HUOMASITTEKO tämän? Uskomatonta, kerro mitä täs

tä.olet.mieltä

KOLUMNI
Rosa Meriläinen
Kirjoittaja on tamperelainen vapaa kirjoittaja.

VIISITOISTAVUOTIAANA saatoin helposti lintsata koulusta lähteäkseni ryyppäämään. Harrastin suojaamatonta seksiä täysi-ikäisen ja työttömän poikaystäväni kanssa. Olin taitava taskuvaras ja näpistelijä.

Köyhyystutkija Maria Ohisalo ja kuntapoliitikko Iisakki Kiemunki ovat kertoneet rankasta perhetaustastaan. Kiemunki kertoi Demokraatin haastattelussa, että ”Monet vanhat kaverini ovat kuolleet tai vankilassa. Osa on pärjännyt myös hienosti elämässään. Loppujen lopuksi kaikki on niin sattumasta kiinni.”

Maria Ohisalo on omistanut elämänsä huono-osaisille.  

Tutkitusti nimittäin pärjääminen elämässä ei ole vain itsestä kiinni. Vanhempien koulutus, kulttuurinen pääoma, varallisuus ja ammatti ennustavat ihmisen elämää pelottavan paljon. Siitä kaveriporukasta, jossa teininä pyörin, on varsin moni päätynyt ennenaikaiseen hautaan tai vankilaan. Miksi minä en? Se, että minä saatoin jättää menemättä kouluun peruskoulun viimeisinä viikkoina ja saada silti erinomaisen todistuksen, ei ollut omaa ansiotani. Minä nyt yksinkertaisesti olen kermaperseeksi syntynyt.



Lue kokonaan:

http://www.hs.fi/ilta/16082016/a1471315566812

64

679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rohkeita julkkuja kun tuovat taustansa avoimesti esille. Ei kai tuossa muuta.

    • miksi.en.minä

      Nii parhaat kaverit ovat hautuusmaalla tai muuttaneet toisille paikkakunnille.

      • Niin tai olen/olet itse muuttanut.


    • ö-Öö

      Niin

      Tottahan se on, koti vaikuttaa paljon. Itsekin tunnen muutaman tyypin, joilla varsin rankkaa bilettämistä nuoruus, kaikenlaisia tapahtumia. Mutta kun on suku takana, rahaa jne, niillä mennään "kasvukipujen" yli. Arvostettuja kansalaisia nykyisin, kuulutaan leijoniin, rotaryihin, omistetaan kannattavaa firmaa, jne.

      Toisaalta, jos pahemmanlaisesta loispummikodista lähtöisin, eipä ole siloittavia konsteja, samanlaiset nuoruusvuodet. Mutta vanhemmiten elellään pummina ja jatketaan perinnettä, kasvattamalla omat lapset puolestaan pummeiksi.

      Rikkaus ja sivistys ovat periytyviä. Niin on köyhyys ja sivistymättömyyskin. Noin pääsääntöisesti, tottakai muunkinlaisia kehityskertomuksia on. Nykyaika kuitenkaan ei tossa suhteessa eroa paljoakaan menneistä ajoista.Nyythän käydään esim. paljon keskustelua koulutusjärjestelmän kehittämisestä. Tosiasiassa siinä keskustelussa ei juurikaan puhuta opiskelijoista, ei opisklijoitten jatkomahdollisuuksista. Puhutaan melkein ainoastaan rahasta, budjeteista, mitä mitenkin pyöritetään ja mihin hintaan ja mistä rahat.

      Ihan hyvä kirjoitus Roosalta, aika joskus ottaa puheeksi kermaperseisyyskin.

      =DW=

      • Haisteltu.Pesty.ei.haise

        Samat kokemukset minulla.

        Oliko se muuten tuo sama Roosa, joka oli eduskunnassa ja kantoi pinssiä "Vittu haisee hyvältä"?


    • de-meter

      Niiin, mikä oli kirjoituksen pointti ? Mitä se tahtoi sanoa ? Sitäkö, että emme ole tasa-arvoisia, kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia "menestyä" ? Eikö tuo ole kaikille selvää ? Ja eikö sen asian (tasa-arvon) eteen ole tehty töitä vuosikymmenet kuvitellen, että voisimme muuttaa asioita, jotka ovat sidoksissa geeniperimään ja niin moniin muuttujiin, ettemme lopulta niille paljonkaan voi ?

      • ö-Öö

        Mun käsittääkseni.

        Kun puhutaan tasa-arvosta jne, käytännössä puhutaan aina ns. "huono-osaisten" aseman parantamisesta. Ja yleensäkin alempien sosiaaliryhmien asioista. Erittäin harvoin otetaan näkökantaa ns. "parempiosaisten" asioista.

        Koko hommeli, kuin hölmöläisten matontekoa. Koska matolle pitää saada pituutta lisää, materiaali vähissä, puretaan maton alkupäästä lisää lankaa, pituuden lisäämiseksi...

        Se vaan hyvä asia, että joskus joku hieman paremmista läjtökohdista lähtöisin oleva ihminenkin joskus ottaa kantaa asiaan. Loispummithan nyt ovat jatkuvasti äänessä ja huutamassa omaa asiaansa. Liekö tälläkään palstalla muut, kuin hunkki ikinä kirjoittanut saavansa hyvää eläkettä ja kertonut avoimesti, että hyvin menee? Kyllä täällä lähinnä kirjoitetaan loispummieläkeläisten kehnoista eläkkeistä, kehnosta sairaanhoidosta, kehnosta sosiaaliturvasta. Olemassa muunkinlaisia eläkeläisiä.

        Ihan hyvä kirjoitus Roosalta.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mun käsittääkseni.

        Kun puhutaan tasa-arvosta jne, käytännössä puhutaan aina ns. "huono-osaisten" aseman parantamisesta. Ja yleensäkin alempien sosiaaliryhmien asioista. Erittäin harvoin otetaan näkökantaa ns. "parempiosaisten" asioista.

        Koko hommeli, kuin hölmöläisten matontekoa. Koska matolle pitää saada pituutta lisää, materiaali vähissä, puretaan maton alkupäästä lisää lankaa, pituuden lisäämiseksi...

        Se vaan hyvä asia, että joskus joku hieman paremmista läjtökohdista lähtöisin oleva ihminenkin joskus ottaa kantaa asiaan. Loispummithan nyt ovat jatkuvasti äänessä ja huutamassa omaa asiaansa. Liekö tälläkään palstalla muut, kuin hunkki ikinä kirjoittanut saavansa hyvää eläkettä ja kertonut avoimesti, että hyvin menee? Kyllä täällä lähinnä kirjoitetaan loispummieläkeläisten kehnoista eläkkeistä, kehnosta sairaanhoidosta, kehnosta sosiaaliturvasta. Olemassa muunkinlaisia eläkeläisiä.

        Ihan hyvä kirjoitus Roosalta.

        =DW=

        En ole valittanut elämääni. Eläkkeeni riittää mainiosti, minulla on kaikki mitä tarvitsen.
        On ollut raskaita aikoja, vaikeuksia ehkä keskiverto ihmistä enemmän.
        Vaikeudet ovat antaneet sinnikkyyttä selvitä melkein miestä hyvänsä. Terveys on nykyisin asia jota arvostan yli kaiken.
        Vaikka olisi kuinka hyvät lähtökohdat ja ns. kermaperse, voi tapahtua jotain yllättävää joka muuttaa kaiken. Elämä on hauras.


      • de-meter
        ö-Öö kirjoitti:

        Mun käsittääkseni.

        Kun puhutaan tasa-arvosta jne, käytännössä puhutaan aina ns. "huono-osaisten" aseman parantamisesta. Ja yleensäkin alempien sosiaaliryhmien asioista. Erittäin harvoin otetaan näkökantaa ns. "parempiosaisten" asioista.

        Koko hommeli, kuin hölmöläisten matontekoa. Koska matolle pitää saada pituutta lisää, materiaali vähissä, puretaan maton alkupäästä lisää lankaa, pituuden lisäämiseksi...

        Se vaan hyvä asia, että joskus joku hieman paremmista läjtökohdista lähtöisin oleva ihminenkin joskus ottaa kantaa asiaan. Loispummithan nyt ovat jatkuvasti äänessä ja huutamassa omaa asiaansa. Liekö tälläkään palstalla muut, kuin hunkki ikinä kirjoittanut saavansa hyvää eläkettä ja kertonut avoimesti, että hyvin menee? Kyllä täällä lähinnä kirjoitetaan loispummieläkeläisten kehnoista eläkkeistä, kehnosta sairaanhoidosta, kehnosta sosiaaliturvasta. Olemassa muunkinlaisia eläkeläisiä.

        Ihan hyvä kirjoitus Roosalta.

        =DW=

        Aivan. "Huono-osaisuus" on huolen aiheena kun voidaan tarpeeksi hyvin. Tiedetään, että jos vääryydenkokemus kasvaa isoihin mittasuhteisiin, otetaan kovat otteet käyttöön, huono-osaisilla kun ei ole mitään menetettävää. Parempi siis pitää rupusakki hiljaisena, ainakin muistaa heitä vaalipuheissa. Snälla barn väntar tills de ingenting får. Kiltit lapset odottavat tyhjääkin...

        Minäkin olen joskus ihmetellyt ns suurten ikäluokkien tyytymättömyyttä. Sentään saatu elää kasvavan hyvinvoinnin ilmapiirissä, työllisinä, hoidettuina.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        En ole valittanut elämääni. Eläkkeeni riittää mainiosti, minulla on kaikki mitä tarvitsen.
        On ollut raskaita aikoja, vaikeuksia ehkä keskiverto ihmistä enemmän.
        Vaikeudet ovat antaneet sinnikkyyttä selvitä melkein miestä hyvänsä. Terveys on nykyisin asia jota arvostan yli kaiken.
        Vaikka olisi kuinka hyvät lähtökohdat ja ns. kermaperse, voi tapahtua jotain yllättävää joka muuttaa kaiken. Elämä on hauras.

        Selvitä melkein MISTÄ hyvänsä, ei miestä :)


    • Kannatan de-meteriä.
      Mikä on pointti?
      Etenkin 60 -porukalle.

      H.

      • de-meter

        Jospa linkitys oli tarkoitettu kannustamaan meitä, hunksi. Siitä että on selvitty tänne saakka, vaikka harva meistä taitaa kuulua kermaperseisiin....


      • de-meter kirjoitti:

        Jospa linkitys oli tarkoitettu kannustamaan meitä, hunksi. Siitä että on selvitty tänne saakka, vaikka harva meistä taitaa kuulua kermaperseisiin....

        Ja ketä kiinnostaa muiden kuin kermaperseiden avautuminen.
        Kun ei töppäillyt eikä hölmöillyt, vaan elänyt kunnolla ja kiltisti.

        Minäkin olen omistanut elämäni huono-osaisen auttamiseen, vaikka valmistuin ammattiini keskiarvolla 9.6, ketään kiinnosta tippaakaan.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Ja ketä kiinnostaa muiden kuin kermaperseiden avautuminen.
        Kun ei töppäillyt eikä hölmöillyt, vaan elänyt kunnolla ja kiltisti.

        Minäkin olen omistanut elämäni huono-osaisen auttamiseen, vaikka valmistuin ammattiini keskiarvolla 9.6, ketään kiinnosta tippaakaan.

        Olet oikeassa Ancelina, EVVK, kun on taviksista kysymys tai tolkun ihmisistä. Meidän elämä ei myy..)) Mitähän keksittäisi että mainittaisi ?


      • de-meter kirjoitti:

        Olet oikeassa Ancelina, EVVK, kun on taviksista kysymys tai tolkun ihmisistä. Meidän elämä ei myy..)) Mitähän keksittäisi että mainittaisi ?

        Otsikoihin päästään vain, jos tehdään joku pöyristyttävä rikos.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Otsikoihin päästään vain, jos tehdään joku pöyristyttävä rikos.

        Juu. Kun oikein hyvin murhaa, pääsee kestojulkkikseksi, saa jättikorvaukset ja kirjan julkaistuksi. Nimiä mainitsematta. Syyttömästähän tässä puhutaan...))


      • de-meter kirjoitti:

        Juu. Kun oikein hyvin murhaa, pääsee kestojulkkikseksi, saa jättikorvaukset ja kirjan julkaistuksi. Nimiä mainitsematta. Syyttömästähän tässä puhutaan...))

        Näin omaishoitajana voisin ehdottaa muutamaa todella järkyttävää murhatapaa, mutta en viitsi, saattaa joku ottaa tosissaan ja kohta sossu oveen koputtaa.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Näin omaishoitajana voisin ehdottaa muutamaa todella järkyttävää murhatapaa, mutta en viitsi, saattaa joku ottaa tosissaan ja kohta sossu oveen koputtaa.

        Hirtehishuumoria ei kannata viljellä, jos ei paljon muutakaan..)).Isänmaan asialla ollaan, vain miten siellä uutisvuodossa todettiin ?


      • Ancelina kirjoitti:

        Näin omaishoitajana voisin ehdottaa muutamaa todella järkyttävää murhatapaa, mutta en viitsi, saattaa joku ottaa tosissaan ja kohta sossu oveen koputtaa.

        Lueskelin omaishoito aikaisia päiväkirjoja. Aika synkkää luettavaa oli, siitäkin selvisin. Enää en jaksaisi.
        En edes sano että en kadu mitään, kyllä kadun kun en lopettanut aikaisemmin, jatkoin liian kauan oman terveyteni kustannuksella.
        Sitä ei ymmärrä kuin toinen omaishoitaja mitä tämä homma sisältää. Lisäksi on niin monenlaista, on lastensa, vanhempiensa ja puolisonsa hoitajia.
        Se on arvokasta työtä, hoidettava saa elää kauemmin kotonaan, yhteiskunta säästää kalliissa laitospaikoissa.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Lueskelin omaishoito aikaisia päiväkirjoja. Aika synkkää luettavaa oli, siitäkin selvisin. Enää en jaksaisi.
        En edes sano että en kadu mitään, kyllä kadun kun en lopettanut aikaisemmin, jatkoin liian kauan oman terveyteni kustannuksella.
        Sitä ei ymmärrä kuin toinen omaishoitaja mitä tämä homma sisältää. Lisäksi on niin monenlaista, on lastensa, vanhempiensa ja puolisonsa hoitajia.
        Se on arvokasta työtä, hoidettava saa elää kauemmin kotonaan, yhteiskunta säästää kalliissa laitospaikoissa.

        Sanopa muuta, vain toinen omaishoitaja voi ymmärtää.
        Onneksi on ystävä joka elää samanlaista tilannetta. Tosin hän on nyt luovuttamassa.


    • Psykoterapeutitar

      Tai sitten toisinpäin; koulutusta, rahaa ja omaisuutta on, mutta ei kykyä ihmissuhteisiin, niin se on aikamoista selviämistä läpi elämän. Ei ole voimia kaikkeen, kun on aina joutunut itsestään huolehtimaan ja on jäänyt ikäänkuin kylmäksi sisältä.

      • de-meter

        Niin. Kaikella on hintansa, mutta kaikki eivät edes voi valita. Kyllä menestymiseen lahjakkuutta tarvitaan.


      • Psykoterapeutitar
        de-meter kirjoitti:

        Niin. Kaikella on hintansa, mutta kaikki eivät edes voi valita. Kyllä menestymiseen lahjakkuutta tarvitaan.

        Ja kykyä käyttää lahjakkuuttaan ja kunnianhimoaan. Toiset vain jostain syystä jäävät alisuorittajiksi. Eivät pääse ulos kipsistä!


      • de-meter
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Ja kykyä käyttää lahjakkuuttaan ja kunnianhimoaan. Toiset vain jostain syystä jäävät alisuorittajiksi. Eivät pääse ulos kipsistä!

        Niin. Tai menestyminen ei ole heille arvo. Tai kipsi tuntuu turvalliselta..))


    • se-siitä

      Erittäin HYVÄ
      joku avaa silmät oikeesti mäkemään, ettei kaikilla ole yhtähyvät mahdollisuudet menestyä elämässä,
      joillaki on vaan paremmat lähtökohdat jo syntyessään,
      sitä mieltä,
      politiikan on muututtava siihen suuntaan
      että kaikki köyhätki lahjakaat lapset pääsee opiskelemaan vaikka kuinka korkeihin virkoihin oikeuttaviin loppututkintoihin,
      eriarvoistavalle politiikalle on pantava LOPPU,

    • Saanen esittää vastalauseen. Puolittaisen ainakin.

      Onhan tottakai varallisuus periytyvää. Ja geenit. Alkoholismikin jonkin verran. Ja osittain pitää paikkansa myös se, että lapsena saatu kohtelu annetaan eteenpäin omille lapsille, hyvässä ja pahassa.

      Mutta. Mikä tahansa voi mennä pieleen niin varakkaassa perheessä kuin köyhässäkin. Okei, köyhä joutuu tekemään vähän enemmän duunia saman eteen kuin rikas, mutta uskon ja Tiedän, että köyhälle siitä loppujen lopuksi jää enemmän käteen kuin rikkaalle. Minkä varakkuudessa häviää, sen voittaa henkisellä puolella.

      Mitä se Roosa enää valittaa nuoruuttaan, yhteiskuntatieteiden maisteri, tutkija, politiikko. Jonka vuosiansio on...? Eikö hän juuri kuulu niihin, jotka ovat kääntäneet rupiperseisyys kermaperseisyyteen? Itse ainakin käännän. Köyhistä oloista kotoisin, en uskonut pystyväni opiskella joten päädyin keski-asteiseen kouluun, mutta lapseni pääsevät jo kurkottamaan korkeammalle.

      Tuo koko juttu kuulostaa vähän kateelliselta. Rikkaalla on aina parempi, byhyy. En usko että on. Heillä on omat vastatuulet joita taistella. Ja taistelevat, taistellaan mekin. Eikä vilkuilla toisten pöytiin.

      • Mää palaan vielä tähän sen verran, että sillä, millä tavalla näemme itseämme, on valtava ero lopputulokseen. Siihen, kun on aika päättää mitä tekee.

        Voi tietenkin, jos niin haluaa, syyttää vain muita. Kohtaloa, vanhempia, uskontoa... Katsella toisen kattausta, että kyllä näyttää vaan niin paljon paremmalta kuin mun, siitä kuuluisi osa mulle. Mutta siitä jää käteen? Sen, että istut perse penkillä ja odotat että joku antaa sitä sulle.

        Tai sitten voi tehdä inventoinnin, mulla on tämä mistä ponnistaa, ja sitten ponnistaa! Välittämättä siitä mitä muilla on.

        Ja huom., kuka on väittänyt että rikkaudet tuo hyvän elämän?


    • Eräs ja monet muut tuppaavat aina juttua ihmis-suhteista.
      Ihmis-suhteethan ovat kuin taito-uintia.
      Sitä arvostelevat aina ulko-puoliset mielellään.
      -
      Minulla on ihmis-suhteita, vaikka olen kerma-persheinen, henkisesti kylmä-verinen kuuma-kalle.
      Kuten toimeen-tuloni-taso kertoo, olen myös pitänyt itsestänikin huolta.
      Voimia riittää vieläkin, vaikka olenkin jo vanha ja viriili.
      -
      Mitä tasa-arvoon tulee, komppaan teeveetä.
      Kaikki köyhät eivät ansaitse almujaan.
      Eivät uusia Perunoitakaan.

      H.

      • hunksz

        Entäs lanttuja?

        Halit :)

        P.


      • Tätäkin.tapahtuu

        Niinpä. Jollekin köyhälle kun apua annat, on hyvin suuri mahdollisuus, että ei osaa sitä oikein käyttää vaan apu menee enemmän tai vähemmän hukkaan.
        Miten sitten pitäisi auttaa? Jos neuvot, niin ei sitä noteerata vaan rahat menee humpuukiin. Sitten itketään omaa köyhyytä ja kadehditaan niitä, jotka ovat saaneet kasattua vähän enemmän itselleen suurella vaivalla ja säästämällä kaikesta.


      • de.meter
        Tätäkin.tapahtuu kirjoitti:

        Niinpä. Jollekin köyhälle kun apua annat, on hyvin suuri mahdollisuus, että ei osaa sitä oikein käyttää vaan apu menee enemmän tai vähemmän hukkaan.
        Miten sitten pitäisi auttaa? Jos neuvot, niin ei sitä noteerata vaan rahat menee humpuukiin. Sitten itketään omaa köyhyytä ja kadehditaan niitä, jotka ovat saaneet kasattua vähän enemmän itselleen suurella vaivalla ja säästämällä kaikesta.

        Saman olen havainnut, "Tätäkin,tapahtuu". Huono-osainen pystyy olemaan yhtä ahne, yhtä itsekäs ja muista piittaamaton kuin hyväosainenekin jos/kun hänelle tarjoutuu tilaisuus. Tuntuu, että vain hyvin alkukantaisissa oloissa voi esiintyä tasa-arvoa ja aitoa yhteisöllisyyttä - viittaan dokumentteihin, tutkimuksiin joita on tehty alkuasukasheimojen parissa.


      • de.meter kirjoitti:

        Saman olen havainnut, "Tätäkin,tapahtuu". Huono-osainen pystyy olemaan yhtä ahne, yhtä itsekäs ja muista piittaamaton kuin hyväosainenekin jos/kun hänelle tarjoutuu tilaisuus. Tuntuu, että vain hyvin alkukantaisissa oloissa voi esiintyä tasa-arvoa ja aitoa yhteisöllisyyttä - viittaan dokumentteihin, tutkimuksiin joita on tehty alkuasukasheimojen parissa.

        "de-meter"

        Unohdit kiittää teeveetä asian ideasta.

        Vaikka miten, niin tasa-arvo ei ole inhi-millistä.
        Se on saman-lainen laiskureitten/vajaa-älyisten päivä-uni, kuin naisen Euro.
        Tosin naisen Euro sallittakoon, sehän johtuu synnytyksistä.
        Tai riskistä synnyttämiseen :)

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Unohdit kiittää teeveetä asian ideasta.

        Vaikka miten, niin tasa-arvo ei ole inhi-millistä.
        Se on saman-lainen laiskureitten/vajaa-älyisten päivä-uni, kuin naisen Euro.
        Tosin naisen Euro sallittakoon, sehän johtuu synnytyksistä.
        Tai riskistä synnyttämiseen :)

        H.

        Niin mistä ideasta pitäisi kiittää? Mainitut asiat pystyy näkemään kuka tahansa, joka pitää silmänsä auki ja sydämensä kylmänä..)) Ei siis anna esim myötätunnon sokaista ...


    • jokutolkkujo

      avoimuus on hyvä mutta ei nyt ihan kaikkea tarvii sanoa mitä sylki suuhun tuo..

    • yit

      No niin, keskustelu

      siitä syntyi,niin arvelinkin linkin tuodessani.

    • mimmimum-..mi

      Otan kantaa oikeastaan vaan Rosan monisärmäiseen persoonaan....ja omiin vapaan kasvatuksen aatoksiin....oman poikansa suhteen...Rosan lausumaa: ei pippeli takaa sitä onko poika vai tyttö.. aika näyttää...Hänen poikansa saa kiroilla....sävyttää hiuksiaan 9vee....käyttää vaaleanpunaista ponireppua....jokapäivä syödään ravintolassa...kukaan koskaan ei siivoa heillä kotona....käy viikkosiivooja heidän poissa ollessaan....( onko hyväosainen)
      Toisilla on vaikea murrosikä....joillakin se jatkuu lähes koko elämän...mielenkiintoista

      • LainaKengissäEiKiitos

        Eikä kirjoituksessakaan Roosa Meriläisen antia ollut. Pääosa tekstistä oli lainattua.

        Roosalla taitaa olla suuri tarve esiintyä ja vetäistä feministijuttujansa överiksi. Kävin äskettäin kuuntelemassa hänen juttujaan ja osallistuin keskusteluunkin. Totesin, että puhumme ihan eri kieltä, enkä lähtisi toista kertaa kuluttamaan aikaani moisten juttujen parissa.


      • de-meter

        Huhhuh ! Lapsiparka. Näitä radikaalijulkkisten lasten tilityksiä on kyllä saatettu kirjoiksi saakka eivätkä ne mainittelevia ole. Tulee mieleen jonkun taiteilijan lapsen toteamus: eivät taiteilijat uhraa taiteelle itseään vaan läheisensä...


      • mikäjottaei

        Mikä jotta ei. Leppoisaa elämää ilman hampaiden kiristelyä. On mm. ihan yksi lysti käyttikö kuka poika tahansa vaaleanpunaista ponireppua tai vaikka sinistä Batman reppua.


      • de-meter
        mikäjottaei kirjoitti:

        Mikä jotta ei. Leppoisaa elämää ilman hampaiden kiristelyä. On mm. ihan yksi lysti käyttikö kuka poika tahansa vaaleanpunaista ponireppua tai vaikka sinistä Batman reppua.

        Ovatkohan muut lapset samaa mieltä repun kuosista ? Tuon ikäiset ovat yllättävän konservatiivisiä. Äidin aate ja sen julkistaminen taitaa olla tässä päällimmäisenä...


    • Paljostakiitollinen

      Hyvä kirjoitus Rosalta. Älykkyys ja hyvä terveys ovat myös vahvasti periytyviä ominaisuuksia. Itse olen luokkanousija. Äidin puolelta löytyi tahto koulutukseen (ei ollut itse saanut kouluja käydä) ja riittävän vakaa kasvuympäristö tuli molemmilta vanhemmilta. Hyvät geenit olivat vähän onnenkauppaa myös.

      • EiOmaansaYhtään

        No mitä se Rosa sitten kirjoitti?


      • Paljostakiitollinen, tuohon voin taipua, että älykkyys ja terveys on perinnöllistä. Jos noita ei ole, menestyy rahallisesti huonosti. Huom - rahallisesti.

        Tätä samaa perinnöllisyyslakia joutuu rikkaat ja menestyvätkin noudattamaan. Kermaperseetkin voi saada lapsen jolla on autismia, down-syndroomaa, leukemiaa, tai lapsen joka on sosiaalisesti heikossa hapessa ja ostaa kavereitaan olemalla hurjapää, käyttää huumeita jnejne.

        Uskon että menestyvän perheen lapsillakin on vähemmän vapauksia. Menestyvän perheen lasten PITÄÄ menestyä, vai mitä tuumaatte. Vaarana ylisuorittaminen ja burnout ennen kuin pääsee koulusta ulos. Jolloin se tuleva kermaperse joutuu luopumaan kerma-unelmistaan.


      • de-meter
        hmp.f kirjoitti:

        Paljostakiitollinen, tuohon voin taipua, että älykkyys ja terveys on perinnöllistä. Jos noita ei ole, menestyy rahallisesti huonosti. Huom - rahallisesti.

        Tätä samaa perinnöllisyyslakia joutuu rikkaat ja menestyvätkin noudattamaan. Kermaperseetkin voi saada lapsen jolla on autismia, down-syndroomaa, leukemiaa, tai lapsen joka on sosiaalisesti heikossa hapessa ja ostaa kavereitaan olemalla hurjapää, käyttää huumeita jnejne.

        Uskon että menestyvän perheen lapsillakin on vähemmän vapauksia. Menestyvän perheen lasten PITÄÄ menestyä, vai mitä tuumaatte. Vaarana ylisuorittaminen ja burnout ennen kuin pääsee koulusta ulos. Jolloin se tuleva kermaperse joutuu luopumaan kerma-unelmistaan.

        Hyvä pointti, hmp.f. Menestyvän perheen lapsi leimautuu luuseriksi tai mustaksi lampaaksi herkemmin kuin vähemmän menestyvän perheen jälkeläinen.

        Näyttäisi myös siltä, että etenkin pojille menestynyt isä on tosi kova haaste. Pitäisi yltää samaan, mieluummin vähän ylikin. Vähemmän valinnan vapautta, kovempi prässi ? Onko sekään herkkua tai kateuden aihe ?


    • Ei täällä kukaan helpolla pääse, no ehkä nuorena kuollut. Jokainen voi menestyä jos haluaa, ei riitä että sanot, haluan, se vaatii kovan ja sitkeän ponnistelun. Jos joku on sinut kannatellut rahalla tai vallalla menestykseen, et ole oikeasti menestynyt ja tunnet sen sisimmässäsi etkä voi olla tyytyväinen suoritukseesi. Siipesi ei kanna ilman apusiipiä. Roosan jorinoita, holtiton mimmi, puhuu itsestään.

    • Osuvasti-sanoit

      " Roosan jorinoita, holtiton mimmi, puhuu itsestään. "

    • Holtittomuus

      käyttäytymisessä on inhottavaa.

      Tyypillistä, että kun murrosikä meni viinan alla, niin kehitys aikuiseksi ihmiseksi jäi tapahtumatta.

      Kun se murrosiän herkkyyskausi mentetään, ei se tapahdu myöhemminkään.

    • Mikael-Jungner

      Mikael Jungner
      1 t ·
      Minä ymmärrän ja en ymmärrä Rosan ajattelua.
      On totta, että maailma ei ole elämän lähtökohdissa tasaveroinen. Samaan aikaan on totta että luja tahto vie pitkälle vaikka minkälaisista lähtökohdista.
      Rosan mukaan menestys johtuu kermaperseydestä ja siksi on väärin kertoa, että kaikilla on mahdollisuus menestyä. Tai antaa neuvoja siitä, miten menestyä. Pitäisi puhua sattumasta, joka on menestyksen takana.
      Ok. Oletetaan että Rosa on oikeassa. Kuinka rohkaisevalta kuulostaisi seuraava puheenvuoro syrjäytyneelle?
      Ja ennen kuin vedät seuraavasta herneen nenuliin, tämä on KARIKATYYRI siitä, mihin Rosan ajattelu johtaa.
      "Hei syrjäytynyt. En ymmärrä sinua enkä siksi halua neuvoa sinua. Minä synnyin akateemiseen perheeseen. Isoisä oli ministeri. Presidentti Kekkonen piti minua sylissä kun täytin kaksi. Olen saanut suvulta vahvan kulttuuritaustan ja vapaan kasvatuksen. Älykkyysosamäärä on 163, armeijan palikkatestissä sain täyden ysin. Hemoglobiini on luontaisesti 180. Koska olen onnekas.
      Kirjoitin laudaturin paperit juurikaan lukematta, päädyin upseeriksi juurikaan yrittämättä, pääsin Helsingin oikeustieteelliseen ensimmäisellä yrityksellä mitenkään erityisesti lukematta ja uin 100 metriä vapaata harjoittelematta alle puolentoista minuutin. Koska olen onnekas.
      Minut on pyydetty lukemattomiin työpaikkoihin, olen saanut kaikenlaista kivaa mammonaa, päässyt opiskelemaan Stanfordiin, saanut vip-kortin melkein kaikkiin Helsingin ravintoloihin, päässyt ilmaiseksi lukemattomiin näyttelyihin, konsertteihin, taidetapahtumiin ja urheilukisoihin ympäri maailman. Koska olen onnekas."
      Kuulostiko edellinen
      a) rohkaisevalta?
      b) lamauttavalta?
      c) hemmetin ärsyttävältä?

      • kylmätotuus

        Sehän on selviö, että syrjäytynyt hyppelisi riemusta kiljahdellen kuunnellessaan tuon onnekkaan kertomusta.


      • Monella-hyvin

        Säälittävältä Rosan kirjoitus kuulostaa. Hän ei vaikuta yhtään onnekkaana. Huomionhakuinen oli jo eduskunnassa kertoillessaan huumeistaan. Eikö sinne pitäisi mennä kansalaisten asioita hoitamaan? Ei ole hyvästä kodista, eikä ole saanut rakkautta kun on pitänyt "vanhan" miehen sylistä rakkautta hakea.
        Sinun kirjoituksesi on positiivista. On hyvä että Suomessa on älykkäitä. Onnea sinulle! Oma lapseni on melkein tuota kaikkea. Itse olen käytännön älykäs, kolmeen työpaikkaan minutkin on pyydetty ja olen oikein tyytyväinen elämääni.


    • vhimsf

      Ainakin Rosa Meriläinen saa ihmiset pohtimaan asioita - mistä näkökohdista niitä ainakin voisi miettiä - ensteks ottaa heti silmiin että kuuluu myös asiantuntevuutta kaikuvat varoitukset - ei sitä tartte kaikkea sanoa mitä sylki... piip ja toinen ei pääse kipsistään ulos- entä jos kuolemaa on nielty ihan liiaksi tähän astisessa elossa, uskostakin kyse - mitä uskomatonta - että aika hurjaa on
      nuoren elo - jos vanhankin - mistä voitot tai tappiot syntyvät - elipä sumussa tai humussa - kaikissa on varmaan jotain elämässä voitettua ja matkassa menetettyä
      ja toisin perinkin - läheistensä uhraaminen taiteittensa tai harrastustensa alttareille kuulostaa aika hurjalta ja kurjaltakin - toisaalta oppimisestahan siinäkin lienee kyse kuin uskonnoissakin - millaisia uhrauksia ihminen on valmis tekemään
      itsensä tai toisten hyväksi - ensisijaisestimielestäni on kyse nöyryydestä eikä ihmisten nöyryyttämisestä tai häpäisyistä.

      • Melenkiintoinen

        keskustelu tässä ketjussa.


    • Mä en pidä siitä ajatuksesta, että köyhät ja ei-menestyvät olisivat jotenkin uhreja ja voimattomia tässä yhteiskunnassa. Ei-menestyvät tekevät itsestään uhreja. Siirtävät vastuun omasta elämästä menestyvien harteille.

      • Juuri-niin

        "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää."

        Jos Rosa Meriläinen olisi viettänyt toisen vuosikymmenensä hyötyliikuntaa
        harrastaen, ahkeroiden ja kavereiden kanssa harrastaen r a i t t i i s t i,
        niin hän olisi vastuunsa tunteva aikuinen ihminen.


    • tavallinenkana

      Sulla on samanlainen moite kun immeiset puhuvat riippuvuuksiin sairastuneista
      . että omapahan on syynsä - olipa kyse mistä tahansa, raha, seksi, eri aineet tms.
      - eipä se urheilukaan aina hyvin hyveellistä eloa edusta, voimailulajien piirissä tuttua myös immeisten aggressiot. Toka juttu kyninnät, vanhoissa agraarisuvuissa
      yleensä monien sukupolvien aikaiset kiistat yleensä taitaa kaatua nuorten miniöiden niskaan - kelvottomuuden edustamisen perikuvina. Muka muka.
      Silleen traagista eloa välillä. Elämä lasten kanssa toki erilaista kui murrosikäisenä
      - silti työtä ja touhua täynnä. Ilman uskontojen, seksismin ja politiikankin piinaavia elementtejä. Mikä olis hyvän kierrättämistä?

      • Mulleko tämä oli? En ole sanonut että "omapahan syynsä", varsinkaan kun nuorista tai lapsista on kyse. Uskon että perheiden oma kasvatus on syynä. Jonkun verran geenit, mutta mitä älykkyydessä häviää, voi ahkeruudella ja sinnikkyydellä korvata.

        Mutta jos syyttää jotain yhteiskuntarakennetta, niin silloin on itse jo luovuttanut. Katkerana. Sanoma on, ettei kannata yrittää koska järjestelmää ei voi taistella. Kyllä voi. Jos ei taistele, se on lähinnä omasta ja perheen jaksamisesta kiinni. Ja jaksaminen taas on hyvin paljon itsestään kiinni. Moni luovuttaa kokonaan kun tulee vastoinkäymisiä. Ei kannata, pitää silti yrittää vaikuttaa elämäänsä siinä kohdassa missä sen voi tehdä, ja lasten eteen kannatta yrittää vielä vähän enemmän kuin sen verran. Siinä yksi avain onneen, tasapainoiseen elämään.

        Ei saa luovuttaa. Vaikka aina ei jaksaisikaan, mutta kokonaan ei saa luovuttaa.


      • Ahkeruusjopienenä

        Ahkeruus kovankin onnen voittaa! Näin opetettiin minulle pienenä.


    • kesi.vä

      Toivon, että joskus määriteltäisiin se elämän mielekkyys toisin, siis ulkoapäin jos katsottava on toisen elämää. Jokainenhan määrittelee itse elämänsä tyytyväisyyden. En osaa pitää kermapeppujen elämää yhtään kummosempana.

      • Nyöksnyöks. Onnellisuus ei ole siitä kiinni, onko rahaa vai ei. Mitä enemmän ihminen omistaa, sitä enemmän hän voi hukata. Mitä korkeammalle hän kipee johtoportaissa, sitä suurempi vastuu valvottaa.


    • hgij

      Kun katselee kuninkaallisia, joilla on maallista hyvää niin paljon kuin vain haluavat - - - Ovatko he edes onnellisia?

    • Vainstatus

      Aikoja sitten entinen työkaveri kertoi miehestä, joka ajoi hienoa autoa, olisiko ollut Mersu, en muista. Hänen mielestään kallis auto oli merkki siitä, että sen omistaja oli hyvin menestenyt ja elämässä pärjännyt.

      Voihan kallis auto tietysti jotakin kertoa mutta ei kuitenkaan kaikkea. Eikä tärkeimpiä ollenkaan ...

    • Tavuviiva

      Miksi minua Roosan ajatukset ihan hirveästi kiinnosta?
      Onko varaa tehdä "suuria tunnustuksia"? Onko tunnustuksissa julkisuushakuisuutta ja tarve saada lukijat tirkistelemään. Ei kiinnosta.
      Nuoret tekevät ihan itsekin valintoja, vaikka kannustetaan, annetaan mahdollisuuksia. Jos ei ole lääkärin lapsi, ei ole pakko opiskella samaa kolmanteen ja neljänteen polveen. Nuori voi siis ihan itse valita vaatimattomamman elintason ihan itse. Silti nuorella voi olla vallan erinomainen yleissivistys.
      Eihän kaikkien tarvitse olla samanlaisia.
      Ehkä aikuiset hysterisoivat, kun ajattelevat, että jos nuori valitsee alakseen tätä, ei voikaan myöhemmin valita alakseen tuota.
      Siksi meidän pitää pitää huolta, että opiskelumahdollisuuksia on läpi elämän. Tämä on oleellista. Mitä, kuka maksaa on oikeastaa kuriositeetti. Eihän nytkään valtion velanotto vähene vaan päinvastoin, vaikka kurjistamista on tehty. Siis luitte oikein. Missä kurjistaminen tehdään.

    • tööttt

      Toivomme tietysti Rosallekin hyviä ja onnellisia hetkiä lastensa kanssa
      - kaikille ei sitäkään onnea suotu - itsellenikään kun elämä ol kylänkuulujen
      tyräntekijöiden parissaoloa ja avioliitto niin väkivallalla siunattua kynintäoperaatioita täynnä - enempi ehken aikuiseksi kasvatti kuin monia muita
      ikäisiäni -- ei tartte varmaan puolisokeana ja hampaattomaksi hakattuna eloaan
      pitkään surra kun pois pääsee.

    • Ei Rosa nyt ihan pihalla ollut.
      Kyllä taustat vaikuttaa ja kermapepuilla on helpompaa ja luokkayhteiskunta on edelleen taustalla vaikuttamassa ja valitettavasti näyttää silä että mennään kohti huonompia aikoja taas.
      En ollut muuten ajatellut tuota että luokkaerot ovat taas kasvamassa ja se luokkaretki joka oli meidän sukupolvemme riuhtaisu metsämökistä maineeseen ei ole enää mahdollista nykyajan sukupolvelle?
      Mutta miksi???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe