lisäkilvet

1516

miksiköhän Suomessa ei ole tällaisia lisäkilpiä
http://static.passetoncode.fr/img-panneaux/panonceaux/m3a.jpg
http://static.passetoncode.fr/img-panneaux/panonceaux/m3a_1.jpg
http://static.passetoncode.fr/img-panneaux/panonceaux/m3d.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/8.14_Russian_road_sign.svg/320px-8.14_Russian_road_sign.svg.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/S-870.png

miten näitä sitten käytetään? tässä on esimerkki: liikennemerkki on kahden tien välissä ja voi olla epäselvää kumpaa koskee http://savepic.net/8115386.png
lisäkilven kanssa ei olisi epäselvyyttä :D
http://savepic.net/8088762.png

sitä toista lisäkilpeä käytetään näin
http://savepic.net/8096947.png

122

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PässiKyseleeTaasTyhmiä

      Kysypä kuule vaikka Liikenneministeriöstä. Tällä oalstalla ei ole ketään kuka vastaisi liikennemerkkien käytöstä Suomessa.

      • puupie

        Ei sieltä kannata mitään kysellä, jokainen soveltaa parhaakseen katsomalla tavallaan liikennemerkkejä ja muita sääntöjä.


      • AbsoluticTruth
        puupie kirjoitti:

        Ei sieltä kannata mitään kysellä, jokainen soveltaa parhaakseen katsomalla tavallaan liikennemerkkejä ja muita sääntöjä.

        Suoli24:lta sitten totuus löytyy?????


    • ei.auta

      Ei se auta, vaikka tuollaisia lisäkilpiä olisikin, kun nopeusrajoitusmerkin kanssa ei saa käyttää muita lisäkilpiä kuin "Yleisrajoitus" tai "Alue". Ei esim. kellonaikoja, kuten jossain on näkynyt, jolla on haettu sitä, että esim. kouluaikana koulun kohdalla olisi alempi nopeusrajoitus, mutta virheellisesti asetettu merkkihän se on.

      • nå ainahan voi muuttaa niitä sääntöjä mitä saa käyttää ja mitä ei saa käyttää jos se lisäkilpi otetaan joskus käyttöön :D


      • 1516

        ai sinä et ole vieläkään ymmärtänyt mitä liikennemerkit tarkoittavat :D ole vain kommentoimatta näihin ketjuihin kun et muuta kuin henkilökohtaisuuksia osaa kirjoittaa :D


      • Perustelepa tuo näkemys, ettei nopeusrajoitusmerkin voimassaoloaikaa voisi rajata lisäkilvellä. Minä en ainakaan löydä Tieliikenneasetuksesta sellaista määräystä. Lisäkilpiin 851-853 ei ole säädetty rajausta siitä, minkä liikennemerkin yhteydessä niitä saa käyttää. Se, että merkin 361 yhteydessä ei erikseen ole mainittu noiden aikarajauslisäkilpien käyttöä, ei nähdäkseni tee niitä laittomiksi. Monen muunkaan liikennemerkin yhteydessä ei ole erikseen lueteltu kaikkia niihin yhdistettävissä olevia lisäkilpiä. Sen sijaan lisäkilpiä koskevassa luvussa sanotaan yleisesti "Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jos liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta täytyy selventää. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemisessä ja vaikutuksen rajoittamisessa."

        Esimerkki: merkkien 371 ja 372 (pysähtymis- ja pysäköintikiellot) kohdalla ei mainita mitään lisäkilvistä. Silti et väittäne, ettei niitä saisi käyttää?


      • virheellistä-on
        10-14 kirjoitti:

        Perustelepa tuo näkemys, ettei nopeusrajoitusmerkin voimassaoloaikaa voisi rajata lisäkilvellä. Minä en ainakaan löydä Tieliikenneasetuksesta sellaista määräystä. Lisäkilpiin 851-853 ei ole säädetty rajausta siitä, minkä liikennemerkin yhteydessä niitä saa käyttää. Se, että merkin 361 yhteydessä ei erikseen ole mainittu noiden aikarajauslisäkilpien käyttöä, ei nähdäkseni tee niitä laittomiksi. Monen muunkaan liikennemerkin yhteydessä ei ole erikseen lueteltu kaikkia niihin yhdistettävissä olevia lisäkilpiä. Sen sijaan lisäkilpiä koskevassa luvussa sanotaan yleisesti "Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jos liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta täytyy selventää. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemisessä ja vaikutuksen rajoittamisessa."

        Esimerkki: merkkien 371 ja 372 (pysähtymis- ja pysäköintikiellot) kohdalla ei mainita mitään lisäkilvistä. Silti et väittäne, ettei niitä saisi käyttää?

        Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203

        "Merkki 361. Nopeusrajoitus

        Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai 109 §:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä muita lisäkilpiä kuin tekstillistä lisäkilpeä "Yleisrajoitus" tai "Alue"."

        Riittääkö?


      • virheellistä-on kirjoitti:

        Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203

        "Merkki 361. Nopeusrajoitus

        Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai 109 §:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä muita lisäkilpiä kuin tekstillistä lisäkilpeä "Yleisrajoitus" tai "Alue"."

        Riittääkö?

        Sanoisin, että ei riitä. Tuo säädös on ensinnäkin tarkoitettu ohjeeksi tienpitäjille, ei -käyttäjille. Toiseksi sen sitovuus jopa tienpitäjiin on kyseenalainen, koska se on suoranaisessa ristiriidassa ylemmän tason normin kanssa.


      • virheellistä-on
        10-14 kirjoitti:

        Sanoisin, että ei riitä. Tuo säädös on ensinnäkin tarkoitettu ohjeeksi tienpitäjille, ei -käyttäjille. Toiseksi sen sitovuus jopa tienpitäjiin on kyseenalainen, koska se on suoranaisessa ristiriidassa ylemmän tason normin kanssa.

        Tienpitäjähän niitä merkkejä asettelee, ei tien käyttäjä. Kyllä tuon alussa sanotaan, että sen määräyksiä on noudatettava samalla tavalla kuin tieliikenneasetuksen. Ei ole mitään ristiriitaa. TLA:ssa ei kielletä lisäkilpien käyttöä merkin 361 kanssa, mutta liikenneministeriön päätöksessä kielletään, joka on myös tienpitäjää sitova. Kyllä siis riittää ja ristiriitaa ei ole minkään "ylemmän tason normin" kanssa.


      • virheellistä-on kirjoitti:

        Tienpitäjähän niitä merkkejä asettelee, ei tien käyttäjä. Kyllä tuon alussa sanotaan, että sen määräyksiä on noudatettava samalla tavalla kuin tieliikenneasetuksen. Ei ole mitään ristiriitaa. TLA:ssa ei kielletä lisäkilpien käyttöä merkin 361 kanssa, mutta liikenneministeriön päätöksessä kielletään, joka on myös tienpitäjää sitova. Kyllä siis riittää ja ristiriitaa ei ole minkään "ylemmän tason normin" kanssa.

        Eikä sanota. Luepa se säädös nyt ihan ajatuksen kanssa. Sanat "liikenteen ohjauslaitteita käytettäessä noudatettava". Niitä käyttää tienpitäjä (kuten itsekin sanoit), ei tienkäyttäjä. Toisin sanoen tämä päätös ei koske tienkäyttäjää; se ei sido häntä eikä myöskään oikeuta häntä olemaan piittaamatta ko. päätöksen vastaisesta liikennemerkistä.
        Se, että väität, ettei ristiriitaa ylemmän tason normin kanssa olisi, on jo itsessään huvittavaa, kun sitä ennen sanot että TLA ei kiellä mutta ministeriön päätös kieltää. Sehän ON ristiriita. Ja yleensä oikeustieteessä pidetään vähintään kyseenalaisena sitä, että alemman tason normi olisi tiukempi kuin ylemmän. Hierarkiahan menee perustuslaki - tavallinen laki - valtioneuvoston asetus - ministeriön päätös - muun virkamiehen päätös.

        Tarkastellaanpa tilanteita, joissa tuon päätöksen sitovuutta tienkäyttäjän suhteen voitaisiin testata:
        1) tienkäyttäjä ylittää "aikarajoitteisen" nopeusrajoituksen lisäkilven osoittamana voimassaoloaikana ja saa sakot ja yrittää vedota rajoitusta mitättömäksi LVM:n päätöksen vastaisen lisäkilven vuoksi. Häviää varmasti.
        2) tienkäyttäjä ylittää rajoituksen lisäkilven osoittaman voimassaoloajan ulkopuolella mutta ei ylitä aluerajoitusta, aiemman rajoitusmerkin osoittamaa rajoitusta tai mitään muutakaan nopeusrajoitusta, jota hänen olisi ilman tätä lisäkilvellistäkin merkkiä tullut noudattaa ja saa sakot. Tämä tilannehan on tietysti erittäin epätodennäköinen ihan siitä syystä, että sellaista poliisimiestä tuskin maasta löytyy, joka edes yrittäisi tällaista sakotusta. Mutta jos nyt kuitenkin löytyisi, niin ne sakot menisivät nurin siitä yksinkertaisesta syystä, että tienkäyttäjän ei tarvitse tietää eikä piitata tuosta LVM:n päätöksestä, koska se ei ole häntä koskeva. Hänen tarvitsee tuntea vain TLL ja TLA. Hänellä on siis täysi oikeus ottaa lisäkilpi todesta.


      • virheellistä-on
        10-14 kirjoitti:

        Eikä sanota. Luepa se säädös nyt ihan ajatuksen kanssa. Sanat "liikenteen ohjauslaitteita käytettäessä noudatettava". Niitä käyttää tienpitäjä (kuten itsekin sanoit), ei tienkäyttäjä. Toisin sanoen tämä päätös ei koske tienkäyttäjää; se ei sido häntä eikä myöskään oikeuta häntä olemaan piittaamatta ko. päätöksen vastaisesta liikennemerkistä.
        Se, että väität, ettei ristiriitaa ylemmän tason normin kanssa olisi, on jo itsessään huvittavaa, kun sitä ennen sanot että TLA ei kiellä mutta ministeriön päätös kieltää. Sehän ON ristiriita. Ja yleensä oikeustieteessä pidetään vähintään kyseenalaisena sitä, että alemman tason normi olisi tiukempi kuin ylemmän. Hierarkiahan menee perustuslaki - tavallinen laki - valtioneuvoston asetus - ministeriön päätös - muun virkamiehen päätös.

        Tarkastellaanpa tilanteita, joissa tuon päätöksen sitovuutta tienkäyttäjän suhteen voitaisiin testata:
        1) tienkäyttäjä ylittää "aikarajoitteisen" nopeusrajoituksen lisäkilven osoittamana voimassaoloaikana ja saa sakot ja yrittää vedota rajoitusta mitättömäksi LVM:n päätöksen vastaisen lisäkilven vuoksi. Häviää varmasti.
        2) tienkäyttäjä ylittää rajoituksen lisäkilven osoittaman voimassaoloajan ulkopuolella mutta ei ylitä aluerajoitusta, aiemman rajoitusmerkin osoittamaa rajoitusta tai mitään muutakaan nopeusrajoitusta, jota hänen olisi ilman tätä lisäkilvellistäkin merkkiä tullut noudattaa ja saa sakot. Tämä tilannehan on tietysti erittäin epätodennäköinen ihan siitä syystä, että sellaista poliisimiestä tuskin maasta löytyy, joka edes yrittäisi tällaista sakotusta. Mutta jos nyt kuitenkin löytyisi, niin ne sakot menisivät nurin siitä yksinkertaisesta syystä, että tienkäyttäjän ei tarvitse tietää eikä piitata tuosta LVM:n päätöksestä, koska se ei ole häntä koskeva. Hänen tarvitsee tuntea vain TLL ja TLA. Hänellä on siis täysi oikeus ottaa lisäkilpi todesta.

        Et taida edes ymmärtää mikä on ristiriita. Jos toinen ei sano asiasta mitään ja toinen kieltää, niin ei ole ristiriitaa. Jos toinen erikseen sallisi ja toinen kieltäis, olisi ristiriita, mutta tässä tapauksessa niin ei ole.

        Jos työpaikallasi ylempi pomo ei ole sanonut työajalla tupakoinnista mitään ja alempi pomo kieltää, tupakointi on silloin kielletty, eivätkä heidän sanomiset ole ristiriidassa.

        Jos ylempi pomo olisi erikseen sanonut, että tupakointi on sallittu, mutta alempi, että on kielletty, silloin on ristiriita.

        Todennäköisesti et ymmärrä edelleenkään, mutta omapa on ongelmasi.

        Joku suomi24-vänkääjä voi kirjoittaa vaikka romaanin, miksi on mielestään oikeassa, niin uskon silti ennemmin Liikenneministeriön päätöstä.

        Täältä tähän.


      • Ei lainsäädännössä tarvitse lähtökohtaisesti sallia mitään, joten kyllä se ristiriita syntyy jo pelkästään siitä, että alempi taso määrää tiukemmin kuin ylempi. "Kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua", se on perusperiaate niin oikeuskäytännössä kuin muuallakin elämässä.

        Merkittävämpi pointti tässä nyt on kuitenkin edelleen se, että tienkäyttäjän eli sen, joka niitä merkkejä lukee ja niiden perusteella toimii, ei tarvitse tietää eikä piitata mitään tuosta LVM:n päätöksestä eikä hän myöskään voi vedota niihin, jos toimii merkkien vastaisesti.


      • Vielä yleisesti noiden LVM:n päätösten merkityksestä tai oikeastaan merkityksettömyydestä tienkäyttäjälle: periaatteessahan on kaksi tilannetta, joissa tuon päätöksen ja TLA:n välinen ristiriita voisi vaikuttaa. Nimittäin tienkäyttäjän saama sakko LVM:n päätöksen vastaisella tavalla asetetun liikenteenohjauslaitteen noudattamatta jättämisestä ja sitten onnettomuus, johon sellainen liikenteenohjauslaite tienkäyttäjän väitteen mukaan olisi vaikuttanut.

        Molemmissa tuomioistuin tietysti ratkaisee asian tapauskohtaisesti. Uskallan kuitenkin väittää, että molemmissa tapauksissa tienkäyttäjä häviäisi juttunsa, ellei kyseistä liikenteenohjauslaitetta olisi viritetty niin, ettei sen merkityksestä kerta kaikkiaan saisi selvää. Tällaisesta voisi olla esimerkkinä vaikkapa se, että risteyksen liikennevalot olisivat epäsynkassa sellaisella tavalla, että vihreä palaa useista suunnista tuleville samanaikaisesti ja seurauksena on kolari kaikkien luottaessa omiin valoihinsa. Jopa silloinkin saattaisi tuomioistuin päättää, että tienkäyttäjä on rikkonyt yleistä varovaisuusvelvoitetta ja siten syyllinen. Mutta siis esimerkiksi väite, että nopeusrajoitusmerkki olisi kokonaisuudessaan mitätön, koska siinä on LVM:n päätöksen vastainen lisäkilpi, ei taatusti kestäisi oikeudessa, jos rajoituksen merkitys olisi sinänsä selvä.


      • virheellistä-on
        10-14 kirjoitti:

        Vielä yleisesti noiden LVM:n päätösten merkityksestä tai oikeastaan merkityksettömyydestä tienkäyttäjälle: periaatteessahan on kaksi tilannetta, joissa tuon päätöksen ja TLA:n välinen ristiriita voisi vaikuttaa. Nimittäin tienkäyttäjän saama sakko LVM:n päätöksen vastaisella tavalla asetetun liikenteenohjauslaitteen noudattamatta jättämisestä ja sitten onnettomuus, johon sellainen liikenteenohjauslaite tienkäyttäjän väitteen mukaan olisi vaikuttanut.

        Molemmissa tuomioistuin tietysti ratkaisee asian tapauskohtaisesti. Uskallan kuitenkin väittää, että molemmissa tapauksissa tienkäyttäjä häviäisi juttunsa, ellei kyseistä liikenteenohjauslaitetta olisi viritetty niin, ettei sen merkityksestä kerta kaikkiaan saisi selvää. Tällaisesta voisi olla esimerkkinä vaikkapa se, että risteyksen liikennevalot olisivat epäsynkassa sellaisella tavalla, että vihreä palaa useista suunnista tuleville samanaikaisesti ja seurauksena on kolari kaikkien luottaessa omiin valoihinsa. Jopa silloinkin saattaisi tuomioistuin päättää, että tienkäyttäjä on rikkonyt yleistä varovaisuusvelvoitetta ja siten syyllinen. Mutta siis esimerkiksi väite, että nopeusrajoitusmerkki olisi kokonaisuudessaan mitätön, koska siinä on LVM:n päätöksen vastainen lisäkilpi, ei taatusti kestäisi oikeudessa, jos rajoituksen merkitys olisi sinänsä selvä.

        Niin, siis merkin 361 (nopeusrajoitus) ei käytetä muita lisäkilpiä kuin "Alue" tai "Yleisrajoitus". Eli muiden lisäkilpien käyttö nopeusrajoitusmerkin kanssa on kielletty. Asia on yksiselitteisesti ja kiistatta harvinaisen selkeästi Liikenneministeriön päätöksessä ilmaistu. Liikenneministeriön päätös on tienpitäjää sitova yhtä lailla kuin tieliikennelaki- ja asetuskin.

        En minä edes ottanut kantaa siihen, miten tienkäyttäjän pitää toimia, jos tienpitäjä ei ole merkkejä virheellisesti asettaessaan noudattanut lakeja, asetuksia ja määräyksiä. Kysyit perustelua siihen, miksei nopeusrajoitusmerkin kanssa saa käyttää muita lisäkilpiä, kuin "Alue" ja "Yleisrajoitus". Peruste siihen on Liikenneministeriön päätös, mutta sitten aloitkin jankuttamaan jostain tienkäyttäjistä. Voi olla totta, että tienkäyttäjän pitää noudattaa virheellisestikin asetettuja merkkejä, mutta en todella tiedä. Absurdilta sekin tosin kuulostaa, mutta en ota sen enempää kantaa.

        Kiistaton tosiasia edelleen kuitenkin on se, ettei nopeusrajoitusmerkin kanssa saa käyttää muita lisäkilpiä kuin "Alue" ja "Yleisrajoitus" ja peruste siihen on annettu.


      • virheellistä-on kirjoitti:

        Niin, siis merkin 361 (nopeusrajoitus) ei käytetä muita lisäkilpiä kuin "Alue" tai "Yleisrajoitus". Eli muiden lisäkilpien käyttö nopeusrajoitusmerkin kanssa on kielletty. Asia on yksiselitteisesti ja kiistatta harvinaisen selkeästi Liikenneministeriön päätöksessä ilmaistu. Liikenneministeriön päätös on tienpitäjää sitova yhtä lailla kuin tieliikennelaki- ja asetuskin.

        En minä edes ottanut kantaa siihen, miten tienkäyttäjän pitää toimia, jos tienpitäjä ei ole merkkejä virheellisesti asettaessaan noudattanut lakeja, asetuksia ja määräyksiä. Kysyit perustelua siihen, miksei nopeusrajoitusmerkin kanssa saa käyttää muita lisäkilpiä, kuin "Alue" ja "Yleisrajoitus". Peruste siihen on Liikenneministeriön päätös, mutta sitten aloitkin jankuttamaan jostain tienkäyttäjistä. Voi olla totta, että tienkäyttäjän pitää noudattaa virheellisestikin asetettuja merkkejä, mutta en todella tiedä. Absurdilta sekin tosin kuulostaa, mutta en ota sen enempää kantaa.

        Kiistaton tosiasia edelleen kuitenkin on se, ettei nopeusrajoitusmerkin kanssa saa käyttää muita lisäkilpiä kuin "Alue" ja "Yleisrajoitus" ja peruste siihen on annettu.

        Aiemmin mainitsemani oikeustieteellisen periaatteen pohjalta on kyseenalaista, onko LVM:ällä oikeutta kieltää sellaista lisäkilpeä, joka on yleisesti TLA:n mukainen ja jota ei ole TLA:ssa kielletty. Mutta sen lopulliseen tulkitsemiseen tarvittaisiin tuomioistuimen linjaus. Joka tapauksessa kyseessä EI ole "kiistaton tosiasia".


      • virheellistä-on
        10-14 kirjoitti:

        Aiemmin mainitsemani oikeustieteellisen periaatteen pohjalta on kyseenalaista, onko LVM:ällä oikeutta kieltää sellaista lisäkilpeä, joka on yleisesti TLA:n mukainen ja jota ei ole TLA:ssa kielletty. Mutta sen lopulliseen tulkitsemiseen tarvittaisiin tuomioistuimen linjaus. Joka tapauksessa kyseessä EI ole "kiistaton tosiasia".

        Ministeröiden päätökset ovat lakia täsmentäviä ja täydentäviä säädöksiä, joita on noudatettava aivan samalla tavalla kuin lakiakin. Mainittu LVM:n päätös täydentää TLA:ta ja sitoo tienpitäjää, joten nopeusrajoitusmerkin kanssa muut lisäkilvet kuin "Alue" ja "Yleisrajoitus" on kielletty.

        LVM:n päätös ei ole ristiriidassa tieliikenneasetuksen kanssa, koska TLA:ssa ei mainita erikseen mitään lisäkilpien käytöstä merkin 361 kanssa. Se mikä ei ole erikseen kielletty, on sallittu. Nyt LVM:n päätöksellä on erikseen täydennetty asia kielletyksi. LVM:n päätös siis täydentää kyseistä kohtaa TLA:sta ja kieltää muiden kuin mainittujen lisäkilpien käytön. Eli muiden lisäkilpien käyttö on kiistatta kielletty, vaikka jatkaisit jankutusta maailman tappiin.

        Eivät ministeriöt ajan kuluksi tai huvin vuoksi tuollaisia päätöksiä kirjoittele, vaikka joku Suomi24-nimimerkki miten toteaisi, että niitä ei tarvitse noudattaa, niin noudatettavaksi ne on tehty.


    • Hammurabbi

      Eihän tuossa kahden tien välissä olevassa liikennemerkissä ole mitään epäselvää. Liikennemerkit ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tien oikealla puolella, joten tuo merkki koskee vasemmanpuoleista tietä.

      • vääräsuunta

        Varsinkin kun se on vastaantulevien kaista, niin tottakai toiseen suuntaan meneville pitää ilmoittaa toisen suunnan nopeusrajoitus...


      • nå jos on 2 tai enemmän kaistaa niin aika usein on kummassakin tien reunassa nopeusrajoitus liikennemerkki :D


      • vääräsuunta kirjoitti:

        Varsinkin kun se on vastaantulevien kaista, niin tottakai toiseen suuntaan meneville pitää ilmoittaa toisen suunnan nopeusrajoitus...

        https://goo.gl/maps/yMx5QHc5iUk tosiaankin vastaantulevien kaista :D älä viitsi kommentoida asioita joita et ymmärrä :D


    • älykääpiöt

      Urpoja suomalaiset tienrakentajat, vitun moisia mutkia ovat saaneet aikaiseksi, suoralle tielle!

      • MutkiaMatkassa

        Jos suoralle tielle on tehty mutka ei se enää sen jälkeen ole suora. Minä on ongelmasi?


      • MutkiaMatkassa
        MutkiaMatkassa kirjoitti:

        Jos suoralle tielle on tehty mutka ei se enää sen jälkeen ole suora. Minä on ongelmasi?

        Siis mikä on ongelmasi?


      • Luuskanpiiskaaja

        Kuvan mukainen merkki ei ole liikenneviraston ohjeiden mukainen, sillä nopeussuosituksen pitäisi aina liittyä varoitusmerkkiin. Lieventävä asianhaara on kuitenkin se, ettei kyseinen viritelmä myöskään velvoita tienkäyttäjää mihinkään.


      • Luuskanpiiskaaja kirjoitti:

        Kuvan mukainen merkki ei ole liikenneviraston ohjeiden mukainen, sillä nopeussuosituksen pitäisi aina liittyä varoitusmerkkiin. Lieventävä asianhaara on kuitenkin se, ettei kyseinen viritelmä myöskään velvoita tienkäyttäjää mihinkään.

        ehkä ei ole "ohjeiden mukainen" mutta se on ainakin järkevästi asennettu, toisin kuin eräät "ohjeiden mukaisesti" asetetut :D



      • niin eli tuota liikennemerkkiä ei tarvitse noudattaa :D


      • 1516 kirjoitti:

        niin eli tuota liikennemerkkiä ei tarvitse noudattaa :D

        Jos merkki ei ole asetusten mukainen, ei sillä olen lainvoimaa!

        Hyvä esimerkki Turun satamassa pysäköinti kielletty merkki ja lisäkilpi "sallittu vain poliisiautoille" eli tohon saa pysäköidä "invaluvalla" vaikka viikoksi



    • Sähköautojen latauspaikoilla tuo kohta on kunnossa. Merkki pysähtyminen kielletty ja lisäkilpi jossa kerrotaan että sallittu sähköautojen lataukseen!

      Aivan lainmukainen ratkaisu, ei saa edes invaluvalla pysäköidä

      • pippel

        Eikö tuo olisi hyvä olla jokaisessa rajoitusmerkissä, eikä vain moottoriteiden 80-merkeissä?


      • pippel kirjoitti:

        Eikö tuo olisi hyvä olla jokaisessa rajoitusmerkissä, eikä vain moottoriteiden 80-merkeissä?

        tiedätkö mitä muistutus tarkoittaa? jos on ensin 80 rajoitus ja sitten tulee 60 rajoitus liikennemerkki niin eihän se 60 voi olla muistutus :D






    • dippadappadaaiii

      Oletpa oppinut hienon kuvankäsittelyohjelman käytön. Uskomaton saavutus sinulta!

      • aina olen osannut :D














    • http://savepic.net/8377443.png
      http://savepic.net/8380514.png
      http://savepic.net/8372322.png
      http://savepic.net/8356962.png
      http://savepic.net/8364133.png
      2 in 1 :D
      http://savepic.net/8386661.png
      http://savepic.net/8381541.png
      http://savepic.net/8357989.png

      • näin.on

        Kaikki ketjussa esittelemäsi merkkiehdotelmat on oikein hyviä, lukuunottamatta yhtä pientä seikkaa, ovat kaikki tarpeettomia.


      • näin.on kirjoitti:

        Kaikki ketjussa esittelemäsi merkkiehdotelmat on oikein hyviä, lukuunottamatta yhtä pientä seikkaa, ovat kaikki tarpeettomia.

        ei tässä ole tarpeeton :D
        http://savepic.net/8088762.png


    • miksiköhän

      Miksiköhän Suomessa ei ole sellaista lisäkilpeä, jossa olisi sallitun pysäköintiajan kesto esim. 60min tai 24h suluissa tai punaisella, jotka tarkoittasivat lauantaita ja pyhäpäiviä. Nyt kun sellaisia ei ole, niin esim. 60min tai 24h maksimi kertapysäköintiaika on voimassa joka päivä.

      • ihan.vaan.siksi

        Eipä pidä paikkaansa. Miksi suollat sontaa palstalle kun et tiedä asioiden plaatua. 24h on voimassa vain arkipäivisin, silloin ei tarvita muita versioita kilvistä jos rajoitus olisi voimassa muulloinin.


      • miksiköhän
        ihan.vaan.siksi kirjoitti:

        Eipä pidä paikkaansa. Miksi suollat sontaa palstalle kun et tiedä asioiden plaatua. 24h on voimassa vain arkipäivisin, silloin ei tarvita muita versioita kilvistä jos rajoitus olisi voimassa muulloinin.

        Niin mutta miksei ole sellaista lisäkilpeä jossa olisi (24h) tai punaisella 24h, vaan sellainen pitää erikseen teettää. Eikä missään ole edes teetettynä sellaista.


      • ihan.vaan.siksi
        miksiköhän kirjoitti:

        Niin mutta miksei ole sellaista lisäkilpeä jossa olisi (24h) tai punaisella 24h, vaan sellainen pitää erikseen teettää. Eikä missään ole edes teetettynä sellaista.

        Juuri siksi että kukaan ei ole halunnut rajoittaa pysäköintiä lauantaisin eikä pyhinä.


      • miksiköhän
        ihan.vaan.siksi kirjoitti:

        Juuri siksi että kukaan ei ole halunnut rajoittaa pysäköintiä lauantaisin eikä pyhinä.

        Etkö ole koskaan nähnyt paikka, jossa pysäköintiä on rajoitettu lauantaisin tai pyhäpäivinä? No ei varmaan siellä teillä Pihtiputalla, mutta silti sinulla on vielä paljon opittavaa liikennesäännöistä.


      • tättärääpippijuuhehheh
        ihan.vaan.siksi kirjoitti:

        Eipä pidä paikkaansa. Miksi suollat sontaa palstalle kun et tiedä asioiden plaatua. 24h on voimassa vain arkipäivisin, silloin ei tarvita muita versioita kilvistä jos rajoitus olisi voimassa muulloinin.

        Oikeassa tuo ihan.vaa.siksi on. Linkissä näkyvässä paikassa olen kymmeniä kertoja pitänyt autoani ilmaiseksi käydessäni viikonlopulla Tallinnassa.
        https://goo.gl/maps/U3DjkpwxpaN2


      • miksiköhän
        tättärääpippijuuhehheh kirjoitti:

        Oikeassa tuo ihan.vaa.siksi on. Linkissä näkyvässä paikassa olen kymmeniä kertoja pitänyt autoani ilmaiseksi käydessäni viikonlopulla Tallinnassa.
        https://goo.gl/maps/U3DjkpwxpaN2

        Sehän ei todista yhtään mitään. Minäkin olen kymmeniä-satoja kertoja ajanut ylinopeutta saamatta sakkoja, mutta ei se silti todista etteivätkö nopeusrajoitukset olisi olleet voimassa.


    • töttöröötättärää

      Älä muuta sano!

    • diipadaapadaaa

      (raitiovaunuraiteiden ylitys)
      Olisiko oikein käyttää suomen kielen sanaa raitiotie, siis raitiotien ylitys?

      • TyhjäpääKyseleeFeikkejä

      • TyhjäpääKyseleeFeikkejä kirjoitti:

        Nuolethan on fotoshopattu kuviin. Miksi niitä täällä ihmettelet?

        niin tuollaisia lisäkilpiä ei ole käytössä Suomessa, mutta nuo ovat esimerkkejä missä voitaisiin käyttää jos ne olisi käytössä


      • TyhjäpääKyseleeFeikkejä
        1516 kirjoitti:

        niin tuollaisia lisäkilpiä ei ole käytössä Suomessa, mutta nuo ovat esimerkkejä missä voitaisiin käyttää jos ne olisi käytössä

        Miksi vitun tyhjäpää sitten jakelet kuvia merkeistä joita ei Suomessa käytetä? Mikä tarkoitus on asioilla joilla ei maamme kanssa ole mitään tekemistä?


      • TyhjäpääKyseleeFeikkejä kirjoitti:

        Miksi vitun tyhjäpää sitten jakelet kuvia merkeistä joita ei Suomessa käytetä? Mikä tarkoitus on asioilla joilla ei maamme kanssa ole mitään tekemistä?

        etkö vitun vajakki tajua että ne on esimerkkejä miten niitä voitaisiin käyttää Suomessa, nå sinähän et tiedä yhdenkään liikennemerkin tarkoitusta niin ei yllätä :D


      • TyhjäpääKyselee.Feikkejä
        1516 kirjoitti:

        etkö vitun vajakki tajua että ne on esimerkkejä miten niitä voitaisiin käyttää Suomessa, nå sinähän et tiedä yhdenkään liikennemerkin tarkoitusta niin ei yllätä :D

        Pitäisikö täällä alkaa jakelemaan linkkejä kaikista asioista joita ei ole Suomessa käytössä? Mitä helvetin hyötyä on jakaa kuvia liikennemerkeistä joita ei Suomessa ole? Kerro nyt perkeleen tyhjä tynnyri se! Mikset esimerkiksi jakele kuvia sukellusveneistä joita voitaisiin Suomessa käyttää mutta ei saa käyttää? Tai pommikoneista? Niitäkin on maailmalla paljon ja niistä on valokuvia loputtomasti.

        Heh, olet taas tyypilliseen tapaasi rekisteröinyt sinulle epämielusia viestejä kirjoittavan nimimerkin. No pienellä nicin muutoksella jatkan edelleen..


      • TyhjäpääKyselee.Feikkejä kirjoitti:

        Pitäisikö täällä alkaa jakelemaan linkkejä kaikista asioista joita ei ole Suomessa käytössä? Mitä helvetin hyötyä on jakaa kuvia liikennemerkeistä joita ei Suomessa ole? Kerro nyt perkeleen tyhjä tynnyri se! Mikset esimerkiksi jakele kuvia sukellusveneistä joita voitaisiin Suomessa käyttää mutta ei saa käyttää? Tai pommikoneista? Niitäkin on maailmalla paljon ja niistä on valokuvia loputtomasti.

        Heh, olet taas tyypilliseen tapaasi rekisteröinyt sinulle epämielusia viestejä kirjoittavan nimimerkin. No pienellä nicin muutoksella jatkan edelleen..

        eikö sinulle vajakille vieläkään mene perille että ne on esimerkkejä miten niitä voitaisiin käyttää :D miksi kukaan jakaisi liikennepalstalla kuvia pommikoneista, nå sinä voit mennä muille palstoille jakelemaan kuvia kunhan et tänne kommentoi sontaasi :D


      • TyhjäPääKyseliFeikkejä
        1516 kirjoitti:

        eikö sinulle vajakille vieläkään mene perille että ne on esimerkkejä miten niitä voitaisiin käyttää :D miksi kukaan jakaisi liikennepalstalla kuvia pommikoneista, nå sinä voit mennä muille palstoille jakelemaan kuvia kunhan et tänne kommentoi sontaasi :D

        Suomessakin voitaisiin ottaa kuolemanrangaistus käyttöön mutta ei oteta. Siitäkin voisi kuvia tänne laittaa. Kaltaisesi idiootit poistuisi yhteiskunnan ylläpidettävien joukosta. Edelleenkään et kerro mitä hyötyä on jaella kuvia asioista JOITA SUOMESSA EI KÄYTETÄ! Kerro nyt se. Yritä edes.

        Ja taas olit rekannut edellisen nimimerkkini. No muutetaan taas nicciä....


      • TyhjäPääKyseliFeikkejä kirjoitti:

        Suomessakin voitaisiin ottaa kuolemanrangaistus käyttöön mutta ei oteta. Siitäkin voisi kuvia tänne laittaa. Kaltaisesi idiootit poistuisi yhteiskunnan ylläpidettävien joukosta. Edelleenkään et kerro mitä hyötyä on jaella kuvia asioista JOITA SUOMESSA EI KÄYTETÄ! Kerro nyt se. Yritä edes.

        Ja taas olit rekannut edellisen nimimerkkini. No muutetaan taas nicciä....

        olen monta kertaa kertonut mutta sinä olet niin tyhmä ettet ymmärrä :D


      • TyhjäPääKyseliFeikkejä
        1516 kirjoitti:

        olen monta kertaa kertonut mutta sinä olet niin tyhmä ettet ymmärrä :D

        Et ole kertaakaan kertonut MITÄ HYÖTYÄ on jakaa kuvia liikennemerkeistä joita Suomessa ei käytetä. Se että niitä mielestäsi voitaisiin käyttää ei ole mikään vastaus. Lisäksi et ole kertonut miksi rekkaat nimimerkkejäni jatkuvasti?


    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe