Solariksella vaikeuksia LiFePO4 akuissa!

1__Markkinat

Mitä Tampereella? Sekundääriakusto? Superkondensaattori? NMC? LTO?
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/sahkobussit-hameenkadulle-ehka-jo-ensi-kuussa-latausasemaa-rakennetaan-pyynikintorilla/?_ga=1.12986167.1004544372.1476699910

39

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patteri-Paavo

      Litiumioniakut on Solariksen Urbino Electricissä firman sivujen mukaan.

      "Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita: Katsotaan, miten tämä linja toimii."

    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

        Kiina on Kiina...%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fyle.fi%2Fuutiset%2F3-6452311%3Cbr %2F%3E%3Cbr %2F%3EEi ehtinyt menn%C3%A4 Kiinaan.... Vaikka piti menn%C3%A4 toisin p%C3%A4in.%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fwww.ecars-now.org%2Fdocuments%2FLitium-ioni_akkutehtaan_tuotannon_siirt%E4minen_Kiinasta_Suomeen_OCR.pdf


      • 1__Markkinat

        LiFePO4 ja lyijyrikkihappo AGM kilpailee STARTSTOP akuissa.
        LiFePO4 akun syklikestäyys ja keveys- 50% on etuja. KYLMÄKESTÄVYYS ja siinä tilassa toimintakyky on vakava haitta.


        http://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-start-stop-agm/


      • ElectricPhantom
        1__Markkinat kirjoitti:

        LiFePO4 ja lyijyrikkihappo AGM kilpailee STARTSTOP akuissa.
        LiFePO4 akun syklikestäyys ja keveys- 50% on etuja. KYLMÄKESTÄVYYS ja siinä tilassa toimintakyky on vakava haitta.


        http://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-start-stop-agm/

        LiFePo4 akkujen heikko pakkastoimivuus ei ole kovin vakava ongelma. Suurempi ongelma on huonojen insinöörien surkea suunnittelu- ja tietotaso. Ei vaan millään ymmärretä että on helpompaa ja huomattavasti halvempaa estää lämmön karkaaminen hyvällä eristyksellä kuin ruveta lämmittelemään akkuja eri tavoin. Ei tunnuta osaavan laskea esim 100kWh:n akuston massaa (n. 1000kg) ja paljonko tarvitaan tehoa sen lämmittämiseen vaikkapa vain yhdellä asteella. Entä jos tarvitaan 20 asteen lisäys? Helpompaa on säilyttää ajossa akkuihin saatu lämpö. Olemme kaverien kanssa saaneeet hyvät naurut noista "bussikehityksistä".
        Olen nyt pari vuotta ajellut LiFePo4 autolla ja hienosti tulee toimeen myös pakkasilla. Lämpötilahallinta pitää vaan osata eikä tehdä millään mutu hommalla.
        Loppujen lopuksi tämäkin asia on hyvin yksinkertainen.


    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Lahdessa on yritetty. Akkugolfleikkuri meni nurin. SAMOIN PIENTUULIVOIMALAT YM.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Solariksella on ollut ongelmia Puolassa, kun on ollut reilusti pakkasta.
      Sähköbussiongelmat vahvistaa ratikkaa!
      Mika Periviita: Solarisbusseista: "Katsotaan, miten tämä linja toimii."
      Volvo toimii. Samoin ratikka.

      http://yle.fi/uutiset/3-9250040

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Akkupakettien jäähdytyksessä ja sovituksessa on suuria ongelmia.
      Liitoksien on oltava virheettömiä.
      Varalla pitää olla vara-akkuja ja vaihtoon pystyvää henkilökuntaa.
      Pikalatausaikoja joudutaan pidentämään. Se taas rajoittaa toimivuutta.

      • Patteri-Paavo

        Ja tämä liittyi mihin? Kenellä on ongelmia ja missä?


    • 1__Markkinat

      Lähes kaikissa pikaladattavissa sähköbusseissa.

    • 1__Markkinat

      Lecalanchen piti toimittaa 2015-2016 eurooppalaiseen kaupunkiin 30-50 sähköbuss1akustoa ja voimalinjaa!

      http://www.visedo.com/en/news/visedo-and-swiss-leclanche-entering-strategic-alliance

      Tilaus jäi saamatta. Samoin 53MWh akkuvarasto Kanadaan jäi toimittamatta.

      Nyt akkutehtaan johto uskoo, että akkubussivalmistajat tilaisivat Leclanche akkuja.. Todistetusti Leclanche akut ei toimi. Nyt korvaavia akkuja aiotaan tilata Aasiasta.

      http://www.bloomberg.com/press-releases/2016-10-26/eqs-adhoc-leclanch-provides-2017-revenue-guidance-and-funding-update

      Varkaudessa aiotaan lisätä vaiheittain akkuvalmistusta 300 megawattituntiin. Toteutuma on nyt ainoastaan joitakin kilowattitunteja. Akut ei toimineet sähköbusseissa.

      http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Akkujen-vuoro-tuoda-valoa/540745

      https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/european-battery-technologies-oy/26014216/paattajat

    • 1__Markkinat

      LiFePO4 akkujen pikalataus tuhoaa akut. NMC akkuja voidaan pikaladata, kun jänniterajoja ei ylitetä. SOC on kriittinen.

      http://www.mdpi.com/1996-1073/8/5/4587

      Sähköbussin kulutus 1.96kWh per km.

      Apulaitteet nosti sähkökulutuksen 2.69 kWh per km.

      Saksassa tehdyt ajokulutuskokeet ja akkupakettien kapasiteettioptimonti/latausteho on hyvin esitetty.

      EOL on 80%. Se voi tulla hyvin nopeasti vastaan jos jänniterajat paukkuu.

      http://www.mdpi.com/1996-1073/8/8/7854

    • 1__Markkinat

      Proterran suurin vaikeus oli SOC määritys ja balansointi. Kapasiteettioptimointi on vaikeaa. Leclanche akkujen hajonta ja sisäinen vastus oli liian suuri. Toshiban akuissakin on vaikeuksia.

      https://scholar.google.com/scholar?q="State of Charge (SOC) Determination"

    • vaiheessa

      Näyttää meilläkin olevan hankaluuksia.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Sähköbussit halpenee. Kiitos suurisarjatuotannon ja akkutekniikan kehityksen.

      • Patteri-Paavo

        Tietysti halpenee, niin kuin mikä tahansa tekniikka tullessaan kypsempään vaiheeseen. Bussien valmistus ei kuitenkaan koskaan ole varsinaista suursarjatuotantoa.
        Mutta hyvä jos päästään jo kuitenkin sarjatuotantoon yksittäiskappaleprotoilusta.


      • Patteri-Paavo

        Tässähän onkin tämä yksi sähköautodilemma:

        "Leasing-ajan jälkeen TKL:llä on mahdollisuus lunastaa autot itselleen tai luopua niistä. Sähköautojen teknologia voi viiden vuoden aikana kehittyä niin paljon, että lunastaminen ei ole mielekästä."

        Yksityisautoilijalla on mietittävänään sama probleema patteriauton jälleenmyyntiarvon suhteen. Sitä ei osaa kukaan ennustaa. Onko tilanne sama kuin viisivuotiaan kännykän kanssa?


      • 1__Markkinat

        Sähköauto on kännykän ja perinteisen auton välissä viisivuotiaana. Jälleenmyyntiarvo 2011 mallisilla sähköautoilla on heikko.


      • Patteri-Paavo
        1__Markkinat kirjoitti:

        Sähköauto on kännykän ja perinteisen auton välissä viisivuotiaana. Jälleenmyyntiarvo 2011 mallisilla sähköautoilla on heikko.

        En ole käytettyjen sähköautojen hintoihin tarkemmin perehtynyt, mutta tälläkin palstalla sähköautoilijat ovat kehuneet miten edullisesti muista maista käytettyjä sähköautoja saa. Ilmeisesti niissä ei kovin hyvin arvo säily, mikä onkin uuden ja vakiintumattoman tekniikan kohdalla oletettavaa. Kallis hankintahinta ja alhainen jälleenmyyntiarvo tietysti näkyy isompina pääomakustannuksina polttomoottoriautoon verrattuna.


      • kaha53
        Patteri-Paavo kirjoitti:

        En ole käytettyjen sähköautojen hintoihin tarkemmin perehtynyt, mutta tälläkin palstalla sähköautoilijat ovat kehuneet miten edullisesti muista maista käytettyjä sähköautoja saa. Ilmeisesti niissä ei kovin hyvin arvo säily, mikä onkin uuden ja vakiintumattoman tekniikan kohdalla oletettavaa. Kallis hankintahinta ja alhainen jälleenmyyntiarvo tietysti näkyy isompina pääomakustannuksina polttomoottoriautoon verrattuna.

        Ostanko uuden polttomoottoriauton vai uuden sähköauton tuplahinnalla, autot ovat varusteiltaan suunnilleen samanlaisia. Muutaman vuoden päästä; ostaako joku sinulta sen muutaman vuoden ikäisen sähköauton vai samalla rahalla uuden ja paremmin varustellun polttomoottoriauton. Nettiauto.com; Nissan Leaf 19 000 km ajettu hinta pudonnut 20000 € -> 1 €/ km. Turha on kehua sähköauton edullisuudesta €/km.


      • kaha52
        kaha53 kirjoitti:

        Ostanko uuden polttomoottoriauton vai uuden sähköauton tuplahinnalla, autot ovat varusteiltaan suunnilleen samanlaisia. Muutaman vuoden päästä; ostaako joku sinulta sen muutaman vuoden ikäisen sähköauton vai samalla rahalla uuden ja paremmin varustellun polttomoottoriauton. Nettiauto.com; Nissan Leaf 19 000 km ajettu hinta pudonnut 20000 € -> 1 €/ km. Turha on kehua sähköauton edullisuudesta €/km.

        Vastaava vertailu polttomoottoriautolle vaikka Peugeot 308 nettiauto.com; 70 000km ajettu -> n. 19 snt/km ja 27000km ajettu -> n. 19 snt/km. Turha on puhua, että sähköuto maksaisi pitkässä ajossa kalliimman hankintahinnan takaisin alhaisina km-kustannuksina.


    • 1__Markkinat

      Tampereella Solaris sähköbusseissa on Toshiba NMC-LTO akut. Toimivuus kylmässä on erinomainen.

      http://www.scib.jp/en/applications/automotive.htm

      Toshiba sekoittaa akkuvalmistuksessa pastat liuottimeen. H2O kontaminaatiota ei ole.
      Leclanche sekoittaa pastat veteen. Prosessista jää AINA vesijäänteitä akkuun ja akut turpoaa syklityksessä ja tuhoutuu.

      Siksi Toshiba nojaa perinteiseen liuottimeen akkuvalmistuksessa, vaikka se tuo lisäkustannuksia.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Tampeereella oltiin fiksuja, kun vaadittiin aidot Toshiban akut.

    • 1__Markkinat
      • 1._Markkinat

      • 1._Markkinat

        TUT.n kaverit tekivät taustaselvityksessä hyvää työtä. AltairNano ja Leclanche akkujen ongelmista heillä ei ollut tietoja.

        Samoin LTO akkujen katodeista ja niiden vaikutuksesta akkujen turpoamiseen. (Kaasumuodostukseen). Varsinkin suurilla latausvirroilla.


      • 1._Markkinat

        Tampereen bussiliikenteen sähköistäminen taustaselvitys on ERINOMAISESTI tehty.
        Tämä on syytä huomioida muissakin kaupungeissa.

        Uumaja on siitä varoittava esimerkki.


      • 1._Markkinat

        Ruotsissa on käytössä 41 sähköbussia ja niistä Hybricon on valmistanut 10 kpl.
        Hybricon on varoitus siitä, että asiat voi mennä pieleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe