Voiko varainsiirtoverovapauden saada näin?

eshaesa

Hei,

Kiinnostuuko verottaja tällaisestä tapauksesta lahjaveron osalta.

Minulla on asunto, jonka aion myydä. Avopuolisoni kanssa ostamme toisen asunnon, jossa avopuolisoni laitetaan 100% omistajaksi, koska hän on ensiasunnon ostaja ja säästää varainsiirtoveron. Minä kuitenkin maksan 40% uuden asunnon hinnasta.

Tämähän olisi selkeä lahja, josta pitäisi maksaa lahjaveroa, mutta kun uuden asunnon ostamisesta menemme 2-4kk sisällä naimisiin. Siirrynkö sitten omistajaksi 50% osuudelle uuteen asuntoon?

4

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avioliitto ei muuta omistussuhteita mitenkään ja kumpikin aviopuoliso hallitsee itse omaisuuttaan. Ainoa ero on se, että hän ei voi ilman puolisonsa lupaa myydä yhteisenä kotina käytettävää asuntoa. Avioeron sattuessa tasingonalainen (esimerkiksi peritty tai lahjana saatu omaisuus ei välttämättä ole tasingonalaista) yhteenlaskettu omaisuus toki laitetaan puoliksi, ellei ole avioehtoa joka toisin määrää.

      Lahjaveroa tuleva aviopuolisosi joka tapauksessa jotuu maksamaan tuosta sinun osuudestasi, olitte sitten naimisissa tai ette (lahjaveron määrään avioliitto toki vaikuttaa), joten menetätte tällaisella järjestelyllä moninkertaisesti saadun hyödyn varainsiirtoverossa. Lisänä sinun riskisi menettää sijoitettu pääoma kokonaisuudessaan.

      • Eshaesa

        Eli kannattaa laittaa omistussuhteeksi 50 ja 50 ja minun maksaa kiltisti varainsiirtovero.


      • Jep, tai sitten ostatte 51/49, jolloin sinä maksat varainsiirtoveron mutta avokkisi ei.


      • ldenin
        Eshaesa kirjoitti:

        Eli kannattaa laittaa omistussuhteeksi 50 ja 50 ja minun maksaa kiltisti varainsiirtovero.

        Kysy verovirastosta,kruunu ottaa omansa joka tapauksessa.
        Kahta et vältä,verot ja kuolema.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe