Eutanasia, halu päättää miten kuolen

MRSA_

Olen aivan perusterve mies ja ikää 35v.
Jostain syystä sitten ajauduin nettivideoita katsellessa sveitsiläisiin ja belgialaisiin dokumentteihin eutanasiasta.
Kaikista noista jäi päällimmäiseksi miten vapauttavalta se tuntui toteuttajista, että on poispääsy.
Toiseksi se että miten rauhallisesti ja kivuttomasti homma toteutuu.
Tilanne on jotenkin kaunis omalla tavallaan, verrattuna siihen että joutuisi kärsimään ja odottamaan epätoivoisena poispääsyä.

Itselleni tuli tunne, että jos joskus sairastun tai muuta vastaavaa. Tämä on se keino miten haluan täältä lähteä.
Läheisten ihmisten ympäröimänä ja kaikki ovat tietoisia siitä miten toinen saa rauhan.

Toki tähän tulee varmasti perus kommentit murhasta, jumalasta yms.
Itse olen kirkosta eronnut jo parisen vuotta sitten. Kun omatuntoni ei enää antanut olla tapakristitty.
Joten minua ei tuonpuoleinen pelota tai vaivaa.

Itse haluan päättää milloin ja miten kuolen, jos ei onnettomuuksia tapahdu.

10

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä kanssasi avustetusta itsemurhasta ja haluaisin lähteä täältä barbituraateilla. Kuitenkaan se vaihtoehto ei ole ihan helposti "avoin". Täytyy olla kuoleman sairas. Aika paljon joutuu kärsimään monillakin diagnooseilla ja ne ei riitä siihen, että pääsisi avustettuun itsemurhaan.

    • Hei

      Kiitos kiinnostavan aiheen nostamisesta esiin. Olen varma ettei kukaan meistä tahtoisi lähteä täältä kärsien ja kituuttaen. Eri aisa mihin raja vedetään eutanasian kohdalla. Itse en ole oikein muodostanut kantaani tähän asiaan, en tiedä siitä tarpeeksi.
      Vaikka olenkin pappi, tähän ei nyt tule "peruskommenttia Jumalasta".. Mutta oikeastaan minua kiinnostaa vielä enemmän lauseesi "kun omatuntoni ei enää antanut minun olla tapakristitty". Jos tahtoisit niin kerro lisää tästä ajatuksesta..

      Iloa tähän päivään sinulle ja muille palstalaisille, jolloin kuitenkin vielä saamme elää!

      Pappi Elisabet

      • Ganesh

        Haluaisin kysyä, että jos ihminen on kuoleman sairas ja haluaa lähteä hieman etuajassa niin mikä raamatun kanta on avustettuun itsemurhaan. Potilas siis itse ottaa valvonnan alla yliannoksen barbituraatteja ja nukahtaa "kauniisti" pois. En ymmärrä miksi Jumala haluaisi rankaista siitä, koska ihminen ei sinällään tuhoa elämäänsä vaan kuolee kohta muutenkin. Minun on itseni hieman vaikea uskoa Jumalaan, kun olen perehtynyt paljon muihin maailman uskontoihin ja en voi/osaa ajatella, että kristityt ovat vain oikeassa. Toivon tavallaan, että kaikki Jumalat olisivat olemassa. Allah muslimeille, hinduille Vishnu, Shiva ym..., buddhalaisille Buddhan oppien noudattaminen johtaisi nirvanaan jne... Joskus mietin, että minkä Jumalan valitsisi.


      • Hei
        Nostat todella hyvän kysymyksen esille. Minkä Jumalan valitsisi, mikä siis on se oikea uskonto. Itselläni ei tietenkään ole tähän mitään ainoaa oikeaa vastausta. Ajattelen, että on paljon kyse siitä mihin kulttuuriin ja uskontoon on syntynyt ja kasvanut. Ei voida sanoa, että vaikkapa hindulaisuus olisi ihan pielessä ja miljoonat ihmiset suistuisivat sen vuoksi helvettiin. En itse ainakaan ole se joka voisi noin väittää. Itsekin uskontoja tutkineena päätyisin silti kristinuskoon jos voisin valita. Käsitys armahtavasta ja rakastavasta Jumalasta on jotain ihan muuta kuin missään muussa uskonnossa on.
        Raamatussa ei ole käsittääkseni mitään muuta kantaa kuolemaan kuin se, että Jumala yksin tietää päiviemme määrän. Lähtömme hetki on Hänen käsissään. Tarkemmin siellä ei siis oteta kantaa asiaan, koska avustettu itsemurha oli varmaan Raamatun syntyaikoina täysin tuntematon käsite. Raamatustahan ei muutenkaan voi löytää kirjaimellisia ohjeita ja neuvoja jokaiseen nykypäivän tilanteeseen. Asioita täytyy puntaroida rakkauden kaksoiskäskyn varassa ja koettaa miettiä ja myös rukoilla Jumalan tahtoa ja johdatusta.

        Pappi E


      • Mitä67i
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei
        Nostat todella hyvän kysymyksen esille. Minkä Jumalan valitsisi, mikä siis on se oikea uskonto. Itselläni ei tietenkään ole tähän mitään ainoaa oikeaa vastausta. Ajattelen, että on paljon kyse siitä mihin kulttuuriin ja uskontoon on syntynyt ja kasvanut. Ei voida sanoa, että vaikkapa hindulaisuus olisi ihan pielessä ja miljoonat ihmiset suistuisivat sen vuoksi helvettiin. En itse ainakaan ole se joka voisi noin väittää. Itsekin uskontoja tutkineena päätyisin silti kristinuskoon jos voisin valita. Käsitys armahtavasta ja rakastavasta Jumalasta on jotain ihan muuta kuin missään muussa uskonnossa on.
        Raamatussa ei ole käsittääkseni mitään muuta kantaa kuolemaan kuin se, että Jumala yksin tietää päiviemme määrän. Lähtömme hetki on Hänen käsissään. Tarkemmin siellä ei siis oteta kantaa asiaan, koska avustettu itsemurha oli varmaan Raamatun syntyaikoina täysin tuntematon käsite. Raamatustahan ei muutenkaan voi löytää kirjaimellisia ohjeita ja neuvoja jokaiseen nykypäivän tilanteeseen. Asioita täytyy puntaroida rakkauden kaksoiskäskyn varassa ja koettaa miettiä ja myös rukoilla Jumalan tahtoa ja johdatusta.

        Pappi E

        Antoiko alkuseurakunta mitään lääkkeitä (joita silloin jo oli?) ihmisille, jotka olivat sairaita, jotta he pääsisivät pois. Eivät. He rukoilivat. Samoin pitäisi meidänkin.

        Ja onko tuo Raamatullista, että väität, että muutkin uskonnot pelastavat? Ei ole. Jos olisi alkuseurakunta ei olisi käskenyt palvomaan ketään muuta kuin Herraa Jumalaa, vaan olisi ottanut messuun mukaan myös pakanajumalat


      • Mitä67i
        Mitä67i kirjoitti:

        Antoiko alkuseurakunta mitään lääkkeitä (joita silloin jo oli?) ihmisille, jotka olivat sairaita, jotta he pääsisivät pois. Eivät. He rukoilivat. Samoin pitäisi meidänkin.

        Ja onko tuo Raamatullista, että väität, että muutkin uskonnot pelastavat? Ei ole. Jos olisi alkuseurakunta ei olisi käskenyt palvomaan ketään muuta kuin Herraa Jumalaa, vaan olisi ottanut messuun mukaan myös pakanajumalat

        Jos se olisi Raamatullista, alkuseurakunta ei olisi käskenyt palvomaan ketään muuta kuin Herraa Jumalaa, vaan olisi ottanut messuun mukaan myös pakanajumalat.*


      • Miksi56i
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei
        Nostat todella hyvän kysymyksen esille. Minkä Jumalan valitsisi, mikä siis on se oikea uskonto. Itselläni ei tietenkään ole tähän mitään ainoaa oikeaa vastausta. Ajattelen, että on paljon kyse siitä mihin kulttuuriin ja uskontoon on syntynyt ja kasvanut. Ei voida sanoa, että vaikkapa hindulaisuus olisi ihan pielessä ja miljoonat ihmiset suistuisivat sen vuoksi helvettiin. En itse ainakaan ole se joka voisi noin väittää. Itsekin uskontoja tutkineena päätyisin silti kristinuskoon jos voisin valita. Käsitys armahtavasta ja rakastavasta Jumalasta on jotain ihan muuta kuin missään muussa uskonnossa on.
        Raamatussa ei ole käsittääkseni mitään muuta kantaa kuolemaan kuin se, että Jumala yksin tietää päiviemme määrän. Lähtömme hetki on Hänen käsissään. Tarkemmin siellä ei siis oteta kantaa asiaan, koska avustettu itsemurha oli varmaan Raamatun syntyaikoina täysin tuntematon käsite. Raamatustahan ei muutenkaan voi löytää kirjaimellisia ohjeita ja neuvoja jokaiseen nykypäivän tilanteeseen. Asioita täytyy puntaroida rakkauden kaksoiskäskyn varassa ja koettaa miettiä ja myös rukoilla Jumalan tahtoa ja johdatusta.

        Pappi E

        Miksi ette vastaa? :/


    • JonesHenry

      Moi "Perusterve 35-mies"



      Olen käytännössä ihan yhtä vanha kuin sinäkin...ja kuten sinä myös ns "perusterve"



      Haluan vain sanoa...että suoraan sanoen painin ihan saman ongelmien kanssa kuin sinä!



      Kun on nuori, vahva ja kaunis...niin ei suoraan sanoen todellakaan tekisi mieli kuolla...mutta kuolema ei odota sitä milloin ihminen oikein on valmis. Se voi tulla periaatteessa minä päivänä tahansa...varsinkin kun ikää on jo 35-vuotta!



      Kuolema...sairastuminen, vammautuminen ja ihan vaan ikääntyminen luonnollisesti pelottaa...varsinkaan kun itselläni ei juuri nyt ole työtä ja vietän paljon aikaa kotona yksin.



      Nämä pelot ovat ihan luonnollisia...niitä ei ainakaan omasta mielestäni saisi hävetä ollenkaan!



      Mitä Jumalaan...kuolemaan ja viimeiseen tuomioon tulee...niin nämä suoraan sanoen ovat sellaisia aihepiirejä...että ne kuuluvat ihan eri viestiketjuun!



      Omat mielipiteeni ovat suoraan sanoen erillaisia kuin valtaosan palstalaisista. Nuo jutut itsemurhasta ja helvetistä suoraan sanoen kuuluvat enemmän "Kuoleman jälkeinen elämä" palstalle...vai miksi ne sitä täällä kutsuvat?



      Nuo jutut itsemurhasta ns "kuolemansyntinä" muutenkin perustuvat...jos sanon sen suoraan...Raamatun ulkopuoliseen mythologiaan. Ne on pikkuhiljaa "salakuljetettu" sinne pääosin Roomalaiskatolisen kirkon toimesta.



      Tässä on yksi varsin mielenkiintoinen Youtube video liittyen kyseiseen aiheeseen;


      https://www.youtube.com/watch?v=4VWb3ZZ1U3o



      Raamatun yhteensä 66 kirjasta 65 oli Heprealaisten kirjoittamia, ja yksi Kreikkalainen, nimittäin siis Luukas ja Luukkaan evankeliumi.



      Se, että monissa idän uskonnoissa esiintyy helvetti ei todellakaan tarkoita, että sellainen esiintyisi Heprealaisessa kulttuurissa! Esim Egyptiläisillä oli ikioma tulinen järvensä tai oikeammin siis joki...mutta tämä ei todellakaan ole se SAMA tulinen joki joka esiintyy esim Profeetta Danielin kirjassa!



      Oikeastaan koko sana Helvetti tulee ihan eri kansojen keskuudesta. Se on muinaisgermaania...ja sen Kreikkalainen vastine epäilemättä olisi Hades...silti Jeesus nimenomaan varoittaa kuulijoitaan Ge-hennasta...mikä ei todellakaan ole sama asia kuin "helvetti"



      Jos sanon suoraan...tämä "helvetti" juttu on jo pitemmän aikaa ollut kirkon onnistunut tapa pelotella ihmisiä milloin milläkin...keskiajan Euroopassa ihmiset jotka siis todella HALUSIVAT KUOLLA teeskentelivät ja valehtelivat olevansa eläimiinsekaantujia jotta KIRKKO hirttäisi heidät eivätkä he itse!



      Koko Suomenkielen sana "kirkko" muuten tulee Kreikankielen sanasta kuriakos...joka esiintyy uudessa testamentissa peräti 2-kertaa!



      Kun esim Apostoli Paavali puhuu tästä ns "uskovien yhteydestä" niin hän käyttää Kreikankielen sanaa Eccilesia...mikä kuvasi esim pakanallisessa Ateenassa vapaamuotoisia kokoontumisia, joissa Ateenalaiset kokoontuivat päättämään Poliksen eli siis kaupungin yhteisistä asioista!



      Toivoisin, että mitä ikinä tässä viestiketjussa puhutaan...niin sitä "helvettiä" ei otettaisi nyt esille. Sen Hepreankielen vastine on Sheol...joka esiintyy esim Jobin kirjassa...eikä siellä todellakaan kuvata kuinka luojajumala Yahweh kiduttaa pahoja sieluja jossain pimeässä kuopassa maan alla...



      Sovitaanko...että pidetään suosiolla se uskonto erossa tästä aiheesta kokonaan!



      Kirkko on erikoistunut kaikenlaisissa "väärinkäsityksissä" tästä aiheesta. Annan tästä erään avainesimerkin vuoden 1992 Raamatunkäännöksestä;



      Eli siis Kreikankielen sana Oletrhos käytännössä tarkoittaisi sanaa "turmella"



      http://www.inri.fi/raamattu/k/G3639.html




      Annan tästä yhden käytännön esimerkin;



      "Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi(Oletrhos), että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.


      Paavalin 1 kirje Korinttolaisille 5 luku 5 jae



      Silti kirkko eli siis Kuriakos ("herran oma") on kääntänyt sen muotoon "ero herrasta ja hänen kirkkaudestaan"




      Kreikaksi se muuten olisi Apo




      Apo on juurisana tuholle eli siis Suomeksi "leikata oksa irti"




      Apoleia....joutua HUKKAAN!




      Tämä kirkko on tottunut pelottelemaan ihmisiä...se on heille suoraan sanoen elämäntehtävä! Esim vuoden 1992 Raamatussa Kreikankielen Basanizo on käännetty tyyliin "kiduttaa"



      Eihän Jeesuksen ja opetuslasten venettä Genesarethin järvellä "kidutettu" vaan PAISKATTIIN & KOETELTIIN edestakaisin! Silti kaikki selvisivät hengissä sekä ehjin nahoin, eikä venettäkään pirskottu säpleiksi!



      Mitä jos ei sotkettaisi teidän USKOMUKSIANNE! Tähän keskusteluun! Kyllä Jumala sitten aikanaan tuomitsee kaikki sielut niinkuin haluaa!



      Pidetään se teidän "Raamatunne" suosiolla erossa tästä keskustelusta!



      Haluan sanoa kaveri...että aihe on minulle läheinen...ja olen pitkään miettinyt tuota teknistä puolta miten eutanasian oikein voisi järjestää...jos siis tulisi joku todella tappava sairaus omalle kohdalle!




      Ja tiedoksi kaikille;itsemurhassa neuvon antaminen tai jopa avustaminen ei ole erikseen kriminalisoitu Suomen rikoslaissa!


      http://www.hs.fi/kotimaa/a1337682935469

      • JonesHenry

        Se mitä joku on siitä puhtaasti MIELTÄ onkin sitten ihan eri juttu!



        Jos olet kiinnostunut lisää mietteistäni voit ottaa minuun yhteyttä osoitteeseen
        [email protected]



        Aihe on arka...se saa tällä palstalla aikaan hysteerisiä reaktioita...mikä on ihan ymmärrettävää.



        Meidät on ennalta ohjelmoitu siihen, että itsemurhasta puhuminen on syntistä, saatanallista, siitä joutuu helvettiin, poliisi vie mukanaan jne jne...



        Tämä on mitä itse kutsuisin ns "tyhmien ihmisten ennalta ohjelmointia"



        Itse uskon että on olemassa eräs suhteellisen helposti toteutettavissa oleva metodi...mutta valitettavasti en voi juuri nyt puhua siitä tällä palstalla.



        Mutta jos aihe kiinnostaa...niin ota ihmeessä yhteyttä!



        Itsemurhasta tai edes siitä avustamisesta puhtaasti PUHUMINEN ei ole Suomen laissa erikseen kriminalisoitu! Älä anna "hyvin ihmisten" täällä pelotella sinua helvetillä ja Poliisilla! Se on totuttu tapa TAPPAA vapaata keskustelua tässä maassa!



        Jos ei mielytä puhe...niin huudetaan joitain rumaa...nykyäänhän muotisanan on RASISTI!


        http://mvlehti.net/2016/09/20/karajaoikeus-tuomitsi-miehen-kiihottamisesta-kansanryhmaa-vastaan-katso-oikeuden-tuomio



        No...onneksi en ainakaan vielä toistaiseksi ole syyllistynyt viharikokseen, joten turha edes vaivautua!



        Toivoisin asiallista keskustelua ilman jotain muotisanaa...jonka kaivatte sananne aarre arkusta minua mollaamaan. Hitto tätä maata ja sen Suomettumista!



        Eurostakaan ei saisi puhua tunteetta. Tulee vastaan se vanha kunnon "minulla on 300 000 asuntolainaa! Minä en halua erota Eurosta! Ainoastaan KOMMARIT haluavat!"



        http://tmalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/223814-miten-erota-rahaliitosta



        Eli...ei asiallista keskustelua meillä Suomessa. Vaan huutamista, kiroamista ja manaamista...joka jossain vaiheessa leimataan myös "vihapuheeksi" kunhan eduskunta pääsee säätämään siitä lain...niin etteivät jonkun tunteet vain tulisi loukatuiksi!


        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/204426-poliisiylijohtaja-vihapuhe-pitaisi-kieltaa-laissa



        Suljetaan vaan tämäkin forumille ja muutetaan kaikki Facebookin. Kirjautua saa vain omilla osoite tai ip-tiedoilla. Tosin nekin voi väärentää! Miten kävisi vaikka pankkitunnukset. Niin kukaan ei enää pääsisi levittämään "vihaa " anonyymisti ;=))


    • TähänpystyyHitlerkin

      Näin se homma etenee. :( Syvästi harkittua tässä ovat vain ympäripyöreän "laupiaat" ja kauniit sanankäänteet. Ei sitten osata näissä tilanteissa koota moniammattilaistiimiä. Luulisi, että edes yksinäisyyteen keksittäisiin muitakin vaihtoehtoja, jos kerran löytyy sitä hellämielisyyttä ja huolen kantamista vanhusten voinnista.

      http://yle.fi/uutiset/3-9229007

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe