Akku asiaa !

Raatilaiset ovat varmaan hommanneet akkuja kuka mistäkin ?
Huomasin erään jutun, joka on erityisen tärkeä valittaessa akkuja .
Esim suuren suosion saaanut AGM MBAT AKKU on monesta paikkaa loppu , suuren tilaus määrän takia .
Sitten asiaan .....
Akkujen eroissa c100- c20
Akku 250ah c100 http://www.robomies.com/epages/robomies.sf/secad17c11db2/?ObjectPath=/Shops/2015080306/Products/31622
Akku 220ah c20 http://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/135/250-ah-mbat-agm-multipurpose-cml200

Eli akku purkaa itsensä c100 1Akulutuksella akku tyhjenee 100 tunnissa,
kun c20 1A kulutuksella akku tyhjenee 20 tunnissa.
Ottakaa tämä huomioon akkuja valittaessa .
Ilmianna
Jaa

41 Vastausta


AGM Multipurpose akku on suunniteltu luotettavaksi ja turvalliseksi energiavarastoksi uusiutuvaa energiaa hyödyntävissä tuuli- ja aurinkosähköjärjestelmissä.
12 Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5

• Mitat: 513×276×242 (P x L x K)
• Paino 61 kg
• Takuu 12 kk
MBAT AGM AKUT

100% valumattomia, soveltuvat erityisesti sisäkäyttöön
yli 400 lataussykliä 75% purkaussyvyydestä
erittäin pitkä käyttöikä
täysin huoltovapaa
käytön luotettavuus ja turvallinen käsitellä

AGM Multipurpose akkujen käyttökohteita:

Asumis- ja majoitussovellukset

Vapaa-ajan asunnot, asuntoautot ja -vaunut
Kevyet teolliset sovellukset
Aurinko- ja tuulivoimalat, pienet ja keskikokoiset teolliset aurinkosähköjärjestelmät
Trukit, saksinostimet, pesulaitteet
Tietoliikenne
Langattomat hätäpuhelinjärjestelmät, UPS-varavoimajärjestelmät
Valaistus
Aurinkosähköllä toimivat katuvalot
Vapaa-aika ja veneily
Veneet, huvijahdit, golfkärryt, ruohonleikkurit
Hyötyajoneuvot
Sähköajoneuvot, linja-autot, taksit, ambulanssit
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuo on varmaan juuri sama kuin puuilon agm mutta se ilmoittaa 220a c100 mutta entä näiden jänniteerot. Puuilo ilmoittaa että samoin voi ladata kuin normi nesteakkuja siis samoilla jännitteillä paitsi ei tietty loppukiehautusta kannata agm akulle tehdä. Tässä puuilon agm akussa on lepojännite noin 12,7-12,75v mutta monessa muussa agm akussa se on 12,9v esim victronin ja myös agm starttiakuissa,eli johtuisko tästä syystä se että monedsa pikku älylaturissa on suositus ladata agm akku lumihiutale asennossa vaiko sentähden että se ottaa pakkasessa huonosti virtaa vastaan. Moni ohje koitenkin on ladata agm akku varoen ettei jännite olisi liian suuri koska ei ole varaa haihduttaa nesteitä koska niitä ei paljon ole,eikä myös tarvi hapon kerrostuman tähden niitä kiehuttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mistä maasta on mbat akut ?
Onko muissa akuissa c luokitusta esim auton akuissa ja vapaa-ajan akuissa ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tuo akku voi olla monella nimellä myynnissä esim voima,megaligt ym..vapaaajan akuissa on juuri esim c20 tai c5 c100. Monet soveltuvat sekä startti että vapaaajan käyttöön silloin on myös lisäksi ilmoitettu starttivirta esim 100a akussa usein noin 700(EN) Tai cca
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2000a kirjoitti:
Tuo akku voi olla monella nimellä myynnissä esim voima,megaligt ym..vapaaajan akuissa on juuri esim c20 tai c5 c100. Monet soveltuvat sekä startti että vapaaajan käyttöön silloin on myös lisäksi ilmoitettu starttivirta esim 100a akussa usein noin 700(EN) Tai cca
Ja vaikka olisi ilmoitettu starttivirta vapaa-ajan akkuun niin monesti ei suositella startti akuksi, eli varmaan aina kärsii suurista purkuvirroista eli varmaan riippuu vähän akkujen amp näärästä ja koneen koosta.jos jollain on 1000a niin kyllä niistä voi spuvirran ottaa auton käynnistykseen eikä ne siitä ole moksiskaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
12 Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5
Mistä sait puuilolle c100 ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Akun päällä merkintä ml220c MonBat
c100 220
C10 190
C5 175 61 kg paino ja päälli koko ja näkö sama.Myös silloin kuin ostin oli merkintä vieressä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
koskas ostit ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Syksyllä 2015. Olisko marraskuu. 249e/kpl oli silloin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2000 kirjoitti:
Syksyllä 2015. Olisko marraskuu. 249e/kpl oli silloin
Motonet ja puuilo ilmoittaa 518mm pituudeksi,jospa ne on eri tai sitten ei
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ostitko monta silloin ?
onko käytössä akkuvahti että jännite ei tipu liian alas ja jos on niin minkälainen ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pari kipaletta. Olen itse akkuvahti,seuraan talossani päivittäin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Akkuvahti ja painonvartija, siinä oikeat laiskan ammatit.
Ilmianna
Jaa
Seuraavaksi puuiloon tulee pienempiä agm akkuja ,
SUOMEEN akut saapuvat tammikuussa eka erä +muihin firmoihin ,
joka paikassa akut loppu suuren kysynnän vuoksi !
eli suomalaiset alkavat eleen agm akkujen varassa !
Suosituimmat ovat 200-250AH AGM akut hintaluokassa 300-400e kpl
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
>eli suomalaiset alkavat eleen agm akkujen varassa !

Huoh... Se että n.0,02 PROMILLEA kansasta elää akkujen varassa kertoo lähinnä pienen vähemmistön sinänsä mielenkiintoisesta harrastuksesta eikä mistään muusta. Vähän sama kuin väittäisi suomalaisten saavan elantonsa pärekorien torikaupalla koska kourallinen porukasta siitä leipänsä saa (kaikki kunnia heille, tämä vain mittasuhde-esimerkkinä)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nyt puuilossa oli tarrat c100 250a
c20 220a. Äkkiseltään näytti samoilta kuin omani ja hinta 269e joka on ollut jo vuoden päivät
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kesämökki on yleinen paikka johon halutaan akkuja ja ylellisyyttä !
Tammikuussa tulee AGM akut suomeen !
Ilmianna
Jaa
Antero Rantanen elää ympärivuotisella aurinkopaneeleiden tuotolla ja tekemällä tänne Suomelle turhia aloituksia mistä tämäkin ketju on hyvä esimerkki
Ilmianna
Jaa
Akkuekspertiltä ei kannata, sillä työn jälki on hulvatonta.
Ilmianna
Jaa
Mistäs tiet ?
Ilmianna
Jaa
Jokos tuontierät on saapunu suomen kamaralle ?
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
EI ILMEISESTI !
Ilmianna
Jaa
Jokos agm mbat tuontierät on saapunu suomen kamaralle ?
Ilmianna
Jaa
Juuri eilen hain puuilosta 2 x noita Mbat AGM akkuja.
Volt / 250Ah/C100, 220Ah/C20. 185Ah/C5 Nämä tehot löytyvät akun päältä vaikkei niitä netissä näy. 259€/KPL ja kaksi viimeistä sain.
Ilmianna
Jaa
uskomaton suoritus ollut tommilta, ei ihme että tänne pitänyt uroteko ilmoittaa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ajatella, ja vielä kaksi viimeistä sai. Tähän ei joka poika pysty! Aplodit Tommille!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei haloo !
Puuilossa ei ole muita kun auton käynnistys akkuja !
eivät sovi aurinkopaneelijärjestelmään !

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10000831
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Älä viitsi, juurihan Puuilosta on haettu AGM- akkuja
Ilmianna
Jaa
Kaikki jutussa mainitut akut tulevat Bulgariasta.
Jobbarit teippailevat niitä miljoonalla eri merkeillä, tehtaan merkki on Megalight.
Tehdas on erikoistunut kierrätyslyijyn käyttöön.
Akuissa lyijynä käytetään halvinta kierrätyslyijyä jossa energiatiheys on huono.
Vielä tuosta akun koosta: 518x274mm C100=195Ah tehdas valmistaa myös samaan koteloon C100=220Ah, olkaa tarkkana,ettei huijata. akun leveys 274mm todistaa sen että akussa käytetty lyijy on halvinta kierrätys lyijyä. Akuissa on myös normaalit auton akun navat. Kestävissä oikeissa paikalliskäyttöön tarkoitetuissa akuissa navat ovat kuparia, joko pultti suoraan akkuun taikka kunnollinen korva johon liitos 8mm pultilla,
esim. Haze, Ritar, Powerxon muutamia nyt mainitakseni, akun leveys on noin 240mm.
Jobbareilta loppuvat akut, ei isoilta maahantuojilta. Mainittuja parempia akkuja on ollut saatavilla ja myyty vuosia ja varmaan noin 10.000 kpl / vuosi.
Isot valmistajat painavat tiedot akun kylkeen, niin että ei voi huijata kuluttajaa.
Akkutohtorille (akkukauppiaalle) terveisiä että puhutaan asiaa tällä palstalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Nyt on siis kyseisen kokoiseen akkuun täällä ilmoitettu c100
250, 220,195a. Mikä lie pitää omassani paikkansa jossa c100=220
C20=185 ja oli megaligt tarroilla. Virta ainakin on riittänyt vielä ja latautuu hyvin,tosin rinnan kahden victronin akun kanssa ei toimi hyvin koska victronin akuissa on ainakin puoleen asti purettaessa 0,2v enempi.kevyesti purkamalla victron purkautuu n 20% ensin ennenkuin mbat tulee täysimääräisesti mukaan ja ladattaessa taas mbat on edellä ja ennen täysi eli eivät sovi edes rinnan kytkien hyvin yhteen.mbat sopii kyllä snajderin akkujen kanssa aika hyvin rinnan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2000a kirjoitti:
Nyt on siis kyseisen kokoiseen akkuun täällä ilmoitettu c100
250, 220,195a. Mikä lie pitää omassani paikkansa jossa c100=220
C20=185 ja oli megaligt tarroilla. Virta ainakin on riittänyt vielä ja latautuu hyvin,tosin rinnan kahden victronin akun kanssa ei toimi hyvin koska victronin akuissa on ainakin puoleen asti purettaessa 0,2v enempi.kevyesti purkamalla victron purkautuu n 20% ensin ennenkuin mbat tulee täysimääräisesti mukaan ja ladattaessa taas mbat on edellä ja ennen täysi eli eivät sovi edes rinnan kytkien hyvin yhteen.mbat sopii kyllä snajderin akkujen kanssa aika hyvin rinnan.
C10 siis 185a eikä c20
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ostin viikko sitten neljä Mbat- akkua, akun tarrojen liimaaja maahantuoja tai tukkuri mikälie väittää akun olevan 250Ah, C100.
Akku on aivan ilmiselvästi ulkomuodoltaan ja mitoiltaan täsmälleen sama kuin MonBat Megalight ml220c.
Monbat sivuilta löytyy Megalight akun datalehti, 190 Ah (C10), 220Ah (C100).
Lähetin Mbat-tukkurille/maahantuojalle? kyselyn mutta mitään vastausta ei ole tullut.
En ihmettele lainkaan!
Täytyy varmaankin seuraavaksi punnita ostamani akku ja todeta painaako se edes noin 60,3 kg kuten ml220c, vai ainoastaan noin 56,7 kg kuten samaan koteloon tehty 165 Ah (C10), 195Ah C100) megalight akku.

Minulla on tunne että joku huijaa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Huolestuttavaa... Itselle on tulossa samanlainen akkupaketti lähiaikoina. Pitäisiköhän vielä yrittää vaihtaa nuo akut PowerXoniin tai Victroniin vaikka euroja palaakin selvästi enemmän?

Eikö ole mitään teknistä keinoa todentaa Mbatin todellista kapasiteettia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Juu. Kyllä sen voi todentaa mittaamalla.
Lataa ensin monbat com- sivuilta akkujen datalehdet ja tutki latausarvot.
Lataa akku täyteen, kuormita 10 tuntia 220 watin kuormalla (190Ah C10) tai 100 tuntia 25.5 watin (220 Ah C100).
Jos kisua riittää loppuun asti, on akku samanlainen eli sama kuin megalight ML 220C.
Euroopassa on näille vain yksi valmistaja!!
Jos jaksaa 25.5 watin kuormalla vielä noin 15 tuntia lisää, niin on 250 Ah(C100).
Luulisi jostain löytyvän myös näiden testi, siis jonkun riippumattoman suorittama.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Että tuon testin voisi tehdä käytännössä niin pitäisi olla ne akut...

Victronit tehdään Hollannissa, PowerXonit tulee Kiinasta. Mutta onhan nuo selkeästi kalliimpiakin, etenkin tuo Victron. Tosin jos haluaa halvan ja hyvän niin pitää ostaa molemmat ;=)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niinpä!

Punnitsin akut. Painoivat karvan yli 60 kiloa kappale. Eli saman kuin Megalight ML 220C.

Ja sitten vakava varoitus!

Kun nostin yhtä näistä akuista, toinen kantokahvanaru IRTOSI ja akku rämähti yli puolen metrin korkeudesta maahan. Vielä en tiedä minkälaisia vammoja akulle tuli.

Älkää luottako kantonaruihin, vaan laittakaa HETI uudet köydet olemassaoleviin reikiin.

Tarkkailin kaikkia neljää akkua ja huomasin että ainakin kahdessa on ollut nykyisten numerosarjojen alla jokin muu numerosarja. Yhdessä on myös kannen sivussa jokin numerosarja, mutta päältä puuttuu toinen sarja napojen välistä.
Niihin kaikkiin neljään on painettu kuumalla stanssilla sama sarja kanteen, ilmeisesti halutaan antaa se kuva että akut olisi valmistettu samana huhtikuun päivänä 2017. (:

Olisi vaan pitänyt ensin hävittää allaolevat numerot paremmin.

Olisi hauska tietää missä mennään, väärä kapasiteetti, uusia numeroita, irtoavia kahvoja.

Huomenna aion ottaa kiinni maahantuojan ja kyselen vähän.
Ilmianna
Jaa
No niin!

CMA onkin nyt muuttanut sivuillaan tämän akun kapasiteettilukeman 250Ah:sta 220(C100)Ah:ksi.

-Mikäli olet ostanut tällaisen "huijaus250Ah" Mbat-akun, niin vaadi rahat takaisin akusta ja aiheutetuista kuluista, ja ilmoita vaikka poliisille joutuneesi petoksen uhriksi.
-Joku on tahallaan valmistanut ja liimaillut kyseiset 250Ah-tarrat akkuihin, varmaankin täysin tietoisena että akku on 220Ah(C100).
-Niitä on varmaankin helpompi myydä jos asiakas olettaa saavansa 15% enemmän kapasiteettia kuin kilpailevassa akussa.
- Puuilossa oli eilen myynnissä samoja akkuja, mutta nyt merkillä Megalight ja 220Ah(C100), samoin Kärkkäisellä.
Ilmianna
Jaa
Tarkistin uudestaan CMA:n sivut.
Tämän akun kohdalla lukeekin taulukossa lystikkäästi kohdassa DIN Ah(C20) 220, ja kohdassa A(En) (jossa siis pitäisi lukea max. ampeerimäärä esim 850), lukeekin 220Ah(C100).

Pitää olla paljon erilaisia lukuja, määrä korvaa laadun....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Että silleen ... ja artisti maksaa..

Mutta miten muuten on nuo akut pelanneet? Ittelle tulee kuitenkin samanlaiset, hintaero parempiin akkuihin olisi ollut sen verran raju että laskeskelin noillakin pärjääväni sen viitisen vuotta mikä on niiden oletus elinkaari. Siinä vaiheessa akut on kehittyneet ties minkälaisiksi ja todennäköisesti myös halventuneet.

Hintaero Victron akkuihin olisi ollut 1300 e ja Powerxoniinkin päälle 500 e plus ylimääräiset toimituskulut (mbatit tulee muun yhteydessä rahditta). No, 5 v päästä tai jo ennemmin? sen sitten näkee, oliko valinta viisas vai no.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Enpäs ole vielä ehtinyt kokeilla ostamiani AGM-Mbatteja, mutta parin muun käyttäjän mielestä ovat käyttökelpoisia.
Eräs myyjä kertoi muutaman akun jäätyneen ja turvonneen pilalle kun ne oli jätetty tyhjinä mökille talven yli.
Kärkkäinen myy näitä juuri nyt hintaan 269€ ja kertoo oikean kapasiteetinkin.
Mikäli ostat näitä, merkistä välittämättä, niin saat saman Monbat:in valmistaman alunperin Megalight akun kuitenkin.
Lataa monbat com :ista Megalight ML 220C akun datalehti jossa lukee kaikki tarvittava tieto esim. latausjännitteistä ja virroista. Älä usko CMA:n omaan datalehteen, jossa mm. väitetään että akku on 250Ah/(C100)!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Uusi
Aiotko ottaa Mbatit käyttöön vai purkaa kaupan em. tuotteen tietojen epämääräisyyksiin vedoten?

Itselle tulleet Mbatit oli myöskin pvm merkitty kuvaamallasi tavalla, viimeinen vuosiluvun numero oli selvästi uudelleen stanssattu ensin vanha pois polttamalla ja uusi numero (7) lyöty siihen päälle. Tai sitten tuo "7" stanssi on luokattoman huonolaatuinen ja tekee sottaa? Tätä en kyllä hevin usko vaan todennäköinen selitys on että nuo mpatit on ylivuotista rompetta jota on hieman "nuorennettu" jonkun edunsaajan (tod.näköisesti maahantuojan) toimesta. Jos näin on niin on harvinaisen tökeröä touhua, kuluttajia pidetään ihan pölvästeinä. Ehkä tuo meneekin monella läpi ja jää huomaamatta?

No, oli miten oli, näyttäähän nuo kuitenkin ihan hyvin pelaavan ja virtaa pitävän, ainakin toistaiseksi... Jos sen 5 v pelaavat niin ovat hintansa väärtit kyllä. Olivat lähes täyteen ladattuja onneksi ettei olleet päässeet nollille menemään. Narutkaan ei katkenneet niitä nostellessa, tarkistin kyllä heti ettei käy kuin sinulle että tipahtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Akku asiaa !

Raatilaiset ovat varmaan hommanneet akkuja kuka mistäkin ?
Huomasin erään jutun, joka on erityisen tärkeä valittaessa akkuja .
Esim suuren suosion saaanut AGM MBAT AKKU on monesta paikkaa loppu , suuren tilaus määrän takia .
Sitten asiaan .....
Akkujen eroissa c100- c20
Akku 250ah c100 http://www.robomies.com/epages/robomies.sf/secad17c11db2/?ObjectPath=/Shops/2015080306/Products/31622
Akku 220ah c20 http://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/135/250-ah-mbat-agm-multipurpose-cml200

Eli akku purkaa itsensä c100 1Akulutuksella akku tyhjenee 100 tunnissa,
kun c20 1A kulutuksella akku tyhjenee 20 tunnissa.
Ottakaa tämä huomioon akkuja valittaessa .

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta