Tärkein käsky ja oppi ovat eri asioita

Selkeyttä

Tärkein käsky:

Matt. 22
34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. [Mark. 12:28-34; Luuk. 10:25-28]
35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]

5. Moos. 6 kohdassa on käsky: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. [5. Moos. 10:12]
5. Moos. 5. Moos. 10
12 "Kuulkaa siis, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne [5. Moos. 6:5]

Tärkein oppi:

5. Moos. 32
39 Näettehän nyt: minä olen ainoa, ei ole muuta jumalaa minun rinnallani. Minä lähetän kuoleman, minä annan elämän, minä lyön ja minä parannan, minun vallassani on kaikki. [5. Moos. 4:35, 5. Moos. 6:4; Jes. 44:8 | 1. Sam. 2:6; Hoos. 6:1]

5. Moos. 4
35 "Tämän kaiken te saitte nähdä todistukseksi siitä, että Herra on Jumala ja ettei hänen lisäkseen ole ketään toista. [5. Moos. 6:4, 5. Moos. 32:39; Jes. 44:6]

Tietenkin tulee ensin olla selvillä ketä rakastetaan. Sikäli oppi yhdestä Jumalasta on kaikkein tärkeintä, mutta oppi ei ole sama kuin käsky.

":to" on kompastunut pitämään tärkeintä oppi tärkeimpänä käskynä. Rakastamisen käskyä en ole huomannut hänen mainitsevan. - Kieltämättä Vanhan testamentin ymmärtäminen tulee vaikeaksi, jos pitää kouristuksenomaisesti kiinni opista ainoasta Jumalasta ja luulee sen olevan jopa käsky. Kaikki tästä poikkeava on ":to:n" mielestä valehtelua - ainakin siltä vaikuttaa. Hänelle on kai todella vaikea ymmärtää, että Jahve eli Kristus toimi Isänsä nimissä Häntä edustaen. He ovat yhtä mutta eivät yksi muuten kuin jumaluutensa mielessä.

Vanhassa testamentissa ei aina selvästi erotella taivaallista Isäämme ja Jahvea. Tästä ":to" on löytänyt kiistelyn ainekset. Jahve on vanhin henkiveljemme, jonka Isä antoi meidän Vapahtajaksemme. Myös Jahve on Jumala kuten myös Pyhä Henki, mutta eri tavalla kuin taivaallinen Isämme, jolle Jahve ja Pyhä Henki ovat alisteisia.
Vanhan testamentin ihmisille oli tarpeen korostaa yhtä Jumalaa, jolla silloin tarkoitettii Häntä, jonka nimissa Jahve toimi. Uudessa testamentissa sanotaan selvästi, että Vanhan testamentin Jumala oli Kristus;:

1. Kor. 10:4
ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

Ei kai ":to" syytä Paavalia valehtelijaksi? Näin muistan hänen joskus tehneen.

23

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipisteto

      Laki KOKONAAN on Jahvelta EIKÄ siinä painoteta mitään käskyä toisten kustannuksella. Olen lainannut tuota kohtaa ja JEESUKSEN SANOJA koska siitä näkee KUKA ON JEESUKSEN ja siten MYÖS KRISTITTYJEN JUMALA . Laki EI sano että tämä tai tuo on suurin käsky sehän olisi hölmöä, enkä ole niin tietämätön että noin olisin luullut.
      Lain - kaikki sen käskyt ja kiellot - antoi antoi Israelille Jahve ja antaessaan hän ilmoitti identifioi itsensä ja ilmoitti miksi israelin tulee juuri hänen lakejaan noudattaa ja miksi vain häntä saa palvoa.
      Olet mormonina Raamatulle vieraan jumalan palvoja, mutta oman uskontosi sekavuuden vuoksi sinulle, toisin kuin vaikka hindulle, Jahve, hänen lakinsa ja profeettansa sekä lopulta myös messiaansa ovat piikki lihassa, selittelet, väännät ja käännät etkä oikein tiedä miten milloinkin saisit mustasta valkoisen mutya mormonina sinun on pakko yritää niin tehdä
      VT- kaikki sen kirjoitukset - yhtä pitävästi sanovat että vain Jahve on isä. Jes. 64:8" Mutta olethan sinä, Jahve , meidän isämme; me olemme savi, ja sinä olet meidän valajamme, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa. " kukaan muu ei ole ihmisten isä eikä voikaan olla koska Jahve on luonut kaiken niin maassa akuin taivaassa .

      Alkukielellä, niin kuin Jeesuskin sen on lukenut ja kuullut 5.Moos.4.35 kuuluu "Tämän kaiken te saitte nähdä todistukseksi siitä, että Jahve on Jumala ja ettei hänen lisäkseen ole ketään toista. " Tästä olemme puhuneet, jos Jeesus olisi Jahve, hän jatkuvasti valehtelisi, niin tuossakin ja kaikki kirjoitukset perustuisivat valheelle. Kertoisitko miksi valehtelevaa jumalaa pitäisi rakastaa tai totella?

      Miksi Jeesus ei vain sanonut rakastakaa minua minä olen jahve, en hänen voideltunsa, vaan Jahve itse ja anteeksi että olen valehdellut ja nytkin tässä aluksi puhuin kolmannessa persoonassa .En ole ainoakaan jumala, vaan isäni on käskenyt minun valehdella ja kyllä, jumalia siis on monia. Minua ei nyt enää saakaan palvoa eikä rukoilla, vaan vain isääni korotettua ihmistä Kolobin tienoilla jossa hän vaimoineen asuu ja muistakaa huutaa kovaa kun rukoillette isääni, koska hän on ruumiillinen jumala joten hän ei ole läsnä siellä missä rukoillaan, vaan pysyy aina kotonaan.

      • Selkeyttä

        Jahve on Isä siinä merkityksessä, että kaikki on luotu Hänen kauttaan, mutta myös Jahvella itsellään on Isä, joka on myös ihmisen hengen Isä.


    • kaksipisteto

      "Ei kai ":to" syytä Paavalia valehtelijaksi? Näin muistan hänen joskus tehneen"
      En syytä enkä ole syyttänyt koska Paavali ei missään sano että Jeesus on sama kuin Jahve, vaan on sama kuin heprealaisessa raamatussa, jossa ainoa jumala Jahve messiaan lupaa valita. Ei jumala kaikilta salassa ja valehdellen Raamatussa muutu toiseksi, raamatulla ei silloin olisi mitään uskonnollista arvoa.

      "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa" kaikki vieraat jumalat kielletään epäjumalina profeetoissa ei niistä kukaan siellä mitään lupaa vai valehteleeko Jumala " Ei toki! Vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia, Jumala on luotettava. "Room. 3.4 .
      Sinä sen sijaan jatkat mormoniuskonnon valehtelua, ei tämä "Tämän kaiken te saitte nähdä todistukseksi siitä, että Jahve on Jumala ja ettei hänen lisäkseen ole ketään toista. " ole korostamista "Vanhan testamentin ihmisille oli tarpeen korostaa yhtä Jumalaa, jolla silloin tarkoitettii Häntä, jonka nimissa Jahve toimi."
      Vaan siinä kuten raamatussa muuallakin uudestaan ja uudestaan sanotaan että jahve on ainoa jumala, ei ole muita sitä korostetaan. Se että jahve on ainoa Jumala on lain, liiton ja profeettojen ilmoituksen perusta. Jos tuo ei ole valehtelua ei mikään ole paavali luotti siihen että jumala joka profetoilla luvannut messiaan ei valehtele muutenhan Paavalikin puhuisi "omiaan"

      • Selkeyttä

        Kirjoituksesi ovat usein hyvin vastenmielisiä, koska syytät valehtelusta! Kun olen eri mieltä kanssasi, niin se ei ole valehtelua vaan oman kantani ja uskoni kertomista. Voisitko kunnioittaa toisten mielipiteitä ja lopettaa valehteluksi leimaamisen?

        Hyvä on jos et pidä tätä valehteluna, mutta antamasi selitys ei ole ollut lainkaan osuva;
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Kalllio on kuvaannollisesti Jeesus Kristus ja hänen evankeliuminsa, jotka ovat luja perustus ja tuki. Kallio voi tarkoittaa myös ilmoitusta, jonka kautta Jumala antaa ihmiselle tietoja evankeliumistaan (Matt. 16:15–18).

        Hän on kalliomme, teoissaan täydellinen, 5. Moos. 32:4. Jumalani, sinuun minä turvaudun, sinä olet kallio, 2. Sam. 22:2–3. Käden koskematta lähti vierimään kivi, Dan. 2:34–35. Se oli rakennettu kallioperustalle, Matt. 7:25. Jeesus Kristus on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut, Ap. t. 4:10–11. Tämä kallio oli Kristus, 1. Kor. 10:1–4 (2. Moos. 17:6).


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kirjoituksesi ovat usein hyvin vastenmielisiä, koska syytät valehtelusta! Kun olen eri mieltä kanssasi, niin se ei ole valehtelua vaan oman kantani ja uskoni kertomista. Voisitko kunnioittaa toisten mielipiteitä ja lopettaa valehteluksi leimaamisen?

        Hyvä on jos et pidä tätä valehteluna, mutta antamasi selitys ei ole ollut lainkaan osuva;
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Kalllio on kuvaannollisesti Jeesus Kristus ja hänen evankeliuminsa, jotka ovat luja perustus ja tuki. Kallio voi tarkoittaa myös ilmoitusta, jonka kautta Jumala antaa ihmiselle tietoja evankeliumistaan (Matt. 16:15–18).

        Hän on kalliomme, teoissaan täydellinen, 5. Moos. 32:4. Jumalani, sinuun minä turvaudun, sinä olet kallio, 2. Sam. 22:2–3. Käden koskematta lähti vierimään kivi, Dan. 2:34–35. Se oli rakennettu kallioperustalle, Matt. 7:25. Jeesus Kristus on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut, Ap. t. 4:10–11. Tämä kallio oli Kristus, 1. Kor. 10:1–4 (2. Moos. 17:6).

        Jos jahve ilmoittaa että on ainoa jumala, ei ole muita eikä tule olemaan, mutta onkin muita ja Jahve itse onkin vain jonkun tuntemattoman jumalan poika, silloin hän on valehdellut ja petkuttanut

        Jos jahve ilmoittaa ettei koskaan muutu eikä kuole, mutta syntyykin ihmiseksi ja tulee ihmisten tappamaksi silloin hän on valehdellut

        Jos Jahve ilmoittaa että valitsee jonkun Davidin sukuisen miehen voidelluksekseen, mutta ei valitsekaan, silloin hän on taas valehdellut

        Jos Jahve ilmoittaa että israelilaiset tulevat aina tuntemaan hänet nimellä Jahve, mutta muuttaakin nimensä Jeesukseksi ja ilmoittaa että onkin nyt luvattu messsias, silloin hän on taas valehdellut

        Jos jahve ilmoittaa että hän on jumala johon voi luottaa, joka ei valehtele vaan jonka sana on totuus, mutta valehtee senkin Jahve on taas valehtelija.

        Jahve solmii liiton ilmoittaen että on ainoa jumala ja Israelin on aina oltava sen todistaja ettei muita jumalia ole, mutta jos muita jumalia on, silloin jahve on valehdellut liiton perusteet eikä liitto päde
        Kun jahve antaa lain ja ilmoittaa että sitä pitää noudattaa koska sen antaja hän Jahve on ainoa jumala, mutta ei olekaan silloin lakikin on rakennettu petokselle eikä päde , väärä vala on väärä vala.

        Jos profeetat ilmoittavat että ovat Jahven profeettoja ja Jahve on ainoa jumala mutta ei olekaan silloin profeettojen ilmoitukset eivät ole luotettavia koska Jahve on niidenkin perusteet valehdellut

        Miksi jumala joka valehtele pitää totella ja rakastaa yli kaiken? Et vastannut tuohonkaan. Mikä lopulta jahven ilmoituksissa piti paikkaansa. Ei mikään.

        "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa" kaikki vieraat jumalat kielletään epäjumalina profeetoissa ei niistä kukaan siellä mitään lupaa vai valehteleeko Jumala " Ei toki! Vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia, Jumala on luotettava. "Room. 3.4 .
        tähänkin jätit vastaamatta ja vaikeaa se onkin, sillä jos sinun uskontosi on totta, Jahve on uskontojen historian valheellisin jumala ja Israelin uskonto on pötyä alusta loppuun ja Israelin kansaa vedätettiin kuin hullua markkinoilla.

        5.Moos.32;4 2Hän on turvamme, kalliomme, teoissaan täydellinen. Kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Hän on uskollinen Jumala, ei hän vääryyttä tee. Hän on vanhurskas, tuomioissaan oikea. " eihän tuo pidä paikkaansa kun Jahve kerran valehtelee ja petkuttaa. Ei hän ole täydellinen eivätkä hänen tiensä ole oikeat elleivät sitten valheen tiet olekin oikeita.

        Luepa 2. Sam. 22 lukua hiukan eteenpäin:
        Jumalan ohjeet ovat täydelliset,jahven sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa.
        32 Kuka on Jumala, jollei Jahve , kuka turvamme, jollei Jumalamme? " Jahven sana ei ollut kirkas eikä puhdas eikä jahve ollut turvakaan vaan tuntemattoman jumalan käskyläinen ja poika . etc etc

        Sanot" Voisitko kunnioittaa toisten mielipiteitä ja lopettaa valehteluksi leimaamisen?" voin kunnioittaa Jahven ilmoitukseksi Raamatussa sanottua, mutta en sitä miksi sinä sen väännät, se on valehtelevaa selittelyä vaikka perustuukin uskontosi oppeihin .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jos jahve ilmoittaa että on ainoa jumala, ei ole muita eikä tule olemaan, mutta onkin muita ja Jahve itse onkin vain jonkun tuntemattoman jumalan poika, silloin hän on valehdellut ja petkuttanut

        Jos jahve ilmoittaa ettei koskaan muutu eikä kuole, mutta syntyykin ihmiseksi ja tulee ihmisten tappamaksi silloin hän on valehdellut

        Jos Jahve ilmoittaa että valitsee jonkun Davidin sukuisen miehen voidelluksekseen, mutta ei valitsekaan, silloin hän on taas valehdellut

        Jos Jahve ilmoittaa että israelilaiset tulevat aina tuntemaan hänet nimellä Jahve, mutta muuttaakin nimensä Jeesukseksi ja ilmoittaa että onkin nyt luvattu messsias, silloin hän on taas valehdellut

        Jos jahve ilmoittaa että hän on jumala johon voi luottaa, joka ei valehtele vaan jonka sana on totuus, mutta valehtee senkin Jahve on taas valehtelija.

        Jahve solmii liiton ilmoittaen että on ainoa jumala ja Israelin on aina oltava sen todistaja ettei muita jumalia ole, mutta jos muita jumalia on, silloin jahve on valehdellut liiton perusteet eikä liitto päde
        Kun jahve antaa lain ja ilmoittaa että sitä pitää noudattaa koska sen antaja hän Jahve on ainoa jumala, mutta ei olekaan silloin lakikin on rakennettu petokselle eikä päde , väärä vala on väärä vala.

        Jos profeetat ilmoittavat että ovat Jahven profeettoja ja Jahve on ainoa jumala mutta ei olekaan silloin profeettojen ilmoitukset eivät ole luotettavia koska Jahve on niidenkin perusteet valehdellut

        Miksi jumala joka valehtele pitää totella ja rakastaa yli kaiken? Et vastannut tuohonkaan. Mikä lopulta jahven ilmoituksissa piti paikkaansa. Ei mikään.

        "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa" kaikki vieraat jumalat kielletään epäjumalina profeetoissa ei niistä kukaan siellä mitään lupaa vai valehteleeko Jumala " Ei toki! Vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia, Jumala on luotettava. "Room. 3.4 .
        tähänkin jätit vastaamatta ja vaikeaa se onkin, sillä jos sinun uskontosi on totta, Jahve on uskontojen historian valheellisin jumala ja Israelin uskonto on pötyä alusta loppuun ja Israelin kansaa vedätettiin kuin hullua markkinoilla.

        5.Moos.32;4 2Hän on turvamme, kalliomme, teoissaan täydellinen. Kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Hän on uskollinen Jumala, ei hän vääryyttä tee. Hän on vanhurskas, tuomioissaan oikea. " eihän tuo pidä paikkaansa kun Jahve kerran valehtelee ja petkuttaa. Ei hän ole täydellinen eivätkä hänen tiensä ole oikeat elleivät sitten valheen tiet olekin oikeita.

        Luepa 2. Sam. 22 lukua hiukan eteenpäin:
        Jumalan ohjeet ovat täydelliset,jahven sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa.
        32 Kuka on Jumala, jollei Jahve , kuka turvamme, jollei Jumalamme? " Jahven sana ei ollut kirkas eikä puhdas eikä jahve ollut turvakaan vaan tuntemattoman jumalan käskyläinen ja poika . etc etc

        Sanot" Voisitko kunnioittaa toisten mielipiteitä ja lopettaa valehteluksi leimaamisen?" voin kunnioittaa Jahven ilmoitukseksi Raamatussa sanottua, mutta en sitä miksi sinä sen väännät, se on valehtelevaa selittelyä vaikka perustuukin uskontosi oppeihin .

        Perusolettamuksesi on virheellinen. Siksi näet valetta siellä, missä sitä ei ole - ja vaikuttaa siltä, että varta vasten haet aihetta, jota voisit sanoa valehteluksi. Joseph Smoithin ensimmäinen näky antatoi hänelle selkeän ymmärryksen siitä, millainen on Jumala ja Jeesus Kristus. Joseph Smithin historiassa Kalllisarvoisessa helmessä kerrotaan:


        1 NIIDEN monien huhujen vuoksi, joita pahansuovat ja vehkeilevät henkilöt ovat panneet liikkeelle Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon synnystä ja kehityksestä ja jotka kaikki niiden sepittäjät ovat tarkoittaneet hyökkäyksiksi sen mainetta vastaan kirkkona ja kehittymistä vastaan maailmassa, olen joutunut kirjoittamaan tämän historian oikaistakseni yleisen mielipiteen vääriä käsityksiä ja saattaakseni kaikkien totuutta etsivien tietoon tosiasiat, sellaisina kuin ne ovat tapahtuneet, mitä tulee sekä minuun itseeni että kirkkoon, sikäli kuin minulla on tällaisia tosiasioita tiedossani.
        2 Tässä historiassa esitän tähän kirkkoon liittyvät eri tapahtumat totuudellisesti ja vanhurskaasti, sellaisina kuin ne ovat tapahtuneet tai sellaisina kuin ne nykyisellään ovat, nyt [1838] kahdeksantena vuonna mainitun kirkon järjestämisestä.
        3 Minä synnyin Herramme vuonna tuhatkahdeksansataaviisi joulukuun kahdentenakymmenentenäkolmantena päivänä Sharonin kaupunkipiirissä Windsorin piirikunnassa, Vermontin osavaltiossa — —. Isäni Joseph Smith vanhempi lähti Vermontin osavaltiosta ja muutti Palmyraan Ontarion (nykyiseen Waynen) piirikuntaan New Yorkin osavaltioon, kun olin kymmenennellä vuodellani tai suunnilleen niillä main. Noin neljä vuotta Palmyraan saapumisensa jälkeen isäni muutti perheineen Manchesteriin samassa Ontarion piirikunnassa.
        4 Hänen perheensä käsitti yksitoista sielua, nimittäin isäni Joseph Smithin, äitini Lucy Smithin (jonka nimi ennen hänen avioliittoansa oli Mack, Solomon Mackin tyttären), veljeni Alvinin (joka kuoli 26. ikävuotenaan marraskuun 19. päivänä 1823), Hyrumin, minut itseni, Samuel Harrisonin, Williamin, Don Carlosin sekä sisareni Sophronian, Catherinen ja Lucyn.
        5 Jolloinkin toisena vuotena Manchesteriin muuttomme jälkeen asuinpaikkakunnallamme ilmeni tavatonta kuohuntaa uskonnon asioissa. Se alkoi metodisteista mutta tuli pian yleiseksi kaikkien lahkojen keskuudessa tuolla seutukunnalla. Tosiaankin, se näytti koskettaneen koko aluetta, ja ihmisiä liittyi suurin joukoin eri uskonnollisiin ryhmiin, jotka saivat aikaan suurta kuohuntaa ja hajaannusta ihmisten keskuudessa toisten huutaessa: "Katso, täällä!" ja toisten: "Katso, tuolla!" Jotkut kiistelivät metodistisen uskon puolesta, jotkut presbyteerisen ja jotkut baptistisen.
        6 Sillä huolimatta suuresta rakkaudesta, jota näiden eri uskonsuuntien käännynnäiset kääntymisensä aikoihin ilmaisivat, sekä suuresta palavuudesta, jota osoittivat kunkin uskonsuunnan papit, jotka toimivat tämän merkillisen uskonnollisten tunteiden näytelmän lavastajina ja edistäjinä saadakseen kaikki käännytetyiksi, niin kuin he mielivät sanoa, liittyivätpä ihmiset mihin lahkoon halusivat — kuitenkin, kun käännynnäiset alkoivat marssia pois yksi yhteen ryhmään ja toinen toiseen, nähtiin, että niin pappien kuin käännynnäistenkin näennäisen ystävälliset tunteet olivat enemmän teeskenneltyjä kuin aitoja, sillä seurauksena oli suuren sekasorron ja epäystävällisten tunteiden näytelmä papin kamppaillessa pappia vastaan, käännynnäisen käännynnäistä vastaan, niin että kaikki heidän ystävälliset tunteensa toisiaan kohtaan, sikäli kuin heillä oli niitä koskaan ollutkaan, olivat täysin kadonneet kiistelyyn sanoista ja riitelyyn näkemyksistä.
        7 Olin näihin aikoihin viidennellätoista vuodellani. Isäni perhe oli kääntynyt presbyteeriseen uskoon, ja neljä siitä liittyi tuohon kirkkoon, nimittäin äitini Lucy, veljeni Hyrum ja Samuel Harrison sekä sisareni Sophronia.
        8 Tämän suuren kuohunnan aikana pohdin asioita mielessäni vakavasti ja sangen levottomana; mutta vaikka tuntemukseni olivat syvällisiä ja usein kipeitä, pysyttelin kuitenkin loitolla kaikista näistä ryhmäkunnista, vaikka kävin niiden kunkin kokouksissa niin usein kuin tilaisuus tarjoutui. Ajan mittaan aloin taipua mielessäni jonkin verran metodistilahkon suuntaan ja tunsin hieman halua liittyä siihen, mutta niin suuri oli sekasorto ja kiista eri kirkkokuntien kesken, että sellaisen nuoren henkilön kuin minä olin, ja niin ihmisiä ja asioita tuntemattoman, oli mahdotonta päästä mihinkään varmaan tulokseen siitä, kuka oli oikeassa, kuka väärässä.
        9 Mieleni oli toisinaan sangen kiihtynyt, huuto ja melske oli niin kovaa ja alituista. Presbyteerit olivat mitä päättäväisimmin baptisteja ja metodisteja vastaan ja käyttivät kaikki niin älyn- kuin viisastelunlahjansakin näiden erheiden osoittamiseksi tai ainakin saadakseen ihmiset ajattelemaan, että he olivat väärässä. Toisaalta baptistit ja metodistit puolestaan olivat yhtä kiivaita pyrkimyksessään osoittaa omat opinkappaleensa oikeiksi ja kaikkien muiden vääriksi.
        jatkuu


      • Selkeyttä

        10 Tämän sanasodan ja mielipidetemmellyksen keskellä sanoin usein itselleni: Mitä on tehtävissä? Mitkä näistä kaikista ryhmäkunnista ovat oikeassa, vai ovatko ne peräti kaikki väärässä? Jos jokin niistä on oikeassa, mikä se on ja kuinka saan tietää siitä?
        11 Kamppaillessani äärettömissä vaikeuksissa, jotka nämä uskonkiihkoilijoiden ryhmäkunnat olivat riitelyllään saaneet aikaan, luin eräänä päivänä Jaakobin kirjettä, ensimmäistä lukua ja viidettä jaetta, jossa lukee: Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
        12 Milloinkaan ei mikään kirjoitusten kohta ole tullut voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun sydämeeni. Se tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan tietäen, että jos joku ihminen tarvitsi viisautta Jumalalta, niin minä, sillä en tiennyt, mitä tehdä, ja ellen saisi enemmän viisautta kuin minulla silloin oli, en koskaan saisikaan tietää, sillä eri lahkojen uskonnonopettajat ymmärsivät samat kirjoitusten kohdat niin eri tavoin, että se hävitti kaiken luottamuksen kysymyksen ratkaisemiseen Raamattuun vetoamalla.
        13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.
        14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt rukoilla ääneen.
        15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltäkäsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.
        16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!
        18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.
        19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että "he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman".
        20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle...
        j.n.e.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        10 Tämän sanasodan ja mielipidetemmellyksen keskellä sanoin usein itselleni: Mitä on tehtävissä? Mitkä näistä kaikista ryhmäkunnista ovat oikeassa, vai ovatko ne peräti kaikki väärässä? Jos jokin niistä on oikeassa, mikä se on ja kuinka saan tietää siitä?
        11 Kamppaillessani äärettömissä vaikeuksissa, jotka nämä uskonkiihkoilijoiden ryhmäkunnat olivat riitelyllään saaneet aikaan, luin eräänä päivänä Jaakobin kirjettä, ensimmäistä lukua ja viidettä jaetta, jossa lukee: Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
        12 Milloinkaan ei mikään kirjoitusten kohta ole tullut voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun sydämeeni. Se tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan tietäen, että jos joku ihminen tarvitsi viisautta Jumalalta, niin minä, sillä en tiennyt, mitä tehdä, ja ellen saisi enemmän viisautta kuin minulla silloin oli, en koskaan saisikaan tietää, sillä eri lahkojen uskonnonopettajat ymmärsivät samat kirjoitusten kohdat niin eri tavoin, että se hävitti kaiken luottamuksen kysymyksen ratkaisemiseen Raamattuun vetoamalla.
        13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.
        14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt rukoilla ääneen.
        15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltäkäsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.
        16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!
        18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.
        19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että "he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman".
        20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle...
        j.n.e.

        Olkoon Smith mitä mieltä hyvänsä, niin mormonismissa on eri jumala kuin Raamatussa ja vielä täysin toisenlainen kuin sinun uskontosi kokemusten kautta jumalaksi kehittynyt ruumiillinen, avioitunut, asuinpaikallinen jumala. Ette sinä eikä uskontosi profeetta Smith voi muuttaa Raamatun jumalaa ja sen jumalkäsitystä omanne mukaiseksi. Yritys tuomittu epäonnistumaan, joudut selittelemään pois Raamatun koko ilmoituksen jumalasta ja selittämään että juutalaiset ja kristityt ovat alusta asti ymmärtäneet väärin omat uskontonsa, jopa siksi että heitä on jonkun vieraan jumalan toimesta erehdytetty väärin uskomaan.

        " Perusolettamuksesi on virheellinen. Siksi näet valetta siellä, missä sitä ei ole - ja vaikuttaa siltä, että varta vasten haet aihetta, jota voisit sanoa valehteluksi. Joseph Smoithin ensimmäinen näky antatoi hänelle selkeän ymmärryksen siitä, millainen on Jumala ja Jeesus Kristus."Olettamukseni on oikea eikä edes oletus vaan todennetavissa , jos Smith on oikeassa, Jahve valehtelee kaikessa itsestään Israelille ja vaatii vielä valhetta uskottavaksi todeksi rangaistuksen uhalla. Sinäkään et uskalla asian ytimeen puuttua, vaan juokset pakoon. Ylhäällä on lista Jahven päävalheista - mitä niihin sanot, et mitään, sekö on mormonismin vastaus?


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Olkoon Smith mitä mieltä hyvänsä, niin mormonismissa on eri jumala kuin Raamatussa ja vielä täysin toisenlainen kuin sinun uskontosi kokemusten kautta jumalaksi kehittynyt ruumiillinen, avioitunut, asuinpaikallinen jumala. Ette sinä eikä uskontosi profeetta Smith voi muuttaa Raamatun jumalaa ja sen jumalkäsitystä omanne mukaiseksi. Yritys tuomittu epäonnistumaan, joudut selittelemään pois Raamatun koko ilmoituksen jumalasta ja selittämään että juutalaiset ja kristityt ovat alusta asti ymmärtäneet väärin omat uskontonsa, jopa siksi että heitä on jonkun vieraan jumalan toimesta erehdytetty väärin uskomaan.

        " Perusolettamuksesi on virheellinen. Siksi näet valetta siellä, missä sitä ei ole - ja vaikuttaa siltä, että varta vasten haet aihetta, jota voisit sanoa valehteluksi. Joseph Smoithin ensimmäinen näky antatoi hänelle selkeän ymmärryksen siitä, millainen on Jumala ja Jeesus Kristus."Olettamukseni on oikea eikä edes oletus vaan todennetavissa , jos Smith on oikeassa, Jahve valehtelee kaikessa itsestään Israelille ja vaatii vielä valhetta uskottavaksi todeksi rangaistuksen uhalla. Sinäkään et uskalla asian ytimeen puuttua, vaan juokset pakoon. Ylhäällä on lista Jahven päävalheista - mitä niihin sanot, et mitään, sekö on mormonismin vastaus?

        Kunpa sanoisit edes: minun mielestäni, mutta esiinnyt asiantuntijana tietämättä mistä on kysymys.

        Oletat että Jahve, ainoa Jumala, olisi tullut johtamaan juuri israeliaisia Raamatun mukaan. - Entä muut maailmat? Luuletko, että olemme ainoita tietoisia olentoja maailmassa. Suhteellisuustajussasi on korjaamisen varaa! - Tosin et sano uskovasi mihinkään Jumalaan, mutta siitä huolimatta kiivailet ja syyttelet valehtelusta.

        Raamatun Jumala on juuri sellainen kuin palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkko opettaa. Etenkin Uudessa testamentissa se on sanottu selvästi esim. Johanneksen evankeliumin alussa. Sana, Jumala, joka oli Jumalan luona tuli lihaksi. Siis kaksi Jumalaa: Isä ja Poika. - Muiden kristittyjen kolminaisuusopin mukaista Jumalaa Raamatussa ei ole.


      • kakspisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kunpa sanoisit edes: minun mielestäni, mutta esiinnyt asiantuntijana tietämättä mistä on kysymys.

        Oletat että Jahve, ainoa Jumala, olisi tullut johtamaan juuri israeliaisia Raamatun mukaan. - Entä muut maailmat? Luuletko, että olemme ainoita tietoisia olentoja maailmassa. Suhteellisuustajussasi on korjaamisen varaa! - Tosin et sano uskovasi mihinkään Jumalaan, mutta siitä huolimatta kiivailet ja syyttelet valehtelusta.

        Raamatun Jumala on juuri sellainen kuin palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkko opettaa. Etenkin Uudessa testamentissa se on sanottu selvästi esim. Johanneksen evankeliumin alussa. Sana, Jumala, joka oli Jumalan luona tuli lihaksi. Siis kaksi Jumalaa: Isä ja Poika. - Muiden kristittyjen kolminaisuusopin mukaista Jumalaa Raamatussa ei ole.

        En oleta mitään, vaan Raamatusta puhuessani lähden siitä mitä Raamattu itse sanoo, en keksi lisää enkä muuta sanottua. Nyt kun et osaa etkä uskalla vastata niihin valheisiin jotka Jahve suolsi , jos Jahve olisi sama kuin Jeesus lähdet linjalle Raamattu on näpertelykirja ja saakin valehdella tai olla tietämätön kun ajatellaan maailmoja ja universumeja. Se vain ei ole Raamatun kanta: " Oletat että Jahve, ainoa Jumala, olisi tullut johtamaan juuri israeliaisia Raamatun mukaan." Raamatussa maailman luoja tuli johtamaan juuri israelilaisia ja lupasi messian juuri heille, vai valehteliko Raamattu tuossakin ?

        Muista maailmoista ajattelen etten voi tietää yhtään sen enempää kuin tiedä tähän mennessä on asioita valottanut ja että tutkimuksen avulla tulee totta kai lisää tietoa koko ajan, joten ei tarvitse luulla.Eikä oikeassa tieteessä onneksi ole apologiaa eikä jeffejä vaan voi luottaa siihen mitä alan asiantuntijat sanovat ja jos he vasta vain arvelevat, he tekevät eron selväksi . Diletantit voivat siinä sivussa kuvitella mitä ikinä haluavat ja omista tarpeista nuo halut aina lähtevätkin.
        Itse en siis luule muista maailmoista yhtään mitään, jos niitä on ok., jos ei ok. tiede kyllä selvittää minkä pystyy, jos ei, sitten lajimme jää arvuuttelemaan kunnes itsekin tuhoutuu oman aurinkonsa sammuessa, tai jo sitä ennen. Sinä sen sijaan taidat haluta opettaa tiedettäkin ja siirtää mielikuvituksesi subjektiiviset tuotteet uskontoihin.

        Moraalisi on merkillinen "Tosin et sano uskovasi mihinkään Jumalaan, mutta siitä huolimatta kiivailet ja syyttelet valehtelusta. " eikö ateisti saa arvostaa totuutta? Ilmeisesti ei . Aiemmin luulin että uskonnotkin arvostavat totuutta, Raamattu ainakin niin tekee, mutta nyt mormonismi väittää että Jeesuskin valehteli ja et ainakaan sinä ole kumonnut Jeesukseksi uskomanne Jahven valhelistaa, etkä voikaan. Se ei edes tunnu teitä häiritsevän.

        Raamatussa ei ole kokemusten kautta jumalaksi kehittynyttä olentoa eikä tämän poikaa , ei myös kahta eikä kolmeakaan jumalaa. Yhteen jumalaan tunnustautuvat niin Jeesus kuin Paavali ja kaikki muut eivätkä muuta voi kun kerran perustavat sanomansa siihen mitä kirjoitukset sanoivat ja profeetat ilmoittivat .


    • jahvetti.rytkönen666

      Ei ole varmaa että minkään jumalan nimi on ollut tai on Jahve.

    • Ygrad

      Miksi kinastelette Jumalan nimestä? Minä odottaisin Joseph Smithin lupaamia fyysisiä todisteita mormonismin totuuksista ennenkuin pohtisin mormonismin yksityiskohtia.

      • kaksipisteto

        Mormonismihan väittää olevansa kristinuskon palautus, mutta tarjoaa silti kristityille aivan uutta jumalaa jota ja jollaista Raamatussa ei ole, vaan kielletään . Se jo riittää todistamaan että mormonismi ei ole mitä väittää, eikä voi olla totta jos kristinusko on .
        On totta että Smith puhui pötyä muutoinkin kaikessa mihin tarttui ja niitäkin asioita ovat täällä Smithin opit tuntevat tuoneet esiin ja minun puolestani palsta on kaikelle avoin itse vain kirjoitan asioista jotka parhaiten tunnen.

        Jumalien nimet nimet voivat olla mitkä hyvänsä eihän ole tietoa onko niitä yhtäkään, ja jos on, ovatko neliöitä tai pyöreitä, mutta Raamatun jumala on muuttumaton henkiolento ja maailman luoja, ei jumalaksi kokemusten kautta kehittynyt ruumillinen olento, joka on avioitunut ja kasvavine perheineen asettunut asumaan jollekin planeetalle.
        Mormonien intressissä on puhua vain "tavaallisesta isästä " ikään kuin kyseessä olisi sama taivaan isä kuin raamatussa ja siis juutalaisilla ja kristityillä. Niin hyvin he petoksessaan ovat onnistuneet että minäkin luulin tänne tullessani , että jumala on sama, ja monet ihmiset nyt kun olen joiltakin kysellyt mitä ajattelevat mormonismista, ovat noin luulleet. Onneksi itse valistuin.

        Sinähän olet ollut mormoni, miten sinä jumalasta silloin ajattelit?


      • Ygrad

        En kovin paljoa miettinyt mormonismin yksityiskohtia koska minulle selvisi aika pian ettei MAP-kirkko ollut mitä minulle oli kerrottu. Roikuin mukana muista syistä kuin siitä, että olisin uskonut MAP-kirkon totuuteen. Minusta tosin tuntui aika pahalta miettiä, että Jumala olisi joskus ollut tavallinen ihminen ja ylimieliseltä ajatella, että ihmisestä tulisi jumala jolla on oma valtakunta.


      • Selkeyttä
        Ygrad kirjoitti:

        En kovin paljoa miettinyt mormonismin yksityiskohtia koska minulle selvisi aika pian ettei MAP-kirkko ollut mitä minulle oli kerrottu. Roikuin mukana muista syistä kuin siitä, että olisin uskonut MAP-kirkon totuuteen. Minusta tosin tuntui aika pahalta miettiä, että Jumala olisi joskus ollut tavallinen ihminen ja ylimieliseltä ajatella, että ihmisestä tulisi jumala jolla on oma valtakunta.

        Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Jeesus Kristus syntyi maallisesta äidistä. Raamattu osoittaa, että ihminen on Jumalan näköinen, koska Kristus sanoi:
        Joh. 14:9
        Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]

        Tuo ei tarkoita, että Jeesus olisi sama kuin taivaallinen Isämme, vaan se tarkoittaa samankaltaisuutta. Myös Kristus on Isä siinä merkityksessä, että kaikki maailmassamme on luotu Hänen kauttaan.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Jeesus Kristus syntyi maallisesta äidistä. Raamattu osoittaa, että ihminen on Jumalan näköinen, koska Kristus sanoi:
        Joh. 14:9
        Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]

        Tuo ei tarkoita, että Jeesus olisi sama kuin taivaallinen Isämme, vaan se tarkoittaa samankaltaisuutta. Myös Kristus on Isä siinä merkityksessä, että kaikki maailmassamme on luotu Hänen kauttaan.

        Raamattu ei missään sano että ihminen näyttää jumalalta, ihminen on tomua ja tuhkaa, jumala henkiolento. Miten näkymättömän voi nähdä ?
        Teidän mukaannne Jeesus on myös jahve ja on VT:ssä maailman luoja ja ilmoittaa ettei koskaan muutu vaan on aina sama. Siinäkin tuli kaksi valhetta, ensin hän mormonien mukaan syntyykin jonkun vanhemman jumalan jumalpojaksi vaikka ilmoitti ettei ole muita jumalia kuin hän, ei ole ollut eikä tule.

        Kun hän muutti nimensä J eesukseksi ja ilmoitti olevansa oma messiaansa tuli 2 lisävalhetta, Jeesuksena hän onkin nyt jonkun jumalan ja jonkun ihmisnaisen poika. Mormonien Jeesus muuttuu melkein yhtä usein yhtä usein kuin perhosen toukka
        Jeesusjahve on joka tapauksessa kakkosluokan jumala ihmisestä kokemuksen kautta jumalaksi kehittyneen olennon poika olennon jota Raamatun mukaan ei ole eikä edes saa ketään muuta plavoa kuin Jahvea .Tämä sekasaotku sitten on kristinuskon palautus.
        Netistä olen nähnyt että jotktu mormonitkaan eivät usko korotettuun isään n vaan ilmoittavat ettei se ole "oppia" .Kätevää kun uskonnossa on valhevara .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Raamattu ei missään sano että ihminen näyttää jumalalta, ihminen on tomua ja tuhkaa, jumala henkiolento. Miten näkymättömän voi nähdä ?
        Teidän mukaannne Jeesus on myös jahve ja on VT:ssä maailman luoja ja ilmoittaa ettei koskaan muutu vaan on aina sama. Siinäkin tuli kaksi valhetta, ensin hän mormonien mukaan syntyykin jonkun vanhemman jumalan jumalpojaksi vaikka ilmoitti ettei ole muita jumalia kuin hän, ei ole ollut eikä tule.

        Kun hän muutti nimensä J eesukseksi ja ilmoitti olevansa oma messiaansa tuli 2 lisävalhetta, Jeesuksena hän onkin nyt jonkun jumalan ja jonkun ihmisnaisen poika. Mormonien Jeesus muuttuu melkein yhtä usein yhtä usein kuin perhosen toukka
        Jeesusjahve on joka tapauksessa kakkosluokan jumala ihmisestä kokemuksen kautta jumalaksi kehittyneen olennon poika olennon jota Raamatun mukaan ei ole eikä edes saa ketään muuta plavoa kuin Jahvea .Tämä sekasaotku sitten on kristinuskon palautus.
        Netistä olen nähnyt että jotktu mormonitkaan eivät usko korotettuun isään n vaan ilmoittavat ettei se ole "oppia" .Kätevää kun uskonnossa on valhevara .

        Etteikö Raamatussa sanota: "... että ihminen näyttää jumalalta."? Entä nämä:

        1. Moos. 1:27
        Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]

        1. Moos. 5:1
        Tämä on luettelo Aadamin jälkeläisistä. Luodessaan ihmisen Jumala teki hänet kaltaisekseen. [1. Aik. 1:1-4; Luuk. 3:36-38 : 1. Moos. 1:26 ]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Etteikö Raamatussa sanota: "... että ihminen näyttää jumalalta."? Entä nämä:

        1. Moos. 1:27
        Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]

        1. Moos. 5:1
        Tämä on luettelo Aadamin jälkeläisistä. Luodessaan ihmisen Jumala teki hänet kaltaisekseen. [1. Aik. 1:1-4; Luuk. 3:36-38 : 1. Moos. 1:26 ]

        1. Moos.1:27 Näkymätön jumala on siis mies ja nainen ja koska olemme pitkän evoluution kautta tulleet tällaisiksi ja tämän näköisiksi kuin nyt olemme, emmekä kertaheitolla tulleet luoduiksi, kuten israelilaiset arvelivat, miksi esi-isämme ovat välillä lisääntyneet suvuttomasti, olleet kaloja, pikkunisäkkäitä ja apinoidenkin esi-isiä ennen kuin olemme alkaneet näyttää tältä kuin nyt?

        Missä vaiheessa jumala puuttui peliin teki meidät kaltaisekseen, jos olisi kyse ulkonäöstä? Karvapeitekin meiltä meni suhteellisen lyhyt aika sitten, jumala kai sitten on karvaton - niin ja Aatamikin perhekuntineen on sinusta taas historian hahmo.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        1. Moos.1:27 Näkymätön jumala on siis mies ja nainen ja koska olemme pitkän evoluution kautta tulleet tällaisiksi ja tämän näköisiksi kuin nyt olemme, emmekä kertaheitolla tulleet luoduiksi, kuten israelilaiset arvelivat, miksi esi-isämme ovat välillä lisääntyneet suvuttomasti, olleet kaloja, pikkunisäkkäitä ja apinoidenkin esi-isiä ennen kuin olemme alkaneet näyttää tältä kuin nyt?

        Missä vaiheessa jumala puuttui peliin teki meidät kaltaisekseen, jos olisi kyse ulkonäöstä? Karvapeitekin meiltä meni suhteellisen lyhyt aika sitten, jumala kai sitten on karvaton - niin ja Aatamikin perhekuntineen on sinusta taas historian hahmo.

        Taas outoja olettamuksia siitä mitä mieltä olen kuten: " Aatamikin perhekuntineen on sinusta taas historian hahmo"! Enpä ole moista esittänyt, vaan rakentelet jälleen olkiukkkoja . - Olen sen sijaan korostanut, että luomiskertomus on vertauskuvallinen. Uskonnollisia asioita ei yleensäkään voi täsmällisesti kertoa puutteellisilla käsitteillämme. Kaikkea ei ole ilmoitettu, joten on tyydyttävä siihen, mitä voimme oppia vertausten kautta. Kun sanotaan, että ihminen luotiin maan tomusta, niin ymmärrän sillä kuvattavan, että tuo tomu oli muu elämä täällä. Jossain vaiheessa syntyi ruumis, johon Jumala saattoi "puhaltaa elämän henkäyksen" eli antaa henkilapsensa sen maalliseksi asuinsijaksi.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Taas outoja olettamuksia siitä mitä mieltä olen kuten: " Aatamikin perhekuntineen on sinusta taas historian hahmo"! Enpä ole moista esittänyt, vaan rakentelet jälleen olkiukkkoja . - Olen sen sijaan korostanut, että luomiskertomus on vertauskuvallinen. Uskonnollisia asioita ei yleensäkään voi täsmällisesti kertoa puutteellisilla käsitteillämme. Kaikkea ei ole ilmoitettu, joten on tyydyttävä siihen, mitä voimme oppia vertausten kautta. Kun sanotaan, että ihminen luotiin maan tomusta, niin ymmärrän sillä kuvattavan, että tuo tomu oli muu elämä täällä. Jossain vaiheessa syntyi ruumis, johon Jumala saattoi "puhaltaa elämän henkäyksen" eli antaa henkilapsensa sen maalliseksi asuinsijaksi.

        Eli ymmärrät että on kyse vertauskuvasta mutta kuitenkin vetoat siihen totuutena ja kun sekään ei riitä otat avuksi oman uskontosi kliseen "kaikkea ei ole ilmoitettu" vaikka raamattu toisaallla on ilmoittanut millainen sen jumala on. Se ei sinua haittaa vaan voit itse keksiä mitä on mielestäsi muka jätetty ilmoittamatta. Voit tietenkin "ymmärtää" ihan mitä haluat, mutta raamattu ei tuossa eikä missään muuallakaan sano että ihminen olisi luojansa henkilapsi.

        " Uskonnollisia asioita ei yleensäkään voi täsmällisesti kertoa puutteellisilla " eli Ilmoitususkontojen jumalat käyttävät huonointa mahdollista välinettä kun yrittävät tehdä tahtoaan verbaalisesti tunnetuksi. Muut ilmoitususkonnot kuin mormonismi, eivät kuitenkaan ole tuota mieltä ja mormonismikin ilmeisesti vain mitä tulee muihin uskontoihin, joiden ilmoitus ei nyt vain ole sen mieleistä.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Eli ymmärrät että on kyse vertauskuvasta mutta kuitenkin vetoat siihen totuutena ja kun sekään ei riitä otat avuksi oman uskontosi kliseen "kaikkea ei ole ilmoitettu" vaikka raamattu toisaallla on ilmoittanut millainen sen jumala on. Se ei sinua haittaa vaan voit itse keksiä mitä on mielestäsi muka jätetty ilmoittamatta. Voit tietenkin "ymmärtää" ihan mitä haluat, mutta raamattu ei tuossa eikä missään muuallakaan sano että ihminen olisi luojansa henkilapsi.

        " Uskonnollisia asioita ei yleensäkään voi täsmällisesti kertoa puutteellisilla " eli Ilmoitususkontojen jumalat käyttävät huonointa mahdollista välinettä kun yrittävät tehdä tahtoaan verbaalisesti tunnetuksi. Muut ilmoitususkonnot kuin mormonismi, eivät kuitenkaan ole tuota mieltä ja mormonismikin ilmeisesti vain mitä tulee muihin uskontoihin, joiden ilmoitus ei nyt vain ole sen mieleistä.

        Meillä ei ole muuta kuin vertauksia joistakin uskonnollisista totuuksita. Kun niitä ymmärtää, saa ainakin jotain ymmärrytä totuudesta. "Totuus on tieto kaikesta sellaisena kuin se on, on ollut ja on oleva." Nyt kenelläkään ei ole täydellistä tietoa mutta riittävästi, että voimme tehdä oikeita valintoja kuten ottaa vastaan evankeliumin.


      • Kysyn_vain
        Selkeyttä kirjoitti:

        Meillä ei ole muuta kuin vertauksia joistakin uskonnollisista totuuksita. Kun niitä ymmärtää, saa ainakin jotain ymmärrytä totuudesta. "Totuus on tieto kaikesta sellaisena kuin se on, on ollut ja on oleva." Nyt kenelläkään ei ole täydellistä tietoa mutta riittävästi, että voimme tehdä oikeita valintoja kuten ottaa vastaan evankeliumin.

        Entä jos joku ottaa evankeliumin sijasta vastaan Smithin opin?


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        1. Moos.1:27 Näkymätön jumala on siis mies ja nainen ja koska olemme pitkän evoluution kautta tulleet tällaisiksi ja tämän näköisiksi kuin nyt olemme, emmekä kertaheitolla tulleet luoduiksi, kuten israelilaiset arvelivat, miksi esi-isämme ovat välillä lisääntyneet suvuttomasti, olleet kaloja, pikkunisäkkäitä ja apinoidenkin esi-isiä ennen kuin olemme alkaneet näyttää tältä kuin nyt?

        Missä vaiheessa jumala puuttui peliin teki meidät kaltaisekseen, jos olisi kyse ulkonäöstä? Karvapeitekin meiltä meni suhteellisen lyhyt aika sitten, jumala kai sitten on karvaton - niin ja Aatamikin perhekuntineen on sinusta taas historian hahmo.

        Taas perusteeton oletus! Jumala on miespuolinen. Ei ole ilmoitettu onko Hänen rinnallaan nainen, mutta näin voi päätellä, koska Jumalalla on henkilapsia. Me olemme niitä, mutta meillä on nyt myös fyysiset vanhemmat.

        Ei tämä ole klisee vaan tosiasia: "kaikkea ei ole ilmoitettu." Olemme saaneet riittävästi ymmärtääksemme, että meillä on taivaallinen Isä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe