Asperger-työntekijän johtaminen

arkkitehti12345

Moi!

Kertokaahan, että kuinka Aspergerin syndrooman sairastavan saa nuodattamaa työpaikalla annettuja ohjeita. Olen täysin uudessa tilanteessa ollut nyt 3 kk, kun yritykseemme palkattiin sovelluskehittäjäksi aspergeria sairastava ja minun on hyvin vaikea saada pidettyä kokonaisuuden laadusta kiinni, kun hän tekee oman päänsä mukaan. Onko kysymys nyt siitä, etten minun tulisi perustella asiat paremmin? Olen käynyt keskusteluja ja minusta on lopulta ollut samaa mieltä kanssasi, mutta tekee kuitenkin lopulta oman päänsä mukaan ja usein vähän sieltä, mistä aita on matalin.

17

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos_ei_hoida

      työtehtäviään sovitun mukaisesti, sitten potku persukseen, oli "assi" tai ei.

    • assiperäpassi

      Aspergertyypithän on tyypillisesti tiedemiestyyppiä. Tiedemiehestä saa laiskan ja epämotivoituneen insinöörin. Totuushan on se, että aspergereja harvemmin kiinnostaa käytäntö, mutta sitäkin enemmän teoria.

    • kempoitsekin

      Attwoodko vai kuka kirjoitti että assille täytyy antaa ohjeet kirjallisesti. Kuulostaa urpolta, mutta auttaa, vai sanosinko, on välttämättömyys

    • Vesimies84

      Itse voin sanoa asperger-tapauksena (mies), että hoidan annetut työtehtä-
      vät kunnialla läpi, toinen luokka ja
      liikutus on sitten toimeentuleminen
      työpaikan ylläpidon kanssa, arvos-
      tavatko he minun työpanosta ja ole-
      mista ko. työpaikalla. Jos eivät arvosta,
      niin en tietenkään viihdy ko. työpai-
      kassa, ja jos työpaikalla tulee olla aa-
      mu 7:ltä tai 8:lta, niin se on oltava tai
      muuten tulee luonnollisesti lopputili
      ja potkut työpaikalta. Joillakin asper-
      ger-tapauksilla on vielä lisäoireena
      ADD (keskittymishäiriö) tai ADHD (ylivilkkaus) tai Skitsofrenia (jakomielitauti).

      Työpaikoissa on hyvä olla ylläpito
      eli johtoporras ja esimiestaso mut-
      tei niin että ovat kuin Adolf Hitler
      käskynjakajina eli kansan kielellä
      sanottuna kusipäisiä mulkvisteja
      vaan ottavat ystävällisesti huo-
      mioon jotka ovat ko. työpaikan
      palkollisia eli työntekijöitä, käy-
      vät asiallista vuoropuhelua
      työntekijöiden kanssa, että työn-
      tekijöille tulee tunne että on hyvä
      tulla töihin seuraavanakin päivä-
      nä ja että ko. työpaikan ulkopuo-
      linen asiakaskunta myös arvostaa
      tätä ko. työpaikkaa kun puitteet
      ovat kuosissa eikä ole vilppiä ja
      taloussotkuja ilmassa. Vastuu on
      ylläpidolla hyvän työilmapiirin
      luomisessa, tuolloin voimme hy-
      vällä omalla tunnolla puhua soli-
      daarisuusperiaatteesta.

      Joo onhan se vielä tänäkin päivänä
      ikävää, olitpa kehitysvammainen,
      autisti, asperger, CP-vammainen,
      halvaantunut, invalidi tai skitso-
      freenikko, sinua karsastetaan tietyissä porukoissa, ajatella, vielä vuonna 2016!
      Itse sanon piutpaut moisille ennakko-
      luuloille, vaikka itse pärjään suhtkoht
      hyvin omassa elämässä, vain ystä-
      vyyssuhteiden luominen ja niiden yl-
      läpito, ruoanlaitto sekä setelien ja
      kolikoiden käyttö ja hintojen vertailu tuottaa ongelmia, siivous, pyykkäys ja laskujen maksukin taasen onnistuvat ja käytöstavoissani ei pitäisi olla mitään
      kummeksuttavaa ja paheksuttavaa,
      vain ympärilläolijoiden (joidenkin)
      ennakkoluulot saavat minut kum-
      mastelemaan että vieläkin joissain
      kohdin ajatellaan kuin Natsi-Saksassa
      kun juutalaiset, romanit ja afrikka-laiset saivat huutia Joseph Goeb-
      belsin ja Adolf Hitlerin palopuheis-
      sa ja Alfred Rosenbergin vihakir-
      joituksissa.

      Mutta näin kirjoitan.

    • näinminä

      Minusta koskettava tämä esimiehen kirjoitus.

      Minulle ainakin pitää kertoa kirjallisesti tai ääneen kuinka joku ikäänkuin yläpuolellani oleva ajattelee. En sitä tiedä, jos hän ei sitä kerro, vaan hössään innoissani omiani ihmeissäni ja surullisena tyytymättömyydestä. Ja vähän harmistuneena, että miksi eivät voi ajoissa kertoa kuinka ajattelevat, jotta voisin ottaa sen huomioon.

    • Assinäiti

      Tyypillisesti pitäsi asiat käydä läpi lyhyinä kokonaisuuksina. Pitkien polveutuvien ohjeitten ja suunnitelmien noudattaminen usein ylivoimaista.
      Usen välttämätöntä saada ymmärtämään perustelut miksi joku asia tehdään tietyllä tavalla.
      Joskus vain täysin mahdotonta saada ymmärtämään miksi hänen tapansa tehdä asiat ovat väärin. Se peruste että joku asia pitää tehdä niinkuin pitää vain siksi että pitää ei riitä.

      • hgjfkdlsö

        Metsään menee ohjeistuksesi.


    • 0000100101

      Listaa asiat paperille selityksineen että mitä pitäisi tehdä ja miksi näin ja annat sen aspille.

    • Arkkitehti123456
    • sipulk

      Vaikuttaa enempi aloittajan persoonallisuusrasismilta kuin todelliselta tilanteelta, sillä jos johonkin yritykseen oikeasti rekrytoidaan diagnosoitu asperger, siitä mahdollisesti koituvista ongelmista todennäköisesti keskutellaan ensin johdon kesken tai jokatapauksessa esimiehillä syytä käydä sitä läpi ihan siellä yrityksessä paremminkin kuin nettipalstoilla huutelemalla.

      Introvertin koodarin saa ruotuun asettamalla selkeät tavoitteet ja karsimalla ikävien rutiinien määrää, koska se voi olla ongelman ydin, sillä pakottamalla turhanpäiviäisinä kokemiinsa tehtäviin jotkut luovat ja älykkäät turhautuvat eivätkä koe tekevänsä sitä mihin kykynevät ja mihin yritys oikeasti heiltä tarvitsee. Siis vähemmän pakollisuutta ja tarpeettoman karsiminen olennaisesta. Työntekijän motivaatio on kuitenkin tärkein voimavara yritykselle, eikä siihen pitäisi olla varaa pelkästään hierarkian vuoksi. Mutta keinot riippuu ko. henkilön todellisesta persoonallisuudesta ja se mahdollinen aspergeytenä nähty vain yksilön kommunikaation liittyvä erilaisuus.

      • mrspock

        Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Asperger-kirjohan on monipuolinen, joten en voi olla sata varma, että ohjeet toimivat Selvät kirjaimelliset ohjeet auttaa. Yksikäsitteiset ohjeet ehkä auttaa "tavallisiakin" työntekijöitä . Vrt fingerporimaisesti monitulkinnanvaraiset ohjeet voi olla heikkoja tämänkaltaisille tapauksille,


    • Näpertelijöitä

      Työtoverina asperger on haastava, sillä olen huomannut etteivät he kykene pitämään kiinni aikatauluista, eivätkä ymmärrä asioiden tärkeysjärjestystä. He ikäänkuin aloittavat reunasta ja puskevat työtänsä 8 tuntia, joskus puuhastellen täysin toisarvoisen työn parissa.

    • Itsenäisiä

      ovat ja tunnollisia sekä helppoja johdettavia, jos vaan ottaa huomioon heidän määrätietoisuutensa ja johdonmukaisuutensa eikä aliarvioi heitä. Niinpä ahkeruutensa ja keskittymiskykynsä takia sopivat mm. ohjelmointitehtäviin https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005581946.html

      • Breda

        Kiintoisa ketju. Vaikuttaa minusta siltä, että ketjun aloittaja on hämillään tilanteesta paljolti siksi, että hänen tietonsa aspergerista ovat puutteelliset - kuten melkein kaikilla ns. tavallisilla ns. normaaleilla ihmisillä. Jos aspergerin yhteydessä puhuu 'sairaudesta' , ei ole kyllin tietoinen siitä, miten asperger olennaisesti eroaa kaikista varsinaisista sairauksista.

        On ainakin ulkomailla firmoja, jotka ovat palkanneet erityisesti juuri asseja sellaisiin tehtäviin, joista he selviytyvät ns. normaaleja ihmisiä paremmin ja virheettömämmin. Silloin assien menestymismahdollisuudet ovat hyvät, jos alun perin palkkaava firma on todella tietoinen siitä, mikä aspergerin syndrooma oikein on ja millaisia todellisia vahvuuksia asseilta löytyy. Jos firman päättäjät eivät oikein näitä asioita tiedä ja ymmärrä, on vaara että assi-työntekijä yritetään painostamalla tunkea ns. normimuotiiin. Se on aivan perusvirhe ja johtaa todennäköisesti siihen, että työsuhde epäonnistuu ja firma menettää ne assin vahvuudet, jotka olivat tarjolla.


    • tukihoito

      Lähes näkymättömiä oireita saa pysyvästi vähentymään esimerkiksi korianteriuutteella, jota on käytetty tukihoitona Yhdysvalloissa jo vuosia. Suomeen lääkettä tuo espoolainen Lootuskauppa.

    • info888888888888

      Jos olet tietoinen mihin henkilö pystyy ja tiedät, että hän voisi tehdä jonkin tehtävän paremminkin niin sinun on vain oltava mahdollisimman suorasainainen mutta myös kehuttava jos jotain kehuttavaa on (tyyliin tehtävää katsoessa sanottava suoraan "Tuon sä pystyt tekemään vähän paremmin, mutta nämä on tehty loistavasti ja voi olla noin kun nyt ovat")

      Asperger on osa autismin kirjoa ja heille on parasta sanoa ihan suoraan ja viimeisen asti selkeästi asiat ja kärsivällisesti.

      Jos työntekijän työssä ei ole mitään moitittavaa muuten kuin se, että selvästi pystyisi tekemään jonkin asian paremmin, mutta tekee helpomman kautta ja tyytyy siihen kunhan vain toimii, niin sinun pitää vain motivoida työntekijä ottamaan haasteita kehumalla sitä mikä on hyvin ja pistettävä tekemään jonkin vähän paremmin jos selvästi henkilö on siihen kykenevä mutta vain laiska.

      Itselläni on Aspergerin lisäksi ADHD ja opiskelen ICT-asentajaksi. Itse ainakin olen huomannut ettei opettajan ole tarvinnut minulle sanoa kuin "Noi 3 vastusta on kolvattu hyvin, mutta toi 1 vastus X kohdassa Y voisi olla paremmin kolvattu, mut jos se sulle kelpaa ja piiri toimii, niin se on hyvä" ja meikäläiselle menee vittuilu vaihde päälle ja sitten kolvataan kunnolla ja ylimääräiset tina jämät pyyhitään oikein kultaisella sukalla pois xD

      Voit siis käyttää taktiikkaa joka kohteliaalla tavalla on isku työntekijän ammattiylpeydelle, moni assi ei voi sietää sitä, kun heidän taitojaan kyseenalaistetaan

    • info888888888888

      Toinen taktiikka jota voit käyttää on neuvoa henkilöä ensin tekemään jonkinlaisen powerpoint esitelmän projektista ennen sen toteutusta.

      Joutuessaan miettimään ja kirjoittamaan jotain, todennäköisemmin vältät impulssia tehdä ensin ja miettiä myöhemmin.

      Muista vain perääntyä jos henkilö selvästi ärsyyntyy ja näyttää siltä kuin sanoisi "sano nyt jotain tyhmää, ja mä vannon päitä alkaa lentelemään" ^^

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe