Mies pitää minua itsestäänselvyytenä

NiinYksinNainen36

Koko suhteen ylläpito on jäänyt minun harteilleni. Mies (kohta 40 v.) suhtautuu tyyliin "tuossahan tuo aina on ollut". Ei mitään huomaavaisuutta. Kaikki kommunikointi, arki ja vapaa-aika on minun varassani. Hän ei kysy arkisin mitään, miten minulla menee, miten päivä on mennyt, miten minun työt ja milloin minulla olisi vapaa-aikaa mihinkään yhteiseen. Ei kauniita sanoja ei suurempaa hellyyttä ei ehdotuksia, että tehtäisiin jotain YHDESSÄ. Jos tarvitsen tukea, jossain vaikeassa asiassa, hän tylyttää ja antaa ymmärtää, että varmasti vika on vain itsessäsi.

Sovitut asiat eivät pidä ja odotan milloin autossa, parkkipaikalla, kaupungilla ties missä hänen tuloaan tunteja ja koskaan hän ei ilmaannu niin kuin on puhuttu. Yhteisiä asioita ei vain pystytä sopimaan, hänen selityksensä ovat mielestään aina päteviä ja jos asiasta sanon, se on nalkutusta, hän ei ole koskaan tehnyt mitään väärin. Olen sanonut, että sinulla on puhelin, käytä hyvä mies sitä jos jokin asia muuttuu, mutta ei. Minun syyhän se on etten osaa hänen ajatuksiaan lukea. Jos kaverit soittaa, niin kyllä näiden perään sännätään vaikka yön selkään, koska äijät tarvii apua. Minä jään tien varteen jos auto hajoaa, vastaus on "en kattonu puhelinta". Anteeksipyyntöä ei varmasti mistään tule tai osoita, että olisi pahoillaan. Pienestä leikkausoperaatiosta, jossa piti olla saattaja kotia (joka oli SOVITTU), hän unohti minut hakea (lähdin yksin vaikka lääkäri toppuutteli, ei ollut siihenkään hätään muuta vaihtoehtoa). Hän suhtautuu aikuisena miehenä kuin Peter Pan koko elämään. Itse ajattelen, että parisuhteen pitäisi olla niin luottopohjalla, että toimitaan hyvänä yhteistiiminä ja ollaan niin hyvässä kuin huonossa hetkessä toisen rinnalla.

Itselleni on tärkeää, että perheestä ja läheisistä huolehditaan ja vaikka pitkän reissun/ ajomatkan jälkeen kysyttäisiin esim., että olethan päässyt perille hyvin, niin hän voi olla vaikka pari viikkoa kysymättä yhtään mitään, "ai jaa, no en ehtinyt, laitoin autoja". Minä yritän aina huolehtia, että hänelle olisi kaikki hyvin. Hän vain sanoo "mitä aina kyselemään". En vain kohta enää jaksa. Saan olla samassa huoneessa hänen kanssaan kuin olisin näkymätön aave. Olisi ihanaa jos joskus kysyttäisiin edes ennakkoon, että kulta milloin sinulla olikaan vapaa päivä, että mentäisiinkö, tehtäisiinkö jotain yhdessä, pysähdyttäis ja katottais silmiin, että mitä sinulle nyt OIKEASTI kuuluu tms. Hän sulkeutuu kellariinsa autojensa pariin, jotka ovat koko elämä ja enemmänkin. Mikä minä sitten olen?

36

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghkbjon

      Ihan kuin mun miesystävä. Täysin samanlainen. Eikö oikeesti oo miehiä, jotka ajattelis aivoilla toisenkin näkökannalta.
      Tuollaisilla miehillä varmasti naiset vaihtuu.
      Ei kukaan jaksa tuollasta miestä. Mullakin suhde on lopuillaan ja hyvä niin. Mitä paskalla, kun ei oo peltoakaan.

    • 7268

      Minäkin pidän vaimoani itsestään selvyytenä. Peruste on kiteytettävissä yhteen lauseeseen.
      "Mistäpä hän minua paremman miehen saisi"?

    • tylsistynytrgr

      Kuulkaahan naiset, mä olen mies ja minä pidän kodista huolta, huolehdin askareista jne. ja täytyy sanoa että kun avovaimo tulee töistä niin ruoka on valmiina pöydässä eikä hänen tarvitse käyttää aikaansa kodin askareisiin. Ajan myötä olen huomannut että olen taas naiselleni itsestään selvyys olen jopa huomauttanut asiasta että minäkin voisin kaivata huomiota. Hänelle tunnun olevan vain "mies" joka hoitaa kotona hommat. Kokeilu mielellä otin esille myös mahdollisen eron, avokin ilme muuttui huolestuneeksi ja kysyi että mihis sä nyt lähtisit ja eiks meillä toi seksikin toimi. Sanoin että silloin kun sattuu yleensä saamaan. No nyt avokki pyrkinyt iholle enemmän, taisi pelästyy.

      • jatka-leikkejäsi

        Tökkäsi lukiessa... avovaimo?
        Vaimo on avioliitossa. Mies ja vaimo. Se on avioliitto.


      • TotuusSattuu

        Millä vuosisadalla sinä oikein elät? Avovaimosta tai avopuolisosta on puhuttu jo ainakin yli 30 vuotta...


    • Pikkuvinkkinä

      Miksi katselet tuollaista miestä? Hei on niitä muunkinlaisia olemassa! Ala katsella omaa kämppää, eihän teillä vain ole yhteinen omistusasunto ja laina? Jos ei niin ero ON helppo. Ala elää Omaa elämääsi.

    • EROa

      Joo nyt kasva aikuiseksi ja jätä tollanen sika. Sä olet sille pelkkä kynnysmatto ja toi leikkauksesta hakemisen unohtaminen oli ihan sairasta ilkeyttä.

    • Yksinjäänyt

      Näin se on täälläkin.. Lisäksi itselläni on tullut ongelmaksi se, että voiko häneen tosiaan luottaa. Olenko vain se korvike kotona, jos muita ei saa eikä silloin myös yksin tarvi olla? Silloin kun joku hänelle soittaa, on hän heti valmiina lähtemään, minun kohdalla tuo ei päde..Voimia sinulle aloittaja!

    • 41v-sinkku

      Miehesi on täysin luuseri. Eroa siitä ja ala seurustelemaan minun kansssani. Minua ei tarvii odotella enkä karkaa yöllä minnekkään, ja pidän lupaukseni. Kysyn myös kuulumiset ja halaankin joka päivä. Osaan myös käyttää puhelinta ja vastaan kun se soi.

    • Illanjatkot

      Kannattaa miettiä mitä muuta voisit suhteenne eteen tehdä kuin nalkuttaa ja valittaa. Eipä hänkään jaksa kuunnella sitä negatiivissävytteistä moittimista päivät pitkät ja varmasti vetäytyy vielä enemmän autojensa pariin. Sellainen sunkin pitää ymmärtää, että nalkutuksella et saa aikaan muutosta, kirjoita mieluummin kirje, siitä miltä susta tuntuu, kun hän jättää huomiotta, mutta joka ei sisällä sitä nalkutusta ja käy liimaamassa se hänen autonsa tuulilasiin. Kai sä ymmärrät, että nalkutuksella pahoitat hänen mielensä ja saat hänet tuntemaan itsensä huonoksi miehenä. Asenteen muutos on teillä molemmilla paikallaan.

      • Hohhoijaasentään

        Just joo. Taidat olla juuri tuollainen aloittajan kertoman kaltainen mies.
        Niin voitko selventää missä vaiheessa on tullut ilmi aloittajan nalkuttavan tms. ?


    • yksinäinenelämä

      Minulla ei ole auto joten aikaa olisi olla naisen kanssa. Oon ihmetellyt että miksi naisille ei kelpaa mies joka viettää naisen kanssa aikaa ja harrastaa naisen kanssa vaikka salilla käyntiä tai jotain. Kesälläkin voisin veneillä naisen kanssa.

      • autollasaatnaisen

        Naiset haluavat miehen, jolla on auto.


    • ole-rohkea-ja-puhu

      Kiteytä asiasi lyhyeksi ja sano se miehellesi. Pitkät puheet .. ja ajatukset karkaavat jo muualle.
      Suurin ongelma on, että ihmiset eivät puhu sinne minne pitäisi. Puhuvat kyllä väärille ihmisille ja väärään suuntaan.
      Tee asiasi selväksi miehellesi lyhyesti ja ytimekkäästi.
      Sinulla on oikeus elämään.

    • mies_pienellä_ämmällä

      Siis juttuhan on niin, että teidän kuvaamia hyviä miehiä on. Ongelma on se, että te ette vain katso meihin päin. Muistelen nimittäin tätäkin sivustoa lukiessani ensimmäistä ja ainutta suhdettani. Se ei ollut hyvä, mutta opin siitä mitä haluan erityisesti enkä aio siitä tulevaisuudessa tinkiä.

      Ensimmäinen suhteeni ei kauaa kestänyt enkä ole siitä täysin toipunut vaikka kaikesta siitä on jo vähän yli puoli vuotta. Olin todella innokas ja halusin antaa kaikkeni jotta suhde toimisi. Halusin tehdä, keskustella ja kokea paljon asioita silloisen elämäni naisen kanssa. Halusin kokata, katsoa yhdessä elokuvia, käydä paikoissa. Olin mielestäni sitä, mistä monet vain uneksivat.

      Ongelma kuitenkin oli se ettei tällä elämäni naisella ollut minkäänlaista aloitekykyä tai kahdenkeskeistä aikaa minulle. Joskus jopa tuntui ettemme edes seurustelleet, vaikka olimme asiasta oikein erikseen sopineet ennen seksin aloittamista. Sen sijaan aikaa ja huomiota kyllä kavereille ja muille miehille riitti (joista jotkut jopa muullakin tavalla kiinnostuneita). Siedin tätä lähes koko suhteen ajan ja lopulta murruin. Kerroin hänelle itkien kuinka en jaksa enää sitä kuinka "rakkaani" kohteli minua kuin räsymattoa, vaikka annan kaikkeni ja välitin tästä oikeasti. Sillä hetkellä hän lupasi yrittää parhaansa, mutta tiesin ettei mikään muuttuisi. Noin viikko tämän kohtauksen jälkeen hän sitten jätti minut. Erosta kului kaksi viikkoa kuulin hänen nuoleskelleen baarissa hänelle ennalta tuntemattoman miehen kanssa.

      Masennuin tämän kuultuani syvästi. Olin antanut kaikkeni (poikuus mukaan lukien) sen ämmän takia saamatta mitään takaisin. Yritimme myöhemmin vielä olla kavereita, mutta senkin hän meni pilaamaan vähättelemällä haavojani joista en ollut täysin toipunut. Lopulta tein rohkean päätöksen ja katkaisin välit. Emme ole jutelleet sen jälkeen kun hän muutti toiselle puolelle Suomea ja toivon ettei se lortto koskaan palaisi (muuta kuin roviolla XD).

      Älkää siis jääkö tuollaisiin suhteisiin. Haavoitatte vain itseänne pahemmin vajoten vain syvemmälle ongelmiinne. Muistakaa, että on aina olemassa ihmisiä jotka haluavat samaa kuin te, jopa sitä vastakkaista sukupuolta. Teidän vain täytyy osata katsoa niiden huonojen ihmisten yli. Hyvät yksilöt nimittäin harvemmin itseään tuputtavat tai tulevat tarjoamaan juomia.

      • Brjrjrkttjh

        Mutta antoi hän sentään seksiä sinulle, ajattele jos olisikin pitänyt sinua vain ystävänä, huhhuh, silloin vasta sinun pitäisi ollakin huolissasi omasta viehätysvoimastasi. Nokka pystyyn vaan ja kohti uusia tuulia. Ihme porukkaa miehet, saa tai ei, niin valituksen määrä on vakio.


      • mies_pienellä_ämmällä
        Brjrjrkttjh kirjoitti:

        Mutta antoi hän sentään seksiä sinulle, ajattele jos olisikin pitänyt sinua vain ystävänä, huhhuh, silloin vasta sinun pitäisi ollakin huolissasi omasta viehätysvoimastasi. Nokka pystyyn vaan ja kohti uusia tuulia. Ihme porukkaa miehet, saa tai ei, niin valituksen määrä on vakio.

        Minä en oikeastaan edes kaivannut seksiä. Se en ollut edes minä, joka sitä ensimmäisenä vakavasti ehdotti. Kieltäydyin jopa kahdesti, koska en tuntenut itseäni valmiiksi ja pelkäsin jo suhteen aikana, että minua käytettiin vain hyväksi. Lopulta kuitenkin suostuin siihen kun en muuten sitä kaipaamaani läheisyyttä tuntunut saavan ja pelkäsin, että minut jätettäisiin jos en olisi suostunut. Jos vielä oikein muistan, saatoin ajatella seksin jopa pelastavan suhteeni, mikä oli tietenkin lapsellisesti ajateltu.

        Tietenkin se vaakamambo oli hauskaa, mutta tunsin (ja tunnen edelleen) oloni jotenkin henkisesti haavoitetuksi. Varsinkin eron jälkeen tuli fiilis, että se seksikin oli hänelle vain sitä itseään, ei mitään muuta. Minulle se kuitenkin oli jotakin enemmän. Kaikille miehillekään kyse ei ole siitä saako rasiaa vai ei. Moni mies kaipaa enemmän henkistä läheisyyttä kuin fyysistä nautintoa. Enhän minäkään mitään täysin seksitöntä suhdetta halua, mutta jos pitäisi valita fyysisen ja henkisen suhteen välillä, valitsisin jälkimmäisen. Naisten alapäätä saa kuitenkin aina maksullisena jos ihan välttämätön tarve sille tulisi. Aitoa lämpöä ei kuitenkaan saa kuin rakkailta ihmisiltä eikä seksi ole minusta mitään ilman lämpöä.


      • minunmieleentuli

        Aloituksessa ei minun silmääni osunut mitään puhetta seksistä vaan enemmänkin suhteen muista ongelmista. Seksikin on tärkeä osa suhdetta niin tärkeä, että suurin osa esimerkiksi keski-ikäisistä eronneista tai muuten kolhuja kokeneista ei enää muita suhteita haluakaan kuin seksisuhteita. Ihanaa, että löytyy sinun kaltaisia miehiä, joille tunteet ja seksikin on tärkeitä. Itsellä on vähän sellainen ongelma, että kun tapaa jonkun henkisesti kiinnostavan niin vetovoimaa ei ole lainkaan tai sitten toistepäin. Joskus käy niinkin, että kaikki vaan tuntuu mätsäävän. Nelikymppisenä sen sopivan kumppanin löytäminen on kyllä vaikeampaa.Jos jollekin nyt niin onnellisesti käy, että sitten vielä kohtaa sen rakkauden niin siihen kannattaa kyllä tarttua. Itse voin kyllä sanoa, että ihan mukavia ihmisiä on baareissa lähestynyt ja juomiakin tarjoilee ihan kivat ihmiset. Olen kieltäytynyt välillä juomasta ja olen pahoillani, jos se on jotakuta jäänyt harmittamaan. Se on silti kaunis ele ja itsekin siihen voisin tarttua.


    • RelationShipp

      Suhteet on vallankäyttöä. Se on aina tyytyväinen joka saa toisen toimimaan haluamallaan tavalla. Paskaa kaikki.

      • Brjrjrkttjh

        Totta!


    • 0602

      Aloittajalle olisi paikallaan kysyä ne viisi "miksi" kysymystä. Aloittamalla "Miksi ihastuin mieheeni" "Miksi päätin mennä yhteen hänen kanssaan" "Miksi menimme naimisiin" jne...

    • Kyselijä-77

      AP: Jos toisen kanssa on kaikin tavoin huono olla eikä hän näytä minkäänlaista yritystä muutokseen, herää kyllä vakava kysymys että miksi edes kirjoittelet tänne etkä ole jo eroamassa?
      Haluaisitko vain kuulla että sellaisia ne kaikki miehet ovat joten yritä vain kestää? Vai mitä?
      Totuus kun on että niitä välittäviä miehiä on. En väitä että ihan joka oksalle mutta enemmän kuin monet luulevat. Eivät vain ole niitä miehiä jotka ovat baarissa ja muualla ensiksi tyrkyllä ja joskus sellaisen joutuu ihan houkuttelemaan esiin piilostaan. Mutta kannattaa kyllä.

      • 74675336

        Rakastan vaimoani, mutta ei meillä ole mitään yhteistä kiinnostuksenaihetta. Niinpä yhdessäolomme on enemmän tai vähemmän väkinäistä ja stressaavaa. Olemme varmaankin aika tyypillinen pari.


      • 7268

        Ne välittävät miehet taitavat olla sitoutuneina onnellisissa parisuhteissa.
        Jokunen leskimies saattaa olla mutta heitäkin painaa edellinen suhde ja ikäpyramidi taitaa olla ylösalaisin.


      • 984983498
        7268 kirjoitti:

        Ne välittävät miehet taitavat olla sitoutuneina onnellisissa parisuhteissa.
        Jokunen leskimies saattaa olla mutta heitäkin painaa edellinen suhde ja ikäpyramidi taitaa olla ylösalaisin.

        Välittävät miehet ovat sitoutuneina onnettomissa parisuhteissa. Sellainen ihminen, joka ei välitä, ei myöskään sitoudu.

        Huom. Onnelliseen parisuhteeseen ei tarvitse sitoutua, vain onnettomaan.


      • 7268
        984983498 kirjoitti:

        Välittävät miehet ovat sitoutuneina onnettomissa parisuhteissa. Sellainen ihminen, joka ei välitä, ei myöskään sitoudu.

        Huom. Onnelliseen parisuhteeseen ei tarvitse sitoutua, vain onnettomaan.

        Omituista logiikkaa! Eihän kukaan pysy onnettomassa suhteessa tai ainakaan se ei ole mikään suhde!


      • sitoutuminen
        984983498 kirjoitti:

        Välittävät miehet ovat sitoutuneina onnettomissa parisuhteissa. Sellainen ihminen, joka ei välitä, ei myöskään sitoudu.

        Huom. Onnelliseen parisuhteeseen ei tarvitse sitoutua, vain onnettomaan.

        sitoutumista on monenlaista:
        1.Turvallisesti sitoutuneella
        on myönteinen käsitys itsestään. Hän kykenee viettämään aikaa yksin eikä murehdi sitä, etteivät kaikki muut hyväksy häntä. Turvallisesti sitoutuneiden parisuhteessa on kaksi erillistä ”minää”. Suhteen seksuaalisuus kehittyy vuosien myötä. Turvallisesti sitoutuneen lähellä on helppo olla, koska hän hyväksyy toiset ihmiset sellaisina kuin he ovat.

        2.Itseriittoisesti sitoutuneella
        on myönteinen käsitys itsestään, mutta kielteinen puolisostaan. Kumppania käytetään vastaamaan omiin tarpeisiin. Itseriittoisen on vaikea kohdata pettymyksiä. Hän tukahduttaa tai kieltää läheisyyden tarpeensa, koska pelkää sitä. Suhteessa taistellaan vallasta ja seksi voi saada addiktiivisia muotoja.

        3. Takertuvasti sitoutunut
        luo suhteita, joissa on voimakkaita tunnevaihteluita, ehdollistettua rakkautta, kontrollia, mustasukkaisuutta ja seksuaalista manipulointia. Jos takertuja ei saa haluamaansa, hän kokee, etteivät muut arvosta häntä. Seksuaaliselle läheisyydelle ei ole tilaa.

        4.Regressiivisesti sitoutunut
        toivoo suhdetta, joka vaatii syvää keskinäistä riippuvuutta ja yksimielisyyttä. Hän vastustaa toisen erilaisuutta, luovuutta ja tarvetta yksin oloon, sillä hän kokee ne uhkaksi omalle olemassaololleen. Hänen sisällään vallitsee ristiriita itsessä olevan lapsen ja aikuisen välillä. Hän heittäytyy lapseksi silloin, kun toinen pyrkii eriytymään. Suhteeseen liittyy paljon vihaa ja riitelyä. Viha voi saada seksualisoituessaan lapsenomaisen koston ja sadomasokismin muotoja.

        5.Pelokkaasti sitoutuneella
        on kielteinen käsitys itsestä ja kumppanista. Hän antaa päätösvallan kumppanille, mutta vastustaa tätä mielessään. Pelokkaasti sitoutunut pitää yllä suojamuureja ja säilyttää omaa yksityistä maailmaa, jota ei jaa puolison kanssa. Hän väistelee konflikteja. Jatkuva varuillaan olo estää antautumasta täysillä seksuaaliseen suhteeseen.
        6.Hoivakiintynyt
        on vakuuttunut omasta kaikkivoipaisuudestaan ja merkityksestään. Hän on pienestä saakka tottunut hoitamaan muita tunteakseen itsensä tarpeelliseksi. Hän valitsee kumppanikseen usein hoivattavan, jota voi muovata. Aggression tunteita pidetään piilossa ja seksuaalinen intohimo on vähäistä tai puuttuu jopa kokonaan.

        7.Epäkypsästi sitoutunut
        on ripustautunut toiseen epäterveellä tavalla. Parisuhde nähdään omistussuhteena, jossa toisen omistaminen antaa tunteen onnistumisesta ja merkityksestä omalle itsetunnolle. Uskottomuus ja kumppanille valehtelu ovat osa suhdetta. Se saattaa olla paitsi henkisesti myös fyysisesti väkivaltainen.

        8. Uhrisitoutuneella
        on traumaattinen menneisyys. Hän on parisuhteessa objekti eikä usko voivansa vaikuttaa elämänsä kulkuun. Hän toistaa lapsuutensa traumaa hakeutumalla suhteisiin, joissa ilmenee seksuaalista mitätöintiä, hyväksikäyttöä tai jopa sadismia. Hän hakee tiedostamattaan arvottomuuden kokemusta. Hän pelkää ristiriitoja ja välttää niitä oman hyvinvointinsa kustannuksella. Frigiditeetti ja impotenssi ovat tyypillisiä uhrisitoutuneiden ongelmia.

        9. Etäisesti sitoutunut
        ei kykene luomaan intiimiä suhdetta puolisoonsa ja kokee itsensä ulkopuoliseksi. Hän on usein tullut varhaislapsuudessaan niin loukatuksi perusläheisyydentarpeissaan, että häneltä puuttuu kokemus rakastavasta ja läheisestä suhteesta toiseen ihmiseen. Hänelle seksuaalisuus on mekaanista ja suorittavaa. Tunteet koetaan pelottavina.

        10. Aikuismaisesti sitoutunut
        on joutunut pienestä asti pikkuvanhaan huoltajan rooliin, mikä on tyypillistä alkoholistiperheen lapsille. Lapsuudessa luovuudelle ja turvallisuudelle ei ole ollut tilaa. Puoliso valitaan usein arvostetun aseman kautta. Suhde on kaverillinen. Seksuaalisuudesta puuttuu tunnetaso, se on jäykkää ja suorittavaa.
        6.Hoivakiintynyt
        on vakuuttunut omasta kaikkivoipaisuudestaan ja merkityksestään. Hän on pienestä saakka tottunut hoitamaan muita tunteakseen itsensä tarpeelliseksi. Hän valitsee kumppanikseen usein hoivattavan, jota voi muovata. Aggression tunteita pidetään piilossa ja seksuaalinen intohimo on vähäistä tai puuttuu jopa kokonaan.

        7.Epäkypsästi sitoutunut
        on ripustautunut toiseen epäterveellä tavalla. Parisuhde nähdään omistussuhteena, jossa toisen omistaminen antaa tunteen onnistumisesta ja merkityksestä omalle itsetunnolle. Uskottomuus ja kumppanille valehtelu ovat osa suhdetta. Se saattaa olla paitsi henkisesti myös fyysisesti väkivaltainen.

        8. Uhrisitoutuneella
        on traumaattinen menneisyys. Hän on parisuhteessa objekti eikä usko voivansa vaikuttaa elämänsä kulkuun. Hän toistaa lapsuutensa traumaa hakeutumalla suhteisiin, joissa ilmenee seksuaalista mitätöintiä, hyväksikäyttöä tai jopa sadismia. Hän hakee tiedostamattaan arvottomuuden kokemusta. Hän pelkää ristiriitoja ja välttää niitä oman hyvinvointinsa kustannuksella. Frigiditeetti ja impotenssi ovat tyypillisiä uhrisitoutuneiden ongelmia.


      • sitoutuminen
        sitoutuminen kirjoitti:

        sitoutumista on monenlaista:
        1.Turvallisesti sitoutuneella
        on myönteinen käsitys itsestään. Hän kykenee viettämään aikaa yksin eikä murehdi sitä, etteivät kaikki muut hyväksy häntä. Turvallisesti sitoutuneiden parisuhteessa on kaksi erillistä ”minää”. Suhteen seksuaalisuus kehittyy vuosien myötä. Turvallisesti sitoutuneen lähellä on helppo olla, koska hän hyväksyy toiset ihmiset sellaisina kuin he ovat.

        2.Itseriittoisesti sitoutuneella
        on myönteinen käsitys itsestään, mutta kielteinen puolisostaan. Kumppania käytetään vastaamaan omiin tarpeisiin. Itseriittoisen on vaikea kohdata pettymyksiä. Hän tukahduttaa tai kieltää läheisyyden tarpeensa, koska pelkää sitä. Suhteessa taistellaan vallasta ja seksi voi saada addiktiivisia muotoja.

        3. Takertuvasti sitoutunut
        luo suhteita, joissa on voimakkaita tunnevaihteluita, ehdollistettua rakkautta, kontrollia, mustasukkaisuutta ja seksuaalista manipulointia. Jos takertuja ei saa haluamaansa, hän kokee, etteivät muut arvosta häntä. Seksuaaliselle läheisyydelle ei ole tilaa.

        4.Regressiivisesti sitoutunut
        toivoo suhdetta, joka vaatii syvää keskinäistä riippuvuutta ja yksimielisyyttä. Hän vastustaa toisen erilaisuutta, luovuutta ja tarvetta yksin oloon, sillä hän kokee ne uhkaksi omalle olemassaololleen. Hänen sisällään vallitsee ristiriita itsessä olevan lapsen ja aikuisen välillä. Hän heittäytyy lapseksi silloin, kun toinen pyrkii eriytymään. Suhteeseen liittyy paljon vihaa ja riitelyä. Viha voi saada seksualisoituessaan lapsenomaisen koston ja sadomasokismin muotoja.

        5.Pelokkaasti sitoutuneella
        on kielteinen käsitys itsestä ja kumppanista. Hän antaa päätösvallan kumppanille, mutta vastustaa tätä mielessään. Pelokkaasti sitoutunut pitää yllä suojamuureja ja säilyttää omaa yksityistä maailmaa, jota ei jaa puolison kanssa. Hän väistelee konflikteja. Jatkuva varuillaan olo estää antautumasta täysillä seksuaaliseen suhteeseen.
        6.Hoivakiintynyt
        on vakuuttunut omasta kaikkivoipaisuudestaan ja merkityksestään. Hän on pienestä saakka tottunut hoitamaan muita tunteakseen itsensä tarpeelliseksi. Hän valitsee kumppanikseen usein hoivattavan, jota voi muovata. Aggression tunteita pidetään piilossa ja seksuaalinen intohimo on vähäistä tai puuttuu jopa kokonaan.

        7.Epäkypsästi sitoutunut
        on ripustautunut toiseen epäterveellä tavalla. Parisuhde nähdään omistussuhteena, jossa toisen omistaminen antaa tunteen onnistumisesta ja merkityksestä omalle itsetunnolle. Uskottomuus ja kumppanille valehtelu ovat osa suhdetta. Se saattaa olla paitsi henkisesti myös fyysisesti väkivaltainen.

        8. Uhrisitoutuneella
        on traumaattinen menneisyys. Hän on parisuhteessa objekti eikä usko voivansa vaikuttaa elämänsä kulkuun. Hän toistaa lapsuutensa traumaa hakeutumalla suhteisiin, joissa ilmenee seksuaalista mitätöintiä, hyväksikäyttöä tai jopa sadismia. Hän hakee tiedostamattaan arvottomuuden kokemusta. Hän pelkää ristiriitoja ja välttää niitä oman hyvinvointinsa kustannuksella. Frigiditeetti ja impotenssi ovat tyypillisiä uhrisitoutuneiden ongelmia.

        9. Etäisesti sitoutunut
        ei kykene luomaan intiimiä suhdetta puolisoonsa ja kokee itsensä ulkopuoliseksi. Hän on usein tullut varhaislapsuudessaan niin loukatuksi perusläheisyydentarpeissaan, että häneltä puuttuu kokemus rakastavasta ja läheisestä suhteesta toiseen ihmiseen. Hänelle seksuaalisuus on mekaanista ja suorittavaa. Tunteet koetaan pelottavina.

        10. Aikuismaisesti sitoutunut
        on joutunut pienestä asti pikkuvanhaan huoltajan rooliin, mikä on tyypillistä alkoholistiperheen lapsille. Lapsuudessa luovuudelle ja turvallisuudelle ei ole ollut tilaa. Puoliso valitaan usein arvostetun aseman kautta. Suhde on kaverillinen. Seksuaalisuudesta puuttuu tunnetaso, se on jäykkää ja suorittavaa.
        6.Hoivakiintynyt
        on vakuuttunut omasta kaikkivoipaisuudestaan ja merkityksestään. Hän on pienestä saakka tottunut hoitamaan muita tunteakseen itsensä tarpeelliseksi. Hän valitsee kumppanikseen usein hoivattavan, jota voi muovata. Aggression tunteita pidetään piilossa ja seksuaalinen intohimo on vähäistä tai puuttuu jopa kokonaan.

        7.Epäkypsästi sitoutunut
        on ripustautunut toiseen epäterveellä tavalla. Parisuhde nähdään omistussuhteena, jossa toisen omistaminen antaa tunteen onnistumisesta ja merkityksestä omalle itsetunnolle. Uskottomuus ja kumppanille valehtelu ovat osa suhdetta. Se saattaa olla paitsi henkisesti myös fyysisesti väkivaltainen.

        8. Uhrisitoutuneella
        on traumaattinen menneisyys. Hän on parisuhteessa objekti eikä usko voivansa vaikuttaa elämänsä kulkuun. Hän toistaa lapsuutensa traumaa hakeutumalla suhteisiin, joissa ilmenee seksuaalista mitätöintiä, hyväksikäyttöä tai jopa sadismia. Hän hakee tiedostamattaan arvottomuuden kokemusta. Hän pelkää ristiriitoja ja välttää niitä oman hyvinvointinsa kustannuksella. Frigiditeetti ja impotenssi ovat tyypillisiä uhrisitoutuneiden ongelmia.

        9. Etäisesti sitoutunut
        ei kykene luomaan intiimiä suhdetta puolisoonsa ja kokee itsensä ulkopuoliseksi. Hän on usein tullut varhaislapsuudessaan niin loukatuksi perusläheisyydentarpeissaan, että häneltä puuttuu kokemus rakastavasta ja läheisestä suhteesta toiseen ihmiseen. Hänelle seksuaalisuus on mekaanista ja suorittavaa. Tunteet koetaan pelottavina.

        10. Aikuismaisesti sitoutunut
        on joutunut pienestä asti pikkuvanhaan huoltajan rooliin, mikä on tyypillistä alkoholistiperheen lapsille. Lapsuudessa luovuudelle ja turvallisuudelle ei ole ollut tilaa. Puoliso valitaan usein arvostetun aseman kautta. Suhde on kaverillinen. Seksuaalisuudesta puuttuu tunnetaso, se on jäykkää ja suorittavaa.

        11.Lapsi-vanhempi-sitoutuminen
        on melko yleistä parisuhteessa. Monet naiset valittavat, että perheessä mies on yksi lapsi lisää. Tällainen mies on kuin 9-10-vuotias poika, joka harrastaa paljon asioita, mutta ei omaa aikuisen miehen seksuaalisuutta. Myös nainen voi olla tyttö, joka leikkii ”prinsessaunelmaa” ja toteuttaa satuaan puolison kautta. Hän on seksuaalisesti vielä tyttö.

        12. Ylivastuullisesti sitoutunut
        hakee turvaa ja valtaa kantamalla vastuun kaikesta mahdollisesta. Hän valitsee avuttoman kumppanin, jotta voi itse päteä. Seksuaalisuus on hänelle mitätön asia: sille ei ole aikaa, kun on niin paljon tekemistä. Selibaatti on keino kostaa avuttomaksi koetulle puolisolle.

        13.Lisääntymis-sitoutunut
        on yleensä nainen, joka haluaa itselleen ennen kaikkea lapsia. Hän ja lapset ovat yhtä: mies taustahahmo. Seksuaalisuus on valjastettu vain lasten tekoon, muuten sillä ei ole merkitystä. Tyypillisesti taustalla on malli: äiti selvisi ilman miestä, niin myös tytär.

        14.Hyötysitoutunut
        on valinnut puolison tiettyä tarkoitusta varten, kuten pönkittämään itsetuntoa. Tällöin puolisoksi valitaan mahdollisimman kaunis tai rikas ihminen. Seksuaalisuudessa kohtaavat kaksi toisistaan hyötyä saavaa, eivät aidot rakastavaiset.

        15. Hyväksikäyttävästi sitoutunut
        on valinnut kumppanin tiettyä tarkoitusta varten, esimerkiksi henkilöksi, jolle kostetaan kaikki lapsuuden rankat kokemukset. Viha ja ahdistus heijastuvat rakasteluun riistävänä, aggressiivisena ja tuhoavana käyttäytymisenä.

        16.Despoottisesti sitoutunut
        on perheensä hirmuvaltias. Hän näkee puolison ja lapset oman itsensä jatkeena, jotka on valjastettu täyttämään despootin tarkoitusperiä. Pohjimmiltaan hän vihaa itseään ja muita, mutta ei myönnä sitä. Elämä pyörii despootin ympärillä. Perheen elämä on tuhoisaa, täynnä kaaosta ja pelkoa. Puoliso pakotetaan täyttämään despootin haluja. Despootin käytös on täynnä pahuutta ja perheen kärsimys on suurta. Despootti ei myönnä aiheuttamaansa tuskaa.

        17. Perverssisti sitoutuneen
        taustalla on henkistä, emotionaalista tai seksuaalista hyväksikäyttöä ja traumaa. Menneisyyden ahdistus kanavoidaan pakonomaiseen seksuaaliseen käyttäytymiseen. Hän pakottaa kumppanin haluamaansa seksiin, vaikka puoliso tuntisi siinä itsensä hyväksikäytetyksi. Hän kokee itsensä seksuaalisesti itsetuntoiseksi normaaliksi ihmiseksi. Seksi antaa hänelle valtaa, hallinnan tunnetta ja hetkellistä helpotusta. Parisuhde on seksuaalisesti epäterve.


    • aloittaja miten päädyitte ees yhteen? -_-

    • irina-m

      No höh. Miksi sitten olet tuollaisen miehen kanssa? Ei oikein vaikuta sinulle sopivalta.

    • selityksiävaanlisää

      Ei naiset hyviä miehiä halua vaan just niitä kuvailemiasi huonoja miehiä jotka ei susta edes välitä. Niin, miksi olet sen kanssa edes. Oletko vaan heikko ette osaa tai uskalla erota huonosta miehestä? Tuollaisella naisella ei tee mitään jos et osaa pitää puoliasi ja vaatia mieheltä tukea ja yhdessä oloa. Ei mikään auto voi olla kumppania tärkeämpi.

      • voihyvääpäivää

        Ymmärrän tuota pointtia osittain, mutta en sitä miksi naista syyllistät. ihanteellinenhan suhde on silloin, kun ei tarvitse pitää puoliaan vaan suhteessa on luontaisesti hyvä olla, keskinäinen luottamus ja kunnioitus kohdillaan. Onhan se toki naisen vika, kun ei suhdetta aloittaessaan ole tajunnut, että hänen ylitseen kävellään, jos ei kokoajan ole varuillaan ja pidä puoliaan. Aika sairas ajattelutapa! Onhan meitä toki utopistisia, romantikkoja, jotka uskovat että kaikkien tehtävä ei aina ole vaan tehdä kaikkea sitä mistä ei huomautella ja vahdita. Jotkut saattaa katsos ajatella, että on sellaisiakin ihmisiä jotka suhteessa toimii toisen parhaaksi. Mutta kuten totesin, utopiaa varmaan.


    • trtrtrtr

      Niin, mikä ja kuka sinä olet? Sinun pitäisi itse tietää se ja t-o-i-m-i-a sen mukaisesti. Sanomattakin selvää, ettei parisuhdetta yksin ylläpidetä.

      "Sovitut asiat eivät pidä ja odotan milloin autossa, parkkipaikalla, kaupungilla ties missä hänen tuloaan tunteja "

      Että mitä? MIKSI, mikä ihme on se syy, joka panee sinut odottamaan tunteja? Edes tunnin? Minä odottaisin max 15 minuuttia, ellei miehestä kuulu. Minua ottaa kirjoituksessasi päähän miehesi toiminnan lisäksi oma toimintasi. Toimit todellakin tavalla, joka ruokkii miestä pitämään sinua itsestäänselvyytenä.

      • jätäse

        ^ Niinkin ikävältä kuin tuo varmasti aloittajasta tuntuu lukea, niin siinä on asiaa. Miehesi on niitä ihmisiä, jotka käyttäytyy noin koska voivat, se on hänen valintansa. Sinä teet oman valintasi odottaessasi ja sietäessäsi. Ainoa tapa sinulle selvitä tilanteesta on tehdä toisenlainen valinta, mutta se sinun on tehtävä itse.


    • terapiaanvaan

      Onko teidän suhde muuten hyvä? Jos siinä suhteessa on mitään pelastettavaa, niin pariterapiaan mars! Jos terapia ei tunnu edes vaihtoehdolta, se on sitten varmaan eron paikka.
      Tai ehkä tää olisi teille? http://www.mtv.fi/tv/ohjelmat/paluu-alttarille/lahde-mukaan-ohjelmaan/artikkeli/muistatko-viela-tunteen-kun-tapasit-puolisosi-hae-mukaan-uuteen-parisuhdeohjelmaan/6179422

      • eiainakorjaannu

        Joillakin ihmisillä on kumma käsitys siitä, että parisuhde on ollut täysin mätä, jos eroon on päädytty, ei se näin monestikaan ole ja sen vuoksi eroaminen monesti onkin melko vaikeaa niin jätetylle kuin jättäjälle. Asiat ei ole mustavalkoisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe