Romu pösö hajosi

Romupökötti

Hei! Meidän romu pösö 206 hajosi, kun siinä meni laturi p*skaksi ja ostimme siihen uuden laturinkin, ei auttanut vikalistaan; seuraavaksi sitten hajosivat iskunvaimentimet, koiranluut ja taka-akselisto. Siinä sippasi lisäksi ilmastointi, joten kesällä ei voi kuin avata ikkunoita. En suosittele pösöä kenellekään. Myös pösö 307:sta on huonoja kokemuksia meillä. Pösön tyyppivikoja ovat iskunvaimentimet, koiranluut ja taka-akselisto sekä heikko vaihdelaatikko (varsinkin pösö 206:ssa).

10

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKannataKiukutella

      Laturi hajoaa, eli lopettaa lataamisensa yleensä yli 300tkm ajomäärällä. Useimmiten syynä on hiilien loppuminen.

      Vaikka iskunvaimentimet onkin peugeotin omaa valmistetta, ja sinällään kestävät, nekin voi vikaantua. Suomen talvi ja pakkanen on erittäin tehokas iskunvaimentimen rikkoja. Omassa 406:ssa on edelleen hyvin toimivat alkuperäiset iskunvaimentimet kun mittarissa on 340tkm. Ajotyylillä voi olla kestävyyteen vaikutusta.

      Kallistuksenvakaajan välitangot on aika pitkälti kulutustavaraa, merkistä riippumatta. Näidenkin kestävyyttä voi varmaankin ajotyylillä pidentää.

      Taka-akselin laakerointi on yleinen ongelma 206:ssa. Kun on tiedossa että tuo laakerointi ei kenties kestä kuin 100tkm ajon, se kannattaa vaihtaa ajoissa, jolloin vältytään isommilta vahingoilta.

      Ilmastoinnin vikaantuminen on tyypillistä, merkistä riippumatta. Kylmäaine vuotaa pikkuhiljaa järjestelmästä ulos ja vaatii aika ajoin täydennystä.

      Jos olet ostanut paljon ajetun pikkuauton alle 1000 eurolla ja odotat saavasi virheetömän, olet tietysti pettynyt.

      Mutta mitä vastaavankokoista autoa, samassa hintaluokassa sitten suosittelisit?

      • hmmmmn

        Taka-akseli, joka kestää vain 100tkm on kyllä poikkeus, pikemminkin voi sanoa 200-300tkm on jo normaalimpi kesto, jossa ikä vaikuttaa enemmän.

        Taka-akselistoa ei myöskään oikein voi vaihtaa ainakaan uuteen, koska se on tehty kestämään auton koko käyttöiän. Uuteen vaihto on kallis, mutta kunnostettuja taka-akseleita saa, joiden kestosta ei voi mennä takuuseen. Taka-akseleita ei vaihdeta vain varmuuden vuoksi, joten tuo on ihan höpöpuheita. Vasta sitten kun katsastuksesta ei mene läpi ja renkaat harittaa.


      • EiKannataKiukutella
        hmmmmn kirjoitti:

        Taka-akseli, joka kestää vain 100tkm on kyllä poikkeus, pikemminkin voi sanoa 200-300tkm on jo normaalimpi kesto, jossa ikä vaikuttaa enemmän.

        Taka-akselistoa ei myöskään oikein voi vaihtaa ainakaan uuteen, koska se on tehty kestämään auton koko käyttöiän. Uuteen vaihto on kallis, mutta kunnostettuja taka-akseleita saa, joiden kestosta ei voi mennä takuuseen. Taka-akseleita ei vaihdeta vain varmuuden vuoksi, joten tuo on ihan höpöpuheita. Vasta sitten kun katsastuksesta ei mene läpi ja renkaat harittaa.

        Ei se luetunymmärtäminen näköjään suju.

        Kukaan ei kehottanut vaihtamaan taka-akselia, vaan tukivarsien laakeroinnit. Kun ne vioittuneet neulalaakerit syö akselitapin, pitää koko akseli vaihtaa. Jos nuo laakerit vaihdetaan ajoissa, tuo tappi onkin ehjä.

        Tietysti jos kirjoittaja ei ymmärrä että akselistossa voisi olla vaihdettavia osia, tuon kommentin saattaisi jotenkin ymmärtää. Mutta kerrotaan se nyt myös nimimerkille hmmmm, akselissa on todellakin vaihdettavia osia, tukivarsien laakerointi on vaihdettava osa.

        Tässä video josta voi katsoa että todellakin, siellä akselissa on erillisiä osia, ja myös se vaihdettava laakeri:

        https://www.youtube.com/watch?v=fkMVaDVdVaI

        Noissa 206:ssa, jostakin syystä tuo tukivarsien laakerointi menee vaihtoon noin 150tkm mittarissa. Siinä vaiheessa alkaa olla renkaat lintallaan, ja on aikalailla fifty fifty, pitääkö se akselin poikkiputki vaihtaa myös.

        Minä ainakin vaihtaisin nuo laakerit aiemmin, todennäköisesti siinä 100tkm paikkeilla. C5 citroeniin, jossa on samanlainen ratkaisu, noiden vaihdattaminen maksaa noin 150 euroa, ja on mielestäni pienempi kustannus kuin koko akselin hankkiminen ja vaihtaminen.

        Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.


      • RMB
        EiKannataKiukutella kirjoitti:

        Ei se luetunymmärtäminen näköjään suju.

        Kukaan ei kehottanut vaihtamaan taka-akselia, vaan tukivarsien laakeroinnit. Kun ne vioittuneet neulalaakerit syö akselitapin, pitää koko akseli vaihtaa. Jos nuo laakerit vaihdetaan ajoissa, tuo tappi onkin ehjä.

        Tietysti jos kirjoittaja ei ymmärrä että akselistossa voisi olla vaihdettavia osia, tuon kommentin saattaisi jotenkin ymmärtää. Mutta kerrotaan se nyt myös nimimerkille hmmmm, akselissa on todellakin vaihdettavia osia, tukivarsien laakerointi on vaihdettava osa.

        Tässä video josta voi katsoa että todellakin, siellä akselissa on erillisiä osia, ja myös se vaihdettava laakeri:

        https://www.youtube.com/watch?v=fkMVaDVdVaI

        Noissa 206:ssa, jostakin syystä tuo tukivarsien laakerointi menee vaihtoon noin 150tkm mittarissa. Siinä vaiheessa alkaa olla renkaat lintallaan, ja on aikalailla fifty fifty, pitääkö se akselin poikkiputki vaihtaa myös.

        Minä ainakin vaihtaisin nuo laakerit aiemmin, todennäköisesti siinä 100tkm paikkeilla. C5 citroeniin, jossa on samanlainen ratkaisu, noiden vaihdattaminen maksaa noin 150 euroa, ja on mielestäni pienempi kustannus kuin koko akselin hankkiminen ja vaihtaminen.

        Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.

        Hieno esimerkki miten huoltamalla saa paikat pysymään kunnossa. Hyvin myös näytetty miten mittaamalla saadaan vääntösauvan oikeille booreille. Boori alemmas niin saa nostettua takapäätä.
        Taka-akselin kynkässä on laakerointi, mikä vaativat huoltoa, niin kuin mikä tahansa laakeroitu kohta.
        Kyllä se varmaan v----taa kun katsastusmies huomaa väljyyttä takapäässä. Laakerin vaihto voi olla jo myöhäistä.
        Aikoinaan, kun tämän mallinen vääntösauvajousitus tuli 1983 Peugeot 205 ja 2-3 vuotta myöhemmin 309 ja 405 malleihin, jotkut asensivat rasvanipan taka-akseliputkeen laakereiden väliin. Näin laakereita pääsi ulkopuolisesti rasvaamaan.
        Näihin sai aikoinaan vaihto-osia, eli kulunut akseli korjattiin täyttämällä kulunut kohta.
        Näin korjattiin myös vetoakseleista kulunut kohta ja myytiin myös vaihto-osana.


      • Ite.tekijä
        RMB kirjoitti:

        Hieno esimerkki miten huoltamalla saa paikat pysymään kunnossa. Hyvin myös näytetty miten mittaamalla saadaan vääntösauvan oikeille booreille. Boori alemmas niin saa nostettua takapäätä.
        Taka-akselin kynkässä on laakerointi, mikä vaativat huoltoa, niin kuin mikä tahansa laakeroitu kohta.
        Kyllä se varmaan v----taa kun katsastusmies huomaa väljyyttä takapäässä. Laakerin vaihto voi olla jo myöhäistä.
        Aikoinaan, kun tämän mallinen vääntösauvajousitus tuli 1983 Peugeot 205 ja 2-3 vuotta myöhemmin 309 ja 405 malleihin, jotkut asensivat rasvanipan taka-akseliputkeen laakereiden väliin. Näin laakereita pääsi ulkopuolisesti rasvaamaan.
        Näihin sai aikoinaan vaihto-osia, eli kulunut akseli korjattiin täyttämällä kulunut kohta.
        Näin korjattiin myös vetoakseleista kulunut kohta ja myytiin myös vaihto-osana.

        Siellähän on kummallakin puolella kaksi neulalaakeria. Laita rasvanipat kumpienkin neulalaakerien väliin ja paina rasvaa pari kertaa vuodessa, niin laakerit kestää eikä sinne pääse vettä. Tällä keinoin minulla on kaksi 205:ta kestänyt jo 27 vuotta ja 480 000 ja 210 000 km.
        Se rasvanipan asennus vie suunnilleen varttitunnin per kpl kun on rasvamonttu käytettävissä.


      • hmmmmn
        EiKannataKiukutella kirjoitti:

        Ei se luetunymmärtäminen näköjään suju.

        Kukaan ei kehottanut vaihtamaan taka-akselia, vaan tukivarsien laakeroinnit. Kun ne vioittuneet neulalaakerit syö akselitapin, pitää koko akseli vaihtaa. Jos nuo laakerit vaihdetaan ajoissa, tuo tappi onkin ehjä.

        Tietysti jos kirjoittaja ei ymmärrä että akselistossa voisi olla vaihdettavia osia, tuon kommentin saattaisi jotenkin ymmärtää. Mutta kerrotaan se nyt myös nimimerkille hmmmm, akselissa on todellakin vaihdettavia osia, tukivarsien laakerointi on vaihdettava osa.

        Tässä video josta voi katsoa että todellakin, siellä akselissa on erillisiä osia, ja myös se vaihdettava laakeri:

        https://www.youtube.com/watch?v=fkMVaDVdVaI

        Noissa 206:ssa, jostakin syystä tuo tukivarsien laakerointi menee vaihtoon noin 150tkm mittarissa. Siinä vaiheessa alkaa olla renkaat lintallaan, ja on aikalailla fifty fifty, pitääkö se akselin poikkiputki vaihtaa myös.

        Minä ainakin vaihtaisin nuo laakerit aiemmin, todennäköisesti siinä 100tkm paikkeilla. C5 citroeniin, jossa on samanlainen ratkaisu, noiden vaihdattaminen maksaa noin 150 euroa, ja on mielestäni pienempi kustannus kuin koko akselin hankkiminen ja vaihtaminen.

        Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.

        Laakeroinninhan voi vaihtaa ja taka-akselia purkaa, jos osaa tai löytyy tarpeeksi paksu lompakko tai ylipäätään löytyy korjaamo, joka sitä suostuu tekemään. Yleisesti vaihtavat vain kunnostettuja taka-akseleita, koska hinta ja lopputulos on hallittavissa.

        Peugeothan on luopunut tästä akselityypistä, eli tulevaisuudessa näitä ei enää nähdä. Huolto ohjelmaan ei kuulu kyseisten laakereiden uusintaa varmuuden vuoksi vaan taka-akseli on tehty ns. "huoltovapaaksi". Rasvanippojen lisäys on hyvä idea, jos ne ylipäätään osataan laittaa oikeaan kohtaan.

        Ei kannata provosoitua, jos sanotaan se tilanne joka näissä oikeasti on. Kaikki eivät ole kaltaisiasi harrastajia ja remonttireiskoja.


      • RomuksiVaan

        Eli...

        Jos omistaa 206:den, sillä tulee ajaa niin kauan kunnes katsastusmies kertoo että nyt on takarenkaat lintallaan.

        Sitten soitto korjaamolle, jossa sanotaan että joo, kallista on, ei kannata. Tai sitten kerrotaan että ranskalainen romu, älä tuo tänne, tai että joo meillä on nyt muita kiireitä.

        Ja auto romuksi.

        Mitään ei voi eikä kannata tehdä etukäteen. Ihmiset ei keskimäärin ole mitään remonttireiskoja, joten miten he osaisivat laitella mitään rasvanippoja, kun sekään ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Saatikka että niihin nippoihin laitettaisiin rasvaa.

        Näin se tilanne oikeasti on.

        Eli kenenkään ei kannata ostaa peugeot tai citroen merkkistä autoa, koska sen romutus voi olla yhdestä laakerista kiinni.

        Näin se vaan on.


    • pösöpower

      Kuulostaa vanhan riisikupin vikalistalta?

    • kelitietooy

      Ja sekin vielä.

    • Kaameakottero

      Eihän Pösö ole edes auto!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe