Mitä pistät päähäsi, tänään?

Avopää-potilas

Sen ajan patinoiman koon keltaisen yo-lakkisen, lierisen, lippiksen, huivisen, hupuksen, pipon, hiuspinnejä, tukkasolki, nutturan, verkon, peruukin, vedätkö pään täyteen...

51

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä syntyvätkään nämä pakko-mielteiset idiootit.
      Jotka kirjoittavat typeryyksiä aina minun aloituksieni eteen?
      Ihan kuin odottaisivat minua?
      -
      Taidanpa etsiä päähäni piston.
      Kunhan kaupat aukeavat ja aurinko kunnolla lämmittää.
      -
      Kesä-housuilla väljillä peitän etu-liston
      ettei aurinko päästä ketään härnäämään.

      H.

      • Tulee-mieleen

        Onko oma idiotismisi työ-peräinen saavutettu etu?
        Vai onko se synnynnäistä?
        Onko se eläkkeesi perusta, kuitenkin?
        Vertaa Kansan-eläke.


      • Tulee-mieleen kirjoitti:

        Onko oma idiotismisi työ-peräinen saavutettu etu?
        Vai onko se synnynnäistä?
        Onko se eläkkeesi perusta, kuitenkin?
        Vertaa Kansan-eläke.

        "Tulee-mieleen"

        Idiotismi on korjaamaton luonteen-piirre.
        Joten minulla ei sitä voi olla.
        -
        Viittaatko taas vanhempiini?
        Ali-arvostaen ivaten heitä.
        -
        Minä en ansaitse kansan-eläkettä.
        Johtuneeko arvostuksestani.

        H.


      • Luulenpa-että

        Kukaan meistä ei tuntene vanhempiasi ellei ole lähisukua? Jos olisikin, sellaista virhettä ei kukaan tunnustaisi.


      • Luulenpa-että kirjoitti:

        Kukaan meistä ei tuntene vanhempiasi ellei ole lähisukua? Jos olisikin, sellaista virhettä ei kukaan tunnustaisi.

        Viittaatko taas vanhempiini?
        Ali-arvostaen ivaten heitä.

        H.


    • reppuriika

      Aika lämmintä ulkona. En mene torille, vapputapahtumiin, vaikka jotain hulinaa ja puheita siellä kai on. Ei ole edes tallella kellastunut yo-lakki. Mene muuton aikoihin roskiin. Kaupungin vapaatoiminta järjestää vuosittain fillarisuunnistustapahtuman ja olen osallistunut joskus mutta en tällä kertaa.

    • ja_taikajuomaa

      Tupsulakki kaljun peitoksi.

      • Tupsulakkejaan-rakastan

        Onko tupsu nyörien päässä? Minkä värisen?


    • peruskoulun-alioppilas

      Minä laitan lentäjän lakin ja pilotti-takin. Nylon. Malli kirppu-tori 2016.
      Fossikka-kuskin koppa-lakin. Päällekkäin.
      En siedä idiootteja Hämeen-tieni eteen kun pysähdyn Haka-niemen torille kuulemaan entisen puolueeni SDP-Vasemmisto vappu-puheita.
      Saatan ottaa lasillisen koti-kiljua jossa on kolme rusinaa.

      • Mistä syntyvätkään nämä pakko-mielteiset idiootit.
        Jotka kirjoittavat typeryyksiä aina minun aloituksieni eteen?
        Ihan kuin odottaisivat?

        H.


      • Heh-hehheh-heeee
        hunksz kirjoitti:

        Mistä syntyvätkään nämä pakko-mielteiset idiootit.
        Jotka kirjoittavat typeryyksiä aina minun aloituksieni eteen?
        Ihan kuin odottaisivat?

        H.

        Ja mistä tuo idiootti joka jaksaa karkoitella vierailijoita
        aina yhtä omahyväisillä, muka hauskoilla typeryyksillään, joita kopioi jatkuvasti ketjuihin, jopa useampia kertoja samaan ketjuun eri pituisina pätkinä.

        On se vaan niin "hauskaa" joutua lukemaan moisia tai jättää koko ketju moisen vänkyttäjän ja hänen tekstejään kommentivien haltuun. Pöö-ö


      • Vasikka-kuski-mä

        Mikä on fossikka?


      • Heh-hehheh-heeee kirjoitti:

        Ja mistä tuo idiootti joka jaksaa karkoitella vierailijoita
        aina yhtä omahyväisillä, muka hauskoilla typeryyksillään, joita kopioi jatkuvasti ketjuihin, jopa useampia kertoja samaan ketjuun eri pituisina pätkinä.

        On se vaan niin "hauskaa" joutua lukemaan moisia tai jättää koko ketju moisen vänkyttäjän ja hänen tekstejään kommentivien haltuun. Pöö-ö

        "Heh-hehheh-heeee"

        Pätkittyä tulee, myönnän.
        Miksi kirjoittaa toisintoja uusinta-aloituksien jankutuksiin?
        Kun on kerran kirjoittanut, pääsee helpommalla leikkaa-liimailen.

        H.


      • Lirkku-infoa
        Vasikka-kuski-mä kirjoitti:

        Mikä on fossikka?

        Fossikka on hevosvetoinen kärry jota ohjaa fossiintunut esimerkiksi hra Tärkeä H


    • korppis1

      Ei kai nyt enää vanhoja kellastuneita yo-lakkeja, eihän ne edes sovi päähän, kutistuneet, suihkulähteissä uitetut. Kaupasta saa uusia. Ostin joku vuosi sitten uuden. Nyt menoksi;)

      • Lippis-löytyy

        "Kaupasta saa uusia?" Mutta eihän se silloin ole virallinen, se aito, se alkuperäinen.
        Olen nähnyt Koin ja aamunkoinkin syömiä YO lakkeja, eikä omistajat raatsineet heittää niitä pois, jossakin kelmuissa säilöneet.


      • siilimuori3
        Lippis-löytyy kirjoitti:

        "Kaupasta saa uusia?" Mutta eihän se silloin ole virallinen, se aito, se alkuperäinen.
        Olen nähnyt Koin ja aamunkoinkin syömiä YO lakkeja, eikä omistajat raatsineet heittää niitä pois, jossakin kelmuissa säilöneet.

        Kellastuneisuus ja virttyneisyys on yö-lakissa se juju. Ja se er se on kokenut paljon. Ei tulis mieleenkään ostaa uutta, eihän se olisi sama asia, ollenkaan.


      • reppuriika

        Jos laittaisin YO-lakin vielä päähäni, niin kyllä sen pitäisi olla se aito, vaikka kellastunutkin. Mutta ei ole enää. Harmi kun ei ole tullut säilytettyä muistoja (vaatteina, koulupiirroksina, ym.) lapsuudesta ja nuoruudesta.


      • Nikittömänä-taas-ja
        reppuriika kirjoitti:

        Jos laittaisin YO-lakin vielä päähäni, niin kyllä sen pitäisi olla se aito, vaikka kellastunutkin. Mutta ei ole enää. Harmi kun ei ole tullut säilytettyä muistoja (vaatteina, koulupiirroksina, ym.) lapsuudesta ja nuoruudesta.

        Ei ole lakkini kellastunut yhtään.
        Olisikohan sillä vaikutusta asiaan, että on ostettu aikoinaan laadukkaasta hattuliikkeestä Pohjois-Espalla? Materiaali tietysti vaikuttaa asiaan ja ehkä myös se, ettei sitä ole humalapäissä uitettu missään. On säilytetty alkuperäisessä muovipussissaan ja alkuperäiset säilytystukimateriaalitkin ovat vielä tallella.

        Sisäpuolella on kultaisin nimikirjaimin varustetun hatun nahkaisen hikinauhan sisäpuolella pari pätkää ohutta, hikinauhan leveistä korkkilistaa, jolla voi säätää lakin ympärysmittaa kampauksen mukaan päähän sopivaksi: ottaa pois tai lisätä paikoilleen. - Totesin eilen, että hyvä, että ovat tallessa, kun hiukseni ovat selvästi vähän ohentuneet. Ylioppilaslakki on siitä kiva, että sitä pidetään sisälläkin päässä, joten ei tarvitse vappuna paljonkaan huolehtia kampauksesta.


      • Nikittömänä-taas-ja
        Nikittömänä-taas-ja kirjoitti:

        Ei ole lakkini kellastunut yhtään.
        Olisikohan sillä vaikutusta asiaan, että on ostettu aikoinaan laadukkaasta hattuliikkeestä Pohjois-Espalla? Materiaali tietysti vaikuttaa asiaan ja ehkä myös se, ettei sitä ole humalapäissä uitettu missään. On säilytetty alkuperäisessä muovipussissaan ja alkuperäiset säilytystukimateriaalitkin ovat vielä tallella.

        Sisäpuolella on kultaisin nimikirjaimin varustetun hatun nahkaisen hikinauhan sisäpuolella pari pätkää ohutta, hikinauhan leveistä korkkilistaa, jolla voi säätää lakin ympärysmittaa kampauksen mukaan päähän sopivaksi: ottaa pois tai lisätä paikoilleen. - Totesin eilen, että hyvä, että ovat tallessa, kun hiukseni ovat selvästi vähän ohentuneet. Ylioppilaslakki on siitä kiva, että sitä pidetään sisälläkin päässä, joten ei tarvitse vappuna paljonkaan huolehtia kampauksesta.

        Jatkan vielä:
        Aikoinaan en aikonut hankkia, enkä käyttää valkolakkia ollenkaan. Olin opiskellut työn ohella iltalukiossa, mutta riideltyäni juuri ennen kirjoituksia rajusti vanhempieni kanssa, päätin jättää opiskelut sikseen ja olla osallistumatta kirjoituksiin.

        Muutamaa vuotta myöhemmin päätin kuitenkin käydä kokeilemassa, miten pärjäisin kirjoituksissa, ja mitä aineita pitäisi opiskella tosissaan niistä suoriutuakseni. Työssä menestymisen ja jatko-opintojen vuoksi tutkinto oli tarpeellinen ja oli siitä vähän muutakin etua.

        Kun kirjoitukset menivät läpi ja vielä todella yllättävän hyvin tuloksinkin, päätin hankkia lakin, ja juhlia lakkiaisiakin. - Muutamia vuosia sitten otin lakin taas pitkästä aikaa käyttöön kumppanin toivomuksesta, kun vietimme vappuja kaupungissa.


      • korppis1

        Minulla oli lakkiaisissa Kainuun kansallispuku olisiko pitänyt pukeutua siihen? Sillä on todellista tunnearvoa. Tätini käsin tekemä. Tosin jouduin siihenkin ostamaan uudet taskut ja huivin. Puku on vielä tallessa, mutta kiristää vyötäisiltä. Tunnearvoa en hattuun tunne. Se alkuperäinenkin on tallessa. Olisi siinä ollut töllistelemistä korven kansalla jos olisin pukeutunut tunteella ;) Kuten kävi jo ilmi tuolla empatia ketjussa järjen käyttö ei ole kielletty. Niin, huomenta, pittää kammeta ylös sängystä ja alkaa suunnittelemaan päivän töitä.


    • Tulin just kasvimaalta. Ei siellä tarvinnut mitään olla päässä.
      Ei kai itse kaupasta ostetut valkolakit ole mitään, ei niitä ole heitetty ilmaan, uitettu suihkulähteissä, ei niissä ole poseerattu ruusupuska sylissä. Ne on siis vain pala kangasta ja jotain muovia; kipparinlakkeja, täysin miinus mitään tunnearvoa.
      Kellastuneen valkolakkini laitan päähäni joskus vielä...ei pääni ole vielä suureksi kasvanut, etteikö lakki mahtuisi. (En muuten ole edes kokeillut)

      • "Paloma.se.co"

        Noo...
        Ompelitko lakkisi vai ostitko kaupasta?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Noo...
        Ompelitko lakkisi vai ostitko kaupasta?

        H.

        Avainsana "itse".


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Avainsana "itse".

        "Paloma.se.co"

        Noo...
        Ompelitko lakkisi itse, vai ostitko kaupasta itse?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Noo...
        Ompelitko lakkisi itse, vai ostitko kaupasta itse?

        H.

        Isä tais ostaa kaupasta tyttärelleen. En kuitenkaan ostanut itse. Pojan ja tyttären lakit ovat minun ostamiani. Ei niidenkään tarvinnut itse.
        Ilman lakkiin liittyvää symboliikkaa ja tunnearvoa se on vain pala kangasta ja muovia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Isä tais ostaa kaupasta tyttärelleen. En kuitenkaan ostanut itse. Pojan ja tyttären lakit ovat minun ostamiani. Ei niidenkään tarvinnut itse.
        Ilman lakkiin liittyvää symboliikkaa ja tunnearvoa se on vain pala kangasta ja muovia.

        "Paloma.se.co"

        "Ei kai itse kaupasta ostetut valkolakit ole mitään"

        Isä parka

        yst.hym.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        "Ei kai itse kaupasta ostetut valkolakit ole mitään"

        Isä parka

        yst.hym.

        H.

        Iskä oli tosi onnellinen kun sai ostaa minulle valkolakin. Samalla hän vei minut kultasepänliikkeeseen ja osti minulle hopeisen riipuksen jossa oli ametisti. Ylioppilaslahjaksi.
        ***
        Ei mikään parka.
        Kolme lasta oli hän jo siihen mennessä kouluttanut ylioppilaaksi. Kaksi vielä minun jälkeeni.
        Jotkut meistä vaan arvostavat tällaisia asioita. Jotkut ei. Ei ole sinun vikasi jos sinulle ei opetettu samanlaisia arvoja kotonasi.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Iskä oli tosi onnellinen kun sai ostaa minulle valkolakin. Samalla hän vei minut kultasepänliikkeeseen ja osti minulle hopeisen riipuksen jossa oli ametisti. Ylioppilaslahjaksi.
        ***
        Ei mikään parka.
        Kolme lasta oli hän jo siihen mennessä kouluttanut ylioppilaaksi. Kaksi vielä minun jälkeeni.
        Jotkut meistä vaan arvostavat tällaisia asioita. Jotkut ei. Ei ole sinun vikasi jos sinulle ei opetettu samanlaisia arvoja kotonasi.

        "Paloma.se.co"

        Hyppää jokeesi tyttönen.
        Kyllä minä sitten tulen etsimään.
        Minun isäni arvosti älykkyyttä.
        Hänkään ei koskaan tarvinut töissään lakkia.
        Paitsi Lauantaisin, kun oli ne tanssit lavoilla. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Hyppää jokeesi tyttönen.
        Kyllä minä sitten tulen etsimään.
        Minun isäni arvosti älykkyyttä.
        Hänkään ei koskaan tarvinut töissään lakkia.
        Paitsi Lauantaisin, kun oli ne tanssit lavoilla. :)

        H.

        Emmä vielä.
        Vesi on kylmää. Kuukauden päästä hyppään.


      • Voihan-kaikkea-sitä
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Hyppää jokeesi tyttönen.
        Kyllä minä sitten tulen etsimään.
        Minun isäni arvosti älykkyyttä.
        Hänkään ei koskaan tarvinut töissään lakkia.
        Paitsi Lauantaisin, kun oli ne tanssit lavoilla. :)

        H.

        Pitää sitten väheksyä toisten valko- ja tupsulakkeja, kun ei ole saanut itse ensimmäistäkään, ei minkäänlaista, ei edes harmaatupsuista sellaista.

        Ei ilmeisesti ole tarvinnut ostella jälkikasvulleenkaan.

        Kateus vie ehkä kalat vedestä mutta kateutta ei voi mikään karkoittaa.


      • Voihan-kaikkea-sitä kirjoitti:

        Pitää sitten väheksyä toisten valko- ja tupsulakkeja, kun ei ole saanut itse ensimmäistäkään, ei minkäänlaista, ei edes harmaatupsuista sellaista.

        Ei ilmeisesti ole tarvinnut ostella jälkikasvulleenkaan.

        Kateus vie ehkä kalat vedestä mutta kateutta ei voi mikään karkoittaa.

        "Voihan-kaikkea-sitä "

        En minä Palomaa väheksy pätkääkään.
        Enkä ketään muutakaan.
        Paloman lause-rakenteet vaan ovat joskus niin suloisen koukuttavia.

        H.


    • Aurinkoinen, lämmin sää, joten antaa hiusten hulmuta tuulessa. Tulee tukkaan vaalennusraitoja ihan ilmaiseksi.

    • Heikunkeikku

      Ha-haa, aloittajapas ei huomannut pistää papiljotteja vaihtoehdoksi.
      Minulla nimittäin on nyt papiljotteja koko pää täynnä. Isoja semmosia.
      Sitten kun otan ne pois, föönaan ettei olisi liian kiharat. Kääräsen mytyn takaraivolle ja tukkasoljen töröttämään siihen sievästi. ISOT roikkuvat (siniset) korvikset.
      Joo ja tänään meinaan vetää pääni, jos ei nyt ihan-ihan täyteen, niin varmaankin puoleenväliin.
      Nyt tällä hetkellä vedän pään aukosta ruokaa sisääni. Mukavaa. Olikin kova näläkä :)
      Olis täs muutakin kirjotettavaa, mutta tää nyt oli Pääasia. Jos erheytyisin poikkeamaan aloituksen aiheesta, olisi se päätöntä.

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minä laitoin tavanomaisen mustan lippikseni. En ole ylioppilas, vaan ammiksen ja tekun kautta työelämään mennyt. Tänään tulikin 41 vuotta siitä kun tekun paperit sain. Kielitaitoni olisi parempi jos olisin ylioppilaaksi päntännyt. Silläkään tosin ei enää suurta merkitystä ole.

      • Ikuinen-opiskelija

        Jos uutta tietoa, taitoa tai oppia haluaa, ei se koskaan ole liian myöhäistä.

        Kielitaitoa voi kartuttaa opiskelemalla, lukemalla, kielikursseille osallistumalla, äänitteitä kuuntelemalla ja oppikirjaa lukien tai matkustamalla sinne, missä opiskeltavaa kieltä puhutaan. Paikan päällä oppiminen sujuu alkuun pääsyn jälkeen helposti.

        Uuden oppiminen on aina mukavaa.


    • olenvilukissa

      Tällä hetkellä on pyyheliina kiedottuna märkien hiusten ympärille turbaaniksi, sillä tulin juuri saunasta. Pakko oli käydä sulattelemassa, sillä vappubrunssilla puistossa oli aivan liian kylmä.

    • Punavalkoinen agan hitsarin lakki ,ei siin oo lippaakaan enää ja reunatkin on rispaantuneet ,kuupalaisen serenaarin sukkanauhalla ,leuan alta umpisolmulla ,se pysyy päässä.
      Se ja tämä biisi on yhtä mun kanssa ,
      https://www.youtube.com/watch?v=haiYhza0vqo&index=1&list=PLac4lPsulcqwWQKZTZSOEtnuZ2Tlog52V

      • kylmätotuus

      • kylmätotuus kirjoitti:

        Vappulaulut on hoilattu ja soitot soiteltu aivan paljain-ja selvinpäin.
        Tässä eräs laulu "ohjelmistostamme".

        https://www.youtube.com/watch?v=bH4UNIUzrJ4

        Kaikki ns vanhat työväen laulut ei tarkoita mulle vain aatetta , mul on erittäin helppo livahtaa siihen aikakauteen mistä nää kertoo.
        Kuvittelen ihmisten oloja ja tunteita noina aikoina kun oikeus seuras miekkaa ja vahvin saneli lain.
        Tää natalia sisältää melkosen vahvan tarinan .
        https://www.youtube.com/watch?v=Rt5BQMxgZ8o


      • kylmätotuus

        Tuttuja ovat minullekin työväenlaulut, enimmäkseen "Reporadion" ansiosta.

        Seuraava laulu kertoo heimoveljieni tavasta hoitaa maakaupat. Kyllä me olemme niin rehtejä täällä Savossa. Poissa on meistä kaikkinainen vilunki ja kieroilu...

        https://www.youtube.com/watch?v=Bgpt94GWjXE


    • YO-lakki-kutreille

      ja Espalle, niin päätin ystäväni kanssa jo eilen.

    • Onko-teknikkolakkeja

      Ylioppilas- ja teekkarilakkien lisäksi nykyisin on kuulemma muitakin.
      Millaisia virallisia lakkeja on? Siis oppilaitoksessa hankittavia. Millaisia?

      • Joka-lähtöön

        Laitapuolen kulkijoillakin on omat ammatti-lippiksensä. Tosin Logot saattavat vaihdella laidasta laitaan. Että jos lippiksessä lukee Nokia Securates, se ei tarkoita että hän olisi entinen Nokian insinööri.


      • rullaatirullaa
        Joka-lähtöön kirjoitti:

        Laitapuolen kulkijoillakin on omat ammatti-lippiksensä. Tosin Logot saattavat vaihdella laidasta laitaan. Että jos lippiksessä lukee Nokia Securates, se ei tarkoita että hän olisi entinen Nokian insinööri.

        Kirpparilta voi ostaa katu-uskottavia entisiä valkoisia vappuhattuja, sitä ei vappuhulinassa tiedä kuka on aito ja kuka feikki.


      • Nikittömänä-edelleen

        Kiitos Paloma.se.co, oli todella ja kaunis oli kuvakin nuoresta Arja Saionmaasta. Häntä olen aina mielelläni kuunnellut.


    • tukka.hulmuten

      Oli niin kaunis ja lämmin ilma ettei tarvinnut laittaa päähän mitään.

    • Iloista_vappua

      Vedän pään täyteen maahamuuttovihaa ja katkeruutta, kaunaa ja happamia ajatuksia.

    • Ylioppilaslakki oli seurueen aikuisilla, yhdellä teekkari kun on, tupsuhattu.
      Upea ilma kerrankin Vappupäivänä, kun on marsseja, piknikkejä ym tapahtumaa paljon. Brunssilla olimme ym...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe