Neste pro diesel

Dieselisti

Onkohan jollakin pitkän linjan diesel kuljettajalla omiin havaintoihin perustuvaa kokemusta dieselöljyjen laadusta. Lähinnä kiinnostaa tuo Nesteen pro dieselöjy. Olen ajellut sillä muutaman tankillisen ja minusta tuntuu, että moottorin käyntiääni on matalampi ja moottori vetää paremmin kuin ennen, jolloin laitoin aina tankkiin halvinta mahdollista laatua. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään. Jotenkin tuntuu, että niitä tuoteselosteita ei nykyaikana voi aivan hatusta heittää. Sekin on selvää, että polttoaineissa on varmasti laatueroja eri yhtiöillä. Niinhän on kaikissa muissakin tuotteissa, mitä maailmalla tarjotaan. Itse arvostan pientä hiiltojäännöstä ja lähes tuhkaton palamisjäte. Sitä myöten myöskin ympäristöystävällisyys ja diesel suodattimien kestävyys korkeampaa luokkaa.

32

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12plus2

      Minä en ole huomannut mitään eroa muussa kuin rahanmenossa, joten muutamien kokeilujen jälkeen palasin takaisin tankkaamaan aina halvinta mahdollista.
      Dieseleitä minulla on ollut vuosikymmeniä, mutta ajan silti vain noin 30.000 vuodessa.

      • Easydrv

        Vain kesäkäytössä olevassa avolavapakussa olen huomannut selvän kulutuksen pienenemisen Pro-dieseliä käytettäessä. Ilmeisesti moottori pysyy puhtaampana ja siksi.
        Sen sijaan turboahdetussa nykyaikaisessa autossani ei eroa ole desiä-kahta enempää. Aika vaikea on ainakin huomata. Haju on kuitenkin erilainen, miellyttävämpi ja pakkasenkestävyys talvilaadulla parempi.


    • dieselisti

      Tänään tankatessa roiskahti viimeiset tipat yli jotka paperilla kuivasin. Lähes hajuton liemi. Onkohan kuitenkaan hintansa väärti ?

    • RMB

      Tässä jotain vanhaa aikoinaan opittua tietoa.
      Kaikkien huoltoasemien polttoaineet tulevat Nesteen jalostamoilta. Toiset ottavat vähemmällä lisäaineilla saadakseen kuluttajahinnan alhaisemmaksi. Kun käytetään oikea määrä lisäaineita, saadaan palamistulos paremmaksi.
      Eli tässäkin pätee vanha kulunut sanonta, klisee: Hinta takaa laadun".
      Näin minä ajattelisin asian oleva. Joku voi olla eri mieltä, mutta... siitä vaan.

      • Dieselisti

        Onko noin, että kaikkien ketjujen dieselöljyt lähtevät liikkeelle Nesteen jalostamoilta .


      • 12plus2
        Dieselisti kirjoitti:

        Onko noin, että kaikkien ketjujen dieselöljyt lähtevät liikkeelle Nesteen jalostamoilta .

        Noin oli ainakin ennen. Eli Suomeen tuotiin vain raakaöljyä, josta sitten erilaiset polttoaineet jalostettiin. Ja huoltamoketjut sitten ostivat tuolta jalostamolta polttoaineensa. Ehkä edelleen on noin.

        Edelleen suhtaudun melkoisella skeptisyydellä noihin lisäaineisiin dieseleissä.
        Kuten myös lämmitysöljyissä, jotka ovat samaa moottiripolttoöljyä kuin dieselitkin.
        Silmiini ei ole osunut yhtään tutkimusta/selvitystä/testiä, joissa olisi noiden lisäaineiden parantavat vaikutukset tulleet esiin. Ja kuten edellä kirjoitinkin, niin mitään eroa en käytännössä huomannut. En autossani kuten en lämmitysöljyissäkään. Lämmitän taloni öljyllä.
        Niin lämmitysöljyissä kuin dieselissä ostan aina sillä hetkellä halvinta, jota löydän. Joka kerta kyllä kaupataan lisäaineita tai lisäaineistettuja laatuja, mutta olen tyytynyt viimeiset 30 vuotta halvimpaan. Säästö halvimman valitsemalla on varmaankin kolminumeroinen tuona aikana lämmityskuluissa. Dieselin osalta en osaa arvioida, mutta luultavasti summa on suurempikin.

        Täällä pk-seudulla esim dieselin osalta eroa voi olla jopa 10senttiä/litra. Lämmitysöljyissä ei noin suurta eroa ole tullut vastaan, mutta useita senttejä kylläkin. Se tuntuu kyllä siinä, kun tilausmäärä on tavallisesti noin 2500 litraa.

        Jos jollakin on linkki em tutkimuksiin, niin lukisin sellaisen mielelläni.


    • öljyheikki

      Tuo on hyvin vanhaa tietoa, ABC-ketju, St1, Shell ja viimeinen Esso-asema tuovat polttoaineen muualta Euroopasta, niin bensan kuin dieselinkin.Ritoil toi jonkun verran venäjältä ainakin aiemmin.

      • dieselisti

        Tällaista tietoa minullakin on. Mutta asian näin ollessa ja meikäläisen dieselin kokonais kulutus rapiat tuhat litraa vuodessa, niin Neste pro:ta tankkiin ja yksi konkkupullo vuodessa vähemmän niin halvalla saa mielenrauhaa. Niin jäähän siinä yhtä konkkukankkusta vähemmälle, mutta mutta....


      • Prtankattu

        ABC- asemilta saa Smart-dieseliä, johon on sekoitettu UPM:n Vernoa ja Nesteen Pro sisältää biopohjaisia kaikkein eniten ja niitä viedäänkin paljon ulkomaille. Teboilin litkut tulevat kai kaikkki omistajan eli venäläisen Lukoilin jalostamoilta.


      • ei.savuta

        Dieselin lisäaineet nostavat setaanilukua.
        Palamistulos paranee ja NOKISUUS vähenee.


      • 12plus2
        ei.savuta kirjoitti:

        Dieselin lisäaineet nostavat setaanilukua.
        Palamistulos paranee ja NOKISUUS vähenee.

        Noinhan niitä mainostetaan. Mutta löytyykö asiasta jotain tutkimustuloksia?
        Vastaavaa mainontaa on myös lämmitysöljyjen lisäaineille.

        Nokisuus ei ole ollut ongelma autossani sen enempää kuin lämmityskattilassakaan tai öljypolttimessa. En ainakaan ole huomannut näinä vuosikymmeninä.


      • RMB
        dieselisti kirjoitti:

        Tällaista tietoa minullakin on. Mutta asian näin ollessa ja meikäläisen dieselin kokonais kulutus rapiat tuhat litraa vuodessa, niin Neste pro:ta tankkiin ja yksi konkkupullo vuodessa vähemmän niin halvalla saa mielenrauhaa. Niin jäähän siinä yhtä konkkukankkusta vähemmälle, mutta mutta....

        Eilisessä ilta Sanomissa oli lööppi, että ABC ja ST1 tuovat ST1:n 2010 ostamaltaan Göteborgin jalostamolta liikennepolttoaineet Suomeen myyntiin.
        Sitä ei kerrottu tehdäänkö jalostus esijalostetusta tuotteesta vai raakaöljystä.
        ABC:llä ja ST1:llä kotimaisuusaste on kuitenkin pienempi, kuin Nesteen jalostamon tuotteita käyttämillä asemilla.


    • RMB

      Ylhäällä oli arvioitu: " ABC-ketju, St1, Shell ja viimeinen Esso-asema tuovat polttoaineen muualta Euroopasta".
      Voisiko kuitenkin olla niin, että Nesteelle tullut raakaöljy, josta tehdään dieseliä. Raakadiesel kuljetetaan esim. Ruotsin jalostamolle jatkojalostukseen ja tulee sieltä takaisin esim. ABC:n omana tuotteena.
      Taloudellisesti tämä olisi edullisin konsti saada ns. oman tuotteen markkinoille.
      Raakaöljy on tuote josta lohkotaan maailmalle kymmeniä eri tuotetta, josta diesel yksi SIVUTUOTE.

      • 20s

        Tuskimpa noissa polttoaineissa niin hyvät katteet on, että niitä kannattaisi lähteä puoli valmisteena rahtaamaan toisaalle ja toimaan sitten valmiina tavarana takaisin. Eikähän se ole alunperinkin ruotsissa jalostettu loppuun saakka ja sen jälkeen tuotu suomen markkinoille.


    • TMtestasi

      TM 9/2015:ssä on testi. Ajoivat kahta autoa dynamometrirullilla, jolloin kulutusmittaus on paljon luotettavampi kuin tankkauksista laskien saati sitten ajotietokoneesta katsoen. Nesteen ProDieseliä kului useita prosentteja vähemmän kuin St1 dieseliä. 80 - 90 km/h nopeudella ero oli 0,12 - 0,26 l/100 km ProDieselin eduksi ja 50 km/h vauhdissa 0,1 l/100km.

      Vastaava testi tiellä ajaen oli aikoinaan Tuulilasissa, mutta sitä lehteä ei nyt ole jemmassa.

      Neste sanoo tekevänsä ProDieselin erikseen jalostamolla, joten ero ei ole lisäaineissa.

      • PröHinta

        Eli em. tuloksilla ei saisi maksaa yli 3 snt enemmän, jottei ei käy kalliimmaksi kuin se halvin.


      • 12plus2
        PröHinta kirjoitti:

        Eli em. tuloksilla ei saisi maksaa yli 3 snt enemmän, jottei ei käy kalliimmaksi kuin se halvin.

        Niinpä. Ja halvin diesel ei suinkaan ole läheskään aina Nesteen asemilla, joten vertailua ei kannata tehdä vain Nesteen tavallisen dieselin ja ProDieselin kesken halvinta hakiessaan.
        Usein esim juuri ST1:n perusdieseli on selvästikin halvempaa kuin Nesteen perusdiesel saati sitten ProDiesel.


      • dieselisti

        Kovasti paikkakunta kohtaista tuo hinnoittelu. Oulun alueella Neste expres asemilla perusdiesel kaupungin halvinta jo pitkän aikaa. Mutta ainakaan minä en tuijota pelkästään hintaan vaan siihen onko lisähinnalle katetta.


      • Dieselisti

        Niin ja kotimaisuus on kova sana, etenkin tämän päivän taloustilanteessa.


      • 12plus2
        Dieselisti kirjoitti:

        Niin ja kotimaisuus on kova sana, etenkin tämän päivän taloustilanteessa.

        Totta, kotimaisuus on kova sana. Samanhintaisissa dieseleissä valitsen ilman muuta kotimaisen myyjän tuotteen. Aika monesti se onkin juuri Neste express tällä pk-seudun alueella, jossa asun. Valittavissa reilusti alle kymmenen kilometrin säteellä on Neste (3 kpl), Teboil (2 kylmäasemaa ja 1 huoltoasema) St1 ja Shell sekä ABC.
        Vain varsinaisten huoltoasemien Shell ja erityisesti ABC sekä Teboilin on jäänyt dieselin osalta käyttämättä reilusti kalliimman hinnan vuoksi, ihan yleisesti 5-10 senttiä noihden muiden kylmäasemiin verrattuna. Kaukaa ja erikseen hakemaan dieseliä ei onneksi tarvitse lähteä.

        Nythän olikin kyse noista lisäaineista. Kotmaisista tai ulkomaisista. Ja nimenomaan kannattaako niistä maksaa. Toistaiseksi en ole niistä halunnut maksaa.


      • dieselisti

        Autotekniikka on kehittynyt huimaa vauhtia ja sitä myötä luonnollisesti polttoaineetkin. Itse ajelen dieselkäyttoisillä autoilla sen auton elinkaaren ensimmäisen satatuhatta kilometriä. Olen käynyt yhden työlään hiukkas-suodatin taistelun seitsemän vuotta sitten, jolloin tulin vakuuttuneeksi siitä, että polttoaineella on ko.asiassa osansa. On myöskin selvää, että uusissa diesel autoissa
        on suodattimen puhdistus tekniikka aivan eri luokkaa kuin muutamankin vuoden vanhemmissa autoissa. Lienee tärkeimpiä avainasioita dieselöljyssä on setaaniluku, hiilijäännös sekä tuhkan määrä. Nämä tiedot on löydettävissä netistä ja jotenkin tuntuu nuo kotimaisen yhtiön antamat tiedot luotettavilta. Laitan sitä pro:ta tankkiin eikä se muutaman sentin lisähinta harmita yhtään.


      • 12plus2
        dieselisti kirjoitti:

        Autotekniikka on kehittynyt huimaa vauhtia ja sitä myötä luonnollisesti polttoaineetkin. Itse ajelen dieselkäyttoisillä autoilla sen auton elinkaaren ensimmäisen satatuhatta kilometriä. Olen käynyt yhden työlään hiukkas-suodatin taistelun seitsemän vuotta sitten, jolloin tulin vakuuttuneeksi siitä, että polttoaineella on ko.asiassa osansa. On myöskin selvää, että uusissa diesel autoissa
        on suodattimen puhdistus tekniikka aivan eri luokkaa kuin muutamankin vuoden vanhemmissa autoissa. Lienee tärkeimpiä avainasioita dieselöljyssä on setaaniluku, hiilijäännös sekä tuhkan määrä. Nämä tiedot on löydettävissä netistä ja jotenkin tuntuu nuo kotimaisen yhtiön antamat tiedot luotettavilta. Laitan sitä pro:ta tankkiin eikä se muutaman sentin lisähinta harmita yhtään.

        Sama juttu minun kohdallani eli ajan dieseleilläni uudesta noin 100.000 km:ään, ehkä vähän ylikin. Liikun lähen yksinomaan pk-seudulla talvisin, mutta keväisin, kesäisin ja syksyisin hyvin usein mökilläni noin 200 km:n päässä.
        Minun kohdalleni ei koskaan ole osunut minkäänlaista hiukkassuodatin- tai muutakaan ongelmaa, jota edes teoreettisesti voisi epäillä polttoaineesta johtuvaksi.
        Ja kuten edellä jo totesin, niin lämmitän talonikin lämmitysöljyllä (samaa moottoripolttoöljyä kuin dieselkin, mutta ilman samoja veroja) enkä siinäkään koskaan ole ottanut joka kerta innokkaasti tarjottavia lisäaineistettuja vaihtoehtoja, joita perustellaan samoilla kriteereillä kuin dieselinkin lisäaineita. Koskaan 30-vuoden aikana ei öljypolttimossa ole ollut mitään öljylaadusta johtuvia ongelmia, ei nokisuudesta tms kukaan nuohooja tai öljypoltinhuoltaja ole koskaan maininnut.

        Ihan näiden perusteella en ole oikein saanut uskoa itselleni niiden välttämättömyydestä tai hyödyistäkään. Kovasti mainostetaan ja 'todistellaan' hyötyjä olevan. Vain korkeampi hinta on ainoa konkreettinen asia.

        No ei se mitään, jokainen tietysti tekee niinkuin hyväksi näkee. Minä jatkan tällä linjalla, kunnes muutan sitä heti jos sen koen hyödylliseksi.


    • pro_prodiesel

      Selkeä ero Pro dieselin hyväksi. Alla vuoden ollut uudesta dieseli, kahdella ahtimella. Selkeä ero jo kylmästartin jälkeen käyntiäänessä, ja moottori reagoi paremmin ja vetää hyvin. Sellaiset joskus aiemmin esiintyneet nykimiset ovat jääneet pois, eikä dpf tee niin usein hiukkaspolttoja. Kulutus pienentynyt jonkun puolisen litraa satkulle. Tuota tulen jatkossakin käyttämään, kuten aiemmin bensaturboissa käytin 98e:tä 95e:n sijaan -ero oli sielläkin selvä.

      Kyllä ne eri lisäaineet vaikuttaa, ja tietysti setaaniluku.

      • takaisintavalliseen

        Puhtaasti mielenkiinnosta mutta onko nuo vertailut eri polttoaineilla tehty samoissa olosuhteissa? Lähinnä tuli mieleen että noin uudessa autossa kulutus yleensä laskee muutenkin "sisäänajon" jälkeen ja myös vuodenajat vaikuttaa kulutukseen jne.

        Itse ajoin pari kuukautta sitten vaihteeksi puolenkymmentä tankillista Pro Dieselillä, ja omassa tapauksessa en huomannut mitään havaittavaa eroa kulutuksessa, vedossa tai käyntiäänessä (n. 40tkm / 1.5v vanha auto). Omat ajot on kuitenkin pitkälti samaa työmatkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen joten parin-kolmen desin kulutuserokin olisi pitänyt tulla esiin. Tietysti on mahdollista että Pro Dieselin tuoman hyödyn suuruus riippuu myös moottorista.


      • pro_prodiesel
        takaisintavalliseen kirjoitti:

        Puhtaasti mielenkiinnosta mutta onko nuo vertailut eri polttoaineilla tehty samoissa olosuhteissa? Lähinnä tuli mieleen että noin uudessa autossa kulutus yleensä laskee muutenkin "sisäänajon" jälkeen ja myös vuodenajat vaikuttaa kulutukseen jne.

        Itse ajoin pari kuukautta sitten vaihteeksi puolenkymmentä tankillista Pro Dieselillä, ja omassa tapauksessa en huomannut mitään havaittavaa eroa kulutuksessa, vedossa tai käyntiäänessä (n. 40tkm / 1.5v vanha auto). Omat ajot on kuitenkin pitkälti samaa työmatkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen joten parin-kolmen desin kulutuserokin olisi pitänyt tulla esiin. Tietysti on mahdollista että Pro Dieselin tuoman hyödyn suuruus riippuu myös moottorista.

        Jaa,a. Oma kokemus se on, ja sen voi joko uskoa tai väittää valheeksi. Koska kasvonpiirteeni ovat ns. rosvo-lookia -vaikken rosvo olekaan- niin esim. työelämässä minua ei heti uskota vaan vasta todistelun eli työn jäljen kautta. Sama homma tässä pro dieselissä; ei tartte uskoa vaan voit pitää puppuna. Tosin itse tankkaan edelleen jatkossakin ainoastaan prota jos vaan asema eteen sattuu mistä sitä saa.


      • takaisintavalliseen
        pro_prodiesel kirjoitti:

        Jaa,a. Oma kokemus se on, ja sen voi joko uskoa tai väittää valheeksi. Koska kasvonpiirteeni ovat ns. rosvo-lookia -vaikken rosvo olekaan- niin esim. työelämässä minua ei heti uskota vaan vasta todistelun eli työn jäljen kautta. Sama homma tässä pro dieselissä; ei tartte uskoa vaan voit pitää puppuna. Tosin itse tankkaan edelleen jatkossakin ainoastaan prota jos vaan asema eteen sattuu mistä sitä saa.

        Ei ollut tarkoitus epäillä havaintojasi, vaikka itse en vastaavia hyötyjä huomannutkaan.

        Joskus vaan vastaavan tyyppisissä vertailuissa olen törmännyt siihen että kulutusero on katsottu auton ajotietokoneesta jonkun lyhyen lenkin perusteella tai laskettu jostain yksittäisestä tankkauksesta tms. Noissa tapauksissa mittaukseen sisältyy niin paljon epävarmuutta ettei mahdollista kulutuseroa voi kovin luotettavasti todeta johtuvan nimenomaan polttoaineesta.


    • dieselisti

      Niin kauan kun hintaeroon max 8 senttiä niin menettelee. Siitä yli niin halvempaa tankkiin.

    • 1000TonniaKuussa

      Suomalainen huijaa AINA suomalaista ! Niin nytkin..... Neste on AINA nostamassa ekana.... samoin Finnair, Kesko, Valio ym. "kotimaiset" !!
      Jos moottori "hiljenee" Pro,lla on se varma merkki tehon puutteesta !! Muissakin polttoaineissa kotimainen yhtiö jalostaa liian pitkään (energiasta puhtaaksi). Raskaassaöljyssä tämä näkyy eritoten laivakäytössä, Kotimainen loppuun "krakattu" tuote on paljon tehottomampaa kuin esim. Venäjältä tuotu Teboilin vastaava tuote ! Aikoinaan tunnettu punavalkoinen laivayhtiö käytti ainostaan Teboilin tuotteita ja säästi huomattavasti.
      Nykyään Dieselöljyä tulee eri maista suomeenkin..... energiatehokkain on Teboilin Venäjältä tuotu Diesel.... tunnistat sen vahvasta rikinhajusta. ;))) Suodattimia se ei ole tukkinut, muuten puhtaudesta en sano mitään.
      Ei Suomalaisella "mainosmiehellä" ole selkärankaa...... puheet pelkkää kierrätettyä pastaa... johon ei pääse kiinni.

      • Seolissilloinjoskus

        Eipä saa laivoillakaan enää aja itämerellä rikillisellä polttoaineella.


    • EpäilyttäviäVäitteitä

      Nesteen mukaan Neste Pro diesel polttoaineessa on noin 15% NEXBTL biodieseliä.
      Neste väittää myös että Pro diesel täyttäisi autovalmistajien tiukimmatkin vaatimukset polttoaineenlaadusta. Eli siinä dieselissä saattaa olla peseviä aineitakin vähentämässä esimerkiksi EGR:n aiheuttaman noen määrää, vaikka se tietenkään kokonaan poista EGR:n ongelmia.

      • EpäilyttäviäVäitteitä

        "Eli siinä dieselissä saattaa olla peseviä aineitakin vähentämässä esimerkiksi EGR:n aiheuttaman noen määrää, vaikka ne pesevät aineet ei tietenkään kokonaan poista EGR:n ongelmia."


      • MIKÄ-ON-TODISTETTU

        NCH KERNITE KGARD toimii.
        M.O.T.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe