Pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos!

Ensin mä luulin että syy oli minun: iän mukana aivokapasiteettini on alkanut huononemaan ja aikaisemmin päivänselvät asiat eivät enää tunnu yhtä selviltä. Sitten tajusun että syy ei ollutkaan vain minun: maailma on myös muuttunut. Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin. Etenkin siis kaikkea mitä tapahtuu, ei nyt lähiympäristössäni, vaan hieman kauempana: en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat, mikä heitä motivoi, mikä antaa heille oikeuden tehdä niinkuin he tekevät.
Muistini pelaa hyvin, fyysinen kuntoni on parantunut ja liikun hyvin, selviydyn arkipäivän jutuista ihan tavalliseen tapaan, terveyteni on ok, ja kuitenkin ymmärrän maailmaa päivä päivältä huonommin.
Mikä oikeuttaa 18-vuotiaan siirtolaisten lapsen ostamaan automaattiaseen ja purkamaan pahaa oloaan ampumalla umpimähkään ihmisjoukkoon? Mä ymmärrän että ei ole aina helppoa tuntea itseään ulkopuoliseksi ja ottaa ehkä pannuun katsella kavereita ja naapureita joilla on enemmän rahaa ja omaisuutta, mutta millä oikeudella omaa pahaa oloaan voi purkaa ampumalla syyttömiä?
Mikä aiheuttaa nuorisomme mielenterveyden ongelmat, mikä antaa heille valtuudet tehdä mitä vaan vain siksi että sattui saamaan alkujakelussa huonot kortit?
(Tää oli nyt vain yksi esimerkki)
Mikä saa ihmiset toimimaan äärimmäisen lyhytnäköisesti, itsekkäästi ja muita huomioon ottamatta?
Miksi ja miten moraalista on tullut kirosana ja etiikka on joku käsittämätön vanhanajan termi?
Me puhuttiin moraalisesta kompassista, omastatunnosta, tehdä oikein vain sen vuoksi että se oli oikein.
Mutta jos mä edes mainitsen tuollaisia älyttömiä asioita nuoremmalle polvelle niin ne katsoo mua kuin olisin idiootti. Pateettinen vanha ajan pyörältä tipahtanut naiivi idealisti.
Rahaa ja sirkushuveja pitää olla. Mistään ei tarvi kantaa vastuuta. Missä olet nähnyt Pokemonin?

111

1078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaha tää lähti tuplana, ei olis ollut tarvetta. Saa pyytää poistoon. (Mun kone takkuili)

    • Pysäyttäkää Paloma!
      Laskekaa siitä ilmat pihalle!
      No eeiii, vitsi vitsi.
      Hali hali.
      -
      Liian pitlä aloitus-vuodatus.

      Lapselta kiellettiin Pokemonit, käskemällä hänen palata kotiinsa.
      Vanhempiensa helmoihin.
      Siellähän niitä hjelmoja(ei kir.vir.Kanta-sana: Hjälm) on piiloutumiseen
      saakka.
      -
      Puoli-väkinäinen maailman-muuttaminen on syypää väki-vallan kiihtymiseen.
      Länsi-maiden puuttuva työ-voima olisi pitänyt alkaa täyttää toisin-tavoin.
      Inhimilliset poliitikot olisi pitänyt jäädyttää muutamaksi vuodeksi.
      Siihen asti, kunnes raha riittää inhimillisyyteenkin.
      Jotkut valtiot tekivät todella pahoin, näyttämällä esi-merkkiä liian humaanisti.
      Tämä on vasta alkua.

      H.

      • Liian pitkä...

        H.


      • Kommenttini vaatii tämän täydennyksen:
        Ne valtiot, joilla on rahaa ns.ylen-määrin, eivät saisi kovin innokkaasti
        pröystäillä kuinka kilttejä he ovat.
        Olemme nyt nähneet tuloksia tuosta pröystäilystä.
        Tunnen tuskaa YK:n vuoksi.
        YK:n jäsen-kunta on vääristynyt.
        Liian köyhät valtiot pitäisi poistaa sen toiminnasta.
        Tehdä niistä ainoastaan "wannahave"-valtioita.

        H.


    • Liian pitkää aloitusta ei ole olemassakaan.
      Kunnon vuodatus perusteluineen on HYVÄ avaus, ei mitkään pateettisen esoteeriset huitaisut pimeään kyberavaruuteen.

      Tää aihe oli meidän aamiaispöytäkeskusteluista.
      Osaanottajat:
      Paloma, humanisti
      Lutunen,
      Paloman aikamiespoika jopa asuu kotona ja opiskelee opettajaksi.

      Lutunen on Paloman kaa samaa mieltä että maailmankirjat ovat sekaisin. Paha on voitolla. Itsekkyys rehoittaa kuin Baudelairen Pahan kukat.
      Lapsi puhuu yhteiskunnallisesta kehityksestä, väkivaltakulttuurista, syrjätymisen ideologiasta, uusliberalismin luomista uusista parametreista ja normeista....ja kysyy että haluanko edes ymmärtää tätä uutta uljasta maailmaa?
      Mä sanon että emmä tiijä (älyllistä laiskuuttako?) pysäyttäkää maailma mä haluan ulos!!!

      • keskustelijat

        Lutunen, renki ;))


      • keskustelijat kirjoitti:

        Lutunen, renki ;))

        Bah...kateellinen ihminen olet sinä.
        Lutunen, realisti, sossu.


      • keskustelijat
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Bah...kateellinen ihminen olet sinä.
        Lutunen, realisti, sossu.

        Huumorintajuton olet sinä ;)))


    • Synkkä yksinpuhelu
      Suomalaiset on itsemurhakansaa.
      On sitäkin yritetty selvittää, miksi. Tulokset aika vähäiset.
      Nämä maailmalla tapahtuneet veriteot on vaan laajennettuja itsemurhia.
      Liian hyväosaiset ja koulutetut yrittävät selvittää miksi.
      On vaan ihmisiä, jotka on väkivaltavaikutteille alttiimpia, ja kun saavat tilaisuuden, tekevät mitä tekevät.
      Nämä tekijät on niin viksahtaneita, ettei niillä ole normaalikavereita/ystäviä, mutta niillä on netti, josta löytävät sielunkumppaneita. Ja sieltä löytävät välineitä tekoonsa.
      Ennen nämä veti itsensä hirteen, ja niille pidettiin hiljaiset hautajaiset, eikä niiden lähtö ollut pääuutinen uutislähetyksessä.

      • kesi.vä

        Hyvä otsikko Paloma. Minäkin haluaisin välillä ulos maailmasta.
        k-kotton: "mutta niillä on netti, josta löytävät sielunkumppaneita". Olen samaa mieltä ja siksipä tuon vielä kertaalleen esiin, että varhaiskasvatuksella on hyvin suuri merkitys.

        Jos Pokemon saa yhdenkin syrjäytyneen nuoren ulos kammaristaan ja jättävän netin asehankinnat sikseen, niin hyvä.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Hyvä otsikko Paloma. Minäkin haluaisin välillä ulos maailmasta.
        k-kotton: "mutta niillä on netti, josta löytävät sielunkumppaneita". Olen samaa mieltä ja siksipä tuon vielä kertaalleen esiin, että varhaiskasvatuksella on hyvin suuri merkitys.

        Jos Pokemon saa yhdenkin syrjäytyneen nuoren ulos kammaristaan ja jättävän netin asehankinnat sikseen, niin hyvä.

        Television myöhäisohjelmat on varhaiskasvatusta "parhaast päästä", murhia ampumista, kaikkea epänormaalia, mitä ihmismieli keksii.
        Sitten päivitellään, mistä nämä saa vaikutteita.
        Mielenvikaisia on aina ollut, eikä niille mitään mahda, hyvä jos varhaiskasvatus.


      • kesi.vä
        k-kotton kirjoitti:

        Television myöhäisohjelmat on varhaiskasvatusta "parhaast päästä", murhia ampumista, kaikkea epänormaalia, mitä ihmismieli keksii.
        Sitten päivitellään, mistä nämä saa vaikutteita.
        Mielenvikaisia on aina ollut, eikä niille mitään mahda, hyvä jos varhaiskasvatus.

        On ja tulee olemaan "mielenvikaisia", se on selvä ja sille emme voi mitään. Nykymaailmassa on "kelkasta pudonneita" vanhempia, joilla ei ole resursseja kasvattaa lapsiaan. Ymmärtääkseni tämän aloituksen kirvoittama 18 v. ei ollut "mielenvikainen", masentunut kyllä ja tiettävästi ADHD. Ihmettelenkin tässä isseksein miksei vanhemmat, koulu ja ympäristö huomanneet mitään poikkeavaa, jos hän vuoden ajan suunnitteli iskua?
        No, mutta tuossa edellisessä vastauksessa tarkoitukseni oli se, että oirehtivaa pientä lasta täytyy huomioida ja "kuunnella" silmät ja korvat tarkkana.


    • eppu2

      Näen suureksi syyksi sen, että maailmamme on liikaa materian perään.
      Nyt, kun on pelit ja vehkeet, miltei kaikki näkevät kaikkialla, mitä krääsää noilla toisilla on.
      Ja tottakai, rahastajia riittää aina, jotka ruokkivat turhia tarpeita.
      Kohtuus on unohtunut ja se, mitä ihminen todella tarvitsee, elääkseen normaalia hyvää elämää.
      Henkisen puolen tarpeet ovat unohtuneet, eivätkä ihmiset sitä edes tajua.
      Rahan ja elämyksien etsimisen tuoksinassa unohdetaan lapsetkin.
      Pieni lapsi huusi rattaissa, äiti yritti toisella kädellä kohennella lapsen oloa, toisessa kädessä kännykkä, jota vilkuili enemmän, kuin lasta. Surkeaa.

      • "eppu2"

        Sinä näköjään luit kommenttini rahakkaista valtioista huolella.
        Hyvä niin.

        Muista kuitenkin suhteellisuus päästäsi keksimässäsi mietteessäsi.
        Lapsi on aina, puhelu vain hetkisen.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Sinä näköjään luit kommenttini rahakkaista valtioista huolella.
        Hyvä niin.

        Muista kuitenkin suhteellisuus päästäsi keksimässäsi mietteessäsi.
        Lapsi on aina, puhelu vain hetkisen.

        H.

        Sinun kommentillasi ei ole mitään tekemistä minun kommenttini kanssa.
        Luuletko Sinä ihan tosissasi, että kyttään kommenttejasi.
        Lapsi kasvaa aikuiseksi ja tarvitsee sitä vanhempaa tässä ja nyt.
        Näyttää ne älypuhelimet olevan aina.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sinun kommentillasi ei ole mitään tekemistä minun kommenttini kanssa.
        Luuletko Sinä ihan tosissasi, että kyttään kommenttejasi.
        Lapsi kasvaa aikuiseksi ja tarvitsee sitä vanhempaa tässä ja nyt.
        Näyttää ne älypuhelimet olevan aina.

        "eppu2"

        Kyllä minä pikkusen luulen.
        Kommenttisi ovat usein niin osuvia :)

        H.


      • kesi.vä

        Eppu, tuo on niin totta. Jollen väärin muista niin muutama viikko sitten suomalaisilta kysyttiin, mitä he eniten haluavat ja 80 % vastasi haluavansa rikkauksia. (Jos muistan väärin tai onkin vain joku mun uni tai jonkun toisen jo aiemmin kirjoittamaa, niin korjatkaa.)
        Yhteisöllisyys ja välittäminen edes niistä lähemmistään on ainakin minulle tullut entistä tärkeämmäksi ja soisin, että arvomaailma muuttuisi edes piirun verran materialismista ja itsekkyydestä poispäin.


      • Tuollaisia ajatuksia minunkin päässäni on pyörinyt.
        Sitten aloin ajattelemaan että minkälaiseen maailmaan mun kultaiset pienet tyttärenpojat ovat kasvamassa ja alkoi yht'äkkiä peloittamaan.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Kyllä minä pikkusen luulen.
        Kommenttisi ovat usein niin osuvia :)

        H.

        Voihan sitä itseään kehua tuollakin tavalla.
        Luule sitten vaan, ihan rauhassa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuollaisia ajatuksia minunkin päässäni on pyörinyt.
        Sitten aloin ajattelemaan että minkälaiseen maailmaan mun kultaiset pienet tyttärenpojat ovat kasvamassa ja alkoi yht'äkkiä peloittamaan.

        Tää oli tarkoitettu vastaukseksi epun aikaisempaan kommenttiin materialismista jne.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Eppu, tuo on niin totta. Jollen väärin muista niin muutama viikko sitten suomalaisilta kysyttiin, mitä he eniten haluavat ja 80 % vastasi haluavansa rikkauksia. (Jos muistan väärin tai onkin vain joku mun uni tai jonkun toisen jo aiemmin kirjoittamaa, niin korjatkaa.)
        Yhteisöllisyys ja välittäminen edes niistä lähemmistään on ainakin minulle tullut entistä tärkeämmäksi ja soisin, että arvomaailma muuttuisi edes piirun verran materialismista ja itsekkyydestä poispäin.

        "kesi.vä"

        Niin, tämä aloittanut kommenttini on totta.
        Epullekin.
        -
        "Ne valtiot, joilla on rahaa ns.ylen-määrin, eivät saisi kovin innokkaasti
        pröystäillä kuinka kilttejä he ovat.
        Olemme nyt nähneet tuloksia tuosta pröystäilystä.
        Tunnen tuskaa YK:n vuoksi.
        YK:n jäsen-kunta on vääristynyt.
        Liian köyhät valtiot pitäisi poistaa sen toiminnasta.
        Tehdä niistä ainoastaan "wannahave"-valtioita."

        H.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuollaisia ajatuksia minunkin päässäni on pyörinyt.
        Sitten aloin ajattelemaan että minkälaiseen maailmaan mun kultaiset pienet tyttärenpojat ovat kasvamassa ja alkoi yht'äkkiä peloittamaan.

        Älä tee sitä, älä.
        Jätä ainakin ne tyttärenpojat henkiin vaikka kaipuusi päästä pois tästä maailmasta tavoittaisi samat mittasuhteet kuin esim. sillä 18v, josta aloituksessa kirjoitit.

        Hän (18v) tulee eri kulttuurista, missä uskotaan Paratiisissa olevan sitä paremmat olot, mitä useamman vie mukanaan tästä maailmasta. Muuten sama kaipuu hänellä oli kuin sinullakin kuulostaa olevan: """pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos""".

        Omaatuntoa peräänkuulutat aloituksessasi. Ota huomioon, että se kulttuuri, mistä sekin 18v on lähtöisin ja ne, joita tänne meillekin on tullut roppakaupalla, ei ole omantunnon kulttuuri (niinkuin meidän kristillistä perua oleva kulttuurimme) vaan häpeäkulttuuri, missä kaikki on oikein ja luvallista, mutta missä kiinnijääminen on häpeä, rangaistava (jopa kuolemalla) häpeä.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "kesi.vä"

        Niin, tämä aloittanut kommenttini on totta.
        Epullekin.
        -
        "Ne valtiot, joilla on rahaa ns.ylen-määrin, eivät saisi kovin innokkaasti
        pröystäillä kuinka kilttejä he ovat.
        Olemme nyt nähneet tuloksia tuosta pröystäilystä.
        Tunnen tuskaa YK:n vuoksi.
        YK:n jäsen-kunta on vääristynyt.
        Liian köyhät valtiot pitäisi poistaa sen toiminnasta.
        Tehdä niistä ainoastaan "wannahave"-valtioita."

        H.

        Minä en puhunut valtioista, enkä maailmanpolitiikasta, puhuin yksilö- ja perhetasolla tapahtuvasta materialismista.
        Miksi Sinulla on niin kova tarve jatkuvasti joka toiselle huomautella, että Sinun kommenttejasi kopioidaan?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Älä tee sitä, älä.
        Jätä ainakin ne tyttärenpojat henkiin vaikka kaipuusi päästä pois tästä maailmasta tavoittaisi samat mittasuhteet kuin esim. sillä 18v, josta aloituksessa kirjoitit.

        Hän (18v) tulee eri kulttuurista, missä uskotaan Paratiisissa olevan sitä paremmat olot, mitä useamman vie mukanaan tästä maailmasta. Muuten sama kaipuu hänellä oli kuin sinullakin kuulostaa olevan: """pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos""".

        Omaatuntoa peräänkuulutat aloituksessasi. Ota huomioon, että se kulttuuri, mistä sekin 18v on lähtöisin ja ne, joita tänne meillekin on tullut roppakaupalla, ei ole omantunnon kulttuuri (niinkuin meidän kristillistä perua oleva kulttuurimme) vaan häpeäkulttuuri, missä kaikki on oikein ja luvallista, mutta missä kiinnijääminen on häpeä, rangaistava (jopa kuolemalla) häpeä.

        Kuusivuotias somalipoika oli juuri aloittanut koraanikoulussa ja kertoi minulle mitä hänelle sielläopetetaan:
        "meillä kaikilla on kaksi enkeliä, musta enkeli ja valkoinen enkeli, jotka istuvat toinen oikealla ja toinen vasemmalla olkapäällä ja kuiskailevat korviimme asiota: me valitsemme itse kumpaa kuuntelemme."
        Kuulostaako tutulta?
        Kaikissa uskonnoissa on etiikka ja moraali jota yhteiskunta yrittää tolkuttaa jäsenilleen lapsenkengistä lähtien.

        Minä puhun materialismista, henkisestä vieraantumisesta (alienation) ja muuttuvan maailman arvoista tai niiden täydellisestä puuttumisesta. En puhu kenestäkään erityisesti, kuin ehkä vain esimerkkinä mitä tarkoitan.


      • kesi.vä
        hunksz kirjoitti:

        "kesi.vä"

        Niin, tämä aloittanut kommenttini on totta.
        Epullekin.
        -
        "Ne valtiot, joilla on rahaa ns.ylen-määrin, eivät saisi kovin innokkaasti
        pröystäillä kuinka kilttejä he ovat.
        Olemme nyt nähneet tuloksia tuosta pröystäilystä.
        Tunnen tuskaa YK:n vuoksi.
        YK:n jäsen-kunta on vääristynyt.
        Liian köyhät valtiot pitäisi poistaa sen toiminnasta.
        Tehdä niistä ainoastaan "wannahave"-valtioita."

        H.

        Niinpä! Pieni omakohtainen stoori ja sori jos toistan itseäni. Vuosi oli 2006 tai 2007 kävin mm. Senegalissa ja vähän aikaisemmin oli baatti uponnut kohti ihanaa Eurooppaa. Tapasin yhden pelastuneista, joka oli maksanut "maltaita" päästäkseen hakemaan uuden auton. Kylässä oli (kaiketi) yksi tv, jota kyläläiset kokoontuivat katsomaan, luku- ja kirjoitustaidottomat. Se illuusio, että meillä on kaikki niin hyvin ja niin "ilmaista".


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuusivuotias somalipoika oli juuri aloittanut koraanikoulussa ja kertoi minulle mitä hänelle sielläopetetaan:
        "meillä kaikilla on kaksi enkeliä, musta enkeli ja valkoinen enkeli, jotka istuvat toinen oikealla ja toinen vasemmalla olkapäällä ja kuiskailevat korviimme asiota: me valitsemme itse kumpaa kuuntelemme."
        Kuulostaako tutulta?
        Kaikissa uskonnoissa on etiikka ja moraali jota yhteiskunta yrittää tolkuttaa jäsenilleen lapsenkengistä lähtien.

        Minä puhun materialismista, henkisestä vieraantumisesta (alienation) ja muuttuvan maailman arvoista tai niiden täydellisestä puuttumisesta. En puhu kenestäkään erityisesti, kuin ehkä vain esimerkkinä mitä tarkoitan.

        @Paloma.se.co Koraanista et näytä tietävän tuon taivaallista. Kukkahattuko estää näkemästä,.

        Luettavaa sinulle
        Sharia-laki https://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/

        Muutama poiminta:
        "Sharia eli islamin laki perustuu Koraaniin ja sunnaan, ja se säätelee muslimien elämää sen pienim­piäkin yksityiskohtia myöten"
        " Se mää­rää kat­kaise­maan varkaalta kä­den ja sur­maa­maan ris­tiin­­naulit­se­mal­la tai raajat ristik­käin kat­kai­se­mal­la ylipää­tään kaik­ki, jotka ”tais­te­levat Alla­hia ja hänen lähet­tilästään vastaan ja kii­reh­ti­vät teke­mään pa­­haa”, ja ennen kaikkea sharia määrää tappa­maan kaikki ne, jotka jät­tävät isla­minus­kon, kannustavat toisia kään­tymään pois isla­mista, pilk­kaa­vat profeetta Mu­ham­ma­dia tai kri­ti­soivat islamia.

        Profeetta Muhammad: ”Jos jo­ku vaih­taa is­la­min
        us­kon­sa, tap­pa­kaa hä­net.” (Buk­hari 9:84:57)

        Ne jotka tais­televat Alla­hia ja Hänen lä­hetti­läs­tään
        vas­taan ja kii­­rehtivät te­ke­mään pa­haa, saa­vat
        palk­kansa: hei­dät sur­ma­taan, nau­li­taan
        ris­tiin tai hei­dän kätensä ja jal­kansa hakataan poikki
        ris­­tik­käin tai hei­dät kar­kote­taan maasta. Tämä on
        hei­dän hä­pe­änsä tässä maa­ilmassa, ja tuonpuo­leisessa
        heitä odot­taa an­kara ran­­gais­tus. (Koraani 5:33)"


      • expimot
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @Paloma.se.co Koraanista et näytä tietävän tuon taivaallista. Kukkahattuko estää näkemästä,.

        Luettavaa sinulle
        Sharia-laki https://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/

        Muutama poiminta:
        "Sharia eli islamin laki perustuu Koraaniin ja sunnaan, ja se säätelee muslimien elämää sen pienim­piäkin yksityiskohtia myöten"
        " Se mää­rää kat­kaise­maan varkaalta kä­den ja sur­maa­maan ris­tiin­­naulit­se­mal­la tai raajat ristik­käin kat­kai­se­mal­la ylipää­tään kaik­ki, jotka ”tais­te­levat Alla­hia ja hänen lähet­tilästään vastaan ja kii­reh­ti­vät teke­mään pa­­haa”, ja ennen kaikkea sharia määrää tappa­maan kaikki ne, jotka jät­tävät isla­minus­kon, kannustavat toisia kään­tymään pois isla­mista, pilk­kaa­vat profeetta Mu­ham­ma­dia tai kri­ti­soivat islamia.

        Profeetta Muhammad: ”Jos jo­ku vaih­taa is­la­min
        us­kon­sa, tap­pa­kaa hä­net.” (Buk­hari 9:84:57)

        Ne jotka tais­televat Alla­hia ja Hänen lä­hetti­läs­tään
        vas­taan ja kii­­rehtivät te­ke­mään pa­haa, saa­vat
        palk­kansa: hei­dät sur­ma­taan, nau­li­taan
        ris­tiin tai hei­dän kätensä ja jal­kansa hakataan poikki
        ris­­tik­käin tai hei­dät kar­kote­taan maasta. Tämä on
        hei­dän hä­pe­änsä tässä maa­ilmassa, ja tuonpuo­leisessa
        heitä odot­taa an­kara ran­­gais­tus. (Koraani 5:33)"

        Sharia ei ole missään maassa sellaisenaan käytössä.
        Pakistanissa, Saudiarabiassa jaa Iranissa sillä täydennetään muita lakeja.

        Mellumäen imaami myöntää kysyttäessä että Shariassa homoille vaaditaan kuolemantuomiota, mutta että Suomessa noudatetaaan Suomen lakia.


      • Eppu, mun mielestä se että äiti katsoo kännykkää samalla kun vasemmalla kädellä hoitaa lasta, ei minusta ole pahaa laisinkaan. Äiti varmaan tiesi että lapsi on saanut ruokaa, on kuivat vaipat, ei siis mitään hätää. Saattoi olla pelkkä kiukkupuuska rattaassa istumisestakin, joka menee ohi sillä että huomaa että nyt siinä on istuttava.

        Noissa muissa jutuissa olen samaa mieltä. Se oli hyvin sanottu että kohtuus on unohtunut. Elämä menee hukkaan sinne nelikymppisiin asti kun pitää metsästää aina suurempaa ja parempaa pähkinää. Mutta niinhän se on aina ollut, nyt vaan on varaa vähän enempään kuin ennen.

        Ja taas toisaalta.... ehkä on hyväkin asia että elämä menee hukkaan tuohon? Sitten on jotain mihin nojata kun herää siihen henkiseen vaiheeseen.


      • enmilläänkeksi
        expimot kirjoitti:

        Sharia ei ole missään maassa sellaisenaan käytössä.
        Pakistanissa, Saudiarabiassa jaa Iranissa sillä täydennetään muita lakeja.

        Mellumäen imaami myöntää kysyttäessä että Shariassa homoille vaaditaan kuolemantuomiota, mutta että Suomessa noudatetaaan Suomen lakia.

        @expimot on ystävällinen perehtyy lisää aiheeseen. Ja sanotahan suorahan, niinkuin asia on, eikä neitimäisesti hyssytellä ongelmia olemattomiin.
        ♪♫ kun annoin pikkusormen ♪♫ se vei koko käden ♪♫
        https://www.youtube.com/watch?v=OfjwhkEaS18

        Nykypäivä, verkkouutiset 29.5.2016
        Britanniassa ryhdytään tutkimaan epävirallisten sharia-tuomioistuinten toimintaa. Tuomioistuinten on raportoitu syrjivän naisia ratkaisuissaan.
        http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/sharia-tuomiosituimet_tutkintaan_britanniassa-51074

        YLE Kotimaa 28.5.2016
        Fatima luopui islamista, mutta ei voi riisua huivia – islamista eroaminen on Suomessa tabu
        http://yle.fi/uutiset/fatima_luopui_islamista_mutta_ei_voi_riisua_huivia__islamista_eroaminen_on_suomessa_tabu/8903751?ref=leiki-uu


    • expimot

      Hyvä joskin raskas aloitus.

      Kerrankin joku miettii ääneen lillukan varsien sijaan sitä isoa kuvaa, joka tähän kaikkeen sontaan johtaa.

      Palannen paremmalla ajalla asiaan.

      • expimot

        ...ja yksi tämän palstan parhaista otsikoinneista.


      • "expimot"

        Minuahan sinä tietenkin tarkoitit.
        Palomahan esitti vain kevyitä kysymyksiä.
        Lutusestakin.

        Millä nimmarilla kirjoitat ennen paluutasi?

        H.


      • ent.siivoojaparka

        Sverigedemokraatit ovat Ruotsissa jo kauan sitten miettineet """"ääneen lillukan varsien sijaan sitä isoa kuvaa, joka tähän kaikkeen sontaan johtaa."""", mutta heidät on vaiennettu.

        Nyt on turha teidänkään alkaa Paloman kanssa enää pyllistelemään, kun vetelät on jo housuissa ja lisää tulee ilman, että saatte sitä pysähtymään.

        Niin toisistaan poikkeavat kulttuurit (niinkuin meidän ja islamilainen kulttuuri) eivät vain liimaannu yhteen. Mutta niinhän se on mentäväkin, että Raamatun ennustukset toteen kävisivät (vrt Danielin kirjan kuvapatsas, jonka mukaan elämme jo sen kuvapatsaan jalkaterien aikaa. Muu osa kuvapatsasta löytyy jo historiasta, enää tätä on odoteltu).

        esp (lähes pappi)


    • enmilläänkeksi

      @Paloma.se.co "Pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos!"

      Jaa, että sellaista laajennettua itsemurhaa suunnittelet.
      Että pysäytetään maailma. Kaikki maailman elävät kerralla hengiltä.
      Sun tempusta tulisi tosi mahtavat otsikot. Jopa New York Timesin etusivulle. Jos joku olisi kirjoittamassa.
      Taisit innostua Münchenin 18-vuotiaan ampujan saamasta julkisuudesta. Monet innostuvat matkimaan. Ihmiset ovat matkijoita. Harva ihminen keksii mitään uutta ja omaperäistä elämänsä aikana.
      Münchenin Ali David Sonbolyn toteutti vauhdissa maailmasta uloslähtönsä Breivikin uloslähdön vuosipäivänä ja otti mukaansa vain 9 ihmistä eikä koko populaa.
      On mahdollista siis vauhdissa lähteä ulos maailmasta. Mieti vielä sitäkin vaihtoehtoa.

      • eppu2

        Taisit ymmärtää otsikon väärin, tahallasiko?


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Taisit ymmärtää otsikon väärin, tahallasiko?

        Mites sen muuten voi ymmärtää?

        "Pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos!"
        "Sitten tajusun että syy ei ollutkaan vain minun: maailma on myös muuttunut."
        "Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin."
        "...en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat, mikä heitä motivoi, mikä antaa heille oikeuden tehdä niinkuin he tekevät."

        Kyllä minusta tuossa huokuu selvästi henkisesti yksinäisen ihmisen hätähuuto. Sellainen eristäytyminen; minä ja koko muu maailma.
        Sen 18v ampujan sanottiin olevan jotakuinkin samaa tyyliä.


      • enmilläänkeksi
        eppu2 kirjoitti:

        Taisit ymmärtää otsikon väärin, tahallasiko?

        Toi nyt oli ihan tarpeeton kysymys ☺


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mites sen muuten voi ymmärtää?

        "Pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos!"
        "Sitten tajusun että syy ei ollutkaan vain minun: maailma on myös muuttunut."
        "Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin."
        "...en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat, mikä heitä motivoi, mikä antaa heille oikeuden tehdä niinkuin he tekevät."

        Kyllä minusta tuossa huokuu selvästi henkisesti yksinäisen ihmisen hätähuuto. Sellainen eristäytyminen; minä ja koko muu maailma.
        Sen 18v ampujan sanottiin olevan jotakuinkin samaa tyyliä.

        Taas höpiset omiasi.
        Ei mikään yksinäisen ihmisen hätähuuto.
        Pohdintaa suhteesta minä ja muuttuva maailma.
        Lähes kaikki täällä ovat ymmärtäneet täysin mitä tarkoitin. Älä sinä nyt ala hämmentämään isolla kauhallasi juttuun aiheita jotka eivät siihen kuulu.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Taas höpiset omiasi.
        Ei mikään yksinäisen ihmisen hätähuuto.
        Pohdintaa suhteesta minä ja muuttuva maailma.
        Lähes kaikki täällä ovat ymmärtäneet täysin mitä tarkoitin. Älä sinä nyt ala hämmentämään isolla kauhallasi juttuun aiheita jotka eivät siihen kuulu.

        Jo oli aika sinunkin kukkahattutädin herätä todellisuuteen.

        Paloma.se.co , mä, mä, minä
        "mä tahdon ulos"
        "mä luulin että syy oli minun"
        "Pohdintaa suhteesta minä ja muuttuva maailma"

        Ei asiat selviä pään sisällä pohtimalla. Et varmaan ole viitsinyt tutustua edes oman kyläsi vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoiden/pakolaisten ajatusmaailmaan.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Taas höpiset omiasi.
        Ei mikään yksinäisen ihmisen hätähuuto.
        Pohdintaa suhteesta minä ja muuttuva maailma.
        Lähes kaikki täällä ovat ymmärtäneet täysin mitä tarkoitin. Älä sinä nyt ala hämmentämään isolla kauhallasi juttuun aiheita jotka eivät siihen kuulu.

        """" Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin.""""
        """...en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat,"""

        Ihan selvästi minä vastaan muut ihmiset, minä vastaan muu maailma. Henkistä eristäytyneisyyttä omaan kuplaansa muusta maailmasta, muista ihmisistä. Kuin kuplaan vangittu Pokemon.

        So pathetic !!!!!


      • expimot
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mites sen muuten voi ymmärtää?

        "Pysäyttäkää maailma mä tahdon ulos!"
        "Sitten tajusun että syy ei ollutkaan vain minun: maailma on myös muuttunut."
        "Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin."
        "...en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat, mikä heitä motivoi, mikä antaa heille oikeuden tehdä niinkuin he tekevät."

        Kyllä minusta tuossa huokuu selvästi henkisesti yksinäisen ihmisen hätähuuto. Sellainen eristäytyminen; minä ja koko muu maailma.
        Sen 18v ampujan sanottiin olevan jotakuinkin samaa tyyliä.

        Sulla täytyy olla ihan hemmetin paha olo itsesi kanssa, ei tuollaista loputonta nälvimistä ja riidan haastamista muuten oikein voi ymmärtää.


      • enmilläänkeksi
        expimot kirjoitti:

        Sulla täytyy olla ihan hemmetin paha olo itsesi kanssa, ei tuollaista loputonta nälvimistä ja riidan haastamista muuten oikein voi ymmärtää.

        Sorry vaan, mutta sä, expimot, olet äärettömän tylsä, HUOH ja sulla on omahyväisyydessäsi hemmetin hyvä hykerrellä nahoissasi.
        Paremmalla ajalla palannet pohtimaan yhtä "palstan parhaista otsikoinneista" :D evvvk


      • ent.siivoojaparka
        expimot kirjoitti:

        Sulla täytyy olla ihan hemmetin paha olo itsesi kanssa, ei tuollaista loputonta nälvimistä ja riidan haastamista muuten oikein voi ymmärtää.

        Kuin nii?
        Minä hyväksyn olevani osa ihmiskuntaa, osa tätä maailmaa.
        En minä nälviä halua. Eikö se ole parempi reagoida sellaiseen ajoissa, jos huomaa jonkun tuntevan koko muun maailman olevan häntä vastaan kuin sitten jälkeenpäin alkaa sanomaan, että hänhän tosin kirjoittikin:
        """" Ymmärrän maailmaa ympärilläni aina vaan huonommin.""""
        """...en ymmärrä enää miten ihmiset ajattelevat,"""


    • henrjii

      olisipa rivat niin mä pitelisi senverran tätä maapalloa ettå pääsisit loikkaamaan ulkoavaruuteen

      • täystohelo

        Minä voisin jeesata sua.


    • YxSivujuonne

      Nyt olen ymmälläni mihin suuntaan keskustelua jatkaa, kun yksi parhaista guruistamme expimot ei ole antanut mielipidettään asiasta. Harmi.

      @henrjii pelasti taas kerran päivän. Pointsit.

      Ei tuo parin mainitsema paloman ahdistus ja laajennettu itsemurha ole mitenkään outo. Noin varmaan lähtee kaikilla muillakin terroristeilla ajatuksenkulku. Kansallissosialistien kesäriehakin tulee mieleen.
      Ilmenenemismuodoissa voi sitten olla eroja.

    • Pirrepä

      Aika usein näissä tapauksissa on joukkosurmien tekijöillä mielenterveys ongelmia, yksinäisyyttä, koulukiusaamista jne., ja heiltä tuntuu puuttuvan työkalut pahanolon hoitamiseen muuten kuin väkivalloin. Ja mistä se taas kertoo, kertoiski esim. kylmäkiskoisista vanhemmista, vai turva verkostojen puutteesta perheissä, vai parempaan tulokseen pakotetuista yhteiskunnan (sosiaalisista)rakenteista, tarkoitan kuntien rankkoja säästöjä, jotka kohdistuu AINA tukea tarvitseviin perheisiin ja yksilöihin. Yhteiskunnan arvot kovenee.
      Sieltä ne juontuvat maahan muuttaneiden terroriteotkin, sillä ei terve hyvinvoiva ihminen viitsii lähteä tappamaan muita ja samalla itsensäkin, eli tukea ja taas tukea tännekin tuleville ihmisille.

      • Pirrepä

        Ps. elä jätä jos päätät lähteä, mieki lähen - lähettäskö pääsiäisenä luudalla lentäen ? 😃


      • ent.siivoojaparka

        """", eli tukea ja taas tukea tännekin tuleville ihmisille.""""

        Entäs jo maassa sukupolvien ajan olleille? Niille, joilta leikataan ja leikataan, että saadaan työnnettyä rahaa niille tuleville, etteivät he tekisi hirmutekoja?


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """", eli tukea ja taas tukea tännekin tuleville ihmisille.""""

        Entäs jo maassa sukupolvien ajan olleille? Niille, joilta leikataan ja leikataan, että saadaan työnnettyä rahaa niille tuleville, etteivät he tekisi hirmutekoja?

        Rahaa työntämälläkö sinä tuet (jos tuet) ihmisiä?


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        Rahaa työntämälläkö sinä tuet (jos tuet) ihmisiä?

        Sellaisesta tuesta minä ymmärsin Pirrepäsin kirjoittavan:

        """"tarkoitan kuntien rankkoja säästöjä, jotka kohdistuu AINA tukea tarvitseviin"""
        """... eli tukea ja taas tukea tännekin tuleville ihmisille."""


      • Pirrepä

        Tukemista yhteiskunnan taholta olisi esim. riittävä erityis opettajien-, koulukuraattorien palkkaaminen, lasten neuvolapalvelujen tason pitäminen korkeana, perhetyöntekijöitä pitäisi kuntiin lisätä, eikä vaan säästettäisi ihmisiä kuoliaaksi, monessakin mielessä kuoliaaksi. Rahaahan kyseisetkin palvelut kysyy, mutta ennalta ehkäisevä työ on sitä halvinta "hoitoa".

        Minusta myös vapaaehtoisten työ esim. maahanmuuttajien parissa on ihailtavaa, niinkuin tietenkin suomalaistenkin lasten ja nuorten kanssa toimiminen, esim. monet harraste kerhot, urheiluseura toiminta, - nostan kyllä kukkahattuani korkealle näitä ihmisiä ajatellessanikin, he pelastavat esim. monta nuorta joutumasta hunningolle.

        Sinulla ent.siivooja on ikävä tapa vääntää toisten sanomisia ihan päälaelleen, ja ihan vasiten sen teet, joko kiusataksesi tai ihan vaan pöyhötelläksesi huvin vuoksi, vai ilkeiltäkö lie...


    • kesi.vä

      Heräsin tähän biisiin aamulla, kun olin unohtanut ettei mulla tänään tarviis olla herätystä. Ei ollut kyllä Tapsan esittämä, mutta minuun iskee hänen esittämään tämä "Kulkuriveljeni Jan".
      https://www.youtube.com/watch?v=hSD_L49J6lw

    • 1eero

      Valtaoja on moneen otteseen todennu, ihmiskunta elää tällä hetkellä parasta aikaa kuin koskaan, sodat ja nälänhätä on pienimmillään, terveyden hoito kehittynyt.
      Se ei tarkoita etteikö olisi parantamiseen aihetta tosin maapallo alkaa käydä pieneksi jos Tellus olisi 10 kertaa isompi ni riittäisikö, ehei ei riittäisi kyllä me senkin liikakansoittaisimme mutta se on varmaa jokin ratkaisu tulee ennemmin tai myöhemmin. Yksilön murheet ne on henkilökohtaisia suuremmassa kokonaisuudessa.

      • enmilläänkeksi

        @1eero

        Kirjoittamasi kommentti on LOISTAVA!

        Pojot siitä!


    • Kerrankin luin mielenkiinnolla koko ketjun.

      En usko että paha olo on kovin yleismaallinen. Se vaan näkyy ja kuuluu enemmän, koska media on tehnyt maailmaa niin pieneksi. Katoppa ympärillesi, kuinka monta väkivaltaista ihmistä tunnet? Montako rauhaa rakastavaa?

      Enkä usko että se myöskään vallitsevaan pahaan oloon on mikään yksittäinen syy. Eletyt kauhut, juurettomuus, syrjäytyneisyys, turhautuneisuus. Liian paljon aikaa ja liian vähän tekemistä. Maailman leikki arvopapereilla ja pörsseillä. Lyhytnäköisiä poliittisia päätöksiä (ihmisille lisää palveluja - nostetaan verot - työpaikat lähtee Kiinaan).

      Osa maailmasta on kehitysmaata. Vaikka rahaa, rikkauksia ja teknologiaakin on, ihmisiä johdataan kuin keski-ajalla, eikä kaikilla edes ole mitään arvoa. Normaalisti siitä seuraisi vallankumous. Nyt ollaan hokattu tällainen pikku oikopolku nimeltä pakolaisuus. Hyvähän se on, että on keinoja, en minä pakolaisuutta vastaan ole. Mutta mietin että miten mä itse suhtautuisin jos tulisin vieraaseen maahan jostain sotien kauhuja pakoon? En edes välttämättä olisi saanut lapsiani mukaan, mun vanhaa isää en ainakaan. Vieras kieli, kulttuuri, ruoka ja sää, masennus päällä ja sitten pitäisi olla vielä kiitollinen ja nopea sopeutumaan. Ne ihmiset jotka vihaisivat mua, ei peittelisi sitä mitenkään, päin vastoin. Työttömyyttä.

      Onko mikään ihme jos joka sadas napsahtaa? Ei mun mielestä. Onko oikopolku onneen tuonut oikopolun ongelmiin? Todennäköisesti. Tähän samaan voi myös hönkäistä, että me ei tiedetä mitä uusia ongelmia maailma olisi saanut käsiinsä jos hyvinvointivaltiot ei olisi ottanut vastaan pakolaisia. Mutta yhdestä asiasta olen ihan saletti - ongelmatonta maailmaa ei ole olemassakaan. Koska ihminen.....

      • Blääh, voi kun voisi jälkikäteen korjata! "Enkä usko että se myöskään vallitsevaan pahaan oloon on mikään yksittäinen syy" - en usko myöskään että pahaan oloon on mikään yksittäinen syy. Noin käy kun kesken kaiken keksii jotain muuta ja vaihtaa järjestystä.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Blääh, voi kun voisi jälkikäteen korjata! "Enkä usko että se myöskään vallitsevaan pahaan oloon on mikään yksittäinen syy" - en usko myöskään että pahaan oloon on mikään yksittäinen syy. Noin käy kun kesken kaiken keksii jotain muuta ja vaihtaa järjestystä.

        Jospa sen lyesti sanoisi sen syyn, se on: IHMINEN.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jospa sen lyesti sanoisi sen syyn, se on: IHMINEN.

        Onko ihminen muuttunut siitä kun me olimme nuoria kuuskytluvulla? Onko sinun tai kenenkään muun perusluonne muuttunut?
        Kasvatimmeko me lapsemme vahvoiksi, itsenäisiksi, muita huomioon ottaviksi, yhteisöllisiksi ja rehellisiksi kansalaisiksi? Oliko meillä aikaa heille oravanpyörässä juostessamme, ollessamme supervanhempia, kilpaillessamme kaikesta maallisesta mammonasta naapurien kanssa, noustessamme uramme huipulle armottomassa liike-elämässä?
        Minä ainakin luulin tehneeni niin ja kuitenkin koko heidän sukupolvensa on täynnä nuoria aikuisia jotka uskovat heillä olevan oikeuden noukkia rusinat pullasta, että monet ja kalliit ulkomaanmatkat ovat jokaisen ihmisen oikeus, että auto pitää vaihtaa joka kolmas vuosi vähintään. Älykänny kädessä ei jakseta kuunnella loppuun mitä lapsi sanoo kun vanhempi miettii omia itsekeskeisiään onnellisuuden-tavoitus-projektejaan.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko ihminen muuttunut siitä kun me olimme nuoria kuuskytluvulla? Onko sinun tai kenenkään muun perusluonne muuttunut?
        Kasvatimmeko me lapsemme vahvoiksi, itsenäisiksi, muita huomioon ottaviksi, yhteisöllisiksi ja rehellisiksi kansalaisiksi? Oliko meillä aikaa heille oravanpyörässä juostessamme, ollessamme supervanhempia, kilpaillessamme kaikesta maallisesta mammonasta naapurien kanssa, noustessamme uramme huipulle armottomassa liike-elämässä?
        Minä ainakin luulin tehneeni niin ja kuitenkin koko heidän sukupolvensa on täynnä nuoria aikuisia jotka uskovat heillä olevan oikeuden noukkia rusinat pullasta, että monet ja kalliit ulkomaanmatkat ovat jokaisen ihmisen oikeus, että auto pitää vaihtaa joka kolmas vuosi vähintään. Älykänny kädessä ei jakseta kuunnella loppuun mitä lapsi sanoo kun vanhempi miettii omia itsekeskeisiään onnellisuuden-tavoitus-projektejaan.

        Paloma:
        """"Minä ainakin luulin tehneeni niin ja kuitenkin koko heidän sukupolvensa on täynnä nuoria aikuisia jotka uskovat heillä olevan oikeuden noukkia rusinat pullasta, että monet ja kalliit ulkomaanmatkat ovat jokaisen ihmisen oikeus, että auto pitää vaihtaa joka kolmas vuosi vähintään""""

        Koko(ko)? heidän sukupolvensa on täynnä(kö)?...

        Jaa, no oikeastaan. Minun lapseni saattavat olla jo vähän eri sukupolvea kuin sinun (sain ne melko aikuisena), sillä ei minulla ole ihan sellainen kuva, että he olisivat kaikki lähellekään samanlaisia keskenään. Kyllä heistä suurin osa on ihailtavan vastuuntuntoisia, vahvoja ja itsenäisiä yksilöitä. Tosin joitakin mammanpoikia sekaan mahtunee.

        Mutta mikä sinua siinä lastesi sukupolvessa kirvelee? Sekö, että itse olet tottunut pitämään itseäsi ainoana ja erikoisena maailmankansalaisena matkusteltuasi muutaman kerran maapallon toiselle puolelle ja nyt KOKO nuorempi sukupolvi kuvittelee sen olevan heidänkin oikeutensa?
        Ja auton vaihto? Eikös se pitäisi olla ihan vain sinun oikeutesi, meidän ikäpolven oikeus?
        Minusta on ainakin kiva, että lasteni ikäisten mielestä älykänny on kaikkien ihmisten oikeus. Muuten ei minullakaan sitä olisi. Sillä juuri he sen minulle ostivat lahjaksi kavereittensa kanssa porukalla.

        Olisiko mielestäsi kuitenkin parempi, että olisimme jämähtäneet sinne 50-luvulle, niinkuin kerran vähän paheksuen totesit suomalaisten tehneen?


      • eppu2 kirjoitti:

        Jospa sen lyesti sanoisi sen syyn, se on: IHMINEN.

        Hah, no niinpä :)) Ja voidaanko edes olla mitään muuta? Aina tulee olemaan ahneutta, kateutta, juonittelua. Oman edun tavoittelua. Ne vie maailmaa eteenpäin.

        Höh, mulla oli jotain viisastakin mielessä... mutta kun syön tyttären leivoksia tässä samalla, niin meinaa mennä taju kankaalle.

        Niin! Sitä, että nuo negatiiviset lataukset tarvitaan. Jos katsoo vaikkapa historiaa, niin ensin on ollut alistamista, joka kulminoituu vallankumoukseen, joka on johtanut demokratiaan. Ehkä tämä vaihe on nyt arabimaiden vallankumous jota todistamme, ja hiukan osallistummekin? Ehkä tässä ei ole kyse mistään sen kummasta? Tehdään uutta historiaa, ja olisi kiva edes kaukaa katsella minkälaista historiaa meidän lapset tekee. Tai lastenlapset!


    • Todella hyviä kannanottoja, useammaltakin kirjoittajalta. Samoja asioita olen miettinyt, kuin tekin, pirrepä ja hmp.f.
      Minua erityisesti mietityttää nää mielenterveysongelmat ja se että ne joilla "napsahtaa" ovat usein nuoria(nuorehkoja) ja miehiä. Jos on totta mitä eero sanoo (uskon asian näin myös olevan, ainakin aineellisessa mielessä) niin varattomuus tai vaikeat kasvuolosuhteetkaan eivät voisi välttämättä saattamaan ihmislasta siihen tilaan että hän alkaisi murhaamaan muita ihan noin vain. Koulukiusaamista on aina ollut, köyhiä ja rikkaita on aina ollut, syrjäytyneitä on aina ollut....mutta jotenkin nyt tuntuu että asiat jotkas aikaisemmin saivat yksilön sisuuntumaan ja puremaan hammasta ja yrittämään vielä enemmän parantaakseen omaa elämäänsä vaikuttavat nyt päinvastoin nuoreen ihmiseen: jos ei kaikkea saa valmiina katettuun pöytään ja olla kilttejä, niin liitytään uusnatseihin tai isikseen tai aletaan muuten vain opiskella joukkomurhaajien metodeja.

      Mitä vikaa siinä aikaisemmassa konseptissa tehdä oikein vain sen takia että se on oikein? Vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä itselle? Vain ainoastaan se tunne ja mielihyvä siitä että on toiminut oikein. (Puhun nyt asioista jotka ovat kiistatta joko oikein tai väärin, kuten esimerkiksi kaupan kassalla virheen korjaaminen vaikka se olisi ollut omaksi eduksi). Onko rehellisyys ja oikeudenmukaisuus enää mukana meidän arvojärjestelmämme huipulla?

      • eppu2

        Empä tiedä, mikä oikeastaan on perusluonne. Joitakin piirteitä kait näkyy lapsen kasvaessa.
        Arvot kuitenkin opitaan, ei kaikki ole geeneissä.
        Varsinkin skitsofrenia on sairaus, joka puhkeaa juuri tuossa parinkympin molemmin puolin olevassa iässä.
        Silloin ei nuori saisi jäädä huomiotta ja hoidotta.
        Niinkuin kansa on taloudellisesti enemmän jakautunut, niin sitä se on myös henkisesti.
        Elämä oli ennen yksinkertaisempaa.
        Tämän päivän tiedon tulva ja jatkuvasti uudet asiat,digiaika. On paljon asioita joiden perässä yritetään juosta yhtäaikaa. Siinä rallissa kaikki eivät kestä. Ja kaikki touhuaminen vaatii rahaa ja taas rahaa, ei nykyään enää käpylehmät ja paperinuket riitä.


      • expimot

        "jos ei kaikkea saa valmiina katettuun pöytään ja olla kilttejä, niin liitytään uusnatseihin tai isikseen tai aletaan muuten vain opiskella joukkomurhaajien metodeja."

        Ennen ei ollut vaikeissa tilanteissa muita vaihtoehtoja kuin mennä hammasta purren ja sisulla, tai päättää päivänsä. Nyt tietoyhteiskunnan aikana osa menee edelleen sisulla, mutta sillä epätoivoisimmalla osalla on valmiita esimerkkejä ja enemmän mahdollisuuksia viedä muita mukanaan. Muutamalla klikkauksella voi hankkia aseen tai oleellista tietoa hirmuteon tekemiseen.

        Kommentistasi saa sen kuvan, että mielestäsi itsetuhoiset olivat ennen jotenkin humaanimpia tai epäitsekkäämpiä kuin nykyisin. Minä en usko siihen, olivat vain tietämättömämpiä ja osaamattomampia.


      • expimot kirjoitti:

        "jos ei kaikkea saa valmiina katettuun pöytään ja olla kilttejä, niin liitytään uusnatseihin tai isikseen tai aletaan muuten vain opiskella joukkomurhaajien metodeja."

        Ennen ei ollut vaikeissa tilanteissa muita vaihtoehtoja kuin mennä hammasta purren ja sisulla, tai päättää päivänsä. Nyt tietoyhteiskunnan aikana osa menee edelleen sisulla, mutta sillä epätoivoisimmalla osalla on valmiita esimerkkejä ja enemmän mahdollisuuksia viedä muita mukanaan. Muutamalla klikkauksella voi hankkia aseen tai oleellista tietoa hirmuteon tekemiseen.

        Kommentistasi saa sen kuvan, että mielestäsi itsetuhoiset olivat ennen jotenkin humaanimpia tai epäitsekkäämpiä kuin nykyisin. Minä en usko siihen, olivat vain tietämättömämpiä ja osaamattomampia.

        "Kommentistasi saa sen kuvan, että mielestäsi itsetuhoiset olivat ennen jotenkin humaanimpia tai epäitsekkäämpiä kuin nykyisin." kirjoittaa expimot.
        En minä sitä nyt ihan noinkaan tarkoittanut. Ainoastaan ehkä siinä mielessä että aikaisemmin itsetuhoiset keskittyivät "vain" itsensä tuhoamiseen; ei viemään koko joukkoa syyttömiä mukanaan. Eli siis ihmishenki rankassa loppuunmyynnissä, ei ainoastaan oma vaan kaikkien muidenkin. Psyykisesti terveellä ihmisellä voi olla masennusta ja huono itsetunto, pelkoja ja fobioita, katkeruutta ja katumusta mutta yleensä jossain sellainen sulku, kynnys, idea ihmishengen ainutlaatuisuudesta, koskemattomuudesta.


      • expimot
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "Kommentistasi saa sen kuvan, että mielestäsi itsetuhoiset olivat ennen jotenkin humaanimpia tai epäitsekkäämpiä kuin nykyisin." kirjoittaa expimot.
        En minä sitä nyt ihan noinkaan tarkoittanut. Ainoastaan ehkä siinä mielessä että aikaisemmin itsetuhoiset keskittyivät "vain" itsensä tuhoamiseen; ei viemään koko joukkoa syyttömiä mukanaan. Eli siis ihmishenki rankassa loppuunmyynnissä, ei ainoastaan oma vaan kaikkien muidenkin. Psyykisesti terveellä ihmisellä voi olla masennusta ja huono itsetunto, pelkoja ja fobioita, katkeruutta ja katumusta mutta yleensä jossain sellainen sulku, kynnys, idea ihmishengen ainutlaatuisuudesta, koskemattomuudesta.

        Mielestäni itseltään hengen riistävä ei ole psyykkisesti terve, oli sitten diagnoosi tai ei. Joitain poikkeusyksilöitä voi tietenkin olla.

        Jos on niin paha olla, että on valmis lopettamaan sen oman, ainutlaatuisen elämänsä, niin todennäköisesti ei myöskään jaksa kiinnostua sen veturin- tai rekankuljettajan järkyttymisestä tai muidenkaan tuntemattomien hyvinvoinnista.
        Tässäkin voi tietysti löytyä poikkeuksellisia yksilöitä.


    • Aloituksen otsikko on lähtöisin kuusikymmentäluvuvun englantilaiseen musikaaliin ja filmiin jolla oli sama nimi. (Stop The World I Want To Get Off) joka ei todellakaan viittaa mihinkään itsemurha-ajatuksiin tai joukkomurhiin, vaan siinä päähenkilö tapasi sanoa aina kun joku asia meni pieleen että stop maailma jne. Ideana on se että itse voisi kontrolloida omaa elämäänsä ja maapallon pyörimistä ikäänkuin maailmanpyörässä jonka voisi pysäyttää ja kiiveta alas silloin kun ei ole enää kivaa.

      • Otti silmään toi et ,kun ei ole enää kivaa.
        Siinähän se kun aina pitäis olla kivaa ,ei haluta olla osa kokonaisuut jos ei oo kivaa.
        On oma napa tärkein ,sitä itsekkyyt toitotetaan joka paikas ja kiitettäväst on oppi mennyt perille.
        Itte en olis valmis ymmärtämään ja hyväksymään kaiken mailman kotkotuksia ,
        Pientä rotia kasvatukseen ja ennen kaikkea opetetaan et joskus kyrsii ja ei se oikeuta itku potku raivaria .


      • Ongelmaonaikuisten

        Ne tyypit, jotka kyrsiintyessään potkivat ja raivoavat ja tekevät pahaa muille, toisille ihmisille ja ympäristölle, ovat kylläkin saaneet mallin siihen kotoaan, no. kotikasvatuksestaan.

        Siitäkin huolimatta että siellä ei ole välttämättä potkittu ja raivottu. Mutta siellä on voitu kasvattaa asenne, että yhteiskunta on paha numero yksi ja sitä pitää vastustaa tekemällä pahaa ja olla tekemättä mitään hyvää ja oikeaa, esim. kouluttautua ja tehdä työtä.

        Kaikki lapset ovat lahjakkaita, kuka milläkin tavalla, ja lahjakkailta lapsilta pitää vaatia. Valitettavasti lapsia saavat ns. aikuiset ovat lahjakkuutensa jo kadottaneet eivätkä he enää osaa vaatia eivätkä ohjatakaan, ainakaan oikeaan suuntaan. Omilla esimerkeillään he kuitenkin viitoittavat jälkeläistensä tiet.


      • enmilläänkeksi

        @Paloma.se.co "Aloituksen otsikko on lähtöisin kuusikymmentäluvuvun englantilaiseen musikaaliin ja filmiin jolla oli sama nimi. (Stop The World I Want To Get Off)"

        Kyllä tuo oli tiedossa.

        Mutta jos kirjoittaa tuollai
        "mä tahdon ulos" "mä luulin että syy oli minun iän" "Pohdintaa suhteesta minä ja muuttuva maailma" "mun kultaiset pienet tyttärenpojat"

        niin suuri on houkutus vastailla pilke silmäkulmassa.


      • bessie-
        Ongelmaonaikuisten kirjoitti:

        Ne tyypit, jotka kyrsiintyessään potkivat ja raivoavat ja tekevät pahaa muille, toisille ihmisille ja ympäristölle, ovat kylläkin saaneet mallin siihen kotoaan, no. kotikasvatuksestaan.

        Siitäkin huolimatta että siellä ei ole välttämättä potkittu ja raivottu. Mutta siellä on voitu kasvattaa asenne, että yhteiskunta on paha numero yksi ja sitä pitää vastustaa tekemällä pahaa ja olla tekemättä mitään hyvää ja oikeaa, esim. kouluttautua ja tehdä työtä.

        Kaikki lapset ovat lahjakkaita, kuka milläkin tavalla, ja lahjakkailta lapsilta pitää vaatia. Valitettavasti lapsia saavat ns. aikuiset ovat lahjakkuutensa jo kadottaneet eivätkä he enää osaa vaatia eivätkä ohjatakaan, ainakaan oikeaan suuntaan. Omilla esimerkeillään he kuitenkin viitoittavat jälkeläistensä tiet.

        Täällä tunnutaan uskovan kotikasvatuksen saavan suoranaisia ihmeitä aikaan. Ei se nyt ihan niinkään ole. Elleivät vanhemmat ymmärrä hakea käytöshäiriöisen lapsensa kasvattamiseen ammattilaisten apua jo aika varhain, niin huonolta näyttää lapsen ja usein myös koko perheen tulevaisuus.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Otti silmään toi et ,kun ei ole enää kivaa.
        Siinähän se kun aina pitäis olla kivaa ,ei haluta olla osa kokonaisuut jos ei oo kivaa.
        On oma napa tärkein ,sitä itsekkyyt toitotetaan joka paikas ja kiitettäväst on oppi mennyt perille.
        Itte en olis valmis ymmärtämään ja hyväksymään kaiken mailman kotkotuksia ,
        Pientä rotia kasvatukseen ja ennen kaikkea opetetaan et joskus kyrsii ja ei se oikeuta itku potku raivaria .

        koti-kiusattu kirjoitti; "Pientä rotia kasvatukseen ja ennen kaikkea opetetaan et joskus kyrsii ja ei se oikeuta itku potku raivaria".

        Toivottavasti lapseni perhe on omaksunut tämän, sillä äsken kuulin sellaisenkin ihmeen, että intohimoinen "kalastajapoika 10-v" ei päässyt mukaan, koska oli kiukutellut liikaa. Sitä`vastoin serkkunsa samanikäinen poika ja siskonsa 12-v oli mukana. "Valtavan" hauen saivat, niin.... tai melkein, mutta "haavimies" ei onnistunut saamaan sitä.

        Olikohan poika yhtään vahingoniloinen, en usko, koska hänkin olisi nauttinut tuosta "taistelusta" hauen kanssa. On se vain niin kivaa tuo kalastus, koska itseltäni pääsi kerran nuoruudessa hauki karkuun uistimesta, niin varmaan 5 tuntia yritin virvelöidä sitä takaisin!

        No, on lapsilla "paheensakkin" tämä netti ja kaikenmaailan "härpäkkeet", mutta on niillekin mukamas laitettu jonkinlaiset rajoitteet, kuten kiukuttelusta on nettikatko.

        Jaaa, jassoo! Nythän minä vain keskityin läheisteni "maailmankatsomukseen", kuinka he lapsiaan kasvattaa ja mielestäni hyväksyn sen täysin, sillä ei minusta ole ratkaisijaksi kenenkään ongelmiin.

        Aloitus oli mielenkiintoinen, mutta tämän "siivoojan hyökkäykset" Paloman perhettä koskien ei ollut asiallista.


      • ent.siivoojaparka
        Kristiina23 kirjoitti:

        koti-kiusattu kirjoitti; "Pientä rotia kasvatukseen ja ennen kaikkea opetetaan et joskus kyrsii ja ei se oikeuta itku potku raivaria".

        Toivottavasti lapseni perhe on omaksunut tämän, sillä äsken kuulin sellaisenkin ihmeen, että intohimoinen "kalastajapoika 10-v" ei päässyt mukaan, koska oli kiukutellut liikaa. Sitä`vastoin serkkunsa samanikäinen poika ja siskonsa 12-v oli mukana. "Valtavan" hauen saivat, niin.... tai melkein, mutta "haavimies" ei onnistunut saamaan sitä.

        Olikohan poika yhtään vahingoniloinen, en usko, koska hänkin olisi nauttinut tuosta "taistelusta" hauen kanssa. On se vain niin kivaa tuo kalastus, koska itseltäni pääsi kerran nuoruudessa hauki karkuun uistimesta, niin varmaan 5 tuntia yritin virvelöidä sitä takaisin!

        No, on lapsilla "paheensakkin" tämä netti ja kaikenmaailan "härpäkkeet", mutta on niillekin mukamas laitettu jonkinlaiset rajoitteet, kuten kiukuttelusta on nettikatko.

        Jaaa, jassoo! Nythän minä vain keskityin läheisteni "maailmankatsomukseen", kuinka he lapsiaan kasvattaa ja mielestäni hyväksyn sen täysin, sillä ei minusta ole ratkaisijaksi kenenkään ongelmiin.

        Aloitus oli mielenkiintoinen, mutta tämän "siivoojan hyökkäykset" Paloman perhettä koskien ei ollut asiallista.

        """" Paloman perhettä koskien"""""?????

        Missä? Paloman perheestä? Laitapa todisteita esiin tai niele kielesi.

        Hän itse kirjoitti lapsistaan ja heidän sukupolvestaan. Siitä samasta minäkin olisin kirjoittanut, mutta kun en sitä sukupolvea kovinkaan monta tunne läheltä, niin siirryin kehumaan omien lasteni sukupolvea. Mitä väärin? Mitä?


      • Pirrepä
        bessie- kirjoitti:

        Täällä tunnutaan uskovan kotikasvatuksen saavan suoranaisia ihmeitä aikaan. Ei se nyt ihan niinkään ole. Elleivät vanhemmat ymmärrä hakea käytöshäiriöisen lapsensa kasvattamiseen ammattilaisten apua jo aika varhain, niin huonolta näyttää lapsen ja usein myös koko perheen tulevaisuus.

        Ei se lapsi ollut käytöshäiriöinen syntyessään, jokin on mennyt pieleen sen jälkeen.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Otti silmään toi et ,kun ei ole enää kivaa.
        Siinähän se kun aina pitäis olla kivaa ,ei haluta olla osa kokonaisuut jos ei oo kivaa.
        On oma napa tärkein ,sitä itsekkyyt toitotetaan joka paikas ja kiitettäväst on oppi mennyt perille.
        Itte en olis valmis ymmärtämään ja hyväksymään kaiken mailman kotkotuksia ,
        Pientä rotia kasvatukseen ja ennen kaikkea opetetaan et joskus kyrsii ja ei se oikeuta itku potku raivaria .

        Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä siinä että meitä seuraavat sukupolvet käyvät ikäänkuin eri polttoaineella kuin me: tarpeiden nopea tyydytys ja mitään ei olla valmiita uhraamaan tai mitään odottamaan ovat tärkeämpiä kuin toimintamallien eettisyys. "Kaikki minulle ja nyt heti" on ikäänkuin kirjoittamaton moraalinen ohjenuora.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä siinä että meitä seuraavat sukupolvet käyvät ikäänkuin eri polttoaineella kuin me: tarpeiden nopea tyydytys ja mitään ei olla valmiita uhraamaan tai mitään odottamaan ovat tärkeämpiä kuin toimintamallien eettisyys. "Kaikki minulle ja nyt heti" on ikäänkuin kirjoittamaton moraalinen ohjenuora.

        Jopas teillä on surkeaa elämä, kun tuollaisia ovat teitä seuraavat sukupolvet: lapsenne ja lapsenlapsenne ja tuttavapiirinne.

        Eivät ole minun omat nuoreni eivätkä heidän kaverinsa eikä toisetkaan tuntemani tuollaisia. Vaan ovat kivoja ja erittäin oikeudenmukaisia, rehellisiä, pitkäjänteisiä puurtajia. Palkkaakin saavat aivan liian paljon, kun uusilla autoilla ajelevat ja vielä on toinen avourheiluauto kesäkäytössä - meikänkin kelpaa tukka suorana viillettää.
        Meidän nuoruudessamme sai ammatin hankittuaan työpaikan loppuiäkseen. Nykynuorilla on aika todennäköistä joutua vaihtamaan alaa ja opiskelemaan uusi ammatti työuransa aikana.
        Tutkinnotkin ovat nykyään paljon laajempia ja vaativampia kuin meidän nuoruudessamme.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Jopas teillä on surkeaa elämä, kun tuollaisia ovat teitä seuraavat sukupolvet: lapsenne ja lapsenlapsenne ja tuttavapiirinne.

        Eivät ole minun omat nuoreni eivätkä heidän kaverinsa eikä toisetkaan tuntemani tuollaisia. Vaan ovat kivoja ja erittäin oikeudenmukaisia, rehellisiä, pitkäjänteisiä puurtajia. Palkkaakin saavat aivan liian paljon, kun uusilla autoilla ajelevat ja vielä on toinen avourheiluauto kesäkäytössä - meikänkin kelpaa tukka suorana viillettää.
        Meidän nuoruudessamme sai ammatin hankittuaan työpaikan loppuiäkseen. Nykynuorilla on aika todennäköistä joutua vaihtamaan alaa ja opiskelemaan uusi ammatti työuransa aikana.
        Tutkinnotkin ovat nykyään paljon laajempia ja vaativampia kuin meidän nuoruudessamme.

        Ei minun omassa elämässäni ole mitään suurempaa vikaa enkä minä omasta perheestäni kirjoita. Lapseni ja lapsenlapseni ovat hyvinkasvatettuja ja heillä on kaikilla suuri sydän ja oikeustajua muille jakaa. Heidän kaveripiirissään on tosin jo paljon tällaista itseriittoista ja omaan napaan tuijottavaa jengiä joille vain aineellinen menestys ja karriääri on tärkeää.
        Ei minun tarvitse tulla tänne kehuskelemaan aineellisella menestykselläni: minulla on kaikki tarvitsemani ja avoautoa ei ole koska emme katso sitä tarpeelliseksi. Pröystäilemisen koen moukkamaiseksi ja vastenmieliseksi ja nimenomaan oireeksi juuri siitä mikä maailmaa juuri nyt vaivaa.

        Olen iloinen puolestasi että oma jälkikasvusi pärjää noin hienosti ja he varmaan oikeudenmukaisina ja upeina kansalaisia auttavat paria ottolasta kehitysmaissa, tukevat anteliasta ja inhimillistä pakolaispolitiikkaa ja maksavat iloisina veroja niin että huonompiosaisillekin on pullapitkoa päydässä. Onnittelen!


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei minun omassa elämässäni ole mitään suurempaa vikaa enkä minä omasta perheestäni kirjoita. Lapseni ja lapsenlapseni ovat hyvinkasvatettuja ja heillä on kaikilla suuri sydän ja oikeustajua muille jakaa. Heidän kaveripiirissään on tosin jo paljon tällaista itseriittoista ja omaan napaan tuijottavaa jengiä joille vain aineellinen menestys ja karriääri on tärkeää.
        Ei minun tarvitse tulla tänne kehuskelemaan aineellisella menestykselläni: minulla on kaikki tarvitsemani ja avoautoa ei ole koska emme katso sitä tarpeelliseksi. Pröystäilemisen koen moukkamaiseksi ja vastenmieliseksi ja nimenomaan oireeksi juuri siitä mikä maailmaa juuri nyt vaivaa.

        Olen iloinen puolestasi että oma jälkikasvusi pärjää noin hienosti ja he varmaan oikeudenmukaisina ja upeina kansalaisia auttavat paria ottolasta kehitysmaissa, tukevat anteliasta ja inhimillistä pakolaispolitiikkaa ja maksavat iloisina veroja niin että huonompiosaisillekin on pullapitkoa päydässä. Onnittelen!

        Ei avoautoa sulla. Se on tosi kiva helteellä ajella hiukset hulmuten. Myönnä rehellisesti, ettei sulla ole varaa ostaa.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Ei avoautoa sulla. Se on tosi kiva helteellä ajella hiukset hulmuten. Myönnä rehellisesti, ettei sulla ole varaa ostaa.

        :))
        Ollaan me vähän suunniteltu Lutusen kaa ja vaikka minulla ei olekkaan varaa (kaikki varallisuus sijoitettuna omistusasuntoihin kotona ja ulkomailla) niin Lutusella voisi olla, en ole ottanut tarkemmin selvää.
        Mä tykkään enemmän autosta jossa on hyvä toimiva ilmastointi kesällä. Tukka menee vain epäjärjestykseen avoautossa ja mä tykkään pitää hattuja ja ne turhaan lentelisi tuuleen.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        :))
        Ollaan me vähän suunniteltu Lutusen kaa ja vaikka minulla ei olekkaan varaa (kaikki varallisuus sijoitettuna omistusasuntoihin kotona ja ulkomailla) niin Lutusella voisi olla, en ole ottanut tarkemmin selvää.
        Mä tykkään enemmän autosta jossa on hyvä toimiva ilmastointi kesällä. Tukka menee vain epäjärjestykseen avoautossa ja mä tykkään pitää hattuja ja ne turhaan lentelisi tuuleen.

        Näyttääpi siltä, että sinua vaivaa kateus.

        Mielestäsi jokainen , jolla on enemmän varallisuutta ja tuloja kuin sinulla ja läheisilläsi, on
        "tällaista itseriittoista ja omaan napaan tuijottavaa jengiä joille vain aineellinen menestys ja karriääri on tärkeää"
        "Pröystäilemisen koet moukkamaiseksi ja vastenmieliseksi ja nimenomaan oireeksi juuri siitä mikä maailmaa juuri nyt vaivaa."
        Paitsi silloin, kun itse pröystäilet.

        On minulla ja perheelläni useita omistusasuntojakin. Hyvin menee mutta menköön :D


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Näyttääpi siltä, että sinua vaivaa kateus.

        Mielestäsi jokainen , jolla on enemmän varallisuutta ja tuloja kuin sinulla ja läheisilläsi, on
        "tällaista itseriittoista ja omaan napaan tuijottavaa jengiä joille vain aineellinen menestys ja karriääri on tärkeää"
        "Pröystäilemisen koet moukkamaiseksi ja vastenmieliseksi ja nimenomaan oireeksi juuri siitä mikä maailmaa juuri nyt vaivaa."
        Paitsi silloin, kun itse pröystäilet.

        On minulla ja perheelläni useita omistusasuntojakin. Hyvin menee mutta menköön :D

        Ei sitten pätkääkään.
        Mutta monet ovat juuri sitä.
        Joo, alennuin minäkin vähän pröystäilemään vain siksi että halusin kokeilla miltä se tuntuu. Kuvottavalta. Nyt meen peseen suuni saippualla.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Näyttääpi siltä, että sinua vaivaa kateus.

        Mielestäsi jokainen , jolla on enemmän varallisuutta ja tuloja kuin sinulla ja läheisilläsi, on
        "tällaista itseriittoista ja omaan napaan tuijottavaa jengiä joille vain aineellinen menestys ja karriääri on tärkeää"
        "Pröystäilemisen koet moukkamaiseksi ja vastenmieliseksi ja nimenomaan oireeksi juuri siitä mikä maailmaa juuri nyt vaivaa."
        Paitsi silloin, kun itse pröystäilet.

        On minulla ja perheelläni useita omistusasuntojakin. Hyvin menee mutta menköön :D

        Palstan ikioma sovinistisika Yleismies naamarin takana?


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Palstan ikioma sovinistisika Yleismies naamarin takana?

        Tuskinpa.

        Hyvin suurella kiinnostuksella huomioin tämän islamista eronneiden naisten toiveen:
        "– Koraanissa naiset eivät ole itsenäisiä toimijoita tai tekijöitä, vaan aina jonkun vaimoja, siskoja, tyttäriä tai äitejä. Toki miehilläkin ovat omat haasteensa, mutta esimerkiksi naisten siveellisyyttä vahditaan paljon tarkemmin. Tämä heikompi asema vaikutti merkittävästi siihen, että aloin kyseenalaistaa aikoinaan uskoani, Fatima toteaa.
        Uskonnollisilla kirjoituksilla on hänen mielestään helppo oikeuttaa naisten kapeampi asema. Fatima korostaa, että näin eivät onneksi ajattele kaikki islaminuskoiset.
        Muslimiyhteisöissä ongelmista kuitenkin naisten mukaan vaietaan. Myös SUOMALAISTEN PITÄISI heidän mielestään uskaltaa avata EPÄKOHDISTA suunsa, EIKÄ PELÄTÄ liikaa sitä, mikä voisi mahdollisesti loukata muslimiyhteisöä.
        – Jotkut LIBERAALEIKSI itseään kutsuvat SUOMALAISET EIVÄT SANO MITÄÄN ISLAMISTA JULKISESTI koska PELKÄÄVÄT LEIMAUTUVANSA RASISTEIKSI, Nuura huokaa."

        Suosittelen lukemaan koko artikkelin (linkitin tämän jo tuonne ylemmäs expimotille)
        YLE Kotimaa 28.5.2016
        Fatima luopui islamista, mutta ei voi riisua huivia – islamista eroaminen on Suomessa tabu
        http://yle.fi/uutiset/fatima_luopui_islamista_mutta_ei_voi_riisua_huivia__islamista_eroaminen_on_suomessa_tabu/8903751?ref=leiki-uu


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Tuskinpa.

        Hyvin suurella kiinnostuksella huomioin tämän islamista eronneiden naisten toiveen:
        "– Koraanissa naiset eivät ole itsenäisiä toimijoita tai tekijöitä, vaan aina jonkun vaimoja, siskoja, tyttäriä tai äitejä. Toki miehilläkin ovat omat haasteensa, mutta esimerkiksi naisten siveellisyyttä vahditaan paljon tarkemmin. Tämä heikompi asema vaikutti merkittävästi siihen, että aloin kyseenalaistaa aikoinaan uskoani, Fatima toteaa.
        Uskonnollisilla kirjoituksilla on hänen mielestään helppo oikeuttaa naisten kapeampi asema. Fatima korostaa, että näin eivät onneksi ajattele kaikki islaminuskoiset.
        Muslimiyhteisöissä ongelmista kuitenkin naisten mukaan vaietaan. Myös SUOMALAISTEN PITÄISI heidän mielestään uskaltaa avata EPÄKOHDISTA suunsa, EIKÄ PELÄTÄ liikaa sitä, mikä voisi mahdollisesti loukata muslimiyhteisöä.
        – Jotkut LIBERAALEIKSI itseään kutsuvat SUOMALAISET EIVÄT SANO MITÄÄN ISLAMISTA JULKISESTI koska PELKÄÄVÄT LEIMAUTUVANSA RASISTEIKSI, Nuura huokaa."

        Suosittelen lukemaan koko artikkelin (linkitin tämän jo tuonne ylemmäs expimotille)
        YLE Kotimaa 28.5.2016
        Fatima luopui islamista, mutta ei voi riisua huivia – islamista eroaminen on Suomessa tabu
        http://yle.fi/uutiset/fatima_luopui_islamista_mutta_ei_voi_riisua_huivia__islamista_eroaminen_on_suomessa_tabu/8903751?ref=leiki-uu

        Ja tää oli jotenkin relevanttia laittaa juuri tähän aloitukseen?


      • novoitaivastaas
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ja tää oli jotenkin relevanttia laittaa juuri tähän aloitukseen?

        Parempi relevantti kuin elefantti.
        Tai teletappi.
        Onhan se hyvin intresanttia.


      • bessie-
        Pirrepä kirjoitti:

        Ei se lapsi ollut käytöshäiriöinen syntyessään, jokin on mennyt pieleen sen jälkeen.

        Tänä iltana Foxilta näkyy tulevan elokuva "Poikani Kevin".


    • Ehkä hän oli koulukiusattu tai ei ollut ystäviä, vika on kyllä myös vanhemmissa- huonot geenit. Hän teki kuin norjalainen , tänään asuu" hotellissa" ja nauttii elämästä.

      Jos minulla olisi valta ei olisi vankiloita.

    • enmilläänkeksi

      Paloma.se.co "kalliit ulkomaanmatkat ovat jokaisen ihmisen oikeus, että auto pitää vaihtaa joka kolmas vuosi vähintään"

      Palkat on aika pitkälti määritelty työehtosopimuksissa. Ei suuri palkka ole palkansaajan pahuutta vaan usein uutteran opiskelun ja sitten työpaikan saannin tulosta. Ulkomaan matkoja tekevät, kellä on varaa ja kiinnostusta. Autoa vaihtavat myös, jos on varaa ja tarvetta.

    • Päättäjätvastuuseen

      Olipa kerrankin hyvä ja asiaa täynnä oleva aloitus täällä höpisijöitten luvatulla taistelutantereella. Kaikesta sivistyneisyydestä ja viisaudesta huolimatta syy maailman vinksahtamiseen olemme me: maailman ihmiset. Sen enempää aihetta nyt avaamatta kuin että osa rellestää, kuluttaa ja tuhlaa ja toinen osa kituu, kärsii ja elää tekohengityksellä. Eriarvoisuus tekee tehtävänsä ja kasvattaa eri- / 'väärällä' lailla ajattelevia ihmisiä.

      Sitä jaksan aina vain ihmetellä, miksi kaikkea kamalaa maailmalla tapahtunutta vatkataan ja väännetään puolelta ja toiselta sekä sieltä ja täältä. Loputtomasti. Kenen tarpeisiin? Mitä tavalliset tanelit tekevät kaikella sillä ns. tiedolla. Mutta ne, joilla sisin, sielu ja mielen maisema ovat kieroutuneet ja lähteneet vikareiteille, ottavat uutisista mallinsa ja tekevät hirmuisia jatkossakin. Kuuluisuus kiinnosta heitä(kin).

      • enmilläänkeksi

        @Päättäjätvastuuseen "Sitä jaksan aina vain ihmetellä, miksi kaikkea kamalaa maailmalla tapahtunutta vatkataan ja väännetään puolelta ja toiselta sekä sieltä ja täältä. Loputtomasti. Kenen tarpeisiin? Mitä tavalliset tanelit tekevät kaikella sillä ns. tiedolla. Mutta ne, joilla sisin, sielu ja mielen maisema ovat kieroutuneet ja lähteneet vikareiteille, ottavat uutisista mallinsa ja tekevät hirmuisia jatkossakin. Kuuluisuus kiinnosta heitä(kin)."

        Tuota samaa ajattelin minäkin. Kun 18-vuotiaasta ampujasta selvitellään viikkokaupalla pienimpiäkin yksityiskohtia tiedotusvälineissä. Siis nuori poika. Hänestä tehdään jättiläinen. Kaikkia kiinnostava sankari. Koko maailmaa ravisuttanut mies.


      • Enemmänhyviäuutisia

        Kiitos. Luulin olevani ainoa erilailla ajatteleva. Muut kun tykkää tirkistellä niin täytyy tietää asiain laidat. Viimeisimmän mielenterveydestä kerrottiin uutisissa, toivottavasti kaikista muistakin suureen ääneen. Jotta ei pääse sankariksi tihutöillä.


    • Vastuu on näillä sanoisin rikollisilla jotka keräävät rahaa maailman lapsille. Kaikki keräys toiminta pitäisi lailla kieltää samoin kirkolta joka on rikollinen siinä kuin muutkin.

      Kun totuus on esillä mitä tekee kirkko ei mitään ostaa vain viiniä papeille.

      Edellinen kirjoittaja on oikeassa yhdestä tehdään lähes ---- kyllä seuraajia tulee.

    • ghsahhF

      "jos ei kaikkea saa valmiina katettuun pöytään ja olla kilttejä, niin liitytään uusnatseihin tai isikseen tai aletaan muuten vain opiskella joukkomurhaajien metodeja."

      Eivät uusnatsit tai ISIS vaan vasemmistoterroristit ovat viimeisen 50 v aikana surmanneet Euroopassa eniten ihmisiä.

      • Kilttieitartteolla

        Ei pirä paikkaansa. Liian helpolla päässeet, velttoilijoiksi kasvatetut / ohjatut jälkikasvut ovat heitä, jotka eivät keksi mitään kunnollista ja oikeaa tekemistä ja turhautuneisuudessaan alkavat tehdä pahojaan.


      • Kyllä (uus)natsit ja etenkin lähi-idän terroristiryhmät (palestiinalaiset, zionistit jne.) ovat olleet useimpien terrori-iskujen takana Euroopassa viimeisen 50 vuoden aikana. Vasemmistoterroristeista tulee mieleen näin nopeasti vain Bader-Meinhof ja Punaiset Prikaatit.


    • 1041

      Lastensuojelulaki -85 romahdutti kasvatuksesta ja ohjaamisesta paljon.

      • Tulkinnatpäinpeetä

        Mitä tekemistä laeilla on lasten kasvattamisen eli ohjaamisen kanssa? Mitä tekemistä niillä on yleensä minkään todellisen ja oikean asian kanssa? Paitsi niille, joilta totuus, oikeus ja normaali terve järki ovat hukkateillä.


    • Kirkko on suurin rikollinen tässä kaikessa.

    • saatte.hoitoa

      Kaikki mieli ongelmaiset tulkaa keskustelemaa heti aamusta

    • huvittaa

      Teatraalista!

    • Olen muuallakin kuullut että nykymaailma on niin kauhea. Minusta se on pikkasen putkimainen näkemys. Kuin katselisitte tätä päivää pelkästään uutisten kautta. Mutta se on maailma muualla, mun maailmassa on tällä hetkellä kuorsaava koira, auringossa paistatteleva kissa, kaksi rakastunutta/elämää edessä olevaa nuorta. Ei sotaa, ei sairauksia. Tomaatit kasvaa. Minulla on varaa ostaa päivälliseksi 400g jauhelihaa, joka riittää kolmelle ihmiselle hyvin. Meillä on kaksi autoa pihassa, yksi supermopo, yksi kevari. Emännöin 50-luvun lopulla rakennettua omakotitalo yksin.

      Ja mun nuoret käyttäytyvät hyvin, ovat kohteliaita. Okei, jokseenkin malttamattomia myös (kaikkimulleheti) mutta se kuuluu muistaakseni nuoruuteen. Heillä ei ole vielä se tieto mikä meillä on - kaikki on kuitenkin ihan kohta takanapäin.

      Kun itse olin nuori, 300g jauhelihaklöntin piti riittää 5lle hengelle. Makkarakeitossa oli mausteeksi makkaroita. Omat perunat piti viljellä, että rahat riitti. Ainoat kulkuvälineet oli fillarit, joista yksi oli Jopo (iskä innostui tuhlaamaan välillä). 3 km kouluun ja kotiin ei ollut matka eikä mikään, ei iltaisinkaan, ottaen huomioon että saattoi törmätä myös raiskaajaan. Niitä meidän kylässä riitti. Joku käsittämätön murhajuttu oli myös, joku kloppi murhasi naapurissa asuvan nuoren äidin, ja työnsi vauvan uuniin. Tekijää etsittiin viikkokaupalla, mun koulukaverini pääsi poliisikyydillä kouluun sen ajan, koska hän asui myös naapurissa.

      Paremmalta ja turvallisemmalta elämäni tuntuu nyt. Maailman tila tietenkin huolestuttaa, kokonainen kansakunta seisoo muutoksen edessä. Autamme koska voimme, mikä on oikein, mutta samalla tekee että vallankumous koskettaa myös meitä. Mutta en sure niitä. Miksi surisin tai pelkäisin? Kaunis elämäni menee hukkaan.

      Olen sen ennenkin sanonut, mutta sanon sen nyt uudestaan silti. Elämän pitäisi olla vähän enemmän oravamaista, sitä seuraavan pähkinän etsimistä, ja riemu sen löytämisestä.

      • expimot

        "Elämän pitäisi olla vähän enemmän oravamaista, sitä seuraavan pähkinän etsimistä, ja riemu sen löytämisestä."

        Yksi ketjun viisaimmista virkkeistä.


    • Yksi juttu vielä on pakko kirjoittaa.

      Omasta elämästä olen huomannut että se aaltoilee. Rullaa omalla painollaan, jolloin se pidemmän päälle käy tylsäksi. Sorrun riskinottoon ja sekoitan spasmat, tulee kriisi, selvitän sen ja osaan taas nauttia tylsästä rullaamisesta.

      Kriisin jälkeen tulee aina seesteinen vaihe, jolloin vihdoin näkee ja tajuaa mittakaavat oikein. Tajuaa että olikin onnellinen ennen sitä kriisiä. Siksi ne onkin niin hyvät, joskus jopa tarpeelliset.

      Jos nyt Suomea ajatellaan, niin on niitä kriisejä ollut... sota. Maan jälleenrakentaminen. Nousukausi. Kaikki hyvin ja valmista seuraavaa kriisiä varten, 80-luvun lama. Lamasta irtiotto, kaikki hyvin kunnes 2014-ja jatkuu... tadaa... lama! Ja joka kerta kun uusi pentue tehdään ja kasvatetaan kriisin ja stressin aikana, joka kerta se kasvatettava pentue on maksajana. Henkisellä puolella.

      • Aineellisesti minullakin on ollut aaltoliikettä, välillä lihavia välillä laihoja lehmiä ometassa, mutta minua vaivaa etenkin se että en aina ymmärrä miten minua seuraava sukupolvi ajattelee asioista tai siis ymmärrän mutta ehkä se onkin että en jaksa hyväksyä heidän arvojärjestelmäajatteluaan: se ei tunnu loogiselta eikä oikealta.
        (Disclaimer: edelleenkin, en puhu omasta perheestäni)


    • Ja edelleenkin, uskon samoin kuin eero ja humpsis ja monet muutkin, että monessa suhteessa elämme ihmiskunnan parasta aikaa, ainakin länsimaissa. Aineellinen hyvinvointi ja liberaalinen maailmankatsomus ovat kuitenkin tuoneet mukanansa omat ongelmansa joihin me vanhemmat, jotka olemme käyneet läpi monet taistot ja muistamme köyhyyden ja uhraukset, emme aina näe ratkaisuja. Menneisyyden poliittisista haamuista emme löydä vapahtajaa, vaan jokaisen aikakauden on kehitettävä itse omat ratkaisumallinsa. Monet ovat valinneet neoliberalismin, globalismin ja vapaakaupan raamittaman markkinatalouden; minä en usko sen oikeudenmukaisuuteen tai kannattavaan voimaan. Laissez faire-kapitalismi ja meille vuosikymmeniä syötetty trickle-down myytti luovat enemmän probleemia ja polarisoivat yhteiskunnan ja kääntävät kehitystä taaksepäin sata vuotta.
      ***
      Mitä me siis haluamme?
      Linnoitus-Euroopan piikkilanka-aitoineen ja muureineen pysäyttämään pakolaisvirrat lähialueiden sodista? Ylitäydet vankilat ja kuolemaantuomiot? (Erdogan näyttää mallia Turkissa miten maa lähetetään takaisin pimeimpään keskiaikaan)
      Homot takaisin kaappeihin ja naiset pois papinviroista? (Hellan ja nyrkin väliin???)
      Terveydenhoito, koulutus, yhteiskunnalliset palvelut ensisijaisesti niille joilla on varaa maksaa yksityisistä palveluista?
      Naiset kotiin kuin ennenvanhaan Juuso Waldenin tehtailla, joissa nainen menetti naimisiin mennessään oikeuden työpaikkaansa.

      Haluammeko me jakautuneen, polarisoituneen yhteiskunnan jossa rengeille maksetaan osa palkkaa viinassa?

    • tässäsyy

      Tiede menee eteenpäin ja ihmiskunta muka oppii ja viistatuu, mutta katin kotit.
      Nykyihminen ei tarvitse enää Jumalaa ja Raamatun arvovalta poletaan lokaan. Muukalaisen on paha olla kun hätä sorretaan ja ei anneta elintilaa.
      Nuoret masentuvat kun elämä on haastavaa ja vaatimukset pärjätä kovenee ja ihminen on vain yksi eläin muiden joukossa.

    • eppu2

      Muutos on täällä.
      Miettikääpä.
      Tuli julkisuuteen poliittiset vaalirahoitukset, veroparatiisit murtuvat, tietokonepaljastuksia, vuotoja,korruptiojuttuja, Nokia maksanut alipalkkaa ulkomaalaisille, hyväntekeväisyyskeräysten väärinkäyttöjä, luetteloa voisi jatkaa, vaikka millä mitalla alkanut tulla päivänvaloon kaikenlaista ´´pahantekoa´´ . Paha on alkanut joutua häviölle.
      Toisaalta usein kuulee/lukee, kuinka yksityiset ihmiset auttavat, keräävät rahaa ahdinkoon joutuneille. Miljonäärit tekevät isoja lahjoituksia. (Tsunami)
      Hyväkin näkyy aika voimakkaana, kun vain osaa katsoa.
      Ihan pieniäkin hyviä asioita tapahtuu, kun vain näkee.
      Vaan paha kello se on, joka kauas kuuluu.
      Mitä nuoriin tulee, omien nuorien lisäksi tunnen ja tiedän heidän ystäviään.
      Pidän heitä fiksuina, mitä nyt jutellutkin olen heidän kanssaan.
      Kyllähän sitä kuulee ja median välityksellä kokee, että on niitä toisenlaisiakin, jotka haluavat vaan rusinat pullasta.

    • ghsahhF

      """Eivät uusnatsit tai ISIS vaan vasemmistoterroristit ovat viimeisen 50 v aikana surmanneet Euroopassa eniten ihmisiä."""


      Paloman sarkasmia.
      """Kyllä (uus)natsit ja etenkin lähi-idän terroristiryhmät (palestiinalaiset, zionistit jne.) ovat olleet useimpien terrori-iskujen takana Euroopassa viimeisen 50 vuoden aikana. Vasemmistoterroristeista tulee mieleen näin nopeasti vain Bader-Meinhof ja Punaiset Prikaatit."""

      TV1 tänään Päivän kasvo Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkoston tutkijatohtori Timo Miettinen:
      - Jos katsotaan pelkästään 2000-lukua, niin tällaisten iskujen määrä on kasvanut, mutta jos verrataan 70- ja 80-lukuihin, niin iskujen määrä on vähentynyt.
      - Tekijöinä silloin olivat etenkin vasemmistoterroristit, palestiinalaisnationalistit, armenialaisnationalistit ( jotka katson kaikki vasemmistolaisiksi )

      • ( jotka katson kaikki vasemmistolaisiksi )
        ensisijaisesti nationalisteja. Statistiikkasi on oman agendasi mukaan keinotekoisesti vääristeltyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe