Miksi Priuksen "näytöt" ovat kojelaudan keskellä?

OikeaVastaus

Ihmisen tottumukset ja uskomukset istuvat tiukassa ennen kuin se tajuaa uusien, modernien asioiden taustan. Auton ”mittareiden” oikea sijoituspaikka on nykyautoissa kojelaudan keskellä:

Auton näyttöä tai näyttöjä ei enää nykyään katsella. Tasaisennopeudensäädin on tehnyt viimeisenkin seurattavan mittarin eli nopeusmittarin tarpeettomaksi.

Auton näyttöjä, joiden nimikin on muuttunut mittareista näytöiksi, sen sijaan käytetään ja niitä käytetään oikealla kädellä. Ne ovat nykyään paneeleita, näyttö- ja käyttöpaneeleita. Niitä ei siis enää seurata ja katsella. Siksi, että niitä olisi helppo käyttää, ne sijaitsevat oikean käden sormien lähellä keskellä kojelaudassa. Ne ovat kosketusnäyttöjä kuten tablettikin. Lisäksi nuo paneelit puhuvat ja niille puhutaan ja ne antavat äänimerkkejä. Siis vielä kerran, niitä ei tarvitse katsella. Jotta ajaminen ei myöskään häiriintyisi niiden oikea sijoituspaikka on kojelaudan keskellä eikä ohjauspyörän takana.

Haluaisitko, että sinun tablettisi näyttö ja käyttö olisi monipuolaisen pyöreän ohjauspyörän takana. Näytön sijoittamisella kojelaudan keskelle ei kustannusten alentamisella ole mitään tekemistä.

Pian tuo ratkaisu on käytössä kaikissa autoissa, kun autot sähköistyvät hyvin nopeasti. Samoin kuin kuljettajaton ajaminenkin yleistyy. Toistaiseksi se tärkein seurattava on se tie. Edelläkävijä näyttää tietä muille autonvalmistajille.

Katsotaanpa vielä kerran yhdessä:

https://flockler.com/thumbs/4173/tmde_1037790_s1800x0_q80_noupscale.jpg

59

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tottahan.toki

      Jos Tojossa on valittu jokin ratkaisu kustannussyistä, niin se on ainoa oikea, halleluja.

    • Kirvesniemi-mittaristo

      Kohta Priuskuskit helppo tunnistaa jalkamiehinäkin. Kulkevat pää vinossa kuin Harri Kirvesniemi.

    • fkfjhfhfdhd

      Ostajat vonkuvat kohta vain jättinäyttöjä ja muuta älylaite systeemiä ja auton tekniikkakin jo monelle sivuseikka ostaessa.Myös tehokkaasti myös vanhentaa autoja ennenaikojaan joten noihin painottunut mieltymys pistää vaihtoon nopealla syklillä.

    • Tuunustan

      Siihen ei ole kenelläkään mitään asiallista sanottavaa. Se on siinä.

    • Halpaaväärässäpaikassa

      Japanilainen kotkotus joka perustuu siihen että kotimarkkinoilla ajetaan väärää pjolta ja Amerikassa oikeaa. Kustannustehokkain....ei, halvin ratkaisu on se että pannaan keskimäärin oikein ja väitetään että ihmiset haluaa niin.

      • fdffdfdafd

        Euroopassa myytävät Toyotat valmistetaan Euroopassa.


      • Mitenseon

        Tuossa aloittajan tekstissä lukee:

        NÄYTÖN SIJOITTAMISELLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTA KUSTANNUSTEN ALENTAMISEN KANSSA.

        Jäikö se nyt joltakulta huomaamatta?


      • ei.pidä.paikkaansa
        fdffdfdafd kirjoitti:

        Euroopassa myytävät Toyotat valmistetaan Euroopassa.

        Euroopassa ei valmisteta ainakaan Priusta, Land Cruiseria ja RAV4.


      • Erimielinen
        Mitenseon kirjoitti:

        Tuossa aloittajan tekstissä lukee:

        NÄYTÖN SIJOITTAMISELLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTA KUSTANNUSTEN ALENTAMISEN KANSSA.

        Jäikö se nyt joltakulta huomaamatta?

        Tuskin se huomaamatta jäi. Kovasti vain ollaan eri mieltä. Jos tuo sijoittelu miellyttää aloittajaa, ei hänen subjektiiviselle ”oikealle vastaukselleen” tietenkään kukaan mahda mitään.

        Minulle ei tuollaista kojelautanäkymää onnistuta myymään, leimaudunpa aloittajan silmissä miten patavanhoilliseksi tahansa.


      • Mdda
        Mitenseon kirjoitti:

        Tuossa aloittajan tekstissä lukee:

        NÄYTÖN SIJOITTAMISELLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTA KUSTANNUSTEN ALENTAMISEN KANSSA.

        Jäikö se nyt joltakulta huomaamatta?

        Mietipä tuota auton tuotannon näkökulmasta vähän tarkemmin, keskiratkaisu on teknisesti edullisin vaihtoehto. Samoista syistä etuvetokin yleistyi aikoinaan, ei siis ostavan yleisön pyynnöstä vaan koska se on halvempi ratkaisu kuin perinteinen takaveto. Selitykset on sitten ihan oma lukunsa niihin en ota kantaa mutta raha se on joka ratkaisee näissäkin jutuissa.


      • Laadukkaimmat_mallit
        ei.pidä.paikkaansa kirjoitti:

        Euroopassa ei valmisteta ainakaan Priusta, Land Cruiseria ja RAV4.

        kannattaa yhä valmistaa Japanissa. Ero Euroopan laatuun on vieläkin selkeä. Poliittiset syyt ratkaisevat, miksi osa japanilaisista tehtaista on pitänyt tuoda Eurooppaan, laadun romahtamisenkin uhalla. Se on melkoinen harmi.


    • Ergonomiakohdilleen
      • Niinseonkin

        Niin, tuohan juuri on aloittajan mukaan sitä mennyttä aikaa. Ja sitähän se onkin.


    • miten.söpö

      Tuo iso ja moderni 7-segmenttinen digikello.

    • kuskikeskelle

      Kuskinpaikka myös keskelle niin on samanlainen näkyvyys molemminpuolin. Eikä sitten tarvita erikseen oikean ja vasemmanpuolisen liikenteen autoja.

      • Tojon.prototyyppi

      • suuntaa_hakien

    • Mdda

      Tämä ratkaisu on siksi että ratti voi olla myös oikealla puolella, tällä on merkitystä tuotannossa kun ei tarvitse tehdä peilikuvaa kojelaudasta, joka taas on ihan jotain muuta kuin perinteinen mittaritaulu.

      • dfsdafdsfasd

        Näköjään jäi tyypiltä aloitus ja välitekstitkin lukematta.


      • Niihänseon

        Onneksi käsivaihteisisa ja sellaisia autoja joissa on "mittareita" myös ohjauspyörän takana, ei ole enää myynnissä kolmen vuoden kuluttua.


      • pussit_silmien_alla

        Eikös tämä ratkaisu helpota myös ratin siirtämistä takapenkille? Aidoissa jaappanilaisissa turvatyynyissähän on välillä ollut sellaista laatupoikkeamaa, että ainakin Honda suositteli välttämään etupenkillä istumista!


      • pussit_silmien_alla

        PS. tohjon ajettavuuden suhteenhan tällä ei ole merkitystä. Kuski tuntee aina olevansa pelkkä matkustaja. Nimim. kokemusta on.


      • Kerrankin_Trollipojun
        pussit_silmien_alla kirjoitti:

        PS. tohjon ajettavuuden suhteenhan tällä ei ole merkitystä. Kuski tuntee aina olevansa pelkkä matkustaja. Nimim. kokemusta on.

        nimimerkki sattui kohdalleen. Eikä ole ihmekään jatkuvien 18 tunnin trollauspäivien jälkeenjos alkaa näyttää Zombielta. Ja onhan sekin nähty että skitsofreenikon silmänaluset ovat mustina ja katse on muutenkin jotenkin outo.


    • PriusPrime
      • järkee.vai.ei

        Tuota kun auringonpaisteessa kurkottelee katselemaan saattaa Prius lyhentyä yllättäen metrin keulasta. Mitähän poliisisedätkin tulevat sanomaan tuollaisen näpelöinnistä ajon aikana?


    • Herran_pieksut

      Toyota-lasien läpi automaailmaa katseleva voi näköjään ihastua ihan mihin typeryyksiin tahansa!

      • ihanOnParastaNoOn

        Sokea usko vaatii niin. Ja tietenkin myyjän tuska.


    • Tulevaisuuttaseon

      Muutaman vuoden kuluttua ratkaisu on käytössä kaikissa automerkeissä ja malleissa.

    • joNytPelottaaKuokkijat

      No huhuu, Toyotalla on muutenkin vaikeaa ohjastaa suoraan ja jos Toyotavaarin pitää tuijottaa toisella silmällä jatkuvasti nopeusmittaria, ettei vaan vahingossakaan ajeta suurinta sallittua, niin minkälaista laidasta laitaa venkoilua meno tulee tulevaisuudessa olemaankaan.

    • Halpuuuttamista

      Tähän mennessä keskinäyttöä ovat innokkaasti tarjonneet Mini 60-luvulla, ei yleistynyt...Nissan 90- luvulla, ei yleistynyt. Ja nyt Tojo.

      Mitä yhteistä? Kaikki vasemmanpuoleisen liikenteen maita jotka mielellään möisivät oikeanpuoleisen liikenteen maihin, mahdollisimman vähin muutoksin.

      Ilmiselvästi kustannuskysymys, vaikka Primeran myyjät yrittivät aikanaan selittää että sivulle alas katsominen on jotenkin helpompaa kuin alas katsominen. Kerran kokeiltuaan tietää että ei ole.

      • fsafsdfdads

        Usko jo perkele, että se ei ole kustannuskysymys. Kummassakin Priuksessa sekä tavallisessa, että ladattavassa on erilaiset kojelaudat. sillä ei ole mitään tekemistä kustannusten kanssa.


      • Karutotuus
        fsafsdfdads kirjoitti:

        Usko jo perkele, että se ei ole kustannuskysymys. Kummassakin Priuksessa sekä tavallisessa, että ladattavassa on erilaiset kojelaudat. sillä ei ole mitään tekemistä kustannusten kanssa.

        Tyyppi on ihan varma että ei ole kustannuskysymys. Mutta en ole koskaan.kuullut yhdenkään asiakkaan sellaista vaativan.


      • halpuus_lyö_silmille
        fsafsdfdads kirjoitti:

        Usko jo perkele, että se ei ole kustannuskysymys. Kummassakin Priuksessa sekä tavallisessa, että ladattavassa on erilaiset kojelaudat. sillä ei ole mitään tekemistä kustannusten kanssa.

        Kustanuksista on aina kyse. Myös ja erityisesti itä/halpisautojen kohdalla! Hinnallahan näitä silloin kekkosovakian aikaan myytiin. Nyt on Dacia lunastanut tämän paikan, kun tolloloota rupesi ahneeksi.

        Tollolootalla on pitkät perinteet kustannusten säästämisestä, jopa turvallisuuden kustannuksella! Kehno ruostesuojaus -> ruoste heikentää koria & kolariturvallisuutta. Alinhankkijat kilpailutetaan verille asti -> ostetaan halvimmat mahdolliset turvatyynyt, halvimmat mahdolliset akut, halvimmat mahdolliset komponentit (esim. männänrenkaat -> öljynkulutusongelmia). Ajo-ominaisuudet laahaa 10-20 vuotta muita perässä. Muotoilusta ei haluta maksaa sen osaaville -> kopioidaan muilta. Kun saadaan haukut kopioinnista, kierretään ongelma yhdistelemällä monesta eri autosta kopioitua yksityiskohtaa samaan keitokseen -> ja kas, enää ei voida syyttää suoraksi kopioksi. Tosin lopputulos on oksettavan ruma, mutta sehän hurmoksellisia teroja haittaa...

        Keskelle sijoitettu mittaristo säästää kustannuksia, kun tehdään autojan vasemman&oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Tämä on kuskin näkökulmasta tympeimpiä säästöratkaisuja, mitä maa päällään kantaa. Ihana muoviaavikko (halpaa tojomuovia) siinä nenän edessä ihailtavana ja mittarit siellä jossain. Tähän sitten päälle "japsihorror" sisustutyyli, jossa yhdistelty kaikkea mahdollista muotoa ja materiaalia ihan sattumanvaraisesti. Kun ei ole varaa maksaa kunnon materiaaleista eikä etenkään suunnittelusta.

        Aikaisemmin pidin karvalakkimallin Primeran sisustusta jonkinlaisen pohjanoteerauksena, mutta tohjo on mennyt kirkkaasti ohi. Lisäksi tohjot ovat ... en enää edes löydä sanoja, susiruma ja ämpäriruma ovat molemmat liian laimeita ilmaisuja kuvaamaan tohjon muotoilua.


    • Tojottaa

      Mahtaakohan tuo muita haitata kovastikaan jos joku haluaa ostaa Priuksen ja nauttia sillä ajamisesta. Eihän se ole pakollinen vaihtoehto. Ajelkoot köyhät vaikka keppihevosilla huulia pärisyttäen ja sylkeä roiskuttaen!

      • Katsomosta

        Ei haittaa mutta huvittaa!


      • hölmö.veto.tai.trolli

        Huvittaa vaan kun terot yrittää vääntää paskasta kultaa väkisinkin. Jos näyttö tai mittari on sivussa niin se on yksiselitteisesti huono ominaisuus. Piste.
        Miksi yleensä jonkun piti alkaa tämä typerä paskasta-kullaksi-projekti? Olisivat olleet hiljaa niin kukaan ei olisi edes älynnyt että Priuksen mittaristo on suunniteltu päin persettä. Nyt se on todettu useaan kertaan.


      • fsfdadaasd

        On siinä miehellä virka. Haukkua Toyotaa päivästä päivään. Outo elukka.


    • parempi_kate

      Halpisautoissa on halpisratkaisut. Tämä on tojottimien syvintä ydintä.

      • dfsdfsdafasd

        On siinä lapsellisella ikäpojulla virka, haukkua nyt Toyotaa päivästä päivää, viikosta viikkoon, kuukaudesta kuukauteen, vuodesta vuoteen. On siinä virka.


      • Sairas.kakara

        Vain Toyotan leivistä pois potkittu omasta syystään voi olla noin katkera ja harhainen. Kun ei kukaan muukaan ole töihin huolinut, niin aikaa on trollata jo makuasioistakin päätoimisesti. Todella lapsellista huitomista!


      • Hauskaavappjateillekin

        Kertoo hörhö joka on käyttänyt yönsä miettimällä toisesta ei-haluttavasta autosta, Škodasta, kymmeniä tyhmiä itäautojuttuja. Esimerkiksi sen jossa päiväkorilspset naureksii skeidalle kun taas kirjoittajalla on kuulemma Auris. Hyvä terot :D


    • Mittaristo

      Koelaudan keskellä ei lisää ainakaan ajoturvallisuutta, koska katse siirtyy sivulle. Toyotan keskellä oleva mittaristo ei ole saanut muita merkkejä vaihtamaan tyyliä,koska järki vielä voittaa mutujutut.

      • Tojossa.ei.väliä

        Kuskien pää pyörii jo muutenkin karvalakin alla.


    • Yksimonistasyistä

      Onko tämä hajasijoitettu mittaristo yksi syy siihen että Toyotat vaappuu liikenteessä niin epävakaan näköisesti?

    • Täydellinenvalinta

      Paavo Väyrysellä oli muuten joskus alla musta Prius. Siinä on kyllä auto ja ukko löytänyt toisensa, ja hiukan killiin sijoitettu mittari sopii mainiosti tälle avarakatseiselle poliitikikolle.

      Tietysti mies on muutenkin tojon kohderyhmää: pappaikäinen ja asuu landella.

    • oli.missä.tahansa

      mutta tärkein siitä puuttuu eli melumittari ja siihen liitetty kuulovaurioriskistä varoittava iso punainen valo.

      • TojopappaIdäs

        Kuulo mänöö ja silmät viäntyy vaan se tärinä kun on niin lysti emännän mielestä ja onpa pitännä meiltä momemmilta osteoporroosin loitolla!


    • Vaimukapsrempi

      Nissan selitti aikoinaan ihan vakavissaan että silmien on helpompi vilkaista sivulle kuin ratin kohdalle.

      Ei vaan kukaan muu automerkki ole samaan tulokseen tullut kuin japanilaiset joille se on ilmiselvä kustannuskysymys.

    • kinkkula

      Silimät vinossa suunniteltu, joutuu kyyläämään sivulle silmät kierossa!

    • Vanhankierrätystä

      Halpisautossa halpisratkaisut. Niinkuin Minissä aikoinaan.

    • ergonomia_unohtaen

      Kyse on pelkästään kustannuksista. Ei tarvitse tehdä erillisiä johtosarjoja ja konetaulun sisään sijoitettuja laitteita oikean- ja vasemmanpuoleiselle liikenteelle kun kaikki on sijoitettu keskelle. Halpa kovamuovinen kojetaulu vain tarvitsee muotoilla oikea- tai vasenkätiseksi lähinnä ohjauspylvään aukon takia.
      Halpisratkaisut näkyvät uudessa Priuksessa kautta linjan. TM:ssa koeajettu kallein malli nahkasisustuksella oli varustettu kortaallisella selkänojan säädöllä aitoon tojon kasarityyliin. Muuten pitkälle sähköistetyssä autossa seisontajarru on mekaaninen, joten ei edes Avensiksen kaltainen automaattitoiminta ole mahdollista. Ei lämmitettävää tuulilasia, eikä lämmitettäviä lasinpesusuuttimia, puhumattakaan istuinlämmityksestä takapenkkiläisille. Viimemainittuja läytyy yli 10000€ halvemmista euroautoista.
      Alkeellista!

      • kehitys.kehittyy

        Aika lapsellista jänkkäämistä kaikenkaikkiaan. Onko tämänkaltainen luonteenlaatu edellytys päästä tietyn merkin automyyjäksi? Mitään älyllistä ulosantia en ole vielä huomannut. Koulutusvaatimus ei liene kovin korkealla. En omista, enkä ole koskaan omistanut mitään keskimittaristoa omaavaa autoa,mutta ajanut olen. Ei niin pienintäkään ongelmaa. Isot navin näytötkin ovat kaikissa uusissa autoissa keskellä. Aivan makuasia. Ostajathan asian kuitenkin ratkaisevat ei siihen automyyjän "viisautta " kaivata. Tuskin keskinäytön takia monikaan jättää ostamatta, tai takapenkkien lämmityksen, joka ei juurikaan oman perseen lämpimyyttä paranna.


    • Hyuhhj

      Eikä autoa tarvitse ohjata rattia kääntämällä. Uudessa Toyotassa tulee olemaan kaksi sauvaa, kuin puskutraktorissa joilla autoa ohjataan. Ja muutaman vuoden päästä sama on kaikissa muissakin autoissa.

      • Miksi.miksi.kaksi

        Minkä takia kaksi sauvaa?


      • järkyttävää

        Ohjaustunto uudessa Priusissa olikin TM:n koeajon mukaan yhtä hyvä kuin sauvaohjatussa puskutraktorissa (vertaus allekirjoittaneen). Kehitysta edellisiin malleihin ei ollut tapahtunut.
        Ja se melu! Ei ole miesmuistiin mitattu Priusin kokoisissa ja hintaisissa autoissa niin korkeita melulukemia. Edelliskorimallin Octaviaa monet ovat moittineen meluisaksi varsinkin takapenkillä. Uuden Priusin melulukemat olivat kaikilla nopeuksilla 5-6dB kovemmat kuin 2dkorisen Octavian.


      • vaikea_ymmärtää
        järkyttävää kirjoitti:

        Ohjaustunto uudessa Priusissa olikin TM:n koeajon mukaan yhtä hyvä kuin sauvaohjatussa puskutraktorissa (vertaus allekirjoittaneen). Kehitysta edellisiin malleihin ei ollut tapahtunut.
        Ja se melu! Ei ole miesmuistiin mitattu Priusin kokoisissa ja hintaisissa autoissa niin korkeita melulukemia. Edelliskorimallin Octaviaa monet ovat moittineen meluisaksi varsinkin takapenkillä. Uuden Priusin melulukemat olivat kaikilla nopeuksilla 5-6dB kovemmat kuin 2dkorisen Octavian.

        Niin, jopa Toyota Yarisin (TM 2/2012 ja 20/2012) ja Opel Corsan (TM7/2015) melulukemat ovat kauttaaltaan pari dB matalampia kuin uuden Priusin. Melulukemien valossa VW Golf 1,6TDI (TM 1/2013) on uuteen Priusiin verrattuna loistoauto. Ei sen puoleen etteikö kyseisen Golfin tilat, taloudellisuus ja suorituskykykin vetäisi vertoja uudelle Priusille.


      • ffdfdfadfga

        Katso ne rengaskoot noilla autoilla. Toimittajat eivät vieläkään osaa mainita melun mittauksen yhteydessä renkaiden vaikutusta.


      • TerskaPappa
        ffdfdfadfga kirjoitti:

        Katso ne rengaskoot noilla autoilla. Toimittajat eivät vieläkään osaa mainita melun mittauksen yhteydessä renkaiden vaikutusta.

        Haha...No minkä vuoksi Toyota päästää auton testeihin meluisilla renkailla? Vai olisiko kuitenkin niin, että Tojon äänieristys on 80-luvun tasoa. Muissa merkeissä kun nuo renkaat ei meluun vaikuta.


      • Satunnainen_merkkijono
        ffdfdfadfga kirjoitti:

        Katso ne rengaskoot noilla autoilla. Toimittajat eivät vieläkään osaa mainita melun mittauksen yhteydessä renkaiden vaikutusta.

        Ei sillä rengaskoolla ollut mitään vaikutusta kun aikoinaan trollit (vieläkin) räksytti Octavian melusta, joka ei tosiasiassa ole lähelläkään uuden Priusin mökää!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe