A380 valmistus loppuu

Kaikkeaaikansa

Tänään tuli tieto että valmistus puolittuu joka tarkoitaa sitä että kahden vuoden kuluttua kokoonpanohallista rullaa ulos viimeinen ilmojen jättiläinen. On sääli ettei lentoyhtiöt ottaneet konetta omakseen, yhtä aasialaista lukuunottamatta.

17

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voivoiyksinkertaista

      Taas trollaaja ei ole ymmärtänyt mitä uutisissa on lukenut.

      • Jahyvin

        Kyllä on ymmärtänyt, kone ei mene kaupaksi ja sen valmistus tullaan lopettamaan. Se ettei sanottu suoraan että valmistus lopetetaan johtuu yksinkertaisesti siitä syystä että tilauksia otetaan vielä sisään.


    • msmsmmsmssm

      Taitaa olla liian iso kone. Kysyntää on pienemmille laajarunkokoneille kuten B777, B787 ja A350.

      • Jahyvin

        Juuri näin, näitä tilataan nyt.


    • Jaskanddn

      Tuotannon pudottaminen puoleen tarkoittaa että tuskin tekevät koneesta enää voittoa eli tuotantoa tuskin jatketaan kovin montaa vuotta. Lentoyhtiöiden kiinnostus konetyyppiä kohtaan pienenee entisestään.

      Olisi mielenkiintoista nähdä paljonko jokainen lennetty matkustaja tuottaa lentoyhtiölle eri konetyypeillä. B787 kuluttaa vähän ja niitä on myyty puoli-ilmaiseksi tuotannon viivästysten ja vakavien vikojen takia. A350 on vielä harvinainen konetyyppi

    • Nouilmmaa

      777 on kai isoista tän hetken para kone? Sillä pystytään lentämään vajaanakin niin ettei lentoyhtiölle tule hirveästi persnettoa. 380 ongelmana kai on juuri noi vajaatäytöt, aina pitäis olla jokainen paikka myyty. Se on luonnollisesti himpun vaikeampaakin kuin koneilla joissa on vähemmän penkkejä.

    • NiHaoma
    • Lentelijä

      A380:n ongelmana on järjetön polttoaineenkulutus, samalla reitillä menovettä kuluu puolet enemmän verrattuna B777. Lisäksi koneissa on havaittu rungon halkeilemista yläkerroksen takaovien alueella johtuen järkyttävän kokoisen peräsimen runkoon lennon aikana auheuttamasta mekaanisesta rasituksesta. Tämä lyhentää koneen elinkaarta 10:llä vuodella eikä halkeamia voi korjata. Koneiden aftersales edellämainituista syistä haastavaa. Nämä syyt pitävät tilauskirjat ohuina..

      • EiAbsoluttinen

        Koneissa polttoaineenkulutusta arvioidaan matkustaja per matkayksikkö, joten iso kone voi kuluttaa enemmän. Edellyttää vain että lippuja saadaan myytyä riittävästi.


      • Tuomatkalainen

        A380 ON taloudellisempi-- n. 15-20% vähemmän löpöä per lärvi ja siten myös hiilidioksidipäästöjä per lentomatkustaja -- kuin muut vastaavat mannertenväliset isot matkustajakoneet.

        Koneen ongelma on pikemminkin myytyjen lippujen määrä, jotta tuo taloudellisuus toteutuisi, kuten EiAbsoluuttinen juurikin kommentoi.

        Olen lentänyt koneella (Qantasin Sydney-Dubai-Lontoo) ja on se vaan hieno kone, juuri sen tilavuuden takia. Lento on tilavampi ja hiljaisempi eli on helpompi unohtaa olevansa lentokoneessa. Ero on samanlainen kuin joku Viking Linen ahdas & äänekäs Ahvenanmaan lautta tyyliin M/S Rosella vs. Grace (tai Europa vs. Serenade/Symphony, jos on Tallink Silja ihminen), noin niin kuin miellyttävä elämys/kokemus kannalta. Jos istut koneessa 3 tuntia, se on vähän kuin Onnibussi tai juna, että mitä väliä. Mutta jos istut koneessa väkisinkin 24 tuntia niin ei ole ihan sama, että nukutko pallilla, VR:n tuolissa, hetekalla vai kunnon hotellisängyssä.

        Kone ON ekologisempi, joten meiltä matkustajilta vaadittaisiin enemmän epäitsekästä joustoa matkustusaikojen suhteen sen sijaan että lentoaikataulujen pitää sopia /- 2t juuri meidän omiin aikatauluihimme, mikä on ihan hullua itsessään. Jos ja kun finski lentää Etelä/Pohjoisamerikkaan tai Oseaniaan, niin kyllä finskin kannattaa silloin ihan itsensä vuoksikin ottaa se puolipäivää ihan vaan paikkojen ja kulttuurin katseluun, kun kerran sinne asti pääsee. Sama pätee kaikkiin matkustajiin maailamn kuudella mantereella.


    • Tuomatkalainen

      "On sääli ettei lentoyhtiöt ottaneet konetta omakseen, yhtä aasialaista lukuunottamatta."

      Täikammalla jos harotaan -- sori! -- niin Emiraatit ovat toki Aasiaa, mutta suomalainen varmaan hahmottaisi paremmin jos sanoisi Arabiemiraatit, kun YAE nyt on koneen suurin mesenaatti.

    • LiianIso
    • jään_kaipaamaan

      Oli se hieno kokemus, A380. Samalla reitillä tuli koettua B474 ja sitten tuo, mutta kyllä Airbus oli matkustusmukavuudessa voittaja.

      Ongelma on juuri siinä, että jättikoneet kelpaavat yllättävän harvalle reitille ja kun lentokentät ovat ruuhkaisia, ja vaihtaminen työlästä, ihmiset mieluummin maksavat enemmän suorasta lennosta kuin alistuvat isojen hubien vaihtomatkustajiksi. Tai vaihtavat pienellä kentällä, kuten Helsinki.

      • jään_kaipaamaan

        *B747 piti tietysti olla, vanha jumbo siis.


    • LH440

      Tässä kun spekuloidaan A380 tulevaisuutta niin kukaan ei ole miettinyt että mitä EK tekee kun vanhimmat A380 tulee vaihtoikään. Mikä on EK vaihtoehto jos eivät uusia A380 enään tilaa? Mä uskon että EK tulee tilaamaan 50-100 kpl lisää A380 ja tällä saadaan Toulosen kokoonpano pidettyä hengissä muutaman vuoden kauemmin. EK:lle ei varmaan myöskään tuota ongelmaa jos poistuville 10-15 vuotta vanhoille A380 ei löydy markkinoita. Se lennättää ne Mojaven autiomaahan odottelemaan parempia aikoja.
      Itse oon lentänyt A380:lla 30 lentoa 8 eri yhtiöllä.

    • nopeesuora

      Ei kysyntää, ei tuotantoa.
      Ennustettiin kehitys väärin.

      Lentävä elefantti on toki hieno, mutta epäkäytännöllinen useimmilla reiteillä.

      • Kkdkddkd

        A380 olisi pitänyt tulla markkinoille 10 vuotta aiemmin jolloin nelimoottorisille olisi ollut vielä kysyntää. Nykyään suositaan pienempiä kaksimoottorisia laajarunkokoneita, ovat taloudellisempia ja helpompi sijoittaa uusille reiteille. A380 on niin iso ja painava että vaikka kiitoradalla mittaa tarpeeksi, rullaustiet eivät välttämättä kestä koneen painoa vaurioutumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe