Liikennekaari toteutuu

Sisäpiirintietoa

Liikennekaari alkaa toteutumaan , niin kumipyörillä, kuin kiskoillakin.
Vapaa kilpailu joka alentaa hintoja ja parantaa palveluja otetaan työvälineeksi.
Kilpailun rajoitukset poistetaan niin takseista, kuin linja-autoliikenteeltäkin. Liikenneluvat säilyvät, niillä todistetaan pätevyys ja talouden kunnossa olo.
VR saa myös kilpailijoita kiskoille ,Onni Rail on tulossa kuvioihin mukaan.
Miljardin kilpailua vääristävä joukkoliikenne tuki alkaa purkautumaan.
Suurimmat muutokset tulevat HSL:Län kaltaisille yhteiskunnan ylläpitämille joukkoliikenne viranomaisille, joiden kanssa kilpailu sallitaan. HSL on erittäin tehottomasti nostanut lähes puolen miljardin joukkoliikenne tukea vuosittain veronmaksajilta, nyt tähän tulee stoppi ja kyllä oli aikakin.
Yksityisellä sektorilla on valmius odottamassa sadoille joukkoliikennevälineille ja muutokset tapahtuvat erittäin nopeasti. Lisääntyvästä kilpailusta hyötyvät ensimmäiseksi suuret kaupunkiseudut ja tietysti uuden yrittäjät, työpaikkoja syntyy tuhansittain hyvinkin nopeasti.
Paikallisliikenneliito ja taksiliitto ovat kauhuissaan, mutta pidemmän päälle se on kuitenkin kaikkien etu. Ala kehittyy, kun byrokratian jarruja puretaan ja veronmaksajien rahoja säästyy.
Berner nyt vaan vauhtia rattaisiin ja Persujenkin kannatta luopua populismistaan, kannatus jo alle Vasemmistoliiton.

48

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätietoinen_esp

      Osaako ketjun aloittaja perustella mistä ja miten nämä tuhannet työpaikat syntyvät?

      • ooopelius

        Porvarit menee vihdoin töihin.


    • Kaariuskoivaiset

      Eipä koske HSL liikennettä. Itsekannattavana joukkoliikenne ei toimi pääkaupunkiseudulla, siksi se on siirtynyt yhteiskunnan suunniteltavaksi, toeteutettavaksi kilpailuttamalla ja rahoituksella.

      • maksan_itse_matkani

        Miksi ihmeessä se ei voisi toimia pääkaupunkiseudulla? Toimiihan itsekannattava liikenne monella vähäväkisemmälläkin alueella. Voisitko hieman perustella kantaasi? Vai oletko yksi niistä niljakkeista, jotka ovat olleet systeemiä luomassa?


      • Kaariuskoivaiset

        Kuka hoitaa liikenteen reuna alueilla, ruuhka ajan ulkopuolella, vastaa yhtenäisestä joukkoliikenneinformaatiosta ja lippujen kelpoisuudestä liikennevälineestä riippumatta. Kokonaisuuden hallinnasta on kysymys joukkoliikenteen käyttäjien näkökulmasta. Yksisilmäinen keulavuororahastus ei pelasta ketään, se on paluu 1960-luvun joukkoliikenteeseen


    • Liikenneammattina

      Varmasti toimii itse itsensä kannattavana, tällaisessa suurkaupungissa jossa matkustajia pilvin pimein.
      Nythän se ei tietenkään toimi, koska sillä kilpailusuoja, joka estää kilpailun.
      Onni bussi on oiva esimerkki miten kilpailu toimii lähes avoimilla markkinoilla, vaikka senkin toimintaa haitataan melkoisesti yhteiskunnan verovaroilla kaupunkiseuduilla.
      Poliitikot ja joukkoliikenne vihreät eivät ole oikeita yrittäjiä, saaneet pääkaupunkiseudulla aikaan vain moolokin kidan verovaroille.
      Viimeisimpiä typeryyksiä joku täysin turha raide jokeri, joka tosiaankin kusessa kun joutuu kilpailuun.

      • hjbvgfjkbvfgkkb

        Paljonko se Onnibusa on tuottanut voittoa?


      • Näinhänseon

        Onnibussi on tuottanut voittoa erittäin monelle asiakkaalle, myös VR yhtiökin käyttäjille.
        Vielä kun saadaan HSL organisaatiolle oikea kilpailija, on senkin paneuduttava VR:än kaltoin kustannuksiinsa.


      • ooooopelius

        Siis jos 100 kilometriä ajaa ja hinta 2 euroa, siis herää kysymys?
        A. Onko vakuutukset?
        B. Mitä voi kuski tienata jos kyydissä on 2 kuljettajan lisäksi?
        C. Jo polttoaineen hinta kumoaa kannattavuuden, vai saako jostain ilmaisen polttoaineen?


    • epätietoinen_esp

      HSL liikenne ei toimi nykyisellään itsekannattavana. Laatutason alentamisella ja hiljaisten lähtöjen karsimisella homma muuttuisi kannattavaksi. Tosin, lippujärjestelmän romuttaminen ja reittien/aikataulujen koordinoimattomuus saattaisi vähentää matkustajamääriä.
      Haluaisin palauttaa mieliin, ettei minkään suomalaisen kaupungin joukkoliikenne ole toiminut ilman tukea ennen PSA:n voimaantuloa.
      Keskustelun aloittajan olisi hyvä avata muillekin, että mikä on muuttunut ja mihin hän perustaa väitteensä.

      • kylläfaktaonnäin

        Ilman tukea toimi loistavasti ennen psa-monopolia esim lahti, kuopio, oulu, jyväskylä, kangasala, ylöjärvi, nokia, pirkkala, varkaus, mikkeli, savonlinna ja lukuisat, lukuisat muut kaupungit.
        Aiemmin liikennöitsijöitä ei siis tuettu centin-hyrrälläkään. Nyt rahaa imetään tukuttain psa-monopoleihin.


      • höpöhöpöhöpöz

        Noh noh...
        En ymmärrä miksi levittelet perättömyyksiä.
        Eipä tässä ole montaa vuotta kun Kuopio valitti julkisesti siitä että joutuu maksamaan bussiyhtiölle liian suuria korvauksia.


      • äläpuhuhölmöjä

        Tarkista tietosi. Kuopio ei ole maksanu ennen psa-ihanuutta senttiäkään bussiyhtiölle tukia. Kaikki tuet on annettu matkustajille, mutta nekin tulivat takaisin kaupungille moninkertaisina.


    • rcjifcbkufc

      Sisäpiirin tieto on varmaan peräisin itse Berneriltä. Valitettavasti tämä yksisilmäinen hanke ei tule toteutumaan ainakaan kymmeneen vuoteen. Uudistus on ratkaisu yhteen asiaan, mutta toteutuessaan aiheuttaa kymmeniä uusia ongelmia.
      Valitettavasti nämä ongelmat ovat sitten muiden ministeriöiden ongelmia. Päältäpäin näyttää siltä ettei johtavilla politikoilla ole kykyä hahmottaa "isoa kuvaa". Sitten kun joku avaa heille näitä realiteetteja tällaiset hankkeet haudataan kaikessa hiljaisuudessa. Tosin, me veronmaksajat olemme maksaneet jo konsulttipalkkiot ja seminaarit viineineen.
      On aika valitettavaa etteivät päättäjät ymmärrä poliittisen poukkoilun aiheuttamia ongelmia yrittäjille. Ennen PSA:n voimaantuloa aika moni liikennöitsijä pisti jarrut päälle kehitystyössä ja jäi odottamaan uuden lain voimaantuloa. PSA on ollut käytössä koko suomessa kaksi vuotta ja taas valmistellaan uuden mallin käyttöön ottamista. Tämä on aivan sekopäistä.
      Näillä perusteluilla veikkaan että liikennekaari on pelkkä sateenkaari.

    • Yrittäjä48

      PSA suojalla oli vaihtoehtona myös vapaa markkina, jossa liikennöitsijät olisivat hoitaneet liikennöin ja kunta olisi halutessaan voinut ostaa vuoroja.
      Vapaa markkina ei olisi tarvinnut tuki miljoonia, PSA suoja tarvitsee niitä entistä enemmän.
      Pelkästään HSL saa tukimiljoonia n. puoli miljardia, joilla se estää parhaan kykynsä mukaan yritteliäisyyttä. PSA suoja on täysi apteekkari malli ja kansa maksaa kalliisti.
      HSL pystyy kieltämään yritystoiminnan, haittaamaan joukkoliikenne yritysten toimintaa, ajamalla itse tuottavat linjat ja tuhlaamalla voitot.
      HSL käyttää verovaroja ja yritykset keräävät niitä, kumpaa pitäisi suosia ?
      Poliittinen poukkoilu loppuu siihen, kun yrittäminen joukkoliikenteessäkin avataan vapaalle kilpailulle, niin kiskot kuin kumipyörätkin.
      Suomella ei ole varaa tuki ja käki politiikkaan ja alamäki yhteiskunnan taloudessa melko hurja.

      • ei_jummarra

        Oletko jotenkin yksinkertainen?
        Jos kerran HSL syytää rahaa yrityksille niin miksi et osallistu kilpailuun?
        Ajattele vähän. Sopimukset yleensä 5-7 vuotta joten tiedät liikevaihtosi moneksi vuodeksi.


      • Henrival

        Pienten yritysten on mahdotonta lähteä mukan kilpailuun, kun valtion omistama Pohjolan Liikenne, ja isot kansainväliset yritykset, tulee ja lyö tappiollisen tarjouksen linjoista. Mikään yksityinen yirtys tuskin haluaa ajaa tappiolla linjoja. HSL -alueella bussiyrityksethän eivät saa senttiäkään lipputuloista rahaa.


    • Yrittäjä48

      HSL syytää rahaa monisatapäiseen orgatisaatioonsa johtajiin ja päälliköihin, kalliisiin kiinteistöihin, konsultteihin, tyhjien autojen pyörittämiseen, järjettömiinkin investointeihin, haittaamaan joukkoliikenteen yritystoimintaa seutuliikenteessä ja linjaliikenteessä.
      Lipun hinta suhteettoman kallis, vaikka puolet kustannetaan verovaroin.
      Oletko yksinkertainen vai jäävi ?
      HSL on varsin tyypillinen monopoli, joka tulisi purkaa mahdollisimman nopeasti. Siellä ei kilpaile kuin yrittäjä, eikä sekään pysty käyttämään tehokkainta osaamistaan kilpailua hyödykseen.
      HSL organisaatiolle on pikaisesti saatava kilpailija, muuten se vain lihoo ja kallistuu veronmaksajille.
      Mitä ilmeisemmin liikennekaaressa tulee käymään juuri näin ja verovarojen imijä joutuu tehostamaan toimintaansa. Valtion varainministeriössä kyllä asia huomattu, ei auta hämääminen ja yhteisten varojen kuppaaminen.
      Edellinen uudistus meni pahasti pieleen ja joukkoliikenteen kustannukset kasvoivat, verovaroja tarvittiin entistä enemmän, se on yksinkertainen joka tätä numeroista ole selvistä huomannut.

      • Kom-Mari

        On sitä rahaa syytääkin. Sitävarten on yrittäjät ja veronmaksajat joilla kyllä varaa kustantaa verovaroin kunnallinen voittoatavoittelematon maksuton joukkoliikenne kaupungin asukkaille. Tietullit kompensoisivat myös joukkoliikenteen kuluja sekä ruuhkamaksut.
        Aikoinaan HKL perustettiin juuri omakustannushintaan tuottamaan palvelua kaupunkilaisille.
        Monopoli mahdollistaa myös yrittäjän työllisyyden, mutta karsii siltä ahneuden, mikä kasvattaa ihmistä hienolla tavalla.


      • Kaariuskoivaiset

        Tarkistahan nämä henkilöstökulut vaikka HSL talousarviosta. Sillä ei kummoista liikennettä hoidettaisi. Suurin kuluerä on KILPAILETUN liikenteenosto.


      • Yrittäjä48
        Kom-Mari kirjoitti:

        On sitä rahaa syytääkin. Sitävarten on yrittäjät ja veronmaksajat joilla kyllä varaa kustantaa verovaroin kunnallinen voittoatavoittelematon maksuton joukkoliikenne kaupungin asukkaille. Tietullit kompensoisivat myös joukkoliikenteen kuluja sekä ruuhkamaksut.
        Aikoinaan HKL perustettiin juuri omakustannushintaan tuottamaan palvelua kaupunkilaisille.
        Monopoli mahdollistaa myös yrittäjän työllisyyden, mutta karsii siltä ahneuden, mikä kasvattaa ihmistä hienolla tavalla.

        HSL on todella voittoa tavoittelematon, kun puolet kustannuksista katetaan verovaroin tai lainarahalla.
        Kilpailutetun liikenteen ostoon on täysin turha syytää rahaa, kun yksityiset yritykset kilpailisivat aivan ilmaiseksi keskenään, kunhan annettaisiin vain vapaus yrittää, eikä torpattaisi julkisen sektorin toimesta jolloin PSA suojalla.
        Ota sitten myös huomioon niissä tiedoissasi HSL organisaation investoinnit, usein turhanpäiten, menee vuodessa niihinkin kymmeniä miljoonia, että heilahtaa.
        Helsingin kaupungilla on henkilökuntaa yhtä paljon, kuin koko EU:lla ja siinä on vasta Helsingin kaupunki, eikä Espoo ja Vantaa mukana.
        Kyllä veronmaksajaa viedään viherpiipertäjien voimin ja kalliisti, onneksi tämä liikennekaari toteutuu ja HSL joutuu itse kilpailuun, niin nähdään kuinka vahva yhteisö se oikein on, edes verovaroin kustannettuna.


      • ggvbiyghbllnv
        Kaariuskoivaiset kirjoitti:

        Tarkistahan nämä henkilöstökulut vaikka HSL talousarviosta. Sillä ei kummoista liikennettä hoidettaisi. Suurin kuluerä on KILPAILETUN liikenteenosto.

        Jep. On myös hyvä muistaa että HSL:ssä on matkalippujen tarkastajia aikamoinen määrä. Äkkisältään voisi kuvitella, että HSL velvoittaisi operaattoreitaan valvomaan itse matkalippujen maksamista. Käsittääkseni bussiyhtiöt näin toimivatkin, mutta HKL:n kyydissä ei tarvitse lippuja näyttää muuta kuin tarkastajalle. Kaikista eniten liputta matkustavia tavataankin ratikasta ja metrosta. Jos nyt en väärin muista niin tarkastajia on pitkälti toista sataa.


      • Kokonaisuusko

        Ja laki ei anna periä tarkastusmaksua yksityisten yritysten toimesta.


    • espenknutsen

      Harmittaa, kun 10 000 € vuosittainen raja ilman taksilupaa vedettiin pois. Pitää jatkaa uber-taksin ajoa pimeästi.

    • T.Yytyväinen

      Kun liikennekaari toteutuu, tekee HSL konkurssin, niin tyhmiä sopimuksia ja investointeja on se tehnyt.
      Nytkin epävarmassa tilanteessa tekee kiireesti suuria pitkiä sopimuksia , jotta voisi perustella PSA suojaansa kilpailulta.
      Pullataikina HSL on kuitenkin heitettävä roskiin vaikka paisuukin, koska yhteiskunta ei pysty sitä rahoittamaan.
      Todellisuudessa koko HSL organisaatio yrittää vain pelastaa sadat suojatyöpaikkansa, koska tämä pullataikina ei kestä todellista kilpailua.
      HSL on oikeastaan käki veronmaksajien rahakirstulla ja se syö toistenkin tulot. Seutuliikenne hiipuu HSL liikenteen PSA kilpailusuojan alla ja juuri näin kaukaisemmat paikat menettävät joukkoliikenteensä, ei hiljaisempana aikana pysty liikennöitsijä ajamaan.
      Liikennekaari muodostaa aidon kilpailun alalle, veronmaksajien varoja säästyy, vapaa yritteliäisyys tehostaa ja luo aitoja kannattavia työpaikkoja.
      Kerrankin hallitus joka saa jotain aikaan.

      • hjuumoria

        Sama laulu jatkuu, muttet mitään uutta osaa kertoa.
        Tuo viimeinen lause vasta huumoria onkin.


      • kfkdkxkxix

        Miten ihmeessä yhdistät PSA:n ja HSL:n?
        Joukkoliikenteen kilpailutus ja tilaaja/tuottaja-malli otettiin käyttöön jo 90-luvun puolessa välissä. Taitaa olla niin että asiakkaasi on muuttanut HSL-alueelle jo aikoja sitten ja joudut laittamaan sen Scaniasi latoon.


      • Kom-Mari

        Juurikin näin. Scaniansa on joutunut laittamaan latoon ahne yrittäjä. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Yrittäjissä se hyvä puoli että he eivät rasita yhteiskuntaa kun eivät saa ansiosidonnaista kuten ihmiset.


      • Kaariuskoivaiset

        Yhteiskunnan suunnitellessa ja toteuttaessaan liikennehankkeita se katsoo vuosikymmenien päähän. Yrittäjä tuskailee asiaa vain tilikauden näkökulmasta, hänen ei tarvitse ajatella kokonaisuutta. Itämetrokin olisi tässäkin tapauksessa yrittäjällä jäänyt rakentamatta. Taitaisi Itäväylällä olla ajoneuvot solmussa kahdessa kerroksessa.


      • Kom-Mari

        Yrittäjä on saanut syntymälahjaksi ahneuden ja sen sokaisemana yrittää vaikka mitä ja tulokset on nähtävissä kauppalehdenkin protestilistoilla.
        Mutta kuten olen aina sanonut ja sanassani pysyn, yrittäjähän vain yrittää. Ei siis mitään valmiiksi saa.


      • Yrittäjä49
        Kom-Mari kirjoitti:

        Juurikin näin. Scaniansa on joutunut laittamaan latoon ahne yrittäjä. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Yrittäjissä se hyvä puoli että he eivät rasita yhteiskuntaa kun eivät saa ansiosidonnaista kuten ihmiset.

        Yrittäjä vähemmin muutenkaan yhteiskuntaa rasittaa, vaan päinvastoin kerää verovaroja.
        Olet varmaankin huomannut, että juuri yrittäjistä, työnantajista täällä on pulaa ja työttömyyden kulut useita miljardeja vuodessa.
        Tulopuoli yhteiskunnassa myös samalla prakaa, 108 miljardia valtion velkaa taisi juuri syntyä.
        Kommunismi on pahasti maailmassa epäonnistunut, se on vieläkin pahempi , kun se ahne kansanosa on yhteiskunnan leivissä.
        Suomi sosialismi on kyllä hyvin jakajien hallinnassa ja jakovara syöty jo vuosia sitten.
        Liikennekaari hyvä hanke ja siitä vaan nuijaa pöytään, kilpailu ja kilpailuttaminen ovat eri asioita. HSL tarvitsee ehdottomasti kilpailijan sen mammuttitautia ei muuten kuriin saada. Kilpailusuojaa ei pidä antaa kenelekkään.


      • Tätämieltätästä
        kfkdkxkxix kirjoitti:

        Miten ihmeessä yhdistät PSA:n ja HSL:n?
        Joukkoliikenteen kilpailutus ja tilaaja/tuottaja-malli otettiin käyttöön jo 90-luvun puolessa välissä. Taitaa olla niin että asiakkaasi on muuttanut HSL-alueelle jo aikoja sitten ja joudut laittamaan sen Scaniasi latoon.

        PSA suojahan on ainoastaan HSL organisaatiolla, se saa verovaroin vapaasti kilpailla muita vastaan, mutta muut eivät sitä vastaan.
        Systeemihän on täysi pommi ja monopoli, vähän niin kuin Kovanen kilpailutettuine alihankkijoineen, mutta Kovanen saa vähemmän yhteiskunnan rahaa.
        Yrittäjä kerää verorahaa ja HSL heittää kapuloita rattaisiin estäen liikennöintiä, idioottien touhua.
        Liikennekaari vaan sellaisenaan voimaan, taksit mukaan ja HSL kilpailuun mieluiten ilman verovaroja.
        HSL nykysäännöksin pystyy jopa haittaamaan reittiliikennettä, Onnibussia, Pohjolan liikennettä, jopa VR yhtiötä.
        Joukkoliikenne ei tarvitse mitään säännöstelyä, otetaan digitaalisuus vapaaseen käyttöön ja se ajaa joka osaa, sekä pärjää. Velkarahaa ei tarvitse tunkea siihen lainkaan, asiakas valitsee missä asuu ja millä kulkee.
        Suomi tukehtuu tähän tukien määrään ja kuluihin jo muutenkin. Roskapuheet kerman kuorinnasta on typerää puolustelua, markkinataloudessa kerman kuorinta onnistuu kovin huonosti, kilpailu pitää kyllä siitä huolen. On melko hyvin nähtävissä lentoliikenteessäkin.


    • kopelius

      Tosin kun kepusta on kusetus niin irakilaista halpatyövoimaa riittä sipilän kämppään asti.............

      • Talkoo-Taavetti

        Ei toteudu. Siitä pitää Talkoo-Taavetin kaarti huolen.


      • Hyvähallitus

        PSA kilpailusuojalla ei mitään tekemistä kuljettajien kanssa tai ulkomaisen työvoiman.
        Tällä kilpailusuojalla annetaan etuoikeus yhteiskunnan yhtiölle liikenteeseen, kuin VR yhtiölle aikoinaan. Lopputulos jo nähty, kallis ja ikuisesti turpoava, veronmaksajat maksaa velalla.
        Täysin käsittämätön, kilpailulakien vastainenkin. Estää yritystoimintaa , lisää byrokratiaa ja tukien tarvetta , sekä vääristää kilpailua. Nostaa lipun hintoja, poliitikoista tullut yrittäjiä.
        Kuljettajille pitkät työsuhteet mahdottomia, yrittäjille typerät Lonka sopimukset.
        Kyllösen kirous tullut kalliisi yhteiskunnalle, liikennekaari hyvä ja pikaisesti toteutettava ajatus, ennen kuin liian myöhäistä.


      • Tuubaa

        Mille yhteiskunnan omistajille kuljetusliikkeille annetaan suoja. Taas täyttä tuubaa. Kaikki yhteiskunnan tilaamat henkilökuljetukset kilpailutetaan yksityisillä palveluntuottajilla.


      • Yrittäjä49
        Tuubaa kirjoitti:

        Mille yhteiskunnan omistajille kuljetusliikkeille annetaan suoja. Taas täyttä tuubaa. Kaikki yhteiskunnan tilaamat henkilökuljetukset kilpailutetaan yksityisillä palveluntuottajilla.

        HSL on yhteiskunnan kuljetusliike, joka käyttää alihankkijoita. Kuorii kermat päältä ja työntää kulut yrittäjille.
        Saa joka vuosi n. 500 000 000 € tukea verovaroista ja toimii satojen ihmisten suojatyöpaikkoina.
        Purkuun vaan ja vapaa yrittäjyys kunniaan.


      • fsdgsdfg

        Olet hiukan erikoinen kun toistelet vain tuota samaa,
        Etkö osaa muuta kertoa?


      • epätietoinen_esp
        Yrittäjä49 kirjoitti:

        HSL on yhteiskunnan kuljetusliike, joka käyttää alihankkijoita. Kuorii kermat päältä ja työntää kulut yrittäjille.
        Saa joka vuosi n. 500 000 000 € tukea verovaroista ja toimii satojen ihmisten suojatyöpaikkoina.
        Purkuun vaan ja vapaa yrittäjyys kunniaan.

        Mielenkiintoinen ajatus, että kulut työnnetään yrittäjille. Voisitko kertoa meille tietämättömille että mitä kuluja HSL on yrittäjille työntänyt?


      • Yrittäjä49
        epätietoinen_esp kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ajatus, että kulut työnnetään yrittäjille. Voisitko kertoa meille tietämättömille että mitä kuluja HSL on yrittäjille työntänyt?

        Ellet sattunut tietämään, niin yrittäjät keräävät verovaroja, joilla kustannetaan HSL:liikenteestä n. Puolet.
        Yrittäjä maksaa:Arvonlisäveroa, työntekijöiden veroja, polttoaineveroja, vakuutusveroja, autoveroja, kiinteistöveroja, jäteveroja , omat veronsa, jne... Sekä runsaasti veroluonteisia maksuja ja taksoja.
        Lisäksi otetaan yhteiskunnalle vielä velkaa, kun edellä kerrotutkaan ei riitä, varmistetaan että veroja maksetaan tulevaisuudessa vieläkin enemmän.


    • epätietoinen_esp

      Liikennekaari näyttää saavan tuulta purjeisiinsa ja etenee. Tosin, aikaisemmin puhuttiin säännöstelyn purkamisesta ja nyt laista joka kokoaa säännöstelyn yhteen lakiin.

      Osaako joku kertoa missä tällainen MaaS on käytössä ja toimiiko se markkinaehtoisesti?

      Tossa joku firma hehkuttikin jo omaa palveluaan mutta minusta näytti aika kalliilta.

      • Kom-Mari

        Miksi pitää ehdontahdoin ryhtyä yrittäjäksi, kun sitten on se itku niin herkässä, kuten yrittäjien kommenteista täällä saa lukea ?
        Katso taivaan lintuja, eivät ne kylvä eikä kynnä...


    • Yrittäjä49

      Kaikki eivät voi olla yhteiskunnan hommissa, näistä murheellisista sosialisti valtioista on takavuosilta paljonkin näyttöä. Vielä vuosikymmenten jälkeenkin monissa niissä, köyhyyttä ja ahdistusta riittää.
      On erittäin hyvä, että meillä olisi mahdollisimman paljon yrittäjiä, työnantajia. Kaikista ei ole tietenkään yrittäjiksi, aina joku pärjää ja joku ei.
      Yhteiskunnan ei pidä vaikeuttaa yrittäjyyttä sääntelyllä tai kilpailusuojilla joukkoliikenteessäkään.

    • Kalakuivallamaalla21

      Nyt valitettavasti näyttää, että uusi liikennekaari jättää sosialisoidulle liikenteelle kilpailusuojan, jos oikein tulkitsin lakiehdotusta. Ilmeisesti lakia säätävätkin tietävät, että hsl:n kaltaiset pöhökkeet eivät kilpailussa pärjäisi, ja siksi tällainen suoja on jätetty. Suomen talous ei vielä nähtävästi ole riittävän tiukalla, jos tällainen veromarkkojen tuhlaus sallitaan jatkossakin.

      • Kom-Mari

        HYVÄ hyvä !!!
        Ps. Yrittäjä 49 hyvä kommentti. Mutta muista ja omaksu sekin että kaikki ei voi eikä haluakaan ola yrittäjiä. Että ällös pakota ketään siihen.
        Jokainen yrittäköön itsensä vaikka kuoliaaksi, mutta antakaa toistenkin elää ilman yrittäjyyttä. Takuupalkka kaikille, nin ei yrittäjänkään tarvitsisi yrittää , ellei ehdoin tahdoin halua.
        Toki ymmärrän, se on yrittäjän elämäntapa yrittää ja se suotakoon. Tukee se meitä " ei yrittäjiä".


      • subventio

        Tarkoititko tätä kohtaa? Lakiehdotuksen sivulla 202:

        "Päätös palvelusopimusasetuksen soveltamisesta ja yksinoikeuden antaminen

        Tämän lain IV osan 1 luvun 3 ja 4 §:ssä tarkoitettu toimivaltainen viranomainen voi tehdä päätöksen siitä, että se järjestää toimivalta-alueensa tai sen osan julkisen henkilöliikenteen palvelut palvelusopimusasetuksen mukaisesti varmistaakseen sellaisten yleishyödyllisten palvelujen tarjoamisen, jotka ovat muun muassa monilukuisempia, luotettavampia, korkealaatuisempia tai edullisempia kuin palvelut, joita voitaisiin tarjota pelkästään markkinoiden ehdoilla.

        Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internetsivullaan.

        Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä."


    • Kalakuivallamaalla21

      Tätä juuri tarkoitin. Pitää vielä odottaa, miten sitä tarkemmin tulkitaan. Hieman pahalta näyttää... Saattaa kaupunkiviranomaisten pöhö-monopolit jatkua kuten ennenkin. Jos tilanne todella menee näin, koko liikennekaari oli aivan turha linja-autoalan kannalta. Ihmettelen todella, miten tällainen laki on mahdollinen, kun hallituksessa on kok, kesk ja ps. Kaikki em. puolueet ovat ainakin juhlapuheissaan markkinataloutta ja holhouksen vähentämistä kannattavia puolueita. Kokoomus tosin hieman ihmetyttää, sitä ilmeisesti kiinnostaa näihin pöhö-linnakkeisiin syntyvät suojatyöpaikat enemmän kuin todellinen markkinatalous.

    • ZapaRRAAAN

      iveco on kelpo vaunu.ehkä paras?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe