Akku asiaa !

Akkutohtori

Raatilaiset ovat varmaan hommanneet akkuja kuka mistäkin ?
Huomasin erään jutun, joka on erityisen tärkeä valittaessa akkuja .
Esim suuren suosion saaanut AGM MBAT AKKU on monesta paikkaa loppu , suuren tilaus määrän takia .
Sitten asiaan .....
Akkujen eroissa c100- c20
Akku 250ah c100 http://www.robomies.com/epages/robomies.sf/secad17c11db2/?ObjectPath=/Shops/2015080306/Products/31622
Akku 220ah c20 http://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/135/250-ah-mbat-agm-multipurpose-cml200

Eli akku purkaa itsensä c100 1Akulutuksella akku tyhjenee 100 tunnissa,
kun c20 1A kulutuksella akku tyhjenee 20 tunnissa.
Ottakaa tämä huomioon akkuja valittaessa .

71

13939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akkutohtori

      AGM Multipurpose akku on suunniteltu luotettavaksi ja turvalliseksi energiavarastoksi uusiutuvaa energiaa hyödyntävissä tuuli- ja aurinkosähköjärjestelmissä.
      12 Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5

      • Mitat: 513×276×242 (P x L x K)
      • Paino 61 kg
      • Takuu 12 kk
      MBAT AGM AKUT

      100% valumattomia, soveltuvat erityisesti sisäkäyttöön
      yli 400 lataussykliä 75% purkaussyvyydestä
      erittäin pitkä käyttöikä
      täysin huoltovapaa
      käytön luotettavuus ja turvallinen käsitellä

      AGM Multipurpose akkujen käyttökohteita:

      Asumis- ja majoitussovellukset

      Vapaa-ajan asunnot, asuntoautot ja -vaunut
      Kevyet teolliset sovellukset
      Aurinko- ja tuulivoimalat, pienet ja keskikokoiset teolliset aurinkosähköjärjestelmät
      Trukit, saksinostimet, pesulaitteet
      Tietoliikenne
      Langattomat hätäpuhelinjärjestelmät, UPS-varavoimajärjestelmät
      Valaistus
      Aurinkosähköllä toimivat katuvalot
      Vapaa-aika ja veneily
      Veneet, huvijahdit, golfkärryt, ruohonleikkurit
      Hyötyajoneuvot
      Sähköajoneuvot, linja-autot, taksit, ambulanssit

      • 2000a

        Tuo on varmaan juuri sama kuin puuilon agm mutta se ilmoittaa 220a c100 mutta entä näiden jänniteerot. Puuilo ilmoittaa että samoin voi ladata kuin normi nesteakkuja siis samoilla jännitteillä paitsi ei tietty loppukiehautusta kannata agm akulle tehdä. Tässä puuilon agm akussa on lepojännite noin 12,7-12,75v mutta monessa muussa agm akussa se on 12,9v esim victronin ja myös agm starttiakuissa,eli johtuisko tästä syystä se että monedsa pikku älylaturissa on suositus ladata agm akku lumihiutale asennossa vaiko sentähden että se ottaa pakkasessa huonosti virtaa vastaan. Moni ohje koitenkin on ladata agm akku varoen ettei jännite olisi liian suuri koska ei ole varaa haihduttaa nesteitä koska niitä ei paljon ole,eikä myös tarvi hapon kerrostuman tähden niitä kiehuttaa.


    • akuton

      Mistä maasta on mbat akut ?
      Onko muissa akuissa c luokitusta esim auton akuissa ja vapaa-ajan akuissa ?

      • 2000a

        Tuo akku voi olla monella nimellä myynnissä esim voima,megaligt ym..vapaaajan akuissa on juuri esim c20 tai c5 c100. Monet soveltuvat sekä startti että vapaaajan käyttöön silloin on myös lisäksi ilmoitettu starttivirta esim 100a akussa usein noin 700(EN) Tai cca


      • 2000a
        2000a kirjoitti:

        Tuo akku voi olla monella nimellä myynnissä esim voima,megaligt ym..vapaaajan akuissa on juuri esim c20 tai c5 c100. Monet soveltuvat sekä startti että vapaaajan käyttöön silloin on myös lisäksi ilmoitettu starttivirta esim 100a akussa usein noin 700(EN) Tai cca

        Ja vaikka olisi ilmoitettu starttivirta vapaa-ajan akkuun niin monesti ei suositella startti akuksi, eli varmaan aina kärsii suurista purkuvirroista eli varmaan riippuu vähän akkujen amp näärästä ja koneen koosta.jos jollain on 1000a niin kyllä niistä voi spuvirran ottaa auton käynnistykseen eikä ne siitä ole moksiskaan


    • Akkutohtori

      12 Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5
      Mistä sait puuilolle c100 ?

      • 2000a

        Akun päällä merkintä ml220c MonBat
        c100 220
        C10 190
        C5 175 61 kg paino ja päälli koko ja näkö sama.Myös silloin kuin ostin oli merkintä vieressä


    • Akkutohtori

      koskas ostit ?

      • 2000

        Syksyllä 2015. Olisko marraskuu. 249e/kpl oli silloin


      • 2000a
        2000 kirjoitti:

        Syksyllä 2015. Olisko marraskuu. 249e/kpl oli silloin

        Motonet ja puuilo ilmoittaa 518mm pituudeksi,jospa ne on eri tai sitten ei


    • Akkutohtori

      Ostitko monta silloin ?
      onko käytössä akkuvahti että jännite ei tipu liian alas ja jos on niin minkälainen ?

      • 2000a

        Pari kipaletta. Olen itse akkuvahti,seuraan talossani päivittäin


    • xczxdr

      Akkuvahti ja painonvartija, siinä oikeat laiskan ammatit.

    • Akkutohtori

      Seuraavaksi puuiloon tulee pienempiä agm akkuja ,
      SUOMEEN akut saapuvat tammikuussa eka erä muihin firmoihin ,
      joka paikassa akut loppu suuren kysynnän vuoksi !
      eli suomalaiset alkavat eleen agm akkujen varassa !
      Suosituimmat ovat 200-250AH AGM akut hintaluokassa 300-400e kpl

      • päretori

        >eli suomalaiset alkavat eleen agm akkujen varassa !

        Huoh... Se että n.0,02 PROMILLEA kansasta elää akkujen varassa kertoo lähinnä pienen vähemmistön sinänsä mielenkiintoisesta harrastuksesta eikä mistään muusta. Vähän sama kuin väittäisi suomalaisten saavan elantonsa pärekorien torikaupalla koska kourallinen porukasta siitä leipänsä saa (kaikki kunnia heille, tämä vain mittasuhde-esimerkkinä)


      • 2000a

        Nyt puuilossa oli tarrat c100 250a
        c20 220a. Äkkiseltään näytti samoilta kuin omani ja hinta 269e joka on ollut jo vuoden päivät


      • einiuho
        päretori kirjoitti:

        >eli suomalaiset alkavat eleen agm akkujen varassa !

        Huoh... Se että n.0,02 PROMILLEA kansasta elää akkujen varassa kertoo lähinnä pienen vähemmistön sinänsä mielenkiintoisesta harrastuksesta eikä mistään muusta. Vähän sama kuin väittäisi suomalaisten saavan elantonsa pärekorien torikaupalla koska kourallinen porukasta siitä leipänsä saa (kaikki kunnia heille, tämä vain mittasuhde-esimerkkinä)

        Oot niuho!


    • eisähköämökillä

      Kesämökki on yleinen paikka johon halutaan akkuja ja ylellisyyttä !
      Tammikuussa tulee AGM akut suomeen !

    • mahtavia-tuottoja

      Antero Rantanen elää ympärivuotisella aurinkopaneeleiden tuotolla ja tekemällä tänne Suomelle turhia aloituksia mistä tämäkin ketju on hyvä esimerkki

    • soriksdun

      Akkuekspertiltä ei kannata, sillä työn jälki on hulvatonta.

    • raatilainen

      Mistäs tiet ?

    • haluusaada

      Jokos tuontierät on saapunu suomen kamaralle ?

    • haluusaada

      EI ILMEISESTI !

    • agmakku

      Jokos agm mbat tuontierät on saapunu suomen kamaralle ?

    • tommi666

      Juuri eilen hain puuilosta 2 x noita Mbat AGM akkuja.
      Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5 Nämä tehot löytyvät akun päältä vaikkei niitä netissä näy. 259€/KPL ja kaksi viimeistä sain.

    • pommi666

      uskomaton suoritus ollut tommilta, ei ihme että tänne pitänyt uroteko ilmoittaa!

      • jommi666

        Ajatella, ja vielä kaksi viimeistä sai. Tähän ei joka poika pysty! Aplodit Tommille!!!


    • kamoong
    • agm-tommi

      Älä viitsi, juurihan Puuilosta on haettu AGM- akkuja

    • Akkupprofessori

      Kaikki jutussa mainitut akut tulevat Bulgariasta.
      Jobbarit teippailevat niitä miljoonalla eri merkeillä, tehtaan merkki on Megalight.
      Tehdas on erikoistunut kierrätyslyijyn käyttöön.
      Akuissa lyijynä käytetään halvinta kierrätyslyijyä jossa energiatiheys on huono.
      Vielä tuosta akun koosta: 518x274mm C100=195Ah tehdas valmistaa myös samaan koteloon C100=220Ah, olkaa tarkkana,ettei huijata. akun leveys 274mm todistaa sen että akussa käytetty lyijy on halvinta kierrätys lyijyä. Akuissa on myös normaalit auton akun navat. Kestävissä oikeissa paikalliskäyttöön tarkoitetuissa akuissa navat ovat kuparia, joko pultti suoraan akkuun taikka kunnollinen korva johon liitos 8mm pultilla,
      esim. Haze, Ritar, Powerxon muutamia nyt mainitakseni, akun leveys on noin 240mm.
      Jobbareilta loppuvat akut, ei isoilta maahantuojilta. Mainittuja parempia akkuja on ollut saatavilla ja myyty vuosia ja varmaan noin 10.000 kpl / vuosi.
      Isot valmistajat painavat tiedot akun kylkeen, niin että ei voi huijata kuluttajaa.
      Akkutohtorille (akkukauppiaalle) terveisiä että puhutaan asiaa tällä palstalla.

      • 2000a

        Nyt on siis kyseisen kokoiseen akkuun täällä ilmoitettu c100
        250, 220,195a. Mikä lie pitää omassani paikkansa jossa c100=220
        C20=185 ja oli megaligt tarroilla. Virta ainakin on riittänyt vielä ja latautuu hyvin,tosin rinnan kahden victronin akun kanssa ei toimi hyvin koska victronin akuissa on ainakin puoleen asti purettaessa 0,2v enempi.kevyesti purkamalla victron purkautuu n 20% ensin ennenkuin mbat tulee täysimääräisesti mukaan ja ladattaessa taas mbat on edellä ja ennen täysi eli eivät sovi edes rinnan kytkien hyvin yhteen.mbat sopii kyllä snajderin akkujen kanssa aika hyvin rinnan.


      • 2000a
        2000a kirjoitti:

        Nyt on siis kyseisen kokoiseen akkuun täällä ilmoitettu c100
        250, 220,195a. Mikä lie pitää omassani paikkansa jossa c100=220
        C20=185 ja oli megaligt tarroilla. Virta ainakin on riittänyt vielä ja latautuu hyvin,tosin rinnan kahden victronin akun kanssa ei toimi hyvin koska victronin akuissa on ainakin puoleen asti purettaessa 0,2v enempi.kevyesti purkamalla victron purkautuu n 20% ensin ennenkuin mbat tulee täysimääräisesti mukaan ja ladattaessa taas mbat on edellä ja ennen täysi eli eivät sovi edes rinnan kytkien hyvin yhteen.mbat sopii kyllä snajderin akkujen kanssa aika hyvin rinnan.

        C10 siis 185a eikä c20


    • solar-akku

      Ostin viikko sitten neljä Mbat- akkua, akun tarrojen liimaaja maahantuoja tai tukkuri mikälie väittää akun olevan 250Ah, C100.
      Akku on aivan ilmiselvästi ulkomuodoltaan ja mitoiltaan täsmälleen sama kuin MonBat Megalight ml220c.
      Monbat sivuilta löytyy Megalight akun datalehti, 190 Ah (C10), 220Ah (C100).
      Lähetin Mbat-tukkurille/maahantuojalle? kyselyn mutta mitään vastausta ei ole tullut.
      En ihmettele lainkaan!
      Täytyy varmaankin seuraavaksi punnita ostamani akku ja todeta painaako se edes noin 60,3 kg kuten ml220c, vai ainoastaan noin 56,7 kg kuten samaan koteloon tehty 165 Ah (C10), 195Ah C100) megalight akku.

      Minulla on tunne että joku huijaa!

      • Mökkinakertaja

        Huolestuttavaa... Itselle on tulossa samanlainen akkupaketti lähiaikoina. Pitäisiköhän vielä yrittää vaihtaa nuo akut PowerXoniin tai Victroniin vaikka euroja palaakin selvästi enemmän?

        Eikö ole mitään teknistä keinoa todentaa Mbatin todellista kapasiteettia?


    • solar-akku

      Juu. Kyllä sen voi todentaa mittaamalla.
      Lataa ensin monbat com- sivuilta akkujen datalehdet ja tutki latausarvot.
      Lataa akku täyteen, kuormita 10 tuntia 220 watin kuormalla (190Ah C10) tai 100 tuntia 25.5 watin (220 Ah C100).
      Jos kisua riittää loppuun asti, on akku samanlainen eli sama kuin megalight ML 220C.
      Euroopassa on näille vain yksi valmistaja!!
      Jos jaksaa 25.5 watin kuormalla vielä noin 15 tuntia lisää, niin on 250 Ah(C100).
      Luulisi jostain löytyvän myös näiden testi, siis jonkun riippumattoman suorittama.

      • Mökkinakertaja

        Että tuon testin voisi tehdä käytännössä niin pitäisi olla ne akut...

        Victronit tehdään Hollannissa, PowerXonit tulee Kiinasta. Mutta onhan nuo selkeästi kalliimpiakin, etenkin tuo Victron. Tosin jos haluaa halvan ja hyvän niin pitää ostaa molemmat ;=)


    • solar-akku

      Niinpä!

      Punnitsin akut. Painoivat karvan yli 60 kiloa kappale. Eli saman kuin Megalight ML 220C.

      Ja sitten vakava varoitus!

      Kun nostin yhtä näistä akuista, toinen kantokahvanaru IRTOSI ja akku rämähti yli puolen metrin korkeudesta maahan. Vielä en tiedä minkälaisia vammoja akulle tuli.

      Älkää luottako kantonaruihin, vaan laittakaa HETI uudet köydet olemassaoleviin reikiin.

      Tarkkailin kaikkia neljää akkua ja huomasin että ainakin kahdessa on ollut nykyisten numerosarjojen alla jokin muu numerosarja. Yhdessä on myös kannen sivussa jokin numerosarja, mutta päältä puuttuu toinen sarja napojen välistä.
      Niihin kaikkiin neljään on painettu kuumalla stanssilla sama sarja kanteen, ilmeisesti halutaan antaa se kuva että akut olisi valmistettu samana huhtikuun päivänä 2017. (:

      Olisi vaan pitänyt ensin hävittää allaolevat numerot paremmin.

      Olisi hauska tietää missä mennään, väärä kapasiteetti, uusia numeroita, irtoavia kahvoja.

      Huomenna aion ottaa kiinni maahantuojan ja kyselen vähän.

    • solar-akku

      No niin!

      CMA onkin nyt muuttanut sivuillaan tämän akun kapasiteettilukeman 250Ah:sta 220(C100)Ah:ksi.

      -Mikäli olet ostanut tällaisen "huijaus250Ah" Mbat-akun, niin vaadi rahat takaisin akusta ja aiheutetuista kuluista, ja ilmoita vaikka poliisille joutuneesi petoksen uhriksi.
      -Joku on tahallaan valmistanut ja liimaillut kyseiset 250Ah-tarrat akkuihin, varmaankin täysin tietoisena että akku on 220Ah(C100).
      -Niitä on varmaankin helpompi myydä jos asiakas olettaa saavansa 15% enemmän kapasiteettia kuin kilpailevassa akussa.
      - Puuilossa oli eilen myynnissä samoja akkuja, mutta nyt merkillä Megalight ja 220Ah(C100), samoin Kärkkäisellä.

    • solar-akku

      Tarkistin uudestaan CMA:n sivut.
      Tämän akun kohdalla lukeekin taulukossa lystikkäästi kohdassa DIN Ah(C20) 220, ja kohdassa A(En) (jossa siis pitäisi lukea max. ampeerimäärä esim 850), lukeekin 220Ah(C100).

      Pitää olla paljon erilaisia lukuja, määrä korvaa laadun....

      • Mökkinakertaja

        Että silleen ... ja artisti maksaa..

        Mutta miten muuten on nuo akut pelanneet? Ittelle tulee kuitenkin samanlaiset, hintaero parempiin akkuihin olisi ollut sen verran raju että laskeskelin noillakin pärjääväni sen viitisen vuotta mikä on niiden oletus elinkaari. Siinä vaiheessa akut on kehittyneet ties minkälaisiksi ja todennäköisesti myös halventuneet.

        Hintaero Victron akkuihin olisi ollut 1300 e ja Powerxoniinkin päälle 500 e plus ylimääräiset toimituskulut (mbatit tulee muun yhteydessä rahditta). No, 5 v päästä tai jo ennemmin? sen sitten näkee, oliko valinta viisas vai no.


    • solar-akku

      Enpäs ole vielä ehtinyt kokeilla ostamiani AGM-Mbatteja, mutta parin muun käyttäjän mielestä ovat käyttökelpoisia.
      Eräs myyjä kertoi muutaman akun jäätyneen ja turvonneen pilalle kun ne oli jätetty tyhjinä mökille talven yli.
      Kärkkäinen myy näitä juuri nyt hintaan 269€ ja kertoo oikean kapasiteetinkin.
      Mikäli ostat näitä, merkistä välittämättä, niin saat saman Monbat:in valmistaman alunperin Megalight akun kuitenkin.
      Lataa monbat com :ista Megalight ML 220C akun datalehti jossa lukee kaikki tarvittava tieto esim. latausjännitteistä ja virroista. Älä usko CMA:n omaan datalehteen, jossa mm. väitetään että akku on 250Ah/(C100)!

      • Mökkinakertaja

        Aiotko ottaa Mbatit käyttöön vai purkaa kaupan em. tuotteen tietojen epämääräisyyksiin vedoten?

        Itselle tulleet Mbatit oli myöskin pvm merkitty kuvaamallasi tavalla, viimeinen vuosiluvun numero oli selvästi uudelleen stanssattu ensin vanha pois polttamalla ja uusi numero (7) lyöty siihen päälle. Tai sitten tuo "7" stanssi on luokattoman huonolaatuinen ja tekee sottaa? Tätä en kyllä hevin usko vaan todennäköinen selitys on että nuo mpatit on ylivuotista rompetta jota on hieman "nuorennettu" jonkun edunsaajan (tod.näköisesti maahantuojan) toimesta. Jos näin on niin on harvinaisen tökeröä touhua, kuluttajia pidetään ihan pölvästeinä. Ehkä tuo meneekin monella läpi ja jää huomaamatta?

        No, oli miten oli, näyttäähän nuo kuitenkin ihan hyvin pelaavan ja virtaa pitävän, ainakin toistaiseksi... Jos sen 5 v pelaavat niin ovat hintansa väärtit kyllä. Olivat lähes täyteen ladattuja onneksi ettei olleet päässeet nollille menemään. Narutkaan ei katkenneet niitä nostellessa, tarkistin kyllä heti ettei käy kuin sinulle että tipahtaa.


    • solar-akku

      Aion ottaa omat käyttöön. Ja tutkin miten toimivat ja mikä on todellinen kapasiteetti.

      Ja katson sitten teenkö petoksesta rikosilmoituksen!

      Tuon "7" stanssin surkean jäljen huomasin minäkin ja epäilen täysin samaa kuin sinäkin!
      Ostamani akut ovat kahdesta eri sarjasta, kahdessa on naruille 4 reikää/pääty ja kahdessa ilmeisesti uudemmassa kaksi soikeaa reikää/pääty.

      Kaikissa neljässä on kanteen kuitenkin stanssattu sama n.s. päivämäärä, 04042017.
      Vanhemmissa?? kummassakin on napojen välissä kannessa numerosarja 170217230, uudemmissa? siinä kohdassa ei lue mitään.

      Uudemmissa on sensijaan kannen sivussa numerosarja, toisessa 220311471 138 ja toisessa 220311471 056. Siistejä numeroita, ilmeisesti tehtaalta peräisin.

      Täytyykin ottaa tehtaalta selvää milloin nämä on valmistettu.
      Ainoastaan näissä uudemmissa? lukee alakopan yläreunassa MAX ja MIN, ilmeisesti hapon määrää osoittamassa??

      Että sellaista näistä kuvitteellisista 250 Ah/C100 Mbat-AGM akuista.

    • solar-akku

      Niin vielä siitä "uudessa" akussa olevasta sähköstä..

      - Kun hain akut, puhuin ostopaikan varastoihmisen kanssa ja hän kertoi ladanneensa kaikki heillä varastossa olevat akut varmuuden vuoksi täyteen.

      Saattaa olla että olemme ostaneet nämä akut samasta paikasta...

    • Mökkinakertaja

      Vielä loppukaneettina tähän keskusteluun se että mbatit ei kovin häävejä akkuja taida kuitenkaan olla. Minulla viime talvi pilasi neljästä kaksi akkua vaikka olin syksyllä ne täyteen ladannut ja ottanut irti piuhat. Kovan "väsytys"taistelun ja todistelun jälkeen sain ne takuuseen onneksi. En ollut maahantuojan yhteydessä vaan myyjään.

      Epäilen noiden olleen vuosileimaltaan väärennettyjä ja ties miten vanhoja. Uusissa on erilaiset merkinnät jotka on selvästikin tehty jo tehtaalla. Akut nyt "enää" 220 Ah.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Seal
        Tuossa olen itse pitänut.
        Eiköhän riitä 14.4v noihin akkuihin kunhan päivän aikana ehtii muutaman tunnin tuossa olla.

        2000a


      • Anonyymi

        Onko kokemusta täteen ladatun akun tyhjentämisestä nesteistä ja hapottamisesta keväällä uudestaan.


    • Anonyymi

      jotku sanoo(netis) et ei lataudu agm akku täyteen 14,4V mut pitää laittaa seal ja toivoo ettei jäädy tai muuta, neste on matos eikä voi lisätä, jos ei poraa reikää

      tarviiko siitä loppukiehautuksesta välittää, vai onko se enempi akkulatureis eikä aurinkopaneelisäätimis

      toki vois käyttää omia arvoja, koska kait suljettu AGM akku eroaa korkillisesta nesteakusta

      5v käyttöaika tavoite, edelliset kesti 6v ja sitä ennen 8v

      • Anonyymi

        Tuo puuilon agm lepojännite on 12.7V niinkuin moni perus nesteakkukin ja 14.4v riittää lämpötila korjaus. Agm ei kiehuteta vaan loppulataus maltillisesti. Victronin agm suositus 14.7V lataus.
        Näissä pitäää huomioida käyttö. Syklisessä käytössä ei haittaa muutaman tunnin lataus 14.7v mutta jos jää viikoiksi ilman käyttöä ja akut täynnä niin 14.7v on mielestäni liiaksi..

        2000a


    • Anonyymi

      Kannattaisi laittaa kuormaa ennen dildot, niin vahvin purkautuu ensin...

    • Anonyymi

      Paras akku aurinkopaneelien jatkeeksi on putkilevyakku.

      • Anonyymi

        Olipa jäsy kommentti. Onneksi kommentoija oli perustellut näkemyksensä niin, ettei selittelyille jää sijaa. Paljon paremmin perusteltu kuin 2000a:n kommentit. Nyt varmaan aloituskyttääjä havahtuu ja tekee tiettäväksi, että tämä oli väärin kun nousi vanha ketju ylös ja sitä kommentoidaan. Vai mitä varsinaissuomen aloituskyttääjä.

        Alpertus Einestainestain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa jäsy kommentti. Onneksi kommentoija oli perustellut näkemyksensä niin, ettei selittelyille jää sijaa. Paljon paremmin perusteltu kuin 2000a:n kommentit. Nyt varmaan aloituskyttääjä havahtuu ja tekee tiettäväksi, että tämä oli väärin kun nousi vanha ketju ylös ja sitä kommentoidaan. Vai mitä varsinaissuomen aloituskyttääjä.

        Alpertus Einestainestain

        valitse putkilevyakku jossa 1200sykliä


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa jäsy kommentti. Onneksi kommentoija oli perustellut näkemyksensä niin, ettei selittelyille jää sijaa. Paljon paremmin perusteltu kuin 2000a:n kommentit. Nyt varmaan aloituskyttääjä havahtuu ja tekee tiettäväksi, että tämä oli väärin kun nousi vanha ketju ylös ja sitä kommentoidaan. Vai mitä varsinaissuomen aloituskyttääjä.

        Alpertus Einestainestain

        Itse päädyin putkilevyakkuihin.

        Tässä vähän mainosta

        Putkilevyakustot
        Huippuluokan eurooppalaiset syväpurkauskäyttöön tehdyt, vähäisen huollontarpeen avoimet putkilevyakut ovat kestävin valinta aurinkosähköjärjestelmiin ja ajovoimakäyttöön.

        Nämä akut päihittävät kestävyydessään kaikki muut lyijyakkutyypit niin perusakuista suljettuihin syväpurkuakkuihin (AGM, AGM Deep cycle, Geeli). Arvioitu käyttöikä 15 vuotta. Putkilevyakustot ovat mm. syväpurettavia AGM -akustoja vielä 4 kertaa vahvempia, siksi olemme keskittyneet enemmän niiden kuin Deep cycle AGM- akkujen myyntiin.

        Jos haluat huipputason kestävän akuston tai harkitset isomman invertterin tai invetteri/laturin hankintaa valitse edullinen putkilevyakustomme, hintaero muihin akustoihin tulee kyllä takaisin käyttövuosissa. Etenkin 230V- ja hybridijärjestelmien akustoihin olisi hyvä sijoittaa perusakustoja enemmän.

        https://www.aurinkopaneelit.info/akut/putkilevyakut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse päädyin putkilevyakkuihin.

        Tässä vähän mainosta

        Putkilevyakustot
        Huippuluokan eurooppalaiset syväpurkauskäyttöön tehdyt, vähäisen huollontarpeen avoimet putkilevyakut ovat kestävin valinta aurinkosähköjärjestelmiin ja ajovoimakäyttöön.

        Nämä akut päihittävät kestävyydessään kaikki muut lyijyakkutyypit niin perusakuista suljettuihin syväpurkuakkuihin (AGM, AGM Deep cycle, Geeli). Arvioitu käyttöikä 15 vuotta. Putkilevyakustot ovat mm. syväpurettavia AGM -akustoja vielä 4 kertaa vahvempia, siksi olemme keskittyneet enemmän niiden kuin Deep cycle AGM- akkujen myyntiin.

        Jos haluat huipputason kestävän akuston tai harkitset isomman invertterin tai invetteri/laturin hankintaa valitse edullinen putkilevyakustomme, hintaero muihin akustoihin tulee kyllä takaisin käyttövuosissa. Etenkin 230V- ja hybridijärjestelmien akustoihin olisi hyvä sijoittaa perusakustoja enemmän.

        https://www.aurinkopaneelit.info/akut/putkilevyakut

        Tulee järjettömän kalliiksi ostaa 48v järjestelmään akkuja !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee järjettömän kalliiksi ostaa 48v järjestelmään akkuja !

        Halvemmalla pääsee suomessa kun hommaa paljon aurinkopaneleita , niin on virtaa pienessä akustossa aina ja lisä virta johdetaan lämmöksi !
        Tässä on säädin siihen
        Morningstar tristar-60A

        https://www.aurinkopaneeleja.fi/tristar-60.html


    • Anonyymi

      Tekeeköhän tällä mitään? https://www.puuilo.fi/Energie-vapaa-ajan-akku-220Ah-CML Vai kannattaako hommata joku saman hintaluokan agm-akku?

      • Anonyymi

        Melko suuret lupaukset kuitenkin jos kestää 1600 sykliä 50% purkauksella ja noinkin edullinen. Tuosta saa yli 2000Kwh pelkästään akun kautta kiertämällä, eli suunnilleen akun hinnan.
        Muutama vuosi sitten luin jostain että halvimmillaankin akkusähkö on kolminkertainen verkkosähköön verrattuna pelkästään akun hinnan osalta. Eikä sitä kaikkea sähköä akun kautta ajeta. Tiedä sitten pitääkö valmistajan lupaukset.

        2000a


    • Anonyymi

      Akut kannattaa hankkia akkualan ammattilaiselta esim. Akkupojat Oy. Laatuakkuja kohtuuhinnalla ja hyvä palvelu.
      Kokemusta 15 vuoden ajalta.

      • Anonyymi

        Ostakaa kunnon akkuja. Rolsseja esimerkiksi. Ei huolta huomisesta sen jälkeen.
        Akusto se tärkein asia on off grid mökeissä ja vastaavissa paikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostakaa kunnon akkuja. Rolsseja esimerkiksi. Ei huolta huomisesta sen jälkeen.
        Akusto se tärkein asia on off grid mökeissä ja vastaavissa paikoissa.

        Tulee järjettömän kalliiksi ostaa 48v järjestelmään akkuja !
        Kellä on varaa ostaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee järjettömän kalliiksi ostaa 48v järjestelmään akkuja !
        Kellä on varaa ostaa ?

        Tarvitsisin 12kpl akkuja 200-250ah !
        Mistä saan halvalla ?


    • Anonyymi

      Liian vanha ketju, mutta mielestäni jonkun olisi pitänyt oikaista aloituksen tekstiä jo kauan sitten...

      "Eli akku purkaa itsensä c100 1Akulutuksella akku tyhjenee 100 tunnissa,
      kun c20 1A kulutuksella akku tyhjenee 20 tunnissa.
      Ottakaa tämä huomioon akkuja valittaessa ."

      Jos tuon oikein ymmärrän, mitä tuossa koitetaan sanoa. Niin siinä väitetään, että C100 tarkoittaa sataa tuntia 1A virralla ja C20 tarkoittaa kahtakymmentä tuntia samaisella 1A virralla.

      Eikös tuo nyt ole aivan absurdi väite. Jos akun kuvauksessa sanotaan vaikkapa 220Ah C100 ja 180Ah C20. Miten sama akku voi tyhjentyä 1A virralla 100h ja 20h aikana yhtä aikaa?

      Käsittääkseni esim. tuo 220Ah C100 tarkoittaa sitä, että akusta saadaan 220Ah pihalle jos sitä puretaan 2,2A virralla. Jolloin akku siis kestää sen 100h. 180Ah C20 taas puolestaan tarkoittaa sitä, että jos akkua puretaan 9A virralla, akku kestää 20h.
      Eli 220Ah / 100h = 2,2A tai 180Ah / 20h = 9A
      Energiaa noilla arvoilla akuista saa pihalle siis 12V x 220Ah = 2.64kWh ja 12V x 180Ah = 2,16kWh.

      Toisin sanoen, harva vähänkään monipuolisemman aurinkojärjestelmän kulutusteho on 12V x 2,2A = 26,4W, jolla siis päästäisiin siihen 100h purku aikaan. Laittamalla noita vaikkapa 5kpl rinnan, saa kulutus olla jo 11A x 12A = 132W. Tai jos 20h purkuaika riittää, niin 45A x 12V = 540W.
      48V järjestelmässä pätee samat virrat. Eli jos on vain yksi neljän sarja, niin 2,2A voi olla virta jos halutaan 100h purkuaika. Tosin teho on nelinkertainen 12V järjestelmään verrattuna.
      Jos 48V järjestelmään laittaa sen 5 kierrosta akkuja, niin silloin esim. 20h purkuajalla alkaa jo pyörittämään kohtuudella vaikka mitä. 48V x 45A = 2160W eli 2,16kW.
      Energiaahan jokainen akku sisälsi 20h purkuajalla 2,16kWh ja koska akkuja on 20kpl, niin tuohan tuntuisi pitävän paikkansa (4 sarjassa ja 5 sarjaa rinnan).

      • Anonyymi

        Niin, piti jatkaa vielä asiasta sen verran, että jos akusta otetaan isoja virtoja pitkään ja välillä käydään tyhjänä sekä välillä ladataaan reilusti, akku kuluu nopeasti.

        Eli jos järjestelmäsi huippuvirrat akusta on rajuja, kannattaa akkujen rinnankytkentää suosia jotta kuorma per akku on mahdollisimman pieni. Toki johdotus ja liitokset pitää tehdä oikein ja huolella.
        Esimekkinä. Akku 100Ah C20. Toisin sanoen akkua saa purkaa 5A virralla ja tuolloin saavutetaan 20h purkuaika. Akun luvataan kestävän tuo. Jos tarvittava virta on 50A, tarvitaan vähintään akkuja kymmenen rinnan, jotta yksittäisen akun kuormaksi saadaan se max. 5A.
        Jos kuorma akustolle voidaan rajoittaa tuohon max. 50A, niin akustonhan pitäisi olla luvatun pitkäikäinen. Samalla varmistetaan, että täyden akuston purkuaika on maksimikuormalla tuon 20h. Toisaalta jos akustoa ei ole pakko kuormittaa maksimikuormalla, akusto kestää pidempään, sekä kulusta, että aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, piti jatkaa vielä asiasta sen verran, että jos akusta otetaan isoja virtoja pitkään ja välillä käydään tyhjänä sekä välillä ladataaan reilusti, akku kuluu nopeasti.

        Eli jos järjestelmäsi huippuvirrat akusta on rajuja, kannattaa akkujen rinnankytkentää suosia jotta kuorma per akku on mahdollisimman pieni. Toki johdotus ja liitokset pitää tehdä oikein ja huolella.
        Esimekkinä. Akku 100Ah C20. Toisin sanoen akkua saa purkaa 5A virralla ja tuolloin saavutetaan 20h purkuaika. Akun luvataan kestävän tuo. Jos tarvittava virta on 50A, tarvitaan vähintään akkuja kymmenen rinnan, jotta yksittäisen akun kuormaksi saadaan se max. 5A.
        Jos kuorma akustolle voidaan rajoittaa tuohon max. 50A, niin akustonhan pitäisi olla luvatun pitkäikäinen. Samalla varmistetaan, että täyden akuston purkuaika on maksimikuormalla tuon 20h. Toisaalta jos akustoa ei ole pakko kuormittaa maksimikuormalla, akusto kestää pidempään, sekä kulusta, että aikaa.

        Tuo c20 ei tarkoita 100ah akussa sitä etteikö sais yli 5A virtaa ottaa vaan akkujännite laskee tuolla kuormalla tietyn rajan alle 20h kuluttua. Samaan akkuun usein ilnmoitetaan c10 tai c20 tai c100.
        Yleensä 10% suositellaan max kuormaksi kapasiteetista eli 100ah akusta 10A virtaa. Tietty kestoikään vaikuttaa suuri virtamäärä mutta laadukkaat akut kyllä kestää. Itsellä ollut monen moista aina voiman kelvottomista akuista alkaen victronin laatu akkuihin jotka tosiaan kestää. Ostin joskus 2016 pari noin 5vuotiasta victronia 220ah ja vielä ovat kohtuu kunnossa. Ovat mullakin saaneet varmaan 10-40% purkauksia yli 1000kpl, kun taas nuo voimat ovat 2v jälkeen finis ja akkunesteet ruskeita. Kesäisin on menty ok- talossa lähes aurinkovoimalla. Mitään järkeä ei hommassa ole kun skku kulut on sen mitä sähkössä säästää.


    • Anonyymi

      Niin, lyijyakusta kuten 100 Ah voit hyödyntää noin 50 % eli 50 Ah. Jos napajännite laskee liian alan akusta voi tulla käyttökelvoton, vähintäänkin käyttöikä (latauskerrat) laskee. Käyttöikä parhaissa ehkä 8-10 vuotta. Halvoissa esim. Biltema 3-5 vuotta (?).

      Lifepo4 akuissa saa käytännössä koko ilmoitetun kapasiteetin ulos (Ah) mutta suositellaan 80% käyttöaluetta. Näissä akuissa voi hyvin luvata ajallista käyttöikää noin 20 vuotta. Näissä akuissa puute on ettei voi ladata alle 0 astetta celcius. Mökkikäytössä huomioitava. BMS kylläkin estää latauksen liian kylmässä, kuten jotkut MPPT/invertteritkin . Omani MPPSolar 5 kW ainakin hoitaa asian.

      • Anonyymi

        Tesla suosittelee pitämään LFP akkujen latauksen 100% päivittäisessä käytössä.

        Lithium Iron Phosphate Batteries

        Some vehicles are equipped with a Lithium Iron Phosphate (LFP) Battery. To determine if your vehicle has a LFP Battery, open the charging screen on your touchscreen and then touch Set Limit, or open the charging screen in your mobile app and drag the slider.

        If the image of the Battery displays "50%" and "100%" then your vehicle is equipped with a LFP Battery.
        If the image of the Battery displays "Daily" and "Trip" then your vehicle is NOT equipped with a LFP Battery. Disregard this section.

        If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model 3 has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.


    • Anonyymi

      Katseli kerran yhden saaren järjestelmää ja se oli rakennettu 6V korkillisilla akuilla.

    • Anonyymi

      Onnex muut tietää

      EPEVER MPPT Charge Controller 30A, Max PV 100V 12V/390W, 24V/780W, Negative Grounded, LCD Display Work for Lead-Acid Sealed /Gel(AGM)/Flooded and Lithium Battery Charging(MPPT 30A)

      I suggest you use the GEL settings, and if possible with the user mode, alter the boost voltage to 14.6 or 14.7 volts. Most AGM perform better at higher voltages.

      Enkkuu ei tääl moni ossaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe