Rotat haluavat ulos häkistä

vankilaeläimet

Mulla 2 rottaa, joka ilta alkaa tarmokas häkin kaltereiden jyystäminen. Haluavat vimmoissaan ulos häkistä, vapauteen. Pakko pitää häkkiä samassa huoneessa, muualla ei tilaa. En saa öisin unta kun rotat paukuttaa häkkiään. Järkyttävä meteli ja hermot palaa.

Kaverin kani tekee samaa. Aloin miettii ku katoin sitä kania et onko se oikein pitää noita eläimiä vangittuna kun tosissaan haluavat ulos. Mikä riittää kanille tai rotalle "jaloitteluksi"? Muutama tunti päivässä? Tunti? Mitä sillä on väliä sille kun joutuu olemaan koko loppuajan sellissään, ei tunnu reilulta.

Pitäisin rottia vaikka päivät pitkät ulkona häkistään jos eivät kusis ja kakkis joka paikkaan.

Voiko mikään hiton "virike" häkissä auttaa siihen yksinkertaiseen tosiasiaan et eläin haluaa ulos?

Siitä olen ainakin varma etten enää ikinä ota mitään eläintä mitä pidetään häkissä. Ja muutenkin näiden rottien kanssa on tullu huomattua miten sairaita ne on.. kaikki rotat mitä meil on ollut, on jouduttu lopettamaan jonkin kasvaimen/ hengitys-sairauden takia. Aika kamalaa. Onko järkee

7

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottapoijat

      Omat rottani eivät harrasta tuota. Kuinka iso häkkisi on?
      Itsellä käytössä kahdella pojalla Savic Suite Royal XL.
      Rottien terveydestä olen huomannut saman asian, hyvin harvassa ovat olleet ne rotat joille ikä ei ole tuonut mitään vakavia vaivoja.
      Kaneista taas niin kanit periaatteessa eivät ole häkkieläimiä ollenkaan vaan vaativat todella, todella paljon vapaana juoksentelua. Joskus viitisen vuotta sitten kun omistin vielä kolme kääpiökania oli häkin ovi aina auki ja saivat juosta vapaana 24/7.

    • LajiOnMikäOn

      Mikäs ylläri se on, että rotat joutuu ennen pitkää lopettamaan kasvainten ja/tai hengitystieongelmien takia? Rotat ovat erittäin lyhytikäisiä lemmikkejä ja lajille tyypillisesti saavat vanhuuttaan nimenomaan kasvaimia ja hengitystieongelmia. Jos ihan nuori rotta saa jälkimmäisiä, niin sitten on rottien pidossa vikaa (stressi, väärät aluset jne.).

    • Sedä

      Mäkin kysyisin minkä kokoine häkkisi on. Mun rotat ulkoilee pari tuntia päivässä, mutta niillä ei yleensä ole suurta tarvetta pyrkiä ulos kun häkissäkin on tarpeeksi virikettä.

    • rottataaaa

      Ei munkaan rotat tee tota. Ne saa juosta lähes joka päivä vapaana ja olen huomannut että jos niiden kanssa ei seurustele niin ne masentuu. Nukkuu vaan eikä oikein edes syö.. Piristyy aina kun näkee mut :) Ihanan seurallisia eläimiä ,eikä niitä todellakaan voi vaan jättää häkkiin koko ajan,masentuuhan siinä...

    • iippagerbiilius

      hei kannattaa hankkia iso terraario vaikka 100x80x55

      • häkkiparempi

        Terraario ei ole rotille kovin hyvä asumus. Ilmanvaihto ei ole yhtä hyvää kuin häkissä ja koska rotat myös kiipeilevät mielellään terraarioon on vaikeampi saada hyviä kiipeilymahdollisuuksia kuin häkkiin.


      • Sedä

        Huonon muotoinen tuo ehdotuksen terra muutenkin. Rotilla pitäisi olla korkeutta vähintäänkin edes 80cm, mieluummin vaikka 150cm. Mutta kuten edellinen sanoi, terrat ei sovi rotille ylipäätään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe