Lounas alle 50 centillä

ruokaan_5e_viikossa

Haluan minimoida ruokakuluni, vaikken mahdottoman köyhä ole. Laitan lounaakseni vuorotellen halvinta riisiä tai makaronia ja sen kanssa halpaa makkaraa, lihapullia tai pari kananmunaa sekä lisukkeena ketsuppia. Välillä saatan tyytyä helppoon n. 70 centin valmispizzaan. Iltaisin vedän ison lautasellisen kaurapuuroa sokerilla ja toisinaan ehkä tarjouksesta ostetun appelsiinin lisäksi. Kahvia tulee juotua kahdesti päivässä ja sen kanssa yleensä jotain korppua, joskus halpaa leipää halvalla margariinilla. Muut leivänpäälliset jätin ruokavaliostani pois. Aion lopettaa kahvinkin, niin ei tarvi siihen maitoakaan ostaa, eikä suodatinpusseja.

Kaipaisin vinkkiä muista halvoista ruoka-aineista. Mielessä on ollut tehdä itse hernekeittoa, mutta esim. purkkihernekeitto ei ole mielestäni makuunsa nähden mitään halpaa ollenkaan. Varsinaisesti mua ei kiinnosta ruuanlaitto. Enkä halua syödä jotain ihan samaa monta päivää putkeen. Pakastimeni ei ole päällä, mutta voin laittaa, jos pakasteena löytyisi jotain ylivoimaisen halpoja ruoka-aineita.

26

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wgt42g

      Soijarouhe , se sopii niin riisin kuin makaroninkin kanssa kunhan se ensin maustaa sopivaksi.

      • oppii_oppii

        Soija on kalleista kallein ja niin pierettävä et ei ainakaan sitä.
        Peruna maksaa täällä 2 kg 99 cnt, siithän saat vaikka mitä.
        Tarjouslihaa, eu-pakettti, seurakunta.
        Tonnarilla on kovempi kilohinta kun lihalla, ja herneet taitaa maksaa jotain euron puoli kiloa, siitä saisit ruokaa pariks päiväksi.

        Mie syötän koirille valmispizzat, osta sillä rahalla juureksia !
        Netistä saa ohjetta ja sitten vaan kauha käteen ja hämmentämmään, ei ole raketti tiedettä


      • ruokaan_5e_viikossa

        Kiitos vinkeistä. Kattelin kaupassa, että puolen kilon paketti soijarouhetta maksaa noin 3 euroa. En ole koskaan tietoisesti syönyt soijapapua, joten kokeilisin mieluummin pienemmällä aloituskustannuksella. Hinta ei lisäksi vaikuta annosta kohti edulliselta ottaen huomioon, että se on kai sellaisenaan aika mautonta eläinrehua. Eli ottavat vegaanihihhuleilta kovat katteet ilmeisesti? Varmasti halpaa verrattuna vaikkapa jauhelihaan, joka toisaalta ei ole mitään erityisen halpaa, edes halvimpana sika-nautana, jossa paljon epäterveellistä rasvaa. Syömisvalmiita lihapullia ja makkaraa saa todella edullisesti siihen verraten.

        Pitkästä aikaa tuli ostettua perunaa, johon kyllästyin totaalisesti, kun sitä syötiin paljon lapsuudenkodissa ja koulussakin. Kätevästi sai kilon valmiiksi pakatussa pussissa alle euron. Huomasin myös, että perunamuusijauho on aika halpaa. Sillä saa vaihtelua myös. Samoin pakastetut ranskalaiset. Kalapuikkoja vois ostaa myös pakasteena.


      • raaka_aine

        Soijarouheeen kilohinta on 1,5 x kallimpi kun sikanaudan ja se maistuu pskalta. Eli joudut käsittelemään aikapaljon. jauhelihaa saat tarjouksestakin.
        Jos nyt oot noin uusavuton niin : katseleppa kilo /lirtahintoja.

        Valmislihapullat menee edelleen koirille, itselle teen isomman satsin raaka-aineista vaikkapa jauheliha /makkarakeiton, kanacurryn tai pinaattilettuja.

        Miksi pitää syödä huonosti vaikka rahaa on vähän. Muusihiutaleet on kalleimmasta päästä , keitä perunaa isompi satsi ja käytä vaikka pyttipannuun loput.


      • KauhaKäteen

        Soijarouheessa on 50 % täydellistä proteiinia, sikanaudassa tästä vain reilu kolmasosa 17,6 % fineli.fi:n mukaan. Tuo soijarouhe on aika miedon makuista, maustamalla ruskistamalla siitä saa kyllä hyvinkin maukkaan jauhelihakastikkeen tyylisen ruoan. Itse sekoitan keitettyä soijarouhetta mm. pihan marjapensaiden marjoista tehtyyn vispipuuroon, sinne se maku uppoaa hyvin.
        Soijarouhe on todella edullinen ja monikäyttöinen valkuaisen lähde, minulle tuttu ennen kaikkea yrittäessäni laihtua terveellisesti.
        En ole tullut maistaneeksi pskaa päinvastoin kuin ilmeisesti raaka_aine. Mikäs kasvis se on? Mitä ruokaa siitä tehdään nimimerkin raaka_aine kotona?


      • KauhaKäteen

        Niin meillä sikanauta menee koirien ohrarisottoon, jota tehdään kerralla iso määrä. Valmislihapullat ovat liian suolaisia, vähäproteiinisia ja lisäaineisia koirille. Ihmiset meillä eivät huoli punaista lihaa, sen sijaan soija raaka-aineena maistuu ihmisille.
        Kanaa (broileria) kyllä ihmisetkin meillä välillä syövät. Koipireisi erityisesti meillä on säästöpäivien ruoka, marinoidulla kilohinta luokkaa 2 €. Voihan niistä koipireisistä kehittää myös keiton tai perata erilaisiin kastikkeisiin ja risottoon.
        Linsseistä ja hernerouheesta saa myös helposti ja edullisesti proteiinilisän ruokiin. Esimerkiksi bolognesetyyppisessä pastakastikkeessa lihan voi korvata vähässä vedessä keitetyillä punaisilla linsseillä ja hernerouheella.


      • raaka_aine

        Vanha vitsi tuo miltä pska maistuu, kun en ole syönyt.

        Meiän koirat syö isoja määriä kuivaruokaan sekoitettua lihapaloja kastikkeessa sekä kotiruoan tähteitä. Jos on valmislihapullat tarjouksessa niin niitäkin, itse en koske niihin.
        Sama pätee marinoituun kanan koipi-reiteen. Ei kiitos keitettynä paistettuna eikä missään muussakaan muodossa.
        Eihän siitä jää mitään syötävääkään ja perkaaminen on inhottavan sotkuista.

        Raaka-aineista mahdollisimman pitkälle, tosin sitä soijaa kokeilin kerran (sain testipussit) eikä ole mun juttu.


      • KauhaKäteen
        raaka_aine kirjoitti:

        Vanha vitsi tuo miltä pska maistuu, kun en ole syönyt.

        Meiän koirat syö isoja määriä kuivaruokaan sekoitettua lihapaloja kastikkeessa sekä kotiruoan tähteitä. Jos on valmislihapullat tarjouksessa niin niitäkin, itse en koske niihin.
        Sama pätee marinoituun kanan koipi-reiteen. Ei kiitos keitettynä paistettuna eikä missään muussakaan muodossa.
        Eihän siitä jää mitään syötävääkään ja perkaaminen on inhottavan sotkuista.

        Raaka-aineista mahdollisimman pitkälle, tosin sitä soijaa kokeilin kerran (sain testipussit) eikä ole mun juttu.

        Niin broilerin koipireidesssä syötävä osuus on painoltaan yli 70%
        http://www.kysy.fi/kysymys/hei-paljonko-yhdessa-broilerin-koivessa-syotavaa
        Mahtoiko äitisi kuoria sinulle appelsiinitkin?
        Meillä koirulit syövät tosi nirsosti kuivamuonaa, siksi jatkuvasti täytyy kokeilla uutta maukasta nelijalkaisille ja vaihdella koiranmakkaroita, joita sentään syövät.. Toki saavat makupaloina ja maisteltaviksi välillä ihmistenkin ruokia.


      • raaka_aine

        Meidän nuoruudessa ei vielä ollut appelsiinejä kuten nyt. Ja tuskin ois ehtinyt kuorimaankaan. Enkä muuten muista että ois pahemmin ollut broileriakaan, kanoja, ankkoja ja kalkkunoita kasvatettiin itse pataan , sivutuotteena.
        Lihat, viljat, juurekset, marjat ja omenat kyllä tuotettiin ja kerättiin ihan itte.

        Mitäs tämä sun kettuilu ja koiristas puhuminen auttaa alkuperäistä kysyjää, ei mitenkään.


      • KauhaKäteen

        Toivon, että auttaa alkuperäistä kysyjää syömään edullisesti ja terveellisesti ja auttaa koiriasi saamaan kuppiinsa lajille terveellistä ruokaa!


      • KauhaKäteen

        Omassa nuoruudessani 1950-luvun pikkukaupungin keskustassa appelsiinit ja muut hedelmät ostettiin paikallisista ruokakaupoista, lihat, kana ja kala pääasiassa kauppahallista, mitään ei tuotettu itse. Appelsiini oli usein koulueväänä, kun siihen aikaan kouluruoka oli aika kehnoa. Äiti ihan erikseen opetti kuorimaan sen siististi veitsellä.


      • raaka_aine
        KauhaKäteen kirjoitti:

        Toivon, että auttaa alkuperäistä kysyjää syömään edullisesti ja terveellisesti ja auttaa koiriasi saamaan kuppiinsa lajille terveellistä ruokaa!

        No ihan samat sulle. Mikä tarve on vielä kettuilla mun koirista ? Ihan ne syö perus JahtiVahtia pääasisallisesti. Riistaa aina kun saadaan, sitä lihatuotetta, barffia, kotiruoan tähteitä. Piimää. Isoille koulutettaville koirille menee päivässä ruokaa , 2-3 kg per päivä.

        Mikä tässä nyt on sulle ongelma ?
        Sun laihdutus nyppii vai ? Ei ole ollut siihen tarvetta kun monta tuntia päivässä painaa menemään metsissä niiden kanssa. Eikä muutenkaan ole.
        Laihduttajana voisit vaikka vaihtaa toiselle palstalle.

        AP:lle.. täällä ainakin on nyt kesäkurpitsan hinta 1.69 /kg.
        Siitä tulee pienellä vaivalla riittoisa ja ihana keitto , jos haluaa vaihtelua syömisiin
        -ohjetta löytyy googlesta


      • KauhaKäteen
        raaka_aine kirjoitti:

        No ihan samat sulle. Mikä tarve on vielä kettuilla mun koirista ? Ihan ne syö perus JahtiVahtia pääasisallisesti. Riistaa aina kun saadaan, sitä lihatuotetta, barffia, kotiruoan tähteitä. Piimää. Isoille koulutettaville koirille menee päivässä ruokaa , 2-3 kg per päivä.

        Mikä tässä nyt on sulle ongelma ?
        Sun laihdutus nyppii vai ? Ei ole ollut siihen tarvetta kun monta tuntia päivässä painaa menemään metsissä niiden kanssa. Eikä muutenkaan ole.
        Laihduttajana voisit vaikka vaihtaa toiselle palstalle.

        AP:lle.. täällä ainakin on nyt kesäkurpitsan hinta 1.69 /kg.
        Siitä tulee pienellä vaivalla riittoisa ja ihana keitto , jos haluaa vaihtelua syömisiin
        -ohjetta löytyy googlesta

        Ota iisisti raaka aine, äidillisesti vain vähän jaan tietojani. Olen eläinten ystävä, siksi huolestuin koiristasi. Olen ikäisteni ihannepainossa en siis laihduttamassa eli tietoni ovat auttaneet minua. Älkää häiritkö lintuja, kun menet metsään koiriesi kanssa.


      • raaka_aine

        Kahden äiti, viiden kummitäti. Yhdentoista tavan täti.
        Jaa- mitä ihmeen huolhetimista mun koirissa on, säälittää ne jotka pitää koiransa ikuisesti hihnassa, me parhaimmmillaan vedetään 5-6 tuntia metsässä marja aikaan. Asianmukaiset luvat on kysytty maanomistajilta ja metsästys seuroilta. Linnut ei meistä kärsi, nämä on noutajia. Vanhus on eläkkeellä oleva kehitysvammakoira ja pentua treenaan vesipelastukseen.
        Mulla on ikäni ollut koiria sokean opaskoirasta lähtien, jotenka luulen tietäväni jotain niiden ruokinnasta. Välillä aika pilkuntarkkaa hommaa.

        AP:lle.. jotain mitä ei kannata ostaa, tuli moka tarjous naudan lehtipihvien kanssa.
        Se kutistuu pannulla kolmasosaan ja on kun kengänpohjallinen.
        Tein tuossa possun fileestä 2.5 kg pihvejä ja siitä riittää syömistä. Kilohinta 5.99 ja parikymmentä sain aikaiseksi erään laivakokin reseptillä.

        Leikkaa, nuiji, mausta ruskista .

        Paljon sipulia .. sanotaanko tuolle määrälle 6-7, hauduta lihaliemessä ( hunajassa) ja vuoraa pihvit sipulilla. Koko höskä uuniin folioon 125 astetta , kunnes sipuli hajoaa .

        Sulaa suussa, on edullista ja parempaa kun koipireisi.

        KauhaKäteen: jos työssä valmistaa 1200 ateriaa päivään, saattaa tietää asioista jotain. Kuten esim että soija hypetys on per... siasta. Vegaani idiotismia.


      • KauhaKäteen

        Vitsikäs olet Raaka Aine, päivän piristys! Valitettavasti vain olet ympäristölle vaarallinen, kun olet veganismia vastaan.


      • raaka_aine

        Näin sanoo sitten koipireisien jumalatar ?
        Yök.


      • KauhaKäteen

        Mikäs se koipireisien jumalatar on? Sellaisestakaan en ole kuullut Onko se lestadiolaisuutta? Onko joku uusi koipireisiuskonuskonlahko jossakin syvällä piilossa salomailla? Siirry uskonto-osastolle keskustelemaan Raaka Aine!


      • ekeäpeliin
        ruokaan_5e_viikossa kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Kattelin kaupassa, että puolen kilon paketti soijarouhetta maksaa noin 3 euroa. En ole koskaan tietoisesti syönyt soijapapua, joten kokeilisin mieluummin pienemmällä aloituskustannuksella. Hinta ei lisäksi vaikuta annosta kohti edulliselta ottaen huomioon, että se on kai sellaisenaan aika mautonta eläinrehua. Eli ottavat vegaanihihhuleilta kovat katteet ilmeisesti? Varmasti halpaa verrattuna vaikkapa jauhelihaan, joka toisaalta ei ole mitään erityisen halpaa, edes halvimpana sika-nautana, jossa paljon epäterveellistä rasvaa. Syömisvalmiita lihapullia ja makkaraa saa todella edullisesti siihen verraten.

        Pitkästä aikaa tuli ostettua perunaa, johon kyllästyin totaalisesti, kun sitä syötiin paljon lapsuudenkodissa ja koulussakin. Kätevästi sai kilon valmiiksi pakatussa pussissa alle euron. Huomasin myös, että perunamuusijauho on aika halpaa. Sillä saa vaihtelua myös. Samoin pakastetut ranskalaiset. Kalapuikkoja vois ostaa myös pakasteena.

        Älä ainakaan pussimuussia osta vaan jauhoisia perunoita ja pese, kuori ja keitä ne pehmeiksi, valuta, survo hienoksi, lisää kuumennettua maitoa tarvittava määrä, nokare voita, vähän suolaa ja peppaa, vatkaa kuohkeaksi.

        Jo pelkästään mausta huomaat eron ja sitäpaitsi itsetehty muussi tulee halvemmaksi.

        Jos halvalla haluat päästä niin käytä kotimaisia juureksia monipuolisesti eli keittäen, paistaen, uunissa paahtaen jne...juurekset ovat halvimmillaan näin syksyllä.


    • älä.kaikesta.luovu

      Aloittaja: osta kestosuodatin niin voit jatkaa kahvin keittoja ja juontia. Kahvi on kuitenkin melko halpaa kun ostat tarjouksesta. Kahvi piristää päivää kun muuten syö melko yksinkertaista ruokaa. Ja kahvin voi juoda mustana.

      • ruokaan_5e_viikossa

        Olen huomannut, että kahvista on kyllä vaikea luopua. Fyysisestä riippuvuudesta kyllä selviää äkkiä, mutta aamu- ja iltapäiväkahvi rytmittää päivää niin oleellisesti, ettei osaa olla ilman. Välillä olen juonut teetä kahvin sijaan, mutta ei siitä vaan saa vastaavaa fiilistä. Toisaalta pidän teestä enemmän kuin kahvista mustana. Ilman maitoa kahvi on kuin ihan jokin muu juoma.

        Etsin joku aika sitten Prismasta kestosuodatinta, mutten löytänyt. Maku ei varmaan olisikaan kovin hyvä, joten jatkan kertakäyttöisillä, joihin ei mene kait euroa enempää kuussa. Pannukahvia voisi harkita, jos nykyinen kahvinkeitin (15v Moccamaster) hajoaa. Tarjouskahvia on ostettuna 2-3 kk tarpeiksi, joten lopettaminen ei ole nyt ajankohtaista.

        Saatan muuten olla ns. uusavuton, mutten aivan tyhmä. Syömisen hintaa kun vertaillaan, niin kilohinnatkin voi välillä unohtaa. Ruokaan kuluvan summan näkee yksinkertaisesti kuiteista ja/tai tilitapahtumista. Annoskohtaisen hinnan saa laskemalla. Tänään paistoin hyvin yksinkertaisen pyttipannun perunoista (4 kpl) ja 2 kananmunasta, mausteet oli vuosia sitten vanhentuneita, jotka kuuluisi oikeastaan roskikseen jo. Hintaa tuli perunoista n. 25 snt ja kananmunat 33 snt eli riittävän lähellä 50 snt tavoitetta kyllä. Mutta äkkiä saa tuonkin aterian kustannuksen tuplattua, jos laittaisi myös lihaa, sipulia ym. mausteita. Näinkin maistui esim. purkkihernekeittoa paremmalle.


    • HalvallaPärjää

      Kahvinjuontiin myös sellainen vinkki, että keittää pannulla, eikä keittimellä, kahvit ja käyttää siihen suodatinjauhettua kahvia. Se on hienojakoisempaa kuin varsinainen pannujauhettu kahvi, joten puruja ei tarvitse käyttää niin paljoa per pannullinen->kahvipaketti kestää pidempään, joten siinäkin säästää pidemmässä juoksussa jonkun verran.
      Nuudelit on myös aika edullisia tarjouksesta ostettuna. Niiden lisukkeeksi voi laittaa esim. herne-maissi-paprikaa tai sitten pilkkoa pätkän jotain halpaa makkaraa. Jos laskee, että yksi pussi nuudeleita on tarjouksesta riippuen 10-20 senttiä, uunimakkarapaketti maksaa Lidlissä 72 senttiä.
      1pss nuudelia, siihen pilkkoo puolet tuosta makkarapaketista ja siinä on jo yksi aika hyvin täyttävä satsi sapuskaa ja hinta jää alle 60 sentin.
      Ja tosiaan tarjouksistakin löytää hyvinkin halvalla ruokaa. Just noita perunamuussijauheita(jotka on hyviä), kalapuikkoja 50snt/pkt....

      • Tevara

        Kylmäuutettua kahvia niin ei mene sähköä...


    • Tuomentuoksu
    • eitietotieltätyönnä

      Kehoitan ensin opiskelemaan riisin makarooni ja perunan ravinto sisällön.
      Siten alottamaan edullisten ja ravintoarvoiltaan oikeaoppisesti koottujen aterioiden tekemisen. Virallinen takasa ruokapäivää kohen on nyt 7,76 € / vrk.
      Jotta veren sokeri pysyisi mahdollisemman tasaisena on tarkoituksen mukaista syödä enemmän kuin kerran vuorokaudessa.
      http://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
      http://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/kaloritaulukko
      Omani on 2080kcal/vrk. jaan sen n. 500 kcal/ ateria. Tuo on ilman hävikkiä n. 2kg / vrk. joten kilo hinta ei paljon voi ylittää 4 euroa.
      Minun bravurini ovat kinkkumunakas n. 1,6 €, muna silli voileipä. Risotto lihalla ja ilman jne.

    • KauhaKäteen

      Eipä ole vielä puhuttukaan tutkitusti terveellisestä ruokailusta, siis virallisista suomalaisista ravitsemussuosituksista tässä ketjussa. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee tulee tämän mukaisesti syödä runsaasti, ainakin 500 g päivässä: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset ravitsemussuositukset/
      Riittävä HeVi-osaston tuotteiden ostaminen ja muu ravitsemussuositusten
      noudattaminen kyllä minulta vaatisi rahaa enemmän kuin 5 €/viikko.
      Halpoja tämän osaston tuotteita ovat mm. valkokaali, sipuli, porkkana banaani, puolalaiset omenat... Erilaisia tarjouksia kannattaa etsiä kaupoista.

    • mahantäyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe