Onko kaduttannu jälkikäteen

tarveharkintaa

kun menit hakkuuttamaan hienon tukkipetäikkösi tai -kuusikkosi hakkuuraiskioksi. Saaduilla rahoilla ostit uuden auton, jonka arvo on nyt ehkä 20% prosenttia ostohinnasta. Lisäksi ostit paljon viinaa ja sait ihvoittuneen keskivartalon sekä sokuri- ja maksataudin. Kenties matkasit thaimaaseen ja nyt on aids ja avioliitto kunnon vaimon kanssa kariutunut.

Jo olisit antanut ihanan metsäsi huojua asiat olisivat nyt paljon paremmin!

31

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MetsastaSaaPollia

      Tein päätehakkuun 100-vuotiaassa kuusikossani. Ei ollut lahovaurioita. Tuotin upeaa lankkua ja lautaa viihtyisten kotien rakentamiseen. Rakentajat ja asukkaat ovat tyytyväisiä. Tuloilla autoin lasteni perheitä ja maksoin pois asuntovelkojeni rippeet. Taimet istutin ja huolehdin niiden kasvusta. Kunto ja terveys pysyy hyvänä. Saan nauttia metsätöistä. Uusi metsä kasvaa suorastaan silmissä. Elämä hymyilee.

    • ämooo

      Olen oppinut elämään työlläni en metsälläni. Auton ja asunnon olen kuitannut tekemällä työtä. En hakkaamalla metsää. Omistan kuitenkin myös metsää noin 50ha. Viimeksi laitoin 80v kuusikon sileäksi kun reunoja jo vaivasi kirjanpainaja. Ei mennyt 10ha velkoihin vaan ihan säästöön ja sijoitukseen jäi kun siitä tunnut huolehtivan.

    • aukeaksirahasta

      Ei ollenkaan.
      Kannustan arkoja metsänmyyjiä myymään rohkeasti, se kannattaa.
      Näette kuinka kuusentaimet kasvaa kymmenessä vuodessa neljän metrin pituiseksi parhaimmillan, kaikki taimet vähintään kolme metrisiksi.
      Se on kaunista katseltavaa.

      Kannatan aukkohakkuuta

    • tarveharkintaa

      Eikö ketään kiinnosta katsella ja kuunnella isojen honkien huminaa?

      • joskiinnostaa

        Saat tulla katselemaan ja kuuntelemaan. Mutta paljonko maksat sanotaan nyt vaikka tunnin katselusta ja kuuntelusta?


    • tarveharkintaa

      Maksan luonnossa....vedän sua aunukseen.

    • kalakkinen1

      ps. suutarin lapsilla ei ole kenkiä

    • ääniaukonpuolesta

      Eipä ole harmittanut yhtään, kun olen tehnyt aukkohakkuita metsissäni. Metsä uudistuu ja kasvaa muutamassa vuodessa on taasen uutta metsää.
      Ostan aina lisää uutta taimikkometsää tilalle kaksikertaisen määrän, kun teen aukkohakkuun metsiini. Eilen viimeksi ostin pienen taimikkoisen 7ha metsätilan edellisen aukkohakkuun kylkiäiseksi.
      Autojahan minun ei vanhana autokauppiaana tarvitse metsärahoilla ostella!
      Totta kai on mukava kuunnella honkien tai kuusien huminaa omassa metsässä, kun on vaikkapa taimikkoa raivaamassa taikka aluspuustoa raivaamassa.
      Ja muutenkin mukava seurata luontoa siellä metsässä. Vielä en ole ollut näyttöä, että joku laji olisi hävinnyt metsistä aukkohakkuiden seurauksena. Kyllä on eläimistö, marjat ja sienet aina löytyneet paikalle, kun olosuhteet muuttuvat niille sopiviksi.
      Ilvekset ovat lisääntyneet rajusti, että niitä pääsee näkemäänkin, karhuja ja susia havainnoidaan tämän tästä. Hirviä ja kauriita alkaa olemaan liikaakin. Majavistakin alkaa olemaan hieman haittaakin patojensa vuoksi.
      Metsäni olivat jokunen vuosi sitten jopa esimerkkinä ja tarkastuksen kohteena, kuinka luontoarvot oli otettu huomioon nykyaikaisen metsänhoidon yhteydessä, kun maamme metsiä sertifioitiin. Hiljan myös minulta pyydettiin suostumusta, että saako tilaani esitellä jatkossa ympäristöviranomaisten kohteena, kuinka luontoa kunnioittaen hommat voidaan hoitaa. Annoin suostumuksen.

      • jotainjäikertomatta

        Nämä olisit voinut laittaa vielä vahvistamaan kertomustasi ...

        "Olen käytännössä pelkällä metsällä tehnyt omaisuuteni, jota ostin ensin velaksi ja sen jälkeen olen maksanut velat pois hakkuutuloilla ja ostanut lisää metsää, maksanut velkoja pois ja saannut hakkuutuloja, ostanut lisää metsää jne.

        Olen kyllä hankkinut metsäni suurimmalta osin erilaisista pakkohuutokaupoista, jolloin minun tarjoukseni on ollut korkein ja siten en ole riistänyt ketään. Lisäksi ostamani metsät ovat olleet perin huonossa kunnossa, koska minua edeltävät omistajat ovat monasti hakanneet kaiken myytävissä olevan puuston ja jättäneet vielä uudistamisiakin tekemättä.

        Olen toki ostanut metsää muutenkin, kuin pakkohuutokaupoista, mutta silloinkin kauppahinta on ollut korkein mahdollinen, kun myyjät ovat kaupitelleet metsiään kauan ja kukaan ei ole niitä kelpuuttanut, joten en katso syyllistyneeni silloinkaan mihinkään riistoon.

        Metsä tuottaa minulle monella lailla, ihan konkreettisesti se ruokkii minut ja tuottaa lämmintä talouteeni, metsän tuotolla maksetaan laskut. Metsistäni olen poiminut mustikat aamupuuroni päälle, pakastimessani on hirvenlihaan varsin runsaasti metsästysseurojen vuokrina, puolukoista teen puolukkahilloa ja syön sitä mustanmakkaran kanssa joskus ja maksalaatikon kera. Lukuisat valokuvat olen ottanut metsistäni eri kehitysvaiheissa, sekä metsän eläimistä vuosien varrella, ne jäävät todennäköisesti vielä jälkeenikin, osa eri ammattijulkaisujen arkistoihin.

        Osa metsissäni tehdyistä kokeista päätyy aikanaan muiden metsänomistajien hyödyksi ja ympäristöviranomaisten käyttöön tilastoihin, en vie niitäkään mukanani hautaan.

        Muuttolintujen pysähdyspaikkana omistamani tilat ovat lintuharrastajien suosiossa ja useita valtakunnallisesti tärkeitä lintuhavaintoja on tehty juuri minun omistamillani mailla.

        Nahkiaiset ovat pysyneet purossamme ja tulevat määrä vuosin uudelleen. Sammakot kutevat lammikossa kuten ennenkin, sorsat ja telkät ovat jopa lisääntyneet liikaakin. Saukko hakee kalojaja huvittelee puron rannalla laskemalla savipenkassa liukumäkeä. Ketut voivat hyvin ja pitävät huolta jyrsijöistä. Hiiripöllö päivystää tämän tästä eräällä tilalla. Tikkoja on runsaasti. Kuhankeittäjä keittelee "kuhiaan". Pikkulintuja on runsaasti. Meriharakkakin poikkeaa joskus tänne sisämaahan. Mustikkaa, puolukkaa ja vadelmaa riittää, että thaimaalaisiakin poimijoita on niitä poimimassa. Karhuja ja susia havainnoidaan tämän tästä, hirviä ja kauriita on hieman liikaakin. Viimeisin havainto on suden ajavan kaurista takaa. Ilves istuskeli aivan lähellä ja katselin sitä pitkään naapurini kanssa. Majavat rakentelee pesiän parillakin metsäpalstallani, jotka rajoittuvat vesistöön.

        Metsissäni kasvaa monia muitakin puita näiden perinteisten puulajien lisäksi, lehmusta, tammea, vaahteraa, osa varmaan lintujen levittämänä.

        Kaikki mahtuu todellakin omille maille, koska omistan metsää useamman kunnan alueilla. Monia erillisiä metsätiloja, joissa on erillisiä palstoja. Suurin erillinen palsta on vain 36ha sekin on yhden tilan kolmas palsta. Erillisillä rekisterinumeroilla olevia tiloja on n. 10kpl, rajanaapureita on siten melkoinen määrä n. 100kpl, osassa ostamistani alueista en ole koskaan käynnyt, koska niillä ei ole mitään merkitystä mm. pieni saari jossain järvellä. Yhteisalueosuuksillakin on oma merkityksensä, kalastusoikeuksia ja venevalkamia on n. 1000 järveen taikka lampeen, kaikista en ole edes tietoinen, omaa vesialuettakin on melkoinen alue. Yhteisalueosuuksilla on jo rahallistakin merkitystä, kun osakaskunnat ovat myynneet alueita, on niistä rahallistakin tuloa."


      • ääniaukonpuolesta
        jotainjäikertomatta kirjoitti:

        Nämä olisit voinut laittaa vielä vahvistamaan kertomustasi ...

        "Olen käytännössä pelkällä metsällä tehnyt omaisuuteni, jota ostin ensin velaksi ja sen jälkeen olen maksanut velat pois hakkuutuloilla ja ostanut lisää metsää, maksanut velkoja pois ja saannut hakkuutuloja, ostanut lisää metsää jne.

        Olen kyllä hankkinut metsäni suurimmalta osin erilaisista pakkohuutokaupoista, jolloin minun tarjoukseni on ollut korkein ja siten en ole riistänyt ketään. Lisäksi ostamani metsät ovat olleet perin huonossa kunnossa, koska minua edeltävät omistajat ovat monasti hakanneet kaiken myytävissä olevan puuston ja jättäneet vielä uudistamisiakin tekemättä.

        Olen toki ostanut metsää muutenkin, kuin pakkohuutokaupoista, mutta silloinkin kauppahinta on ollut korkein mahdollinen, kun myyjät ovat kaupitelleet metsiään kauan ja kukaan ei ole niitä kelpuuttanut, joten en katso syyllistyneeni silloinkaan mihinkään riistoon.

        Metsä tuottaa minulle monella lailla, ihan konkreettisesti se ruokkii minut ja tuottaa lämmintä talouteeni, metsän tuotolla maksetaan laskut. Metsistäni olen poiminut mustikat aamupuuroni päälle, pakastimessani on hirvenlihaan varsin runsaasti metsästysseurojen vuokrina, puolukoista teen puolukkahilloa ja syön sitä mustanmakkaran kanssa joskus ja maksalaatikon kera. Lukuisat valokuvat olen ottanut metsistäni eri kehitysvaiheissa, sekä metsän eläimistä vuosien varrella, ne jäävät todennäköisesti vielä jälkeenikin, osa eri ammattijulkaisujen arkistoihin.

        Osa metsissäni tehdyistä kokeista päätyy aikanaan muiden metsänomistajien hyödyksi ja ympäristöviranomaisten käyttöön tilastoihin, en vie niitäkään mukanani hautaan.

        Muuttolintujen pysähdyspaikkana omistamani tilat ovat lintuharrastajien suosiossa ja useita valtakunnallisesti tärkeitä lintuhavaintoja on tehty juuri minun omistamillani mailla.

        Nahkiaiset ovat pysyneet purossamme ja tulevat määrä vuosin uudelleen. Sammakot kutevat lammikossa kuten ennenkin, sorsat ja telkät ovat jopa lisääntyneet liikaakin. Saukko hakee kalojaja huvittelee puron rannalla laskemalla savipenkassa liukumäkeä. Ketut voivat hyvin ja pitävät huolta jyrsijöistä. Hiiripöllö päivystää tämän tästä eräällä tilalla. Tikkoja on runsaasti. Kuhankeittäjä keittelee "kuhiaan". Pikkulintuja on runsaasti. Meriharakkakin poikkeaa joskus tänne sisämaahan. Mustikkaa, puolukkaa ja vadelmaa riittää, että thaimaalaisiakin poimijoita on niitä poimimassa. Karhuja ja susia havainnoidaan tämän tästä, hirviä ja kauriita on hieman liikaakin. Viimeisin havainto on suden ajavan kaurista takaa. Ilves istuskeli aivan lähellä ja katselin sitä pitkään naapurini kanssa. Majavat rakentelee pesiän parillakin metsäpalstallani, jotka rajoittuvat vesistöön.

        Metsissäni kasvaa monia muitakin puita näiden perinteisten puulajien lisäksi, lehmusta, tammea, vaahteraa, osa varmaan lintujen levittämänä.

        Kaikki mahtuu todellakin omille maille, koska omistan metsää useamman kunnan alueilla. Monia erillisiä metsätiloja, joissa on erillisiä palstoja. Suurin erillinen palsta on vain 36ha sekin on yhden tilan kolmas palsta. Erillisillä rekisterinumeroilla olevia tiloja on n. 10kpl, rajanaapureita on siten melkoinen määrä n. 100kpl, osassa ostamistani alueista en ole koskaan käynnyt, koska niillä ei ole mitään merkitystä mm. pieni saari jossain järvellä. Yhteisalueosuuksillakin on oma merkityksensä, kalastusoikeuksia ja venevalkamia on n. 1000 järveen taikka lampeen, kaikista en ole edes tietoinen, omaa vesialuettakin on melkoinen alue. Yhteisalueosuuksilla on jo rahallistakin merkitystä, kun osakaskunnat ovat myynneet alueita, on niistä rahallistakin tuloa."

        No, siinähän se tulikin, mitä sitä minun tarvitsi kirjoittaa enään! Maanantaina toisiaan tuli yksi pieni metsätila taasen lisää. Tänään olin siellä hieman jo hommissakin moottorisahan kanssa ikään kuin katsastamassa ostostani (ja merkatakseni reviirini!!). Muutamia haapoja ja koivuja kaadoin polttopuiksi taimikon päältä. Hyvältä näyttää!
        Tämän tilan mukana ei tullut yhteisalueosuuksia, mutta eipä se haittaa, yhdistän sen aikanaan vieressä olevaan omistamaani toiseen tilaan samalle rekisterinumerolle, niin yhteisalueosuudet siirtyvät myös tuolle maanantaina ostetulle tilallekin, jos myyn siitä joskus määräaloja, saavat nekin osuuden yhteisistä alueista. Tosin määräalojen myynti ei ole nyt ajankohtaista, mutta sekin on otettava aina huomioon.


      • oletharrastelijaviellä

        Tänään tuli 15v sitten hoitamani taimikko pääte hakkuuseen. Todellakin entisenä juoppona muutos elämässäni on ollu suuri, näillä keskustelu palstoilta ostamillani metsillä, kasvu on todella nopeaa ja vaivatonta.

        Puu-kauppa tilini tulee kelan kuiteilla joka kuukausi suoraan kotiini.


      • vaikutattutulta
        ääniaukonpuolesta kirjoitti:

        No, siinähän se tulikin, mitä sitä minun tarvitsi kirjoittaa enään! Maanantaina toisiaan tuli yksi pieni metsätila taasen lisää. Tänään olin siellä hieman jo hommissakin moottorisahan kanssa ikään kuin katsastamassa ostostani (ja merkatakseni reviirini!!). Muutamia haapoja ja koivuja kaadoin polttopuiksi taimikon päältä. Hyvältä näyttää!
        Tämän tilan mukana ei tullut yhteisalueosuuksia, mutta eipä se haittaa, yhdistän sen aikanaan vieressä olevaan omistamaani toiseen tilaan samalle rekisterinumerolle, niin yhteisalueosuudet siirtyvät myös tuolle maanantaina ostetulle tilallekin, jos myyn siitä joskus määräaloja, saavat nekin osuuden yhteisistä alueista. Tosin määräalojen myynti ei ole nyt ajankohtaista, mutta sekin on otettava aina huomioon.

        Olet ilmeisesti sama sadunkertoja joka nimimerkillä "useammanpalstanomistaja" kirjoitteli taannoin näistä yhteisillä alueilla rikastumisista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13839029/asiallista-neuvoa-kaipaisin-palstan-hinnasta


      • ääniaukonpuolesta
        vaikutattutulta kirjoitti:

        Olet ilmeisesti sama sadunkertoja joka nimimerkillä "useammanpalstanomistaja" kirjoitteli taannoin näistä yhteisillä alueilla rikastumisista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13839029/asiallista-neuvoa-kaipaisin-palstan-hinnasta

        Ei nyt kerrota satuja!
        Kyllä yhteialueiden osuudet ovat tärkeä osa kiinteistöjen omistusta, ne vain pitää osata ostaa ja hyödyntää. Yhteisalueosuuksilla voi myös käydä kauppaa siinä missä muillakin kiinteistöillä.
        Esim. juuri hankkimani metsätila on vailla yhteisalueosuuksia, mutta yhdistämällä toiseen tilaan se saa yhteisalueosuudet, tosin ne osuudet eivät lisäänny, mutta monessa tapauksessa riittää, kun niitä osuuksia vain on. Jos sitten myyn siitä määräaloja, voin myydä myös niitä yhteisalueosuuksia mukaan.
        Monastihan näillä yhteisalueosuuksia ole rahallista merkitystä, jos yhteisiä alueita ei ole osakaskunta myynnyt ja rahavaroja ei ole kertynyt, tai ne on myyty ja rahat jaettu jo, mutta... Rahaa voi olla jakamatta ja ne jaetaan osuuslukujen mukaan, joillakin pienellä tiloilla voi olla suuri osuus yhteisistä, tällöin sillä on merkitystä.
        Kehoitan tutustumaan yhteisaluelakiin ja osakaskuntien toimintaan!


      • vaikutattutulta
        ääniaukonpuolesta kirjoitti:

        Ei nyt kerrota satuja!
        Kyllä yhteialueiden osuudet ovat tärkeä osa kiinteistöjen omistusta, ne vain pitää osata ostaa ja hyödyntää. Yhteisalueosuuksilla voi myös käydä kauppaa siinä missä muillakin kiinteistöillä.
        Esim. juuri hankkimani metsätila on vailla yhteisalueosuuksia, mutta yhdistämällä toiseen tilaan se saa yhteisalueosuudet, tosin ne osuudet eivät lisäänny, mutta monessa tapauksessa riittää, kun niitä osuuksia vain on. Jos sitten myyn siitä määräaloja, voin myydä myös niitä yhteisalueosuuksia mukaan.
        Monastihan näillä yhteisalueosuuksia ole rahallista merkitystä, jos yhteisiä alueita ei ole osakaskunta myynnyt ja rahavaroja ei ole kertynyt, tai ne on myyty ja rahat jaettu jo, mutta... Rahaa voi olla jakamatta ja ne jaetaan osuuslukujen mukaan, joillakin pienellä tiloilla voi olla suuri osuus yhteisistä, tällöin sillä on merkitystä.
        Kehoitan tutustumaan yhteisaluelakiin ja osakaskuntien toimintaan!

        "Jos sitten myyn siitä määräaloja, voin myydä myös niitä yhteisalueosuuksia mukaan."

        Ja olet varmaan edelleenkin samaa mieltä mitä kirjoitit nimimerkillä "useammanpalstanomistaja", että yhteisalueosuudella olisi jotain vaikutusta hintaan. Lähinnä korottavasti, muutenhan tuollaisessa puliveivaamisessa ei olisi mitään järkeä.


      • maatonukko

        joo, samaa mokellusta, kun se ei tajua edes miten jakamatonta jakokuntien osuuksia käsitellään.


      • ääniaukonpuolesta
        maatonukko kirjoitti:

        joo, samaa mokellusta, kun se ei tajua edes miten jakamatonta jakokuntien osuuksia käsitellään.

        Joskus ne kuitenkin jaetaan, mitä on jakokuntiin kertynyt omaisuutta. Jakokunnan varoja voidaan vain jakaa. Vesijättöjen lunastuksista on kertynyt joillekin jakokunnille (osakaskunnille) huomattavia summia ja ne jaetaan osuusluvun mukaan osakkaille.
        Promille osakkuuksilla voi tehdä taasen muuten kauppaa. Rasitteellisen tienpohjan, jolle ei ole itsellä käyttöä, sen voi myydä venepaikkoina. Ne menevät joillakin paikkakunnilla hyvin kaupaksi, joissa on osakaskunnilla venepaikkoja osakkailleen. Muutenhan noilla promilleosuuksilla ei ole juuri mitään taloudellista hyötyä, mutta niitä voi käyttää kaupateossa hyödyksi.


      • senttejäunelmissa

        Ei nillä mitään kongreettista arvoa ole.


      • tää_äijä_osaa
        ääniaukonpuolesta kirjoitti:

        Joskus ne kuitenkin jaetaan, mitä on jakokuntiin kertynyt omaisuutta. Jakokunnan varoja voidaan vain jakaa. Vesijättöjen lunastuksista on kertynyt joillekin jakokunnille (osakaskunnille) huomattavia summia ja ne jaetaan osuusluvun mukaan osakkaille.
        Promille osakkuuksilla voi tehdä taasen muuten kauppaa. Rasitteellisen tienpohjan, jolle ei ole itsellä käyttöä, sen voi myydä venepaikkoina. Ne menevät joillakin paikkakunnilla hyvin kaupaksi, joissa on osakaskunnilla venepaikkoja osakkailleen. Muutenhan noilla promilleosuuksilla ei ole juuri mitään taloudellista hyötyä, mutta niitä voi käyttää kaupateossa hyödyksi.

        Ei vidu, sä oot se sama jätkä vissii, joka myi niitä osuuksia ammattikalastajille. Tosi äijä!


      • Kulhua
        senttejäunelmissa kirjoitti:

        Ei nillä mitään kongreettista arvoa ole.

        Kyllä vaan kummasti tulee kuivanmaan mökkipalstaan arvoa lisää, kun siihen saa mukaan osuudet yhteisiin alueisiin ja saa viedä veneen jonnekin venevalkamaan taikka hakea soraa yhteisestä sorakuopasta. Monet ostaa pienen metsäpalsta juuri sen vuoksi, että saa osuudet yhteisiin alueisiin.http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/Yhteistenalueidenhyödyntäminen_suomi_2012.pdf


      • toteutumattomatunelmat
        Kulhua kirjoitti:

        Kyllä vaan kummasti tulee kuivanmaan mökkipalstaan arvoa lisää, kun siihen saa mukaan osuudet yhteisiin alueisiin ja saa viedä veneen jonnekin venevalkamaan taikka hakea soraa yhteisestä sorakuopasta. Monet ostaa pienen metsäpalsta juuri sen vuoksi, että saa osuudet yhteisiin alueisiin.http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/Yhteistenalueidenhyödyntäminen_suomi_2012.pdf

        Noiden yhteisten osuuksien vuoksiko pienien "puuhapalstojen" hinnat on pilvissä kun niillä kaupataan tietämättömille toteutumattomia unelmia? Tosin vanha viisaushan on että eihän se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.


      • äänitotuudenpuolesta
        ääniaukonpuolesta kirjoitti:

        Joskus ne kuitenkin jaetaan, mitä on jakokuntiin kertynyt omaisuutta. Jakokunnan varoja voidaan vain jakaa. Vesijättöjen lunastuksista on kertynyt joillekin jakokunnille (osakaskunnille) huomattavia summia ja ne jaetaan osuusluvun mukaan osakkaille.
        Promille osakkuuksilla voi tehdä taasen muuten kauppaa. Rasitteellisen tienpohjan, jolle ei ole itsellä käyttöä, sen voi myydä venepaikkoina. Ne menevät joillakin paikkakunnilla hyvin kaupaksi, joissa on osakaskunnilla venepaikkoja osakkailleen. Muutenhan noilla promilleosuuksilla ei ole juuri mitään taloudellista hyötyä, mutta niitä voi käyttää kaupateossa hyödyksi.

        "Promille osakkuuksilla voi tehdä taasen muuten kauppaa. Rasitteellisen tienpohjan, jolle ei ole itsellä käyttöä, sen voi myydä venepaikkoina."

        Ei voi koska rasite ei liity kiinteistön omistajaan eikä ole henkilökohtainen oikeus.


      • onkovaikeetajuta
        äänitotuudenpuolesta kirjoitti:

        "Promille osakkuuksilla voi tehdä taasen muuten kauppaa. Rasitteellisen tienpohjan, jolle ei ole itsellä käyttöä, sen voi myydä venepaikkoina."

        Ei voi koska rasite ei liity kiinteistön omistajaan eikä ole henkilökohtainen oikeus.

        Et sitten käsittänyt koko hommaa. Rasitteellisen tienpohjan voi myydä aivan kuten mitä muutakin maapohjaa määräalana. Yhteisalueosuuksia voi myös myydä ja niillä voi tehdä kauppaa.
        http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-ja-palvelut/palvelut/yhteisalueosuuden-siirtaminen-kiinteistoon-tai-muodostaminen-tilaksi


    • kewadq

      Erittäin paljon harmittaisi se, jos säästäisi päätehakkuuikäistä kuusikkoa niin pitkään, että se ehtii lahota pilalle. Lahosta kuusesta ei ole edes polttopuuksi.

      • Ohitimme.kierroksella

        Sellaista tapahtuu. Oli kahden puolen rajaa täsmälleen samanlainen kuusikko. Tilaltamme se hakattiin 1979 ja istutettiin seuraavana keväänä. 2009 tehtiin ensimmäinen harvennus, josta lähti koivujen kanssa 67 m3/ha. Naapurin puoli hakattiin 2014 ja istutettiin 2015. Kaupunkilaismetsänomistajat pelkäsivät aukkohakkuuta. Käytännössä vähensivät metsänsä tuottoa yhden kasvukierroksen verran.


    • tgjgöoyöi

      Keskikokoisen perheauton hinta sitten suli palstalta kertyneisiin maannousema ja kirjanpainajan tuhoihin kun olisi pitänyt jo hakata 30 vuotta sitten mutta asenteet.

      • mitenliemuilla

        Eipä ole sellasta leimikkoa kyllä vastaan tullut.


    • Mietihän_vähän_itsekin

      Ei tippaakaan. Niitä humisevia ja huojuvia honkia kyllä riittää...
      Metsäni voivat oikein hyvin, kun niitä hoitaa. Myyn säännöllisesti puuta mtsästäni.

      Kyllä, maksan hankkimani autot metsän tuotoilla, kuten lomamatkanikin. Ja koko elämäni muutkin kustannukset. Myös Alkon tuotteet. Reilun kuukauden päässä olevan lomamatkankin varasin jo helmikuussa. Sekin metsän tuotoilla maksettu.

      Myymilläni tukeilla ja kuitupuilla sinunkin toimeentulosi ja elintasosi turvataan. Lehtesi, asuntosi, jne on metsäni tuotteiden ansiota. Ettei vaan asuntosi lämpiäkin metsäni tuotteilla vai lämpiääkö se ulkomaisella tuontienergialla? Kaljasi juot metsäni puista rakennetulla terassilla. Elämäsi olisi kovin paljon surkeampaa, jos tyytyisin vain katselemaan huojuvaa metsääni....
      Silloin sinulla olisi ihan oikeita ja aitoja syitä rutistakin.

    • eläkevaarinen

      Eläkkeellä olen,ja tänään tein metsäkaupat.En vain tiedä mihin sijoittaisin.Neuvokaa hyvät ihmiset.

      • VinkkiVitonen

        Osta Talvivaaran osakkeita. Se on ympäristöteko.


      • tuottoatulee

        Osta kaupungista asuntoja ja vuokraa niitä. Saat tuottoa juuri näiltä tänne kirjoittelevilta metsänhakkuita vastustavilta provoilijoilta! Niin minäkin olen sijoittanut osan metsärahoistani!


      • Jonskuna

        Eipä vuokra asunnoista paljon tuottoa saa mut säilyyhän raha asunto osakkeissa jotenkin jos oikeaan aikaan myy. Vuokralaiset pistää yleensä asunnot remonttikuntoon muutamassa vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe