Mitä kumman kerjäläisiä olivat?

ÄlkääMaksako

Tulin juuri kävellen kaupasta. Kirjoitanpa kokemukseni tähän.

Olin aikeissa ylittää tien Tasalan puolelta mennäkseni Tokmanniin toiselle puolelle. Jostain putkahti eteeni leveästi hymyillen ehkä reilu parikymppinen itäeurooppalaisen näköinen nainen, joka elehti, ettei kuule. Nenäni eteen hän työnsi "kaavakkeen", johon oli oikein väriprintterillä yläosaan laitettu jotain logoja ja teksti, jossa kerrottiin, että anna rahaa keräykseen, jonka avulla voidaan RUOTSIIN rakentaa hoitokoti vammaisille lapsille! Tekstin alapuolella oli viivoitus, johon lahjoittajan piti kirjoittaa nimensä, paikkakunta ja lahjoitettu summa. En tiedä, oliko nainen itse raapustanut valmiiksi muutaman nimen, vai olivatko ne todellisia, eli että jotkut hölmot olivat jopa rahaa antaneet... Sanoin tiukasti ei ja jatkoin matkaani.

Tokmannilla asioituani lähdin kohti Tasalaa rakennuksen sisällä olevaa kauppakujaa pitkin. Takaani alkaa kuulua "hallo, hallo" tai "daccord daccord" tai jotain sinne päin...
Ääni tuli lähemmäksi, käännyin, ja nyt oli sitten 20-30 v. itäeurooppalaisen näköinen mies leveästi hymyilemässä samanlaisen "kaavakkeen" kanssa! Kaikki siis reilun kymmenen minuutin sisään!

Ärjäisin vihaisesti miehelle EI!, jolloin aurinkoinen hymy vaihtui melkein pelottavaksi ilmeeksi.

En tiedä, ovatko nämä Bulgarian romaneja uudella taktiikalla vai oliko kyseessä vain ehkä mahdollisen pariskunnan oma viritelmä, mutta toivon, ettei heidän "keräyksensä" Raisiossa tuota tulosta, eli älkää antako rahaa tällaiseen!

6

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marxisti

      Suomi on natsivaltio!

    • 112tarvittaessa

      Tarkastitko, että Suomen poliisihallituksen antama rahankeräylupa oli voimassa. Se on aina listan mukana. Ruotsin lupa ei päde. Soita luvan puuttuessa 112.

      Itse tepastelin samaa reittiä vähän ennen klo 13. Kukaan ei tullut keräämään rahaa. Olin Sinua köyhemmän näköinen insinööri.

    • ÄlkääMaksako1

      Jatkan vielä, että ihmettelen sitä, miksi näin aikaisin keväällä ovat liikenteessä? Sellainenkin tuli mieleen, että nyt tuolla "keräyskaavakkeella" kerätään ensin tiedot ja pikkurahat, ja sitten voidaan myöhemmin mennä tekemään asuntomurtoja ym. Ja toimiihan se myös suoraan niin, että kun "keräykseen" osallistuja on rahansa antanut, voidaan aivan kunta/kaupunkikohtaisesti seurata sitä, mistä parhaimman tuoton saa, eli missä eniten höynäytettäviä.

      Itse en käytä facebookia, mutta jakakaa mahdollisimman laajasti!

    • ÄlkääMaksako2

      Sinulle 112tarvittaessa: kiitos kommenteista ja neuvoista!

      Olen itse sattumoisin asunut ja ollut tilanteissa sellaisissa maissa, joissa noista ei ole apua, ne toimivat, kun tekijä on normisuomalainen, eivät, kun kyseessä on rikollinen toimimattomasta maasta.

      Mutta toivon, ettei noiden kahden toiminta enää jatku Raisiossa tai muuallakaan.

      Mihinkään 112-numeroon soittaminen ei olisi auttanut mitään, nuo "rahankerääjät" olisivat jo ehtineet livistää muualle. Oma ajatukseni oli vain päästä pois tilanteesta mahdollisimman nopeasti, kokemusperäisesti.

      No, ainakin tuolla kauppakeskuksen käytävällä perääni juossut mies on kaiketi tallentunut valvontakameraan, mutta mitäänhän ei tapahtunut, hän lopetti, kun sanoin tiukasti EI.

    • ÄlkääMaksako

      AP tässä vielä. Jäi niin kertakaikkisen ikävä fiilis... Että ei meillä täällä Raisiossa!

      Että saisimme täällä olla rauhassa, päinvastoin kuin esim Turun keskustassa.

      Vaan kyllä kuvaamani "kerjääminen" näyttäisi olevan tyypillistä noille romanialais-bulgarialaismafioille. Ja BBC:n dokumentin mukaan eivät saa pitää rahoja itse, vaan ovat "orjia", joiden pitää kerjätä...

      Mutta tästä nyt Suomessa uudesta tyylistä löysin Hommaforumista myös tietoa:

      http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.14580.html

    • reissaaja92

      Kyllä mä lahjoitan aina romanikerjäläisille fyrkkaa, kun tapaan. Valkoiset on riistäneet ja syrjineet tummia jo vuosisatoja. Suomalaisilla asiat ihan vitun hyvin, globaalista näkökulmasta katsoen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe