Lääkikseen vai minne?! Kertokaa!

läOILE

Hei, kiitos jos jaksat lukea ja jos jaksat auttaa! :)

Olen lukion ykkösellä ja nyt pitäisi/haluaisin alkaa miettiä mitä aloittaisin syventävinä ottamaan.
LÄÄKIS on aina ollut haaveeni ja kirurgia lääketieteen muut alat ovat aina kiinnostanee. MUTTA pitkä matematiikka ja kemian/fysiikan (jo yläasteen) kaavat ja laskut menevät yli hilseen! Taas kaikki biologian ja psykologian aiheet kiinnostavat.
Haluaisin kovasti LÄÄKIKSEEN päästä, mutta olen päättänyt vaihtaa pitkän matikan lyhyeen, mutta ottaa silti kemian, fysiikan ja bilsan syventäviä.
Olen murtunut, miten mahdollinen "haave ammattini" murskaantuu ainoastaan matemaattisten taitojeni takia.
ONKO MINULLA MAHDOLLISUUKSI? (Ei? Jos on niin MITEN?)

Olen nyt lääkiksen tilalle miettinyt OIKISTA ja juristin sijasta varatuomarin ammattia. Kyllä, minä jaksan lukea ja päntätä ja yhteiskunnalliset ja oikeudelliset asiat kiinnostavat myös. MUTTA olen kuullut, että OIKIKSEEN on vielä vaikeampi päästä ja pelkään, että jos lopetan matemaattiset ja suuntaan OIKISEEN ja en pääse, niin mitä sitten teen?! (Valtiotieteet?! Miten sieltä sitten etenisi?)

Kolmantena vaihtoehtonani on LENTÄJÄN ammatti. Kyllä! Olen kiinnostunut lentämisestä ja matkailusta ja ammattina Lentäjä olisi myös haave.
MUTTA minulla on huono kielitaito...

Mitä minä teen?! Ei kielipäätä ja matemaattiset menee yli ymmärryksen?!
(Lukuaineet vahvimpia, mutta oikis mietityttää... Haluanko sitä?!)

16

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiovalintoja

      Sinä olet kiinnostunut vain aloista, jonne on aika vaikea päästä :)

      Neuvoisin satsaamaan omiin vahvuuksiin. Jos kerran lukuaineet innostavat, niin suunnittele jatko-opinnot sen mukaan. Oikis voi olla sinun paikka, psykologia voisi myös olla kiinnostava valinta, työtilannekin on psykologeilla käsittääkseni hyvä.

      Voisit jättää fysiikan ja kemian pois, fysiikka varsinkin on mahdoton aine, jos matikka tökkii. Satsaa mieluummin psykologiaan, äidinkieleen ja yhteiskuntaoppiin. Ruotsia ja englantia joudut opiskelemaan sen verran, että saat kirjoitettua ne kunnialla. Lyhyttä matikkaa en nimittäin sinuna kirjoittaisi, ruotsi on aivan varmasti helpompi.

    • ItsekinPähkäillyt

      Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Olet asettanut riman turhan korkealle. Etsi joku varasuunnitelma, jonne on helpompi päästä, koska noihin toiveammatteihin on todella vaikea päästä opiskelemaan.

      Jos sinulla ei ole matemaattisia taipumuksia eikä kielet suju, kannattaa miettiä, mihin taipumukseksi parhaiten soveltuvat. Tosin en usko, että matematiikka on ylivoimaista, kovaa työtä ja hyvää opettajaa se vaatii. Itse tiedät parhaiten, kielet minusta enemmän vaativat lahjakkuutta, koska kielikorvaa ei voi opetella. Se joko on tai sitten ei.

      Kysele ihmisiltä rohkeasti, mitä he tekevät ja miten he päätyivät alalle, mieti, mitä haluat tehdä ja selvitä, miten sillä alalla työllistyy. Nykymaailmassa ei ole itsestäänselvää, että ammattiin opiskelut takaavat varman työpaikan ja tulot.

      Olet tekemässä isoja päätöksiä, jotka kantavat mahdollisesti loppuelämäsi, joten ei voi olla painottamatta sitä, että päätökset kannattaa tehdä rauhassa ja mietiä monta kertaa. Ei kuitenkaan kannata ottaa turhia paineita, ei ole maailmanloppu valita väärää alaa tai tulevaisuudensuunnitelmaa. Se vaan tekee ylimääräisen lenkin eikä vie suoraan tavoitteeseesi.

      • mitävoimitä

        Tähän lisäisin, että melkein jokainen voi menestyä monellakin alalla. Ei ole yhtä oikeaa alaa.
        Ongelma tietysti on vain siinä, ettei voi valita monta alaa, vaan ainakin aluksi on valittava yksi. Tuntuisi kuitenkin oudolta, että joku valitsisi aivan väärin melkein kaksikymppisenä ylioppilaana. Kyllä silloin jo tietää, mihin taipumukset viittaavat ja mihin ei ainakaan.

        Myös ammattikorkea on erittäin varteenotettava vaihtoehto, jos yliopistoon ei pääse.


    • becomindctr

      Millaisella keskiarvolla yläasteelta? Numerot ma, fy, ke ja bi? Eipä kannata panostaa turhaan aineisiin jotka eivät tunnu omilta. Toki kovalla työllä ja itsensä likoon laittamisella voi saavuttaa paljon!

      • APläOILE

        Niin, mutta lääketiede vain niin kiinnostais...
        Päättötodistuksessa:
        Kemia 9 (En kyllä ymmärrä miten sain kasista nostettua)
        Fysiikka 9 (En kyllä ymmärrä miten sain kasista nostettua)
        Biologia 10 (Aina kiinnostanut. Erityisestä ihmisen biologia kiinnosti)
        Ja Matematiikka: 7 (Putosi kasista, kun meni yli hilseen ysinluokan matikka)


    • APläOILE

      Kiitos teille vastauksista.
      Haluan heti selventää, etten mieti kyseisiä ammatteja rahan tai kunnian takia.
      Olen aina ollut kiinnostunut lääketieteestä, mutta nyt lukiossa haaveet alkavat hälvetä, kun aineet (MA, FY, KE) alkavat mennä hiukan yli ymmärryksen.

      Lentäjä taas ollut haaveena, koska rakastan matkustelua, mutta en ole aiemmin ajatellut sitä ihan ammatiksi asti, se taitaa jäädä niihin "pikkupojan haaveisiin"

      Laki ja yhteiskuntaa ohjaavat säännöt ja yhteiskuntamme toiminta on yläasteen myötä alkanut myös kiinnostaa. Olen aina ollut yhteiskuntaa ja uutisia seuraava ja mahdollisuudet vaikuttaa kiinnostavat.

      Tiedän, että oikeustiede ja lääketiede ovat vaikeita haaveita kovan kilpailun takia, mutta tiedän että kova työ tekisi tehtävänsä.
      En vain tiedä mikä olisi se oikea.

      Lääketiede kiinnostaa, koska ihmisten auttaminen ja ihmisen biologia ovat lähellä sydäntäni.
      Oikeustiede kiinnostaa. koska yhteiskuntaamme ohjaavat säännöt ja lakien toiminta kiinnostavat.

      T: Aloittaja!

      • APläOILE

        Lisä vastauksia odotellessa!

        :)


    • eimuutakuinettä

      Yksi asia vaan. Varatuomari ei ole mikään ammatti. :)

      Jos siis oikeustiede kiinnostaa, niin nämä perustermit kannattaa hahmottaa.

      Lakimies = Oikeustieteellisen loppututkinnon (Oikeustieteen maisteri) suorittanut henkilö.
      Juristi = lakimies
      Varatuomari = Auskultoinut (vuoden kestävän tuomioistuin harjoittelun suorittanut) lakimies, jolle on tämän johdosta myönnetty varatuomarin arvo. Varatuomari on vähän kuin "lisätutkinto" oik
      Asianajaja = Asianajotutkinnon suorittanut lakimies, joka kuuluu Suomen asianajoliittoon.
      Tuomari = Tuomioistuimessa tuomarin virassa oleva lakimies.

      • läOILE

        Pahoittelen väärää sanavalintaani! :)
        Tiedän kyllä!


    • llllgmm

      Mites tuo logopedia? Opiskeluun sisältyy psykologian ja lääketieteen kursseja.

      • läOILE

        Olen tuotakin tutkinut, mutta alan koulutukselta saadut valmiudet ammatteihin eivät herätä kiinnostusta. (mm: puheterapeutti ei ole alaani)
        Kiitos kuitenkin! :)
        Psykologiaa opiskelen pääasiassa vain siksi, koska jokaisen alan harjoittajan kannattaisi ymmärtää ihmisen ajattelua ja biologista kokonaisuutta.
        Psykologia myös kiinnostaa, mutta ei ammatteihin asti.
        T.Aloittaja


    • Jotenkin aloittajan ajatustapa muistuttaa omaani aikoinaan. Monet alat ja asiat kiinnostivat, ja vei pitkään löytää mitään sopivaa. Ajauduin paikasta toiseen ja alalta toiselle.

      Anatomia ja lääketiede kiinnostivat aikoinaan, mutta minua kiinnosti niissä lähinnä kehon toiminta ja sairauksien vaikutus siihen ikäänkuin mekaanisena ilmiönä. En missään tapauksessa olisi ikinä halunnut lääkäriksi, koska en oikeastaan pidä ihmisistä, en ainakaan sairaista sellaisista.

      Psykologia kiinnosti, mutta vain siinä määrin, että ymmärsin tapahtumia omassa sielunelämässäni ja sitä kautta muidenkin pään sisällä. En ikinä jaksaisi kuunnella ongelmaisia ihmisiä päivästä toiseen, taikka teettää heille tyhjänpäiväisiä testejä ja olla tulosten perusteella tietäväni heistä jotain.

      Ohimennen sanoen psykologian pääsykokeissa edellytetään jokseenkin varteenotettavaa tilastomatikan osaamista ja ymmärtämistä.

      Olin teknisellä alalla ja pidin siitä, pidän edelleen. Opiskelin teknillisessä yliopistossa, mutta joko koin matemaattiset kykyni riittämättömiksi taikka alan pohjimmiten tylsäksi ja opinnot jäivät kesken.

      Olen nyt myöhemmin alkanut ymmärtää, että minulla on joko aina ollut, taikka sitten minulle on myöhemmiten kehittynyt tarve ymmärtää itseäni ja ympäröivää yhteiskuntaa yhä paremmin.

      Kiinostuin aluksi ihmiskehon biologiasta ja siihen vaikuttavista asioista, sen jälkeen tuli tarpeelliseksi ymmärtää ajatus- ja tunnemaailma. Teknilliset asiat seurasivat, mutta huomasin varsin pian, etteivät ainakaan opiskelemani alan tekniset asiat saisi minua ymmärtämään haluamiani asioita yhtään paremmin.

      Ryhdyin seuraavaksi opiskelemaan oikeustiedettä ja se vastasi monin tavoin haluuni ymmärtää ympäristöni toimintaa. Yhteiskunnassa oli mekaniikkaan verrattavia rakenteita, jotka ohjasivat sen toimintaa. Hallitus muodosti ajatukset, päätökset niiden toteuttamisesta tehtiin Eduskunnassa ja hallintokoneisto kaikkine viranomaisine ynnä laitoksineen toteutti ne kansalaisten arkielämässä.

      Olen ilmeisesti etsinyt universaalia selitysmallia, jossa voisin tarkastella elämää itsestäni ulospäin taikka sisäänpäin, ja huomata samojen kuvioiden toistuvan kuin matemaattisissa fraktaaleissa.

      Oikeustiede selitti yhteiskunnan säännöt, tavat niiden tulkitsemiseksi ja käyttämiseksi, niiden muodostamisen mekaniikan ja niin historian kuin filosofiankin oikeuskäsitteen takana. Perimmäiset syyt näiden sääntöjen muodostamiseen eivät kuitenkaan kuuluneet opetusohjelmaan vaan lienevät psykologian alaa, tai kenties teologian.

      En ole ainut ihminen, joka haluaisi nähdä järjestystä kaaoksessa.

      Kenties sosiologia voisi selittää asioita. Lentokoneita siinä ei pääse ohjaamaan, mutta joskus voi olla syytä pitää jalat maassa.

      • läOILE

        Hei!
        Kiitos vastauksestasi, ihanaa kuulla etten ole ainut tällaisessa tilanteessa oleva!
        Minulla samoja ajatuksia ja olen viime viikoilla/kuukausilla kiinnostunut entistä enemmän oikeustieteestä.
        Mitä enemmän luen siihen liittyviä asioita, sitä enemmän kiinnostun alasta.

        Tuntuu niin oudolta, että koko lyhyen elämäni alan olen ollut varma lääketieteestä. Ala on aina kiinnostanut minua ja olen lukenutkin yläasteelta lähtien eli lääketieteeseen liittyviä kirjoja ja tutkinut sairausten alkuperiä.
        Meillä ainut ero on, että olen myös kiinnostunut ihmisten auttamisesta ja haluaisin nimenomaan tavata "sairaita" ja nähdä avustani olevan heille hyötyä ja apua.

        Minulla psykologiasta on samat ajatukset. Aiheet kiinnostavat, mutta en koskaan jaksaisi kuunnella toisten ajatuksia ja murheita.

        Ainoana pelkonani oikeustieteestä on työllistyminen ja miten ihmiset reagoivat minuun ammattini kannalta.
        Olen lukenut, että lakimiehiä ei kunnioiteta. (Älkää ymmärtäkö väärin, en tarkoita rahaa ja varallista kunniaa, vaan kansan tasolla lakimiehiä miltein halveksutaan.)
        En halua ammattiin jossa työtäni ei kunnioiteta. (Onko kaikki juristit todella rahan ahneita paskapäitä, niinkuin kaikissa mielipidekirjoituksissa sanotaan)
        Minä en ole sellainen, enkä halua ammattini kautta saada sellaista mainetta.

        Miten on?! onko teillä kokemuksia sellaisesta?
        T: Aloittaja


      • Juristeja ei arvosteta, koska heidän palveluistaan joutuu yleensä maksamaan rahalla.

        Monesti julkishallinnon koetaan tekevän asioita mahdollisimman byrokraattisesti ja vaikeasti vain sen takia, että kansalaisen on turvauduttava oikeudellisten palvelujen ostamiseen.

        Kun esimerkiksi omainen menehtyy, velvoittaa lainsäädäntö omaiset ryhtymään perunkirjoitukseen tietyn ajan kuluessa, taikka sanktioita seuraa. Tämä luonnollisesti koetaan raskaana ennestään raskaan elämäntilanteen päälle.

        Omaisten on joskus surullisen tilanteen keskellä vaikea hahmottaa, että heidän on tehtävä tilit selviksi vainajan puolesta, koska vainaja ei voi sitä itse tehdä. Taakka on varmasti raskas, mutta jonkun se on tehtävä.

        Jotkut pitävät juristeja ja muita lakimiehiä korppikotkiin verrattavina olentoina, koska heidän apuaan tarvitaan juuri, kun suru on kovimmillaan. Heidän mielestään on moraalisesti väärin hyötyä taloudellisesti toisen kuolemasta. Perunkirjoituksen voi kuitenkin kuka tahansa tehdä ilman lakimiehen apuakin, joskin se voi monissa tapauksissa olla monimutkaista.

        Tällöin ammattiapuun turvaudutaan mielellään, mutta siitä ei kuitenkaan haluttaisi maksaa mitään. Kun yhteiskunta vaatii perunkirjoitusta, pitäisi sen ilmeisesti maksaa myös kustannuksetkin.

        Esimerkkejä ihmisen elinkaaren aikana tapahtuvista toimista, joissa tarvittaisiin tai saatettaisiin tarvita jonkinlaista lakiasiaintuntemusta, on lukuisia.

        Niistä ei haluttaisi maksaa, koska niiden koetaan liittyvän byrokratiaan ja lakiin, joka ei tunnista juuri tätä tapausta ja tätä ihmistä yksilönä.

        Otetaan esimerkkinä automekaanikko. Kukaan ei haluaisi korjauttaa autossaan olevia vikoja, jotka katsastusasemalla havaitaan. Katsastaminenhan on vain byrokratiaa, rahastusta ja ihmisten kyykyttämistä.

        Mikäli autoaan ei aio katsastuskuntoon itse korjata, taikka sitä parempaan vaihtaa, on syytä turvautua autokorjaamoon. Luonnollisesti autonkorjaajat ottavat palveluksistaan maksun ja heitä inhotaan juuri yhtä paljon kuin lakimiehiäkin.

        Juuri kun hätä oli suurimmillaan, löytyi joku, joka tarjosi ammattitaitoaan siihen. Hän kuitenkin kehtasi pyytää palveluksestaan maksun, ja vielä melkoisen. Kaikki vain sen vuoksi, että saisi autonsa katsastuksesta läpi.

        Mitä yritän tällä sanoa on, että et ikinä saa arvostusta, jos pyydät tekemästäsi palveluksesta maksun. Jos puolestasi jaat osaamistasi ilmaiseksi, menetät senkin vähän, mitä arvostuksestasi on jäljellä.

        Voit tietysti mennä töihin julkiselle työnantajalle ja alkaa byrokraatiksi, jotka ovat kaiken pahuuden alku ja juuri.

        Kertomani ei koske lakimiehiä vaan käytännöllisesti katsoen kaikkia mahdollisia aloja.


    • Omia_mietteitä

      Moi
      Lääkikseen pääseminen on omalla tavallaan hankalaa, toisaalta se on helppoa. Itse pääsin kolmannella kerralla vasta sisään, vaikka olen aina kuulunut oman ikäryhmäni "kovimpiin" opiskelijoihin ja toisaalta moni vähemmän opiskellut on päässyt suoraankin, eli lähtökohdilla ei välttämättä ole niin suurta vaikutusta kuin yleisesti ajatellaan. Kyse on lähinnä päämäärätietoisuudesta sekä motivaatiosta. Itse pääsykokeeseen kannattaa tosiaan panostaa noihin fysiikkaan ja kemiaan, tietysti myös biologiaan, mutta kahdella ensin mainitsemallani on suurempi merkitys itse pääsykokeessa (ps. fysiikka ja kemia on opeteltavissa pääsykokeeseen vaativissa rajoissa ns. "haukionkala"-menetelmällä).
      Oma mielipiteeni on se, että minne tahansa alalle pääsee, kunhan motivaatio on kunnossa. "Tee se mitä haluat tehdä ja panosta siihen täysillä", toki muutkin vaihtoehdot on hyvä pitää mielessä ja varasuunnitelmia on hyvä olla.
      Oikis ja lentäjän ammatit ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta toisaalta eroavat aika totaalisesti sisällöltään lääkiksen sisällöstä. Ja tulevaisuutta ajatellen tärkeintä on päättää ammatti, joka todella kiinnostaa, sitä kautta motivaatiokin on helpompaa löytää (tietenkin se motivaatio kasvaa opiskelupaikan löytymisenkin myötä).
      Lääkiksestä vielä sen verran, että yhden alan varaan laskeminen (esim. kirurgia) on omalla tavallaan hieman pintaliitoista, sillä koulun varrella vasta oikeasti ymmärtää mistä on kiinnostunut ja mikä se tulevaisuuden tavoite todellisuudessa on. Mutta toisaalta, jos halu on kova niin tietenkin "kirurgiksi kouluttautuminen" on myöskin mahdollista. Byrokratiaa on alalla kuin alalla ja lääkärin työssä byrokratia ja muiden asettamien ohjeiden noudattaminen on oikeastaan koko työ kuva, joten siltä ei tälläkään alalla välty.
      Omalta osaltani voin kertoa, että lääkärin ura on palkitsevaa, mutta toisaalta myös rankka ja haastava valinta.
      Toisaalta lääkärin ammatti on siitä mukava, että peruskoulutuksen jälkeen jatkokoulutuksen määrä on rajaton ja kaikille varmasti löytyy jotain!
      Toivottavasti en antanut liian negatiivista kuvaa aiheesta näin yön pikkutunneilla omien mietteitteni keskellä.
      Onnea hakuihin ja toivottavasti löydät oman opinahjosi, josta saat unelmiesi ammatin!

    • jalatmaassap

      Kun miettii ammatinvalintaa, kiinnittää usein liian paljon huomiota siihen, mikä kiinnostaa ja mikä jotenkin kiehtoo. Olisi viisasta ottaa huomioon myös tosiasiat eli se, mihin voi päästä opiskelemaan ja että koulutuksella pitää päästä töihin. Työ on työtä, ei aina hirveän kiinnostavaa sinänsä. Motivaatiota pitää syntyä siitäkin, että ilman työtä leipä on kapea.

      Useimmiten koulumenestys antaa viitteitä siitä, mihin voi päästä ja mihin taipumukset viittaavat. Kun matematiikka tökkii ja kieletkin tökkivät, sellaisesta ei tule matemaatikkoa eikä edes insinööriä, ei myöskään kielenkääntäjää. Lentäjäksi pääsee tosi harva, vaatimukset ovat kovat ja karsintaa tapahtuu vielä koulutuksessakin.

      Kun laki, yhteiskunta ja oikeus kiinnostaa, mutta oikiksen ovet eivät avaudu, poliisi on hyvä vaihtoehto. Lääkiksen voi korvata opiskelu sairaanhoitajaksi, fysioterapeutiksi tai bioanalyytikoksi. Lentäjää helpommin pääsee rekkakuskiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe