Suzukin maahantuojan ajattelutapa?

Vitara1.6kuski

Täällä on paljon keskusteltu Vitaran ja muidenkin Suzukien myyntiluvuista ja todettu, että Vitara on menestynyt hyvin Suomen myynnillään.
Maahantuojan tarkoitushan on käsittääkseni tehdä bisnestä ja tulosta ja sitä tulostahan syntyy suoraan vain ja ainoastaan siintä kuinka paljon heidän tuomiaan autoja myydään.
Nyt varsinaiseen ihmettelyn aiheeseen, eli miksi hemmetissä Jimny on vuodesta toiseen maahantuontilistalla, vaikkei sitä viime vuonnakaan juuri kukaan ostanut, muistaakseni 6 kpl meni. Taasen mitenkähän olisi esim etuveto diesel Vitara ja S cross, mahtaisiko niitä kuitenkin mennä enemmän, kuin tuo 6 kpl? Toki myös nelivetoisena dieselinä olisi haluttu peli. Kurkatkaapa Ruotsin maahantuojan sivuille, niin sieltä löytyy Vitara ja S cross etuvetoisena ja Dieselinä ja yllätys ei liene suuri, että Ruotsissa viimevuonna myydyissä Suzukeissa oli 67%:ssa etuveto ja diesel kone.
Jos bisneksen teko kiinnostaisi, niin kannattaisi hiukan miettiä tuota maahantuotavien autojen kohdalla noita myynti valtteja. Vitaran kilpailijat, esim Nissan ja Opel myyvät Suomessa ylivoimaisesti eniten etuveto dieseliä, niin mitenköhän vastaava Vitara kävisi kaupaksi? Uskon, että menisi, kuin häkä ja maahantuoja saisi tulosta.
Tänä on minun mielipide ja voi olla, etten ymmärrä bisneksestä tuon taivaallista.

79

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giilbert

      Joo, suomessa ei tartte nelivetoa välttämättä, nuo dieseletuvedot menis varmaan siksikin kaupaksi koska niillä taittaa mukavasti ja edullisesti pitkää matkaa, tarvitsematta nelivetoa maantiellä. Vain pienellä osalla suomalaisista on joku mökki jossain 10 km päässä pikkutietä pitkin.

      • OnNiitäPaljon

      • GV-09
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        http://www.stat.fi/til/rakke/2015/rakke_2015_2016-05-26_kat_001_fi.html

        "Suomessa oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 kaikkiaan 501 600 kesämökkiä. "

        Mökkejä on tuo 501 tuhatta, mutta niistä vain alle promilleen tarvitsee nelivetoautoa sinne pääsemiseen, näin uskoisin. Minun mökille on mentävä veneellä ja etelän talvi on harvoin sellainen, että autolla menisin. Jaksaa jäällä tuon 800 metriä kävelläkin, jos siellä haluaa talvella käydä.
        Tuohon aloitukseen, niin eihän tuo nyt passaa, että autoja menisi paljon kaupaksi, siinähän joutuisi kaikenlaista muutakin tekemään toimistolla, kun lukea iltasanomia ja käydä lounaalla, ei ei sellainen passa. Työn pitää olla mukavan leppoisaa.
        Mulla on Grand Vitara Suzuki ja rehellisyyden nimiin en tiedä miksi sen ostin, sillä en todellakaan tarvii nelivetoa. 5 vuotta kuitenkin tuolla poltettu tajuton määrä bensaa?


      • OnNiitäPaljon

        "Mökkejä on tuo 501 tuhatta, mutta niistä vain alle promilleen tarvitsee nelivetoautoa sinne pääsemiseen, näin uskoisin"

        Se promille tekee sitten noin viisituhatta eli markkinarakoa riittää niin Dusterille kuin Vitaralle ja muille nelivetoisille.

        Mitä tulee Dusteriin niin uskoisin että sen hankkineet ovat liikkeellä nimen omaan olemassa olevan nelivedon ja vetokyvyn tarpeista lähtöin olevilla syillä. Diesel neliveto erittäin pienellä ykkösvaihteella; kuin köyhän miehen alennusvaihde; ja jossain määrin lukittavissa oleva neliveto ja hyvät testitulokset niin ajettavuudesta kuin vetokyvystä tekevät siitä suorituskyky vs. hinta näkökulmasta tavattoman mielenkiintoisen paketin. Harva edullinen ja kevyehkö pikkuauto kun hoitaa 1.500kg venetraileri-veneyhdistelmän kuiville järvestä.

        http://www.daciaduster.org/dacia-duster-the-best-4x4-for-towing-caravans-in-the-uk/

        "Dacia Duster the best 4×4 for towing caravans in the UK"


      • GV-09
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        "Mökkejä on tuo 501 tuhatta, mutta niistä vain alle promilleen tarvitsee nelivetoautoa sinne pääsemiseen, näin uskoisin"

        Se promille tekee sitten noin viisituhatta eli markkinarakoa riittää niin Dusterille kuin Vitaralle ja muille nelivetoisille.

        Mitä tulee Dusteriin niin uskoisin että sen hankkineet ovat liikkeellä nimen omaan olemassa olevan nelivedon ja vetokyvyn tarpeista lähtöin olevilla syillä. Diesel neliveto erittäin pienellä ykkösvaihteella; kuin köyhän miehen alennusvaihde; ja jossain määrin lukittavissa oleva neliveto ja hyvät testitulokset niin ajettavuudesta kuin vetokyvystä tekevät siitä suorituskyky vs. hinta näkökulmasta tavattoman mielenkiintoisen paketin. Harva edullinen ja kevyehkö pikkuauto kun hoitaa 1.500kg venetraileri-veneyhdistelmän kuiville järvestä.

        http://www.daciaduster.org/dacia-duster-the-best-4x4-for-towing-caravans-in-the-uk/

        "Dacia Duster the best 4×4 for towing caravans in the UK"

        Jospa pysyisit aiheessa, eli Suzukin Suomeen tuotavista malleista. Dusterille löytyy toinen keskustelu suzuki palstalla ja on sille ihan omansakin.
        Veikkaan, että nelivetoisia Suzukeja myytäisiin yhtä paljon vaikka olisi etuvetoisiakin tarjolla. Diesel etuveto, kun alkaisi myymään kunnolla, niin kyllä nelivetoistenkin suosio kasvaisi samalla. Molemmille vetotavoille, kun on käyttäjiä.


      • OnNiitäPaljon
        GV-09 kirjoitti:

        Jospa pysyisit aiheessa, eli Suzukin Suomeen tuotavista malleista. Dusterille löytyy toinen keskustelu suzuki palstalla ja on sille ihan omansakin.
        Veikkaan, että nelivetoisia Suzukeja myytäisiin yhtä paljon vaikka olisi etuvetoisiakin tarjolla. Diesel etuveto, kun alkaisi myymään kunnolla, niin kyllä nelivetoistenkin suosio kasvaisi samalla. Molemmille vetotavoille, kun on käyttäjiä.

        https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/Onko-dieselilla-tulevaisuutta/

        "Laurikko ei usko, että diesel menettää lopullisesti asemaansa. Pienissä autoissa niin voi käydä, koska niissä hintapaineet ovat kovemmat kuin muissa."

        Pikkudieselit eivät edusta tulevaisuutta ja jo nykyinen käyttövoimaveron erotus Dusterin/Vitaran kokoluokassa n. 300€ on aikamoinen kuoletettava vuoden mittaan polttoainekuluilla mitattuna.

        Tuolta voi tsekata
        http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

        Lisäksi: http://yle.fi/uutiset/3-9190494

        "Pienten dieselautojen valmistukselle pian stoppi – käytettyjen hinta jää arvoitukseksi

        "Autoalalla uskotaan yhä vahvemmin, että pienet dieselautot ovat tulossa elinkaarensa päähän. Osa malleista saattaa poistua jo lähivuosina"

        Tässä valossa maahantuojan päätös pitäytyä bensiinimoottorisissa malleissa ei ole ihan ilman pohjaa.


      • jepujeehh

        Tuo on varmaan totta, mutta etuveto ei ole tiensä päässä. Kyllähän vielä Vitaran kokoluokassa diesel myy hyvin. Monelle diesel malli ei ole taloudellisesti järkevin ja itsekkin ajan dieselillä vuodessa n 27 tuh, mutta se ala vääntö 356 newtonia tekee ajamisesta niin mukavaa, että maksan tuon vero eroituksen mieliisti.


      • satujakuulee
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/Onko-dieselilla-tulevaisuutta/

        "Laurikko ei usko, että diesel menettää lopullisesti asemaansa. Pienissä autoissa niin voi käydä, koska niissä hintapaineet ovat kovemmat kuin muissa."

        Pikkudieselit eivät edusta tulevaisuutta ja jo nykyinen käyttövoimaveron erotus Dusterin/Vitaran kokoluokassa n. 300€ on aikamoinen kuoletettava vuoden mittaan polttoainekuluilla mitattuna.

        Tuolta voi tsekata
        http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

        Lisäksi: http://yle.fi/uutiset/3-9190494

        "Pienten dieselautojen valmistukselle pian stoppi – käytettyjen hinta jää arvoitukseksi

        "Autoalalla uskotaan yhä vahvemmin, että pienet dieselautot ovat tulossa elinkaarensa päähän. Osa malleista saattaa poistua jo lähivuosina"

        Tässä valossa maahantuojan päätös pitäytyä bensiinimoottorisissa malleissa ei ole ihan ilman pohjaa.

        ""Autoalalla uskotaan yhä vahvemmin, että pienet dieselautot ovat tulossa elinkaarensa päähän. Osa malleista saattaa poistua jo lähivuosina"

        "Pienten dieselautojen valmistukselle pian stoppi – käytettyjen hinta jää arvoitukseksi"

        Eli Suzukin nuhainen ja laiska maahantuoja olisi noin kaukaaviisas? Suzuki valmistaa ja markkinoi diesel autoja ympäri maailmaa ja esim Pohjoismaista Ruotsi, Norja ja Tanska sekä Viro myyvät valtaosan Suzukeista dieseleinä. Mutta suomalainen maahantuoja ajattelee pidemmälle ja vihreästi sekä lopulta auton ostajan parhaaksi jättämällä Dieselit pois ja siinä samalla etuvetoiset vaikkakin niitä myymällä firman tuotto ja kate kasvaisivat takuu varmasti ja roimasti. Sama nuhainen maahantuoja tuo Huyndaita myös, mutta kas kummaa, myöskin dieseleinä ja niitä menee kaupaksi suomessakin enemmän, kuin bensamalleja. On se kuma juttu?


      • OnNiitäPaljon

        "On se kuma juttu? "

        Mielestäni ei ole niinkään kumma juttu sillä jos jo nyt on nähtävissä tai edes pelättävissä dieselien matalasuhdanne niin olisihan maahantuojalta käsin kosketeltavaa tyhmyyttä nyt melkein jälkijunassa aloittaa maahantuonti. Se kun tarkoittaisi myös dieselpuolen kunnossapito-organisaation luomista, ennusteen mukaan supistuvalle myynnille. Se tuskin olisi taloudellisesti kovin kannattavaa ja tilannehan on aivan toinen jo maahantuotaviin merkkeihin nähden.


      • Kari_Railio
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        "On se kuma juttu? "

        Mielestäni ei ole niinkään kumma juttu sillä jos jo nyt on nähtävissä tai edes pelättävissä dieselien matalasuhdanne niin olisihan maahantuojalta käsin kosketeltavaa tyhmyyttä nyt melkein jälkijunassa aloittaa maahantuonti. Se kun tarkoittaisi myös dieselpuolen kunnossapito-organisaation luomista, ennusteen mukaan supistuvalle myynnille. Se tuskin olisi taloudellisesti kovin kannattavaa ja tilannehan on aivan toinen jo maahantuotaviin merkkeihin nähden.

        sama maahantuoja tuo huyndaita ja suzukia. suzukia tuotiin dieselinä suomeen paljon ennen huyndain dieseleitä ja vielä vuonna 2014 sai S Crossiakin dieselinä, joten kunnossapito- organisaatio on olemassa. saksa, ruotsi ja ranska ovat autoilun edeltäkävijöitä verraten suomeen ja siellä vitara ja s cross myy hyvin dieselinä, enemmän, kuin bensakoneella. ihme. että euroopan autoilun mahtimaat pyörittävät diesel kunnossapito- organisaatiota? näin autonasentaja voin sanoa, että jos kyseessä on nykyaikainen autokorjaamo, jossa ei ole diesel puolta, niin sen diesel puolen perustamiseen menee erittäin vähän rahaa, sisältäen mittauslaitteisto ja henkilöstön koulutus. tosin tämän päivän autonasentajalla on myös diesel tietämys. väitän kiven kovaan, että suomessa ei ole ainoatakaan suzukin maahantuojan valtuuttamaa huoltokorjaamoa, jossa ei ole diesel organisaatiota. jos epäilet, niin pirauta johonkin korjaamoon ja tarjoa vaikka 2014 mallista diesel s crossia tai 2014 mallista diesel grand vitaraa huoltoon, niin takuulla onnistuu.
        onko etuvetokin supistuvaa tekniikkaa, kun sitä ei suomeen tuoda vai puuttuuko etuveto puolen kunnossapito-organisaatio korjaamoilta?

        etuvedon ja dieseleiden poissa olo maahantuonnista on asia, jota ainakaan bisneksestä jotain tajuava ei ymmärrä. en jaksa uskoa maahantuojan työmäärän lisääntymosen pelkoonkaan, koska tuovat muitakin merkkejä ja niitä ostetaan paljon enemmän, kuin suzukia.


      • OnNiitäPaljon
        Kari_Railio kirjoitti:

        sama maahantuoja tuo huyndaita ja suzukia. suzukia tuotiin dieselinä suomeen paljon ennen huyndain dieseleitä ja vielä vuonna 2014 sai S Crossiakin dieselinä, joten kunnossapito- organisaatio on olemassa. saksa, ruotsi ja ranska ovat autoilun edeltäkävijöitä verraten suomeen ja siellä vitara ja s cross myy hyvin dieselinä, enemmän, kuin bensakoneella. ihme. että euroopan autoilun mahtimaat pyörittävät diesel kunnossapito- organisaatiota? näin autonasentaja voin sanoa, että jos kyseessä on nykyaikainen autokorjaamo, jossa ei ole diesel puolta, niin sen diesel puolen perustamiseen menee erittäin vähän rahaa, sisältäen mittauslaitteisto ja henkilöstön koulutus. tosin tämän päivän autonasentajalla on myös diesel tietämys. väitän kiven kovaan, että suomessa ei ole ainoatakaan suzukin maahantuojan valtuuttamaa huoltokorjaamoa, jossa ei ole diesel organisaatiota. jos epäilet, niin pirauta johonkin korjaamoon ja tarjoa vaikka 2014 mallista diesel s crossia tai 2014 mallista diesel grand vitaraa huoltoon, niin takuulla onnistuu.
        onko etuvetokin supistuvaa tekniikkaa, kun sitä ei suomeen tuoda vai puuttuuko etuveto puolen kunnossapito-organisaatio korjaamoilta?

        etuvedon ja dieseleiden poissa olo maahantuonnista on asia, jota ainakaan bisneksestä jotain tajuava ei ymmärrä. en jaksa uskoa maahantuojan työmäärän lisääntymosen pelkoonkaan, koska tuovat muitakin merkkejä ja niitä ostetaan paljon enemmän, kuin suzukia.

        Edelleen, jos ennuste minkä hyvänsä asian myynnin osalta lähitulevaisuudessa on laskeva, kuten tässä dieselmoottorimallien, niin siihen bisnekseen ei kannata ruveta ja sen ymmärtämiseen ei tarvita loppututkintoa Hankkenilta. Ja mikä olisi vaikka Vitaran myynntiennuste etuvetoisena tai vaikka etuvetoisena dieselautona? Se kun näyttää olevan lukuisilla vakiintuneilla merkeillä tiukasti kilpailtu alue joten myyntimääristä ei olisi mitään takeita?

        Ja taisipa tulla hiukan kynsille Suzuki SX4 S-Cross:n kanssa:

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000659788.html

        "Täysin uusi Suzuki SX4 S-Cross tavoittelee Suomessa nelivetojen myyntikuninkuutta."

        Ja et sitten osannut edes arvata mikä lie syynä maahantuojan ratkaisulle Vitaran osalta, muu kuin maahantuojan tyhmyys?

        "niin sen diesel puolen perustamiseen menee erittäin vähän rahaa"

        Kunnossapito-organisaatio pitää sisällään tietääkseni myös varaosat ainakin jossain laajuudessa ja edelleen, jos ja kun diesel-ennuste on laskeva niin olisipa hyvin lyhytnäköistä sen varaan lähteä investointeja perustamaan, edes niitä hyvin pieniä.


      • Kari_Railio
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        Edelleen, jos ennuste minkä hyvänsä asian myynnin osalta lähitulevaisuudessa on laskeva, kuten tässä dieselmoottorimallien, niin siihen bisnekseen ei kannata ruveta ja sen ymmärtämiseen ei tarvita loppututkintoa Hankkenilta. Ja mikä olisi vaikka Vitaran myynntiennuste etuvetoisena tai vaikka etuvetoisena dieselautona? Se kun näyttää olevan lukuisilla vakiintuneilla merkeillä tiukasti kilpailtu alue joten myyntimääristä ei olisi mitään takeita?

        Ja taisipa tulla hiukan kynsille Suzuki SX4 S-Cross:n kanssa:

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000659788.html

        "Täysin uusi Suzuki SX4 S-Cross tavoittelee Suomessa nelivetojen myyntikuninkuutta."

        Ja et sitten osannut edes arvata mikä lie syynä maahantuojan ratkaisulle Vitaran osalta, muu kuin maahantuojan tyhmyys?

        "niin sen diesel puolen perustamiseen menee erittäin vähän rahaa"

        Kunnossapito-organisaatio pitää sisällään tietääkseni myös varaosat ainakin jossain laajuudessa ja edelleen, jos ja kun diesel-ennuste on laskeva niin olisipa hyvin lyhytnäköistä sen varaan lähteä investointeja perustamaan, edes niitä hyvin pieniä.

        "Ja taisipa tulla hiukan kynsille Suzuki SX4 S-Cross:n kanssa"
        Tarkoitat varmaan maahantuojan saaneen kynsille?

        Millähän tapaa tuli kynsille? Kun s cross tuli markkinoille 2013, sitä todella tuli myös etuvetona ja dieselinä. Dieselinä sitä sai vuoden ajan ja kaikista suomessa ostetuista s crosseista tuon 12 kuukauden aikana dieseleiden osuus oli 41%. Kunnossapito- organisaatio oli myös perustettu jo s cross dieseleille. Sitten diesel poistui mallistosta ja jokainen voi arvata, miten myyntilukujen kävi, eli ne putoivat reilusti. S cross on todella huonosti myyty auto 2014 syksyn jälkeen. Kuinkahan kauan s cross viellä tavoittelee myyntikuninkuutta, heh heh ja vielä kerran heh.

        "Kunnossapito-organisaatio pitää sisällään tietääkseni myös varaosat ainakin jossain laajuudessa ja edelleen, jos ja kun diesel-ennuste on laskeva niin olisipa hyvin lyhytnäköistä sen varaan lähteä investointeja perustamaan, edes niitä hyvin pieniä"

        Kolmannen kerran, s crossilla on dieseleiden kunnossapito-organisaatio jo olemassa ja tuo varaosapointti lähinnä naurattaa suzukin osalta, kun ei edes bensamalleihin löydy maasta, kuin öljyn putsareita ja pyyhkijän sulkia. Suzukien varaosista 92% tilataan suomenrajojen takaa ja ikävä kyllä me suzukistit tiedämme myös varaosien toimitus ajat. Väitän 100% varmuudella, että vitaran diesel puolen otto huoltoliikkeihin maksaisi itsensä todella nopeasti takaisin, reilusti lisääntyvien huollettavien takia, joka johtuisi taas myynnin kaksin jopa kolminkertaisen kasvun johdosta dieseleiden ja etuvetoisten Vitaroiden ollessa myyntilistoilla.

        " Ja mikä olisi vaikka Vitaran myynntiennuste etuvetoisena tai vaikka etuvetoisena dieselautona? Se kun näyttää olevan lukuisilla vakiintuneilla merkeillä tiukasti kilpailtu alue joten myyntimääristä ei olisi mitään takeita"

        Juuri tiukasti kilpailtuun alueeseen Vitaran kaltainen laadukas uutuus uppoaisi, kuin lusikka puuroon. Millään merkeillä ei ole myyntimääristä takeita ilman kokeilua ja riskinottoa. Kun tuon verran menee bensa nelikkona, niin niitä menisi monin verroin diesel etuvetona. Jos ei menisi, olisi suzuki todellinen poikkeus.


      • OnNiitäPaljon
        Kari_Railio kirjoitti:

        "Ja taisipa tulla hiukan kynsille Suzuki SX4 S-Cross:n kanssa"
        Tarkoitat varmaan maahantuojan saaneen kynsille?

        Millähän tapaa tuli kynsille? Kun s cross tuli markkinoille 2013, sitä todella tuli myös etuvetona ja dieselinä. Dieselinä sitä sai vuoden ajan ja kaikista suomessa ostetuista s crosseista tuon 12 kuukauden aikana dieseleiden osuus oli 41%. Kunnossapito- organisaatio oli myös perustettu jo s cross dieseleille. Sitten diesel poistui mallistosta ja jokainen voi arvata, miten myyntilukujen kävi, eli ne putoivat reilusti. S cross on todella huonosti myyty auto 2014 syksyn jälkeen. Kuinkahan kauan s cross viellä tavoittelee myyntikuninkuutta, heh heh ja vielä kerran heh.

        "Kunnossapito-organisaatio pitää sisällään tietääkseni myös varaosat ainakin jossain laajuudessa ja edelleen, jos ja kun diesel-ennuste on laskeva niin olisipa hyvin lyhytnäköistä sen varaan lähteä investointeja perustamaan, edes niitä hyvin pieniä"

        Kolmannen kerran, s crossilla on dieseleiden kunnossapito-organisaatio jo olemassa ja tuo varaosapointti lähinnä naurattaa suzukin osalta, kun ei edes bensamalleihin löydy maasta, kuin öljyn putsareita ja pyyhkijän sulkia. Suzukien varaosista 92% tilataan suomenrajojen takaa ja ikävä kyllä me suzukistit tiedämme myös varaosien toimitus ajat. Väitän 100% varmuudella, että vitaran diesel puolen otto huoltoliikkeihin maksaisi itsensä todella nopeasti takaisin, reilusti lisääntyvien huollettavien takia, joka johtuisi taas myynnin kaksin jopa kolminkertaisen kasvun johdosta dieseleiden ja etuvetoisten Vitaroiden ollessa myyntilistoilla.

        " Ja mikä olisi vaikka Vitaran myynntiennuste etuvetoisena tai vaikka etuvetoisena dieselautona? Se kun näyttää olevan lukuisilla vakiintuneilla merkeillä tiukasti kilpailtu alue joten myyntimääristä ei olisi mitään takeita"

        Juuri tiukasti kilpailtuun alueeseen Vitaran kaltainen laadukas uutuus uppoaisi, kuin lusikka puuroon. Millään merkeillä ei ole myyntimääristä takeita ilman kokeilua ja riskinottoa. Kun tuon verran menee bensa nelikkona, niin niitä menisi monin verroin diesel etuvetona. Jos ei menisi, olisi suzuki todellinen poikkeus.

        http://fortune.com/2016/09/06/renault-diesel-engines/

        "Renault expects diesel engines to disappear from most of its European cars, company sources told Reuters"

        "By 2020, Renault now predicts that the toughening of Euro 6 emissions rules will push diesel out of cars in the next 'B'-segment size category, including its Clio subcompact, as well as some 'C' models such as the Megane hatchback, the sources said."

        "By 2020, Renault now predicts that the toughening of Euro 6 emissions rules will push diesel out of cars in the next 'B'-segment size category, "


        "Sales of private diesel passenger cars have been slipping for nearly four years. The last time private diesel passenger car sales registered positive monthly growth was September 2012" (Australia)
        -Eli dieselien myyntiosuus oli nousussa viimeksi vuonna 2012 Australiassa

        Näitä dieselmoottorisille pikkuautoille madonlukuja antavia artikkeleja löytää vaikka kuinka paljon ja ennusteet nopealle lopulle tulevat tavattoman nopealla aikataululla. Vastaavasti dieselien valoisaan tulevaisuuteen uskovia löytyy ainoastaan joltain dieselteknologian hypetyspalstalta...

        Kyllä, dieselmottoristen pikkuautojen kello käy kohti keskiyötä ja samalla vaikuttaa sille että Suzukin maahantuojan päätös olla ottamatta dieselmoottorista Vitaraa Suomen markkinoille on ollut hyvinkin kaukaa viisas päätös; olkoon lopullinen syy mikä hyvänsä. Muualla maailmassa dieselmallien hinnat jälleenmyyjillä ovat jo romahtamassa:

        "Car buyers dumping diesel cars for petrol models"

        "Huge turnaround as buyers now favour petrol cars after mass migration to diesel power in previous decade"

        "UK car buyers are turning their backs on diesel-powered cars in favour of petrol models"

        https://translate.google.fi/


      • Etuvetoscross
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        http://fortune.com/2016/09/06/renault-diesel-engines/

        "Renault expects diesel engines to disappear from most of its European cars, company sources told Reuters"

        "By 2020, Renault now predicts that the toughening of Euro 6 emissions rules will push diesel out of cars in the next 'B'-segment size category, including its Clio subcompact, as well as some 'C' models such as the Megane hatchback, the sources said."

        "By 2020, Renault now predicts that the toughening of Euro 6 emissions rules will push diesel out of cars in the next 'B'-segment size category, "


        "Sales of private diesel passenger cars have been slipping for nearly four years. The last time private diesel passenger car sales registered positive monthly growth was September 2012" (Australia)
        -Eli dieselien myyntiosuus oli nousussa viimeksi vuonna 2012 Australiassa

        Näitä dieselmoottorisille pikkuautoille madonlukuja antavia artikkeleja löytää vaikka kuinka paljon ja ennusteet nopealle lopulle tulevat tavattoman nopealla aikataululla. Vastaavasti dieselien valoisaan tulevaisuuteen uskovia löytyy ainoastaan joltain dieselteknologian hypetyspalstalta...

        Kyllä, dieselmottoristen pikkuautojen kello käy kohti keskiyötä ja samalla vaikuttaa sille että Suzukin maahantuojan päätös olla ottamatta dieselmoottorista Vitaraa Suomen markkinoille on ollut hyvinkin kaukaa viisas päätös; olkoon lopullinen syy mikä hyvänsä. Muualla maailmassa dieselmallien hinnat jälleenmyyjillä ovat jo romahtamassa:

        "Car buyers dumping diesel cars for petrol models"

        "Huge turnaround as buyers now favour petrol cars after mass migration to diesel power in previous decade"

        "UK car buyers are turning their backs on diesel-powered cars in favour of petrol models"

        https://translate.google.fi/

        Jos he ymmärtäisivät bisnestä, niin dieseleitä menisi hyvin kaupaksi. Tunteet kannattaa pitää pois jos bisnes kukoistaa.
        Miten herra V.ltara sitten selittää maahantuojan päätöstä luopua etuvetoisista malleista?? Onko nekin loppumassa muiltakin merkeitä? Nyt kun ei voi kunnossapito-organisaatiotakaan pointata tässä??? Etuvetoiset citymaasturit vaan myy liki kymmenkertaisen määrän nelikoihin nähden suomessa. Onko edelleen tässäkin maahantuoja kaukaaviisas?


      • OnNiitäPaljon

        "...niin dieseleitä menisi hyvin kaupaksi"

        Diesel on tämän hetken ennustusten valossa jo tällä vuosikymmenellä pikkuautoissa väistyvää moottoritekniikkaa ja trendi on jo muualla maailmassa nähtävissä:


        "Laurikko ei usko, että diesel menettää lopullisesti asemaansa. Pienissä autoissa niin voi käydä, koska niissä hintapaineet ovat kovemmat kuin muissa."

        http://www.just-auto.com/analysis/diesel-share-of-european-car-market-falling_id171598.aspx

        "Diesel share of European car market falling"

        "Data released by LMC Automotive shows that the diesel share of the West European car market is continuing to decline this year."

        Kuten ehkä huomasit niin argumentoin pääasiassa dieselmoottori vs. bensiini ja sillä saralla dieselin alamäki on maailmanlaajuisesti kiistatonta. Samalla maahantuojan päätös pitäytyä satsaamasta ehtooseen menevästä tekniikasta on enemmän kuin ymmärrettävä mielestäni.


      • Kari_Railio
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        "...niin dieseleitä menisi hyvin kaupaksi"

        Diesel on tämän hetken ennustusten valossa jo tällä vuosikymmenellä pikkuautoissa väistyvää moottoritekniikkaa ja trendi on jo muualla maailmassa nähtävissä:


        "Laurikko ei usko, että diesel menettää lopullisesti asemaansa. Pienissä autoissa niin voi käydä, koska niissä hintapaineet ovat kovemmat kuin muissa."

        http://www.just-auto.com/analysis/diesel-share-of-european-car-market-falling_id171598.aspx

        "Diesel share of European car market falling"

        "Data released by LMC Automotive shows that the diesel share of the West European car market is continuing to decline this year."

        Kuten ehkä huomasit niin argumentoin pääasiassa dieselmoottori vs. bensiini ja sillä saralla dieselin alamäki on maailmanlaajuisesti kiistatonta. Samalla maahantuojan päätös pitäytyä satsaamasta ehtooseen menevästä tekniikasta on enemmän kuin ymmärrettävä mielestäni.

        Eli Suzukin maahantuojan täytyy olla todella aikaansa edellä oleva, koska yksilkään toinen suomessa toimiva maahantuoja ei ole tiputtanut dieseleitä listoiltaan, jos vain sellainen on saatavilla.
        Kova on fiktio tulevaisuudesta myös etuvedon poiston osalta suomessa.

        "Diesel on tämän hetken ennustusten valossa jo tällä vuosikymmenellä pikkuautoissa väistyvää moottoritekniikkaa ja trendi on jo muualla maailmassa nähtävissä"

        Suomessa maahantuoja on sitten huomattavasti viisaanpi, kuin Suzukin valmistaja, joka uskoo dieseliin ja valmistaa sekä kauppaa niitä hyvällä menestyksellä. Sama Ruotsi, Tanska ja Saksa ovat samalla linjalla Suzukin valmistajan kanssa.

        Kuten ehkä huomasit niin argumentoin pääasiassa Suzukin Suomen maahantuojan erittäin omituista päätöstä olla myymättä automalleja, joilla on kova volyymi maassamme.


    • skdlfjkljfsdkl

      Muualla varmaan on jo uusi Balenokin myynnissä mutta ei suomessa. Täällä on vaan tuo ikivanha viftti nelikkona tarjolla. Itse en ainakaan tarvitse enkä edes halua nelivetoa B-segmentin autoon. Vajaat vuosi sitten olin ostamassa B-segmentin uutta autoa ja valitsin Kia Rion. Suzukia ei tarvinnut edes harkita.

      • OnNiitäPaljon

        "Itse en ainakaan tarvitse enkä edes halua nelivetoa"

        Siinä onkin asian ydin lausuttuna eli autotarpeet ovat tavattoman yksilöllisiä. Kun itsellä oli valintaperusteena on neliveto varustettuna momentinmuunnin-automaattivaihteistolla ja oman budjetti huomioiden niin vaihtoehtojen määrä tippuukin varsin pieneksi.

        http://www.kia.com/fi/mallisto/rio/?gclid=CKuA5_nGtNECFRItGQodFNQC3w

        Kia: "1,4-litraiseen bensiinimoottoriin voi valita 6-vaihteisen käsikäyttöisen vaihteiston tai mukavan 4-nopeuksisen automaattivaihteisto"


    • Toyotaman_

      Minä hankkisin mielelläni Suzukin, jos niitä saisi etuvetoisena. Laatu peli tietääkseni.

    • Pierre_

      Diesel etuvetoisena olisi kiinnostava yhdstelmä Suzukin kohdalla.
      Tuollainen bensa-nelivedon pakkomyynti ei onnistu, ei ainakaan minulle.

      • Pierre.Varpusparvi

        Bensa etuveto manuaali- tai automaattina. Neliveto kaikkein vähiten kiinnostava vaihtoehto, kuluttaa turhaan polttoainetta liikaa.


      • nelivetoolivalintaperust
        Pierre.Varpusparvi kirjoitti:

        Bensa etuveto manuaali- tai automaattina. Neliveto kaikkein vähiten kiinnostava vaihtoehto, kuluttaa turhaan polttoainetta liikaa.

        Jos ei tarvitse nelivetoa niin valinnanvaraa löytyy kyllä muista merkeistä. Mutta nelivetoja taas on vähemmän tarjolla sopuhintaan. Kuten aikaisemmin joku totesi niin omista autotarpeistahan se on kiinni.

        Minä etsin kohtuullisen hyvää maavaraa ja kun totesin että rahat riittävät myös laadukkaaseen nelivetoon niin se oli siinä, Vitarasta tein kaupat.


      • vitarallallaa
        Pierre.Varpusparvi kirjoitti:

        Bensa etuveto manuaali- tai automaattina. Neliveto kaikkein vähiten kiinnostava vaihtoehto, kuluttaa turhaan polttoainetta liikaa.

        minulla on Vitara bensa automaatti ja kuluttaa varsin vähän. 80 vauhti maantiellä hosumatta 4.6 - 4.8L/100 kuivalla kelillä. Eihän nelivetoa tarvita muuten kuin silloin kun sitä tarvitaan.


      • Rippe.Ripulipaska
        nelivetoolivalintaperust kirjoitti:

        Jos ei tarvitse nelivetoa niin valinnanvaraa löytyy kyllä muista merkeistä. Mutta nelivetoja taas on vähemmän tarjolla sopuhintaan. Kuten aikaisemmin joku totesi niin omista autotarpeistahan se on kiinni.

        Minä etsin kohtuullisen hyvää maavaraa ja kun totesin että rahat riittävät myös laadukkaaseen nelivetoon niin se oli siinä, Vitarasta tein kaupat.

        Hetkinen? Hankit laadukkaan nelivedon ja Vitarasta teit kaupat? Eli vitaran lisäksi hankit toisenkin nelivedon?


      • nelivetoolivalintaperust
        Rippe.Ripulipaska kirjoitti:

        Hetkinen? Hankit laadukkaan nelivedon ja Vitarasta teit kaupat? Eli vitaran lisäksi hankit toisenkin nelivedon?

        Laatu on tietysti suhteellinen käsite.

        Kerrohan mitä laadukkaampia nelivetoja on saatavana alle 30.000:lla eurolla? Mikä on hinta samalla varustetasolla kuin Vitarassa? Mikä maavara?

        Dacia Dusterin saa mutta se ei ole laadukkaampi, ei edes lähellä.

        Vitaran ajettavuudesta kun on keskusteltu on puhuttu sen tuuliherkkyydestä. Sitä tuli eilen kokeiltua. Oli neljään kuukauteen ensimmäinen päivä kun tuulen ylipäätänsä huomasi ja senkin vain mennessä (tuuli tuli takaa ja takaviistosta). Lumisade ja liukkaus tuulen ohella vaikeuttivat ajokeliä eikä se ajaminen näinkään ollut kovin raskasta. Ja eilen oli sentään kova myrsky, tuli mm. Itämeren aallonkorkeuden uusi ennätys.

        Palatessa tuulta ei ohjauksen kannalta huomannut.


      • V.ltara
        nelivetoolivalintaperust kirjoitti:

        Laatu on tietysti suhteellinen käsite.

        Kerrohan mitä laadukkaampia nelivetoja on saatavana alle 30.000:lla eurolla? Mikä on hinta samalla varustetasolla kuin Vitarassa? Mikä maavara?

        Dacia Dusterin saa mutta se ei ole laadukkaampi, ei edes lähellä.

        Vitaran ajettavuudesta kun on keskusteltu on puhuttu sen tuuliherkkyydestä. Sitä tuli eilen kokeiltua. Oli neljään kuukauteen ensimmäinen päivä kun tuulen ylipäätänsä huomasi ja senkin vain mennessä (tuuli tuli takaa ja takaviistosta). Lumisade ja liukkaus tuulen ohella vaikeuttivat ajokeliä eikä se ajaminen näinkään ollut kovin raskasta. Ja eilen oli sentään kova myrsky, tuli mm. Itämeren aallonkorkeuden uusi ennätys.

        Palatessa tuulta ei ohjauksen kannalta huomannut.

        "Dacia Dusterin saa mutta se ei ole laadukkaampi, ei edes lähellä"

        Siinä yksittäisen tasamaan tallaajan yksittäinen ja mitään merkitsemätön mielipide.

        "Palatessa tuulta ei ohjauksen kannalta huomannut"

        Todella moni on huomaanut jo pienellä tuulella todella huonon ohjattavuuden.

        Ihmisellä on tapa tulla sokeaksi asioille ja uuden auton hankittuaan hän ei innostuksissaan halua huomata, saatikka myöntää rakkaasta autostaan huonoja puolia.


      • VItara

        "Ihmisellä on tapa tulla sokeaksi asioille ja uuden auton hankittuaan hän ei innostuksissaan halua huomata, saatikka myöntää rakkaasta autostaan huonoja puolia. "

        Siinä yksittäisen tasamaan tallaajan yksittäinen ja mitään merkitsemätön mielipide.


      • nelivetoolivalintaperust
        V.ltara kirjoitti:

        "Dacia Dusterin saa mutta se ei ole laadukkaampi, ei edes lähellä"

        Siinä yksittäisen tasamaan tallaajan yksittäinen ja mitään merkitsemätön mielipide.

        "Palatessa tuulta ei ohjauksen kannalta huomannut"

        Todella moni on huomaanut jo pienellä tuulella todella huonon ohjattavuuden.

        Ihmisellä on tapa tulla sokeaksi asioille ja uuden auton hankittuaan hän ei innostuksissaan halua huomata, saatikka myöntää rakkaasta autostaan huonoja puolia.

        Dacia Dusterin laadusta kertoo jotain julkiset vikatilastot. Duster on siellä viimeisten joukossa.

        Ohjattavuus tuulessa oli tosiaan vain oma havaintoni. Minulla on selvästi normaalia parempi Vitara, johtunee hyvistä uusista renkaista ja oikein säädetystä aurauskulmasta.

        Mistähän johtuu etten menomatkalla ollut sokea asioille ;)


      • Rikkinäinen-puhelin
        nelivetoolivalintaperust kirjoitti:

        Dacia Dusterin laadusta kertoo jotain julkiset vikatilastot. Duster on siellä viimeisten joukossa.

        Ohjattavuus tuulessa oli tosiaan vain oma havaintoni. Minulla on selvästi normaalia parempi Vitara, johtunee hyvistä uusista renkaista ja oikein säädetystä aurauskulmasta.

        Mistähän johtuu etten menomatkalla ollut sokea asioille ;)

        "Ohjattavuus tuulessa oli tosiaan vain oma havaintoni"

        Kuten huomasit aikaisemmasta vastauksesta niin opponentin väittämät puolestaan eivät perustuneet henkilön omaan havaintoon.

        Kumpikohan kuulostaa uskottavammalle, oma kokemus vai jonkun aivan toisen kertoman toistaminen?

        Oliskohan tuossa aikaisemmassa väittämässä käynyt kuten lasten "rikkinäinen puhelin" leikissä. Kun tarina kulkee tarpeeksi monen välikäden kautta niin se kääntyykin aivan päälaelleen?


      • Kikkinäinen.uhhelun
        Rikkinäinen-puhelin kirjoitti:

        "Ohjattavuus tuulessa oli tosiaan vain oma havaintoni"

        Kuten huomasit aikaisemmasta vastauksesta niin opponentin väittämät puolestaan eivät perustuneet henkilön omaan havaintoon.

        Kumpikohan kuulostaa uskottavammalle, oma kokemus vai jonkun aivan toisen kertoman toistaminen?

        Oliskohan tuossa aikaisemmassa väittämässä käynyt kuten lasten "rikkinäinen puhelin" leikissä. Kun tarina kulkee tarpeeksi monen välikäden kautta niin se kääntyykin aivan päälaelleen?

        Se, että kertoo sanomansa tai väittämänsä olevan itsekokemaansa perustuvaa, on vain kirjaimia peräkkäin ja voi olla täyttä soopaa ja on sitä todennäköisesti palstan brändiin kuuluvana asiana.
        Meille lukijoille se on "joltain" kuultua.


      • Rikkinäinen-puhelin
        Rikkinäinen-puhelin kirjoitti:

        "Ohjattavuus tuulessa oli tosiaan vain oma havaintoni"

        Kuten huomasit aikaisemmasta vastauksesta niin opponentin väittämät puolestaan eivät perustuneet henkilön omaan havaintoon.

        Kumpikohan kuulostaa uskottavammalle, oma kokemus vai jonkun aivan toisen kertoman toistaminen?

        Oliskohan tuossa aikaisemmassa väittämässä käynyt kuten lasten "rikkinäinen puhelin" leikissä. Kun tarina kulkee tarpeeksi monen välikäden kautta niin se kääntyykin aivan päälaelleen?

        "se, että kertoo sanomansa tai väittämänsä olevan itsekokemaansa perustuvaa, on vain kirjaimia peräkkäin"

        Sillä erolla kuitenkin että henkilö edes väittää kertomuksen perustuvan omaan kokemukseen. Siinä kieltämättä on aina se mahdollisuus, palstan brandin mukaisesti, että kyseessä on feikkaus.

        Kun kertomus kättelee täysin oman kokemuksen kanssa niin tarina ja väite kuulostaa aidolle ja uskottavalle luonnollisesti.

        Kun henkilö ei edes väitä että kyseessä olisi oma kertomus vaan toistetaan ties kuinka monen henkilön kautta kulkenutta ja takuuvarmasti tässä alkuperäisestä muuttunutta tarinaa niin väite tai tarina on jo lähtökohtaisesti nollan arvoinen. Kun väite lisäksi vielä poikkeaa täydellisesti korkeimman omakätisesti itse koetusta niin se vielä nakertaa väitteen uskottavuutta entisestään, mikäli enää mahdollista.

        Siinä se ero vaan on, eikä pelkästään kirjaimia peräkkäin.


      • kokemuskokemus
        Rikkinäinen-puhelin kirjoitti:

        "se, että kertoo sanomansa tai väittämänsä olevan itsekokemaansa perustuvaa, on vain kirjaimia peräkkäin"

        Sillä erolla kuitenkin että henkilö edes väittää kertomuksen perustuvan omaan kokemukseen. Siinä kieltämättä on aina se mahdollisuus, palstan brandin mukaisesti, että kyseessä on feikkaus.

        Kun kertomus kättelee täysin oman kokemuksen kanssa niin tarina ja väite kuulostaa aidolle ja uskottavalle luonnollisesti.

        Kun henkilö ei edes väitä että kyseessä olisi oma kertomus vaan toistetaan ties kuinka monen henkilön kautta kulkenutta ja takuuvarmasti tässä alkuperäisestä muuttunutta tarinaa niin väite tai tarina on jo lähtökohtaisesti nollan arvoinen. Kun väite lisäksi vielä poikkeaa täydellisesti korkeimman omakätisesti itse koetusta niin se vielä nakertaa väitteen uskottavuutta entisestään, mikäli enää mahdollista.

        Siinä se ero vaan on, eikä pelkästään kirjaimia peräkkäin.

        Oo koo. Kaikki ylempänä olevat kertomukset, jotka olen kirjoittanut kuullun tai lukemanoi perusteella, muutan ne nyt tällä kellon lyömällä omaan kokemukseeni perustuviksi.

        Nyt ei ole pelkkiä kirjaimia peräkkäin.


      • Konnari-13
        kokemuskokemus kirjoitti:

        Oo koo. Kaikki ylempänä olevat kertomukset, jotka olen kirjoittanut kuullun tai lukemanoi perusteella, muutan ne nyt tällä kellon lyömällä omaan kokemukseeni perustuviksi.

        Nyt ei ole pelkkiä kirjaimia peräkkäin.

        Myöhästyit, se juna meni jo.


      • Asemamies_
        Konnari-13 kirjoitti:

        Myöhästyit, se juna meni jo.

        Tuo on vain sinun mielipiteesi. Näitkö junan menevän vai keksitö jutun omasta päästäsi? Vai oletko kenties kuulut jutun joltain tai lukenut sen Seiskasta?

        Tuo vähän niinkuin "kolmas pölkky, päähän kolahtaa" peli. Alussa jännä, sitten pelottava ja lopussa kuhmu päässä. Kokeilehan päätäsi, löytyykö kuhmua? Okei, siis löytyi, eli koitahan ottaa taasen opiksesi.


      • Asemapäällikkö

        Kun konnari (konduktoori) kertoo että "myöhästyit, se juna meni jo" niin siihen ilmoitukseen kannattaa yleisen elämänkokemuksen valossa uskoa poikkeuksetta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Konduktööri


    • Viturallaaa

      Susukin maahantuoja on kaukaa viisas ja arvioi etuvedon poistuvan kaikissa merkeissä jossain vaiheessa. Nyt ajetaan alas jo kunnossapito organisaatiota etuvedon osalta.

    • Kille_Kilkutin

      Kertokaa ihmeessä nyt aloituksessa kysytty asia Jimnystä??? Miksi sitä tuodaan maahan, vaikka vuosi myyntimäärä jäi viimekin vuonna alle 10 kpl???
      Onko kyseessä maahantuojan kaukokatseisuus vaiko olemassa oleva kunnossapito-organisaatio? Katsokaa muuten kyseisen kotteron päästömääriä ja miettikää, että sama maahantuoja on jonkun mielestä kaukoviisas, poistaessaan diesel- ja etuvetomallit tuontilistalta.

      • entiiämuttaveikkaan

        jospa armeija on määrännyt että tällaista erittäin maastokelpoista ajoneuvoa on pakko tuoda maahan ja pitää yllä varaosapalvelua.


      • eioopakkojoseitaho
        entiiämuttaveikkaan kirjoitti:

        jospa armeija on määrännyt että tällaista erittäin maastokelpoista ajoneuvoa on pakko tuoda maahan ja pitää yllä varaosapalvelua.

        Pakko ei ole ollut koskaan ja vapaaehtoiseen maahantuontiin kannustava veroetukin lakkautettiin jo 1993.


      • Uusi_sx4

        Jimny on erityisen mielenkiintoinen nyt kun siihenkin saa tämän uuden 1,0 boosterjet -bensakoneen. Ajettavuus maantiellä on hirveä, mutta maasto-ominaisuuksia tarvitsevalle tämä on ihan loistava valinta.

        Itse ostin uuden S-crossin juuri nelivedon vuoksi. Sillä ajelee maantiellä pitkälti etuvedolla ja nelivedon saa käyttöön tarvitessaan. Maavaraa on riittävästi useimmille metsäteille, joten tämä tila saa riittää meidän käyttöön.


      • Pettynytomistaja
        Uusi_sx4 kirjoitti:

        Jimny on erityisen mielenkiintoinen nyt kun siihenkin saa tämän uuden 1,0 boosterjet -bensakoneen. Ajettavuus maantiellä on hirveä, mutta maasto-ominaisuuksia tarvitsevalle tämä on ihan loistava valinta.

        Itse ostin uuden S-crossin juuri nelivedon vuoksi. Sillä ajelee maantiellä pitkälti etuvedolla ja nelivedon saa käyttöön tarvitessaan. Maavaraa on riittävästi useimmille metsäteille, joten tämä tila saa riittää meidän käyttöön.

        Maantiellä ajo on aivan hirveää s crossilla. Kertakaikkiaan huono ajettava. Joutuu kokoajan tekemään ratilla korjausliikkettä maantieajossa.


    • OnNiitäPaljon

      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2017011622809505_ul.shtml

      "Dieselautojen käyttö kielletään osassa Norjan pääkaupungin Oslon teitä tiistaina ainakin kahdeksi päiväksi.

      Kiellolla pyritään vähentämään ilmansaasteita, jotka epäsuotuisen sään vuoksi jäävät nyt lillumaan kaupungin ilmaan"

      Siitä se dieselien alamäki alkaa jo pohjoismaissakin....

      Automallin hinnan säilyminen on monesta asiasta riippuvaista ja vaikuttaakin sille että tämä maailmalla leviävä diesel-vastaisuus on tullut monelle autoilijalle yllätyksenä. Siinä missä aikaisemmin dieseliä pidettiin varmemmin hintansa säilyttävänä kuin vastaava mallia bensiinimoottorilla niin nyt näyttää suhdanteet keikahtavan aivan toiseen suuntaan. Maailmalla puhutaan jopa käytetyjen autojen kauppiaiden hyljeksivän dieseleitä ja samalla vaihtohyvityshinnat on dumpattu alakanttiin.

      Auton maahantuojalle luonnollisesti olisi erittäin kiusallista jos jonkin mallin arvo käytettynä romahtaisi aikaisempaan verrattuna; jopa vaikka mallista ja merkistä riippumatomista syistä. Se onko näiden matalasuhdanteiden ollessa jo skandinaavisessa horisontissa päätös jättää dieselmallin maahantuonti aloittamatta tyhmyyttä vai kaukaa viisas ratkaisu? Vai pelkkää itsesuojeluvaistoa?

      • V.ltara

        Onneksi meillä Suomessa vuonna 2016 rekisteröidyistä henkilöautoista sentään oli dieseleitä 39%.

        "Auton maahantuojalle luonnollisesti olisi erittäin kiusallista jos jonkin mallin arvo käytettynä romahtaisi aikaisempaan verrattuna; jopa vaikka mallista ja merkistä riippumatomista syistä"

        Suzukin maahantuoja tuo Suomeen myöskin Huyndaita ja 2017 alusta tuontilistalle tuli kaksi diesel mallia lisää kyseiseltä merkiltä.

        tarvittaessa lisätietoa:

        Suzuki Motor Finland Oy
        Kellokukantie 2
        01300 VANTAA
        Puh. 0207 997 700

        Satujen kirjoittamisen sijaan, ota asioista selvää ihan rohkesti ja ota tästä opiksesi, sillä se juna meni jo. Juna kulkee suoraan, mutta Vitara ei. Tyyppivika, jota ei tehdas korjaa, vaan epäonnistuneen hankinnan tehnyt tyytyy maksamaan kuukausimaksut loppuun ja hankkiutumalla eroon hankinnastaan.


      • OnNiitäPaljon
        V.ltara kirjoitti:

        Onneksi meillä Suomessa vuonna 2016 rekisteröidyistä henkilöautoista sentään oli dieseleitä 39%.

        "Auton maahantuojalle luonnollisesti olisi erittäin kiusallista jos jonkin mallin arvo käytettynä romahtaisi aikaisempaan verrattuna; jopa vaikka mallista ja merkistä riippumatomista syistä"

        Suzukin maahantuoja tuo Suomeen myöskin Huyndaita ja 2017 alusta tuontilistalle tuli kaksi diesel mallia lisää kyseiseltä merkiltä.

        tarvittaessa lisätietoa:

        Suzuki Motor Finland Oy
        Kellokukantie 2
        01300 VANTAA
        Puh. 0207 997 700

        Satujen kirjoittamisen sijaan, ota asioista selvää ihan rohkesti ja ota tästä opiksesi, sillä se juna meni jo. Juna kulkee suoraan, mutta Vitara ei. Tyyppivika, jota ei tehdas korjaa, vaan epäonnistuneen hankinnan tehnyt tyytyy maksamaan kuukausimaksut loppuun ja hankkiutumalla eroon hankinnastaan.

        Ookoo, yritän ottaa opiksi, mutta kun oppiminen ei ole koskaan ollu minun juttuni.
        Tulee mieleeni itseäni tutkiessani teos "Nakki ja peppu", jonka luettuani minulle valkeni moniasia, kuten miten nakki sinne sujahtaa, jonne ei aurinko paista.


      • OnNiitäPaljon
        V.ltara kirjoitti:

        Onneksi meillä Suomessa vuonna 2016 rekisteröidyistä henkilöautoista sentään oli dieseleitä 39%.

        "Auton maahantuojalle luonnollisesti olisi erittäin kiusallista jos jonkin mallin arvo käytettynä romahtaisi aikaisempaan verrattuna; jopa vaikka mallista ja merkistä riippumatomista syistä"

        Suzukin maahantuoja tuo Suomeen myöskin Huyndaita ja 2017 alusta tuontilistalle tuli kaksi diesel mallia lisää kyseiseltä merkiltä.

        tarvittaessa lisätietoa:

        Suzuki Motor Finland Oy
        Kellokukantie 2
        01300 VANTAA
        Puh. 0207 997 700

        Satujen kirjoittamisen sijaan, ota asioista selvää ihan rohkesti ja ota tästä opiksesi, sillä se juna meni jo. Juna kulkee suoraan, mutta Vitara ei. Tyyppivika, jota ei tehdas korjaa, vaan epäonnistuneen hankinnan tehnyt tyytyy maksamaan kuukausimaksut loppuun ja hankkiutumalla eroon hankinnastaan.

        Jospa pysyisit aiheessa, eli Suzukin Suomeen tuotavista malleista. Hundaille löytyy toinen omansakin.

        "Onneksi meillä Suomessa vuonna 2016 rekisteröidyistä henkilöautoista sentään oli dieseleitä 39%"

        Jos haluat menneitä muistella niin sille on myös ihan oma fooruminsa. Kaupankäynnin suunnittelu ja maahantuonti taas ei voi perustua menneen haikailemiseen vaan katse on käännettävä tulevaisuuteen. Sitä et voi mitenkään kiistää etteikö pikkudieselmoottoristen autojen tulevaisuus olisi selkeästi matkalla kohti auringonlaskua. Jos olet asiasta eri mieltä niin täällä aikuisten keskustelupalstalla on tapana jotenkin perustella väitteitään.

        Kas tässäalkuun pari lähdeviitteitä:
        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautojen-suosio-hiipuu-euroopassa/cvpp5aUr

        ” Dieselautojen suosio hiipuu Euroopassa”

        ” Diesel on menettänyt markkinoita erityisesti pienissä ja keskisuurissa autoissa. Eniten dieselautojen myynti on pudonnut Espanjassa ja Ranskassa”

        Satujen kirjoittamisen sijaan, ota asioista selvää ihan rohkesti ja ota tästä opiksesi, sillä se pikkudieselien juna meni jo ja on pelkästään (lyhyen) ajan kysymys ennen kuin sama ilmiö rantautuu tänne Suomeen myös. Vaikuttaa tosiaan sille että olet mennyt haksahtamaan pikkudieseliin, vaan epäonnistuneen hankinnan tehnyt tyytyy maksamaan kuukausimaksut loppuun ja hankkiutumalla eroon hankinnastaan.

        http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/nelja-suurkaupunkia-aikoo-kieltaa-diesel-autot-2025-mennessa-tilalle-sahkoautoja-kavelykatuja-ja-julkista-liikennetta-6604396

        ”Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää diesel-autot 2025 mennessä”

        -Veikkaisin että varsin nopeasti alkaa saamaan tuontiautoina pikkudieseleitä varsin mukavaan hintaan?


      • V.ltara
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        Jospa pysyisit aiheessa, eli Suzukin Suomeen tuotavista malleista. Hundaille löytyy toinen omansakin.

        "Onneksi meillä Suomessa vuonna 2016 rekisteröidyistä henkilöautoista sentään oli dieseleitä 39%"

        Jos haluat menneitä muistella niin sille on myös ihan oma fooruminsa. Kaupankäynnin suunnittelu ja maahantuonti taas ei voi perustua menneen haikailemiseen vaan katse on käännettävä tulevaisuuteen. Sitä et voi mitenkään kiistää etteikö pikkudieselmoottoristen autojen tulevaisuus olisi selkeästi matkalla kohti auringonlaskua. Jos olet asiasta eri mieltä niin täällä aikuisten keskustelupalstalla on tapana jotenkin perustella väitteitään.

        Kas tässäalkuun pari lähdeviitteitä:
        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautojen-suosio-hiipuu-euroopassa/cvpp5aUr

        ” Dieselautojen suosio hiipuu Euroopassa”

        ” Diesel on menettänyt markkinoita erityisesti pienissä ja keskisuurissa autoissa. Eniten dieselautojen myynti on pudonnut Espanjassa ja Ranskassa”

        Satujen kirjoittamisen sijaan, ota asioista selvää ihan rohkesti ja ota tästä opiksesi, sillä se pikkudieselien juna meni jo ja on pelkästään (lyhyen) ajan kysymys ennen kuin sama ilmiö rantautuu tänne Suomeen myös. Vaikuttaa tosiaan sille että olet mennyt haksahtamaan pikkudieseliin, vaan epäonnistuneen hankinnan tehnyt tyytyy maksamaan kuukausimaksut loppuun ja hankkiutumalla eroon hankinnastaan.

        http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/nelja-suurkaupunkia-aikoo-kieltaa-diesel-autot-2025-mennessa-tilalle-sahkoautoja-kavelykatuja-ja-julkista-liikennetta-6604396

        ”Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää diesel-autot 2025 mennessä”

        -Veikkaisin että varsin nopeasti alkaa saamaan tuontiautoina pikkudieseleitä varsin mukavaan hintaan?

        Eli sinä väität suzukin maahan tuojan taktikoineen tulevaisuutta ajatellen, kun jätti dieselit pois ja sitä ei saisi mainita, että ihka sama maahantuoja lisäsi kaksi mallia tuontilistalle toiseen tuomaansa merkkiin. Sama 6 henkilön tiimi vastaa sekä suzukin ja huyndain maahantuonnista, paina tämä tyhmään kalloosi!!! Kirjoituksiasi nauraen lukiessani tulee mieleeni seikkailu Pekka Töpöhäntä ja sateenkaari. Yritys ja into kova, tietämys ja ymmärrys täysi pyöreä nolla, ja sateenkaren päätä vaan ei löydy.
        Otappa opitusta koppi taas.


    • OnNiitäPaljon

      ”Eli sinä väität suzukin maahan tuojan taktikoineen tulevaisuutta ajatellen, kun jätti dieselit pois ”

      -Niin, mikähän siinä niin kauan kesti asiaa oivaltaa, onhan tästä jo vaikka kuinka monta kirjoitusta kirjoitettu? Ja huomaan ettet sanallakaan kiistänyt pikkudieselien olevan matkalla kohti ehtoota. Taisit lopulta lukea linkit läpi ja oivalsit missä ollaan menossa?

      -Niin mikä olikaan se oma näkemyksesi siitä miksei Vitaraa tuoda dieselversiona? Et jostain syystä ole uskaltanut sitä vielä sanoa?

      ps. täällä aikuisten keskustelupalstalla on tapana perustella väitteitään ja se on asia joka sinulta unohtuu joka käänteessä. Vai eikös eväät riitä vääntämään asiasisällöstä?

      • V.ltara

        Luehan kloppi säännöt ja esitä missä kohtaa neuvotaan perustelemaan omia väitteitä?
        Minun näkemykseni on tullut diesel asiasta todella monessa kirjoituksessa esille, mutta kuten kaikki huomaamme, luetun ymmärrys ei ole sinun vahvinta aluetta. Kokeillaan vielä kerran isoilla kirjaimilla PIDÄN MAAHANTUOJAA OUTONA JA UNISENA.
        Voin kertoa, että uskallan sanoa mielipiteeni joka asiasta näillä keskustelu palstoilla, varsinkin kun kirjoitan nimimerkillä avoimen ja vapaan wlan verkon välityksellä, jota käyttää muutama sata henkilöä vuorokaudessa.
        Otahan opiksi ja hanki avuksi pesäpalloräpylä, jollet muutoin saa koppia.


      • aikuinen.perustelee
        V.ltara kirjoitti:

        Luehan kloppi säännöt ja esitä missä kohtaa neuvotaan perustelemaan omia väitteitä?
        Minun näkemykseni on tullut diesel asiasta todella monessa kirjoituksessa esille, mutta kuten kaikki huomaamme, luetun ymmärrys ei ole sinun vahvinta aluetta. Kokeillaan vielä kerran isoilla kirjaimilla PIDÄN MAAHANTUOJAA OUTONA JA UNISENA.
        Voin kertoa, että uskallan sanoa mielipiteeni joka asiasta näillä keskustelu palstoilla, varsinkin kun kirjoitan nimimerkillä avoimen ja vapaan wlan verkon välityksellä, jota käyttää muutama sata henkilöä vuorokaudessa.
        Otahan opiksi ja hanki avuksi pesäpalloräpylä, jollet muutoin saa koppia.

        Säännöt ovat yksi asia, sivistynyt keskustelu on toinen asia. Aikuinen perustelee väitteensä vaikkeivat säännöt sitä vaadikaan.


      • V.ltara
        aikuinen.perustelee kirjoitti:

        Säännöt ovat yksi asia, sivistynyt keskustelu on toinen asia. Aikuinen perustelee väitteensä vaikkeivat säännöt sitä vaadikaan.

        Nyt sitten perusteluja väitteisiisi, eli millälailla sivistynyt keskustelu ohittaa palstan säännöt? Toinen perusteluja kaipaava väittämäsi " Aikuinen perustelee väitteensä vaikkeivat säännöt sitä vaadikaan" Perustelehan, miksi aikuisen pitää perustella väittämänsä yleisellä keskustelupalstalla nimimerkillä kirjoittaessaan?

        Kolmas asia, mistä päättelet tässä keskustelussa mukana olevien henkilöiden olevan aikuisia? Esimerkiksi minä täytän tämän vuoden Toukokuussa 17 vuotta, enkä pidä itseäni aikuisena.

        Ainoa asia, jossa voin sinua neuvoa, niin OTAHAN OPIKSESI VAARI . ps, en väitä sinun olevan vaari, mutta oletan.


      • tyhmyys.tiivistettynä
        V.ltara kirjoitti:

        Nyt sitten perusteluja väitteisiisi, eli millälailla sivistynyt keskustelu ohittaa palstan säännöt? Toinen perusteluja kaipaava väittämäsi " Aikuinen perustelee väitteensä vaikkeivat säännöt sitä vaadikaan" Perustelehan, miksi aikuisen pitää perustella väittämänsä yleisellä keskustelupalstalla nimimerkillä kirjoittaessaan?

        Kolmas asia, mistä päättelet tässä keskustelussa mukana olevien henkilöiden olevan aikuisia? Esimerkiksi minä täytän tämän vuoden Toukokuussa 17 vuotta, enkä pidä itseäni aikuisena.

        Ainoa asia, jossa voin sinua neuvoa, niin OTAHAN OPIKSESI VAARI . ps, en väitä sinun olevan vaari, mutta oletan.

        Siinähän se olikin se tyhmyys tiivistettynä.


      • nelkyt2v
        V.ltara kirjoitti:

        Nyt sitten perusteluja väitteisiisi, eli millälailla sivistynyt keskustelu ohittaa palstan säännöt? Toinen perusteluja kaipaava väittämäsi " Aikuinen perustelee väitteensä vaikkeivat säännöt sitä vaadikaan" Perustelehan, miksi aikuisen pitää perustella väittämänsä yleisellä keskustelupalstalla nimimerkillä kirjoittaessaan?

        Kolmas asia, mistä päättelet tässä keskustelussa mukana olevien henkilöiden olevan aikuisia? Esimerkiksi minä täytän tämän vuoden Toukokuussa 17 vuotta, enkä pidä itseäni aikuisena.

        Ainoa asia, jossa voin sinua neuvoa, niin OTAHAN OPIKSESI VAARI . ps, en väitä sinun olevan vaari, mutta oletan.

        Mitä 16v tekee autopalstalla, ei liene paljon asiantuntemusta autoasioista kun ei ole edes auton ajokorttiakaan vielä kahteen vuoteen. Tällä perusteella tämä on aikuisten palsta. Mene vaikka mopopalstalle jauhamaan.
        Käy vaikka viiden vuoden päästä lukemassa uudelleen kirjoituksesi, mahtaa nolottaa silloin nyt kirjoittamasi viestit tänne...


    • Observerrr

      Referaatti väittelyn väliaikatilanteesta 17.1.2017 siitä ”miksi maahan ei tuoda diesel-Vitaraa:

      V.Itara keskeisin väittämä:
      ”PIDÄN MAAHANTUOJAA OUTONA JA UNISENA” (ei kykene esittämään väitteelleen muita perusteluja)

      OnNiitäPaljon:
      ”Maahantuoja on ennakoinut markkina-analyysien perusteella eurooppalaisen ja myös osin globaalin trendin saapuvan myös Suomeen, jossa dieselmoottoristen pikkuautojen menekki tulee romahtamaan seuraavien lähivuosien aikana. Väitteen tueksi on esitetty laaja ja kattava kokoelma arvostettujen tutkimuslaitosten sekä autoalan kansainvälisten julkaisujen linkkejä ja jotka tukevat yhtenä rintamana kyseistä väitettä.

      Mitään kolmatta teoriaa ei ole esitetty.

      Kieltämättä varsin kimurantti vastakkainasettelu josta tässä vaiheessa on täydellisen mahdotonta sanoa kumpi on enemmän totuuden jäljillä?

      • V.ltara

        Minä en pahemmin tiedä autoista. Ei oo korttiakasn vielä.Keksin juttuja ja nyt on ollu mukava taluttaa liekassa tuota yhtä hölmöä, joka ei huomaa, että vedän kaikki luvut ym täysin hatusta.
        Missään kohtaa säännöissä ei ole mainintaa, ettei 16v voi osallistua tämän palstan keskusteluihin.

        Minä en ainakaan tiedä, olenko totuuden jäljillä, kun keksin jutut päästä, mutta mukavadti ne on tuon yhden tumpelon vetenpainetta nostanut.

        Uusissa vitaroissa muuten paljon vaihteistovikoja.


      • skjjfsldkfjlk

        Keskustelupalstan säännöissä kyllä lukee että trollaaminen ei ole sallittua olipa keskustelija minkäikäinen tahansa!


      • Kiehkieh

        Luehan ohjeet hieman tarkemmin.

        Toisaalta, kerrohan trollaamisen ja mielipiteen ero? Kukaan ei voi todistaa kenenkään mielipiteitä trolleiksi. Jos olen asiasta jotain mieltä vaikka en asiasta ymmärrä hevon peetä, niin kerron sen täällä ja jos joku pitää sitä trollina, niin se on hänen ongelma ja jättää varmasti kommentoimatta. Ei kai kukaan oo niin daiju, että kommentoi trollia.


      • OnNiitäPaljon

        "Trollin ja mielipiteen ero"?

        En ole tuon edellisen kirjoittaja mutta kun tähän on niin helppo vastata:

        "Touhua palstalla ei oikein voi mitenkään kutsua trollaamiseksi sanan varsinaisessa merkityksessä. Trollaus kun vaatisi käsitellystä asiasta hyvät tiedot, tilannetajua ja älykkyyttä"

        Tämä on todettu puolestani näissä ketjuissa jo monasti aikaisemminkin.

        Ja kuten hän itse tuossa edellä myönsikin niin näitä kerrottuja asioita häneltä ei löydy


      • gggggrrrrrr
        V.ltara kirjoitti:

        Minä en pahemmin tiedä autoista. Ei oo korttiakasn vielä.Keksin juttuja ja nyt on ollu mukava taluttaa liekassa tuota yhtä hölmöä, joka ei huomaa, että vedän kaikki luvut ym täysin hatusta.
        Missään kohtaa säännöissä ei ole mainintaa, ettei 16v voi osallistua tämän palstan keskusteluihin.

        Minä en ainakaan tiedä, olenko totuuden jäljillä, kun keksin jutut päästä, mutta mukavadti ne on tuon yhden tumpelon vetenpainetta nostanut.

        Uusissa vitaroissa muuten paljon vaihteistovikoja.

        "Minä en ainakaan tiedä, olenko totuuden jäljillä, kun keksin jutut päästä"

        jos sä kerran pääsit viritteleen stoorit ihan alusta alkain niin miks sä sit otit joka matsissa turpaas pahemman kerran?


      • rrrrrrgggggg
        gggggrrrrrr kirjoitti:

        "Minä en ainakaan tiedä, olenko totuuden jäljillä, kun keksin jutut päästä"

        jos sä kerran pääsit viritteleen stoorit ihan alusta alkain niin miks sä sit otit joka matsissa turpaas pahemman kerran?

        Anna jumalauta pappa olla jo. Sä otit iskuu vyön alle ja lujaa joka ikisessä jutussa.
        Ihan oikeesti, sun junas meni jo.
        Toisaalta, moni vanha patu saa kiksejä, kun saa kirjoitella teinien kanssa:=)


      • Sivustaseuraaj.a

        Ketähän tässä nyt talutetaan ja oikein huolella....


    • OnNiitäPaljon

      Luovutan ja myönnän ottaneeni tappion tässä mittelössä. Teini pisti minua jälleen kuusi nolla tässäkin ketjussa. Otanpa todellakin opikseni ja toivoa vain sopii, ettei junani ole vielä lähtenyt.
      En kommentoi asiaa enenpää ja kaikki tähän liittyvää on muiden trollausta. Kirjoitin monella nimimerkillä täälläkin, kun joku kiusalla rekisteröi käyttämäni nimimerkin. Eli jos joku rekattunakin kommentoi tätä niin kyseessä on trolli. Mukavaa kevään odotusta vaan.

    • Gv-09

      Hienoa, että joku teini hiukan näpäyttää meitä vanhoja kalkkiksia. Toisin sanoen, opettaa olemaan ja se on hyvä. Me usein luulemme tietävämme kaiken, mutta lopulta nuoret kävelee ylitsemme hymyssä suin.

      • suurin.osa.fiksuja

        Tässähän osoittautui että me tiedämme ja nuoret (tai ainakin tämä yksi) ei tiedä.

        Onneksi suurin osa nuorista on ihan fiksuja mutta ainahan joukossa on näitä asemalle jääneitä.


      • rulaaahh

        Tässähän nimenomaan osottautui, että me teinit tiedetään ja vanhat kähmyt luulee tietävänsä, varsinkin tämä yksi.
        Onneksi suurin osa vanhoistakin on ihan fiksuja, mutta joukossa on näitä tämän vanhuksen kaltaisia asemalle jääneitä, jotka ikävä kyllä myöhästyivät junasta.
        Pääasiahan on, että ottavat opiksi.


      • nelkyt2vee

        teinit esittää aina niiiin ehdottomia väitteitä täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella että ihan naurattaa. Aina ovat niin jyrkkiä ja ehdottomia mielipiteissään kun ei ole elämä vielä opettanut että juuri mitkään asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia.


      • Jepuuuhhjee
        nelkyt2vee kirjoitti:

        teinit esittää aina niiiin ehdottomia väitteitä täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella että ihan naurattaa. Aina ovat niin jyrkkiä ja ehdottomia mielipiteissään kun ei ole elämä vielä opettanut että juuri mitkään asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia.

        Pappa pappa pappa, rauhotu rauhotu rauhotu. Sun junas nemi jo.
        Hommaa kunnollisia unilääkkeitä, ettei tarvii koneella yöllä istuu. Vai oletko vaimolta salaa koneella näin yö aikaan? Siinähän voi vaikka katsella jynkkyä, vaikka siltäkin osin juna meni jo papalta.

        Otahan opiksi käpy.


      • Jepuuuhhjee

        Mitä tarkoittaa "Sun junas nemi jo"?


      • Memijo
        Jepuuuhhjee kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "Sun junas nemi jo"?

        Otahan opiksi käpy. Sun junas memi jo. Siis MEMI, M-E-M-I.


      • nelkyt2vee
        Memijo kirjoitti:

        Otahan opiksi käpy. Sun junas memi jo. Siis MEMI, M-E-M-I.

        Onko äidinkielen opetuksen taso säästetty jo noin alas vai oppilasainesko on syynä noin heikkoon kirjoituksen tasoon? Onko enää esim. tukiopetusta käytössä heikoille oppilaille?
        Itse sain onneksi käydä kouluni laadukkaalla 80-luvulla...

        Mikä juna mielestäsi on mennyt? Ei tässä vielä eläkkeellekään pääse, eläkeikää pikemminkin nostelevat koko ajan kun muka elinikä nousee niin paljon mihin en kyllä usko hetkeäkään...


    • OnNiitäPaljon

      Päivitetty referaatti väittelyn väliaikatilanteesta 19.1.2017 siitä ”miksi maahan ei tuoda diesel-Vitaraa:

      V.Itara keskeisin väittämä:
      ”PIDÄN MAAHANTUOJAA OUTONA JA UNISENA” (ei kykene esittämään väitteelleen muita perusteluja)

      OnNiitäPaljon:
      ”Maahantuoja on ennakoinut markkina-analyysien perusteella eurooppalaisen ja myös osin globaalin trendin saapuvan myös Suomeen, jossa dieselmoottoristen pikkuautojen menekki tulee romahtamaan seuraavien lähivuosien aikana. Väitteen tueksi on esitetty laaja ja kattava kokoelma arvostettujen tutkimuslaitosten sekä autoalan kansainvälisten julkaisujen linkkejä ja jotka tukevat yhtenä rintamana kyseistä väitettä.

      Mitään kolmatta teoriaa ei ole esitetty.
      - - - - - - - - -
      Väittelyn lopputulos alkaa näyttämään vääjäämättömästi topicin avaajan täydellista tappiota. Harvoin jos milloinkaan on avaajan eväät väittelyn käymiseen näin perusteellisesti loppuneet. No, alkuaankin ne'e oli varsin heppoiset.

      Ehkä avaajan kannattaisi pitäytyä poissa nettikeskusteluista. Ihan sillä että kun vastaukset eivät miellyttäneet ja sopineet hänen pirtaansa niin avaaja menetti (voimattomana tilanteesta) malttinsa useastikin. (maltin menetystä pidetään nettikeskusteluissa tappion tunnustamisena.

      Samalla hän paljasti olevansa todella huono häviäjä; klassiset huonon häviäjän tunnusmerkit ovat tässä "teinissä" tulleet esiin tämän tästä...

    • OnNiitäPaljon

      Minun kai kannattaisi pitäytyä poissa nettikeskusteluista. Ihan sillä että kun vastaukset eivät miellyttäneet ja sopineet minun pirtaani niin menetin (voimattomana tilanteesta) malttini useastikin. (maltin menetystä pidetään nettikeskusteluissa tappion tunnustamisena. Toki perheeni tietää äkkipikaisuuteni, mutta se on asia erikseen.....

      Tässä iässä vaan niin sapettaa, kun nuoret kävelevät yli, kuten tässäkin asiassa. Vielä, kun osaisin ottaa opikseni, niin en aina jäisi asemalle:=)

      Terv häviäjä (luuseri) nimim OnNiitäPaljon

      • Ohessa muutama sana pikku häiriköllemme:

        ”Sovelletun psykologian tutkija Emilia Lahti: Häviön herättämät kielteiset tunteet ovat osin opittuja, osin geneettisiä, ja lapsi ei voi itselleen mitään jos hän pettymyksen hetkellä taantuu vuosia itseään nuoremmalle tasolle”
        (aivan kuin näin tässä olisi käynytkin?)

        -Eli ihan kaikki ei kaadu omaksi syyksesi, näyttää sille että olet saanut jo perimässä synnyinlahjana ”huonon häviäjän (ja kehnon väittelijän) perintötekijöitä

        Lisäksi: ”Vanhempien tehtävä on opettaa lapselle, että maailma ei kaadu pettymyksiin, neuvoo lastenpsykologi Riitta Martsola”

        ” Jos lapsi saa aina raivokohtauksen hävitessään Afrikan tähdessä, vanhemman on syytä katsoa peiliin”

        -Olet kertonut pelanneesi paljon lautapelejä ja tämä raivokohtaus-alttius ei ole voinut jäädä huomaamatta äidiltäsi. Tästä tulee äiskällesi ikävä kyllä pitkä miinus, kotikasvatus on ainakin näiltä osin jäänyt täysin kesken; mikäli on edes alkanut.


        Lastenpsykologi Riitta Martsola: ”Lapsilla on oikeus tunteisiin ja reaktioihin, mutta ei oikeutta sabotoida tilannetta niin, että kaikkien muiden joulu on pilalla. Lasta ei silti saa jättää yksin pettymyksen kanssa, vaan aikuisen on oltava rinnalla ja käytettävissä”

        -Tämä taas tarkoittaa sitä täällä nettipalstalla että uskon että enemmistö ei halua sinun katoavan mihinkään loukkoon murjottamaan häviötäsi vaan että pysyt täällä palstalla aikuisten ohjattavana ja huolenpidossa. Voit vaikka kysellä niitä mukavia pikku kysymyksiäsi kun siltä taas tuntuu…..


      • eternal.loser

        pentuna äiti peluutti noita lautapelejä ja hävisin aina ja minua vitutti enkä olisi halunnut pelata mutta äiti pakotti. Nyt vanhempanakin olen ainainen luuseri, mikään ei koskaan mene minun edun mukaisesti, kaikki menee aina minulle vastenmielisesti ja minua vituttaa aina ja kaikki perkele. Koskaan en ole mitään voittanut saatana!!


      • Alkup_OnNiitäPaljon
        OnNiitäPaljon kirjoitti:

        Ohessa muutama sana pikku häiriköllemme:

        ”Sovelletun psykologian tutkija Emilia Lahti: Häviön herättämät kielteiset tunteet ovat osin opittuja, osin geneettisiä, ja lapsi ei voi itselleen mitään jos hän pettymyksen hetkellä taantuu vuosia itseään nuoremmalle tasolle”
        (aivan kuin näin tässä olisi käynytkin?)

        -Eli ihan kaikki ei kaadu omaksi syyksesi, näyttää sille että olet saanut jo perimässä synnyinlahjana ”huonon häviäjän (ja kehnon väittelijän) perintötekijöitä

        Lisäksi: ”Vanhempien tehtävä on opettaa lapselle, että maailma ei kaadu pettymyksiin, neuvoo lastenpsykologi Riitta Martsola”

        ” Jos lapsi saa aina raivokohtauksen hävitessään Afrikan tähdessä, vanhemman on syytä katsoa peiliin”

        -Olet kertonut pelanneesi paljon lautapelejä ja tämä raivokohtaus-alttius ei ole voinut jäädä huomaamatta äidiltäsi. Tästä tulee äiskällesi ikävä kyllä pitkä miinus, kotikasvatus on ainakin näiltä osin jäänyt täysin kesken; mikäli on edes alkanut.


        Lastenpsykologi Riitta Martsola: ”Lapsilla on oikeus tunteisiin ja reaktioihin, mutta ei oikeutta sabotoida tilannetta niin, että kaikkien muiden joulu on pilalla. Lasta ei silti saa jättää yksin pettymyksen kanssa, vaan aikuisen on oltava rinnalla ja käytettävissä”

        -Tämä taas tarkoittaa sitä täällä nettipalstalla että uskon että enemmistö ei halua sinun katoavan mihinkään loukkoon murjottamaan häviötäsi vaan että pysyt täällä palstalla aikuisten ohjattavana ja huolenpidossa. Voit vaikka kysellä niitä mukavia pikku kysymyksiäsi kun siltä taas tuntuu…..

        Häirikkö sai tyydytystä rekatessaan nimimerkkini. Eikä ollut eka kerta. Kuten huomaatte kirjoitusten ulkoasusta, alkuperäinen osaa sijoittaa pilkut tiettyjen sanojen eteen, ihan niin miten koulussa opittiin. Häiriköllä tosin oppiminen ei ole vahvaa aluetta. Kiukkunsa epäonnistuneeseen autohankintaan hän purkaa häiriköintiin. Tosiasia on se, että Vitaran turbo koneet ei kestä ja auton ajoominaisuudet ovat karseat. Nuo viat eivät vain korjaudu nettihäiriköinnillä.

        Toivokaamme hänen ottaneensa opiksi, jotta juna ei enään jättäisi.


      • V.ltara

        Tuo kyseinen ikääntynyt narsisti on tyypillinen netti häirikkö. Hän jankkaa vaikka maailman tappiin, kunhan saosi viimeisen sanan, mutta täällä ikävä kyllä kävellään hänen yli. Jos moinen kaveri on perheellinen, niin säälin hänen perhettään, sillä narsisti ei itse huomaa sairauttaan.
        Nettihäiriköinnissä narsistilla on tyypillistä erilaisten linkkien jakaminen, jolla yrittää epätoivoisesti pöngittää asemaansa, mutta turhaan. Ikääntynyt kaveri voisi nettihäiriköinnin sijaan keskittää tarmonsa ikäiselleen tarkoitettuun suuntaan esim vanhusten kerhot, ulkoilu, kirjasto....ym ym.


      • klsjkdfljlkjkls
        V.ltara kirjoitti:

        Tuo kyseinen ikääntynyt narsisti on tyypillinen netti häirikkö. Hän jankkaa vaikka maailman tappiin, kunhan saosi viimeisen sanan, mutta täällä ikävä kyllä kävellään hänen yli. Jos moinen kaveri on perheellinen, niin säälin hänen perhettään, sillä narsisti ei itse huomaa sairauttaan.
        Nettihäiriköinnissä narsistilla on tyypillistä erilaisten linkkien jakaminen, jolla yrittää epätoivoisesti pöngittää asemaansa, mutta turhaan. Ikääntynyt kaveri voisi nettihäiriköinnin sijaan keskittää tarmonsa ikäiselleen tarkoitettuun suuntaan esim vanhusten kerhot, ulkoilu, kirjasto....ym ym.

        Ehkä sinun kannattaisi keskittää tarmosi tuohon alkoholismin hoitoon niin ei tulisi niin paljon kirjoitusvirheitä eikä "pöngittää azemaansha netsh... njet... *hik* neitipalshtoilja khännishä ku.. kuin khägi..."


      • V.ltara
        klsjkdfljlkjkls kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaisi keskittää tarmosi tuohon alkoholismin hoitoon niin ei tulisi niin paljon kirjoitusvirheitä eikä "pöngittää azemaansha netsh... njet... *hik* neitipalshtoilja khännishä ku.. kuin khägi..."

        Juuri samaa mieltä olen. Varsinkin tuon häirikön pilkun käyttö on lapsen tasolla. Niin, taitaa alkoholikin maistua, kun usein yöllä kirjoittelee.


    • Pierre_

      Ylimääräisen voimansiirron kuljettamisessa mukana ei ole mitään järkeä - tämän ovat suomalaiset autonostajat oivaltaneet.

    • outbackki

      En omista Suzukia, mutta kaveri osti Vitaran.
      Koska auto on tarvittaessa nelivetoinen, sopii hänen harrastuksiin.
      Luotettavaa vanhaa moottoritekniikkaa, - ei tsi-murheita.
      Oli saatavana myös automaattivaihteisena, mikä oli vaatimuksena.
      Vitaran hinta vielä varustelunkin jälkeen selvästi alle 30 t€.
      Auton voimavarat riittävät hänelle.

      Miksi sitten ei kaivannut diesel-vaihtoehtoa?
      Koska hinta olisi noussut, käyttövoimavero, ja olisi tullut paljon epäluotettavuutta maukanaan.
      Dieselit vaan kun ei pelitä jos joutuu ajamaan suht lyhyttä matkaa, eikä hiukkaspoltto toteudu.
      Tästä en sen enempää ala kinaamaan, mutta kilpailevan merkin myyjäkään ei suosotellut heidän dieseliään lyhyeen ajoon.

      Mitä tulee Vitaran ohjaukseen, on se toki kevyt, mutta ainakin tämä yksilö kulkee aivan suoraan eikä vaadi sen kummempaa paimentamista.

      Kokonaisuutena erittäin hyvä ja lämmin ato suomen talveen, ja varmaan kesälläkin mainio peli.

      Kiitos ja hei!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe