Jehova(Jahve) - Jeesus

nenada

Tässä muutamia kohtia joista käy selville VTn Jahven ja Jeesuksen Kristuksen yhteläisyys. Mormnonit sii uskovat kuten jotkut kristitytkin että VTn Jahve oli Jeesus Kristus. Voitte jättää MKn ja D&Cn lukematta jos halutte. Lista on oikeastaan Englannin kielinen.
1. Jehovah - Luoja
Gen. 1:1; Neh. 9:6; 2 Kings 19:15; Ps. 33:6; 90:2; Isa. 40:28; 41:20; 42:5; 43:15; 44:24; 45:12,
18; Jer. 51:15
Jesus - Luoja
John 1:1-3, 10-14; 1 Cor. 8:6; Eph. 3:9; Col. 1:15-16; Heb. 1:1-3, 10; Rev. 4:11; see also Mosiah
3:8; 3 Nephi 9:15
2. Jehovah - Vapahtaja, vapahdus
Ps. 27:1; 62:2; Isaiah 12:2; 43:3, 11; 45:15, 17, 21; 49:26; 60:16; 63:8; Hosea 13:4
Jesus - Vapahtaja, vapahdus
Matt. 1:21; Luke 2:11; John 4:42; Acts 4:10-12; 5:30-32; 13:23; Phil. 3:20; Titus 1:4; 2:13; 3:6;
1 Jn. 4:14
3. Jehovah - Sovittaja
Job 19:25-26; Ps. 19:14; 78:35; Isa. 41:14; 43:14; 44:24; 47:4; 48:17; 49:7, 26; 54:5, 8; 59:20;
63:16; Jer. 50:34
Jesus - Sovittaja
John 1:29; Rom. 3:24; Gal. 3:13; Eph. 1:5-7; Col. 1:14; Titus 2:14; Heb. 9:12; Rev. 5:9
4. Jehovah - Kallio
Deut. 32:4, 15, 18, 30-31; 1 Sam. 2:2; 2 Sam. 22:2-3, 32, 47; 23:3; Ps. 18:2, 31, 46; 28:1; 31:3;
42:9; 61:7; 62:2, 7; 71:3; 78:35; 89:26; 92:15; 94:22; 95:1; Isa. 8:13-14; 17:10
Jesus - Kallio
1 Cor. 10:4 (see also Heb. 11:26-27); Rom. 9:32-33; 1 Pet. 2:5-8; see also 1 Nephi 13:36;
Helaman 5:12
5. Jehovah - Kivi tai kulmakivi
Gen. 49:24; Ps. 118:22; Isa. 8:13-14; 28:16
Jesus - Kivi tai kulmakivi
Matt. 21:42; Mark 12:10; Luke 20:17; Acts 4:10-12; Rom. 9:32-33; Eph. 2:19-21; 1 Pet. 2:4, 6-8;
see also Jacob 4:15-17; D&C 50:44
6. Jokainen polvi on notkistuva Jehovah
Isa. 45:21-23
Jokainen polvi on n otkistuva Christ
Rom. 14:10-11; Phil. 2:9-11
7. Jehovah - Tuomari
Gen. 15:14; 18:25; Deut. 32:36; 1 Chron. 16:33; Ps. 9:7-8; 50:6; 96:13; 98:9; 105:7; Isa. 3:13;
33:22
Jesus - Tuomari
John 5:22, 27; Acts 10:42; 1 Cor. 4:4; 2 Tim. 4:1, 8
8. Jehovah - Minä olen
Ex. 3:14; 6:6-8; Deut. 32:39; Isa. 41:4; 43:10-13, 15, 25; 46:4; 48:12
Jesus - Minä olen
John 8:56-58 (see also Matt. 14:27; Mark 14:62; Luke 22:70; John 4:26; 6:20; 8:24; 13:19;
18:5-6; D&C 38:1; M.D., p. 340)
9. Jehovah - Ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu
Isa. 41:4; 44:6; 48:12; see also D&C 110:1-4
Jesus - Ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu
Col. 1:18-19; Rev. 1:8, 11, 17, 18; 2:8; 21:6; 22:12-13; see also 3 Nephi 9:15-18; D&C 63:60
10. Jehovah - Holu One
Ps. 16:10; 89:18; Isa. 29:23; 41:14, 20; 43:3, 14-15; 45:11; 49:7; 54:5; Ezek. 39:7; Hab. 1:12;
see also LDS Bible Dictionary, p. 704)
Jesus - Holy One
Mark 1:24; Luke 4:34; Acts 2:27; 3:13-15; 13:35; 1 Jn. 2:20; Rev. 3:7; see also 1 Nephi 19:13-
15; 2 Nephi 25:28-29; 30:2; Omni 26; M.D., p. 360
11. Jehovah - Isämme
Ps. 89:26; Isa. 22:21; 63:16; 64:8; Mal. 2:10; see also Isa. 43:1-7
Jesus - Isämme
Isa. 9:6; Eph. 1:3-5; Rev. 21:6-7; see also Ether 3:14
12. Jehovah - Jumala
Ps. 90:2; Isa. 40:3, 28; 43:10-12; 44:6-8; 45:21
Jesus - Jumala
Isa. 9:6; John 1:1; 20:28; Titus 2:13; Heb. 1:8; Rev. 1:6; see also 1 Nephi 19:7-13, Helaman
8:22-23; 3 Nephi 11:14
13. Jehovah - Paimen
Gen. 49:24; Ps. 23:1; 80:1; 95:7; 100:3; Isa. 40:11; Ezek. 34:11-15; 37:24
Jesus - Paimen
Matt. 25:31-33; John 10:11, 14, 16, 27; 21:15-17; Heb. 13:20; 1 Pet. 2:25; 5:4; see also Alma
5:38; Mormon 5:17

Kohtia jotka osoittavat VTn Jehovan olevan Kristus on vielä runsaasti lisää. Eräs syy miksi kuitenkin MAP kirkko uskoo että on olemassa vielä Jeesuken Isä on JSn näky sekä Raamatun ne kohdat joissa aivan selvästi on läsnä kaksi eri olentoa/henkilöä, kuten sana joka oli Jumalan luona... sanahan oli Jeesus Kristus. Siitä kai ollaan samaa mieltä useammankin kristittyjen lahkon kanssa.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipisteto

      Unohdit kai ihan vahingossa ne ilmoitukset, joissa Jahve ilmoittaa että hän lähettää messiaan joka on hänen palvelijansa ja ne, joissa hän sanoo että on ainoa jumala eikä muita jumalia ole ? Myös kun jahve teki israelin kanssa liiton ja kun hän antoi lain, hän ilmoitti, että israel on nyt sen todistaja ettei ole muita jumalia kuin hän. Sopimukset ova pätemättömiä jos tekijä antaa itsestään väärät tiedot .

      Sekin on nyt sitten valhetta kun Jahve ilmoitti että ilmottautuu israelille aina omalla nimellään jahve, mutta yhtäkkiä hän olikin jeesus joka puhui Jahvesta kolmannessa persoonassa . Hän valehteli jopa kun sanoi ettei valehtele, että hän sanoihinsa voi luottaa .Ei voinut.
      Hän petkutti myös kun ilmoitti että on aina ollut jumala ja ollut sitä ikuisesti, mitenkä vanha mahtaa olla korotettu ihminen kun poika on isäänsä vanhempi ? Luikuria oli myös Jahven ilmoitus että hän on aina sama, ei muutu, ei ole ihminen ja on aina elävä Jumala . Hän muuttui jumalasta ihmiseksi, isästä pojaksi, ainoasta jumalasta yhdeksi monista, henkioennosta ruumiilliseksi, elävästä kuolleeksi, olennosta joka ei mahdu taivasten taivaaseen, isänsä hyyryksi jollekin planeetalle. Paljon muutakin Jeesus- jahve mormonien mukaan valehteli .
      Hyvä uutinen on, että juutalaiset ja kristitytkin lopulta saavat tietää kuka heidän jumalansa on. Raamattuhan ei sitä kerro, mutta mormonit ovat ilmoittaneet että heillä ja raamatulla on sama jumala , vaikka raamatussa ei ole jumalaa ollenkaan, on vain messias joka koko ajan valehtelee, eivätkä mormonit itsekään tiedä kuka on heidän jumalansa . Sen he tietävät, että se joka tapauksessa on sen jumalan isä joka ei olekaan raamatun jumala.

    • Sanoin kai tuossa ylhäällä että kohtia on vielä paljon lisää...

      • kaksipisteto

        Et ilmeisesti ymmärtänyt sen paremmin vastaustani kuin ole lukenut noita kohtia jotka esitit muka todisteena siitä että Jahve ei olekaan mitä niissä sanoo eli ainoa Jumala , korkein ja pyhin vaan onkin pelkkä tuleva voideltu.

        Raamatussa ei tietenkään ole ainuttakaan kohtaa joka osoittaisi että Jahve valehtelee ja onkin tuntemattoman jumalan lähettämä voideltu, vaan raamatun sanoma on tämä "Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa " Hepr. 6:13 , vannoja oli Jahve. Eikä perussanoma siitä muuksi muutu . Sekin lupaaja joka lupasi lähettää messiaan joka olisi hänen palvelijansa, oli sama Jahve, vaikka sinulta nuo kohdat unohtuivat mainita.


      • kaksipisteto

        Kertoisitko nenada vielä senkin miksi Jahve jos olisi Jeesus noissa antamissasi jakeissa jatkuvasti valehtelee ? Hän ilmoittaa niissä että ainoa Jumala ja on ensimmäinen siis ennen kolobin tienoon jumalpariskuntaa joiden pitäisi uskontonne väitteiden mukaan olla Jeesuksen vanhemmat. Hän ilmoittaa noissakin jakeissa ettei muutu vaan on aina sama .Siitä kun hän tuon Jesajassa lupasi, kului vaivaiset 800 vuotta niin kun hän muuttuikin jumalasta ihmiseksi, ainoasta jumalasta yhdeksi monista, messiaan lähettäjästä messiaaksi , elävästä kuolleeksi , jumalasta joka oli niin pyhä ettei hänen nimeään edes saanut lausua, mieheksi jota puhuteltiin rabbiksi ja jota ylistettiin davidin poikana koska hän itse oli ilmoittanut että tuleva messias olisi davidin jälkeläinen.

        Lainaat jaetta Jes.43. 11 Minä, minä yksin olen Jahve , ei ole muuta pelastajaa kuin minä." mutta unohtuu seuraava jae jossa toisin kuin tapani täällä on yrittänyt selittää, että Jahve muka puhuu vain mitä joku tuntematon isä käskee, Jahve itse sanoo selkokielellä
        "12 Minä olen puhunut, minä olen pelastanut, olen ilmaissut teille tahtoni, minä itse, ei kukaan muu. Te olette MINUN todistajani, sanoo Jahve . MINÄ olen Jumala. "
        Miten mormonit selittävät pois tuon kun nyt tapanikaan ei voi alkaa selittää että ei siinä ole mitään Jahve- nimeä ole vaan "herra" To. taas keksii omiaan.


    • Tuomas_Mesk

      "Eräs syy miksi kuitenkin MAP kirkko uskoo että on olemassa vielä Jeesuken Isä on JSn näky sekä Raamatun ne kohdat joissa aivan selvästi on läsnä kaksi eri olentoa/henkilöä, kuten sana joka oli Jumalan luona... sanahan oli Jeesus Kristus."

      Viittaat Joh 1:1 jakeeseen, jossa mormonien käsityksen mukaan on läsnä kaksi eri olentoa/henkilöä. Raamatun alkuteksti ei tue tällaista käsitystä.

      Textus Receptus

      Joh 1:1 Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος
      Jakeen lopun sanajärjestys on θεὸς ἦν ὁ λόγος (theos ēn logos) eli Jumala oli Sana. Myös Bysantin tekstilaitoksessa sanajärjestys on sama ja antiikin käännöksessä Latin Vulgata samoin - "Deus erat Verbum".

      Alkuteksti siis suomeksi: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana." Näin ollen kaikki listaamasi Raamatun jakeet kertovat yhdestä ainoasta todellisesta Jumalasta.

      • Selkeyttä

        Sana oli Jumalan luona ja myös Sanaa sanotaan tuossa Jumalaksi. - Ei voi olla itsensä luona ellei sitten sairasta skitsofreniaa ja elä sellaisessa harhassa.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sana oli Jumalan luona ja myös Sanaa sanotaan tuossa Jumalaksi. - Ei voi olla itsensä luona ellei sitten sairasta skitsofreniaa ja elä sellaisessa harhassa.

        Eihän siinä ole muuta jumalaa kuin logos kreikan filosofian järki " Logos oli Jumalan luona, ja Jumala oli logos." Ei siinä sanota että myös logos oli jumala. Lisäät aina jotain tai otat pois .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Eihän siinä ole muuta jumalaa kuin logos kreikan filosofian järki " Logos oli Jumalan luona, ja Jumala oli logos." Ei siinä sanota että myös logos oli jumala. Lisäät aina jotain tai otat pois .

        Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä:
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

        "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa. Sekä Sana että Jumala ovat molemmat Jumalia, mutta Sanan kautta luotiin kaikki. Oli siis kaksi eri Jumalaa. Jumala on tässä arvonimi. - Meitä ihmisiäkin sanotaan jumaliksi, koska olemme Jumalan henkilapsia.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä:
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

        "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa. Sekä Sana että Jumala ovat molemmat Jumalia, mutta Sanan kautta luotiin kaikki. Oli siis kaksi eri Jumalaa. Jumala on tässä arvonimi. - Meitä ihmisiäkin sanotaan jumaliksi, koska olemme Jumalan henkilapsia.

        On siinä ero, että sanotaanko "kissa on eläin" tai "eläin on kissa".


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä:
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

        "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa. Sekä Sana että Jumala ovat molemmat Jumalia, mutta Sanan kautta luotiin kaikki. Oli siis kaksi eri Jumalaa. Jumala on tässä arvonimi. - Meitä ihmisiäkin sanotaan jumaliksi, koska olemme Jumalan henkilapsia.

        > Oli siis kaksi eri Jumalaa.

        Ja joskus häpeilet tuota avointa polyteismiäsi!


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        On siinä ero, että sanotaanko "kissa on eläin" tai "eläin on kissa".

        Hyvä! Nyt alat ymmärtää, että Jumala -sanaa käytetään yleisnimenäkin kuten sanaa eläin.

        "Jumala oli Sana" tarkoittaa sitä, että Sana oli ja on laadultaan Jumala. "Sana oli Jumala" tarkoittaa, että Sana, Kristus, oli ja on Jumala laadultaan.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Hyvä! Nyt alat ymmärtää, että Jumala -sanaa käytetään yleisnimenäkin kuten sanaa eläin.

        "Jumala oli Sana" tarkoittaa sitä, että Sana oli ja on laadultaan Jumala. "Sana oli Jumala" tarkoittaa, että Sana, Kristus, oli ja on Jumala laadultaan.

        Et taaskaan ole ymmärtävinäsi mitä kirjoitin. Kissa on eläin, mutta eläin ei ole kissa muutoin kuin poikkeustapauksissa.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Et taaskaan ole ymmärtävinäsi mitä kirjoitin. Kissa on eläin, mutta eläin ei ole kissa muutoin kuin poikkeustapauksissa.

        Et nähtävästi huomaakaan ajatella laadulliselta ja arvonimikannalta.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Et nähtävästi huomaakaan ajatella laadulliselta ja arvonimikannalta.

        Eläin ei ole lähekään aina kissa edes laadullisesti. Ajattele vaikkapa kastematoa.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä:
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

        "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa. Sekä Sana että Jumala ovat molemmat Jumalia, mutta Sanan kautta luotiin kaikki. Oli siis kaksi eri Jumalaa. Jumala on tässä arvonimi. - Meitä ihmisiäkin sanotaan jumaliksi, koska olemme Jumalan henkilapsia.

        1. "Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä."

        2. "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa."

        3. ""Jumala oli Sana" tarkoittaa sitä, että Sana oli ja on laadultaan Jumala. "Sana oli Jumala" tarkoittaa, että Sana, Kristus, oli ja on Jumala laadultaan."

        Yllä näemme kolme mielenkiintoista selitystä, joilla koetetaan mitätöidä raamatullinen totuus. Kun jakeen loppuosa on käännetty "Sana oli Jumala", MAP-kirkko tulkitsee heti, että on kaksi erillistä Jumalaa. Alkutekstin mukainen sanajärjestys "Jumala oli Sana" sen sijaan muuttaa jakeen merkitystä sen verran, että painotus onkin yhdessä ainoassa Jumalassa. "Selkeyttä" ehättääkin jo sanomaan, että kyse on vain arvonimestä, kun hän koettaa mitätöidä raamatullista totuutta. Käsitys arvonimestä on täysin väärä.

        "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana." Mitä se on? Ennen aikojen alkua oli Sana. Se Sana oli Jumalan luona ja Jumala itse oli tämä Sana.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        1. "Jos alkuteksti on näin: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana," niin ei sisältö eroa siitä, miten on nykytekstissä."

        2. "Jumala oli Sana" ja "Sana oli Jumala" tarkoittavat samaa."

        3. ""Jumala oli Sana" tarkoittaa sitä, että Sana oli ja on laadultaan Jumala. "Sana oli Jumala" tarkoittaa, että Sana, Kristus, oli ja on Jumala laadultaan."

        Yllä näemme kolme mielenkiintoista selitystä, joilla koetetaan mitätöidä raamatullinen totuus. Kun jakeen loppuosa on käännetty "Sana oli Jumala", MAP-kirkko tulkitsee heti, että on kaksi erillistä Jumalaa. Alkutekstin mukainen sanajärjestys "Jumala oli Sana" sen sijaan muuttaa jakeen merkitystä sen verran, että painotus onkin yhdessä ainoassa Jumalassa. "Selkeyttä" ehättääkin jo sanomaan, että kyse on vain arvonimestä, kun hän koettaa mitätöidä raamatullista totuutta. Käsitys arvonimestä on täysin väärä.

        "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala oli Sana." Mitä se on? Ennen aikojen alkua oli Sana. Se Sana oli Jumalan luona ja Jumala itse oli tämä Sana.

        Esität mielettömän tulkinnan, että " Se Sana oli Jumalan luona ja Jumala itse oli tämä Sana". Ei ihmisestäkään sanota, että hän on itsensä luona.
        Jonkun luona oleminen tarkoittaa aina toista eikä itseä!


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Esität mielettömän tulkinnan, että " Se Sana oli Jumalan luona ja Jumala itse oli tämä Sana". Ei ihmisestäkään sanota, että hän on itsensä luona.
        Jonkun luona oleminen tarkoittaa aina toista eikä itseä!

        Kuten on tunnettua, ihmisjärki ymmärtää vain selkeät rakenteet, mistä syystä kommenttisi näyttäytyy aivan oikeassa valossa. Mutta Raamatussa käsitelläänkin yhtä ainoaa oikeaa Jumalaa.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Kuten on tunnettua, ihmisjärki ymmärtää vain selkeät rakenteet, mistä syystä kommenttisi näyttäytyy aivan oikeassa valossa. Mutta Raamatussa käsitelläänkin yhtä ainoaa oikeaa Jumalaa.

        Mikä on sinun selkeästi ymmärrettävä näkemyksesi Jumalasta? - Raamattu on selkeä, kun ymmärtää sen niin kuin siinä on eikä rakentele omiaan kuten kolminaisuusoppia. Siinä voi olla itsensä vieressä koska yhdessä on kolme.

        On erikseen Isä, Poika ja Pyhä Henki. Esim. tässä He ovat erillisinä samaan aikaan läsnä:
        Matt. 3
        16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. [Hes. 1:1; Ap. t. 7:56]
        17 Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt." [1. Moos. 22:2; Ps. 2:7; Jes. 42:1; Matt. 12:18, Matt. 17:5; Kol. 1:13; Hepr. 1:5; 2. Piet. 1:17; 1. Joh. 5:9]


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mikä on sinun selkeästi ymmärrettävä näkemyksesi Jumalasta? - Raamattu on selkeä, kun ymmärtää sen niin kuin siinä on eikä rakentele omiaan kuten kolminaisuusoppia. Siinä voi olla itsensä vieressä koska yhdessä on kolme.

        On erikseen Isä, Poika ja Pyhä Henki. Esim. tässä He ovat erillisinä samaan aikaan läsnä:
        Matt. 3
        16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. [Hes. 1:1; Ap. t. 7:56]
        17 Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt." [1. Moos. 22:2; Ps. 2:7; Jes. 42:1; Matt. 12:18, Matt. 17:5; Kol. 1:13; Hepr. 1:5; 2. Piet. 1:17; 1. Joh. 5:9]

        Ketkä tässä oikeastaan rakentelevat ja mitä?

        Bibliassa 1776, jota pidetään suomalaisena sanatarkkana Raamatun käännöksenä, Joh 1:1 jae kuuluu seuraavasti: "Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana."

        Vertaapa alkukieliseen Textus receptus tekstiin.

        Sitä paitsi lainaamasi Matt 3 jakeet kertovat vain yhdestä Jumalasta, joka Raamatun mukaan on Henki.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Ketkä tässä oikeastaan rakentelevat ja mitä?

        Bibliassa 1776, jota pidetään suomalaisena sanatarkkana Raamatun käännöksenä, Joh 1:1 jae kuuluu seuraavasti: "Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana."

        Vertaapa alkukieliseen Textus receptus tekstiin.

        Sitä paitsi lainaamasi Matt 3 jakeet kertovat vain yhdestä Jumalasta, joka Raamatun mukaan on Henki.

        Tuo kohta ei sano, että Jumala olisi Henki.
        Tässä Kristus seisoo Jumalan oikealla puolella:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Eikö olisi outoa, jos Poika olisi ylösnoussut ja kuolematon mutta Isä ei olisi? Sitä paitsi ihminen on luotu Jumala kuvaksi ja kaltaiseksi.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo kohta ei sano, että Jumala olisi Henki.
        Tässä Kristus seisoo Jumalan oikealla puolella:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Eikö olisi outoa, jos Poika olisi ylösnoussut ja kuolematon mutta Isä ei olisi? Sitä paitsi ihminen on luotu Jumala kuvaksi ja kaltaiseksi.

        Jumala on siis tomua ja tuhkaa, katoava olento, syntinen aatamin lapsi? Uskontosi ottaa raamatun metaforat kirjamellisesti ja kirjaimelliset ilmoitukset se väittää valheiksi. Raamattu toisaalla sanoo että Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella - hyppiikö Jeesus ylös alas?


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jumala on siis tomua ja tuhkaa, katoava olento, syntinen aatamin lapsi? Uskontosi ottaa raamatun metaforat kirjamellisesti ja kirjaimelliset ilmoitukset se väittää valheiksi. Raamattu toisaalla sanoo että Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella - hyppiikö Jeesus ylös alas?

        Höpö, höpö luuloillesi: "Jumala on siis tomua ja tuhkaa, katoava olento, syntinen aatamin lapsi?"ym. Olkiukkoja rakentelet, mutta todellisuuden näkemistä kartat.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo kohta ei sano, että Jumala olisi Henki.
        Tässä Kristus seisoo Jumalan oikealla puolella:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Eikö olisi outoa, jos Poika olisi ylösnoussut ja kuolematon mutta Isä ei olisi? Sitä paitsi ihminen on luotu Jumala kuvaksi ja kaltaiseksi.

        Totta on, että jakeissa Matt 3:16-17 ei sanota, että Jumala on henki. Mutta jakeet eivät myöskään todista sitä, että olisi kolme erillistä Jumalaa. Sen sijaan, kun tutkimme jaetta Joh 4:24 asiayhteydessään, huomaamme, että Jeesus itse sanoo, että Jumala on henki. Tästä huolimatta mormonioppi väittää vastaan. Kumpi on oikeassa, Jeesus vai MAP-kirkko?

        Raamattu on tässä asiassa yksiselitteisen selkeä ja siksi kaikki kristinuskon kommentaarit ovat yksimielisiä tässä asiassa, seuraavassa kolme esimerkkiä:

        "This is the second reason why men should worship him in spirit and in truth. By this is meant that God is without a body; that he is not material or composed of parts; that he is invisible, in every place, pure and holy."

        "God is not a corporeal being, made up of blood, and flesh, and bones, [...] but he is a spiritual Being, the Father of spirits, and requireth a spiritual service proportioned to his being; and therefore those that pay a religious homage to him, must do it with their spirits, and according to the rule that he hath prescribed, in truth and reality."

        "The reason of all this is found in the determining statement πνεῦμα ὁ θεός, God is Spirit. Cf. God is Light; God is Love. The predication involves much; that God is personal, and much else. But primarily it here indicates that God is not corporeal, and therefore needs no temple."

        Kun tutkimme jakeita Matt 3:16-17 jakeiden Joh. 1:1 ja Joh 4:24 pohjalta huomaamme helposti, että MAP-kirkko ei tulkitse jakeita hengellisesti, vaan kirjaimellisesti, kuten sen ihminen tekee. Koska Jeesus itse todistaa, että Jumala on henki, Jeesuksen kasteen jälkeinen kuvaus Raamatussa pitää nähdä myös tämän totuuden pohjalta.

        Perustelet mormoniopin käsitystä myös jakeella Apt. 7:55, jossa Stefanos näkee näyn Pyhän Hengen kautta. Kiinnität huomion kuitenkin täysiin vääriin seikkoihin. Stefanos ei näe Jumalaa, vaan Jumalan kirkkauden. Toiseksi, Pyhä Henki antaa Stefanokselle puolustuspuheen jälkeen näyn, josta näemme Jeesuksen reaktion puheeseen. Ennen kuin menemme siihen, katsotaan paria Raamatun kohtaa. Psalmissa 110:1 sanotaan: "Herra sanoo minun herralleni: "Istu oikealle puolelleni." Ja Jeesus sanoo "vastedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella". [Matt 26:64]

        Stefanos näkee kuitenkin Jeesuksen seisovan. Miksi? Jeesus oli noussut seisomaan voidakseen kunnioittaa ensimmäisen kristityn marttyyrin viime hetkiä.

        "Eikö olisi outoa, jos Poika olisi ylösnoussut ja kuolematon mutta Isä ei olisi?"

        Yllä esitettyjen Raamatun kohtien perusteella Isä on kuolematon, koska Hän on henki.

        "Sitä paitsi ihminen on luotu Jumala kuvaksi ja kaltaiseksi."

        Tämä on mormoniopin todellinen sammakko. Taustalla on kaksisuuntainen kirjaimellinen tulkinta, jossa paino on siinä, mitä ihminen on. Koska Jumala on hengellinen olento, myös tulkinnan tulisi olla hengellinen. Nyt se ei ole.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Totta on, että jakeissa Matt 3:16-17 ei sanota, että Jumala on henki. Mutta jakeet eivät myöskään todista sitä, että olisi kolme erillistä Jumalaa. Sen sijaan, kun tutkimme jaetta Joh 4:24 asiayhteydessään, huomaamme, että Jeesus itse sanoo, että Jumala on henki. Tästä huolimatta mormonioppi väittää vastaan. Kumpi on oikeassa, Jeesus vai MAP-kirkko?

        Raamattu on tässä asiassa yksiselitteisen selkeä ja siksi kaikki kristinuskon kommentaarit ovat yksimielisiä tässä asiassa, seuraavassa kolme esimerkkiä:

        "This is the second reason why men should worship him in spirit and in truth. By this is meant that God is without a body; that he is not material or composed of parts; that he is invisible, in every place, pure and holy."

        "God is not a corporeal being, made up of blood, and flesh, and bones, [...] but he is a spiritual Being, the Father of spirits, and requireth a spiritual service proportioned to his being; and therefore those that pay a religious homage to him, must do it with their spirits, and according to the rule that he hath prescribed, in truth and reality."

        "The reason of all this is found in the determining statement πνεῦμα ὁ θεός, God is Spirit. Cf. God is Light; God is Love. The predication involves much; that God is personal, and much else. But primarily it here indicates that God is not corporeal, and therefore needs no temple."

        Kun tutkimme jakeita Matt 3:16-17 jakeiden Joh. 1:1 ja Joh 4:24 pohjalta huomaamme helposti, että MAP-kirkko ei tulkitse jakeita hengellisesti, vaan kirjaimellisesti, kuten sen ihminen tekee. Koska Jeesus itse todistaa, että Jumala on henki, Jeesuksen kasteen jälkeinen kuvaus Raamatussa pitää nähdä myös tämän totuuden pohjalta.

        Perustelet mormoniopin käsitystä myös jakeella Apt. 7:55, jossa Stefanos näkee näyn Pyhän Hengen kautta. Kiinnität huomion kuitenkin täysiin vääriin seikkoihin. Stefanos ei näe Jumalaa, vaan Jumalan kirkkauden. Toiseksi, Pyhä Henki antaa Stefanokselle puolustuspuheen jälkeen näyn, josta näemme Jeesuksen reaktion puheeseen. Ennen kuin menemme siihen, katsotaan paria Raamatun kohtaa. Psalmissa 110:1 sanotaan: "Herra sanoo minun herralleni: "Istu oikealle puolelleni." Ja Jeesus sanoo "vastedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella". [Matt 26:64]

        Stefanos näkee kuitenkin Jeesuksen seisovan. Miksi? Jeesus oli noussut seisomaan voidakseen kunnioittaa ensimmäisen kristityn marttyyrin viime hetkiä.

        "Eikö olisi outoa, jos Poika olisi ylösnoussut ja kuolematon mutta Isä ei olisi?"

        Yllä esitettyjen Raamatun kohtien perusteella Isä on kuolematon, koska Hän on henki.

        "Sitä paitsi ihminen on luotu Jumala kuvaksi ja kaltaiseksi."

        Tämä on mormoniopin todellinen sammakko. Taustalla on kaksisuuntainen kirjaimellinen tulkinta, jossa paino on siinä, mitä ihminen on. Koska Jumala on hengellinen olento, myös tulkinnan tulisi olla hengellinen. Nyt se ei ole.

        Kun otetaan huomioon asiayhteys, juuri siitä selviää, ettei ao. kohdassa ole kysymys siitä, millainen Jumala on, vaan siitä, miten Häntä tulee rukoilla:
        Joh. 4
        23 Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo.
        24 Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." [2. Kor. 3:17]

        Voiko seistä Jumalan kirkkauden oikealla puolella? Tulkinta siitä, ettei Isä-Jumala olisi ollut paikalla, ontuu. Entä voiko istua Voiman oikealla puolella?

        Mitä logiikkaa tässä on: "Yllä esitettyjen Raamatun kohtien perusteella Isä on kuolematon, koska Hän on henki." - Entä Jeesus Kristus? Onko Hänkin vain henki, koska Hän on kuolematon voitettuaan kuoleman meidän kaikkien puolesta. Jäämmekö mekin hengiksi vaikka nousemme kuolleista? - Olisi kovin kummallista jos Isä-Jumala oli kovin erilainen kuin Hänen Poikansa! Ilman kuolematonta ruumista emme olisi Jumalan kuvia ja kaltaisia.

        Hengellinen tulkinta ei voi olla mieletöntä, vaan sen tulee voida tuntea todeksi.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kun otetaan huomioon asiayhteys, juuri siitä selviää, ettei ao. kohdassa ole kysymys siitä, millainen Jumala on, vaan siitä, miten Häntä tulee rukoilla:
        Joh. 4
        23 Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo.
        24 Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." [2. Kor. 3:17]

        Voiko seistä Jumalan kirkkauden oikealla puolella? Tulkinta siitä, ettei Isä-Jumala olisi ollut paikalla, ontuu. Entä voiko istua Voiman oikealla puolella?

        Mitä logiikkaa tässä on: "Yllä esitettyjen Raamatun kohtien perusteella Isä on kuolematon, koska Hän on henki." - Entä Jeesus Kristus? Onko Hänkin vain henki, koska Hän on kuolematon voitettuaan kuoleman meidän kaikkien puolesta. Jäämmekö mekin hengiksi vaikka nousemme kuolleista? - Olisi kovin kummallista jos Isä-Jumala oli kovin erilainen kuin Hänen Poikansa! Ilman kuolematonta ruumista emme olisi Jumalan kuvia ja kaltaisia.

        Hengellinen tulkinta ei voi olla mieletöntä, vaan sen tulee voida tuntea todeksi.

        Selkeyttä: "Kun otetaan huomioon asiayhteys, juuri siitä selviää, ettei ao. kohdassa ole kysymys siitä, millainen Jumala on, vaan siitä, miten Häntä tulee rukoilla"

        Toisin sanoen jätät 2000-vuotisen kristinuskon ja sen kaikki kommentaarit huomiotta. Minkä vuoksi? Sen vuoksi, että pidät mieluummin kiinni MAP-kirkon Raamatun ja kristinuskon vastaisesta käsityksestä.

        Selkeyttä: "Tulkinta siitä, ettei Isä-Jumala olisi ollut paikalla, ontuu."

        Kommenttisi ei ole edes realistinen. Se on täysin mielikuvituksesi tuotetta.

        Selkeyttä: "Jäämmekö mekin hengiksi vaikka nousemme kuolleista?"

        Tutkitaanpa Raamattua. Jeesus sanoo, että "Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa." [Matt. 22:30, Mark. 12:25] Alkukielessä sanotaan vielä tarkemmin: "kuin Jumalan enkelit taivaassa".
        "He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia." [Luuk. 20:36]

        Ihmisen ylösnousemus ruumis on hengellinen.

        Selkeyttä: "Olisi kovin kummallista jos Isä-Jumala oli kovin erilainen kuin Hänen Poikansa! Ilman kuolematonta ruumista emme olisi Jumalan kuvia ja kaltaisia."

        Raamatun kirjoitukset todistavat alusta lähtien, että Isä ja Poika ovat yhtä (= Elohim) ja hengellisiä, joten Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkään ei voi olla mitään erilaisuutta.

        "Rabbi Simeon ben Joachi, commenting on the word Elohim: "Come and see the mystery of the word Elohim; there are three degrees, and each degree by itself alone, and yet notwithstanding they are all one, and joined together in one, and are not divided from each other."

        Voimme kyllä tutkia Jumalaa, mutta emme voi laittaa Häntä mikroskoopin alle.


    • Herkkäuskoisille

      Raamattu ei ole viimeisen ilmoituksen lähde eikä se ole myöskään virheetön. Apostoli Johannes, joka luotiin taivaassa neljäntenä persoonana luoduista yli 4 vuotta Sanan ja Pyhän Hengen luomisen jälkeen, ei voi tietää enempää Sanan jumaluudesta kuin Pyhä Henki (Gabriel). Sana sai alkunsa samalla tavoin kuin Pyhä Henki (Gabriel) sikiämällä suoraan Jumalan hengestä Pyhästä Hengestä mitä ei tapahtunut kenellekään muulle luodulle. Sana syntyi jumalaksi samoin kuin Pyhä Henki (Gabriel) vaikka Pyhästä Hengestä onkin käytetty myös virheellisesti enkeli nimitystä.

      Ennen kuin Jumala Jahve alkoi luoda mitään oli maailmankaikkeudessa 8 Jumalaa Jahve mukaan lukien. Monet Raamatun kirjoittajat ovat värittäneet Sanan jumaluutta lisäämällä omiaan kuten teki mm. apostoli Johannes. Sanan (Jeesus) kautta ei ole luotu ainetta sen enempää kuin henkiäkään (persoonia). Tuon eksytyksen pisti alulle apostoli Johannes.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe