Facebookin sähköautoryhmän kummallisuudet

Sivullinen.Tarkkailija

Olen seuraillut suomenkielistä Facebookin sähköautoryhmää. Mitä kauemmin sitä seuraan, sitä varmemmaksi tulen, että sähköautohurahtaneisuus on uskoontulon kaltainen ilmiö, jossa todellisuus vääristyy ja suhteellisuudentaju alkaa heittää.

1. Sähköauton ostaminen yritetään esittää ympäristöystävällisenä valintana. Kaikkea muuta. Minkään ostaminen ei ole ympäristöystävällistä. Jos jotenkin tahtoo mahdollisimman saasteetonta kulkemista tukea, niin auto on siihen mahdollisimman huono valinta riippumatta siitä, minkä voimalla se liikkuu. Parempi vaihtoehto kaupunkioloissa on sähköllä, kaasulla tai vedyllä toimiva julkinen liikenne tai pyörä. Pyörään verrattuna sähköauto on murhaa.

Kaiken lisäksi suurimmalla osalla sähköauton omistajista on toinen auto, joka ei kulje sähköllä. Näin on ainakin Norjassa, todennäköisesti Suomessakin.

2. Sähköautojen ostajista ei synny vaikutelmaa, että he eläisivät kokonaisvaltaisesti ympäristöä säästäen. He lomailevat, ajavat pitkiä ajomatkoja, omistavat mökkejä, tekevät tuottavaa työtä (talouden kasvu tarkoittaa ympäristötuhoja) ja syövät lihaa. Sähköauto näyttääkin olevan äärimmäisen kulutuskeskeisesti elävän vauraan kansalaisen identiteettilelu, jolla yritetään pestä tuhoava elämäntapa puhtaaksi. Talouden kasvusta eli luonnon tuhoamisesta saatava materiaalinen hyvä palkankorotuksineen kelpaa näille julleille siinä missä muillekin.

3. Sähköautoilijoiden uskonnollinen hurmos näkyy suhtautumisessa hybrideihin. Vaikka hybridillä saisi kuljettua arjen matkat, se ei kaikille kelpaa. Puhdasoppisuus ennen kaikkea. Ei haittaa, vaikka joutuisi kuljettamaan 95 % ajoista mukana pari kolmesataa kiloa turhia akkuja, joiden valmistaminen tuhoaa ympäristöä ja joiden paino lisää energiankulutusta. Onhan muistettava, että sähköä ei suinkaan aina tuoteta puhtaasti, ei oikeastaan koskaan. Sähkö ei ole viaton valinta.

4. Uskonnollinen hurmos näkyy myös suhtautumisessa vaihtoehtoisiin teknisiin ratkaisuihin. Vaikka vetyautot ottavat vasta ensiaskeliaan, niihin suhtaudutaan pilkallisesti. Tosiasiassa kukaan ei kuitenkaan tiedä, missä tilanteessa vedyn kanssa ollaan 50-100 vuoden päästä. Sähköautoilijoiden mielestä mahdollisuutta ei tulisi edes tutkia. Sähköautoilija ei katso tulevaisuuteen. Hän on löytänyt totuuden ja oikean opin tässä hetkessä.

5. Sähköautoryhmässä näkyy uskonnollista epäluuloa. Monet ryhmän jäsenet kuvittelevat, että sähköautovalmistajat eivät oikeasti yritä myydä sähköautoja. Sähköautoilijat väittävät, että sähköautot eivät yleisty, koska niitä ei ole tarjolla, vaikka tosiasia on, että jos ihmiset tahtoisivat yleisesti sähköautoja ostaa, niitä valmistettaisiin ihan toisella tavalla kuin nykyään.

Yhtäältä ryhmässä valitetaan, että autonvalmistajat eivät havahdu, mutta kun ne esittelevät uusia vaihtoehtoja, valmistajia syytetään turhasta maalailusta ilman konkreettisia tekoja. Ja sittenkin kun konkretiaa saadaan (Esimerkiksi Bolt), sitä väheksytään valmistajan perusteella. Usein syntyy vaikutelma, että ryhmäläiset tahtovat suurten valmistajien mukaan tulemista, mutta samaan aikaan vakaasti torjuvat ne.

6. Ryhmässä on toistuvia kertomuksia lataamisen hankaluudesta tai toimimattomuudesta, mutta silti siellä samaan aikaan ylistetään sähköauton käytännöllisyyttä. Mitä tapahtuu, jos sähköautojen määrä tuhatkertaistuu? 45 minuuttia kestävään lataukseen on messujen yhteydessä kilometrin jono.

Siis vaikka tosiasiat viittaavatkin siihen, että laajalta alueelta ihmisiä keräävät suuret yleisötapahtumat ja yleensä pitkän matkan tekeminen eivät suosi sähköautoja, niin se ei uskoa horjuta. Sähköautouskonnollisille sähköauto on kaiken kattava ratkaisu. Jos uskaltaa epäillä sen toimivuutta kaupunki- ja arkikäytön ulkopuolella, saa kuulla kunniansa.

Tulevaisuus tullee kulkemaan niin, että kaikkein kestävimmin elävät köyhät käyttävät jatkossakin polkupyöriä ja julkisia. Vähän varakkaammat ostavat tavallisia polttomoottoriautoja tai hybridejä, joilla sujuvat myös pitkät matkat. Kaikkein eniten luontoa tuhoavat ökykuluttajat ostavat toiseksi autoksi sähköautoja.

Jos jonkun pihassa on sähköauto, voi perustellusti olettaa, että perhe kuormittaa luontoa selvästi keskivertoperhettä enemmän. Lapset juoksevat harrastuksissa, lomille lennetään, on ehkä vene, mökki ja elämyksiä.

Luonnonsuojelu ei ala kivoista leluista vaan köyhyyteen pyrkimisestä ja henkilökohtaisen kulutuksen lopettamisesta. Se koskee niin palveluita kuin materiaa. Jos aamulla menee töihin firmaan, joka suoraan tai välillisesti pyrkii kasvattamaan ihmisten kulutusta eli tukee nykyisen talousjärjestelmämme perustaa, niin kovin eettisenä ei ehkä kannata itseään pitää.

Kaiken kaikkiaan sähköautoilijoista tulee mieleen vihreät, tuo cityväestö, joka tahtoo sekä syödä että säästää kakun. Syntyisipä Suomeenkin uskottava vihreä puolue, joka hyökkäisi järjestelmää ja myös sähköautoilijoita vastaan. Nykyvihreät vain kiihdyttävät maapallon tuhoa yrittämällä tarjota koko maailmalle lisää hyvää.

23

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikavirtavertti

      Oletko ajatellut, olisiko muutto Pohjois Koreaan hyväksi mielenrauhallesi? Pääsisit eroon turhasta kulutuksesta ja sähköautoilun aiheuttamasta angstista.
      Muuten, uskon että keskiverto suomalainen ostaa täkäläisellä verotuksella ainoastaan tarpeeseen kulkineensa ja lienee itse paras henkilö arvioimaan millaiseen "katiskaan" rahansa laittaa.
      Uskontoja on monenlaisia, mutta ei tuo sinunkaan " liturgiasi" ihan " terveeltä" vaikuta, toivottavasti olen väärässä.

    • Sivullinen.Tarkkailija

      "Oletko ajatellut, olisiko muutto Pohjois Koreaan hyväksi mielenrauhallesi?"

      Ei tässä ole kysymys minun mielenrauhastani vaan välttämättömästä tarpeesta tuhota kulutuskulttuuri, jos tavoitteena kerran on luonnon itseisarvon vaaliminen ja ilmaston ja luonnon tuhoamisen lopettaminen.

      Blogikirjoitus ilmastovouhotuksesta on totisinta totta. Tilanne ei ratkea pieniin identiteettiä vahvistaviin tekoihin, vaan tarvitaan vallankumous, jota ei pystytä toteuttamaan demokratialla, koska ihmiset äänestävät aina omien etujensa eivätkä luonnon ja tulevien sukupolvien puolesta.

      Tarvitaan kuolemaa, köyhyyttä ja pysyvä väestömäärän lasku. Kun popula on saatu karsittua, sen jälkeen voidaan alkaa lisätä mukavuuksia, mutta vain luonnon ehdoilla. On lakkautettava ihmisten ja tavaroiden liike ja alettava elämään pienimuotoisesti paikallisesti tekniikan suomin avuin.

      http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL

      • Patteri-Paavo

        Pelkään että olet oikeassa.


    • Sivullinen.Tarkkailija

      Nyt ryhmässä vaaditaan poistamaan sähköautokriittiset. Minä en ole ryhmään kirjoitellut, joten itseäni toive ei koske, mutta kertoohan tuo oleellisen sähköautoihmisten mielenmaisemasta.

      Sähköauto on uskonto, jonka pyhää oppia ei saa kriittisillä mielipiteillä tai kokemuksilla häiritä.

      • kaha53

        Uskonto on siitä kiva, että mahdoton tulee mahdolliseksi. Sähköautoryhmässä mennään Rukallekin perheen kanssa yöjunalla, ei ole sähköauto hankala hiihtolomallakaan.


    • 1__Markkinat

      Tosiasiat painaa. Oli se ideologiauskonto mitä tahansa sillä ei demokratiassa ole merkitystä.
      Teknologia ja raha ratkaisee. Ilmastomuutos on tosiasia. Se on maailman kallein katastrofi.

      Ongelma on perspektiivin puute. Aikahorisontti on liian lyhyt. Trumpidiootti on nyt maailman suurin riski.

      • maailmanloppu.lähellä

        Maailman suurin riski on Intia, Kiina, ja Lähi-itä. Trumppi voisi pelastaa maailman pudottamalla ydinpommeja kyseisiin maihin.

        Luulen kuitenkin ettei hänkään ole nin kylmäpäinen että tekisi sen.


    • vikavirtavertti

      Uskonto se on polttomoottoriauto uskontokin. Sähköautojen vastustajat eivät tunnu sallivan sähköautoa niillekään joita ei häiritse vielä toistaiseksi suht. hidas lataus ja rajallinen toimintasäde. Mikä mättää? Pelottaako oman suhteellisen aseman huononeminen kun sähköautot vääjäämättä kehittyvät ja yleistyvät nopeammin kuin polttisautot?
      Miksi kommenteissa useimmiten unohdetaan selviä faktoja ja harrastetaan vaihtoehtoisia "faktoja" trumpin malliin?

      • käytännön.uskonto

        Kyse ei ole uskonnosta vaan käytännöstä, jolla nykyisillä sähköautoilla ei ole mitään tekemistä. Ostan välittömästi sähköauton, kun sillä ajelee yhdellä latauksella suomen talvessa vähintään 600km, uusien hinnat noin 15-20 000 euroa, ja latausajat muutamia minuutteja.
        Sekä kotona ladattaessa latausvirrat / tehot sellaisia että sähkölaskuihin ei tule paria nolla perään.


      • kaha53

        Mainitsit vaihtoehtoisen totuuden.
        Viime vuonna myytiin Suomessa henkilöautoja 10 000 kpl enemmän kuin v. 2015. Sähköautoja myytiin 20 kpl vähemmän kuin v. 2015. Mielestäsi sähköautot yleistyvät nopeammin kuin polttomoottoriautot???


      • Patteri-Paavo

        En ymmärrä puheitasi sähköautojen vastustajista. Ei kai täällä kukaan vastusta sähköautojen valmistamista, ostamista tai käyttämistä. En minä ainakaan.
        "Sähköautojen vastustajat" vain lähinnä painottavat sitä, miten epärealistista on, että sähköautot nykytekniikalla ja lähitulevaisuudessa tulisivat nopeasti yleistymään ja korvaamaan polttomoottoriautot. Puhumattakaan että niillä pelastuisi ympäristö jotenkin.


    • 1__Markkinat

      Sähköautot kehittyy. Akkujen energiatiheys kasvaa ja samalla kestävyys paranee. Akkujen elektrodien sivureaktiot ja elektrolyytin hajoaminen on edelleen ongelma.

      Suurnopeuslataus ja kestävyys on ratkaisematon ongelma. Käytänössä perinteisten NCA ja NMC akkujen suoritukyky on jo lähellä käytännön maksimia. Kehitys tällä sektorilla hidastuu.

      Sähköautojen korirakenteissa hiilikuitu yleistyy.

      • Patteri-Paavo

        Tuossa kun mainitsit että sähköautojen korirakenteissa hiilikuitu yleistyy, niin se tuskin hintaa pudottaa entisestään. Ja toisaalta, miksei polttomoottoriautojen koreissa voisi myös käyttää hiilikuitua, pienivierintäkitkaisia korkeapainerenkaita, mahdollisimman aerodynaamista koria yms. yms. jolloin niidenkin polttoainetaloudellisuus paranee.

        Nythän sähköautojen korit pitää tehdä mahdollisimman kevyiksi ja virtaviivaiseksi nuolluiksi ja renkaiden olla mahdollismman pinkeät kiekot, että saataisi ajovastusta pienemmäksi ja sillä muutama kilometri ajomatkaa lisää sekä hyötykuormaa vähän enemmän. Mikään ei kuitenkaan estäisi käyttämästä samoja kikkoja polttomoottoriautoissakin. Syy miksi niissä ei käytetä yhtä pitkälle hiottuja (=kalliita) rakenteita on se, että niissä ei ole samanlaista pakkoa yrittää kasvattaa polttoainetaloutta yhtä paljon. Etenkin kun homma on hoitunut kulutus-/päästöhuijauksilla toistaiseksi.


    • fsdfsdfsdf

      Olipa kirjoitus :) "uskonnollinen... hurmos" .

      Omistan sekä sähköauton, että tavallisen bensa-romun. Eikä maailman pelastaminen kiinnosta itseäni, kovinkaan paljon.

      Ostan kaupasta muovikasseja, lennnän lomalle etelään, ajan autolla lyhyetkin matkat. Olenkin varmaan muuten ihan tavallinen kansalainen, mitä nyt satun omistamaan (pankki) myös sähköauton.

      Ihme lässytystä, aiheen kirjoittajaa taitaa korveta kunnolla, suosittelen että testaat itsekin sähköautoa (en edes jaksanut lukea juttuasi kunnolla, ehkä oletkin ajanut sähköautolla).

      Toki, oli mikä tahansa, auto ja jos ei ole kiirus, niin yritän ajaa taloudellisesti, silti olematta liikenteen tukkona. Polttoaineen hinta on oiva keino hillitä saastuttamista (paikallista saastuttamista).

    • Näinon007

      Varmaan olisi kuitenkin hyvä se Teslan akkutehdas saada tänne 🤑
      Olemme varmaan sähköautoilun ja hybridi autoilun pussinperä ihan Venäjän jälkeen.
      Siellä sentään on ihan aitoa kiinnostusta, vaikka bensa on todella halpaa.
      Meillä, missä sähkö on halpaa ja bensa kallista kieriskelemme jossa bensaveron Tukholma syndromassa sähköautoilun suhteen ?
      Itse liikun kaupunkiautoilussa n.2€/100km sähköllä ja pidemmillä matkoilla autoni kulkee bensiinillä. Kaupunki pyöritystä vaan tulee n.80% ajoistani. Tietenkin siirryn täyssähköön kun toiminta säteet autoilla kasvavat. Tesla on minun käyttööni vielä liian kallis.

    • Bussillapyörällä

      Auton käyttäminen kaupungeissa on luonnon raiskaamista ja kerskakulutusta.
      Vastuullinen kansalainen käyttää ainoastaan pyörää ja julkisia.

      • vastuullinen-työtön

        Vastuullinen kansalainen kävelee, eikä hanki pyörää, joka kuormittaa ympäristöä sen valmistuksessa ja jakelussa. Kävelijän jalkaan tuohivirsut ettei kenkien valmistus kuormittaisi ympäristöä.


    • Hybridhypetystä

      --Tulevaisuus tullee kulkemaan niin, että kaikkein kestävimmin elävät köyhät käyttävät jatkossakin polkupyöriä ja julkisia. Vähän varakkaammat ostavat tavallisia polttomoottoriautoja tai hybridejä, joilla sujuvat myös pitkät matkat. Kaikkein eniten luontoa tuhoavat ökykuluttajat ostavat toiseksi autoksi sähköautoja.--

      Riippuu asuinpaikkakunnasta millä pelillä liikutaa, kaupungeissa fillari ja julkiset on hyviä tapoja liikkua, maaseudulla ei julkista liikennettä ole joten oma auto on pakollinen hankinta, hybrid on parhain vaihtoehto autoksi maaseudulle.
      Itse olen jo hybridin hankkinut, ei voi olla muuta kuin erittäin tyytyväinen ostopäätökseen, käyttökulut ja saasteetkin vähenee ja mikä parasta auto on erittäin mukava.

    • Jukhgg

      Fanaatikkojen face, nyt siellä käydään fanaattista vääntöä saako mitään muuta autoa edes kehittää kuin sähköautoa, ...tanan tukiaisruinarit.
      Vetyauto nyt niitten hampaissa.

    • Puskajussi-

      Nämä on jotain city-einareita jotka ei kehäkolmosen ulkopuolella liiku.

    • Hupsista-
    • dfdfdfdafsa

      Seuraava hallitus kieltää biopolttoaineiden käytön. Onneksi.

    • Urpoturpo-

      Nyt niitten urpojen käsittelyssä on Prius Prime.
      Suurin osa ei ymmärrä yhtään mitään hybrideistä eikä hybridin tekniikasta toiminnasta nyt puhumattakaan, järkyttävä paikka jos polttomoottori käynnistyy muutamaksi minuutiksi, täysin mututuntumalla vedettyä sähkisfanaatikkojen ulostusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe