Sulakkeet ei kestä

Missä vika kun kojetaulun valojen sulake ei kestä. kun vaihtaa uuden sulakkeen niin toimii mutta kun ajaa vähän matkaa niin taas kojetaulu pimenee ja sulake on palanut. Toisinaan palaa heti kun laittaa uuden sulakkeen ja kääntää valot päälle? Auto on MB 124 200D -85.
Ilmianna
Jaa

6 Vastausta


Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
No aika selvä asia on, että jostain lievästi oikosulkee ja virranvoimakkuus kasvaa yli sulakkeen kestokyvyn. Ei kun tutkimaan, mitkä laitteet ovat tuon sulakkeen takana, niin homma alkaa selvitä.Valoissa tuo vika lienee,ota vuoroin kummankin valon johtoirti(siis valo pelaa vain toisessa umpiossa) ja sitten kokeilet, kumman päällä ollessa sulake palaa.Sitten on vielä valonvaihtorele, mikä saattaa olla viallinen.Helpointa tietenkin ajaa autosähkökorjaamolle, jossa vika selviää hieman helpommin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Hei
Mittariston lamput tuossa mallissa ovat mitoitetut muistaakseni 12 v 3 w:n lampuille.Mutta niitä on harvoin saatavissa,jolloin tietysti lamput korvataan 5W:n vastaavilla.Isoja lamppuja on 2 kpl .Virta kasvaa suhteessa 2*5/2*3=10/6 eli miltei kaksinkertaiseksi.Voi olla myös,että jokin lampuista,myös niistä pienistä vähävirtasista merkkivalolampuista,on vastusarvoltaan viallinen.
Samoin "valot päällä"-summeri voi olla lievästi oikosulussa.Homma vaatii virranmittauksen pihtiamppeerimittarilla.
Jos et ole sähkömies,vie autosi sähkömiehelle,miksei myös sähkönaiselle,niin vika selviää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Valopää kirjoitti:
Hei
Mittariston lamput tuossa mallissa ovat mitoitetut muistaakseni 12 v 3 w:n lampuille.Mutta niitä on harvoin saatavissa,jolloin tietysti lamput korvataan 5W:n vastaavilla.Isoja lamppuja on 2 kpl .Virta kasvaa suhteessa 2*5/2*3=10/6 eli miltei kaksinkertaiseksi.Voi olla myös,että jokin lampuista,myös niistä pienistä vähävirtasista merkkivalolampuista,on vastusarvoltaan viallinen.
Samoin "valot päällä"-summeri voi olla lievästi oikosulussa.Homma vaatii virranmittauksen pihtiamppeerimittarilla.
Jos et ole sähkömies,vie autosi sähkömiehelle,miksei myös sähkönaiselle,niin vika selviää.
Laitoin 20 A sulakkeen ja käänsin valokirkkauden säätimen pienemmälleen(oli täysillä) niin jo alkoi sulake kestämään. Ensin tosin irroitin rekkarivalojen piuhat mutta siitä ei apua tullut eli ilmeisesti siellä on kaikki ok. Seurailen nyt onko vika tuossa ylikuormituksessa vai missä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
siinä oli sama vika se korjattiin vehossa lisäämällä pirusti sulakkeita auto oli aika uusi silloin.
Ilmianna
Jaa
Tarkoitatko sulaketta numero 4?
Jos niin tarkista ensin rekisterivalojen johdot takaluukun vasemmansaranan kohdalta.
Seuraavaksi vasen lyhdynpesin jos on ?
Näistä alkua!
Ilmianna
Jaa
Jos sulla on perävaunun pistorasia niin se hapantuu herkästi romuksi ja polttaa proput
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sulakkeet ei kestä

Missä vika kun kojetaulun valojen sulake ei kestä. kun vaihtaa uuden sulakkeen niin toimii mutta kun ajaa vähän matkaa niin taas kojetaulu pimenee ja sulake on palanut. Toisinaan palaa heti kun laittaa uuden sulakkeen ja kääntää valot päälle? Auto on MB 124 200D -85.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta