enää ole oikeustoimikelpoinen. Siksi haluavat että valtakirja allekirjoitetaan pankissa .

        Onnistuisiko äidin kuljettaminen pankkiin taksilla tai invataksilla?

        Toinen mahdollisuus olisi maistraatin vahvistama edunvalvontavaltuutus. Se voidaan rajata koskeman esimerkiksi pankkiasioita.

        http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Edunvalvontavaltuutus/

        Kiitos vastauksesta.
        Tätä ollaan parhaillaan tekemässä.
        On tosi ison työn takana hoitaa järkevästi asioita.


    • Ahneus

      Ei tiedä itkeäkö vai nauraa nykyiselle maailman menolle. Nyky yhteiskunnan rahan ahneus kaikilla kaikessa ympärillämme saa meidät ihmisetkin jo toistemme kimppuun sanoilla, kuten tätäkin viesti ketjua lukiessa tulee viesteissä esille.Totta on kuitenkin se, että ainut todellinen rasismi meillä Suomessa tällähetkellä ja joka päivä, mitä ei ihme kyllä paljon ole esille tuotu on Ikä rasismi vanhuksia kohtaan.

    • hhjj

      Niinpä, eivät pankit palvele enää ketään, ei nuoria eikä vanhoja eikä etenkään vanhoja. Nordea lienee ei-palvelualttiudessaan ja muutoinkin asiakkaitaan huonosti kohtelevista pankeista ehdottomasti pahin/tylyin, joten ehkä pankin vaihto kannattaisi -etenkin jos löytyisi jokin paikallisempi ja pienempi pankki.

      • IhmisenKokoinen

        Koivunlehtipankit ovat pieniä ja palvelevat hyvin. Toiselta nimeltään paikallisosuuspankit.


    • syppilänen

      Kaiken takana on suunnaton ahneus!!!!

    • netbank

      Äitini on 87 vuotias evakko ja sotaveteraani. Aikoinaan koulunkäynti jäi kansakouluun ja pariin luokkaan oppikoulun, mutta niin vaan äiti käyttää itsenäisesti verkkopankkia. Joskus tulee ongelmakohtia ja silloin käyn häntä opastamassa, mutta yleisesti ottaen, ei se verkkopankin käyttö mitään rakettitiedettä ole, suurin vastustus tulee ennakkoluuloista, että se on jotenkin vaikeaa.

      Mutta ymmärrän kyllä, että vanhusten kyvyt eroavat toisistaan iän, sairauden ja ymmärryksen suhteen. Vaikka kaikki sujuisi tänään hyvin, voi jo huomenna olla tilanne, ettei enää muistakaan, miten piti toimia. Kannustan kuitenkin virkeitä selväjärkisiä vanhuksia rohkeasti tutustumaan luotettavan neuvojan kanssa verkkopankki mahdollisuuteen.

    • 356

      Onhan pankkien toiminta hävytöntä. JOS JOKAINEN HAKISI edes PUOLET PALKASTAAN ULOS KÄTEISENÄ, TULISI PNKEILLE KIIRE, NIILTÄ LOPPUU KÄTEINEN. PALVELUT OLISI PAKKO PALAUTTAA

      • vaari75v

        Missä säilytät käteisen rahan turvallisesti?


      • 100Kpatjassa
        vaari75v kirjoitti:

        Missä säilytät käteisen rahan turvallisesti?

        Älä kysele lapsellisia. Patjassa tietenkin.


      • avain_kynnysmaton_alla

        Hyvä paikka on myös keittiössä oleva iso lasipurkki joka on näkyvällä paikalla jolloin voi ohi kävellessään nähdä että siellä ne ovat... turvassa.


      • MarjattaKoivusalo
        vaari75v kirjoitti:

        Missä säilytät käteisen rahan turvallisesti?

        Vuokraa pankista tallelokero. Se pienin n. 30mm korkea maksaa 3,50 EUR/kk.
        Kotona kannattaa säilyttää vain kohtuullisesti, loput lokeroon varmaan talteen. Lokerolla voi käydä tarvittaessa esim. kerran kuussa.

        Normaalin käyttötilin korko on 0-0,2%. Korkomenetys on keskimääräisillä summilla noin tupakka-askin hinta vuodessa.

        Ikäihmiselle lokero on silloin hyvä vaihtoehto jos haluaa antaa rahavaroja eteenpäin perintötapauksessa ilman perintöveroa. Tilillä olevat rahat ovat perintöveron alaista (24-36%), mutta tallelokerosta ne menee eteenpäin ilman veroja. Etu on huomattava, kymppitonnista neljäsosa!!


      • ei_joustoja
        MarjattaKoivusalo kirjoitti:

        Vuokraa pankista tallelokero. Se pienin n. 30mm korkea maksaa 3,50 EUR/kk.
        Kotona kannattaa säilyttää vain kohtuullisesti, loput lokeroon varmaan talteen. Lokerolla voi käydä tarvittaessa esim. kerran kuussa.

        Normaalin käyttötilin korko on 0-0,2%. Korkomenetys on keskimääräisillä summilla noin tupakka-askin hinta vuodessa.

        Ikäihmiselle lokero on silloin hyvä vaihtoehto jos haluaa antaa rahavaroja eteenpäin perintötapauksessa ilman perintöveroa. Tilillä olevat rahat ovat perintöveron alaista (24-36%), mutta tallelokerosta ne menee eteenpäin ilman veroja. Etu on huomattava, kymppitonnista neljäsosa!!

        Miten sinne tallelokeroon edes pääsee kun pankkien aukioloajat ovat mitä ovat. (vain muutama tunti klo eli 10.00 - 15.00 välinen aika).
        Ei tämä suppea aukioloaika palvele kaikkia.
        Tallelokero ei ei ole toimiva idea aivan liian suppeiden palveluaikojen vuoksi. Eikä näitä talletusautomaatteja ole monessakaan paikassa.

        Pankeilla ei ole mitään tajua reaalitaloudesta. Holtittomille annetaan lainaa enemmän kuin ne edes kykenee vastaamaan niistä. Ja rehellistä vaikeuksiin joutunutta potkitaan surutta "henkihieveriin" ilman joustomahdollisuuksia.

        Raha todella poikii mutta vain holtittomille sijoittajille ja veroparatiisilaisille.


      • boxiii
        vaari75v kirjoitti:

        Missä säilytät käteisen rahan turvallisesti?

        pieni kassakaappi, sellainen , kun hotelleissa.


      • vaari75v
        boxiii kirjoitti:

        pieni kassakaappi, sellainen , kun hotelleissa.

        Sen vie konna kainalossaan


      • taipommimukana
        vaari75v kirjoitti:

        Sen vie konna kainalossaan

        Sitte pitää konnalla olla työvälineet mukana, koska se boxi pultataan kaappiin kunnolla kiinni , ei sitä niin vaan viedä.


      • eikiinnostapikkuraha
        taipommimukana kirjoitti:

        Sitte pitää konnalla olla työvälineet mukana, koska se boxi pultataan kaappiin kunnolla kiinni , ei sitä niin vaan viedä.

        Just, ja kuka roisto on kiinnostunut jonkun vaarin kansaneläkkeestä, kyl ne hakee isompia saaliita.


      • dynamiiti.Laine
        taipommimukana kirjoitti:

        Sitte pitää konnalla olla työvälineet mukana, koska se boxi pultataan kaappiin kunnolla kiinni , ei sitä niin vaan viedä.

        Mihin tavallisessa asunnossa pulttaat pienen kassakaapin kiinni?


      • passijapankkitunnus
        dynamiiti.Laine kirjoitti:

        Mihin tavallisessa asunnossa pulttaat pienen kassakaapin kiinni?

        Minulla on se pultattu vaatekaapin takaseinään ja siellä säilytän talon kaikki asiapaperit , vakuutukset, passit ja pankkitunnukset ja salasanat kaikkiin, toimintoihin.


      • tolkku.oltava
        passijapankkitunnus kirjoitti:

        Minulla on se pultattu vaatekaapin takaseinään ja siellä säilytän talon kaikki asiapaperit , vakuutukset, passit ja pankkitunnukset ja salasanat kaikkiin, toimintoihin.

        Huolin vain kolme nelinumeroista pin lukua. Niillä olen toistaiseksi pärjännyt ja ne pysyvät muistissa. En käytä palveluita, joissa tarvitaan pitkiä ja vieläpä usein muutettavia salasanoja, käyttäjätunnuksia tms.


    • syppiläinen

      Onhan niitä kassakaappeja, aika edullisia tänäpäivänä. Valvontakamera ei paljon maksa. Ei ole ongelma säilyttää rahaa kotona nykyään!

      • VOISAATANASENTÄÄN

        Joopa joo. Kuinka monella vanhuksella onkaan varaa hankkia kameroita ja kassakaappeja?? Sen harvan kerran, kun palvelutaksilla pääsee "kylille", niin nostetaan tili tyhjäksi, ja laitetaan "kassakaappiin" eli sukkaan. Haloo, ei taida sinulla olla vanhemmat vielä siinä iässä, että apuja tarvitaan asioinneissa ja silloin taidat olla ehkäpä jossain 500 kilsan päässa elelemässä omaa elämääsiu. Hei halloooo!!


      • syödään_ensin

        Millä rahalla luulet pientä eläkettä pystyvän ostavan kassakaappeja? Jos ostaa kotiinsa kassakaapin se merkitsee sitten kuukauden tai parin syömättömyyttä kun se asunnonvuokrakin pitää maksaa.

        Kyllä minä mieluumin valitsen sen syömisen. Jääkaappikin on parempi idea kuin kassakaappi.

        Sinun matematiikan taidot on opittu hyvin SSS-hallituksen "kasvukyky" piirikaaviokurssilla josta myös pankkiherrat saavat lisäkoulutusta.


      • sossupummejako
        VOISAATANASENTÄÄN kirjoitti:

        Joopa joo. Kuinka monella vanhuksella onkaan varaa hankkia kameroita ja kassakaappeja?? Sen harvan kerran, kun palvelutaksilla pääsee "kylille", niin nostetaan tili tyhjäksi, ja laitetaan "kassakaappiin" eli sukkaan. Haloo, ei taida sinulla olla vanhemmat vielä siinä iässä, että apuja tarvitaan asioinneissa ja silloin taidat olla ehkäpä jossain 500 kilsan päässa elelemässä omaa elämääsiu. Hei halloooo!!

        jos tollaisiin asioihin ei eläkeläisellä ole varaa niin MISSÄKÖN VIKA ON OIKEASTAAN?


    • wernerska

      Jos ei yksin pärjää, silloin on avun tarpeessa ja omat lapset voi hoitaa valtakirjalla raha-asiat ja jos ei ole lapsia, niin virkaholhooja myös voi hoitaa laskut.

      • oma.siemen

        Omat mukulat kaiken pahimpia rosvoja ovatkin. Kaikki honitaan


      • isänpoika
        oma.siemen kirjoitti:

        Omat mukulat kaiken pahimpia rosvoja ovatkin. Kaikki honitaan

        isäänsä kun ovat tulleet, nyt on sun vuorosi ANTAA!


      • oma.siemen
        isänpoika kirjoitti:

        isäänsä kun ovat tulleet, nyt on sun vuorosi ANTAA!

        Päinvastoin. Nyt olisin vuorossa saada. Kohta saan päälleni koiranputkea ym


    • syppiläinen

      Ja paljonkohan se virkaholhoojan palkkio sitten on? Kyllähän jakajia rahoille löytyy!

    • VOISAATANASENTÄÄN

      Pitää paikkansa eikä koske yksistään vanhuksia vaan kaikkia. On yksinkertaisesti asioita, joita ei v oi verkkopankissa hoitaa, ja sen joutuu jokaikinen kokemaan. Ennen mentiin pankkiin (siihen lähellä olevaan), nyt joudut soittamaan, jossa joku sentraalisantra vastaa ties miltä paikkakunnalta ja sitten selität sille, että "siihen ja siihen pankkiin", no ei se vielä ongelma, mutta kun se sentraali kysyy, ja "kenelles henkilölle sitä sitten halutaan aikaa", niin johan menee sormi suuhun. Minä ainakaan en tunne yhtäkään pankin henkilöä nimeltä, paitsi sen ex-pankkini, joka löyi lapun luukulle ja muutti suureen kaupunkiin. No se pankki sai jäädä, ja vaihdettiin lähimpään. Kyllä nyt pankkien pitäisi olla ajantasalla ja satsata palveluun. Nordea ja Danske on pankeista täysiä perseitä, enkä ikinä mene noiden puljujen asiakkaaksi. Olen tässä alkanut katsella jo sillä silmällä näitä pieniä "maalais" pankkeja, joissa puheiden mukaan tuntuu olevan tahtoa asiakaspalvelulle. Toivottavasti jutut eivät ole pelkkiä juttuja

      • rahat.pois

        On monta kynnystä ja kiusaa ennen kuin pääset jonkun nirppanokan puheille, joka ymmärtää asiat väärin, vastailee asian vierestä, yrittää myydä jotakin, mitä et tarvitse. Sanomattakin on selvää, että asiasi ei juuri edisty. Ehkä saat kerralla asiasi hoidettua. Kuitenkin jää mieleen epäily. Asioita kun ei kerrota selkokielellä.


    • Nooratäti

      Sadan kilometrin päässä on ensimmäinen nordean konttori mistä saa käteistä. Minua se ei haittaa mutta monen vanhuksen asioiden hoitoa kyllä haittaa. Muutama ropo itselläni nordeassa mutta siirrän muualle. Pieni ele mutta jos näitä tilien lopetuksia tarpeeksi tulee, niin ehkä joku siellä tornitalossaan joskus jotain miettii....

    • tööttt

      Mitä häpeällistä on koko yhteiskunnassa?
      Moni vanhus on onnellinen kun pääsee paitsi omaisuudestaan, hengestään ja erikoisesti kodeissaan luuhaavista rotista ja perskärpäsistä eroon
      kun sitä omaa rauhaa, työrauha mukaan lukien , koskaan ole sallittu tai hyväksytyksi
      suomalaiskulttuuriin kuuluvaksi - ei liioin naisten, lasten, vanhusten oikeuksia,
      yleeensä sorrettujen, mitään mitään ihmisarvoa ja oikeuksia edes leskille ja orvoille.
      Onhan häpeäkin vain pelkkä tunne - jokaisella omanlaisensa.
      Missä uskottavuusongelma - ?

    • nykyajanhullutuksia

      Nykyisin on muodissa esteettömyys esim. vanhusten asunnoissa että he tulisivat toimeen omin avuin niin kauan kuin mahdollista.Olisiko myös palvelut säilytettävä tai muutettava esteettömiksi tästä samasta syystä???Lahdessa lähin käteistä käsittelevä Nordean konttori on Hämeenlinnassa tai Järvenpäässä.

      • vaari75v

        Totta. Ainakin pankkipalvelut on muutettu mahdollisimman esteellisiksi. Vain n. 3 laskua kuukaudessa ja itsellä pitäisi olla aina ajantasaista tietotekniikkaa kotona. Tulee laskuille hintaa.


      • vaari75v

        Vielä on aina pelättävä tilaisuutta vaanivia tietokonnia. Virusturvat yms on omalla riskillä ja kustannuksella. Ei tämä systeemi ole vielä ollenkaan valmis


    • järkeäkalakukoista

      Hyvin sanottu. Lainaan tähän "Karnanen Kuopiosta: Pankin yrittävät ensin "sitoa" houkutella ja painostaa ihmiset käyttämään ihan joka paikassa pankkikorttia. Sen jälkeen voikin alkaa typerysten pakko-lypsyn... ; )"

      • rahat.jemmassa

        Alkanut jo. Hanki toinen tili, jossa pidät vain vähän rahaa, ettei voida paljoa varastaa.


    • Yksimonienpuolesta

      Kannattaisi ehkä vaihtaa pankkia. Nordean kanssa tulee enemmänkin ongelmia, koska siirtyy Ruotsiin, tosin jättäen pienet "jutut" muihin maihin. Itseki siirrän pankkipalveluni suomalaiseen . Mm. olen ajatellut monesti vanhuksia tässä asiassa. Olipa heillä omaisia tai ei, huonon suuntaan pankkiasiana menevät.. Mutta jokaisen asiahan se pankin vaihtamisen ratkaisu on tehtävä. Kaikki pankit vievät kuitenkin jotain omiin nimiinsä. Kannattaa harkita, kuulostella ja olla tosiaan tarkkana.

    • antakaalapsille

      Miksi "vanhuksille" pitäisi olla kaikkialla etuoikeuksia? Pankissa saa palvelua mutta se maksaa, tottakai. Pitäisikö meidän jotka olemme kalliit tietokoneet ostaneet ja itse asiamme hoidamme, maksaa jonkun muun pankkiasioinnit. Ei.

      Miksi vanhukset saavat leskeneläkettä, naislesket saavat veteraanitukia, eläkeläisen asumistukia?
      Vanhuksilla on usein rahaa tilillään-ovat vain sairaan pihejä. Kenenkään muun asukkaan mattoja ei tampata kerrostalomme pihalla kuin vanhuksen-koska yhteiskunta maksaa...
      Todellista apua tarvitsevat köyhien perheiden lapset ja nuoret-ja yksinhuoltajaperheet. Veteraanitukea voisi alkaa antamaan myös meille äideille, jotka olemme yksin joutuneet lapsemme kasvattamaan.
      Tasa -arvoa suomalaisiälle toivon.

      • leskimummu

        Totta, minunkin mummullani on rahaa pankissa, kun rosvopäälliköllä, velaton kolmio ja vielä kesämökkikin, jossa ei enään paljoa käy,mutta on aikas pihi ,ostaa kaupasta aina punaisen lapun tuotteita ja valittaa, kun kaikki maksaa niin paljon, käyttäis itseensä niitä rahojaan ja nautteis lopusta elämästään täysillä, kun kerran rahaa on.


      • viisas.mummo
        leskimummu kirjoitti:

        Totta, minunkin mummullani on rahaa pankissa, kun rosvopäälliköllä, velaton kolmio ja vielä kesämökkikin, jossa ei enään paljoa käy,mutta on aikas pihi ,ostaa kaupasta aina punaisen lapun tuotteita ja valittaa, kun kaikki maksaa niin paljon, käyttäis itseensä niitä rahojaan ja nautteis lopusta elämästään täysillä, kun kerran rahaa on.

        Mummu varautuu putkiremonttiin tai leikkaukseen yksityissairaalassa. Turvallisuuden tunne on vanhan paras nautinto.


      • rhfontgn5noig0nuu

        "Miksi "vanhuksille" pitäisi olla kaikkialla etuoikeuksia?"

        Jos tässä maassa jollain on etuuksia, niin se on lapsiperheet. Sossukin heltyy, jos haetaan lapsille jotain vaate- ym. rahaa, mutta yksinäinen saa pärjätä aina omillaan.


      • leskimummu
        viisas.mummo kirjoitti:

        Mummu varautuu putkiremonttiin tai leikkaukseen yksityissairaalassa. Turvallisuuden tunne on vanhan paras nautinto.

        Ei sinne mittään putkiremppaa tule, uus talo, ja mummu terve kun pukki.


      • niin.se.on
        leskimummu kirjoitti:

        Ei sinne mittään putkiremppaa tule, uus talo, ja mummu terve kun pukki.

        Juu, onnellisuus keskittyy. Samoin kurjuus.


    • vaari75v

      Olisi jo paljon, jos vanhoille ihmisille puhuttaisi kuten muillekin. Ettei olisi ylimääräistä vivahdetta, olet vanha ja tyhmä, et ymmärrä. (Sitäpaitsi on väärin, että tommosella kääkällä on tilillä noin paljon rahaa). Olen tehnyt ensimmäiset tietokoneohjelmani v 1968, mutta nyttemmin on tekniikka mennyt ohitseni. Se on edessä kaikilla, ei pitäisi olla vaikeatajuista. Tyhmille se on.

    • direktiivivaje

      Mikähän vaikka suomalainen pankki kantaisi vastuun vanhusten rahan saannista?Jotain valvontaa pitäisi olla pankeilla Suomessa.Pankkioikeuksien säilyttäminen Suomessa pitäisi olla sidoksissa suomalaisen rahan käsittelyyn.Konsulit valvokaa!! Rahat kanissa Nordeassa.

      • vaari75v

        Puolueiden kannattaisi muistaa, että vanhemmat ihmiset ovat tunnollisia äänestäjiä


    • Lahdenkurakenkä

      Nastolalaisten pankkiasiakkaiden toimintatapa on muuttunut niin että Nordea lopettaa Nastolan konttorin.

    • hyvin.menee

      Pitää siis tämän keskustelun mukaan hankkia rakennuksen runkoon pultattava kassakaappi pankkitunnuksia, salasanoja, käyttäjätunnuksia ym salassapidettäviä tietoja varten. Niitä tulee helposti toista kymmentä ja salasanoja on muuteltava usein. Että niin on nykytekniikka helpottanut asiointia pankissa. Iloitkaamme tekniikan ja pankkipalvelun kehittymisestä.

      • niinmenee

        Ei tarvii enää, netissä on myynnissä salasanojen hallintaohjelma, johon tallennetaan kaikki netissä käyttämäsi tunnukset ja salasanat yhteen paikkaan ja ne on käytettävissä eri laitteissa esim. ipadissa kotikoneella ja älykännykässä.


      • käyttöön.neni
        niinmenee kirjoitti:

        Ei tarvii enää, netissä on myynnissä salasanojen hallintaohjelma, johon tallennetaan kaikki netissä käyttämäsi tunnukset ja salasanat yhteen paikkaan ja ne on käytettävissä eri laitteissa esim. ipadissa kotikoneella ja älykännykässä.

        Tietenkin se sisältää valmiiksi troijalaisen tai saa sen myöhemmin. Meni salasanat hyötykäyttöön.


    • Tietotekniikan_DI

      Monilla vanhuksilla kädet tärräävät. Iän tuomia ongelmia. Vaikka järki vielä pelaakin kohtuullisesti, niin kännykän käyttö tai PIN koodin naputtaminen voi olla jopa fyysisesti mahdotonta. Motoriikkan hallinta on mitä on. Kosketusnäyttöiset tablettitietokoneet ovat haasteellisia jos käsi soutaa koko ajan minne sattuu. Noin 400 000 ihmistä maassamme ei omista tietokonetta. Syitä on monta. Erilaisten tietoteknisten laitteiden käyttöliittymät ovat hyvin alkeellisia ja kehittymättömiä. Sillä saralla on vielä todella paljon tekemistä. Pankit ovat perusteelleet kassapalvelujen alasajoa muunmuassa siitä aiheutuvilla isoilla kustannuksilla. Sehän on täyttä puppua.

      • rahat.tiskiin

        Ei kassapalveluista huolta ole, käteistä saa monesta paikasta. Laskujen maksaminen on ongelma


    • rumpa.soi

      Salasana ja käyttäjätunnus, ym rumpa on toivotonta.

    • DillinDallin

      Olen tämän keskustelun aloittaja ja kerronpa kuinka ainakin osa asioista hoidettiin. Menin siis äidiin luo (270 km) ja mentiin sitten lähimpään Nordean konttoriin (55 km), jossa laitettiiin nyt muutama säännöllinen maksu suoramaksuksi, kuten äiti itse tahtoi (tosin siinä tilanteessa todettiin virkailijallekin, ettei sekään ole satavarma juttu, nimittäin eräs jo aiemmin suoramaksussa ollut maksunsaaja oli veloittanut saman maksun kahteenn kertaan !....ei siitä nyt tässä enempää, tiedoksi vain, että kannattaa seurata mitä sieltä tililtä menee...). Muut satunnaiset maksut menevät sitten maksupalveluun, joku lähellä asuva sitten ne saa postiin viedä. Muuta asiat hoituivat sitten kyllä ihan hyvin palvelevan virkailijan kanssa. Äiti olisi halunnut nostaa samalla käteistä rahaa, mutta sehän oli mahdotonta ko. konttorissa. Jos pankista ei saa enää rahaa, niin eipä sitä pankiksi enää voine sanoa. Sentään automaatti löytyi ko. paikkakunnalta. Palkkioksi käynnistämme Nordea antoi kahvipaketin...

      Äidillä on sitten toisella paikkakunnalla (80 km äidin luota) määräaikaistalletus, joka piti uusia. Oltiin se aikanaan yhdessä käyneet pankissa paikan päällä tekemässä. Kyseessä on pieni kotimainen pankki. Ja katso: heille sopi, että asia hoidettiin puhelimitse ja paperit lähetetään postissa allekirjoitettaviksi ! Eikä äidillä siis ole mitään verkkopankkitunnuksia joilla voisi puhelimessa tunnistautua. Kyseinne virkailija muisti äidin ja tiesi, kenen kanssa puhui, joten asia hoitui. Tälläistä pitää pankkipalvelun olla.

      Tästä keskustelusta voi ihmetellä mm. miksi jotkut alkavat riidellä toisten kommenteista ja ehdottelemaan vanhalle ihmiselle muuttamista ja puhuvat vanhusten 'etuoikeuksista' ! Lieneekö monella oikeasti lähellä vanhusta, joiden elämästä jotain tietävät ? Liikuntaongelmat, kännykän ja tietokoneen käytön vaikeus ja tottumattomuus niihin ja esim. vanhalla sukutilalla asuminen ja sellaisen paikan arvot ovat asioita, jotka ei niin vain ole muutettavissa, kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan.

      Ja todettakoon, että kyllä minä mielelläni äitäni käyn auttamassa aina kun pääsen, sen hän on ansainnut !

      Hyvää kevättä kaikille !

      • kodinhoitajat

        Liikuntaongelmaisen ja muistisairaan ihmisen ei kuulu asua jossain sukutilalla yksin, se on heitteillejättö, en tarkoita nyt sinua ja äitiäsi.
        Hyvä ,että välität äidistäsi, mutta, jos äidillesi jotain sattuu niin kyllä asut liian kaukana.
        Työssäni näen kuinka lapset ja muut läheiset on jättänyt vanhan ihmisen ihan oman onnensa tilaan, on lievästi muistisairaita ja huonokuntoisia vanhuksia yksin kotonaan ja valittavat yksinäisyyttään ja haahuilevat kotonaan eivät muista syödä ja unohtavat mikä päivä on ja ovat ahdistuneita.


      • kai.minäkin
        kodinhoitajat kirjoitti:

        Liikuntaongelmaisen ja muistisairaan ihmisen ei kuulu asua jossain sukutilalla yksin, se on heitteillejättö, en tarkoita nyt sinua ja äitiäsi.
        Hyvä ,että välität äidistäsi, mutta, jos äidillesi jotain sattuu niin kyllä asut liian kaukana.
        Työssäni näen kuinka lapset ja muut läheiset on jättänyt vanhan ihmisen ihan oman onnensa tilaan, on lievästi muistisairaita ja huonokuntoisia vanhuksia yksin kotonaan ja valittavat yksinäisyyttään ja haahuilevat kotonaan eivät muista syödä ja unohtavat mikä päivä on ja ovat ahdistuneita.

        Ninnpä. Jos ovat oikeustoimikelpoisia ja jääräpäisiä, niin mitä teet? Ei vanha kotoaan lähde kuin kantamalla.


      • Pidä_huolta
        kodinhoitajat kirjoitti:

        Liikuntaongelmaisen ja muistisairaan ihmisen ei kuulu asua jossain sukutilalla yksin, se on heitteillejättö, en tarkoita nyt sinua ja äitiäsi.
        Hyvä ,että välität äidistäsi, mutta, jos äidillesi jotain sattuu niin kyllä asut liian kaukana.
        Työssäni näen kuinka lapset ja muut läheiset on jättänyt vanhan ihmisen ihan oman onnensa tilaan, on lievästi muistisairaita ja huonokuntoisia vanhuksia yksin kotonaan ja valittavat yksinäisyyttään ja haahuilevat kotonaan eivät muista syödä ja unohtavat mikä päivä on ja ovat ahdistuneita.

        Täysin totta! Mikään ei estä asumasta vanhan isän tai äidin kanssa samassa yhteistaloudessa. Moni niin tekeekin. Minä myös. Se on välittämistä parhaimmillansa. Silti on niitäkin, jotka ovat "hylänneet" tylysti omat vanhempansa, vaikka asuvat lähiseudulla. Haittaahan se toki harrastustoimintaa, jos on hitaampi jaloissa pyörimässä. Kuvitellaan, että on joku yhteiskunnallinen instituutio, jolle kuuluu vanhojen ihmisten ylläpito ja hyysäys verovaroista. Yksinjääneet vanhukset raihnaistuvat ja kadottavat elinvoimansa turhaan ennenaikaisesti . Viimeistä käyttöpäivää, kun voi siirtää parhaimmillansa yli kymmenellä vuodella, jos ei jätä isää tai äitiä yksin elämänsä ehtoopuolella. Mikä iso säästö rahallisestikin yhteiskunnalle.
        https://www.youtube.com/watch?v=jb9vUQWhMKY


      • DillinDallin
        kodinhoitajat kirjoitti:

        Liikuntaongelmaisen ja muistisairaan ihmisen ei kuulu asua jossain sukutilalla yksin, se on heitteillejättö, en tarkoita nyt sinua ja äitiäsi.
        Hyvä ,että välität äidistäsi, mutta, jos äidillesi jotain sattuu niin kyllä asut liian kaukana.
        Työssäni näen kuinka lapset ja muut läheiset on jättänyt vanhan ihmisen ihan oman onnensa tilaan, on lievästi muistisairaita ja huonokuntoisia vanhuksia yksin kotonaan ja valittavat yksinäisyyttään ja haahuilevat kotonaan eivät muista syödä ja unohtavat mikä päivä on ja ovat ahdistuneita.

        Äitini ei ole muistisairas, en tiedä mistä sen käsityksen sait. Hän on ihan järjissään ja pystyy syömään, laittamaan ruokaa ja peseytymään jne. ihan itse, ja lähellä asuu veljeni perheineen, joka myös auttaa häntä. Ei pitäisi vetää kovin pitkälle johtopäätöksiä asioista ja henkilöistä joita ei tunne.
        Äiti asuu ihan omasta halustaan tilalla, joka sijaitsee kirkonkylän keskustan tuntumassa, kotisairaanhoitaja tulee kutsuttaessa käymään ja esim. ottamaan verikokeet, hänellä käy siivooja ja tuttu lääkäri on puhelinsoiton päässä samalla kylällä.


    • vaari75v

      Aloittajalle:Ellet ole seurannut palstoilla on luonnevikaisia rääpijöitä. Tämä keskustelu pysyi vielä siistinä. Terv

    • vaari75v

      Konnat tietävät, että lähes jokaisessa asunnossa on verkkopankkitunnuksia, salasanoja, käyttäjätunnuksia yms. Kokenut konna tietää, mistä etsiä. Tämä on iso riski. Kassakaappia harva muuten tarvitsee. Itse en hyväksy kuin muutaman nelinumeroisen pin luvun, jotka vielä olen muistanut. Muita salasanoja tms en ota. Olen tähän asti pärjäillyt niillä, mm siksi, että lähistöllä on laskunmaksu automaatti. Mistä ratkaisu?

    • kortienkansapellonlaitaa

      IS: Huijareilla käytössään uusia keinoja – kopioiko skimmauslaite nyt korttitiedot taskusta?

      • rahat.pois

        Tätä piti osata odottaakin. Toisessa ketjussa kysellään, kuinka etäältä voidaan taskussa olevaa korttia laskuttaa. Eipä ole vastattu.


    • rahat.turvaan

      Nyt ei enää rahat ole turvassa pankkitililläkään, tarvitaan jokin kaksoistili. Mitä Finanssivalvonta tekee? Miksi sellaisella pankilla voi olla toimilupa, jonka maksuvälineet eivät ole turvallisia? Silloinhan on palattava käteiseen.

    • hmmmmn

      Sinun pitäisi ottaa vastuuta äitisi pankkiasioinnista ja ryhtyä äitisi edunvalvojaksi. Tai voisit tehdä pankkiin tilin hänen asioiden hoitoa varten, jonne siirrät hänen tililtä riittävän summan kuukausittaisiin kuluihin ja maksat laskut verkkopankissa, suoramaksulla tai e-laskulla.

      Se on eriasia, onko sisarusten kesken luottamusta, että asia hoituu ilman maistraatin valvontaa.

      Ajat muuttuvat ja sinulla on sen verran tolkkua, että voit äitiäsi auttaa.

    • pinonly

      Esteettömyyttä myös pankkipalveluun.

    • jepuliskepulis

      Ei pankkiasioitten hoitaminen ja edunvalvonta ole sama asia. Pankkiasioita hoitavan pitää kuitenkin ajaa päämiehen etua. Kuka tahansa ei voi alkaa asioitten hoitajaksi. Asiamiehen ja päämiehen välillä on oltava jokin yhteys ja asiamiehen on oltava taitavaksi tunnettu myös omia juttuja hoitaessaan.

      Eikä sekään ole huono jos päämiehen ja asioitahoitava luottavat toisiinsa. Tottakai lasten hoidettava vanhempiensa asioita

      • omaisen.laskut

        Jos lähiomainen äkillisesti tulee kyvyttömäksi maksamaan laskunsa, mitä papereita on hankittava, että voi mennä pankkiin edes ehdottelemaan. Tarkoitus olisi maksaa hänen nimellään tulleita laskuja hänen tililtään.


      • jepuliskepulis

        Et voi kävellä pankkiin sisään ja sanoa, että maksan laskun jonkun tililtä hänen puolestaan. Tili ja tilinkäyttövälineet ( kortti ja verkkopankkitunnukset) on henkilökohtainen eikä niitä saa luovuttaa edes omalle puolisolleen.

        Tiedän kokemukseta, pankki antaa pankin hyvin tuntemalle ihmiselle valtakirjan päämiehen pankkiasioitten hoitoon. Tällöin päämiehen tili kytketään asianhoitajan tiliksi verkkopankkiin. Asianhoitaja hoitaa asioita omilla verkkopankkitunnuksilla tai sitten jos päämies on eri pankissa, niin asioitten hoitoon annetuilla tunnuksilla. Jos asianhoito edellyttää myös kortin käyttöä, niin pankki voi antaa asianhoitajalle erillisen pankkikortin, kortissa on asianhoitajan nimi, mutta kortti veloittaa päämiehen tiliä...

        Ja tiiätkö nimimerkki omaisen laskut. Kun käsittelet toisten rahoja, niin olet muute melkosen luupin alla. Ensinnäkin että saat ne oikeudet, niin sinun itsesti on pitänyt hoitaa asiat kelvollisesti, mutta toisten ihmisten rohoja sinun vasta tuleekin hoitaa einomaisesti ettei tule kakkahousuun.

        Ja kuka tahansa ei kelpaa asianhoitaksi. Et voi ottaa hoitoon naapurin mummin asioita.... völttämättä edes kummitädin asioita et saa tai tätisi..

        Jos omainen tulee äkillisesti kyvyttömäksi hoitamaan asioitaan, niin sitten ei auta kuin se, että lääkäri kirjoittaa lausunnon päämiehen tilasta ja menet sen jälkeen pankkiin tai maistraatiin ja haet luvan tai valtuuden asioiden hoitoon.... kenenkää ei pitäs niin nopeesti mennä huonoon kuntoon ettei tätä asiaa olisi valmisteltu.

        Ja toisten ihmisten maksuvälineiden käytöstä. vaikka se kaveri antaa sen kortin ja tunnusluvun tai verkkopankin kaikkine juttuineen... niin jos jäät kiinni rysänpäältä, niin kaveri menettä ne tunnukset ja te kumpinkin voitte saada syytteen maksuvälinepetoksesta ja menetätte luottotiedot vuosiksi... Sitä se kaveri apu on.

        Sit vielä yks hassutus. Vaikka pankki ilmoittaa, että isin ja äidin asioita voi valtakirjalla vaikka 10 lasta, niin näinhn se periaatteessa ei voi olla. Kuka tahansa voi putsata tilit tai haitata asioita... jos kaikilla on laajat oikeudet asioissa.... Asia toimii käytännössä niin, että yksi tekee kaiken ja sitten kärsii siirä jos jorain jää... kaikki jaetaan tasan... kukaan ei korvaa mitään.


      • omaisen.laskut
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Et voi kävellä pankkiin sisään ja sanoa, että maksan laskun jonkun tililtä hänen puolestaan. Tili ja tilinkäyttövälineet ( kortti ja verkkopankkitunnukset) on henkilökohtainen eikä niitä saa luovuttaa edes omalle puolisolleen.

        Tiedän kokemukseta, pankki antaa pankin hyvin tuntemalle ihmiselle valtakirjan päämiehen pankkiasioitten hoitoon. Tällöin päämiehen tili kytketään asianhoitajan tiliksi verkkopankkiin. Asianhoitaja hoitaa asioita omilla verkkopankkitunnuksilla tai sitten jos päämies on eri pankissa, niin asioitten hoitoon annetuilla tunnuksilla. Jos asianhoito edellyttää myös kortin käyttöä, niin pankki voi antaa asianhoitajalle erillisen pankkikortin, kortissa on asianhoitajan nimi, mutta kortti veloittaa päämiehen tiliä...

        Ja tiiätkö nimimerkki omaisen laskut. Kun käsittelet toisten rahoja, niin olet muute melkosen luupin alla. Ensinnäkin että saat ne oikeudet, niin sinun itsesti on pitänyt hoitaa asiat kelvollisesti, mutta toisten ihmisten rohoja sinun vasta tuleekin hoitaa einomaisesti ettei tule kakkahousuun.

        Ja kuka tahansa ei kelpaa asianhoitaksi. Et voi ottaa hoitoon naapurin mummin asioita.... völttämättä edes kummitädin asioita et saa tai tätisi..

        Jos omainen tulee äkillisesti kyvyttömäksi hoitamaan asioitaan, niin sitten ei auta kuin se, että lääkäri kirjoittaa lausunnon päämiehen tilasta ja menet sen jälkeen pankkiin tai maistraatiin ja haet luvan tai valtuuden asioiden hoitoon.... kenenkää ei pitäs niin nopeesti mennä huonoon kuntoon ettei tätä asiaa olisi valmisteltu.

        Ja toisten ihmisten maksuvälineiden käytöstä. vaikka se kaveri antaa sen kortin ja tunnusluvun tai verkkopankin kaikkine juttuineen... niin jos jäät kiinni rysänpäältä, niin kaveri menettä ne tunnukset ja te kumpinkin voitte saada syytteen maksuvälinepetoksesta ja menetätte luottotiedot vuosiksi... Sitä se kaveri apu on.

        Sit vielä yks hassutus. Vaikka pankki ilmoittaa, että isin ja äidin asioita voi valtakirjalla vaikka 10 lasta, niin näinhn se periaatteessa ei voi olla. Kuka tahansa voi putsata tilit tai haitata asioita... jos kaikilla on laajat oikeudet asioissa.... Asia toimii käytännössä niin, että yksi tekee kaiken ja sitten kärsii siirä jos jorain jää... kaikki jaetaan tasan... kukaan ei korvaa mitään.

        Jos sinulla on jotakin asiallista sanottavaa, palaa sitten asiaan, kun olet selvin päin. Älä huoli, monikin ottelee juhannusviinoja. Hauskaa juhannusta Sinulle.


    • käteistätiskiltäkiitos

      Itä-Uudenmaan poliisi varoittaa kiertelevistä rikollisryhmistä, jotka saapuvat Suomeen yleensä kesäisin ja poistuvat maasta nopeasti.

      Käteistä nostavan on syytä poliisin mukaan olla tarkkana, sillä tili voi tyhjetä kokonaan ennen kuin uhri edes huomaa näpistystä.
      Tämänhän vanhukset tietävätkin jos yleensä osaavat ja pystyvät aparaatteja käyttämään.

      • varo.vaaraa

        Pitäisi saada tarkempia ohjeita kuin, ole tarkkana, käytä järkeäsi, varo vaaraa tai muita lapsellisia ohjeita. Konkreettinen ohje voisi olla, hyväksy käyttöösi vain virallinen henkilötodistus. Kohta alkaa leuhkiminen, ei minulle ole sattunut, olen käyttänyt kortteja siellä ja siellä, pälä pälä.


      • kortiton.yhteiskunta

        Kaikki maksukortit poikki, lips-lips, vain henkilökortti käyttöön. Kas markkinat mukautuvat kun pakko on. Toinen vaihtoehto vain setelirahan käyttö. Kuluttajia on ollut turhan helppoa vedättää erilaisilla korteilla. Nykytekniikka antaa kaikki mahdollisuudet asioida pelkällä henkilökortilla. Pankit mukautukoon kuluttajien vaatimuksiin tai kuolkoon pois.


    • hommiin.siitä

      Tekniikka, joka mahdollistaa:
      1. Turvallisen maksutapahtuman
      2. Vapauttaa monenkirjavien korttien tarpeesta
      mahdollistaa uuden Nokian ihmeen. Vain korkean tason insinöörityötä.
      Riittävän korkeatasoista työvoimaa pitäisi olla saatavilla

    • jepuliskepulis

      sanon vielä kerran, vaikka täällä änkytetään toisin.
      Toisten ihmisten pankkiasioista säädetää laissa. Laki edellyttää aina valtakirjaa.
      Jos päämies on estynyt hoitamasta itse asioitaan, niin lääkäri antaa siitä lausunnon pankkia varten. Pankki ja sosiaalihuolto voivat myös hakea ihmisen edunvalvontaan.
      Tilinkäyttövälineitä ei saa luovuttaa toisen ihmisen käyttöön.
      Ja ikäihmisiä... siis 70 jotain on aivan turha opettaa koneen käyttöön verkkopankissa.... ja nyt sit voitte änkyttää.... tämä vaan on fakta.

      • omaisen.laskut

        Poimin tästä yhden käyttökelpoisen tiedon:"Lääkäri antaa lausunnon pankkia varten". Kiitos. Aloitan sillä.


      • jepuliskepulis

        Ei se lääkäri todistusta pankin varten anna, vaan todistukseen tulee lausunto potilaan tilasta. Tällä todistuksesta sitten päämiehen lähisulainen esim. Lapsi tai lapsen puoliso voi hakea valtakirjan ja tilivälineet vanhuksen asioitten hoitoon.

        Tämäkään ei vielä ole edunvalvontaa sanan varsinaisessa merkityksessä vaikka kyse onkin iäkkään ihmisen edunvalvonnasta. Se kun kirjoitin aiemmin että pankki tai sosiaalihuolto voi hakea ihmisen edunvalvontaan maistraatissa on aivan eri asia ja paljon vahvempi.

        Alkuperäinen kirjoittaja tarkoittaa varmasti sitä, että päivittäiset pankkiasioitten hoitaminen sujuisi helpommin, ja siihen vastaukseni perustuu. Ihmistä ei siis vielä Hollola vaan autetaan järkevällä tavalla.


      • omaisen.laskut

        Että terveisiä Hollolasta. Annappa olla, kyselen muualta.


      • jepuliskepulis

        No kysy muualta.

        Kirjoitin vastauksen tabletilla ja hollolla oli HOLHOUKSEEN

        Mene vaikka ensin sinne pankkiin ja pyydä sieltä ohjeet... mutta ilman valtakirjaa et toisten asioita pääse hoitamaan ja jos päämies on kykenemätön sitä valtakirjaa antamaan, niin se lääkäri on se juttu joka antaa tilannekuvan ja sen kanssa sitten sinne pankkiin.... Aina olis paras se, että se päämies olisi antanut sen valtakirjan jo aiemmin ja asiat ei tarvis mitää vaikeusmomentteja...

        Nämä vastaavat ohjeet virallisesti löydät varmaa myös googlella. FIVA:n sivu on varmaa hyvä paikka alkaa....

        Sori tuo bugi tuossa aiemmassa vastauksessa, mutta täällä saa aina kuraa silmilleen.....


      • jepuliskepulis
        jepuliskepulis kirjoitti:

        No kysy muualta.

        Kirjoitin vastauksen tabletilla ja hollolla oli HOLHOUKSEEN

        Mene vaikka ensin sinne pankkiin ja pyydä sieltä ohjeet... mutta ilman valtakirjaa et toisten asioita pääse hoitamaan ja jos päämies on kykenemätön sitä valtakirjaa antamaan, niin se lääkäri on se juttu joka antaa tilannekuvan ja sen kanssa sitten sinne pankkiin.... Aina olis paras se, että se päämies olisi antanut sen valtakirjan jo aiemmin ja asiat ei tarvis mitää vaikeusmomentteja...

        Nämä vastaavat ohjeet virallisesti löydät varmaa myös googlella. FIVA:n sivu on varmaa hyvä paikka alkaa....

        Sori tuo bugi tuossa aiemmassa vastauksessa, mutta täällä saa aina kuraa silmilleen.....

        katso tuo ylen sivun teksti.


        http://yle.fi/uutiset/pankit_vaativat_tarkkoja_valtakirjoja_vanhusten_tileja_hoitavilta/7105791


      • omaisen.laskut

    • tsuppari.noutaa

      Jos mummu antaa minulle pankkikorttinsa, tarvittavan pin 4 num. ja pyytää minua hakemaan hänelle rahaa automaatilla, niin en varmasti tee mitään rikosta/rikettä/maksuvälineen väärinkäyttöä, josta pankki voisi saada syyn sulkea tilit ja nostaa syytteen. Onko joku eri mieltä?
      Kysymyshän on suullisesta valtuutuksesta. Mummu luottaa, muiden ei tarvitsekaan.

      • jepuliskepulis

        Olen eri mieltä. Tilinkäyttövälineet ja niiden tunnukset ovat hankilökohtaisia.

        Ikäihmiseltä tai vakavasti sairaalta tai vammaiselta ei voida edellyttää sitä että he itse käyttävät korttia tai verkkopankkia. Heille voidaan hakea edunvalvontaa tai toisaaltaan lähipiirin ihminen, esim. oma lapsi, voidaan valtuuttaa hoitamaan asioita päämiehen asioita. Asianhoitaja saa päämiehen allekirjoittaman valtakirjan ja asianhoitajalle annetaan verkkopankkiin oikeus tilinkäyttöön ja/tai pankkikortti asiointia varen.

        Jos joku menee kåyttämään toisen ihmisen nimissä olevaa tilinkäyttövälinetta saamillaan tunnuksilla, niin pahimmassa tapauksessa jos nakkinapsahtaa, niin.... maksuvälineen oikea haltiakin menettää maksuvälineen käyttöoikeuden. Voipi tulla myös merkintä niin tilinhaltijalle kuin tälle jolla ne tilivälineet on käytössä....

        En tiedä miten nykyää... mutta tuolla ylempänä olevassa ylenjutusta saa sen käsityksen että kotonatehytkään valtakirjat eivät enää ole kovin hyvää valuuttaa pankkiasioinnissa. Pankit laativat itse mielummin nuo valtakirjat ns. päämiehen kanssa ja jos se ei ole mahdlollista niin tarvittaneen se ulkopuolisen asiantuntijan lausunto päämiehen esteellisyydestä...


      • tsuppari.ei.käy
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Tilinkäyttövälineet ja niiden tunnukset ovat hankilökohtaisia.

        Ikäihmiseltä tai vakavasti sairaalta tai vammaiselta ei voida edellyttää sitä että he itse käyttävät korttia tai verkkopankkia. Heille voidaan hakea edunvalvontaa tai toisaaltaan lähipiirin ihminen, esim. oma lapsi, voidaan valtuuttaa hoitamaan asioita päämiehen asioita. Asianhoitaja saa päämiehen allekirjoittaman valtakirjan ja asianhoitajalle annetaan verkkopankkiin oikeus tilinkäyttöön ja/tai pankkikortti asiointia varen.

        Jos joku menee kåyttämään toisen ihmisen nimissä olevaa tilinkäyttövälinetta saamillaan tunnuksilla, niin pahimmassa tapauksessa jos nakkinapsahtaa, niin.... maksuvälineen oikea haltiakin menettää maksuvälineen käyttöoikeuden. Voipi tulla myös merkintä niin tilinhaltijalle kuin tälle jolla ne tilivälineet on käytössä....

        En tiedä miten nykyää... mutta tuolla ylempänä olevassa ylenjutusta saa sen käsityksen että kotonatehytkään valtakirjat eivät enää ole kovin hyvää valuuttaa pankkiasioinnissa. Pankit laativat itse mielummin nuo valtakirjat ns. päämiehen kanssa ja jos se ei ole mahdlollista niin tarvittaneen se ulkopuolisen asiantuntijan lausunto päämiehen esteellisyydestä...

        Kyllähän pankki muotovirheet kyylää, se on helppoa. Pienasiakkaat ulos kun vähänkin syyn tynkää löytyy. Jos käyttää omaa tietotekniikkaansa, saa armosta olla asiakas niin kauan kuin tietsikan käyttö kotona sujuu. Sitten tilit poikki, hyviä vointeja


      • pukin.sorkka.näkyy
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Tilinkäyttövälineet ja niiden tunnukset ovat hankilökohtaisia.

        Ikäihmiseltä tai vakavasti sairaalta tai vammaiselta ei voida edellyttää sitä että he itse käyttävät korttia tai verkkopankkia. Heille voidaan hakea edunvalvontaa tai toisaaltaan lähipiirin ihminen, esim. oma lapsi, voidaan valtuuttaa hoitamaan asioita päämiehen asioita. Asianhoitaja saa päämiehen allekirjoittaman valtakirjan ja asianhoitajalle annetaan verkkopankkiin oikeus tilinkäyttöön ja/tai pankkikortti asiointia varen.

        Jos joku menee kåyttämään toisen ihmisen nimissä olevaa tilinkäyttövälinetta saamillaan tunnuksilla, niin pahimmassa tapauksessa jos nakkinapsahtaa, niin.... maksuvälineen oikea haltiakin menettää maksuvälineen käyttöoikeuden. Voipi tulla myös merkintä niin tilinhaltijalle kuin tälle jolla ne tilivälineet on käytössä....

        En tiedä miten nykyää... mutta tuolla ylempänä olevassa ylenjutusta saa sen käsityksen että kotonatehytkään valtakirjat eivät enää ole kovin hyvää valuuttaa pankkiasioinnissa. Pankit laativat itse mielummin nuo valtakirjat ns. päämiehen kanssa ja jos se ei ole mahdlollista niin tarvittaneen se ulkopuolisen asiantuntijan lausunto päämiehen esteellisyydestä...

        Pankki otaksuttavasti alkaa kupata avuliasta asianhoitajaa. Tilaisuus on herkullinen jätettäväksi hyödyntämättä. Vaatimuksia tulee, sitä ja tätä pitää olla, kun EU, finanssivalvonta ja pankkilaki vaativat


      • jepuliskepulis

        eiköhän kyse ole päämiehen ( ikäihminen, sairas tai vammaisen) edusta ja näilläkin palstoilla paljon puhutusta esteettömästä palvelujen saannista tai saatavudesta.

        Sitäpaitti, jos tämän päämiehen lähipiirissä on "koijareita", niin asianhoitovaltakirjalla saadaan myös turva... Asiahan tietenkin muuttuu, jos muuta ratkaisua ei ole kuin maistraatin edunvalvonta.... siis raskaantyökalun edunvalvonta...


      • raskas.on
        jepuliskepulis kirjoitti:

        eiköhän kyse ole päämiehen ( ikäihminen, sairas tai vammaisen) edusta ja näilläkin palstoilla paljon puhutusta esteettömästä palvelujen saannista tai saatavudesta.

        Sitäpaitti, jos tämän päämiehen lähipiirissä on "koijareita", niin asianhoitovaltakirjalla saadaan myös turva... Asiahan tietenkin muuttuu, jos muuta ratkaisua ei ole kuin maistraatin edunvalvonta.... siis raskaantyökalun edunvalvonta...

        Oikeassa olet. Edunvalvonta on raskas työkalu. Siinäpä se


      • koijarit.asialla
        jepuliskepulis kirjoitti:

        eiköhän kyse ole päämiehen ( ikäihminen, sairas tai vammaisen) edusta ja näilläkin palstoilla paljon puhutusta esteettömästä palvelujen saannista tai saatavudesta.

        Sitäpaitti, jos tämän päämiehen lähipiirissä on "koijareita", niin asianhoitovaltakirjalla saadaan myös turva... Asiahan tietenkin muuttuu, jos muuta ratkaisua ei ole kuin maistraatin edunvalvonta.... siis raskaantyökalun edunvalvonta...

        Missähän ne suurimmat koijarit luuraa?


      • hyeenat.ruotuun
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Tilinkäyttövälineet ja niiden tunnukset ovat hankilökohtaisia.

        Ikäihmiseltä tai vakavasti sairaalta tai vammaiselta ei voida edellyttää sitä että he itse käyttävät korttia tai verkkopankkia. Heille voidaan hakea edunvalvontaa tai toisaaltaan lähipiirin ihminen, esim. oma lapsi, voidaan valtuuttaa hoitamaan asioita päämiehen asioita. Asianhoitaja saa päämiehen allekirjoittaman valtakirjan ja asianhoitajalle annetaan verkkopankkiin oikeus tilinkäyttöön ja/tai pankkikortti asiointia varen.

        Jos joku menee kåyttämään toisen ihmisen nimissä olevaa tilinkäyttövälinetta saamillaan tunnuksilla, niin pahimmassa tapauksessa jos nakkinapsahtaa, niin.... maksuvälineen oikea haltiakin menettää maksuvälineen käyttöoikeuden. Voipi tulla myös merkintä niin tilinhaltijalle kuin tälle jolla ne tilivälineet on käytössä....

        En tiedä miten nykyää... mutta tuolla ylempänä olevassa ylenjutusta saa sen käsityksen että kotonatehytkään valtakirjat eivät enää ole kovin hyvää valuuttaa pankkiasioinnissa. Pankit laativat itse mielummin nuo valtakirjat ns. päämiehen kanssa ja jos se ei ole mahdlollista niin tarvittaneen se ulkopuolisen asiantuntijan lausunto päämiehen esteellisyydestä...

        Mielivaltaisesti tehdyt "merkinnät" eivät paina mitään. Ei pankki mikään oikeuslaitos ole. Haluaisi tietysti olla


    • popelius

      Pankki joka ryöstää joka tilanteessa, tiskillä 6 euroa per/maksu, ja netissä jossa itse maksaa eli "palvelumaksu" 1,50 euora, eli pankki ei ole enää se joka palvelee vaan ryöstää siitä et itse maksaa...........

      • jepuliskepulis

        Missä saa 1,5e/kk pankkiasioinnin? Tuo palvelumaksu vaatii varmaa liki 10 000e/kk asioinnin, ja sitä varmaan tässä ketjussa olevilla pankkiasiakkaista hyvin harvalla on.

        Minun puolesta CASE IS CLOSED


      • luki.luki
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Missä saa 1,5e/kk pankkiasioinnin? Tuo palvelumaksu vaatii varmaa liki 10 000e/kk asioinnin, ja sitä varmaan tässä ketjussa olevilla pankkiasiakkaista hyvin harvalla on.

        Minun puolesta CASE IS CLOSED

        Sehän näyttäisi olevan 1,50 €/lasku, eikä 1,50 €/kk. Luki-luki.


    • tsuppari.hoitaa

      Aikaisemmin mummo saattoi antaa pankkikirjansa luotettavaksi tietämänsä asiapojan käyttöön. Sillä selvä. Uudet maksutavat säästävät pankin kuluja, mutta ovat epäluotettavia, niin että tarvitaan pankkiasiakkaan ylenpalttista kyttäystä ja juoksuttamista.

      • tsuppari.hoitaa

        Konttoreissa on jonotettava jos konttorin vielä löytää. Virkailijat ovat yleensä "koulutuksessa, kokouksessa, sairaslomalla tms". Heh.


    • hoitaako.tsuppari

      Saankohan minä maksaa mummon laskuja omalta tililtäni, vai kyylääkö pankki sitäkin?

      • tsuppari.hoitaa

        Varmaan kohta tulee selvityspyyntö, miten mummo,maksaa minulle. Uhataan ehkä tilini sulkemisella, ellei selitykseni tyydytä.


      • tsupparin.kortti
        tsuppari.hoitaa kirjoitti:

        Varmaan kohta tulee selvityspyyntö, miten mummo,maksaa minulle. Uhataan ehkä tilini sulkemisella, ellei selitykseni tyydytä.

        Ei vainenkaan. Tsupparilla on oltava oma kortti, josta pankki kuppaa 3 €/kk.


      • markanapina

        Jos asiamies hoitaa pankkiasiat ja hänellä on kortti, niin päämiehen asioinnin määrä ratkoo sen paljonko se kortti maksaa. Päämies on se, joka maksaa sen ylimääräisen kortin.


      • tsupparin.kortti
        markanapina kirjoitti:

        Jos asiamies hoitaa pankkiasiat ja hänellä on kortti, niin päämiehen asioinnin määrä ratkoo sen paljonko se kortti maksaa. Päämies on se, joka maksaa sen ylimääräisen kortin.

        Jos tsuppari käyttäisi mummon korttia, se ei maksaisi kenellekään mitään. Se vain ei pankille sovi. Se on maksuvälinepetos (?) ja mitä kaikkea


      • kuinkas.kävikään
        markanapina kirjoitti:

        Jos asiamies hoitaa pankkiasiat ja hänellä on kortti, niin päämiehen asioinnin määrä ratkoo sen paljonko se kortti maksaa. Päämies on se, joka maksaa sen ylimääräisen kortin.

        Apua tarvitseva on helppoa rahastaa. Auttaja ei ole pankki, vaan tsuppari. Pankki nyhtää palkkion, joka on mummun tsupparia varten tarvitsema kortti.


    • rahat.pois

      Pankki on kimpussa, jos jossakin käsitellään rahaa niin, että pankki ei pääse osille

    • rahat.tsupparille

      Voiko eläkkeen saada käteensä mitenkään niin, että välissä ei ole yhtäkään pankkia?

      • rahat.tsupparille

        Käyttämättä jääneet rahat voisi tallettaa pankkitilille. Pankki ei pääsisi rahastamaan välistä ja venkoilemaan muutenkin.


    • jauhot.suussa

      Missä pankkiketkut lusmuilee? Faktat kateissa?

    • mikä.neuvoksi

      Ikää alkaa tulla ja ihmetyttää, miten saan pankkiasiani hoidetuksi tulevaisuudessa. Pahalta näyttää. Tietsikkani on vanha ja uutta en hanki. Maksaa älyttömiä.

    • rahat.pois

      Kun näin tärkeä asia on jätetty markkinavoimien varaan, käy juuri näin. Kermat kuoritaan päältä ja palvelu ei kiinnosta

    • jepuliskepulis

      Kahteen ylempänä olevaan mietteeseen vastaukset.

      Ei niitä asioita oikee enää hoidettua kuin itse. Jos itse et tulevaisuudessa pysty, niin on katsottava omia lapsia tai lastenlapsia ja kysyttävä oliski joku valmis auttamaan korvausta vastaan. Korvauksesta on sit hyvä sopia kaikkien lasten kesken... se ei ole nimittäin yhtää kiva, että ikäihmisen varat jaetaan tasan jos joku on tehnyt asioita huomattavan paljon enemmän kuin muut.. tai jopa on yapahtunut jotain absurdua...

      TOiseen mietteeseen.... eihän nykyää ole mitää peruspankkipalvelua. Palvelu on vain se, että on toimintaympäristön luominen... onhan sekin jotain, että on palvelu jossa itse saat hoitaa asiasi ja on kortti jolla saat asioida kaupassa.....

      On puhuttu julkisuudessakin edunvalvonnasta, mutta nyt sit kaikilla pitäs olla lähipiirissä se asiamies, joka voidaan kiikuttaa tiukassa paikassa pankkiin ja valtuuttaa pankkiasioitten hoitoon.... se on asianhoitoa, ei edunvalvontaa sillä tapaa kuin edunvalvonta käsitetään.

      Ja pahinta on vielä edessä. Seuraavan 10v aikana ns. suuri ikäluokka ikääntyy ns. ikäihmisiksi.. siellä tulee palvelukysyntää koska kenenkään toimintakyky ei ole ikuista, mutta näillä yli 80v ikäsillä voi olla vielä jopa 20v elinaikaa.

      Toinen ongelma on ikääntyvien ihmisten taloudellinen sopeutumiskyky joka on jättänyt velkahanat auki vaikka tuloista on mennyt vähintään 40% pois eläköitymisen vuoksi. On aito ikäihmisten klyhyys.

      40-50-lukulaisten jälkeen tulee näkyvämmin esiin se, että 2016 vuonna on liki joka 10. täysi-ikäinen saanut luottotietomerkinnän... Tämä siis tarkoittaa kaikkia ihmisiä vuosien 1900 ja 1994 välissä syntyneissä... miten näiden ihmisten asiat hoidetaan kun perusasiat on perseellään... ei kaikilla tietenkään kriittisesti, mutta kuitenkin....

    • elämävaikeutunut

      Rahat kanissa Nordeassa.Alkakaa käsitellä rahaa !

      • valepankki

        Olevinaan pankki


    • rahat.pois

      Pieni rahaliikenne järjestettävä yhteiskunnan toimesta. Toimipisteet esim terveyskeskusten yhteyteen. Huomioitava soten rakentamisen yhteydessä.

    • vanhux

      on häpeällistä miten huonoksi vanhuksen omaisten vanhukselle tarjoamat atk-palvelut ovat menneet :)

    • Jepuöiskepulis

      Taas tämä vanha ketju noussut pintaan

      Pari kommenntia. Vanhuksella tai jollan yleensä on rahaa kuin rosvopäälliköllä. KOMMENTTINTINI. Jokainen on vähän niinkuin omanonnensa seppä. Oikeustieteen prosessori Urpo Kangas on sanonut oikein, että vanhus saa käyttää varansa miten haluaa eikä ole velvollinen säästämään niitä lapsilleen perinnöksi. Laki perintökaaresta ja miten suora perintöoikeus ja rahanjako on, on yksinkertaisesti syvältä. Perintö jaetaan suoraan kun nettovarat on selvillä ja todellisuus jää selvittämättä kuinka vanhuksen elinaikana asiat oli. Jotkut jopa elävät raatoa odotellessa.

      Asia on erikseen jos ihminen elää taloudellisesti niin että aiheuttaa toiminnallaan vahinkoa.

      Meidän jotka ollaan yksin ja varsinkin jos olisi varallisuutt, niin pitäisi voida määrätä omasta rahajäämästä että vaikka mijoonavarallisuudesta ei perintöjaossa jäisi raatokärpäsille kuin satatuhatta euroa ja siitäkin heidän pitäisi maksaa veroa 50% loppusumman saisi valtio.

      Tuo miten ihmisen raha-asioiden hoito pankissa toimii nykyään niin on oma asia. Se on kyllä raatoa odottavien ongelma.

    • Anonyymi

      Kehotan sua heti vaihtamaan pankkia itse käytän osuuspankkia siellä kaikki asiat hoituu kerralla.T.Pena

      • Anonyymi

        Pena.
        Ne hoituu siihen saakka kun pää on kunnossa. Tietysti S-pankissa hoituu helpommin kun niitä on siellä kun asioidaan ja kassalta saa rahaa aamusta iltaan. Ei tarvi mennä erikseen pankkiin jonottamaan, määräaikana.

        Meilläkin hoitui vaimoltakin 87v ikään. Sitten sai hermojuuri tulehduksen, 3 kk kuluttua todettiin Alzheimer. Ei voinut enää tehdä edunvalvontavaltakirjaa, eikä <paljoa muutakaan. Vaikka päällepäin on aivan fiksu, muisti on alle minuutin ja kaikki tapahtui 3-4 kk aikana.

        Onneksi minulla on kaikki kunnossa ja lapset 4 ja heidän lapsensa 9 hoitavat asiat minuutissa kun soittaa tai lähettää kuvan asiasta/laskusta.

        Myös https://www.suomi.fi/etusivu kannattaa käydä ja antaa valtuuksia terveysasiointiin, lääkkeiden uudistamiseen ja moneen muuhun. Vanhuus voi tulla jo huomenna.

        Laittakaa asianne kuntoon hyvän sään aikana.


    • Anonyymi

      Kokemukset on samat Nordean asakas olen. Joten pankinvaihto tuskin auttaa samassa helvetin suossa ollaan. Tunnuslukukortti käyttöön muu ei korjaa. Nyt pitäisi antaa jollekki ulkopuoliselle raha asiain hoito. Mutta se cie viimeisenki yksityisyyden ja varmasti veisi rahatkin.

    • Anonyymi

      Osuuspankki ei antanut vanhalle äidille pankkitunnuksia,toisen asioinnin jälkeen antoivat avainlukulistan,mutta se ei riitä,täytyy kuulema vaihtaa pankkikortti,että saa pankkitunnukset,aikoivat lähettää postissa uuden pankkikortin ja tunnukset,siitä mennyt jo jonkin aikaa,saa nähdä joutuuko vanha ihminen odottamaan hautaan asti uutta pankkikorttia ja tunnuksia,tuskin tarvisi pankkikorttia vaihtaa,riittäisi varmaan pelkät tunnukset,sen verran uusi pankkikortti.Olin ensimmäisellä kerralla mukana,eivät alkaneet millekkään,alkoivat minulle että tunnukset on henkilökohtaisia,sanoin että niin on,minulla on omat tunnukset,siitä huolimatta ei saatu tunnuksia,äitini kävi heidän kehotuksen mukaan passikuvissa ja haki passin,että saa tunnukset.Törkeäksi mennyt pörssi Osuuspankin toiminta.Itse saman pankin asiakas,olen suunnitellut pankin vaihtoa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe