Yksityisyyttä loukkaava tieto

KysymysLynkkauksesta

Tuli mieleen kysymys liittyen siihen, että oikeuden antamat tuomiot ovat julkisia.
Onko mitään mahdollisuutta haastaa oikeuteen jos joku julkaisee tuomioni kuvani kera kaikelle kansalle ja tekee tämän provosoivasti, niin ikään tarkoituksena lietsoa vihaa minua kohtaan?

Olen kysynyt tätä omalta asianajajaltani ja hän sanoi, että rikosta ei tapahdu, koska tiedot ovat julkisia. Ei sillä että asianajaja olisi koskaan oikeuksistani ollut edes kiinnostunut..
Mutta pitäisihän tuossa nyt joku raja sentään olla? Paljon pienemmistäkin haitoista ihmiselämälle on käräjäoikeudessa istuttu. Suomen laissa ei voi olla sellaista porsaanreikää, että häpeärangaistuksen antaminen olisi täysin laillista.

Äsken minulle tuli mieleen, että vaikka tuomio on julkinen, niin eihän minun kasvokuvani ole.
Salliiko tiedon julkisuus sen, että naamakuvaani levitellään tuomion yhteydessä? Mielestäni ei. Eurooppalainen tietosuojalausunto sanoo, että jokaisella on ensinnäkin oikeus tulla unohdetuksi. Missään ei sanota, että tuomiolausunnon julkisuuteen kuuluu myös tuomitun pärstä. Naaman liittäminen tuomion yhteyteen kielii tarkoituksesta aiheuttaa yksityiselämän vaikeuksia tuomitulle. Varsinkin kun otetaan huomioon, että minulla on tekijänoikeudet kuvaan jota levitellään oikeudetta - joskin tekijänoikeusrike on tässä se pienin lainrikkomus.

Minä tahdon että mv-lynkkaukset loppuu Suomesta kokonaan ja saadaan jonkinlaisia ennakkotapauksia tälle omankädenoikeuden jakamiselle.
Tähän tarvitsen kuitenkin vähintäänkin toisen asianajajan, sillä nykyistä ei asiani ajaminen kiinnosta.

11

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minustaihanok

      Miksei sun nassua saisi näyttää? Etkö seisokkaan tekojesi takana? Miksi teit jotain sellaista, että et kestäkään sitä " päivän valossa" ?
      Minusta kasvot ja tiedot tulee olla julkisia, jos olet tehnyt pahaa joillekin ulkopuolisille. Tällöinhän ihmiset osaavat varoa sinua ja rikollinen elämäntapasi saa päätöksen. Kiittäisit siitä!!!

      • nytrasahti

        "Etkö seisokkaan tekojesi takana? "
        Tekojen takana seistään oikeudessa eikä missään helvetin internetissä!
        Minä en ole tilivelvollinen sinun kaltaisille ihmisille enkä kellekään asiasta ulkopuoliselle!

        "Tällöinhän ihmiset osaavat varoa sinua ja rikollinen elämäntapasi saa päätöksen. Kiittäisit siitä!!!"
        Rikollinen elämäntapa loppui vuosia sitten ja minua ei tarvitse varoa, sehän tässä onkin niin väärin. Minut leimataan aivan kuin olisin ikuisesti vaarallinen vaikken ole sitä. Kaikki tekee virheitä ja ne annetaan oikeudessa anteeksi eikä missään v*tun mvlehdessä!

        Mene nyt h*lvettiin moralisoimasta!


      • RAWAaawg

        "Etkö seisokkaan tekojesi takana? "

        Muuten hyvä mutta tekoani vääristellään netissä eikä mun tarvitse seisoa valheiden takana!
        Seisoisitko itse väitteiden takana jotka ei pidä paikkaansa?
        Tuskin sulla olisi edes pokkaa seisoa tässä mun tilanteessa missä koko kansa tietää minut ja valheet minusta.
        Se on niin helppoa olla tommonen nimetön näppäimistösoturi joka huutelee näyttönsä suojista kuka ansaitsee mitäkin. Mitä olet itse ansainnut, kun pilaat oikeudettomasti ihmisten elämiä?


    • Yhdenvertainen-laki

      Eilikkä vaadit raiskaaja tappaja vaimon hakkaajan poliisienkin kuvia ja että heidän rikollinen elämän tapansa saa päätöksen ja se on sun mielestä. ok.?

    • Suomen_taso

      Jos kerran Suomessa ensikertalaiset pikkurikollisetkin lynkataan netissä nimen ja naaman perusteella niin ettei töitä enää koskaan tule, minkä takia tällaista ei oteta käräjäoikeuden käsittelyssä huomioon kun annetaan tuomiota?

      Minkä takia asiasta ei ole lakikirjassa mitään mainintaa vaikka kaikki kyllä tietää että internetin aikakautena ihmiset tuomitaan ensiksi käräjillä ja seuraavaksi mvlehdessä.
      Kaikki saa nykyään tavallaan 2 tuomiota toisin kuin ennen internetin olemassaoloa.
      Tosin tahdon vielä kysyä että kuka on antanut mvlehdelle oikeuden jakaa tuomioita Espanjasta käsin? Onko mvlehdellä pätevyyttä tekemään asioiden oikeudellista arviointia puolueettomasta näkökulmasta? Onko tutkintoa oikeustieteestä..?
      Millä perusteella joku rikollinen lynkataan netissä ja joku ei? Tuntuu että seksuaalirikolliset lynkataan pienestäkin teosta mutta jos puukotat jonkun niin sehän ei haittaa..

      Paska valtio. Täysin paska.

    • 20-15

      ******Onko mitään mahdollisuutta haastaa oikeuteen******

      On, Suomessa saa haastaa kenet tahansa oikeuteen, mistä asiasta tahansa edellytyksenä, että oikeus ottaa asian tutkittavakseen. Tällöin joudut tietysti tekemään kaiken itse, tai palkkaamaan itsellesi oikeusavustajan, sillä poliisi ja syyttäjä tuskin lähtevät verovaroilla juttuun mukaan. Jos oikeudenkäynnin häviät, niin silloin maksat niin omat, kuin voittajankin kaikki kulut.

      • hooveelehti

        Voiko mv-lehden haastaa oikeuteen kun serverit ja ylläpitäjä on Espanjassa?
        Et edes tiedä onko Suomen kansalainen.
        Että semmonen uutismedia meillä.


    • oikeuteenheti

      "poliisi ja syyttäjä tuskin lähtevät verovaroilla juttuun mukaan"

      Joo no mites mä selvitän kuka se henkilö on jonka haastan oikeuteen?

      Siis jos kunniaani on anonyyminä pysyttelevä raukka loukannut netissä. Vain Poliisi saa kaivettua hänen IP-osoitteensa ja tätä kautta henkilöllisyyden.

      Vai meneekö tämä niin että koska Poliisia ei kiinnosta selvä RIKOS, niin asia jää tutkimatta??
      Mielelläni menisin omilla rahoillani oikeuteen jos vaan tietäsin kenet haastan!

      • 20-15

        Joo, niin se menee kuten arvelitkin. Rikosasiassa on juttu aina kierrätettävä poliisin kautta ennen kuin oikeus edes harkitsee, ottaako se sen asianomistajan omalla syytteellä tutkittavaksi. Poliisi voi kuitenkin esitutkintalain perusteella itse päättää, missä vaiheessa se lopettaa tutkinnan, tai ei edes ota sitä tutkittavaksi.
        Jos liikennerikoksetkin lasketaan, niin joka päivä Suomessa tapahtuu miljoonia rikoksia. Se, että jokin asia on rikos ei takaa sitä, että verovaroin sitä lähdetään tutkimaan.


    • Oikeus5laitos

      Kyllä rikollisten lynkkaus sosiaalisessa mediassa on rikos. Miettikää siltä kantilta, että kaikki mistä aiheutuu kärsimystä vastaanottajalle, on aina tavalla tai toisella rikos.

      Tuomiopaperien julkisuus ei ole tekosyy rikokselle. Silloin kun tietoa käytetään harhaanjohtavasti, provosoivasti ja selkeästi tavoitteena aiheuttaa henkistä kärsimystä ja vahinkoa jo tuomitulle rikolliselle, tämä on samanlainen kärsimyksen aiheuttaminen kuin mikä tahansa muukin. Ei sitä joku tuomiopaperien julkisuus muuta, koska pelkästä paperien julkisuudesta on otettu muutama askel edemmäs ja lähdetty tehtailemaan häpeärangaistusta. Kaikki varmasti tiedämme minkä takia rikollisia myllytetään netissä: halutaan antaa lisärangaistuksia oikeudettomasti. Miksi tämä siis olisi laillista?
      Paperithan saa tilattua hovioikeudelta kuka tahansa, eli ne on jo julkisia. Miksi niitä pitää levitellä jos ne on jo julkiset? Julkisuus ei tarkoita että voit leikata papereista irti pelkän syyteosuuden ja lähteä jakelemaan sitä ihmisten postiluukuista ja väittää että teet hyvää työtä.
      Jos voidaan osoittaa että tuomiopaperien julkisuutta on käytetty harhaanjohtavalla tavalla joka on johtanut selvään kärsimykseen, en näe miksi tästä ei voisi voittaa oikeusjuttua ja netota tuhansien korvaukset.
      Ainut ongelma taitaa nimenomaan olla julkaisijoiden jäljittäminen, poliisia kun ei välttämättä kiinnosta metsästää heitä. Se kuuluisa resurssipulakin taitaa olla aika vaihteleva käsite. Se on jännää että vihapuheen harjoittajia metsästetään netistä vaikka vuoden päivät, mutta jostain syystä tällainen lynkkaus ei sitten mene vihapuheeksi?

    • näin-menee

      Ja nyt on maksutkin noussut käräjaoikeudessa. Jossa saa asianm edes vireille joituu pulittaan 200-500€ nykyisin. Ainoastaan hallintooikeudelle valitukset on ilmaisia. Eli tuista esim valittaminen on ilmaista mutta jos naapurin yrität kiusakseen haastaa niin 500€ jotta asiaa edes käsitellään.Ei ole poliiseilla resursseja noihin ollenkaan ja lisää kuulemma vähennetään 700 poliisia lisää tänä vuonna eli kohta meillä on poliisivoimat joita 100 koko suomessa. No katupartiointi tulee lisääntymään rajusti ja silloin onkin syytä olla ihmisiksi kadulla tai voi tulla pipi ja poliisit ei tutkin kun ei ole poliiseja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe