Pelottaako ikä?

pimatsukka

Nyt kun ikää on tullu yli tuon maagisen 50v, niin pelottaako koskaan että aika paljon on elämää jo takana? Jos ajattelee, että vuosia voi hyvässä lykyssä olla enää tuollaset 30v. Itselläni se vähän jo kalventaa.
Sitä miettii, että minne aika katosi..justiinsa oli muksutki pieniä.

34

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CLoettaent

      No kyllähän se joskus ajatellututtaa, ei ehkä kuitenkaan pelota, ajan kulullehan ei mitään voi. Sen sijaan voi nauttia elämämästä ja hetkestä, meillähän on vain yksi aika eli NYT.

      Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin tiedostaa, miten loppujen lopuksi pienistä asioista voi olla kiitollinen: on ruokaa, puhdasta vettä, ystäviä, terveyttäkin. Mitä muuta vielä voi perustyytyväisyyteen tarvita?

      Nopeastihan se aika kuuluu ja vauhti sen kun kiihtyy lopun edessä. Se on se psykologinen kokemus kun alitajunta tietää tässä 5-kympin tietämillä, että on elämää on takana edemmän kuin edessä. Toista se on esim. parikymppisenä, jolloin alitajunnassa on tieto siitä, että elämää voi olla vielä viisi kertaa tähän asti eletty elämä.

      • pimatsukka

        Totta..Olisi kyllä hienoa, että oppisi elämään päivä kerrallaan ja ajatuksella. Aika usein tulee vain odotettua esim. viikonloppua ja samalla ei huomaa kuinka monta ihanaa arkipäivää siinä menee.
        Olen huomannut, että kyläilyt on jääny vähällä, kun tuo oma kullankallis koti vetää entistä enemmän puoleensa. :)


    • Nyt.seesteistä

      Iloitsen siitä, ettei tartte takaisin palata, aika hyvää aikaa kuitenkin tämä. On siellä menneisyydessä asioita, joiden eteen piti lujasti pinnistää. Ja ihastuessaan on ihan seko, sama tyyppi pyöri mielessä ja piti arvuutella, mitä tietä valitsisi kuljettavan. Väärin meni - jotkut jutut.

      • pimatsukka

        Juu, on sitä tässä iässä monet asiat helpompia kuin silloin nuorena. Tuota elämänkokemusta kun on jo, niin ei tarvitse turhia stressatakkaan.


    • vanheneminen_vituttaa

      Kyllä ikääntyminen vituttaa. Ei sitä voi sen kauniimmin sanoa.

      Itse olen jo useita vuosia yli kuudenkymmenen. En näe vanhenemisessa mitään positiivista. Siltikään, vaikka olen erittäin hyvässä kunnossa, harrastuksia on paljon ja elämää on myös edessäpäin. Peilikuva vituttaa, vaikka minua usein luullaan kymmenkunta vuotta nuoremmaksi kuin olen (mitä käsitystä en tietenkään oikaise). Ikää tulee kuitenkin koko ajan lisää ja viimeisiä viedään.

      • Mitämuutajäänytväliin

        Sulla on selkeästi asenteellisia ongelmia.


      • vanheneminen-vituttaa

        " vanheneminen vituttaa "




        täysin samaa mieltä,
        elämä oli silloin elämää, kun oli perhe,
        molemmta työelämässä ja lapset vielä kotona kävivät koulua,
        elämä ja tulevaisuus oli edessä,
        se aika oli vielä elämisen arvoista aikaa kun sai hoitaa välillä lastenlapsia,
        se oli vielä oikeeta ihanaa elämää,

        viisikymmpisenä elämä on jo tavallaan menetty,
        alkaa taistelu fyysisestä jakasmisesta,
        sairaudet on jatkuvasti uhkana,

        vanhuudessa ei ole mitään positiivista ei mitään,
        vanhuus on fyysistä taistelua kuntoilun muodossa pysyä hengissä,


        jossainmäärin
        joissaki tapauksessa
        hyväksyn eutanasia lain vahvistamisen,
        m u t t a
        vain jos vanha ihminen on todella järkevästi perustellut
        ja varma päätöksestään
        että haluaa poistua elävien kirjoista
        o m a s t a t a h d o s t a ,

        ja että se tuntuu myös lääkäristä siltä
        että potilas on varma asiastaan,
        eikä halua perua päätöstään,


      • pimatsukka

        Täytyy myöntää, että kun peilikuvaa katsoo, niin on kylmästi tunnustettava, ettei sitä enää parikymppisiä olla.


    • Aikalentäätartuhetkiin

      Mua ei pelota mikään. Withuttaa aika moni jutska muttei ikä ikinä.

      • pimatsukka

        No sulla on sitten aika hyvin tasapainossa tuo. Noita veetutuksia riittää varmasti kaikilla silloin tällöin. Onneksi sitä niistäkin aina päästään yli.


    • Ei tuo takana ollut pelota. Sen ansiosta ehkä saanut tietyn varmuuden ja seesteisyyden, turha ressailla asioita tai omaisten puolesta raskaissa asioissa, kun on nähnyt että vastoinkäymisistä voi tulla jotain kaunistakin. Lopussa kiitos seisoo, vai kuolemako siellä odottaa :) Jos menee hyvin, menköön, jos menee paskasti niin voin lohduttaa - ei tämä elo ikuisesti kestä.

      Tulevaisuus pelottaa joskus vähän. Isäni kanssa nähnyt että vanhentuminen ei ole helppoa, eikä kivutonta. Mutta se aika ole ihan vielä.... nautitaan. Mietippä kuule, kun olet 75v. Katselet taaksepäin, muistelet kun olit viiskymppinen, mietit että ai kun olin niin nuori silloin :))

      • pimatsukka

        Se onkin hassua, että joskus tulevaisuudessa tämä ikä on niin pientä. :) Eikä sitä tosiaankaan kannata murehtia loppuelämää etukäteen. Eihän sitä tiedä vaikka tulee äkkilähtö sinne jonnekkin :)


      • Huolijahätä

        Kiitti "hymähdys" (vaimikäseoli), helpotti tuo omaisista ressaantuminen. Ma olen viime aikoina kireillyt lähiomaisen elämäntilanteen takia vaikka tiedän, että mitään en mahda. Tai ehkä juuri sen takia ...


      • Huolijahätä kirjoitti:

        Kiitti "hymähdys" (vaimikäseoli), helpotti tuo omaisista ressaantuminen. Ma olen viime aikoina kireillyt lähiomaisen elämäntilanteen takia vaikka tiedän, että mitään en mahda. Tai ehkä juuri sen takia ...

        Noinhan se just menee, kun ei ite ole ruorissa, huoli tahtoo tuplaantua.

        Tavallaan sekin, että itse pysyy coolina, antaa omaisille sen turvan että eihän tässä mitään hätää. Kun usein kuitenkin ongelmat tuplaantuu päässä koska ei voi miettiä kuin just sitä niin. Jos saisi vähän etäisyyttä, saattaisi se ratkaisukin löytyä. Hyväksyy eikä taistele vastaan.

        Ongelmatonta elämää ei ole, ja jos jollain olisi - minkäköhänlainen ihminen siitä kasvaisi? Sellainen jolle kynnen katkeaminen saa romahtamaan? Naah, kivemmät pidemmän päälle ne ongelmat :)

        Tsemppiä sulle ♥


      • Elämäeiooiisii

        Edesmennyt tätini sanoi joskus että "pienet lapset, sylihuolet, isot lapset, sydänhuolet". Elämä olisi paljon helpompaa kun kotoa lähtevät jälkeläiset saisi samalla kertaa nypättyä syrämen juurestakin irti. Ainakin tällaiselle tyypille, johon ei päde sanonta: poissa silmistä, poissa mielestä.


    • neuvo-viisikymppisille

      Muistan kun täytin viisikymmentä vuotta,
      tunsin heti sen rajapyykiksi elämässäni,
      heti tunsin huolta, pysynkö terveenä, pärjäänkö jos jään yksin,

      silloin oli myös aviokriisi meneillään,
      olin huolestunu tulevaisuudestani,

      aloin harrastamaan kuntoilua enemmän, kotona ja ulkoillulla,
      siitä oli suuri apu jaksamiselle,

      elämä muuttui jatkuvaksi kilpajuoksuksi hyvinvoinnin perässä,

      fyysisen kunnon ylläpitäminen oli pakollista jokapäiväistä
      muuten en olisi jaksanu elämää eteenpäin,

      vakituisesta kuntoilusta, yleiskunnon ylläpitämisestä on ollu valtava hyöty,
      kun kuudenkympin rajapyykki lähstyi ,
      puolisoni sairastui vakavasti pitkäaikaseen kuolemaan johtavaan sairauteen,
      automaattisesti otin omais-hoitaja pestin vastaan,
      rakastin puolisoani,
      ajattelin että hoidan hänet loppuun asti itse ,

      toisin kävi, muutaman vuoden kuluttua kuolema kolkuttikin minun ovelleni,
      sain sydän kohtauksen, joka seurauksena jouduin heti suureen syd.leikkaukseen,

      voimat uupui en jaksanukkaa itse enään rakasta puolisoani hoivata,
      hän pääsi laitoshoitoon,
      eli siellä muutamia vuosia
      kävin päivittäin katsomassa,
      hän kuoli vaikean sairauden murtamana
      suuri suru jäi vain jäljelle,
      nyt olen yksin,
      edelleen harrastan kuntoilua päivittäin,
      vaikka voimat vääjäämättä hiipuu syd.vajaa toiminan takia,
      mutta en olisi hengissä enkä pysyisi hengissä ellen liikkuisi,
      väsymyksestä huolimatta jatkan päivittäistä liikuntaa voimeni mukaan,
      olen nyt noin kahdeksankymmpinen,
      jatkan elämää kunnes se päättyy,
      toivottavasti äkki-kuolemaan,

      - lääkärin mukaan silloin ( 65 v) en olisi selvinny sydänleikkauksesta
      ellen olisi ollu fyysisesti muuten niin hyvässä kunnossa,

      joten jokaisen vanhenevan ( 50 ) ihmisen k a n n a t t a a pitää fyysistä kuntoa jatkuvasti päivittäin yllä,
      se jatkaa jokaisen elämää vuosilla jopa kymmenillä vuosilla,

      viiskyt vuotta on rajapyykki,
      sen jälkeen elämäni on ollu pelkkää taistelua fyysisen kunnon ylläpitämistä, on sitä edelleen,
      vaikka olen kyllä jo aivan uupunu ja lopussa,

      • pimatsukka

        Tuo on niin totta, että kannattaa huolehtia terveydestä. Minunkin vanhempani oli niin terve kun liikkui, mutta kun joutui neljän seinän sisälle muistisairauden takia, niin johan tuli sydän-ym ongelmia ja eipä enää kauan elänyt sen jälkeen.


    • valmistautukaa-hoitakaa

      valmistautukaa, hoitakaa itseänne, pitäkää yleiskuntonne hyvänä,
      elämä on ihanaa terveelle ihmiselle,


      --
      On syytä kaikkien viisikymmpisten alkaa pelätä ikääntymistä,
      loppulaskenta on alkanu,
      vain hyvän yleiskunnon omaavilla on mahdollisuus pitkään terveeseen elämään,
      kuolema yllättää aina kulkijan,

      • pimatsukka

        Jostain syystä saattaa joku iänikuinen puliukkokin elää vanhaks. Onkohan se sitten toiminut tuo madontappokuuri..


    • reppuriika

      Vaikka vanhempani kuolivat nuorina sydäninfarktiin, isä alle 60-vuotiaana ja äiti alle 70 vuoden, niin en ajatellut ajan loppumista vielä täytettyäni 60. Sen jälkeen huomaan kyllä miettiväni usein etten ole enää kauaa täällä. Jos elän 90-vuotiaaksi niin kolmannes olisi vielä jäljellä.
      Ja ei se tietenkään loppupuolella ole laatuaikaa. Hieman surulliselta tuntuu.
      Minua kyllä innostaa se että eihän elämä tähän lopu vaan oikeastaan vasta alkaa kuolemassa. Olen kristitty ja uskon Jumalaan ja iankaikkiseen elämään.

      • Selitäjaselvennä

        Jos ihminen on terve ja toimintakykyinen niin miksi elämä ei voisi myös loppupuolellaan olla laatuaikaa?


      • pimatsukka

        Tulee usein mieleen laulunsanat "jos terveenä kuolla sais"...Aluksi en kyllä tajunnut koko lausetta, kun mietin etteihän sitä kuole, jos on terve..nytpä ymmärrän mitä se tarkoittaa.


      • loppusuora-menossa
        Selitäjaselvennä kirjoitti:

        Jos ihminen on terve ja toimintakykyinen niin miksi elämä ei voisi myös loppupuolellaan olla laatuaikaa?

        " selittäjäselvennä "

        tässä selitys
        kun ihminen ikääntyy, voimat hiipuu, ei jaksakaan enään touhuta samoin kuin nuorempana ja terveenä,
        siis yleikunto huononee v ä ä j ä ä m ä t t ä,
        kun sydän alkaa pettää,
        vaikka tekis mitä ei vaan jaksa,
        kun sydämen toiminta on vajaata,
        kukaan ei tiedä kuinka raskaaksi sydänvikainen ihminen elämänsä tuntee,
        siitä alkaa olla laatuaika kaukana,
        on omakohtaista kokemusta,
        tahtoisin olla vielä jaksava,
        harmittaa niin vietävästi tämä vanhuus ja sairaus josta ei pääse eroon enään,
        tahdistin hiukan auttaa elämää,
        mutta mutta mutta mutta nyt on seki vaikeeta,
        ilmeisesti akku alkaa olla vähissä,
        pitäisi menneä lataamaan akku ( ku jaksaisi ) hiukan voimakkaamaksi,

        vanhuus on elämäni vaikeinta aikaa, voimat hiipuu,

        sinäki " selittäjäselvennä " jos vielä olet terve eikä sydän vielä ole pettäny, keskity nyt kaikin keinoin pitämään yleiskuntosi hyvänä,
        sydän ku pettää se on sitten vain alamäkeä,

        jos se eutanasia laki saadaan suomeen,
        otan lääkkeet ja ohjeet valmiiksi,
        poistun elämäni näyttämöltä silloin kun olen varma
        etten enää jaksa tätä taistelua oman fyysikanni kanssa,
        olen eläny suhteelisen pitkän hyvän elämän,
        työn ja perheen merkeissä, jälkeläiset pärjää omillaan,
        puoliso jo poistui tuonpuoleiseen pitkäaikais sairauden murtamana,

        minulla on tämä " laatu aika " nyt menossa, elämä olisi ihanaa,
        mutta jaksaminen on kortilla,


      • reppuriika
        Selitäjaselvennä kirjoitti:

        Jos ihminen on terve ja toimintakykyinen niin miksi elämä ei voisi myös loppupuolellaan olla laatuaikaa?

        Kyllä se elämä voi olla laatuaikaa jopa 90-kymppisellä. Niin on tätini kohdalla. Hän on kaikin puolin terve ja avustelee nuorempia ystävävanhuksia, ystäviään kauppa, -kirkko, - saunareissuilla. Tekee ruuat, passaa vieraita. On niin mielimummo, että jo reilusti yli 20-kymppiset lapsenlapset hurauttavat mummolaan satojen kilometrien päästä käymään. Olivat taas käyneet!
        Aikoo laittaa kesäkukat jälleen alulle, kylvää siemenet ja kasvattaa taimet.

        On se niin jonkun Aira Samulinin kohdalla ja suvussa on aina joku teräskanto, mutta kun sitä ikää tulee, niin vuosivuodelta todennäköisyys saada sairauksia on varmempaa. Myös aistit heikkenevät ja on luovuttava pikkuhiljaa jostain, mikä aikaisemmin oli arjessa itsestään selvää, vaikka olisi teräsmummo tai -vaari.


      • joku_nimmari

        Koti- ja perhemörsselöä sille, kuka sellaisesta tykkää.

        Eikä enää mitään tulevaisuutta näkyvissä.

        Mutta me ihmiset ollaan erilaisia, siinä se rikkaus on. Joskus on vain vaikea ymmärtää sitä erilaisuutta, itselläni eritoten. Onneksi en ole mikään perfektionisti.

        Mutta kyllä se vanheneminen vituttaa suunnattomasti edelleen.


      • Kenensyykenensyy

        " Eikä enää mitään tulevaisuutta näkyvissä. " ?

        Tämä on 50 palsta ja vielä 60 voi olla enemmän kuin 30 vuotta elämää eli tulevaisuutta näkyvissä koska 100-vuotiaitten määrä kasvaa kohisten. Se on ihan vain ihmisen oma moka jos alkaa odottelemaan kuolemaa 50 - 60 välillä ja lakkaa elämästä ja uskomasta tulevaisuuteensa.


      • joku_nimmari

        Perseestä se elämä on vanhana. Itse en arvosta palaakaan sitä koti- ja perhemörssylää, mutta tottakai toiset voivat ajatella mitä haluavat.

        Nyt on vielä potkua. Mutta kymmenen vuoden päästä otan hengen itseltäni. En rupea vanhaksi, kun ei ole enää mitään odotettavaa tulevaisuudelta. Nyt voi vielä mennä ja harrastaa.

        Mummot ja papat on hitaita, valittavat vaivojaan tai muistelenat vanhoja. Hyi helvetti!


      • Asenneanuksesta

        Korjaat vain asenteesi niin ei sulla mitään hätää ole.


    • reppuriika

      Ei kai se tarkoita ettei elä ja usko tulevaisuuteen vaan on elämän realismia ja viisautta pysähtyä ajattelemaan olemassaolonsa rajallisuutta vaikka 50-vuotiaana. Vaikka eläisi vielä sen toiset 50 vuotta niin kuitenkin koko ajan se hiekka vähenee tiimalasissa ja suurin osa ajasta on takanapäin.
      Ei kannata paeta ikäkriisiä kieltämällä se ja ei ole väärin tunnustaa jos vaikka kuolema, kunnon heikkeneminen pelottaa.
      Hyvä on ajoissa tehdä testamentit, hoitotahdot, ja ratkaista suhteensa vaikka Jumalaan ja iankaikkisuuteen, jos niitä juttuja ei olet tullut aikaisemmin pohdittua.

      • Niinkuinliianmonet

        Nii-in, juu-u, totta. Mutta ihan eri asia kuin että lakkaa elämästä ja alkaa odotella, pelätä ja voivotella ikäänsä ja tilaansa.


    • Tuleekunonaika

      Ei pelota, kun et tiedä mikä päivä on viimeisesi. Testamentin ajattelin tehdä jo lähiaikoina, niin ei tule muille selvitettävää ja hoitotahdot tietenkin. Jos vanhaksi eläisi, niin on parempi kun kaikki on jo valmiiksi mietitty.

    • Per-kel

      Kaiken nähnyt ja kaiken kokenut, eiks se Pepe laulanut että: Elämältä kaiken sain.....Olen minä onnellinen sano Kaisa K :)

    • Vierivätvirtsakivet

      Ei pelota ikä. Sairaudet kyllä.
      - 56 vee

    • Mitäkä.mies

      Ei pelkoa kun kaikki on koettu ja nähty,ainakin itseni mielestä.
      Kun alkaa tuntua että on loppuelämä,vain edessä ja vanhuus niin lohdutan itseäni sillä että olen terve ja vielä jatkoajalla..40-luvulla kasvaisin jo horsmaa jäykkien poikien jalkapallokentällä.
      Elämä on minulle tehtävä,pitkä tie kaikkine kivineen ja mutkineen joka käydään läpi.Joskus voidaan palata taaksekkin päin jos siltä tuntuu,ainakin mietteissä.
      Iän myötä opin sen että kun aikamatkustaa vain mukaviin muistoihin niin mielikin lepää ja on terveempi ja silloin ruumiskin voi hyvin.
      Mikä tärkeitä muistaa,on se että olemme käymässä täällä vain pienen hetken.Sata vuotta on lyhyen lyhyt aika ja vasta Suomen itsenäisyyden mittainen.
      Vaikka olen portilla käynytkin,en ajattele niin pitkälle että kuka saa mersun ja purjeveneen..Eikun datsunin ja optimisti jollan..

      Tuure laulaa,kaaaadn kohti valoa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe