10 hv korvaaminen sähköllä teho?

Vesisähkö

Tervehdys, mikä on vastaava eteenpäin vievä tuottoteho sähkömoottorilla? Moottori ja tankki n50 kg.
Vene nousee plaaniin helposti 2 hengen kuormalla ja kaasua saa pudottaa hiukan myös pois ja plaami säilyy. Kun kyydissä on 4aikuista niin möyryää pohjassa eikä ole mitään mahdollisuutta millään painonsiirroilla kikkaillen päästä plaaniin. 3 kuormalla ei ole kokeiltu mutta saattaisi olla mahdollista mutta hyvin rajoilla oletuksena.
Niin mikä on sähkömoottorin teho että 2 hengen kuormalla plaanaisi?

Akut painaa paljon ja lifepo4 akkuja en kykene ostamaan sillä semmoinen maksaa 550€ kpl 80ah. Eli 2 kpl lyijyakkuja.
48 v moottorilla taitaa akkumäärä kasvaa mahdottomaksi.
Ideoita tehontarpeesta ja akuista ?
Onhan noita YouTube ja nettiä selailtu ja maailmalla on mitä tehokkaampia ja keveämpiä koneita mutta hinta.
Jotain ideoita?
Sähköön siirryn kuitenkin varmasti ja menen sitä vauhtia mitä menee mutta 24 v on minimi voltti eli 2 akkua.

22

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehoa

      10 kW sähkötehoa tarvitset, jotta pääset plaaniin, kun kuormaa tulee akkujen verran lisää. Siis jos 24 V jännittettä käytät niin tarvitset yli 400 A virran. Siinä vaaditaan kaapeleilta melkoista kokoa ja akut tyhjenee aika äkkiä.
      Sähköauto vaatii 100 km/ vauhdissa saman tehon, joten niiden akkutarpeeseen kannattais vertailla. Eivät todellakaan pärjää kahdella pienellä 12 V käynnistysakulla sarjaankytkettynä!!!

      • Startti_virta_vertailu

        Hevosvoima ja kilowatti tehoina eivät mene 1:1.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilowatti

        Suhde hevosvoimaan : 1 kW = 1,36 hv. Se ei kuitenkkaan muuta sitä mitä nimimerkki "tehoa" tuossa edellä kirjoitti, tulet tarvitsemaan kaapeliston joka kestää satojen ampeerien virran. Siitä akustosta puhumattakaan....

        Vrt pikkuhenkilöauton starttivirta joka esim. Corollasta oli noin 120A itse mitattuna. Tuo arvo siis vaihtelee sen mukaan millainen on koneen lämpötila, akku, kaapelikennkien puhtaus ja varmaan tusina vielä muuta asiaa.


      • Joakim1
        Startti_virta_vertailu kirjoitti:

        Hevosvoima ja kilowatti tehoina eivät mene 1:1.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilowatti

        Suhde hevosvoimaan : 1 kW = 1,36 hv. Se ei kuitenkkaan muuta sitä mitä nimimerkki "tehoa" tuossa edellä kirjoitti, tulet tarvitsemaan kaapeliston joka kestää satojen ampeerien virran. Siitä akustosta puhumattakaan....

        Vrt pikkuhenkilöauton starttivirta joka esim. Corollasta oli noin 120A itse mitattuna. Tuo arvo siis vaihtelee sen mukaan millainen on koneen lämpötila, akku, kaapelikennkien puhtaus ja varmaan tusina vielä muuta asiaa.

        Pitää myös muistaa, että perämoottorille ilmoitettu teho on aina potkuriakseliteho ja 80-luvun puolivälistä alkaen perämoottorit ovat yleensä mitatessa ylittäneet ilmoitetun tehon. Vene 5/86:ssa mitatuista 10 hv koneista heikoin oli 9,64 hv ja vahvin 16,81 hv. Keskiteho 12,43 hv.

        Sähkömoottoreille taas usein ilmoitetaan sähköteho, josta pitää vähentään ohjauselektroniikan ja moottorin häviöt. Moottorista riippuen potkuriakselille päätyy 60-90% sähkötehosta.

        Potkuri ei sitten enää tiedä kuka sitä pyörittää eli aivan yhtä monta hv tarvitaan potkuriakselille riippumatta moottorin tyypistä (diesel, kaasu, bensa, sähkö, höyry jne.). Itse potkuri ja muiden vedenalaisten osien muotoilu tietysti vaikuttavat.

        10 kW on 12 V laskettuna 417 A. Tuolla virralla 200 Ah akkukin hyytyy jo selvästi. Jännite on ehkä 10 V/akku eli 10 kW vaatiikin jo kahdelta sarjaan kytketyltä akulta 500 A. Teoriassa siis 2*200 Ah akku kestäisi 24 minuuttia täyttä tehoa, mutta käytännössä ehkä 5, sillä kapasiteetti laskee jyrkästi tuollaisilla virroilla.

        Nuo akut jo painavat yhden henkilön verran eli 10 kW sähköteho ei ehkä riitä.


      • torqeedosta
        Joakim1 kirjoitti:

        Pitää myös muistaa, että perämoottorille ilmoitettu teho on aina potkuriakseliteho ja 80-luvun puolivälistä alkaen perämoottorit ovat yleensä mitatessa ylittäneet ilmoitetun tehon. Vene 5/86:ssa mitatuista 10 hv koneista heikoin oli 9,64 hv ja vahvin 16,81 hv. Keskiteho 12,43 hv.

        Sähkömoottoreille taas usein ilmoitetaan sähköteho, josta pitää vähentään ohjauselektroniikan ja moottorin häviöt. Moottorista riippuen potkuriakselille päätyy 60-90% sähkötehosta.

        Potkuri ei sitten enää tiedä kuka sitä pyörittää eli aivan yhtä monta hv tarvitaan potkuriakselille riippumatta moottorin tyypistä (diesel, kaasu, bensa, sähkö, höyry jne.). Itse potkuri ja muiden vedenalaisten osien muotoilu tietysti vaikuttavat.

        10 kW on 12 V laskettuna 417 A. Tuolla virralla 200 Ah akkukin hyytyy jo selvästi. Jännite on ehkä 10 V/akku eli 10 kW vaatiikin jo kahdelta sarjaan kytketyltä akulta 500 A. Teoriassa siis 2*200 Ah akku kestäisi 24 minuuttia täyttä tehoa, mutta käytännössä ehkä 5, sillä kapasiteetti laskee jyrkästi tuollaisilla virroilla.

        Nuo akut jo painavat yhden henkilön verran eli 10 kW sähköteho ei ehkä riitä.

        "Sähkömoottoreille taas usein ilmoitetaan sähköteho, josta pitää vähentään ohjauselektroniikan ja moottorin häviöt. Moottorista riippuen potkuriakselille päätyy 60-90% sähkötehosta."

        Paitsi torqeedolle, kts:
        http://www.torqeedo.com/en/technology-and-environment/performance-and-efficiency.html
        [lainaus]
        Torqeedo Cruise 2.0
        Input power 2,000 W (2.7 HP)
        Propulsive power 1,112 W (1.5 HP)

        Petrol outboard 5 HP
        Shaft power 3,700 W (5 HP)
        Propulsive power 995 W (1.4 HP)
        [lainaus päättyy]
        Joten heidän mukaansa tuo sähköperämoottori on teholtaan 5 hp equivalent.
        Toisaalla sivustossa 4.0 on työntövoimaltaan paaluvedossa hieman parempi kuin 10 hp bensaperämoottorit.
        Eli sekä työntövoima että teho vastaavat sivuston mukaan tehokkaampia bensakoneita, ja syy on sivuston mukaan huomattavasti parempi potkurin propulsiohyötysuhde. (ei kavitointia ollenkaan ja kaikki potkurin dimensiot kokonaisoptimoituja, siis esim nousu kaikkea muuta kun vakio)

        Sitä ei kerrota millä nopeusalueella näin on, eikä sitä millä nopeusalueella tuo propulsioteho on kyseiselle koneelle mitattu. Niinpä on mahdotonta ottaa mitään kantaa siihen onko lupauksille ja väitteille jotain katettakin, vaiko vain markkinointi hypettä. Ainakin tuon bensaperämoottorin potkuri toimii umpisurkeasti vajaan 30% propulsiohyötysuhteella, olettaisin siksi että on aivan liian pieni ja liian nopeasti pyörivä testatulla nopeusalueella.


      • Joakim1
        torqeedosta kirjoitti:

        "Sähkömoottoreille taas usein ilmoitetaan sähköteho, josta pitää vähentään ohjauselektroniikan ja moottorin häviöt. Moottorista riippuen potkuriakselille päätyy 60-90% sähkötehosta."

        Paitsi torqeedolle, kts:
        http://www.torqeedo.com/en/technology-and-environment/performance-and-efficiency.html
        [lainaus]
        Torqeedo Cruise 2.0
        Input power 2,000 W (2.7 HP)
        Propulsive power 1,112 W (1.5 HP)

        Petrol outboard 5 HP
        Shaft power 3,700 W (5 HP)
        Propulsive power 995 W (1.4 HP)
        [lainaus päättyy]
        Joten heidän mukaansa tuo sähköperämoottori on teholtaan 5 hp equivalent.
        Toisaalla sivustossa 4.0 on työntövoimaltaan paaluvedossa hieman parempi kuin 10 hp bensaperämoottorit.
        Eli sekä työntövoima että teho vastaavat sivuston mukaan tehokkaampia bensakoneita, ja syy on sivuston mukaan huomattavasti parempi potkurin propulsiohyötysuhde. (ei kavitointia ollenkaan ja kaikki potkurin dimensiot kokonaisoptimoituja, siis esim nousu kaikkea muuta kun vakio)

        Sitä ei kerrota millä nopeusalueella näin on, eikä sitä millä nopeusalueella tuo propulsioteho on kyseiselle koneelle mitattu. Niinpä on mahdotonta ottaa mitään kantaa siihen onko lupauksille ja väitteille jotain katettakin, vaiko vain markkinointi hypettä. Ainakin tuon bensaperämoottorin potkuri toimii umpisurkeasti vajaan 30% propulsiohyötysuhteella, olettaisin siksi että on aivan liian pieni ja liian nopeasti pyörivä testatulla nopeusalueella.

        Tuo on siis markkinointimateriaalista kaivettu väite, jolle ei ole mitään teknisiä perusteita eikä myöskään testien tulokset tue väitettä. Esimerkiksi tässä testissä Mercury 2,5 oli nopeampi kuin Cruise 2.0:
        http://www.torqeedo.fi/testit/to_vi_bataegare_1208_svenska_se_.pdf
        Ja tietysti samassa testissä ollut Mercury 5 oli vielä nopeampi.

        Selvästikin Mercury 2.5:n propulsiohyötysuhde oli vähintäänkin samaa luokkaa 5,5 solmun paikkeilla. Potkuriakselitehossa tuskin on suurta eroa ja suurempi vauhti tietysti tarkoittaa suurempaa työntövoimaa.

        Paaluvedossa Torqeedot ovat hyviä ja siinä Cruise 2.0 on samaa luokkaa kuin 5 hv perämoottori. Mutta paaluvedossa hyötysuhde on nolla ja vene ei liiku. Vauhdin kasvaessa 5 solmuun Cruise 2.0 vastaa enää niukasti 2,5 hv konetta.

        Esimerkiksi 2009 Yachting Monthlyssä Cruise 2.0:n paaluveto oli 54 kg ja huippunopeus 4,9 solmua. Suzuki 2.5 vastaavasti 35 ja 5,9. Torqeedo 801 31 ja 4,0.

        800 W Torqeedolla oli siis melkein sama paaluveto kuin Suzuki 2.5:llä, mutta Suzuki oli selvästi nopeampi kuin se ja Cruise 2.0.

        Alkuperäinen kysyjä puhui plaanaavasta veneestä. Tällöin ko. ero kasvaa vielä huomattavasti. 5 hv perämoottorilla voi päästä 15 solmua sopivalla veneellä, mutta Cruise 2.0:lla ei saa mitään venettä plaaniin.


    • Saalar

      Laita bilfteman vahvimpia sähköperämoottoreita 3 tai 4 kapakkaletta rinnan veneen perään ja vaikka jokaiseen vielä kaksi 12 volt akkua rinnankytkettynä niin jo luulis kulkevan. Akkuja tarviit sitten kyllä 6-8 mutta vähempi ei riitä! Voit toki enste kokeilla yhdellä akulla per kone!

    • Teuvoo

      Mikäli et mene "merta edemmäs kalaa", on paras keino pitkällä roikalla otettu sähkövirta maista.

    • bensapalaajamaailmapyöri

      Aina yhtä järjetön keskustelu sähköveneilystä, ainakin näin meren rannikolla kymmeniä kilometrejä per venematka tekijän näkökulmasta. Erikoisakut kalliita, painavia, sähkömoottorivalikoima olematonta, kalliita, toimintasäde muuten kuin soutuvauhdilla olematon jne. Ymmärrän täysin, jos tarkoituksena on pienen lammen rannassa mökillä käydä 200 metrin päässä jollain 2 hengen 70 kiloisella soutuveneellä vähän auringonlaskua katselemassa. Mutta "oikeaan" veneilyyn, sähkömoottoreita emme tule me, tai meidän lapset tai lapsenlapset näkemään. Tämän voi kaivertaa vaikka graniittiin, sanokaa minun sanoneen.

    • On-niitä_jo

      http://www.lanaturku.fi/

      "Låna?
      Lånas tuo Aurajokkeen modernit sähkökäyttöiset piknikvenei, jolla näet kaupunkin aivan uurel taval ja kulmasta ku ennen! Tule vaik romattisel piknikil rakkaas kanssa, vietä kaveri-ilta porukal tai tuo kokouksenne laineille Aurajokeen.

      Meijä veneet ovat vankkarakenteisii ja suunniteltu 2-8 henkilöil ja toimivat täysi ja ainoastaa sähköl ja on täysi päästöttömii! Veneis on kaik mitä tarvitset valmiina; siel on kaikil liivit (myös pienimmil), siel on bluetooth soitin, piknikpöytä ja katos jos tuleeki vähä vettä taivaalt. Karttakin ollaan tehty valmiiks jotta löyrät kaik kivat paikat.

      Koska liikutaa kuitenki aurajoes ja paatit ovat isoi, vaadimme että kapteeni olis selvinpäin ja vähintään 18 vuotta vanha. Ei tarvi olla perämiehen paperit tai ajokorttii, veneet ovat niin helppoi ohjata ja me autetaan kyl alus! Toukokuus ollaa auki säävarauksel, eli jos aurinko paistaa niin tul seilaa Lånan kanssa! "

      • eienääalle20knotsthks

        joo-oh. En tiiä meneekö oma veneeni edes tyhjäkäynnillä niin hiljaa kun nuo sähköveneet aurajoessa. Ja minulle ei ole enää 40 vuoteen riittänyt 4 kilometrin "venematka" aurajoen kurarännissä kerrostaloja tuijotellessa


      • On-niitä_jo

        Tarkoitin tuon ihan satiiriseksi mittatikuksi sille mitä sähköveneet reaalimaailmassa ovat.... Eipä silti, ajatuksena ihan taivaallinen. Yli 20 solmua ilman 2t-etecin pärinää...


      • Junantuomako

        No ainakaan murre ei ole hallussa, venehommista en tiedä.


    • 2_KW_omistaja
    • generaattori-voima

      Ajelee riittävän tehokkaalla agrekaatilla, niin ei tarvitse ottaa akkuja turhaksi painolastiksi.

      • mitä.sanoo.laki

        Saako sähkökäyttöisen moottorin akkuja muuten ladata ajon aikana polttoöljyllä käyvällä dieselagregaatilla?


      • kiertäenkösss
        mitä.sanoo.laki kirjoitti:

        Saako sähkökäyttöisen moottorin akkuja muuten ladata ajon aikana polttoöljyllä käyvällä dieselagregaatilla?

        mielestäni kyllä, virallistesti en ota kantaa. Entäs saako tekojärvellä jossa ei polttomoottori perämoottorin käyttö ole sallittua, ajaa soutuveneellä jossa puksuttaa sähköperämoottori ja lattialla 1 kw n kannettava 2-tahtinen generaattori ?

        Entä voiko sähköauton akkuja latailla matkan aikana tavarasäiliöön pultatulla generaattorilla jossa pakoputki sievästi porattu pohjan läpi auton alle ?


      • peräprutkuun.peräprutku
        kiertäenkösss kirjoitti:

        mielestäni kyllä, virallistesti en ota kantaa. Entäs saako tekojärvellä jossa ei polttomoottori perämoottorin käyttö ole sallittua, ajaa soutuveneellä jossa puksuttaa sähköperämoottori ja lattialla 1 kw n kannettava 2-tahtinen generaattori ?

        Entä voiko sähköauton akkuja latailla matkan aikana tavarasäiliöön pultatulla generaattorilla jossa pakoputki sievästi porattu pohjan läpi auton alle ?

        Ranskassa käytetään sähköautojen perässä generaattorikärryä. Kompakti paketti ja kätevä jättää pois silloin kun ei tarvitse.

        http://ecomento.com/2015/10/21/ep-tender-electric-car-range-extender-trailer/

        Ehkä samalla idealla voisi sähkömoottoriveneen perään laittaa hinaukseen pienen generaattorijollan. Vielä riittävän pitkä johto ja naru, niin pärinäkin vaimenee tehokkaasti polttomoottorin huristessa kauempana.


      • verot.laskee
        kiertäenkösss kirjoitti:

        mielestäni kyllä, virallistesti en ota kantaa. Entäs saako tekojärvellä jossa ei polttomoottori perämoottorin käyttö ole sallittua, ajaa soutuveneellä jossa puksuttaa sähköperämoottori ja lattialla 1 kw n kannettava 2-tahtinen generaattori ?

        Entä voiko sähköauton akkuja latailla matkan aikana tavarasäiliöön pultatulla generaattorilla jossa pakoputki sievästi porattu pohjan läpi auton alle ?

        "Entä voiko sähköauton akkuja latailla matkan aikana tavarasäiliöön pultatulla generaattorilla jossa pakoputki sievästi porattu pohjan läpi auton alle ?"

        Voi, kunhan autolle on tehty muutoskatsastus käyttövoiman muutoksesta.
        Sen tekemisen seurauksena vuotuinen käyttöverotus (ajoneuvovero) alenee, joten todellakin kannattaa hoitaa homma laillisesti.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281#L2P11

        CO2 päästöt määritellään lain mukaan auton ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan mukaisina, eli täyssähköautolle nolla g/km, ja muutos ei tuohon vaikuta mitään. Eli perusvero pysyy täyssähköauton mukaisena minimissään, mutta käyttövoimavero laskee kolmannekseen, kunhan aggregaatti toimii bensalla.


      • 56-21
        peräprutkuun.peräprutku kirjoitti:

        Ranskassa käytetään sähköautojen perässä generaattorikärryä. Kompakti paketti ja kätevä jättää pois silloin kun ei tarvitse.

        http://ecomento.com/2015/10/21/ep-tender-electric-car-range-extender-trailer/

        Ehkä samalla idealla voisi sähkömoottoriveneen perään laittaa hinaukseen pienen generaattorijollan. Vielä riittävän pitkä johto ja naru, niin pärinäkin vaimenee tehokkaasti polttomoottorin huristessa kauempana.

        Generaattorin käyttö perävaunussa ajoneuvon käyttövoiman lähteenä on melkoinen riski Suomessa. Et voi tehdä käyttövoiman muutosta autolle kun generaattori on perävaunussa, joten käytät autoa toisella käyttövoimalla kuin rekistereissä on merkittynä. Se voi johtaa vakaviin seuraamuksiin jos jäät kiinni. Pahimmillaan menee autovero uusiksi molempii ajoneuvoihin, sekä autoon että peräkärryyn ja se tulee todella kalliiksi. Suomen nykyinen lainsäädäntö lähtee siitä että käyttövoima tulee siitä ajoneuvosta jossa sitä käytetäänkin. Siis generaattori autoon eikä peräkärryyn!!!


      • omatoimisähköauto
        56-21 kirjoitti:

        Generaattorin käyttö perävaunussa ajoneuvon käyttövoiman lähteenä on melkoinen riski Suomessa. Et voi tehdä käyttövoiman muutosta autolle kun generaattori on perävaunussa, joten käytät autoa toisella käyttövoimalla kuin rekistereissä on merkittynä. Se voi johtaa vakaviin seuraamuksiin jos jäät kiinni. Pahimmillaan menee autovero uusiksi molempii ajoneuvoihin, sekä autoon että peräkärryyn ja se tulee todella kalliiksi. Suomen nykyinen lainsäädäntö lähtee siitä että käyttövoima tulee siitä ajoneuvosta jossa sitä käytetäänkin. Siis generaattori autoon eikä peräkärryyn!!!

        tässä mennään vähän veneilystä sivuraiteille mutta nyt ei voi hyvää keskustelua enää keskeyttää. Suomen verotuksen tarkkuuden ja kovuuden tuntien, yhdyn edelliseen pääosin mutta entäs jos:::

        omistat esim. 500 euron 80 -luvun kevyen pikkuauton, esim fiat uno, vw polo, ford fiesta jne.
        irrotat vaihteistosta alkuperäisen n. 50 hv moottorin pois, asennat tilalle n. 10 hv sähkömoottorin, 5-10 hv generaattorin joko konehuoneeseen tai takakonttiin, muutama rekka-auton akku ja . yrittää katsastaa sitä sillä 10 hv bensiinigenerattorilla ? hiljaista menoa ja jää pois kaikki liikennevalokörötykset ym. t
        eihän mopoautoissakaan ole kuin 5-9 hv koneet ja riittää hyvin ?


      • hyvin-säännelty
        56-21 kirjoitti:

        Generaattorin käyttö perävaunussa ajoneuvon käyttövoiman lähteenä on melkoinen riski Suomessa. Et voi tehdä käyttövoiman muutosta autolle kun generaattori on perävaunussa, joten käytät autoa toisella käyttövoimalla kuin rekistereissä on merkittynä. Se voi johtaa vakaviin seuraamuksiin jos jäät kiinni. Pahimmillaan menee autovero uusiksi molempii ajoneuvoihin, sekä autoon että peräkärryyn ja se tulee todella kalliiksi. Suomen nykyinen lainsäädäntö lähtee siitä että käyttövoima tulee siitä ajoneuvosta jossa sitä käytetäänkin. Siis generaattori autoon eikä peräkärryyn!!!

        "Suomen nykyinen lainsäädäntö lähtee siitä että käyttövoima tulee siitä ajoneuvosta jossa sitä käytetäänkin."

        Mielenkiintoista. Lainsäädäntö taitaa olla retuperällä sähköautojen/-veneiden lataamisen suhteen. Käyttövoima eli sähköenergiahan on pääsääntöisesti lähtöisin pistorasiasta, eikä mistään muualta.

        Ymmärrän kyllä pointin, kun tarkoitetaan käyttövoiman muutosta. Häkäpönttöilykin on mahdollista, siitähän voisi pääministerimmekin kertoa hieman tarkemmin..


      • hyvin-säännelty
        omatoimisähköauto kirjoitti:

        tässä mennään vähän veneilystä sivuraiteille mutta nyt ei voi hyvää keskustelua enää keskeyttää. Suomen verotuksen tarkkuuden ja kovuuden tuntien, yhdyn edelliseen pääosin mutta entäs jos:::

        omistat esim. 500 euron 80 -luvun kevyen pikkuauton, esim fiat uno, vw polo, ford fiesta jne.
        irrotat vaihteistosta alkuperäisen n. 50 hv moottorin pois, asennat tilalle n. 10 hv sähkömoottorin, 5-10 hv generaattorin joko konehuoneeseen tai takakonttiin, muutama rekka-auton akku ja . yrittää katsastaa sitä sillä 10 hv bensiinigenerattorilla ? hiljaista menoa ja jää pois kaikki liikennevalokörötykset ym. t
        eihän mopoautoissakaan ole kuin 5-9 hv koneet ja riittää hyvin ?

        Hyvä huomio. Tuossahan ei käyttövoima muuttuisi. Vanhoissa autoissa ei tule vielä päästörajatkaan heti vastaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe