Hidas syömään - piilevä syömishäiriö?

ruuanveulaaja

Olen aina ollut hidas syömään. Vaikka söisin hernekeittoa, niin mun on pakko puraista jokaista hernettä ennen kuin nielaisen. En osaa nielaista kuin nestettä pureskelematta, pureskelen keitotkin joissa on edes jotain pientä marjasattumaa. Hitaus ei johdu hammas- ym. kivusta tai mistään tukehtumisen pelosta. Mun vaan on pakko pyöritellä joka suupala monta kertaa hampaiden välissä ennen kuin olen valmis nielaisemaan. Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa ruuan kanssa sinänsä. Pidän useimmista ruuista ja olen aina ollut ennakkoluuloton vieraitakin ruokia kohtaan.

Nyt kuitenkin huolettaa, että voiko hidas syöminen johtaa aliravitsemukseen tai johonkin psyykkiseen syömishäiriöön. Mua on alkanut viime aikoina ahdistamaan työporukalla tai ystävien kanssa syöminen, kun olen aina pöydän hitain syöjä. Usein myös turhaudun ja lopetan syömisen samaan aikaan kuin muutkin, vaikka ruokaa olisi vielä jäljellä ja ehkä nälkäkin vielä. Jos on tavallista lyhyempi ruokatunti, niin tuntuu ahdistavalta edes aloittaa, otan mieluummin vain jonkun pienen leivän.

Löytyykö täältä muita hitaita syömäreitä? Voiko tämä olla vaaraksi vähäisen syömismäärän vuoksi? Voiko syömisnopeutta jotenkin harjoitella? Vai onko tämä joku psyykkinen juttu tai piilevä syömishäiriö? Mulla ei ole mitään inhoa ruokaa kohtaan tai halua laihduttaa, vaan syöminen itsessään vain tuntuu työläältä. Olen kiitollinen kaikenlaisten kokemusten jakamisesta!

4

2415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beitmary3

      Moi! En tiedä, tuleeko sinun enään tänne kurkistettua, kun on tuosta kiroituksestasi jo muutama kuukausi.
      Minulla on sama ongelma. Tai eihän se ongelma ole, kun yksin syö, eikä ole aikataulua, mutta kun on porukassa, niin silloin siitä voi tulla ongelma. Sitten minulle vielä tulee sellainen tunne, että muut ajattelee, että syön paljon, kun vielä syön ja sekin luo paineita.
      Meidän olisi pitänyt syntyä ranskalaisiksi, he osaavat syödä parikin tuntia hitaasti seurustellen. Meillä Suomessa vaan on sellainen tapa, että pitää syödä nopeasti.

    • Anonyymi

      Minä olen hidas syömään ja se on hyvä että syö jitaasti

    • Anonyymi

      Tämä viesti tulee myöhässä alotukseen nähden, mutta jos otsikko herättää jonkun muunkin, niin kirjoitan omista kokemuksistani.

      Olen myös hidas syömään, eikä se johdu mistään syömishäiriöstä, eikä laihtuminen ole ongelma vaan tavoite (olen ylipainoinen). Jos olen vyömässä jossain porukalla, muut ovat ahnehtineet ruokansa joa aikoja sitten kun minä vielä syön rauhassa ateriaani loppuun.

      Tuo että pyörittelee ateriaa pidempään suussa on terveellinen tapa ja tähän jopa kehoitetaan. Silloin sylkeä erittyy enemmän ja ruoka sulaa paremmin. Hidas syöminen antaa myös aikaa vatsalle herätä täyttymiseen eikä tule ahmittua liikaa vaan osaa lopettaa syömisen heti kun kokee tulleensa kylläiseksi.

    • Anonyymi

      miten te pureskelette sosekeiton kun siinä ei ole pureskeltavaa.Pyörittelettekö keittoa suussa ennen kuin nielaisette?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe