Opel Kadett

Opel-tietäjä

Kadettin ensimmäinen myyntipisteeseen asti kestänyt yksilö oli A-malli. Sen itsekantava metallikori oli kiinnitetty tavaratilaan pientavaran kuljettamista varten. Muotoilu oli aikansa huippua, viivaimella vedetyt linjat hurmasivat Euroopan välittömästi. Kadett A-mallista valmistettiin myös luiskaperäinen Coupe-malli jonka vinolta luiskakatolta saksalaiset ja itävaltalaiset lukiolaiset laskivat iloisesti kiljuen pulkkamäkeä koulujen päättyessä juhannuksen aikoihin.

B-mallin Kadettin myötä Opel siirtyi isojen autojen luokkaan. Tähän malliin Opel kokeili asentaa ensimmäistä kertaa myöhemmin hyvinkin yleisen kierroslukumittarin. Opelin 1100cm³ tehomoottori oli vain niin kierrosherkkä, että mittarit rikkoontuivat nopeasti, eivätkä käyttäjät sen jälkeen enää uskaltaneet käynnistää B-mallin Kadettejaan. Näin ollen markkinoilla on edelleen runsaasti vähän ajettuja B-mallin Kadetteja.

Varsinkin C-malli on melko merkittävä. Hieno, takavetoinen urheiluauto, jolla todistetusti on ajanut mm. itse Sönkkö. Opel Kadett C:n kuljettajana varaudu siihen, että auton jakohihna katkeilee tämän tästä. Mutta ei hätää! Asia korjaantuu, mikäli pelkääjän puolella istuva poikakaverisi on muistanut ottaa sukkahousut mukaan!

D-mallissa 1981 Opel siirtyi jo automaailman mullistavaan etuvetoon. Ovien etureunoista veti niin, että reumatismi mursi Opel-kuljettajien terveyden nopeasti. Niinpä tämäkin malli hävisi nopeasti historiaan.

E-mallin Kadett tuli markkinoille 1984 ja siihen oli jo tehtaalla asennettu kaksoishuulletut tiivisteet etuoviin, mutta auto oli silti vielä jonkinverran etuvetoinen. Onneksi tämän korin läpivirtaus ei toiminut lainkaan ja paineinen ilma puristui korin sisään pullistaen korin takaosan hyvin pyöreäksi. Nopeasti tämä malli saikin ulkonäköönsä sopivan lisänimen "Muna-Kadett". Se miellytti Laitilan munapitäjän asukkaita kovin ja tätä mallia myytiinkin Suomessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vain Ky Laitilan Autolassa. Vaikka pyöreät perät ovatkin monelle Opel-miehelle mieluisat, niin tähän malliin loppui Opelissa pyöreiden perien hieronta ja seuraava F-malli nimettiin jo lennokkaasti ellei peräti tähdenlennon lailla Astraksi. Astrassa sitten Opel kokeilee ensi kertaa Finlaysonin ja Suomen Joutsenen yhteistyössä valmistamaa turvatyynyä jonka tyynynpäällisenä käytettiinkin yllättäen ihan aitoa tekonahkaa. Tuttu huudahdus lapsille Opel-perheen lomamatkalla onkin jo muodostunut legendaksi; Varokaa vähän, se on AITOA tekonahkaa.

15

1715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooppeli.kateetti

      B-mallin Kadetista vakavasti puhuen, liekö autolla jonkinlainen ennätys erilaisista korimallivariaatioista kun tuon wikipedian kuvan mukaan autosta on:
      - porrasperä 2- ja neliovisena
      - farmari (Caravan) 3 ja viisiovisena
      - viistoperä (Fastback) 2- ja neliovisena
      - Coupe kovera- ja kuperaperäisenä versiona.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B#/media/File:Kadett-varia.JPG

      Taitaa puuttua vain avomalli joka taisi tulla vasta E-Kadetista.

      Liekö noita kaikkia koriversioita tuotu aikoinaan Suomeenkin? En ole nähnyt kuin porrasperiä ja farmareita, neliovinen sedankin on harvinaisuus, olisinkohan kerran eläissäni nähnyt sellaisen livenä. Meillä oli aikoinaan se tavallinen 2-ovinen sedan.

    • ooooooooooooooopel

      Jos haluaa vaikeuksia elämäänsä kanataa ostaa uusi opel

      • paranee

        Jos haluaa kirjoitella kannattaa opetella aakkoset...

        Itsennäni oli kolme kadettia, viimeinen oli ehdottomasti paras. Ostin käytettynä vanha inva-auto, automaatti ajettu 17.000km kolme vuotta vanha. Ajoin neljä vuotta ja mittarissa on noin 145.000km, mitään muuta kuin katsastukset ja määräaikaishuollot ei tehty. Huolloissa vaihdettiin normaali hommien lisäksi jarrupalat ja palaneet polttimot - ei mitään muuta koko aikana.

        Seuraava auto oli Astra, siinä sitten vaihdettiin aivan liian paljon osia, mutta viimeinen Astra G oli kyllä selvästi huonoin Opel mitä minulla on ollut.

        Nyt on ollut K sarja farmari kaksi vuotta, huollot tehty ja takana noin 55.000km mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ostin juuri Opel Kadettin vuosimallia 1989, korimalli sedan ja moottori 1.3 litraa. Autossa on ehjät pellit, ruostetta ei ole edes siteeksi. Olen aikaisemmin nähnyt näitä E-sarjan Kadetteja maalipinnaltaan kovinkin ruosteisina, mutta tämä yksilö (tai vuosimalli) näyttää olevan poikkeus.

    • Anonyymi

      Mun favot opeleisra Astra. Vectra. Kadett a. B. C. Ascona a ja c

    • Anonyymi

      ASCONa on nätti

    • Anonyymi

      Kadett gte ja ascona a/b o nättejä

    • Anonyymi

      Ascona a/b mallit on hienoja ja kadetit

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.

        Vai olisiko vaan korityön laadun suurpiirteisyyttä?


    • Anonyymi

      TOTTA KUN PUHUTAAN NIIN YMPYRÄ JA SALAMA YHISTELMÄ KAMALA = OPEL

    • Anonyymi

      Ascona c on hieno

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe