W211 millä koneella?

Mersukulkee

Eli tarkotus olis vaihtaa tuo nykynen w210 uudempi korimalliseen w211. Millä koneella kannattais kyseinen auto ottaa, tehoilla ei niin väliä, kunhan auto vaan kestää ja on automaatti diisseli, kokemuksia.

19

5327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäautoja

      Hei! Katsoin MB:n sivuilta, ei löytynyt kumpaakaan mallia. Olisin helpannut. Sattuisivatko kuitenkin olemaan jo ikämersuja? Kuten maassamme useimmiten. Itsellänikin v:n 2000 Rellu Kenikki.

    • eemelinen

      Ns. järkisyiden perusteella 220cdi, mutta jos erehtyy koeajamaan 320cdi:n ja vielä 7-lovisella automaatilla niin ei ole enää muuhun paluuta. Se vaan on niin paljon makeempi. Mieluiten vielä avantgardena.

    • E200CDI

      ihan tavallinen E200Cdi ota facelift 2006 kesä eteenpäin.NS V-keula.
      Huoleton auto ei tuu kalliita jarruremonttia kun ei ole enää sähköhydrauliset jarrut (vm2002-2006 oli ne).
      Ja voit lastuttaa sitten jos haluat 190hv asti.
      Mulla 2kpl automaatilla ja ilman. toisella yli 200tkm ajettu ja toisella yli 500tkm ajettu.

      • MBbeQkZ

        "Ja voit lastuttaa sitten jos haluat 190hv asti."

        Onko 200CDi:ssä ja 220CDi:ssä sama kone ja sama automaatti, muine apulaitteineen ja vain ohjelmointi erottaa ne toisistaan, eli lastu tai ohjelmmointi riskitön koneelle ja vaiheistolle?

        Entä miten uudelleen ohjelmitu / lastutetetu menestyy katsastuksessa?


    • MBbeQkZ

      Ilmeisesti tuon ikäluokan MB-koneet ovat edelleen perinteisellä tupla-nokakketjulla (?), eikä uusilla "kuminauhoilla" ...

      Ilmeisesti ainoa (?) varsinaisesti varottava kone on Blue Tec joissa on ollut ongelmia. Varsinkin kuulema jos autolla on liikaa lyhyttä ajoa, johtanut jopa koneen hajoamisiiin ja tämä Mersuja työkseen koko ikänsä korjanneen mukaan. En tiedä onko ko. ongelmat saatu korjattua ja jos niin mistä vm:sta alkaen.

      "Mercedes-Benz Recalls 2014-2015 BlueTec Diesel Vehicles To Fix Oil Leak"

      - http://www.thecarconnection.com/news/1095993_mercedes-benz-recalls-2014-2015-bluetec-diesel-vehicles-to-fix-oil-leak

      Harmi kun noissa taulukoissa ei ole päästöarvoja ja Euro-luokkaa, joka alkaa olla tärkeä käytettyäkin autoa valitessa.

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W211

      Ps. Miten noita enempi ajettuja automaattina uskaltaa ostaa, sillä jos laatikko lagaa niin se tulee hyvin kalliiksi, vaikka MB:n laatikot ovatkin enempikin hyvämaineisia.

      Myös todellisista kilometreitä tulisi voida varmistua. Oheessa belgialainen ilmoitus jossa auton on kuvien mukaan hienossa tikissä, mutta vaikea uskoa ilmoiettuja kilometrejä.

      Tosin ilmoituksessa belgialaisen Car Pass:n olevan kunnossa, eli sen mukaan km:n tulisi olla melko luotettavat: http://www.car-pass.be/en/about-car-pass

      Hhmm...päästöarvot tuolla koneella eivät vaikuta pahoilt aikäluokalleen. Mikäli kaikki kunnossa, niin tuossa toki olisi varsin hyvä vastine rahalle.

      Mercedes E220 CDI Elégance

      Prix : 11.500 €
      Localité : Ottignies (1340)

      Catégorie : Auto
      Marque et modèle : Mercedes-benz, Classe E Dsl (w211)

      Catégorie de véhicule : Berline
      Boîte de vitesses : Automatique
      Carburant : Diesel
      Couleur : Gris argent
      Année Modèle : Septembre 2007
      Kilométrage : 116500

      Nombre de vitesses : 5
      Nombre de portes : 4
      Nombre de cylindres : 4
      Nombre de sièges : 5
      Consommation moyenne : 6.6
      Emission CO2 : 174
      Puissance : 170

      - http://www.kapaza.be/fr/mercedes-benz/mercedes-e220-cdi-elegance-109322033.htm

      • MBbeQkZ

        Kaikesta huolimatta vaikea uskoa monien ilmoituksien hyvin mataliin km-lukemiin, kun noilla rattailla usein ajetan kuten oheisella ja silti km:t eivä suuresti näy.

        ***

        Mercedes-Benz Classe E 220 CDI Elegance AUT 2006

        Prix : 7.950 €
        Localité : Turnhout (2300)

        Catégorie : Auto
        Marque et modèle : Mercedes-benz, Classe E Dsl (w211)

        Catégorie de véhicule : Berline
        Boîte de vitesses : Automatique
        Carburant : Diesel
        Couleur : Gris foncé
        Année Modèle : Juillet 2006
        Kilométrage : 355345

        Nombre de vitesses : 5
        Nombre de portes : 4
        Nombre de cylindres : 4
        Nombre de sièges : 5
        Consommation moyenne : 6.6
        Emission CO2 : 174
        Puissance : 170


        - http://www.kapaza.be/fr/mercedes-benz/mercedes-benz-classe-e-220-cdi-elegance-aut-2006-109671276.htm


    • E220_CDI

      Ensinnäkään 2014-2015 OM651 ei koske W211 ostajaa, olipa se Bluetec tai CDI (BlueEfficiency). W211 diesel on vanhempaa sarjaa kuin tuon jutun 250 CDI tai Bluetec. Eikä se uudempikaan mikään remmikone ole, vaan jakoketjulla, joka tosin ketjun ja kiristimen rakennevirheen vuoksi pyrki venymään ennen aikojaan hylkyrajalle parissa ensimmäisessä vuosimallissa 2009- 2010. Suurin osa jakopääongelmaisista ei siis Euroopassa ollut mallisarjan loppupään Bluetecejä, vaan saman moottorin ensimmäistä EU5 versiota CDI = BlueEfficiency = ilman Bluetecin EU6 urearuiskutusta.

      Öljyongelmista en tiennytkään, ilmeisesti noita kahta takaisinkutsuttua vuosimallia vaivaa jokin ongelma tässä suhteessa?

      Mieti nyt saman tien, oletko hakemassa halvinta vai hyvin hoidettua. Ne ovat kaksi eri autoa.

      Kuten E200 CDI sanoikin, W211 faceliftin OM646 on sama peruskone pienin eroin kahdessa tehoversiossa, ja ellei 200 CDI riitä, voimaa saa kyllä helposti lisääkin. Ja ihan sama mitä sinne ohjelmoit, tuon tomaatin edessä on kokeiltu vähän järeämpiäkin murikoita.

      W211 nelosdieselin kanssa automaatti on aina vanha 5-vaihteinen, mutta 320 CDI:n kanssa 2005 lähtien 7G-Tronic.

      Moottorikoon valinta on helppoa: ellei nelodieselin kyyti riitä tai dieselin kolina rikkoo korvat, joudut maksamaan lisää V6:n käyttökustannuksissa, mutta mahdollisuutesi hyvin varustellun yksilön löytämiseen paranevat kalliimman voimalinjan myötä.

      Mieti Avantgarde vielä kertaalleen. 17" rengaskoko, joka on Saksassa kiva ajaa on sekä meluisa että levoton Suomen uraisilla teillä ja Avan Artico keinonahka on sekä hiostavaa että haurasta.

      • MBbeQkZ

        Tuon W211 Blue Tecin pomin tuosta Wikin taulukosta, joskaan en ole tietoinen onko Blue Tecien teknikka ja toimintaperiaate muuttunut vuosien saatossa.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W211#Engines

        Lainausmerkit "kuminauha" tarkoitti luonnollisetikin niitä venyneitä ja heikompia yksikertaisia nokkaketjua. En tiedä missä kaikissa koneissa on nuo yksikertaiset nokkaketjut, myö sjoissakin bensakoneissa (?).

        Muutenkaan MB:n moottorikimaraoissa ei tahdo pysyä kuvassa mukana ja siksi kaikki info on tevetullutta.

        "Suurin osa jakopääongelmaisista ei siis Euroopassa ollut mallisarjan loppupään Bluetecejä, vaan saman moottorin ensimmäistä EU5 versiota CDI = BlueEfficiency = ilman Bluetecin EU6 urearuiskutusta."

        Eli tuo Blue Efficiency on vanhempi Euro5 versio ja Blue Tec on uudempi Euro 6 (?).

        "Mieti nyt saman tien, oletko hakemassa halvinta vai hyvin hoidettua. Ne ovat kaksi eri autoa."

        En tiedä kenelle kommentoit, mutta laitoin ihan van esimerkin vuoksi pari myynti-ilmoitusta joissa kilometrit ovat todalla laajalla haitarilla jossa hyvin pidetystä yksilöstä on vaikea sanoa onko autolla ajettu 116tkm vai 316tkm.

        Avaus kiinnostaa vaikka E-sarjalaiset eivät istelleni ole se ensimmäinen kiinnostuksen kohde, mutta samaa moottori- ja vaiheistotekniikkaa on myös C-sarjalaisista. W204 ja W205 kiinnostaa, mutta mielessä on toki käynyt jonkin hieman vanhemman ja edullisemman, mutta hyvinpidety laitteen hankinta eikä E ole kokonaan pois suljettu.

        Ongelmana on se, että automatilla seuraavan käytetyn halutessani en oikein uskalla kovin paljoa ajettuihin koskea, vaikka MB:n automaateilla onkin ok maine kokonaisuudessaan. Ideaalia olisi ett'ei automaattivaihteisella autolla olisi ajettu yli 60tkm, mutta se laitta rattaan myös omaan hintahaarukkaansa.

        Sama ongelma tulee vastaa "Dead-life" huoltojen kanssa, jotka ovat niiden puolesta saarnaavien vakuuteluista huolimatta järjettömiä moottorin pitkäikäisyyden kannalta. Säästöä vääräsä paikassa. Itse menen vanhalla lyhyellä kaavalla kaikissa autoissa.

        "Moottorikoon valinta on helppoa: ellei nelodieselin kyyti riitä tai dieselin kolina rikkoo korvat, joudut maksamaan lisää V6:n käyttökustannuksissa, ..."

        Itse en ole kokonaan poissulkenut "sivistynyttä" bensakonetta seuraavaksi, ehkä 2-litrainen, mutta venttilonti sen suhteen menossa ;-)

        "Mieti Avantgarde vielä kertaalleen. 17" rengaskoko, joka on Saksassa kiva ajaa on sekä meluisa että levoton Suomen uraisilla teillä ja Avan Artico keinonahka on sekä hiostavaa että haurasta."

        Onko noita keinonahka-versioita laajemminkin MB:n malleissa ja hieman tuoreemmissakin autoissa? Sitten näkee ilmoituksia puolinahasta, eli istuinosa-selkänoja kangasta ja reunukset nahkaa, aitoa vai keinosellaista?

        Testaamatta 17" ei vielä kuulosta kovin pahalta kun liikenteessä näkee aivan liian matalaprofiilisia rengaistuksia, ilmeisesti 18" mutta tokihan 16" rengaskoko tarjoaa enempi mukavuuttaa ja ovat bonuksena hieman edullisemmat uusittaessa. Sisukset taasen mieluummin kangasta tai kunnon nahkaa.


      • E220_CDI
        MBbeQkZ kirjoitti:

        Tuon W211 Blue Tecin pomin tuosta Wikin taulukosta, joskaan en ole tietoinen onko Blue Tecien teknikka ja toimintaperiaate muuttunut vuosien saatossa.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W211#Engines

        Lainausmerkit "kuminauha" tarkoitti luonnollisetikin niitä venyneitä ja heikompia yksikertaisia nokkaketjua. En tiedä missä kaikissa koneissa on nuo yksikertaiset nokkaketjut, myö sjoissakin bensakoneissa (?).

        Muutenkaan MB:n moottorikimaraoissa ei tahdo pysyä kuvassa mukana ja siksi kaikki info on tevetullutta.

        "Suurin osa jakopääongelmaisista ei siis Euroopassa ollut mallisarjan loppupään Bluetecejä, vaan saman moottorin ensimmäistä EU5 versiota CDI = BlueEfficiency = ilman Bluetecin EU6 urearuiskutusta."

        Eli tuo Blue Efficiency on vanhempi Euro5 versio ja Blue Tec on uudempi Euro 6 (?).

        "Mieti nyt saman tien, oletko hakemassa halvinta vai hyvin hoidettua. Ne ovat kaksi eri autoa."

        En tiedä kenelle kommentoit, mutta laitoin ihan van esimerkin vuoksi pari myynti-ilmoitusta joissa kilometrit ovat todalla laajalla haitarilla jossa hyvin pidetystä yksilöstä on vaikea sanoa onko autolla ajettu 116tkm vai 316tkm.

        Avaus kiinnostaa vaikka E-sarjalaiset eivät istelleni ole se ensimmäinen kiinnostuksen kohde, mutta samaa moottori- ja vaiheistotekniikkaa on myös C-sarjalaisista. W204 ja W205 kiinnostaa, mutta mielessä on toki käynyt jonkin hieman vanhemman ja edullisemman, mutta hyvinpidety laitteen hankinta eikä E ole kokonaan pois suljettu.

        Ongelmana on se, että automatilla seuraavan käytetyn halutessani en oikein uskalla kovin paljoa ajettuihin koskea, vaikka MB:n automaateilla onkin ok maine kokonaisuudessaan. Ideaalia olisi ett'ei automaattivaihteisella autolla olisi ajettu yli 60tkm, mutta se laitta rattaan myös omaan hintahaarukkaansa.

        Sama ongelma tulee vastaa "Dead-life" huoltojen kanssa, jotka ovat niiden puolesta saarnaavien vakuuteluista huolimatta järjettömiä moottorin pitkäikäisyyden kannalta. Säästöä vääräsä paikassa. Itse menen vanhalla lyhyellä kaavalla kaikissa autoissa.

        "Moottorikoon valinta on helppoa: ellei nelodieselin kyyti riitä tai dieselin kolina rikkoo korvat, joudut maksamaan lisää V6:n käyttökustannuksissa, ..."

        Itse en ole kokonaan poissulkenut "sivistynyttä" bensakonetta seuraavaksi, ehkä 2-litrainen, mutta venttilonti sen suhteen menossa ;-)

        "Mieti Avantgarde vielä kertaalleen. 17" rengaskoko, joka on Saksassa kiva ajaa on sekä meluisa että levoton Suomen uraisilla teillä ja Avan Artico keinonahka on sekä hiostavaa että haurasta."

        Onko noita keinonahka-versioita laajemminkin MB:n malleissa ja hieman tuoreemmissakin autoissa? Sitten näkee ilmoituksia puolinahasta, eli istuinosa-selkänoja kangasta ja reunukset nahkaa, aitoa vai keinosellaista?

        Testaamatta 17" ei vielä kuulosta kovin pahalta kun liikenteessä näkee aivan liian matalaprofiilisia rengaistuksia, ilmeisesti 18" mutta tokihan 16" rengaskoko tarjoaa enempi mukavuuttaa ja ovat bonuksena hieman edullisemmat uusittaessa. Sisukset taasen mieluummin kangasta tai kunnon nahkaa.

        320 Bluetec on vanhan OM642 3.0 V6 turbodieselin ureaversio, jota tehtiin jo viime vuosikymmenellä juuri W211 facelift sarjaan USA markkinoille. 320 ja uudempi 350 CDI on sama peruskone. Jos perustelusi bensamoottorille on sivustynyt käytös, niin koeaja juuri tuo V6 320 CDI mallina (tai 280 softavarianttina). On nimittäin viehättävä moottori, joka käy vähintään yhtä sivistyneesti kuin bensanelikkokin. Eikä ole ketjuongelmia. En ymmärrä, missä suhteessa bensanelikko pärjäisi tuolle kuutosdieselille? Vähemmän nokkapainoinen? Ja se nelonen tulee aina 5G- ja V6 aina 7G automaatilla.

        OM642 V6 on aina sama kestävä peruskone näissä malleissa 204, 205, 211 olipa sen tunnus 280, 300, 320 tai 350.

        204 korisen voit ostaa alkupään mallina vanhalla 646 neloskoneella, jossa 200 ja 220 ovat lähellä toisiaan. Kestää, mutta kuluttaa litran enemmän. Uudempien vuosimallien 2009 alkaen 651 koneessa 180 ja 200 ovat yhdellä ja 220 ja 250 kahdella ahtimella ja paremmin hereillä hitailla nopeuksilla. Vielä pari vuotta uudempi tuo 7G-Tronicin myös nelosdieselin kaveriksi myös Ceessä ja sitten on kuskin vika jos polttoainetta menee enemmän kuin Priuksella.

        Tekisin valinnan C ja E sarjojen välillä seuraavasti: C ajettavaksi ja E mukavaan kyytiin.

        Sekä 211 että 204 puolinahka on puoliksi Artico keinonahkaa. Ellet jaksa ompeluttaa kehnoja muoveja oikeaksi nahaksi, osta suosiolla joko kangasverhoilu tai kokonahka.

        17" vanteille sopivan renkaan melu on kuuntelijasta kiinni. Oman 204 Ceen komeat 5*2 puolaiset vanteet lähtivät vaihtoon kun kesärengas oli nastoja meluisampi. Ei se ehkä jotain muuta autoa meluisampi ole, mutta Mersuksi tarpeettoman meluisa MINUN MIELESTÄNI. Pulteilla ne on kiinni ja alkuperäisillä aluilla saa aina vaihtaa replicavanteet halvoilla uusilla renkailla.

        60.000 km automastin iäksi tuntuu hassulta ajatukselta. Tilan puutteen vuoksi vaihtoon lähtenyt W204 C oli hyvien teknisten valintojensa turvin nelinkertaisella ajomäärällä yhä mukavampi ajaa kuin Vehon saman korimallin uusi perusauto pienemmällä moottorilla, huonommilla valoilla ja istuimilla sekä ilman dolby surround ääntä.

        Mersuun liittyy illuusio, jolla ei ole sinänsä käyttöarvoa, eikä se osoita kestävyyttä tai paremmuutta millään tavoin. Mutta joku pari sataa tuhatta ajettu hyvin hoidettu pitää vielä tuntua siltä kuin se ei olisi koottu osista, vaan kaiverrettu yhdestä täyteisestä graniittilohkareesta. Irtonaiset räminät asettavat kilometrit tai hoidon epäilyksenalaiseksi?

        2008 tuli käyttöön DSB, Digital Service Booklet. Jokainen merkkihuolto ja korjaus kirjautuu Daimlerin tietokantaan. Auton elektroniikka on omistajan armoilla, mutta DSB historiaan ei mittarinruuvaaja pääse käsiksi. Omani on toivotettu Veholle tervetulleiksi ilman niuhotusta tuontiautosta. Kysymäni voimansiirron lisäöljynvaihdotkin luvattiin mahdollisiksi, mutta tarpeettomiksi, koska Saksassa on samat öljysuositukset (kulutuksen vuoksi) kuin meillä pakkasen vuoksi. Kumpikin tulokas on meillä jatkanut katkotonta huoltolokiaan Veholla eikä myydessä ollut vaikeuksia vakuuttaa seuraavaa ostajaa rehellisestä historiasta. Merkkihuollettu voi olla ajomäärän tarkistuksen suhteen hyvä idea, koska 100 ja 300 tuhatta ajettu voi tuntua samanlaiselta. Testereillä saa kiinni pölhöimmät vedätykset, mutta vedättäjiä on myös osaavia.


      • E220_CDI
        MBbeQkZ kirjoitti:

        Tuon W211 Blue Tecin pomin tuosta Wikin taulukosta, joskaan en ole tietoinen onko Blue Tecien teknikka ja toimintaperiaate muuttunut vuosien saatossa.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W211#Engines

        Lainausmerkit "kuminauha" tarkoitti luonnollisetikin niitä venyneitä ja heikompia yksikertaisia nokkaketjua. En tiedä missä kaikissa koneissa on nuo yksikertaiset nokkaketjut, myö sjoissakin bensakoneissa (?).

        Muutenkaan MB:n moottorikimaraoissa ei tahdo pysyä kuvassa mukana ja siksi kaikki info on tevetullutta.

        "Suurin osa jakopääongelmaisista ei siis Euroopassa ollut mallisarjan loppupään Bluetecejä, vaan saman moottorin ensimmäistä EU5 versiota CDI = BlueEfficiency = ilman Bluetecin EU6 urearuiskutusta."

        Eli tuo Blue Efficiency on vanhempi Euro5 versio ja Blue Tec on uudempi Euro 6 (?).

        "Mieti nyt saman tien, oletko hakemassa halvinta vai hyvin hoidettua. Ne ovat kaksi eri autoa."

        En tiedä kenelle kommentoit, mutta laitoin ihan van esimerkin vuoksi pari myynti-ilmoitusta joissa kilometrit ovat todalla laajalla haitarilla jossa hyvin pidetystä yksilöstä on vaikea sanoa onko autolla ajettu 116tkm vai 316tkm.

        Avaus kiinnostaa vaikka E-sarjalaiset eivät istelleni ole se ensimmäinen kiinnostuksen kohde, mutta samaa moottori- ja vaiheistotekniikkaa on myös C-sarjalaisista. W204 ja W205 kiinnostaa, mutta mielessä on toki käynyt jonkin hieman vanhemman ja edullisemman, mutta hyvinpidety laitteen hankinta eikä E ole kokonaan pois suljettu.

        Ongelmana on se, että automatilla seuraavan käytetyn halutessani en oikein uskalla kovin paljoa ajettuihin koskea, vaikka MB:n automaateilla onkin ok maine kokonaisuudessaan. Ideaalia olisi ett'ei automaattivaihteisella autolla olisi ajettu yli 60tkm, mutta se laitta rattaan myös omaan hintahaarukkaansa.

        Sama ongelma tulee vastaa "Dead-life" huoltojen kanssa, jotka ovat niiden puolesta saarnaavien vakuuteluista huolimatta järjettömiä moottorin pitkäikäisyyden kannalta. Säästöä vääräsä paikassa. Itse menen vanhalla lyhyellä kaavalla kaikissa autoissa.

        "Moottorikoon valinta on helppoa: ellei nelodieselin kyyti riitä tai dieselin kolina rikkoo korvat, joudut maksamaan lisää V6:n käyttökustannuksissa, ..."

        Itse en ole kokonaan poissulkenut "sivistynyttä" bensakonetta seuraavaksi, ehkä 2-litrainen, mutta venttilonti sen suhteen menossa ;-)

        "Mieti Avantgarde vielä kertaalleen. 17" rengaskoko, joka on Saksassa kiva ajaa on sekä meluisa että levoton Suomen uraisilla teillä ja Avan Artico keinonahka on sekä hiostavaa että haurasta."

        Onko noita keinonahka-versioita laajemminkin MB:n malleissa ja hieman tuoreemmissakin autoissa? Sitten näkee ilmoituksia puolinahasta, eli istuinosa-selkänoja kangasta ja reunukset nahkaa, aitoa vai keinosellaista?

        Testaamatta 17" ei vielä kuulosta kovin pahalta kun liikenteessä näkee aivan liian matalaprofiilisia rengaistuksia, ilmeisesti 18" mutta tokihan 16" rengaskoko tarjoaa enempi mukavuuttaa ja ovat bonuksena hieman edullisemmat uusittaessa. Sisukset taasen mieluummin kangasta tai kunnon nahkaa.

        Ja vielä yksi juttu. Jos 60.000 ajettu on budjetissa, sitten katsoisin vain parasta oikeasti alle 100.000 ajettujen yksilöiden joukosta enkä vähimmän ajetuksi väitettyä.

        204 Ceen saa tuossa hintaluokassa vielä parhaimmillaan tehtaan 2 vuoden Junge Sterne takuulla, jolloin myyjä on jo selvittänyt auton taustat ja takuu toimii myös Suomessa.

        W211 taitaa olla jo ikäluokkaa, jolle ei enää JS takuuta saa, mutta jokainen 205 on vielä riittävän nuori, kunhan vain historia täsmää.


      • MBbeQkZ
        E220_CDI kirjoitti:

        320 Bluetec on vanhan OM642 3.0 V6 turbodieselin ureaversio, jota tehtiin jo viime vuosikymmenellä juuri W211 facelift sarjaan USA markkinoille. 320 ja uudempi 350 CDI on sama peruskone. Jos perustelusi bensamoottorille on sivustynyt käytös, niin koeaja juuri tuo V6 320 CDI mallina (tai 280 softavarianttina). On nimittäin viehättävä moottori, joka käy vähintään yhtä sivistyneesti kuin bensanelikkokin. Eikä ole ketjuongelmia. En ymmärrä, missä suhteessa bensanelikko pärjäisi tuolle kuutosdieselille? Vähemmän nokkapainoinen? Ja se nelonen tulee aina 5G- ja V6 aina 7G automaatilla.

        OM642 V6 on aina sama kestävä peruskone näissä malleissa 204, 205, 211 olipa sen tunnus 280, 300, 320 tai 350.

        204 korisen voit ostaa alkupään mallina vanhalla 646 neloskoneella, jossa 200 ja 220 ovat lähellä toisiaan. Kestää, mutta kuluttaa litran enemmän. Uudempien vuosimallien 2009 alkaen 651 koneessa 180 ja 200 ovat yhdellä ja 220 ja 250 kahdella ahtimella ja paremmin hereillä hitailla nopeuksilla. Vielä pari vuotta uudempi tuo 7G-Tronicin myös nelosdieselin kaveriksi myös Ceessä ja sitten on kuskin vika jos polttoainetta menee enemmän kuin Priuksella.

        Tekisin valinnan C ja E sarjojen välillä seuraavasti: C ajettavaksi ja E mukavaan kyytiin.

        Sekä 211 että 204 puolinahka on puoliksi Artico keinonahkaa. Ellet jaksa ompeluttaa kehnoja muoveja oikeaksi nahaksi, osta suosiolla joko kangasverhoilu tai kokonahka.

        17" vanteille sopivan renkaan melu on kuuntelijasta kiinni. Oman 204 Ceen komeat 5*2 puolaiset vanteet lähtivät vaihtoon kun kesärengas oli nastoja meluisampi. Ei se ehkä jotain muuta autoa meluisampi ole, mutta Mersuksi tarpeettoman meluisa MINUN MIELESTÄNI. Pulteilla ne on kiinni ja alkuperäisillä aluilla saa aina vaihtaa replicavanteet halvoilla uusilla renkailla.

        60.000 km automastin iäksi tuntuu hassulta ajatukselta. Tilan puutteen vuoksi vaihtoon lähtenyt W204 C oli hyvien teknisten valintojensa turvin nelinkertaisella ajomäärällä yhä mukavampi ajaa kuin Vehon saman korimallin uusi perusauto pienemmällä moottorilla, huonommilla valoilla ja istuimilla sekä ilman dolby surround ääntä.

        Mersuun liittyy illuusio, jolla ei ole sinänsä käyttöarvoa, eikä se osoita kestävyyttä tai paremmuutta millään tavoin. Mutta joku pari sataa tuhatta ajettu hyvin hoidettu pitää vielä tuntua siltä kuin se ei olisi koottu osista, vaan kaiverrettu yhdestä täyteisestä graniittilohkareesta. Irtonaiset räminät asettavat kilometrit tai hoidon epäilyksenalaiseksi?

        2008 tuli käyttöön DSB, Digital Service Booklet. Jokainen merkkihuolto ja korjaus kirjautuu Daimlerin tietokantaan. Auton elektroniikka on omistajan armoilla, mutta DSB historiaan ei mittarinruuvaaja pääse käsiksi. Omani on toivotettu Veholle tervetulleiksi ilman niuhotusta tuontiautosta. Kysymäni voimansiirron lisäöljynvaihdotkin luvattiin mahdollisiksi, mutta tarpeettomiksi, koska Saksassa on samat öljysuositukset (kulutuksen vuoksi) kuin meillä pakkasen vuoksi. Kumpikin tulokas on meillä jatkanut katkotonta huoltolokiaan Veholla eikä myydessä ollut vaikeuksia vakuuttaa seuraavaa ostajaa rehellisestä historiasta. Merkkihuollettu voi olla ajomäärän tarkistuksen suhteen hyvä idea, koska 100 ja 300 tuhatta ajettu voi tuntua samanlaiselta. Testereillä saa kiinni pölhöimmät vedätykset, mutta vedättäjiä on myös osaavia.

        "Jos perustelusi bensamoottorille on sivustynyt käytös, niin koeaja juuri tuo V6 320 CDI mallina (tai 280 softavarianttina)."

        Ongelmana on se, etteivät nuo hienommat ja "sivistyneemmät" suuret dieselitkään oikein hyvin sovellu käyttöön jossa on runsaasti pätkäajoa. Myös käyttömaksujen, verojen ja vakuutuksien suhteen raapaisevat kukkaroa.

        "En ymmärrä, missä suhteessa bensanelikko pärjäisi tuolle kuutosdieselille?"

        Yleisissä käyttökustannuksissa ;-)

        Vaikkapa Audi Q7 3-lirtan koneella rokottaa pelkkänä rekisteröntimaksuna noin 3000 euroa näillä leveysasteilla ja siihen päälle vuosittaiset käyttömaksut.

        Ps. Muuan tutun kaveri osti supersiistin BMW x5 vm. 2003 isolla diesel-koneella ja automaatilla olettaen käyttöönottomaksun koskevan vain auton ensimmäistä rekisteröintiä ... hän saa kukkaroa vahvasti keventävän ikävän yllätyksen.

        Itse asiassa juurikin pohdin kumpaan lopulta tulen päätymään ja olen ajatellut hieman selvittää onko MB-bensakoneeseen Flex Fuel sovellettavissa ja onko se loppupelissä hyödyllinen / mielekäs lisä-ratkaisu jos bensaan päätyy.

        "Tekisin valinnan C ja E sarjojen välillä seuraavasti: C ajettavaksi ja E mukavaan kyytiin."

        Jokin aika sitten oli puoli päivää lainassa face lift W211 - 220CDi automaatti ja oli hieman yllättynyt se kun äkikseen tuntui pienemmältä kuin ulkoa näytti.

        "60.000 km automastin iäksi tuntuu hassulta ajatukselta."

        Käytettynä en oiken uskalla enempi ajettuun automaattiin koskea merkistä riippumatta, kun ei voi tietää miten sitä on käytetty ja huollettu. Jotkut saavat hyvänkin automaatin rikki reiluassa 100tkm virheellisten käyttötapojen vuoksi.

        "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

        - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

        Sitten vielä nuo mekaniikan pitkäikäisyyden kannalta mielettömät "Dead-Life" huollot ... jonka vuoksi nykyisin ei uskalla ostaa paljon ajettua käytettyä, edes perusmekaniikaltaan kestävää mallia.

        Ps. Itselläni on ollut tapana käytettyä ostaessani vaihtaa tai vaihdattaa _kaikki_ nesteet ja suodattimet, jotta varmuudella pääsee puhtaalta pöydältä liikkeelle. Poikkeus jos laskuista käy ilmi, että jokin ko. toimenpiteistä on juuri tehty.

        Sitten perinteiseen tahtiin moottorin ölyhuolto, "Long-Life" fundamentaalikkojen vakuutteluista piittaamatta. Olen vaihtanut myös manuaalin ja perän oljyt, joko 60-80 tkm tai kolmen vuodene välein, joskus maksimi 5-vuotta. Eivät ne perän öljytkään ikuisia ole ja siksi osalla josskain vaiheessa alkaa rattaissa olla oireita, jotka olisi ollut vältetteävissä öljyhuollolla jota liikkuvat rattat kovasti kaipaavat, eivät kondensio-vesittynyttä kuravelliä.

        Sitten yksi kukkaroa hieman raapaiseva vaihtoehto olisi käytetty GLC jolla saisi sen kaipaamansa mukavemman istuinkorkeuden, päästen istuinmataluuden kuopasta kömpimisistä pois, jota selkä kiittäisi. Ensi vuonan niitä alkanee olla enempi saatavilla käytettyinä. Ellei sitten katse siirry myös muiden merkkien vaihtehtoihin.


      • MBbeQkZ
        E220_CDI kirjoitti:

        Ja vielä yksi juttu. Jos 60.000 ajettu on budjetissa, sitten katsoisin vain parasta oikeasti alle 100.000 ajettujen yksilöiden joukosta enkä vähimmän ajetuksi väitettyä.

        204 Ceen saa tuossa hintaluokassa vielä parhaimmillaan tehtaan 2 vuoden Junge Sterne takuulla, jolloin myyjä on jo selvittänyt auton taustat ja takuu toimii myös Suomessa.

        W211 taitaa olla jo ikäluokkaa, jolle ei enää JS takuuta saa, mutta jokainen 205 on vielä riittävän nuori, kunhan vain historia täsmää.

        "204 Ceen saa tuossa hintaluokassa vielä parhaimmillaan tehtaan 2 vuoden Junge Sterne takuulla, jolloin myyjä on jo selvittänyt auton taustat ja takuu toimii myös Suomessa."

        Belgian Car Pass on melko luotettava todellisten kilometrien suhteen:

        - http://www.car-pass.be/en/about-car-pass

        Varsinkin tuoreahkoa autoa (s205 & GLC) etsiessä tavoite olisi löytää se suoraan ensimmäiseltä omistajalta (kuten yleensäkin jos vain mahdollista) ja yleensä mieluummin hieman varttuneemmalta henkilöltä, jotka huollattavat autoaan marmorilla ja joilla on ainakin teoreettisesti hieman maltillisemmat auton käyttötavat.

        Tosin melko useinkin edellä mainitut autot siirtyvät autoliikkeeseen seuraavan vaihdon yhteydessä ja merkkiuskollisilla merkkiliikkeeseen.

        Kuitenkin näitä rattaita valitessa joutuu hakemaan kompromissejä hintaluokan ja yleisten käyttökulujen suhteen, kun ei ole "Money" Floyd Mayweatherin vapaata budjettia ;-)

        - http://www.celebritycarsblog.com/celebrity/floyd-mayweather/

        - $ -


      • E220_CDI
        MBbeQkZ kirjoitti:

        "204 Ceen saa tuossa hintaluokassa vielä parhaimmillaan tehtaan 2 vuoden Junge Sterne takuulla, jolloin myyjä on jo selvittänyt auton taustat ja takuu toimii myös Suomessa."

        Belgian Car Pass on melko luotettava todellisten kilometrien suhteen:

        - http://www.car-pass.be/en/about-car-pass

        Varsinkin tuoreahkoa autoa (s205 & GLC) etsiessä tavoite olisi löytää se suoraan ensimmäiseltä omistajalta (kuten yleensäkin jos vain mahdollista) ja yleensä mieluummin hieman varttuneemmalta henkilöltä, jotka huollattavat autoaan marmorilla ja joilla on ainakin teoreettisesti hieman maltillisemmat auton käyttötavat.

        Tosin melko useinkin edellä mainitut autot siirtyvät autoliikkeeseen seuraavan vaihdon yhteydessä ja merkkiuskollisilla merkkiliikkeeseen.

        Kuitenkin näitä rattaita valitessa joutuu hakemaan kompromissejä hintaluokan ja yleisten käyttökulujen suhteen, kun ei ole "Money" Floyd Mayweatherin vapaata budjettia ;-)

        - http://www.celebritycarsblog.com/celebrity/floyd-mayweather/

        - $ -

        Voimansiirton öljynvaihdoista samaa mieltä ja kieltämättä kuutosen kaksi lisäsylinteriä eivät kulje mukana ilmaiseksi.

        Mutta huoltohistorian selvittämisessä DSB auttaa, kun vaikkapa voimansiirron öljynvaihtojen selvittäminen ei jää myyjän ehkä löytämien paperikuittien varaan.

        Ellet välttämättä tarvi GLC:n suurempia tiloja, on GLK:n tekniikka pitkälti samaa, mutta paljon säästöpossuystävällisemmin hinnoiteltuna. Ulkonäkö tosin on klassisempaa mallia. Mutta käytännöllinen, kun kaikki kulmat näkyvät kuskin paikalle. Paras C on minusta X204, eli GLK.

        Vaatimuksesi hyvästä ja rehellisestä historiasta on hyvä. Tässä hintaluokassa ei kannata ostaa rakennussarjaa, kun tuolla hinnalla saa kyllä ehjiäkin.


      • MBbeQkZ
        E220_CDI kirjoitti:

        Voimansiirton öljynvaihdoista samaa mieltä ja kieltämättä kuutosen kaksi lisäsylinteriä eivät kulje mukana ilmaiseksi.

        Mutta huoltohistorian selvittämisessä DSB auttaa, kun vaikkapa voimansiirron öljynvaihtojen selvittäminen ei jää myyjän ehkä löytämien paperikuittien varaan.

        Ellet välttämättä tarvi GLC:n suurempia tiloja, on GLK:n tekniikka pitkälti samaa, mutta paljon säästöpossuystävällisemmin hinnoiteltuna. Ulkonäkö tosin on klassisempaa mallia. Mutta käytännöllinen, kun kaikki kulmat näkyvät kuskin paikalle. Paras C on minusta X204, eli GLK.

        Vaatimuksesi hyvästä ja rehellisestä historiasta on hyvä. Tässä hintaluokassa ei kannata ostaa rakennussarjaa, kun tuolla hinnalla saa kyllä ehjiäkin.

        Yes, kyllähän tuo itselläni hieman huomiotta jäänyt GLK:n voisi ollai ihan mukiin menevä laite itsessään (toki koeajamatta) konservatiivisemmästä muotoilustaan huolimatta ja oletettavasti ei vastaavasti ongelmainen kuin kuulema ML. Miten lienee kulutuslukemat ja matka-ajon hiljaisuus.

        Sitten konehuoneeessa valinnat ovat hieman "haasteelliset" eli joko V6 bensa tai vierastamani BlueEfficiency-teknologia paitsi GLK 350 CDI 4Matic (231PS) 2010–2012 2,987 cc (182 cu in) 24V V6 turbo (OM 642 LS DE 30 LA) jo sviimeisimpiä haluaa.

        Noilla koneilla tosin verluontoisetkin maksut kiipeävät ilmeisen vikkelästi.

        GLK: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_GLK-Class

        "Mercedes-Benz GLK-Class Review"

        - http://www.edmunds.com/mercedes-benz/glk-class/

        Seuraavalta autolta kaipaisin monipuolisuutta niin, että tarvittaessa polkupyöränkin saisi helposti kyytiin ja mieluusti tasainen pinta etuistuimien selkänokiin saakka kun takarivin selkänojat kataa. Plussa olisi jos tilan pituus sallisi ottaa vaikka siestat pitkällä matkalla.


      • E220_CDI

        Vasta koeajamani 2013 mallinen GLK 220 4Matic oli minulle positiivinen yllätys, sekä tuhansien kilometrien keskiarvona kertyneen kuutosen alittavan keskikulutuksen että hiljaisuuden osalta. W212 E-sarjalainen saattaa jopa jäädä tappiolle omassa bravuurilajissaan mukavuudessa ja pehmeydessä?

        Lyhyt tumppihan se on, mutta jos tavaratilan pituus riittää, niin suurempien kustannusten vastineeksi saa kovan nelivedon henkilöauton takapainoisella voimanjakosuhteella.


      • MBbeQkZ
        E220_CDI kirjoitti:

        Vasta koeajamani 2013 mallinen GLK 220 4Matic oli minulle positiivinen yllätys, sekä tuhansien kilometrien keskiarvona kertyneen kuutosen alittavan keskikulutuksen että hiljaisuuden osalta. W212 E-sarjalainen saattaa jopa jäädä tappiolle omassa bravuurilajissaan mukavuudessa ja pehmeydessä?

        Lyhyt tumppihan se on, mutta jos tavaratilan pituus riittää, niin suurempien kustannusten vastineeksi saa kovan nelivedon henkilöauton takapainoisella voimanjakosuhteella.

        Tuo alustan toiminan kuvaus on pelkkää plussaa, sillä kovahkon sporttisuuden sijaan haen mukavuuspainotteisuutta, eli epätasiasuuksien mielummin hyvää suodatusta, nikamat kiittävät ;-)

        Sitten eri merkkiin ja eri tyyppiseen katsellessa Ford S-Max ja Power Shift voisi olla kiinnostava yhdistelmä. Auto on kaipaamani minipuolinen ja sen ajettavuutta sekä hiljaisuutta kiitellään, joskaan en vielä ole testannut.

        Ensi vuoteen jos odottelee vaihtoa, niin nyt uusimpia S-Maxeja alkaa tulla enempi käytettyinä saataville maltillisilla kilometreillä. Viimeisimmät edellisen version mallit vs. uusin alkaa olla hieman kinkkinen tilanne, eli saattaa kannattaa odotella, jos tuohon lopulta päätyy.


    • ikitomaatti

      Automaattilaatikkoon ei tarvitse huolto-ohjelman mukaan vaihtaa öljyt kuin kerran 60.000 km:n kohdalla. Kyllä saksalainen insinööri tietää. Eri asia on sitten se korvaako tehdas jos auto on rippikouluikäinen ja sillä on ajettu 700.000 km vaihtamatta vaihteiston öljyjä ja vaihdelaatikko sattuu poikimaan.

    • geew
    • Persu_Wanker

      Persun Wanker on varma valinta ja sitkeä jauhamaan. Sen päästöjen on todett persukriittisissä testeissä olevan BIOHAJOAVIA ja itseasiassa täyttä paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe