Mikä on syy esikoisten jakaantumiseen?

kassisuper

Moi!

Kertokaa miksi ja mistä syystä Esikoiset jakaantuu?, onko syynä kenties nämä homoavioliitot ja Kirkon tila, joka ei itsekkään opeta enään oppiensa mukaan.

Toinen mielenkiintoinen asia on ev.lut Kirkon jakama raha sen sisällä olevien herätysliikkeiden kesken ja Sakramentit.

Voisitteko ystävällisesti valaista, mistä on kysymys.

terv. Uskova.

39

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksiasiinä

      Kysymys on siitä kuka on suurin, koska on kysymyksessä auktoritäärinen johtaminen niin ei hyväksytä sitä että joku on eri mieltä. Koska olemme kirkollinen herätysliike niin ei voida erota kirkosta ennkuin on saatu vastustajat pois liikkeestä, muuten rukoushuoneet menee muuhun tarkoitukseen. Sitten muutetaan sääntöjä ja erotaan kirkosta ja perustetaan oma oalc amerikan mallin mukaisesti. Vastustajat olivat sitä mieltä että edetään hitaammin että seurakunta ehtii sulautua muutokseen. Nyt puhutaan karvaasta juuresta ja ruumenista jotka on vuosikausia aihettanut luottamuspulaa. Nyt on huomattu mitä se aiheutti ja on ruvettu syyttelemään naispappeutta ja paavia, vaikka itse ollaan menemässä paavilliseen suuntaan.

    • On_jo_kaksi_porukkaa

      - Uskollisuus yksin Kristukselle,
      - ja uskollisuus "tälle kristillisyydelle ja lapinvanhimmille".

      Entinen esikoislestadiolaisuus muuttui vapaakirkoksi. 500 vuotta vanhaan tunnustukseen pohjautuvat evankelisluterilaiset kristityt eivät sellaiseen voi kuulua.

      • kassisuper

        Tämä ilmeisesti tarkoittaa niitä tunnustuskirjoja, johon kristikunta nojaa, mutta mitä olen seurannut, niin Kirkko on myös aika jakaantunut tässä suhteessa. Varsinkin Avioliitto uudistuksen myötä kirkkolain ensimmäiset pykälät täytyy muuttaa.

        Kirkon muurien sisään on astunut joukko, jolla on maallisen ideologian päämäärät, mutta niitä on vaikea tunnistaa, koska ne on kääritty kristinuskolle mieluisiin humaaneihin arvoihin. "Yleensä nuo päämäärät ovat vasemmiston identiteettipolitiikkaan liittyviä lempiteemoja."

        Kristinuskon kannalta olennaista on arvioida, kuinka ristiriidattomasti kirkko itse noudattaa omia opetuksiaan. Mikäli uskonnollisen yhteisön auktoriteetit arvioivat uskontoaan muilla mittareilla kuin sen omilla pyhiksi kanonisoiduilla kirjoituksilla, kyse ei ole enää itsenäisestä uskonnosta, vaan alistumisesta ulkopuolisille voimille, joilla on vieraat päämäärät.


      • teuta01
        kassisuper kirjoitti:

        Tämä ilmeisesti tarkoittaa niitä tunnustuskirjoja, johon kristikunta nojaa, mutta mitä olen seurannut, niin Kirkko on myös aika jakaantunut tässä suhteessa. Varsinkin Avioliitto uudistuksen myötä kirkkolain ensimmäiset pykälät täytyy muuttaa.

        Kirkon muurien sisään on astunut joukko, jolla on maallisen ideologian päämäärät, mutta niitä on vaikea tunnistaa, koska ne on kääritty kristinuskolle mieluisiin humaaneihin arvoihin. "Yleensä nuo päämäärät ovat vasemmiston identiteettipolitiikkaan liittyviä lempiteemoja."

        Kristinuskon kannalta olennaista on arvioida, kuinka ristiriidattomasti kirkko itse noudattaa omia opetuksiaan. Mikäli uskonnollisen yhteisön auktoriteetit arvioivat uskontoaan muilla mittareilla kuin sen omilla pyhiksi kanonisoiduilla kirjoituksilla, kyse ei ole enää itsenäisestä uskonnosta, vaan alistumisesta ulkopuolisille voimille, joilla on vieraat päämäärät.

        ARKKIPIISPAMME . KUN AUKAISI SUUNSA HOMOASIASSA . LÄHTI 81,000 JÄSENTÄ
        SEURAAVALLA VIIKOLLA. EI USKONUT ,VAAN AVASI TAAS SUUNSA NYT 28 ,000 ON
        OTTANUT HATKAT ,,EIKÖ HÄN OLISI TARVINNUT NE KAIKKI MAKASAMAAN PALK-
        KAANSA . 99.000 ON POISTUNUT RIVEISTÄ VUODEN AIKANA, SE ON ISO MÄÄRÄ,
        KATSOTAAN SITÄ SITTEN MISTÄ TAHANSA NÄKÖKULMASTA ,.
        -
        EHKÄ NOIN 9000 ON TULLUT TAKAISIN ETTÄ VOI TAAS LYÖDÄ LÄHTÖ LEIMAN SEURAAVASSA ASIASSA; KUIN ON TAPAHTUNUT JO MONESTI .... SAMOIN OLI
        SE PR:N SUUN AVAUS, 61,000 LÄHTI .. JA n.11,000 PALASI TOTALINENPOISUMINEN
        OLI n.50 000 JÄSENTÄ. EIKÖ VOISI MIETTIÄ MITÄ, SANOO JA MITÄ SE VAIKUTTAA
        MIHINKÄKIN PULJUUN., MOLEMMAT KOHDISTUI VÄHÄN SAMAAN ASIAAN MUTTA
        ERI MUODOSSA ..
        -
        OLISI JO OTTAA JUOPA KIINNI ,J A TEHDÄ KIRKON KANS ASOPIMUS ,ETTÄ KUNPIKAAN EI PANETELE TOISTAAN , MISSÄÄN SUHTEESSA VAAN NOUDATTAA RAAMATUN ANTAMAA OHJETTA , NIIN ETTÄ SE ON EDELLEEN AUKTORITEETTI MEILLE. JA KRISTI-
        KUNNALLE , KAIKESSA HERRAN RIENNOISSA, KUIN MEIDÄN,


    • Huhaa

      Halvaksi oli tullut kristillisyyden oppi ja hallitusmuoto.
      Oma viisaus ja kunnianhimo on vallannut .Siis kasvettu ulos kristillisyydestä.

      • TEUTATESS

        "HUU HAA "
        -
        SE-PAT ,KOETTI VOIMAA , EI ONNAA, SITTEN HE KEKSI HENGELLISEN HALLITUKSEN .
        JOK AEI OLE RAAMATULLINEN , SITTEN HE ALKOI VÄÄNTÄÄ MALLIA SIITÄ ETTÄ
        PELKKÄ JÄSEN MAKSU EI RIITÄ , EN TIEDÄ MUTTA PALJON ON LÄHTENYT PORUK-
        KAA POIS , PALJONKO VIELÄ ON TARVETA ETTÄ SAAVAT MAKSAA RUKKRINSA KULUT
        ITSE , KAIPA SE HERRA JOSKUS OTTAA MEITÄ , VAIKKA VÄHÄN KERRASSAAN , MUTA
        SIINÄ TOINENKIN PUOLI , JOS MEILL ÄON RAHAT , NIINKUIN HE VÄITTÄÄ JA
        LUULEVAT VOITTAVANSA KAIKKI PUOLELLEEN ,EIKÄ KETÄÄN. KUITENKAAN TULE .


      • Duuva

        Näin siinä on käynyt,kun se oppi ja hallitusmuoto on tullut halvaksi mitä alusta asti on Lestadiolaisuudessa opetettu että pysytään kirkossa ja nautitaan ehtoollinen myös kirkossa jonka jakaa Pappi, eli ei luoteta enää pappien jakamaan ehtoolliseen on tultu niin hyviksi ettei enää kelpaa ne neuvot mitä ensimmäiset Herätysliikkeen työntekijät ovat tehneet ja opettaneet on kasvettu niin lihaviksi ja itsehyväisiksi että vain meillä on kaikki oikein, olisi hyvä kun palaisivat takaisin niihin alkuperäisiin neuvoihin ja antaisivat oman ymmärryksen kaatua.


      • kassisuper

        Onhan meille opetettu juuri noin ja kannatan ajatusta pysyä Kirkossa, mutta ymmärrän myös hyvin niitä, jotka katsovat Pappien olevan aivan muuta kuin aito uskova ja haluaako ottaa ehtoollisen moniavioisuutta ja panseksuaali nynfomaaniksi itseään kutsuvalta ja Teologiaa opiskelevalta Papilta. http://www.hs.fi/elama/a1358952387403

        Tai Pappi Jaakko Heinimäki, joka on julkisuudessa julistanut, että Jeesus ei olisi kannattanut Kotia, Uskontoa ja Isänmaata, entä Piispa Irja Askola joka on julistanut, että evankelis-luterilaisen kirkon olisi syytä suorastaan riemulla antautua kilpailevan islamaninuskon ekspansiivisille pyrkimyksille.

        Saatika Meidän Piispojen viinankaato juhlat, joita me Kristityt rahoitamme kirkollisveron muodossa.

        Nämäkin on mielenkiintoisia http://yle.fi/uutiset/3-6384819

        Kun Jumala korvattiin suvaitsevaisuudella, tasa-arvolla, ihmisoikeuksilla ja muilla ulkoatuoduilla teemoilla, se ei enään edusta Seurakuntaa.

        Jeesus tästä muistuttaa hyvin.

        Meissä Kristiyissä on se vika, että emme osallistu, emmekä vaadi Kirkkoa palaamaan juurilleen, siihen kristuksen seurakuntaan, olemme pulassa ja sitä se juuri on.


      • Näinsevaanonjoo
        Duuva kirjoitti:

        Näin siinä on käynyt,kun se oppi ja hallitusmuoto on tullut halvaksi mitä alusta asti on Lestadiolaisuudessa opetettu että pysytään kirkossa ja nautitaan ehtoollinen myös kirkossa jonka jakaa Pappi, eli ei luoteta enää pappien jakamaan ehtoolliseen on tultu niin hyviksi ettei enää kelpaa ne neuvot mitä ensimmäiset Herätysliikkeen työntekijät ovat tehneet ja opettaneet on kasvettu niin lihaviksi ja itsehyväisiksi että vain meillä on kaikki oikein, olisi hyvä kun palaisivat takaisin niihin alkuperäisiin neuvoihin ja antaisivat oman ymmärryksen kaatua.

        Lueppa vanhintenkirja 2 niin näet, ettei siellä alussa kirkkoa ja sen oppia, tai pappeja kumarrettu.

        Monissa kirjeissa mm kuoksu puhuttelee vanhimpia, nimellä "Rakas vanhin" yhdessäkin kirjeessä monta kertaa.


      • Duuva

        Luin vanhinten kirja 1 sivulta 102 Raattamaan kirjeen Aerikkaan


      • Duuva
        Duuva kirjoitti:

        Luin vanhinten kirja 1 sivulta 102 Raattamaan kirjeen Aerikkaan

        Ameriikkaan piti olla


      • SienimetsänVäki
        Duuva kirjoitti:

        Ameriikkaan piti olla

        Lukekaa Vanhintenkirja 1 n. sivulla 27 merkillinen näky jonka Lestadius selittää siinä on oikea syy miksi Esikoiset ry on syntynyt. He etsivät helpompaa tietä......


      • Miksi_valehtelet
        SienimetsänVäki kirjoitti:

        Lukekaa Vanhintenkirja 1 n. sivulla 27 merkillinen näky jonka Lestadius selittää siinä on oikea syy miksi Esikoiset ry on syntynyt. He etsivät helpompaa tietä......

        Kokeile nyt ensin Esikoisser Ry:n jäsenenä ja kerro vasta sitten. Helppoahan se on täällä valehdella nimettämänä asioista joista ei tiedä mitään!

        Kyllähän tuo tie on sata kertaa helpompi tie, jossa kuulijakunta seuraa saarnamiesten kiertävää teatteria. Puheet ovat pääosin muiden uskovien panettelua. Jeesuksen lähetyskäskystäkään ei tarvitse välittää mitään.


      • Uskokaa

        Olen kuullut Esikoiset Ry saarnoja. Olen ihan lähiaikoina jutellut niissä kokouksissa käyvien kanssa.
        Voin todellakin sanoa niiden perusteella, että heillä on haussa helpompi tie. En jaksa tässä kertoa niitä kaikkia perusteluja, kun teidän kunnia kieltää ne.
        Ei Esikoislestadiolaiset Ry:ssä kuljeta saarnaajien perässä. Siellä kuljetaan puhtaan opin perässä. Sitä saarnaa tietyt sananpalvelijat, jotka ovat uskollisia kutsujalleen, Isälle taivaassa.
        Emme halua kulkea sellaisten perässä, joiden kunnia ei kestä taipua Jumalan neuvoille.


      • TEUTATESS
        Uskokaa kirjoitti:

        Olen kuullut Esikoiset Ry saarnoja. Olen ihan lähiaikoina jutellut niissä kokouksissa käyvien kanssa.
        Voin todellakin sanoa niiden perusteella, että heillä on haussa helpompi tie. En jaksa tässä kertoa niitä kaikkia perusteluja, kun teidän kunnia kieltää ne.
        Ei Esikoislestadiolaiset Ry:ssä kuljeta saarnaajien perässä. Siellä kuljetaan puhtaan opin perässä. Sitä saarnaa tietyt sananpalvelijat, jotka ovat uskollisia kutsujalleen, Isälle taivaassa.
        Emme halua kulkea sellaisten perässä, joiden kunnia ei kestä taipua Jumalan neuvoille.

        USKON ETTÄ OLET VÄÄRÄSSÄ , TEILLÄ ON AHNEITA SANANPALVELIJOITA
        TOSI PALJON , JA MINÄ OLEN ESIKOINEN ry. YKSI PAISTOI SILMÄÄN EILEN ,
        MEILLÄ EI OLLUT MONTA SYNTISTA ,, TAI SANOTAAN NIIN ETTÄ PENKISSÄ
        USKOVIA OLI TOSI MONTA, NO EHKÄ SE ON NIITÄ PIENINPIÄ PAHEITA ,.
        -


      • TEUTATESS
        Duuva kirjoitti:

        Luin vanhinten kirja 1 sivulta 102 Raattamaan kirjeen Aerikkaan

        OLEN , MYÖS LUKENU TSEN MONTA KERTAA ,,MITÄ SIITÄ.


      • SopiiTähänPäivään
        SienimetsänVäki kirjoitti:

        Lukekaa Vanhintenkirja 1 n. sivulla 27 merkillinen näky jonka Lestadius selittää siinä on oikea syy miksi Esikoiset ry on syntynyt. He etsivät helpompaa tietä......

        Olen lukenut ja samaa mieltä Lestadiuksen kanssa, sopii tähän päivään hyvin.
        Väsyneet omaanvanhurskauden työhön ja lähteneet etsimään helpompaa tietä ilman parannussaarnaa. Vain yhdellä terällä pätkitään heiniä ja olkia lyhteiksi.
        Suosittelen lukemaan avaa silmät näkemään totuutta mistä on kysymys.


    • make...van

      Kyllä se johtuu noista karvaisista juureksista ja ruumenista. Käsittääkseni. Tavallista kansalaista ei hetkauta mitenkään, vaikka lestat tappelee hernesopasta, näitä höyrypäitä ei voi muuta kuin sääliä. En paremmin sano jne.

      • teuta0115

        "make...van"
        -
        ei johdu sinun nimittämistä juurekista , vaamn vaan s. 29 olevista karvaista oman-
        vanhurskauden marjoista , jotka on mustia ja ei niin maukkaita marjoja .. että LLL:n
        jättää mainitsematta mikä niistä seuraa,.
        -
        toiseksi ihmisen ei annettu ottaa osaa viimeiseen tuomioon, eikä LLL:n sano sitä suo-
        raan että se on mahdottomuus , koska JEESUS KRISTUS on kieltänyt ihmisen olevan
        kelvollinen sen tehtävään. (KUKAAN IHMINEN EI KELPAA SIIHEN ). Olkoonpa sitten
        kuka tahansa, vaan HÄN TEKEE SEN ENKELIEN KANSSA ,. ON LUVANNUT .
        -
        JA TEKEE KIN SATA VARMASTI.
        -


    • Karttakaa_epäjumalia

      Esikoislestadiolaisilta vapaakirkkoisilta me evankelisluterilaiset kristityt emme sakramantteja ota, se on selvä asia. 500 vuotta vanhan evankelisluterilaisen kirkon jäseninä emme tarvitse vapaakirkkoa joka rakantuu Evankeliumin ja oikean kristinuskon sijasta muutaman valtaa pitävän henkilön ympärille.

    • Hävetkää_saastaiset

      Vaikka Minde ja Persäter ovat nykyinen esikoislestadiolaisuus vapaakirkko, niin ei tämä sitä tarkouita että evankelisluterilainen kirkko olisi jokin pappi tai piispa.

      Meillä evankelisluterilaisilla on lähes 500 vuotta vanhat tunnustuskirjat joiden mukaan me uskomme. Ne vastaavat sitä oppia jonka jokainen voi lukea Raamatustaankin halutessaan.

      Totta kai jumalattomat toimivat kirkossa oman vakaumuksensa mukaan. Turha niiden on ulista, jotka aikanaan tunnustavina kristittyinä lähtivät kirkosta pakoon ja jättivät ovet auki jumalattomille vallata kirkkomme avainvirat.

    • lainenläinen

      Ei esikoisuus ole jakautunut. Olen kyllä ymmärtänyt saarnoista, että muutamia on viimeaikoina lähtenyt pois, mutta itse en tunne ketään joka olisi jättäytynyt pois. Liekkö huhu vain.
      Mutta ainahan elävässä uskossa on myös niitä jotka luopuvat. Niin kuin tuhlaajapojan vertauksessa, hukkaavat kalliin omaisuuden. Niitä on ollut aina tässä kristillisyydessä
      ja etenkin sellaisina aikoina jos sananpalvelijoita on ollut johdattamassa. Silloin saattaa syntyä tilanne, että kokonainen joukko ihmisiä lähtee tuntemattomaan.
      Eilenkin hlinnan kokouksessa sai kuulla kuinka lähes koko seurakunta on ajautunut niin kauas elävästä Kristillisyydestä. Joistakin henkilöitä tuntien, voi sanoa, että ei
      heillä ole koskaan ollutkaan elävää uskoa. Ei siis koko elämänsä aikana, luulevat kuitenkin olevansa sisällä. Kyllä on Rovasti Lestadiuksen saarnat kalliita näinäkin aikoina.

      • V-mainen

        Separatisti vähättelee jakautumista ja erottelee uskovien henget samalta istumalta.

        "muutamia on viimeaikoina lähtenyt pois..."

        Oletpa lapsen ajatuksella lähtenyt kirjoittelemaan.


      • TEUTATESS

        samaa sanoisin . 23.8-14 alettiin kerätä nimiä vuosen loppuun asti tuli 1605 kpl.
        jok auuden keräyksen aika oli 1610. kpl. joka se.pa ristien mielestä on vähän ,ja
        olen sitä mieltä että se on 2016 loppuun mennessä jo 2000, kpl . 2017 loppun 2500.
        ja 2020 => 3000kpl.. lapset. olen laskemassa Rippikouluikäiset mukaan.
        vielä kö puhutte joistakin lähtijöistä. .. .
        -


      • 97546976
        TEUTATESS kirjoitti:

        samaa sanoisin . 23.8-14 alettiin kerätä nimiä vuosen loppuun asti tuli 1605 kpl.
        jok auuden keräyksen aika oli 1610. kpl. joka se.pa ristien mielestä on vähän ,ja
        olen sitä mieltä että se on 2016 loppuun mennessä jo 2000, kpl . 2017 loppun 2500.
        ja 2020 => 3000kpl.. lapset. olen laskemassa Rippikouluikäiset mukaan.
        vielä kö puhutte joistakin lähtijöistä. .. .
        -

        Teuhta erikoisista kuolee hyvää vauhtia myös joten ei ainaka lisäänny saattojoukko


      • TEUTATESS
        97546976 kirjoitti:

        Teuhta erikoisista kuolee hyvää vauhtia myös joten ei ainaka lisäänny saattojoukko

        mITÄ SE TÄHÄN KUULUU , MÖHKÖ FANTTI EN MINÄ ELÄ SEN KAUEMMIN
        KUIN JUMALA ANTAA, KUN HÄNSANOO LANK APOIKKI SE ON SIINÄ. ,.


      • olikototta
        TEUTATESS kirjoitti:

        mITÄ SE TÄHÄN KUULUU , MÖHKÖ FANTTI EN MINÄ ELÄ SEN KAUEMMIN
        KUIN JUMALA ANTAA, KUN HÄNSANOO LANK APOIKKI SE ON SIINÄ. ,.

        Suurin osa 70 vanhuus ja taudit nurkantakana ellei jo (Alzheimer Parkinson syövät)yms
        Ei pahalla mutta tosi asia halusi tai ei tuskin op enää kokouksessa järjestäytyi nuoriso ja lapset menevät maailman tietä todennäköisesti


    • Faktaakirjoitti

      Tässä on syy. Pahasti pieleen mennyt Vallankaappaus yritys. Joukko P nuolioita läht tukemaan muutamaa vallanhaluista saarnamiestä ja tuomaria Näillä. Muutamille saarnamiehille tuli halu päästä hallitsemaan seurakuntaa kun mahdollisuutta ei annettu olivat he tässätapauksessa pakotettuja perustamaan oma hengellinen hallitus ja uusi yhdistys muuten maine ja kasvot olisivat kokonaan menneet

      • Ceekasetti

        Tuo on se virallinen totuus. Kaikki suhmurointi tulee vielä päivänvaloon.
        Nyt yleinen mielipide ja ihmispelko estää muuten rehellisiä saarnaajia kertomasta totuutta. Separatismi ei ole Pyhänhengen työtä.
        Pyhähenki ei kehoita saarnamiestä myymään omaatuntoansa!


      • miksimyisivätkään
        Ceekasetti kirjoitti:

        Tuo on se virallinen totuus. Kaikki suhmurointi tulee vielä päivänvaloon.
        Nyt yleinen mielipide ja ihmispelko estää muuten rehellisiä saarnaajia kertomasta totuutta. Separatismi ei ole Pyhänhengen työtä.
        Pyhähenki ei kehoita saarnamiestä myymään omaatuntoansa!

        Millä omallatunnolla kaikki saarnaaja olivat vuosikymmeniä yhdistyksessä jossa oli mahdollisuus viettää kahta erilaista ehtoollista (pidettiin samana ehtoollisena). Oman maan tapa ja vieraillessasi Amerikassa tai sieltä täällä Suomessa. Kummatkin käytännöt olivat ok eikä . Nyt Jumala muka suuttuisikin ihmisen piirtämään maanrajan toisella puolella vastaavasta (Amerikan )käytännöstä. Jumalan luoma maa on koko maapallo.


      • TEUTATESS

        "faktaa kirjoitti"

        -
        miksi valehtelet .. OLEN TOTUUDEN TORVI . SE VALLAN KAAPPUS ONN TEILLÄ KESTÄNYT, NYT JO 23 VUOTTA ...
        -
        JA KAUEMMINKIN SEURATAAN HANKALIÄ JÄLKIÄ. . AUGUST, IISAKSON ALOITTI.
        V.1949 .. 14 V. PÄÄSTÄ EROSI ESIKOISISTA LESTA, 1964 LÄHTI SAIRAANA KOTIIN .
        MUUT JATKOI ,SATAKUNTA SORTUI ,1965 LAUKESI N. 155 IHMISEN ERO . EI EHTINYT
        AI ,NAUTTIMAAN , OLI 1966 HAUDASSA ITSEKIN. NUORET IISAKSSONNILAISET , ALKOI 1980 LUVUN LOPULLA, OMAT TUIVERRUKSET, JOITA ON JATKUNU T SIITÄ ASTI HUU-TOA JA EROTUSTA . MINNE LUULETTE ETTÄ VIELÄ EHTII , EIKÖ TÄMÄ OLE KOHTA JO
        SELVINNYT , MITÄ TÄSTÄ TULI ,,LYHYT AKKA LYLLERÖINEN PÄÄ TASAINEN TALLEROI-
        NEN , SATA HAAVAA PÄÄSSÄ.. KAIKKI OLISI NYT LOPPU , MUTTA OLEMME SAANEET KIRKOLTA TILOJA SANKEN HYVIN.
        -
        JOS LAPIN PASKAT LUULEE JOTAIN VOITTAVANSA , NIIN EN TIEDÄ MITÄ, MUTT AJOTAIN SANOO HERRA , ENNENKUIN TEKEE LOPUN TÄSTÄ .JONNIN JOUTAVASTA HASSAAMISE-STA, OLISI SE PITÄNYT TIETÄÄ ,KUN HE ALKOI HUUTAA , ETTÄ PAHASTA SE ON, TEEN
        KYSYMYKSEN EIKÖ lv:t TIEDÄ ETTÄ AHNEDESTA JO SAA SAMAN KUIN YLEENSÄ ENSIM-
        MÄISEN KÄSKYN SELITYKSESTÄ. SIINÄ ON MAINITTU , MINULLA EI SAA OLLA MUITA JUMALIA KUIN AINOA ELÄVÄ JUMALA. .. ÄLÄ PIDÄ MUITA JUMALIA, MINUN RINNAL-LANI, NE ON EPÄJUMALIA,,
        -


      • hpsstodellapahoja
        TEUTATESS kirjoitti:

        "faktaa kirjoitti"

        -
        miksi valehtelet .. OLEN TOTUUDEN TORVI . SE VALLAN KAAPPUS ONN TEILLÄ KESTÄNYT, NYT JO 23 VUOTTA ...
        -
        JA KAUEMMINKIN SEURATAAN HANKALIÄ JÄLKIÄ. . AUGUST, IISAKSON ALOITTI.
        V.1949 .. 14 V. PÄÄSTÄ EROSI ESIKOISISTA LESTA, 1964 LÄHTI SAIRAANA KOTIIN .
        MUUT JATKOI ,SATAKUNTA SORTUI ,1965 LAUKESI N. 155 IHMISEN ERO . EI EHTINYT
        AI ,NAUTTIMAAN , OLI 1966 HAUDASSA ITSEKIN. NUORET IISAKSSONNILAISET , ALKOI 1980 LUVUN LOPULLA, OMAT TUIVERRUKSET, JOITA ON JATKUNU T SIITÄ ASTI HUU-TOA JA EROTUSTA . MINNE LUULETTE ETTÄ VIELÄ EHTII , EIKÖ TÄMÄ OLE KOHTA JO
        SELVINNYT , MITÄ TÄSTÄ TULI ,,LYHYT AKKA LYLLERÖINEN PÄÄ TASAINEN TALLEROI-
        NEN , SATA HAAVAA PÄÄSSÄ.. KAIKKI OLISI NYT LOPPU , MUTTA OLEMME SAANEET KIRKOLTA TILOJA SANKEN HYVIN.
        -
        JOS LAPIN PASKAT LUULEE JOTAIN VOITTAVANSA , NIIN EN TIEDÄ MITÄ, MUTT AJOTAIN SANOO HERRA , ENNENKUIN TEKEE LOPUN TÄSTÄ .JONNIN JOUTAVASTA HASSAAMISE-STA, OLISI SE PITÄNYT TIETÄÄ ,KUN HE ALKOI HUUTAA , ETTÄ PAHASTA SE ON, TEEN
        KYSYMYKSEN EIKÖ lv:t TIEDÄ ETTÄ AHNEDESTA JO SAA SAMAN KUIN YLEENSÄ ENSIM-
        MÄISEN KÄSKYN SELITYKSESTÄ. SIINÄ ON MAINITTU , MINULLA EI SAA OLLA MUITA JUMALIA KUIN AINOA ELÄVÄ JUMALA. .. ÄLÄ PIDÄ MUITA JUMALIA, MINUN RINNAL-LANI, NE ON EPÄJUMALIA,,
        -

        Väärää syytöstä ja panettelua


      • sepet_susia
        hpsstodellapahoja kirjoitti:

        Väärää syytöstä ja panettelua

        oikeaa omavanhurskautta tässä.


    • kiekukaA

      Ne ovat jakaantuneet, koska ovat niin vanhoja, etteivät pysty lisääntymään. En paremmin sano, tai no jos sittenkin.
      Jatkan joskus.

      • saaraanaurattaataas

        ei taida teutakaan enää lisääntyä vai mitä.


      • TEUTATESS
        saaraanaurattaataas kirjoitti:

        ei taida teutakaan enää lisääntyä vai mitä.

        JOO MUTT A SAARA OLI 89 V,KUN NAURATTI, OLETKO
        KUULLUT MIKSI, KUN HERRA KOTTELI .


    • mailmanimmeisiä

      Erikoiset tekevät samoin kuin vuosisadan alussa=lähtivät hakemaan helpompaa kristillisyyttä ja kevyempää ristiä,saivat silloinkin kehuja kirkolta ja papeilta.mutta ketäs jäi! Tais olla joku raattama,kuoksu,niku ym.eikös tämä sama kristillisyys seiso vieläkin samalla tukevalla kalliolla kui ennenkin,ei mitään hätää enkä pois vaihtais tuollaiseen mailmantouhun seuralaisiin,etten paremmin sano!

      • Iloonsaakka

        Eikös,paljastaa tämänkin kirjoittajan "ristillisyyden".


      • TEUTATESS

        RAATTAMA TAISI KUOLLA 2-3 VUOTTA ENNEN . ELI 1899.. JA HAJA- ANNUS OLI 1901/2. AINAKIN SUOMEN LÄHETYS ALKO 1902.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe