Välittäminen

Mummolassa

Miksi ihmistä ei rakasteta silloin ,kun se elää.Mummoa ei käydä kattomassa ,kun hän elää.Sitten ,kun on kuollut,niin kyllä sukua silloin löytyy ja käyvät tyhjässä mummolassa sitten ja useasti.Vaikka on oma kallis kesämökki ja hyvä asunto.Onko se syy siinnä että halutaan perintöä.Hautajisiin ei edes oma poika tullut vaan nyt juoksee tyhjässä mummolassa,vaikka mummo on kuollut ja kuopattu ajat sitten.Miksi Miksi on näin ????? Onko suku niin hemmetin ahne että ,kun mummola menee perintööön ovat loputkin hakemassa pois itselleen.Ihmettelen mistä nyt löytyy rahaa juosta vuodessa monta kertaa tyhjässä mummolassa,kun mummo eli ei ollut kukaan silloin tulossa hoitamaan häntä.

36

1484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omakäytösratkaisee

      Mummoni kuoli vuosi sitten.

      Kävin vanhempieni kanssa mummoa katsomassa lapsesta saakka ja viimeiset 20 vuotta oman perheeni kanssa keskimäärin kerran kuukaudessa.
      Mummoni oli perkeleen ikävä ja hankala ihminen. Haukkui kaikki, ihan sama miten mummoani autettiin tai mitä asioita hoidettiin, kaikki oli väärin tehty. Kiitosta mummoni ei osannut sanoa, ei koskaan mitään positiivista, ei koskaan edes kysynyt mitä minulle kuuluu, miten minä jaksan. Aina sama narina ja valitus, samoista asioista ja siitä miten kurjaa hänellä on ja oli kun kukaan ei koskaan käy.

      Kukaan ei jaksa määräänsä enempää kuunnella haukkumista, valitusta ja vittuilua, siinä ne käynnit harvenee väkisinkin.

      Ja mitä tuohon hoitamiseen tulee, nykyaikana jokaisella meistä nuoremmista on riittävästi tekemistä omissa asioissa. Työtehtävät ovat haastavia ja vievät enemmän aikaa kuin ennen, on oma perhe, on sairauksia joihin joutuu sopeutumaan, on omat talot pihat ja puutarhat hoidettavana. Ja joillakin on vielä se oma kallis kesämökki josta haluaa nauttia silloin kun lapset ovat pieniä ja itse on nuori.

      Oma mummoni asui viimeiset vuodet palvelutalossa. Siellä oli juttuseuraa pilvin pimein, olisi voinut jumpata, käydä yhdessä ulkona kävelyillä, oli teatteriretkiä, oli kampaajaa, jalkahoitajaa sun muuta. Siitä huolimatta mummo nyhjötti pääosin omassa huoneessaan yksikseen. Ei mennyt yhteisiin aktiviteetteihin, hänhän ei askartele eikä näperrä, eikä häntä kiinnostanut muiden asukkaiden jutut, nehän oli höperöitä kaikki mummon mielestä.

      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

    • taustapuoli

      Olen vähän samaa mieltä tämän vastaajan kanssa. Pitäisihän sitä vanhaa ihmistä käydä tervehtimässä ja häntä auttamassa, mutta jotkut vanhukset on varsinaisia energiasyöppöjä. Mikään ei tunnu riittävän. Tällaisen ihmisen luota kun lähtee, ajattelee, että ei enää ikinä!

      Ole siinä ystävällinen ja osaaottavainen, kun toinen marisee kaikesta. Siivoojat käy joka toinen viikko, mutta kaikki paikat on kuulemma niin siivottomassa kunnossa. Vaikka kuinka yrittää sanoa, että täällähän on ihan hirveän siistiä ja puhdasta, ei likaa eikä roskaa missään ja niin nättiä ja viihtyisää (koska niin todella on!) niin ei kelpaa. Ei ne siivoa kunnolla, ei ne välitä vanhan ihmisen huushollista, kunhan huitaisevat vähän jotain. Vanhus puhuu päälle, eikä vain puhu vaan huutaa. Vaikka yrittää mieltä kääntää johonkin positiiviseen, aina se muuttuu valitukseksi. Kukaan ei kuulemma koskaan käy, vaikka itse asiassa siellä käy joka päivä joku. Tyttäret käy säännöllisesti monta kertaa viikossa, vaikka aina eivät ehtisikään. Jokainen on aina ihan turhautunut sieltä tullessaan, tuntuu että olisi sen ajan paremminkin voinut käyttää kuin siellä marinoitten kuunteluun. Kun ei niille asioille kerta kaikkiaan mitään mahda.

      Ja se siinä yksi syy onkin. Ei kukaan voi mitään sille, että ihminen on vanha. Ei kukaan voi mitään sille, että talossa asuu tietynlaisia ihmisiä. Ei kukaan voi mitään sille, että ikkunasta näkyy se yksi ja sama maisema, kun vanhus ei kerran mitenkään halua muuttaa, eikä ikänsä puolesta enää voisikaan. Ei kukaan voi mitään sille, että televisiosta tulee sellaista ohjelmaa kuin tulee. Ei kukaan voi mitään sille, että kuulolaitteen kanssa on tietyt hankaluudet. Ei kukaan voi mitään sille, että sähköt oli poikki pari tuntia myrskyn takia. Ja niin edelleen. Mutta tämä ihminen katsoo ja huutaa ja vaatii sen oloisena, että syy on teissä ja teidän on tehtävä asialle jotain!

      Ja tämä vanhus, jolla on viisi lapsenlasta, lähettää säännöllisesti rahaa yhdelle heistä, sille lempilapselleen. Sille, jonka vanhemmat ovat kaikista varakkaimpia. Koska haluaa mielistellä näitä hyvin toimeentulevia ihmisiä, lähinnä miniäänsä. Tämä tuntuu niin rasittavalta ja epäoikeudenmukaiselta, kun tietää heistä yhdenkin, jolla on ihan oikeasti puutetta rahasta, mutta sitkeästi yrittää opiskella ja ahertaa töissä opiskelun ohessa välillä yökaudetkin, että saisi vähät rahat riittämään. Ja yksi serkku sitten vastaanottaa mummoltaan rahakirjeitä tekemättä mitään. Eikä muillekaan olisi pahitteeksi joskus jotain saada, jos kerran rahaa annettavaksi asti piisaa. Tämä tekee niin masentuneeksi. Ainoa asia, mikä mummoa piristääkin, on tästä varakkaasta miniästä puhuminen ja tämän kehuminen. Ja jos tästä sitten yrittää varovasti kysyä, tulee itsellekin tunne, että rahako tässä nyt sitten on joku tekijä. Saahan mummo rahansa antaa vaikka minne. Jos mummolle yrittää sanoa, että älä anna kenellekään, kun et kerran anna kaikille, tai sitten anna kaikille vain joskus ihan vähän, jos haluat heille jotain antaa, niin tuntee itsensä viheliäiseksi, kun puuttuu mummon rahankäyttöön. Eikä mikään muutu kuitenkaan. Tässä ollaan kuin puun ja kuoren välissä. Onko ihme, jos sitä välillä yrittää luovia niin, ettei tarvitsisi siellä käydäkään? Tulee vain se arvottomuuden tunne, että en ole mitään, mutta kaikkeen minun pitää kuitenkin jaksaa ja kyetä.

      Miettikää joskus tätäkin puolta te, jotka niin kovasti arvostelette sitä, että vanhusten luona ei riittävästi käydä. Te ette tiedä kaikkea. Joskus voi kyseessä olla jo lapsuudesta asti kumpuava eriarvoisuuden tunne, joka vain vahvistuu sitten, kun pitäisi pystyä tekemään asioita yli jaksamisensa rajojen. Eikä kaikki ihmiset ole helppoja. Vanhuksissa voi tulla esiin entistä voimakkaampina ne negatiiviset puolet, jotka hän on aina omannut, mutta pystynyt peittämään vielä voimissaan ollessaan. Jotkut vanhukset myös purkaa lapsiinsa omia elämässä kokemiaan pettymyksiä ja siinä voi tulla melkoisia ylilyöntejäkin. Kuinka pitkälle on kestettävä ja venyttävä, jos omakin ikä alkaa jo kuutosella tai seiskalla?

      • Jijkl

        Tämä kaikki on totta.
        Harva uskaltaa sanoa ääneen että vanhuus ei ole mikään itseisarvo!
        Vanhukset ovat ihmisiä siinä missä muutkin mutta siinä merkityksessä , että myös vanhuksilta voi vaatia että kohtelevat toisia ihmisiä kunnioittavasti. Ei siis voi kohdella muita ihmisiä huonosti vain siksi että on iäkäs!


    • juurinäineiolepakko

      Minä kuulun niihin jotka eivät ole käyneet oman vanhempansa luona vuosikymmeniin.
      Kun 0-15 ikävuoden aikana saa päivittäin remmistä tai tukkapöllyä ja joutuu omassa kodissaan kulkemaan seiniä pitkin, on henkistä dissaamista aamusta iltaan, niin siinä vaiheessa kun sen kodin oven perässään kiinni laittaa ja lähtee omilleen, voi päättää että minun ei tarvitse tuota ihmistä enää ikinä nähdä eikä tämän talon ovea avata.
      Enkä ole nähnyt enkä avannut viimeiseen 12 vuoteen.

    • melkein_loppu

      Lähivanhukseni on 89 vuotias. Olin 2015-2016 vuoden vaihteessa leikkauksessa ja sen jälkeisissä hoidoissa enkä päässyt käymään kahteen kuukauteen hänen luonaan.
      Kotisairaanhoito kävi hänen luonaan aluksi kerran, sitten 3 kertaa viikossa.
      Kun menin käymään maaliskuun alussa 2016 läheiseni oli jo niin pahasti nälkiintynyt, ei päässyt enää omin voimin sängystä ylös, ei edes vaatteita saatu päälle puettua. Ambulanssilla sairaalaan, lääkäri sanoi, että kuolema olisi tullut seuraavan vuorokauden aikana jos en olisi mennyt. Viikko sairaalassa, 3 viikkoa vuodeosastolla ja sitten yksityisen hoitokodin vuokrayksiöön. Eläke ei riitä maksuihin mutta onneksi vanhemmallani on riittävästi säästöjä, eli ei rahasta huolta.

      Mutta, tässä tulee nyt se raskaus jonka kanssa minä vanhuksen lapsena joudun elämään. Ajan joka kuukausi 3 kertaa 400 km kuuntelemaan moitetta, sen lisäksi kuuntelen haukkumista vähintään 3 kertaa viikossa puhelimessa. Koskaan en kuule kiitos kun kävit, olet rakas, tulethan uudelleen.

      Ensinnäkin kotiin pitäisi päästä takaisin, vaikka jokainen, myös hän itse tajuaa, että se ei ole enää mahdollista. Siitä huolimatta se on minun vikani että hän on missä on.

      Esim. eilen menin päiväseltään käymään. Seison kynnyksellä ulkovaatteet päällä ja sanon hei. Hänen ensimmäiset tylyllä äänellä sanotut sanat minulle olivat: sieltähän se varas tulee, anna heti takaisin minun kukkaroni! Ei edes tervehdystä sanonut. Totesin siihen hyvin rauhallisesti, että minulla ei ole sinun kukkaroasi. Tuo minun eteen kauppakassinsa, leväyttää sen auki ja sanoo hyvin ilkeällä äänelle, katso nyt, ei se täällä ole! Minä siihen taas korostetun rauhallisesti, sinullahan on myös käsilaukku, katsotko sieltä... ja jään odottamaan kun hän itse etsii. En mene koskaan itse etsimään vaan odotan paikoillani kynnyksellä. Käsilaukku löytyy kaapista, kukkaro käsilaukusta, siinä on tasan saman verran rahaa kuin 2 viikkoa sitten käydessäni. Ei anteeksipyyntöä ei mitään. Ollaan kuin ei mitään olisi tapahtunut. Vanhus laittaa kukkaron käsilaukkuun ja laukun keittiön tuolin selkänojalle. Riisun takin ja kengät, kysyn miten olet jaksanut, istun sohvalle, kuuntelen valitusta miksi hän ei pääse kotiin, miten ruoka on huonoa ja hoitajat ilkeitä.
      Menee viisi minuuttia, sitten taas tokaisu: Sinulla ei ole oikeutta varastaa minun rahojani, haluan ne heti takaisin!! Hyvin vihaiseen ja ilkeään äänensävyyn. Taas käydään sama etsintäepisodi läpi, minä korostetun rauhallisena ettei pinna katkea lopullisesti: kukkarosi on käsilaukussasi, siellä rahat, taas lasketaan kuinka paljon..

      Keitellään kahvit, syödään tuomaani pullaa, pulla on vanhuksen mielestä aina vanhaa vaikka olisi vielä uunilämmintä, keittämäni kahvi laihaa tai liian väkevää, jatkuva narina miksei hän pääse kotiin miten ennen vanhaan lapset hoitivat vanhuksensa kotona. Jos joku on kuollut, niin hänet on automaattisesti tapettu hoitajien toimesta. Ei puhettakaan että joku kuolisi vanhuuteen tai sairauksiinsa Ja se raha, siihen palataan vielä pariin otteeseen. Minä varastan häneltä rahaa, hän joutuu näkemään nälkää vaikka saa joka päivä 5 lämmintä ateriaa ja on fyysesti paremmassa kunnossa kuin moneen vuoteen. En ole käyttänyt hänen rahojaan senttiäkään yli 30 vuoteen, koko aikuisikänä.

      Ulospäin, muiden ihmisten mielestä, jopa joidenkin vanhempaani vähemmän tuntevien hoitajienkin mielestä, läheiseni on erittäin virkeä ja fiksu ihminen.
      Jos joku muu sukulainen, naapuri tai tuttu, tulee käymään hänen luonaan, läheiseni on kuin päivänpaiste, mitä kuuluu, oletpa sinä virkeän näköinen, puhuu jopa kunnallisvaaleista, puhuu sukulaisten kuulumisia, puheenaiheita riittää.

      Minun kanssani ei koskaan puhuta mistään muusta, ei vaikka kuinka yritän vaihtaa puheenaihetta mihin tahansa. Minä olen hänelle likasanko johon kaikki negatiiviset tunteet puretaan, ihminen jota saa haukkua, minulle saa jopa kirota ja sanoa vaikka mitä. Minun lapsianikin hän saa haukkua, mutta ei puhettakaan että sanoisi samalla tavalla esim. kummityttönsä lapsista.

      Hänelle on tehty muistitestit, muistaa erittäin hyvin etenkin vanhat asiat eikä lähimuistissakaan ole isompaa vikaa, mutta tilanne on mikä on.

      Olen ainoa lapsi, ymmärrän erittäin hyvin, että hän on vanha, hänellä on ilmiselvästi joku sairaus, en tiedä miten jaksan tätä syyttelyä, moitetta ja jatkuvaa ilkeilyä enää kovinkaan pitkään. Vanhempani käytös vaikuttaa nykyään jo omaa terveyttäni heikentävästi ja kun puhuin itseäni hoitavalle lääkärille tästä miten masennun käynneistä, hänen neuvonsa oli, ole itsellesi armollinen ja vähennä yhteydenpitoa ja huolehdi itsestäsi.

      • ilimanaikunen

        Hei,kohtalotoveri.Minulla juurikin sama "ongelma".isäni ei ole koskaan ääntään korottanut meille lapsille.On ollut kiltti ja auttavainen,suorastaan "hissukka".Nyt onkin eri tahti.Huutaa kun "palosireeni"jos ei heti saa selvää mitä yrittää sanoa.Paikka(hoitokoti)on huono,ruoka on huonoa,varsinkin leipä-hänelle kun ei passaa kun määrätty merkki-avovaimonsa sitä sinne kuskaa.Ei osallistu mihinkään yhteiseen vaan makaa omassa huoneessaan kunhan hoitajat joutavat nostamaan sänkyyn.No ihan oma on elämänsä.Minut haukkui:olet kuin äitisi......äiti on kuollut n.30v sitten.Minäpä harvensin käyntejä-ennen kävin viikottain-nyt 2-3 viikon välein.Tilanne on hieman rauhoittunut.Oisko miettinyt asioita.Tiedän ettei johdu sairaudesta,juttelin lääkärin kanssa.


      • Voiskoolla

        Kuulostaa lewyn kappale taudilta.


    • tamaratanssii

      Minä antaisin sinulle saman vastauksen, kuin tämä lääkäri. Sinulla on sentään se asia puolellasi, että vanhuksesi asuu hoitokodissa ja siellä hänellä on aina turva saatavilla eikä ole pakko hälyttää sinua joka asiaan.

      Minä sinun sijassasi en lähtisi kolmea kertaa kuukaudessa ajamaan tuollaista matkaa vain kuullakseni haukkumisia ja epäluulotteluja. Voisi olla, että kävisin vain kerran kuussa jos aina sitäkään. Aina voi olla yhteydessä hoitokodin henkilökuntaan ja kysellä, miten vanhus voi. He siellä ovat ammatti-ihmisiä ja osaavat ehkä paremmin käsitelläkin vanhuksia.

      Minunkin äitini mielestä kaikki hoitajat ovat ilkeitä. Hän tosin asuu vielä kotona, mutta joutuu käymään sairaalassa aina toisinaan. Siellä häntä aina kohdellaan toisarvoisesti, kuulemma. Itse asiassa äiti on ollut aina samanlainen, nuorenakin. Hän vihaa ja inhoaa sairaaloita niin paljon, että kokee kaikki hoitajat ja lääkärit inhottaviksi ihmisiksi. Muistan, kun äiti sairasteli viisissäkymmenissä jonkun verran ja oli parissa leikkauksessakin. Kaikki hoitajat olivat hänen mielestään kamalia. Yksinomaan heidän askeltensa ääni käytävällä oli rasittava. Kukaan ei osannut olla äidille hänen mielensä mukainen. Inhottavia ihmisiä kaikkityyni. Samoin äidin käydessä lääkärissä, hän oli vakaasti aina sitä mieltä, että hänessä oli joku kauhea tauti, mutta lääkärit ei sitä hänelle kertoneet. Ne vain mulkoilivat kummallisesti ja peittelivät puheitaan, eivät puhuneet suoraan eivätkä antaneet oikeata tietoa. Tämä hänessä elää sitkeästi vieläkin, nyt vanhuksena. Ja tämä epäluulo ja viha on se kaikkein hankalin asia käsitellä hänen kanssaan. Hän ei luota keneenkään, eivät ne hänestä kukaan välitä. Minun pitäisi pää kolmantena jalkana riehua barrikaadeilla äitini asioiden puolesta, haukkua lääkärit ja hoitajat ja vaatia heiltä oikeata hoitoa ja kunnollista huolenpitoa, vaikka siinä ei ole todellisuudessa mitään vikaa eikä huomautettavaa.

      Ei se aina niin auvoista ole näiden vanhusten kanssa, en yhtään ihmettele jos ihmiset väsyy.

    • juyio

      Kovin rankkaa tekstiä te vanhemmista ihmisistä päästelette.
      Olen yhden asian huomannut ja se on, että äidin, mummon, isän, vaarin pitäisi olla äänetön hajuton ja kaikkeen pitäisi sopeutua. Hänellä ei saa olla omaa mielipidettä, eikä hän missään nimessä saa opastaa yhtään missään asiassa.
      Monesti saattaisi olla jopa viisasta kuunnella vanhempaa ihmistä ja neuvojaan, sillä ei hän välttämättä menetä järkeään ja muistiaan vanhetessaan ja lisäksi nämä ihmiset ovat olleet työelämässä, käyneet kouluja ja tietävät elämänkokemuksensa ja ammattinsa puolesta hyvin paljon tärkeää asiaa.

      Sitä vastoin te nuoret pyritte jakamaan niitä näkemyksiänne ja asettamaan omat vanhempanne ja isovanhempanne omaan ruotuunne ja lisäksi "kieli vyön alla" odotatte että rahaa tippuu yhtenään kaikkina merkkipäivinä ja moni jopa kerjää omiin tai jopa pakottaa maksamaan kulutuselämäänsä. Saatikka miten paljon toivotaan, että "kuukahtaisi jo", jotta saisi perinnön.

      Toivon todella ihmisten elävän tasapainoista elämää joka suuntaan, niin että vanhempia kuunnellaan, heille kerrotaan asioita, pidetään elämässä mukana, eikä unohdeta. He ainakin ajattelevat lapsiaan ja lapsenlapsiaan vailla kateutta, he todella osaavat välittää. Ehkä liikaakin, jopa oman elämänsä kustannuksella.

      Kaikista tulee vanhoja jos elinpäiviä riittää, joten perässä tulette, toivon että ette saa samanlaista kylmää ja viiltävää kohtelua omiltanne.

      • melkein_loppu

        kiitosta vaan kommentistasi juyio, tervetuloa kuitenkin tähän maailmaan missä minä elän!!!

        Minä olen omilla rahoillani ajanut vanhempani luokse kuuntelemaan haukkuja ja ilkeilyä vuosikymmeniä. Vanhempani ei ole kertaakaan tarjonnut minulle rahaa viemistäni ruuista eikä ostamistani hänelle välttämättömistä arkitavaroista. Sen sijaan hän jaksaa toistaa kuinka lapsen velvollisuus on huolehtia vanhemmistaan, eikä siitä tarvitse edes kiitos sanoa.

        Minähän se olen se kaiken pahan alku ja juuri vanhempaani kohtaan.
        Minä kysyn joka kerta kun menen käymään tai puhun hänen kanssaan puhelimessa kuinka sinä olet voinut, mitä sinulle kuuluu.

        Hän ei ole kysynyt kertaakaan viimeiseen 20 vuoteen mitä minulle kuuluu, miten minä jaksan.

        Kun minulla oli syöpä, ei puhettakaan että edes minun mahdollinen kuolemani olisi häntä hetkauttanut huolestumaan minusta. Kuolet jos kuolet, totesi kun sanoin hänelle puhelimessa, että olen sairaalassa tiputuksessa ja en tiedä koska pääsen pois.
        Kun sytostaattihoitojen takia hiukseni, kulmakarvani ja ripset lähtivät ja menin sellaisena hänen luonaan käymään, vanhempani totesi moneen kertaan, että kylläpä sinä näytätkin rumalta! Ei minkäänlaista myötätuntoa, ei kysymyksiä sairaudestani, ei halaamista, ei pienintäkään myötätuntoa. Olin käymättä tämän jälkeen melkein 3 kuukautta.

        Hänellä on oikeus sanoa minulle mitä tahansa, mutta minä en voi sanoa hänelle mitään vastaan.

        Ja onko sinusta oikein kun isovanhempi sanoo toistuvasti alle kouluikäiselle että sinä se olet maailman tyhmin lapsi, etenkin kun sanoja tarkoittaa myös sitä.
        Tämän vuoksi poikani lakkasi käymästä vanhempani luona jo alle 10 vuotiaana.
        Tyttäreni lopetti käynnit alle 15 vuotiaana toistuvan ulkonäöstä moittimisen takia.
        Tämä vanhempani ei ole pitänyt lapsiani sylissään varmaan kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän per lapsi. Ei edes vauvana halunnut ottaa heitä syliin, eikä ole sekuntiakaan hoitanut lapsiani. Ei koskaan. Ei ole ollut yökyläilyjä ei ole vietetty laatuaikaa isovanhemman kanssa. Eivätkä lapseni ole saaneet koskaan tältä isovanhemmaltaan esim. joulu-/ syntymäpäivälahjoja.

        Jos sinulla kerran on parempaa tietoa elämästäni ja eväitä minulle antaa, niin otan ne kiitollisena vastaan.
        Kerropa viisaampana, miten minun pitäisi toimia, että saisin tältä vanhemmaltani yhden kiittävän tai positiivisen lauseen itsestäni?

        Nyt kun olen kirjoittanut näitä asioita auki tänne, olen tullut sellaiseen tulokseen, että oikeassa se lääkäri oli, minun on pakko vähentää käyntejäni ja jättää tämä ihminen taka-alalle. Hän myrkyttää ja masentaa mieleni viikottain ja minä tarvitsen nyt kaikki voimani sairaudesta toipumiseen.
        Vanhempani ei arvosta minua ihmisenä eikä lapsenaan, mutta minä voin itse arvostaa itseäni ja jättää hänet vähemmälle huomiolle ja nostaa itseni hänen ylitseen omassa tärkeysjärjestyksessäni.


      • ilimanaikunen

        Teeppä just niin.rupeat nyt ajattelemaan VAIN ja AINOASTAAN itseäsi-lapsesi ja tulevat lapsenlapsesi tarvitsevat vielä sinua.Äitisi kyllä pärjää siellä hoitokodissa.Kerro hoitajille että nyt vähennät käyntejä ihan itsesi takia.Soittamalla hoitajille saat tietää äitisi voinnin ja he kertovat terveiset sinulta.Lämpimin ajatuksin.


      • Pahnanpohjimmainen

        Älä juyio syyllistä tuolla tavalla muita.
        Jokaisella on omat ongelmansa lähisuhteissaan, ja on ihan turhaa neuvoa, miten lapsen tulisi käyttäytyä 89-vuotiaan äitimuorin kanssa. Lapsikin on jo eläkeiässä.
        Mitä vähemmän asioista tietää, sitä syvemmällä rintaäänellä on helppo antaa neuvoja.

        Moni ikäihminen tuntee olonsa vahvemmaksi, kun voi komentaa ja käskeä toisia. Kohteeksi valikoituu useinkin se kaikkein läheisin. joko puoliso tai se hoivaavin lapsi. Muut saattavat ihmetellä väitettä, että vanhus on ilkeä tai epäluuloinen: "Minulle hän on aina kiltti ja kohtelias!" Sepä se, ärtymys kerääntyy ja räjähdys seuraa heti, kun se läheinen ihminen ilmaantuu.
        Joskus voisi ajatlla, että molemmille pitempi ero vain olisi hyödyksi, jos vanhuksen asiat hoituat muiden avulla.
        Kannattaisiko muuttaa tapaamiskertoja?


    • mariskantti

      Juyijolle:

      "Olen yhden asian huomannut ja se on, että äidin, mummon, isän, vaarin pitäisi olla äänetön hajuton ja kaikkeen pitäisi sopeutua. Hänellä ei saa olla omaa mielipidettä, eikä hän missään nimessä saa opastaa yhtään missään asiassa."

      Noin kirjoitit.

      Täysin päin mäntyä. Et tunnu osaavan sinäkään empatian vaikeata taitoa. Vaikka sitä esität.

      Kukaan ei kiellä vanhukselta omia mielipiteitä. Niiden ei vain kuuluisi olla ilkeitä. Ja vanhaltakin ihmiseltä voisi odottaa käytöstapoja, jos hän vain vielä järjissään on. Samoin kun hänen luonaan tullaan käymään, olisi ihan kohteliasta olla ystävällinen, myös sille omalle lapselle, jonka he velvoittavat luonaan käymään. Sinä nyt oletat, että nämä lapset ovat niitä ilkimyksiä ja vaativat vanhemmiltaan kuka rahaa, kuka mitäkin, vaikka sitä ei ole täällä mitenkään näissä kirjoituksissa esiin tuotu.

      "He ainakin ajattelevat lapsiaan ja lapsenlapsiaan vailla kateutta, he todella osaavat välittää. Ehkä liikaakin, jopa oman elämänsä kustannuksella. "

      Oletko nyt ihan varma, että kaikkien kohdalla on näin? Tiedän muuten aika montakin vanhaa ihmistä, jotka ovat kummallisen katkeria ja salavihaisia jopa omia lapsiaan tai joitakin heistä kohtaan, ja kaikki eivät TODELLAKAAN näytä välittävän.

      Tietenkin on myös ihan normaaleja vanhuksia, jotka ovat niitä välittäviä ja mukavia lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan, ja vaikka eivät aina niin mukavia olisikaan, vaivoineen kaikkineen, niin silti heitä jaksaa hoitaa ja heidän luonaan käydä ilman stressiä ja pahaa mieltä. Mutta valitettavasti on niitä toisenlaisiakin. Ja kyllä sitäkin puolta on syytä tuoda esiin, nimenomaan juuri siksi, että sinunlaisesi mielipiteet voitaisiin asettaa omaan valoonsa. Kaikki kun ei ole kaikilla aina samanlaista. Sivustakatsojat voi muodostella omia mielipiteitään ihan vapaasti, mutta olisi syytä muistaa, että ne on niitä sivullisen mielipiteitä kun itse ei olla toisen housuissa. Yksi esimerkki: serkkujeni äiti kuoli. Pariltakin taholta sain sitten kuulla, kuinka kärkkäästi ja nopeasti oltiin sitten mummon tavaroita jakamassa ja niitä itselleen viemässä, hyvä että ehti mummo hautaan päästä. Kauheaa paheksuntaa. No sitten kun näin yhtä serkkuani myöhemmin, hän kertoi, miten kamalaa oli, kun vuokraisäntä vaati heitä heti tyhjentämään mummon asunnon, että pääsee tekemään siihen remonttia nopeasti ja saamaan uuden vuokralaisen. Siitäpä kärkkäät naapurit sitten riemastuivat, kuinka nopealla aikataululla oltiin "haaskalla." Eli mitään eivät itse asiasta tienneet.

    • Maariankämmekkäinen

      Miksi lasta ei rakasteta silloin, kun hän on riippuvaisessa asemassa vanhemmistaan? Miksi joku kohtelee omaa lastaan kaltoin? Niin sitten makaa kuin on pedannut, se on vanha totuus.

      En tiedä, kuka oikein on joskus onnistunut kääntämään asian niin että lapset mukamas aina ovat kiittämättömiä ja tunteettomia ahnureita. Kun useimmiten varmaan on kyse siitä, että ikänsä kaltoin kohdeluksi tullut lapsi ei enää vain jaksa ottaa yhtään enempää p*skaa päin naamaansa vaikka kuinka olisi yrittänyt palvella vanhusta kaikin tavoin.

    • noeipäse

      aina ihan noin mene. Kaikki mummot ja isomummot eivät edes halua ketään luokseen. Vaikee sitä väkiste on tupata kylään. Itse joskus mummolla kävin, mutta aina sai kuulla jälkikäteen, että olin käyny siellä vain maleksimassa. Äitini myös ei ole piitannu kyläilyistäni. Olen jo sinut asian kanssa ja en enää yritä tuppautua. En käy haudoilla ainakaan, koska ei ole järkeä käydä ventovieraiden haudalla.

    • Hei.

      Monenlaisia kirjoituksia ja elämän kohtaloita tässä ketjussa on, kerrottu lapsista, vanhemmista ja isovanhemmista. Ihmisen käytös saattaa iän ja vanhenemisen myötä muuttua paljonkin, siihen vaikuttaa monet asiat; sairaus, elämän tilanne, mahdollinen yksinäisyys, eletyn elämän vaikeudet puskevat mieleen kun tietää elämänsä olevan lopuillaan, puolison ikävä, kuoleman pelko, kivut jne jne.

      Ikävää, jos välit vanhempiin tai isovanhempiin on huonot, kaikki siitä varmaankin jossain määrin kärsii. Jos iäkkäillä läheisillä on hyvä hoitopaikka tms elämän perusasiat kunnossa, ei tietenkään ole velvollisuus käydä vierailemassa, jos siitä tulee vain paha mieli ja se on raskasta. Jos läheinen on täydessä ymmärryksessä, voi hänen kanssaan toki yrittää puhua, keskustella asiasta, aina se ei onnistu, tiedän. Jokainen meistä vanhenee, toiset elävät hyvinkin vanhoiksi, mutta arvokasta elämän tulisi saada olla loppuun asti.

      Voimia ja iloakin kevääseen,
      Pirkko-pappi

      • Maariankämmekkäinen

        Sinä nyt jostain syystä oletat, että ihmiset eivät vain kerta kaikkiaan pelkkää tyhmyyttään tajua vanhuuden ongelmia. Kun taas pappi ymmärtää sellaisiakin ihmisiä, joita ei yhtään tunne!

        Oma äitini on ainakin ollut samanlainen juuri niin kauan kuin muistan. Kohdellut kaltoin lapsiaan (kolme) ja vaatinut erikoiskohtelua aivan kaikissa tilanteissa. Kyllähän vanhuksen kärttämiset kestäisi useinkin, jos ne olisivat ilmestyneet kuvioihin vasta vanhuusiällä. Mutta näitä on paljon tällaisia äitini kaltaisia ihmisiä, jotka ovat käyttäytyneet huonosti lapsiaan (ja lapsenlapsiaan) kohtaan niin kauan kuin asianomaiset muistavat. Sellaisten ihmisten on mielestäni aivan turha odottaa palvelua ja kyläilyä ikään kuin välit olisivat hyvät.


      • mietinpävain
        Maariankämmekkäinen kirjoitti:

        Sinä nyt jostain syystä oletat, että ihmiset eivät vain kerta kaikkiaan pelkkää tyhmyyttään tajua vanhuuden ongelmia. Kun taas pappi ymmärtää sellaisiakin ihmisiä, joita ei yhtään tunne!

        Oma äitini on ainakin ollut samanlainen juuri niin kauan kuin muistan. Kohdellut kaltoin lapsiaan (kolme) ja vaatinut erikoiskohtelua aivan kaikissa tilanteissa. Kyllähän vanhuksen kärttämiset kestäisi useinkin, jos ne olisivat ilmestyneet kuvioihin vasta vanhuusiällä. Mutta näitä on paljon tällaisia äitini kaltaisia ihmisiä, jotka ovat käyttäytyneet huonosti lapsiaan (ja lapsenlapsiaan) kohtaan niin kauan kuin asianomaiset muistavat. Sellaisten ihmisten on mielestäni aivan turha odottaa palvelua ja kyläilyä ikään kuin välit olisivat hyvät.

        "Sinä nyt jostain syystä oletat, että ihmiset eivät vain kerta kaikkiaan pelkkää tyhmyyttään tajua vanhuuden ongelmia. Kun taas pappi ymmärtää sellaisiakin ihmisiä, joita ei yhtään tunne!"

        Tuo on se ulkopuolisen tyypillinen asenne vanhukseen, toivottavasti minäkin muutun viattomaksi enkeliksi vanhuksena, jolla ei ole mitään vastuuta omasta osuudestaan vuorovaikutuksessa, vaikka olisi terve kuin pukki. Lienee hyvin tavallista se niin kuin tässäkin ketjussa ja oman kokemukseni mukaan. Pappi saa kuulla miten ei kukaan käy, miten aina tölvitään ja ollaan yksinäisiä, ja vanhus saa kaipaamaansa sympatiaa ja lisää vettä myllyynsä siitä, miten häntä on kaltoin kohdeltu. Hän on uhri, on ollut koko elämänsä.

        Olisipa kiva, jos ulkopuoliset osaisivat ajatella myös vanhuksesta, ettei syy välttämättä ole vanhuudessa ja lähiomaisissa. Vanhus voi esimerkiksi valehdella kaikenlaista esiintyessään uhrina. Miksi vanhus on aina se uhri ja viaton, vaikka hän saattaa ihan samalla tavalla manipuloida ja satuttaa läheisiään kuin muutkin ihmiset. Eikö se ole vanhuksen stereotypioimista pahimmillaan, että hänet nähdään vain avuttomana muiden uhrina, vaikka olisi terve kuin pukki, kykeneväisinen vastuullisiin ja normaaleihin ihmissuhteisiin niin halutessaan.

        Minullakin on sellainen vanhus lähipiirissä, joka on koko elämänsä ollut hankala ja riitainen kaikkia ihmisiä kohtaan. Siksi hänellä ei ole ystäviä, ei siksi, että hän on vanha. Hän on kertonut täysin paikkansapitämättömiä asioita minustakin, mutta ainakin ko. henkilön tuntevat eivät niitä usko. Hän puhuu pahaa kaikista eikä se mitenkään liity vanhuuteen, hän on terveempi kuin minä, kaikille halukkaille hän kertoo huonosta terveydestään, vaikka hänen ei tarvitse edes käyttää lääkitystä mihinkään.

        Olisi kiva, jos vanhusten kanssa työkseen juttelevat ihmiset osaisivat edes joskus ajatella, että vanhuksen pitäisi ottaa itse vastuuta käytöksestään muita kohtaan. Sillä nämä yksinäiset vanhukset ovat usein sellaisia, joiden omassa käytöksessä on jotain sellaista, mikä on ajanut muut heidän luotaan pois (kuten tässä ketjussa kerrotaan). Lapsille olisi suuri asia, jos vanhus osaisi edes alkeellisesti huomioida muitakin kuin itsensä. Edes kerran miettisi, onko ollut hyvä äiti ja isä, onko itse ollut muille hyvä niin kuin nyt toivoo muiden olevan hänelle. Mitäpä kirkko tähän sanoo? Sovintoa ihmissuhteissa toivotaan varmasti puolin ja toisin. Jos ei ole mitään muistisairautta, niin vanhus on kykeneväinen ajattelemaan myös omaa osuuttaan vuorovaikutuksessa. Eikö siihen pitäisi kannustaa eikä panna kaikkea aina vanhuuden piikkiin, uhriuttaa näin vanhus omaan erinomaisuuteensa.


      • Monipiippuista

        Jos ihminen ei ole huomannut ja opetellut itsensä sisälle katsomista ja arvioimista aikaisemmin elämässään, niin vanhana se ei enää onnistu. Tai voisi, mutta sitä pitää itse haluta ja tahtoa ihan niin kuin kaikkea muutakin uuden opettelua ja muutosta. Ja ennen muuta hoksata muutoksen tarve.

        Jotta siitäpä vain muokkaamaan omaa itseänne te, jotka kuvittelette iäkkään vanhuksen muuttuvan ihmeolennoksi simpsalapim jotta teillä olisi helpompi olla. Sen muokkauksen tuoksinassa voitte ehkä sitten tajuta, voiko sitä vaatia iäkkäältä, joka ei ole milloinkaan tunnistanut omia ongelmiaan kanssakäymisissä. Oletteko te?


      • mietinpävain
        Monipiippuista kirjoitti:

        Jos ihminen ei ole huomannut ja opetellut itsensä sisälle katsomista ja arvioimista aikaisemmin elämässään, niin vanhana se ei enää onnistu. Tai voisi, mutta sitä pitää itse haluta ja tahtoa ihan niin kuin kaikkea muutakin uuden opettelua ja muutosta. Ja ennen muuta hoksata muutoksen tarve.

        Jotta siitäpä vain muokkaamaan omaa itseänne te, jotka kuvittelette iäkkään vanhuksen muuttuvan ihmeolennoksi simpsalapim jotta teillä olisi helpompi olla. Sen muokkauksen tuoksinassa voitte ehkä sitten tajuta, voiko sitä vaatia iäkkäältä, joka ei ole milloinkaan tunnistanut omia ongelmiaan kanssakäymisissä. Oletteko te?

        Ihmettelen vastaustasi. Ei ketään ole vaadittu muuttumaan ihmeolennoksi.

        "Jos ihminen ei ole huomannut ja opetellut itsensä sisälle katsomista ja arvioimista aikaisemmin elämässään, niin vanhana se ei enää onnistu."

        Tämä on ainakin lukemieni psykologisten kirjojen mukaan täysin väärä käsitys. Terve vanhus päinvastoin tekee tuollaista psyykkistä työtä, häntä myös pitäisi siinä auttaa.

        Kirjoitin siitä, että vanhusten juttuja kuuntelevien kannattaisi joskus myös miettiä, miten kanssakäymistä voisi edistää, että se sujuisi paremmin. Vaikkapa kysyä, että miten itse huomioit lastenlasta, joka tulee katsomaan, mistähän lapsenlapsen kanssa voisi jutella.

        Tunnen paljon vanhuksia, on valtavia eroja heidän sosiaalisissa taidoissaan ja luonteissaan. Vanhus ei ole mikään säälittävä uhriraukka, vaan aivan sama ihminen kuin ennenkin, joten mennyt elämä näkyy hänen lähisuhteissaan ja käytöksessään. Vaikka kirjoitinkin vähän provosoivasti, että toivottavasti olen tuollainen viaton enkeli vanhana, niin tosiasiassa en sitä toivo, vaan toivon, että minua kohdellaan aikuisena, vastuullisena ihmisenä edelleen. On loukkaavaa ikärasismia ajatella, ettei vanhus pysty enää mihinkään. Muutoksia ihmissuhteissa voi tapahtua hyväänkin suuntaan, mutta jos suhteet ovat tulehtuneet, niin siihen tarvitaan apua. Vaikka papilta tai jotain muulta ulkopuoliselta, joka pystyy näkemään tilannetta monipuolisemmin kuin vain yhdestä näkökulmasta.


      • Omatahtosanelee

        Terveitä iäkkäitä löytyy vain aniharvoin ja siitä seuraa melkein automaattisesti, että ihminen ei ole enää se "aivan sama". Ihminen on todellakin oman elämänhistoriansa summa mutta sairauksistaan riippuen vastuun kantokyky saattaa muuttua, koska sairaus vaikuttaa fysiikan lisäksi myös psyykeen. Mieli ei toimi enää nopeasti ja negatiivisuus valtaa alaa.

        Vanhukset(kin) todella pystyvät ihan kaikkeen siihen, mitä he itse tahtovat mutta eivät mihinkään, mikä sanellaan ulkopuolelta, koska muutos on liian vaativa sana ja aihe. Muutokset tuntuvat myös turhilta, koska loppumetrit ovat käsillä.

        Pappi on likitulkoon viimeisin joka pystyy käsittelemään ihmissuhdesotkuja. Kirkon virkamies puhuu taivasasioista ja tulkitsee Raamattua eikä ymmärrä ihmisten maallisista ongelmista ja haasteista hönkäsen pöläystä. Usko vaikka huviksesi; monta kertaa vieressä kuunnellut.


      • mietinpävain
        Omatahtosanelee kirjoitti:

        Terveitä iäkkäitä löytyy vain aniharvoin ja siitä seuraa melkein automaattisesti, että ihminen ei ole enää se "aivan sama". Ihminen on todellakin oman elämänhistoriansa summa mutta sairauksistaan riippuen vastuun kantokyky saattaa muuttua, koska sairaus vaikuttaa fysiikan lisäksi myös psyykeen. Mieli ei toimi enää nopeasti ja negatiivisuus valtaa alaa.

        Vanhukset(kin) todella pystyvät ihan kaikkeen siihen, mitä he itse tahtovat mutta eivät mihinkään, mikä sanellaan ulkopuolelta, koska muutos on liian vaativa sana ja aihe. Muutokset tuntuvat myös turhilta, koska loppumetrit ovat käsillä.

        Pappi on likitulkoon viimeisin joka pystyy käsittelemään ihmissuhdesotkuja. Kirkon virkamies puhuu taivasasioista ja tulkitsee Raamattua eikä ymmärrä ihmisten maallisista ongelmista ja haasteista hönkäsen pöläystä. Usko vaikka huviksesi; monta kertaa vieressä kuunnellut.

        Se on ihan totta, että jos ihminen on riidanhaluinen, hankala ollut ikänsä, niin tuskin hän loppumetreillä enää muuksi muuttuu. Välttämättä ei ole tahdostakaan kyse, vaan toisten persoonallisuudessa ja kokemuksissa on jotain pahasti vialla. He näkevät muut itsensä palvelijoina, itsensä uhreina, maailman vihamielisenä ja odottavat saavansa erityiskohtelua eivätkä osaa lainkaan asettua muiden asemaan.

        Kuten sanoin, niin olen ollut paljon vanhusten kanssa tekemisissä. Tiedän kyllä, miten vanhuus ja sairaus voi muuttaa persoonaa, mutta se on kokonaan eri asia kuin se mitä tässä monet kertovat. Jos suhde on ollut huono koko elämän niin se muuttuu yhä huonommaksi loppua kohti, ikävä kyllä, koska sairaus edelleen kärjistää persoonallisuuden hankalia piirteitä. Kuten jo moni sanoi, niin elämässä usein niin makaa kuin petaa. Useimpien suhde vanhempiin ja isovanhempiin on kuitenkin lämmin ja hyvä. Silloin vanhuuden aiheuttamat oireet psyykeen ymmärretäänkin eivätkä ne aiheuta suhteeseen isoja säröjä.


      • mietinpävain
        Omatahtosanelee kirjoitti:

        Terveitä iäkkäitä löytyy vain aniharvoin ja siitä seuraa melkein automaattisesti, että ihminen ei ole enää se "aivan sama". Ihminen on todellakin oman elämänhistoriansa summa mutta sairauksistaan riippuen vastuun kantokyky saattaa muuttua, koska sairaus vaikuttaa fysiikan lisäksi myös psyykeen. Mieli ei toimi enää nopeasti ja negatiivisuus valtaa alaa.

        Vanhukset(kin) todella pystyvät ihan kaikkeen siihen, mitä he itse tahtovat mutta eivät mihinkään, mikä sanellaan ulkopuolelta, koska muutos on liian vaativa sana ja aihe. Muutokset tuntuvat myös turhilta, koska loppumetrit ovat käsillä.

        Pappi on likitulkoon viimeisin joka pystyy käsittelemään ihmissuhdesotkuja. Kirkon virkamies puhuu taivasasioista ja tulkitsee Raamattua eikä ymmärrä ihmisten maallisista ongelmista ja haasteista hönkäsen pöläystä. Usko vaikka huviksesi; monta kertaa vieressä kuunnellut.

        Ihmettelen muuten, että miten olet päässyt "vierestä" kuulemaan sairaalapapin ja potilaan keskusteluja. Itse en ole päässyt mutta toivon että niissä potilas saa puhua mieltään painavista asioista.

        Varsinkin jos vanhus on sellainen, jonka välit lapsiin ja sukuun ovat huonot tai kokonaan poikki niin ulkopuolinen kuuntelija on tärkeä. Suurin osa haluaa kuoleman lähestyessä käydä läpi asioitaan eikä se paras kuuntelija ole useinkaan omainen. Jos on juonut, lyönyt lapsiaan tai muuten kohdellut huonosti niin ulkopuolinen kuuntelija on parempi, koska eihän "lapsi" (joka voi itsekin olla eläkeläinen) omia kokemuksiaan unohda.

        Ulkopuolinen voi ehkä joskus auttaa parantamaan välejä lapsiinkin. Se oli koko asiani miksi tänne kirjoitin. Ulkopuolisen kannattaa nähdä asioita laajemmin eikä uhriuttaa vanhusta. Se ei auta vanhusta käsittelemään elämäänsä ja kuolemaansa, vaan vaikeuttaa entisestään. Tämä on mun käsitykseni asiasta.


      • Suomalaineneipuhu

        Kyllähän se pappi tms. kirkon virkamies voi omata hyvänkin kuuntelutaidon, mutta moninaisiin ihmissuhdesotkuihin he eivät ole saaneet eväitä eli koulutusta. Ts. heidän vastauksensa eivät ole kovin 'maallisia' ja silloin niistä ei ole juurikaan ongelmaisille hyötyä. Vain uskontoon kallellaan olevat saavat tyydyttäviä 'vastauksia' - ehkä.

        Kuka täällä on sanonut tai toivonut vanhuksen uhriuttamsita? Se on meille tämän ajan ihmisille selvä kuin fläkki että ulkopuolinen apu olisi paras moneen asiaan, mutta moni vanhus on elänyt ikänsä siinä käsityksessä, että perheasiat pidetään omina tietoina eikä niitä levitellä. Helpota siinä sitten ihmistä ja ihmisen mieltä, joka ei aukea kun ne asiat eivät kenellekään ulkopuoliselle kuulu.


    • Huolehdivainomasi

      Aloitus kuulostaa siltä että joku täysin ulkopuolinen vieras sekaantuu juttuun joka ei hänelle kuulu puolen palaneen puusentin vertaa.

    • viimeinkinrauha

      Niin totta kuin olla voi, myös itse koin samanlaista käytöstä vaikka kuinka koetin auttaa ja olla ystävällinen. Minun tapauksessani oli vaan alkoholisoituneita sukulaisia mukana minua haukkumassa, enää en tarvii huolehtia kuin itsestäni, joskin juovat sukulaiset koettaa ängetä seuraani, mutta ei onnistu enää, sain kärsiä kiltteydestäni ja menetin paljon rahaa.

    • Rajansasilläkin

      Eräs sukulaisemme 89v on palvelutalossa.Ikänsä ollut pahankurinen,kiukutteleva ja negatiivinen ukko.Emme käy häntä nykyisin lainkaan tapaamassa,eivätä hänen lapsensa käväise kuin pari kertaa vuodessa.Niin metsä vastaa ,kuin sinne huutaa.

      • Revisiitä-jososaat

        Eivätpä ole omput kauas puusta sitten putoilleet.


    • mitä-olenkuullut

      Mummoa ja pappaa käytiin kyllä katsomassa ja vietettiin paljon aikaa heidän kanssaan, kun oli aina ollut hyvät välit. Sitten jos ne välit eivät ole niin hyvät, niin ei tule käytyä varmastikaan sen takia. On paljon juttuja joita ei tiedetä ulkopuoliset. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, alkoholiongelmia sun muuta. Ei ne kaikki mummot ja papat ole niin mukavia vanhoinakaan, vaikka jokaisella onkin ihmisarvo. Rakasta äitiä ja isää eikä ystävääkään ei jätetä yksin, mutta ellei ole läheinen, niin silloin eri asia.

    • mikääneiriitä

      Äitini on monisairas, päämään . Nyt hänellä on oma yksiö yksityisessä hoitokodissa.
      Ensimmäiset sanat mitä hän minulle sanoi, että tämä on maanpäällinen helvetti, haluan takaisin kotiin ja sama valitus jatkui koko sen ajan mitä olin paikalla. Ja se toistuu ja toistuu joka kerran kun käyn. Kotiin ei ole asiaa, hän ei siellä enää yksin tule toimeen edes autettuna.

      Hoitajat antavat lääkkeet 5 krt päivässä, verikokeet otetaan päivittäin, virtsanäytteet otetaan päivittäin ja krooniset virtsatietulehdukset hoidetaan automaattisesti pois heti kun niitä tulee. Hoitotoimenpiteet tehdään omassa yksiössä. Ruokaa, oikeasti hyvää ruokaa tarjotaan 5 krt päivässä yhteisessä ruokasalissa, on pesupalvelu hän pääsee suihkuun päivittäin autettuna ja saunaan kerran viikossa. On pyykinpesupalvelut, on siivouspalvelu, kaupasta saa tilata tavaraa omaan jääkaappiin ja ne tuodaan sinne pientä korvausta vastaan. Olisi päivittäin yhteisiä aktiviteettejä, jumppaa, lehtien lukua, käsitöitä, askartelua, keskustelukerhoa sun muuta.

      Äitini ei osallistu mihinkään muuhun kuin ruokailuihin. Ei keskustele muiden asukkaiden kanssa koska ne ovat vanhoja höperöitä. Hän itse on 86 vuotias!

    • Ullaleenamarjaana

      Niin, siis äidilläsi on periaatteessa asiat hyvin hänen tilanteeseensa nähden. Mutta hänen mielestään paikka on maanpäällinen helvetti. Oikeasti kysymys on siitä, että äitisi haluaisi olla vielä omassa kodissaan ja vanhuus ja avuttomuus on ne varsinaiset asiat, mitä hän vihaa. Niiden takia hän ei siellä omassa entisessä kodissaan pysty olemaan. Mutta jotain pitää syyttää, niin se on sitten se hoitokoti kaikkinensa. Siellä hän ei tunne viihtyvänsä, koska ei osaa asennoitua siihen.

      Luulen, että aika monella vanhuksella asia on näin. Oma vanhuus on se vihattava asia, mutta kun sille ei voi mitään, on purettava kiukku ja viha johonkin muuhun. Lähinnä siis siihen, mitä se vanhuus aiheuttaa. Valitusta, marinaa, itkua ja kiukuttelua saavat sitten kuulla ja sietää ne omaiset, jotka vanhus kokee osasyyllisiksi asiaan. Hehän ovat sen hoitotarpeen määritelleet ja hommanneet vanhuksen sinne palvelu- tai hoitokotiin.

      Kotihoitoa suositellaan niin pitkään kuin mahdollista, mutta kuinka usein se onkaan niin, että sen vanhuksen kotona asumisen mahdollistaa hänen lapsensa, usein eläkeikäisiä ja jopa sairastelevia ihmisiä hekin. On vanhuksia, jotka ei kirveelläkään halua ketään heille vierasta ihmistä heitä hoitamaan, vain omat lapset kelpaavat. Ja kun ja jos nämä ei enää jaksa, vanhus itkee, että hänet hylätään vieraisiin käsiin. Vanhus ei näe toisen voimien vähenemistä ja näiden sairauksia vähätellään, koska hänhän itse on se päähenkilö, jota on autettava ja hoidettava. Toisaalta tämän asenteen ymmärtää, koska tietää kaiken takana olevan pelko ja hätä siitä omasta vanhuudesta ja heikkoudesta, mutta toisaalta sitä ei millään jaksaisi sietää enkä tiedä olisko pakkokaan.

      Miksi joillakin vanhuksilla on kuin pakkomielteenä se, että heitä ei saisi hoitaa kukaan muu kuin omat lapset? Vaikka ammatti-ihmisillä olisi paljon paremmat valmiudet ja tiedot ja taidot. Onko niin, että sille hoitajalle ei voi samalla tavalla kiukutella ja valittaa?

      Mitä jos sanot äidillesi, että et aio käydä hänen luonaan enää kovinkaan paljon, koska et jaksa kuunnella valittamista? Asiat kun on niin hyvin kuin vain voi olla, enempää ei kukaan pysty tekemään. Entä jos äitisi sopeutuisi paremmin sinne uuteen kotiinsa, jos et todella kävisikään siellä vähään aikaan? Voisihan olla niin, että siellä "höppänöitten" joukossa oli joku ihan tervepäinenkin ja mukava ihminen, jonka kanssa voisi tutustua ja jutella ja sillä lailla löytää sitä seuraa itselleen. Voisi tietysti myös kysyä, että oliko hänellä paljonkin seuraa ja keskustelukumppaneita siellä omassa kodissa asuessaan sitten. Nyt olisi sentään joku mahdollisuus siihenkin.

    • mikääneiriitä

      Hän on asunut hoitokodissa ja lähes 2 vuotta.
      Ei mitään muutosta tilanteeseen, ei kiinnosta aktiviteetit, ei kiinnosta minkäänlainen positiivinen asia, jatkuvaa kitinää narinaa valitusta muista asukkaista ja hoitajista ja siitä miten huonoja me lapset olemme. Muut sisarukset ovat harventaneet käynnit yhteen - kahteen kertaan vuodessa kun eivät jaksa valitusta ja minä saan kuulla siitäkin miten omat lapset ja lapsenlapset hylkäävät.

      Olen sanonut erittäin suoraan, että jos hänen asenteensa ei muutu, en tule minäkään enää käymään. Pääsiäisenäkin sanoin, että voisit sinä edes päivää sanoa ennen kuin aloitat tuon ikuisen kitinän. Kimmastui heti, että on se kumma kun ei mistään mitään saa sanoa, äidin pitäisi nöyristellä ja madella oman tyttären edessä!

      Ei auta puheenaiheen vaihdot, ei tuomiset, ei kahvinkeitot, ei mitkään ehdotukset käytäisiinkö kaupungilla vaikka vaateostoksilla tai kahvilassa. Istuu kiukkuisena ja pyhää vihaa täynnä miten hän pysyy vankilassaan kun sinne hänet kerran on laitettu.

      Mutta annas olla kun hoitaja tulee paikalle antamaan lääkkeet tai ottamaan verikokeen, äiti on kuin päivänpaiste, Ei pienintäkään ongelmaa missään, mutta heti kun hoitaja pistää oven kiinni, alkaa kitinä. Ainakin minä olen hattua myöden täynnä tuota uhmaa ja vihaa mitä hän tuntee. Ei edes yritä nauttia elämästään ja huolenpidosta. Kysyin jo voisiko äidille antaa jotain mielialalääkettä että käyttäytyisi meitä kohtaan paremmin, mutta muut lääkitykset ovat sen verran raskaat että ei sinne voi lisätä enää mitään ylimääräistä.

      Olen nyt ottanut sen asenteen, että käyn kerran kahdessa viikossa ja kestän sen tunnin verran kitinää, mutta en yhtään enempää.

      • Riittääköymmärrys

        Oletko sinä ikinä tutustunut hänen elämänhistoriaansa. Syyt valittamiseen ja negatiiviseen asenteeseensa löytynevät sieltä. Toisaalta: eihän lapsikaan osoita pahaa oloaan ja mieltään muille kuin omille vanhemmilleen. Jotta ...


    • mikääneiriitä

      Olen tutustunut äitini elämään vähän liiankin tarkkaan, siitä hän pitää kyllä huolen, ei pääse unohtumaan. Äitini on ollut koko ikänsä ns. oman arvonsa tunteva ihminen, parempi kuin muut kyläläiset, ja se puoli hänessä on korostunut vanhemmiten yhä enemmän. Äiti on aina ollut minä itse, jyrääjä, aina oikeassa. Tietenkin äidilläni on takana sotavuodet pienenä lapsena, mutta ei se meidän vika ole. Ei meillä ole minkäänlaista osaa niihin tapahtumiin.

      Me ollaan kyllästytty sisarusparvessa, samaten meidän lapset ovat kurkkuaan myöden täynnä siihen, että meilläkin nykyään ainoa puheenaihe on äiti/mummo/isomummo. Eipä jää lastenlastenlapsille kovinkaan hyvää kuvaa isomummosta.
      Viimeksi sovimme siskoni kanssa, että seuraavan kerran kun tapaamme, emme puhu sanaakaan äidistä ja se päätös pitää.

      Kun kysyit riittääkö ymmärrystä, niin riittää enää yhden kaksi kertaa kuukaudessa tunnin verran. Ei yhtään enempää. Äidin negatiivisuus syö meidän kaikkien elämää kuin syöpä, nakertaa hyvää mieltä pala kerrallaan pois ja aiheuttaa jatkuvaa mielipahaa. Olemme pikkuhiljaa yrittäneet ottaa natinan huumorilla, mutta ei sitä määräänsä enempää jaksa huvittua jatkuvasta kiukuttelustakaan.

    • halihalia

      Tuhat lämmintä halausta sulle, täällä toinen perin juurin väsynyt, melkein on samanlainen tilanne, paitsi että äitimuori asuu vielä kotonaan. Ollaan siskon kanssa ihan lopen uupuneita ja joskus yötkin menee valvoessa kun ei saa unta, on niin vaikea olla. Äiti ei anna piiruakaan periksi missään, ei lähde palvelutaloon vaikka voisi jo pelkän ikänsä perusteella sinne päästä. Meidän on hypättävä siellä kaikki valitukset kuuntelemassa ja jaksettava viimeiseen asti, kun ei tosiaan mikään riitä, ei täälläkään. On lähettävä keskellä yötäkin sinne kun sydän hakkaa epätasaisesti tai huimaa tai on maha kipee. Viedään sairaalaan, lääkäri tutkii ja sanoo, että sydän lyö välillä tämän ikäisillä epätasaisesti, ei sille voi mitään eikä ole vaarallista, on otettu sydänfilmit sataan kertaan, ei mitään vikaa. Huimaus on asentohuimausta, menee ohi itsestään, ei ole vikaa missään, ihminen on terve kuin pukki, ainoa vaiva on vanhuus. Mutta joka ripauksesta on sinne juostava ja lähdettävä lääkärille viemään pienestäkin mutta jos tulee puhe sairaalaan jäämisestä vaikka vähäksi aikaa tarkkailuun, niin ei missään nimessä käy! Kyllä hän kuulemma kotona pärjää kun lapset käy häntä koko ajan katsomassa, ei kysy meiltä, jaksetaanko. Jos äiti suostuisi asumaan palvelutalossa, apu tulisi nopeemmin ja helpommin, mutta ei. Ymmärrän minä sen, että ei ole kotoo kiva lähteä, mutta sitten se koti olisi siellä palvelutalossa ja jokaisen sitä on tässä elämässä otettava tosiasiat tosiasioina.

    • maanantaimietteitä

      Tämä ketju nostaa mieleen monenlaista. Ensinnäkin sen, että ihmisen elämä on kyllä melkoisen vaativaa ja monimuotoista. Sekä vanhuksen, joka syystä tai toisesta voi huonosti ja käyttäytyy niinkuin käyttäytyy. Ehkä hyvinkin vaativasti ja suorastaan hankalasti. Läheisten tilanne ja osa voi myös olla vaikea. Useimmat ihmiset välittävät ja huolehtivat vanhuksistaan ja toimivat hyvin. Silti joskus on vaan todella vaikeita tilanteita ja kuvioita. Ja sivusta ei todellakaan voi aina tietää, miten asiat ovat ja mitä kaikkea taustoihin ja ihmissuhteisiin liittyy.

      Omien vanhempieni vanhuuteen sisältyi yhtä ja toista, myös hankalia vaiheita. Se oli kuitenkin ikäänkuin normaalia elämän kulkua ja hiipumista. Molemmat ovat kuolleet jo yli 10 vuotta sitten ja ajattelen heitä useinkin lämmöllä ja ymmärryksellä.

      Mieheni muutamia vuosia sitten kuolleita vanhempia ajattelen myös ymmärryksellä ja kiitollisuudellakin. Mitä asiaa hieman ihmettelenkin, sillä leskenä viitisen vuotta miestään kauemmin elänyt anoppi oli noh - vaativa ja vaikea. Hänellä oli oma elämänhistoriansa, josta kyllä löytyi syitä ja selityksiä vaikeaan käytökseen. Ja toki hän oli viimeiset vuotensa yksinäinen, sairaskin ja onneton, peloissaan, katkera ja vaikka mitä.

      Mieheni oli vanhempiensa ainoa elossa oleva lapsi. Seurasin läheltä hänen toimiaan vanhempiensa huolehtijana. Toki itsekin olin mukana, mutta mieheni rooli oli paljon suurempi.

      Ja se rooli ja tehtävä olikin todella iso. Mieheni oli maailman kiltein ja huolehtivaisin poika. En pysty näkemään miten hän olisi voinut tehdä paremmin tai enemmän. Silti se ei tuntunut hänen äitinsä mielestä riittävän alkuunkaan. Ja kun se ei ollut riittävästi, se ei ollut mitään. Katkera vanhus eli ja oli mielentilassa, että kun kukaan ei välitä eikä huolehdi. Ja tämän pahan olon ja katkeruuden hän kumosi kerta toisensa jälkeen lähipiirin eli lähinnä poikansa niskaan.

      Se on huolehtivalle lapselle raskas ja uuvuttava osa. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta tilanteita ja sanomista riitti. Poika sai kantaa jatkuvasti raskasta manttelia kun hän ei välitä eikä huolehdi. Ikäänkuin vanheneminen, leskeys, sairaudet ym ym olisivat lähipiirin ja lähinnä juuri pojan syytä. Kyllä siinä poika ja muukin perhe sai itseään terapoida ja tsempata eräänkin kerran, että taas pystyi menemään vanhuksen luo iloisena tai edes neutraalina.

      Ja vaikka kuinka ymmärsi, että vanhus purkaa pahaa oloaan eikä se ole henkilökohtaista vaikka se siltä tuntui ja kipeästi sattui. Semmoista ne vuodet nyt vaan olivat. Asiat, asuminen ja tarvittava apu järjestettiin kyllä, mutta mieliala ja käytös olivat surkeita .

      Vanhusta kohtaan oltiin aina arvostavia ja käyttäydyttiin hyvin ja kohteliaasti, vaikka vastaan olisi tullut mitä. Mutta tottakai omasta jaksamisesta piti huolehtia. Ihmisellä on oikeus ja jopa velvollisuus huolehtia itsestään ja elää omaa elämäänsä, vaikka hänellä olisi huolehdittava vanhus elämässään. Tätä näkökulmaa toin miehelleni jatkuvasti esiin. Vaikka hän olisi antanut itsestään viimeisenkin voimanrippeen ja minuutin äidilleen, se ei olisi riittänyt. Vanhus oli silti onneton ja vaikea ja mieheni jaksaminen ja voimat hupenivat.

      Viimeisen puoli vuotta anoppi eli hoivakodissa ja tilannne tuli helpommaksi. Käytännön hoiva tuli sieltä ja vaikka anoppi ei viihtynyt hänen mielialansa oli silti parempi ja seesteisempi. Ehkä säännöllisempi ruokailu auttoi, ehkä yhteisössä oleminen vaikka hän ei mihinkään osallistunutkaan. Tai ehkä elämä vaan oli armollinen ja antoi takkuisen mielen tasaantua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe