Dieselin kilometrit lähes täynnä.

ohohhh

Äkkikäänne

Mistä näin äkkinäinen ja totaalinen diesel-kammo kumpuaa? Vain muutama vuosi sitten suunnilleen kaikki eurooppalaiset autofirmat ja myös poliitikot pitivät taloudellista dieselemoottoria aivan oleellisena työkaluna maailman pelastuksessa. Ja vielä tänään dieselmoottorit ovat ratkaisevassa roolissa esimerksi Mersun ja Bemarin sekä kaikkien muidenkin merkkien isojen autojen myynnissä.

Kysymys on paniikkiereaktiosta, joka on levinnyt autofirmojen johdossa sen jälkeen, kun suunnilleen kaikki autoyritykset ovat Volkswagenin diesel-skandaalin kylkiäisenä narahtaneet melko samantyylisestä typpipäästöhuijauksesta kuin Volkswagen. Huijausten toteutustavat ovat vaihdelleet, mutta perusjuoni on ollut sama. Autot ovat tosi puhtaita laboratoriotestissä mutta saastaisia tosielämän liikenteessä.

Kyse ei ole sitä, etteikö myös dieselmoottoria saisi käymään puhtaasti. Tämän osoittaa raskas kalusto, joka päästää typen oksideja paljon vähemmän kuin tavallinen dieselkäyttöinen pikkuauto. Tämä kuulostaa käsittämättömältä, mutta on esimerkiksi VTT:n tekemien mittausten mukaan totta.

Dieselin pakokaasujen puhdistaminen kuitenkin maksaa ja vaatii muutoksia autojen suunnitteluun. Autofirmat ajattelivat alittaa riman samalla logiikalla kuin ne ovat alittaneet rimoja myös kulutusmittauksissa jo vuosikymmenien ajan – siis huijauksella. Mitä pienemmiksi viralliset normin mukaiset kulutuslukemat ovat autoissa käyneet, sitä vähemmän niillä on ollut enää tekemistä tosielämän kanssa.

Autofirmat ovat seonneet pahasti pikkunäppärään kikkailuunsa ja yrittävät nyt puhdistautua kieltämällä ainakin puheissaan viime aikoina eniten tikun nokkaan nostetut dieselautot.

Koko dieselmoottoritekniikan heittäminen nopeasti romukoppaan olisi kuitenkin aivan pöljää, eivätkä autofirmojen pomotkaan sitä luultavasti tosissaan suunnittele. Esimerkiksi BMW:n ja Mersun johtajat eivät tosin ole tästä aiheesta meuhkanneet virallisissa lausunnoissaankaan.

Paniikki on selvästi vallannut myös politikot, jotka nyt vaativat useissa isoissa kaupungeissa jopa dieselin käytön kieltämistä. Tähän asti poliitikot ovat katsoneet autofirmojen keplottelua läpi sormien, ja nyt on näytettävä tomeralta. Isoimmissa kaupungeissa ilmanlaatu on kylllä myös todellinen ongelma. Uudet dieselautot eivät ole huijausten vuoksi puhdistaneetkaan ilmaa niin kuin piti.

Volvo taas kuulemma varautuu toimitusjohtajansa Håkan Samuelssonin mukaan siihen, että yhtiö voi poistaa diesel-autot valikoimastaan vuoden 2020 jälkeen.

17

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauhtisokeuttaPoliitikot

      Valtioiden ja EU:n virkamiesten hätäiset ja typerät päätökset tekevät autotehtaiden tehtävän todella vaikeaksi. Koskaan ei tiedä mitä ja miten nopeasti tai tapahtuuko mitään päästörintamalla ja jne... Jos poliitikot olisivat järkeviä, eivätkä vain ajattelisi kannatustaan ja tulevia vaaleja jne. niin päätöksetkin voisivat olla pitkäjännitteisiä niin autotehtailla olisi aikaa ja mahdollisuus kehittää moottoreitaan järkeviksi ja testata niitä riittävästi. Näin vältyttäisiin päästöjen manipuloinnista ja muista kikkailuista, eikä päättäjien tarvitsi tehdä sellaisia päätöksiä jotka suosivat väärin perustein tiettyjä ratkaisuja kuten hybridien mittaussyklejä tms.

    • Kaikki_johtuu

      Vw:n päästöhuijauksesta. Konserni on ainoa joka on asentanut tietoisesti huijausohjelman autoihinsa tarkoituksenaan hämätä viranomaisia ja saada siitä taloudellista etua. Muilta konserneilta ei vastaavaa ohjelmaa ole löydetty. Huijauksen tarkoituksellisuus tekee rikoksesta erityisen raskaan. Lienee selvää että typenoksideihin kiinnitetään nyt paljon huomiota koska ne ovat tappavia, toisin kuin hiilidioksidi. Hyvä vaan että on herätty vähän valvomaan huijarifirmojen myrkkypäästöjä.

      • omalehmäojassamyös

        Olet väärässä, tätä samaa huijaamista tapahtuu kaikissa firmoissa. Katso vaikka eu kulutuksia, joka ikinen auto polttaa enemmän polttoainetta kun mitä piti, eli siis vippaskonsteilla saadaan hyväksynnät ja myyntiluvat, ja sitten yksikään myyty auto ei koskaan onnistu pysymään luvatussa kulutuksessa eikä päästöissä.
        Onko se huijauksen keino sitten se syy, mikä tekee joistakin huijauksista hyväksyttäviä ja toisista rikollisia? Jos otetaan mikä vaan auto liikkeestä, ja ajetaan se suoraan labraan, otetaan testit ja verrataan EU "mittauksiin" mitä käy? Aivan, yksikään auto ei pääse luvattuihin lukuihin.
        VW:n tapaus on ehdottomasti näkyvin, mutta oletteko huomanneet miten hiljaa muut firmat ovat kestäneet? Mikään valmistaja ei anna lausuntoja joissa tuomitaan VW. Mistähän mahtaa johtua? Kukaan ei uskalla paukutella henkseleitä, koska kaikilla on oma lehmä ojassa.


      • OletPelkkäNoloVWPoju
        omalehmäojassamyös kirjoitti:

        Olet väärässä, tätä samaa huijaamista tapahtuu kaikissa firmoissa. Katso vaikka eu kulutuksia, joka ikinen auto polttaa enemmän polttoainetta kun mitä piti, eli siis vippaskonsteilla saadaan hyväksynnät ja myyntiluvat, ja sitten yksikään myyty auto ei koskaan onnistu pysymään luvatussa kulutuksessa eikä päästöissä.
        Onko se huijauksen keino sitten se syy, mikä tekee joistakin huijauksista hyväksyttäviä ja toisista rikollisia? Jos otetaan mikä vaan auto liikkeestä, ja ajetaan se suoraan labraan, otetaan testit ja verrataan EU "mittauksiin" mitä käy? Aivan, yksikään auto ei pääse luvattuihin lukuihin.
        VW:n tapaus on ehdottomasti näkyvin, mutta oletteko huomanneet miten hiljaa muut firmat ovat kestäneet? Mikään valmistaja ei anna lausuntoja joissa tuomitaan VW. Mistähän mahtaa johtua? Kukaan ei uskalla paukutella henkseleitä, koska kaikilla on oma lehmä ojassa.

        Et siis vieläkään ole ymmärtänyt, mistä VW skandaalissa on kyse. Lueppa uudestaan kaikki sitä asiaa koskevat artikkelit, niin ehkä se sinullekin valkenee joku päivä.
        Siihen asti keskity siihen, mitä parhaiten osaat, eli KELA:n etuisuuskaavakkeiden täyttämiseen.


      • osuijaupposi
        OletPelkkäNoloVWPoju kirjoitti:

        Et siis vieläkään ole ymmärtänyt, mistä VW skandaalissa on kyse. Lueppa uudestaan kaikki sitä asiaa koskevat artikkelit, niin ehkä se sinullekin valkenee joku päivä.
        Siihen asti keskity siihen, mitä parhaiten osaat, eli KELA:n etuisuuskaavakkeiden täyttämiseen.

        Noni, voi lässyn lässyn. Mene lutsuttamaan sitä kullia vaan, ja kestä kaukana tietokoneesta, et näköjään osaa sitäkään käyttää.


      • Toyota-palstan
        osuijaupposi kirjoitti:

        Noni, voi lässyn lässyn. Mene lutsuttamaan sitä kullia vaan, ja kestä kaukana tietokoneesta, et näköjään osaa sitäkään käyttää.

        oman trollipojun tyypillinen vastaus kun mitään faktaa ei ole enää esitää väitteidensä tueksi. Kyllähän ne muutkin- joojoo. Yhdeltäkään muulta valmistajalta ei ole löytynyt autoista PÄÄSTÖHUIJAUSOHJELMISTOA kuin Volkswagen-konsernilta. Se on ainoa fakta joka ei inttämällä ja vänkäämällä enää muuksi muutu.


    • kehityskehittyy

      Ei se diesel moottori itsessään ole huono idea (tai aikanaan ei ollut), mutta nyt tähtäimessä on teslan johdolla sähköautojen kehittäminen siihen pisteeseen, että ne voisivat alkaa olla hyvä vaihtoehto paljon ajavalle. Lataaminenhan on halpaa, ja akullisen sähköä saa muutamalla eurolla. Ongelma on kuitenkin se, että sähköautoa ei voi ladata alle minuutissa tyhjästä täyteen. Heti kun tämä on mahdollista turvallisesti ja kaikkialla, sekä hybridi, bensa että diesel ovat tiensä päässä. Hienoa huomata että autoteollisuus on tosissaan ottanut tämän haasteen vastaan, joka puolella tahdotaan leikata liikenteen co2 päästöt minimiin. Miettikää nyt, sähkö tulee tuulivoimalasta tai vesivoimalasta, ja hiilijalanjäki liikkumisesta on puhdas 0.
      VW on jo julkistanut eGolfin, joka oli firman ensimmäinen täyssähköinen perheauto. Sekään ei edelleenkään lataudu hirveän nopeasti, mutta jos ajaminen koostuu kokonaan taajamapyörityksestä, jota ei tule enempää kuin 120km/päivä, ja illaksi palataan kotiin lataamaan, niin autoilu onnistuu jo täysin sähköisesti. Uusittu evoluutio, joka on julkaistu tänävuonna on kehittynyt jo niin, että päivässä voi ajaa 190 km. Sitten tarvitaan 6h lataus tyhjästä täyteen. Akku on kasvanut ja käytössä on kännyköistä tuttu litium akku, jota voi surutta ladata milloin vaan, ilman että ns. "muisti" ilmiö alkaa pikkuhiljaa syödä akun kapasiteettia.
      Yleinen konsensus on, että hybridi ei ole pysyvä ratkaisu, vaan enemmänkin ainoastaan yksi välivaihe matkalla kokonaan sähköiseen liikkumiseen. Jokainenhan sen ymmärtää, että jos tankataan, ja sitten poltetaan bensaa että saadaan sähköä, ei ole hirvittävän ekologista tai järkevää, koska edelleen poltetaan fossiilista polttoainetta. Parempi idea on pistää oman autotallin katto täyteen aurinkokennoja, varastoida sähkö akustoon tallissa, ja ladata ainakin osa tarvittavasta sähköstä itse, ja omatuotantona ennen kuin tarvitaan lisävirtaa julkisesta verkosta.

      Itse olen aina pitänyt polttomoottoreista, olkoon se sitten turbonelonen, suora tai V6, V8, V10 tai V12, mutta ei näillä voi enää tulevaisuudessa ajaa. Jos tällä pallolla meinataan elää vielä miljoona vuotta, niin luonnonvarojen kulutus ja haaskaaminen ei voi jatkua tähän samaan malliin kuin nyt.
      Tesla on osoittanut, että ei vauhtia tule puuttumaan jatkossakaan.

      • uusi_poloilija

        "Ongelma on kuitenkin se, että sähköautoa ei voi ladata alle minuutissa tyhjästä täyteen. Heti kun tämä on mahdollista turvallisesti ja kaikkialla, sekä hybridi, bensa että diesel ovat tiensä päässä."

        Tämähän ei tule koskaan olemaan mahdollista 100 prosentin luotettavuudella, vaan sähkön tuotanto- ja jakeluhäiriöitä on jatkossakin. En siis yliviivaisi ainakaan ladattavan hybridin tulevaisuutta.


      • varmaa-menoa

        "Täällä meinataan elää miljoona vuotta". Ei taatusti eletä. Jos meno ei muutu tästä niin maapallo tuhoutuu muutamassa sadassa vuodessa ja se voi tapahtua kerta rysäyksellä. Noin 5000 vuoden kuluttua Suomikin on lähes kilometrin paksuisen jää massan alla. Tulee taas jääkausi, näes niin kuin on tullut aina ennenkin kun maapallon akseli muuttuu nykyisestä asennosta toiseen. Nyt akseli osoittaa Pohjan- tähteen. Mutta ei tarvii mennä lähellekkään sinne kun maapallon syöpä nimeltä ihminen on sen tuhonnut.


    • kartelli

      Tuohon omalehmäojassamyös, kommenttiin on vielä lisättävä sen verran, että tosiaan kilpailijoilla olisi ollut hyvä sauma iskeä volkkarin huijaukseen.
      Mainostamalla vaikka: Meiltä maailman puhtaimmat dieselit!
      Kukaan ei uskaltanut tuota tehdä, koska silloin joku olisi ryhtynyt noita vielä tarkemmin syynäämään.
      Eikä tuo huijaaminen varmaan toiselle autotehtaalle mikään shokki ole.
      Mikään tehdas ei ole myöskään kommentoinut Mitsun eikä Renun vuosikymmeniä kestäneitä huijauksia.
      Paljastuminen on aina tapahtunut jotakin muuta kautta.

    • voiKusipäisiäPoiki

      Taas provopetterit saivat uuden aiheen turhille ja tyhmille jutuilleen, tämän dieselajan lopun.
      Voi te kuspäiset räkäpetterit jaTerot, dieselillä ajetaan vielä pitkään ja pitkään, jopa niin pitkään että kyllästytte leikkiinne ennen dieselin loppua.

    • Asia.on.vaikea

      Jalon kansan parhaat voimat liikkeellä.. Taas.

      Kun keskustellaan asiallisesti, kehoitetaan keskittymään Kelan lomakkeisiin.Tämä sama jundero tarjoaa tätä vastausta useammallakin palstalla, jos " vain Volkkari huijaa"-tulostus ei miellytä.

      Ensin lobataan sopivat direktiivit ja noudatetaan niitä. Bisnes edellä. Sopiva osa-alue mittauksiin, niin dieseleistä saartiin bensoja puhtaampia.

      Kaikki huijaavat ja raha puhuu.

    • SimplyClever1

      mitä ihmettä tämä ketjun aloittaja oikein vetää???? nyt on päässä muutakin kun räkää, liekköhän ihan koka iina? eihän kukaan muu autonvalmistaja ole jäänyt kiinni päästöhuijauksesta kuin vw, ei kukaan muu eikä tule jäämään kun muita ei vaan ole.

    • ajakaapaaliinne

      Älkää vaan menkölankaan,hirveä on katku volkkarien takana,tulin juuri liikenteestä ja voi hyvänen aika sitä kun samaan liikenne ympyrään joutui missä oli pakettivolkkari.

      Hirveät hajut ja savut,siis käsittämätön käry ja lemu,ne on poistettava kaikki volkkarin rottelot liikenteeestä ne on saastuttajia kaikki,sielä ei voi kuvitellakaan ajavansa takana,sinne menehtyy ihmiset.

    • alku.amerikassa

      Päästöhuijaushan paljastui USA;ssa, jossa vaaditaan myös NOX-päästörajat. Se onkin dieselien huono puoli, joka on johtanut dieselautoilukieltoihin ympäri maailmaa. Puhdistusmenetelmät toimivat isoissa moottoreissa, muttei pienissä nykyisellään ja toimivien rakentaminen tulee liian kalliiksi.
      Uudet Euro 6-rajat tulevat pian voimaan eikä sen ylittäviä moottoreita kannata/osata vielä tehdä. Samalla uudistuvat myös päästönormitestit vastaamaan enemmän todellista liikennetilannetta.
      Volkkarin tapaus ei ole vielä loppuunkäsitelty vaan Euroopassakin on suunnitteilla oikeudenkäyntejä ja isoja korvausvaateita.
      Turha näistä on syyttää meidän politiikkoja, koska ongelma on maailmanlaajuinen.

    • voitullapikkukiire

      Taitaa volkkari kaatua ja hukkua velkoihin,olisi varmasti viisaasta laittaa kiertoo auto ja sassiin ennen kuin asia vasta räjähtää suomessa ja euroopassa.

      Auto jota ei tulisi ostaa kenenkään automiehen.

    • samamitenhuijataan

      Mistä nuo trollit on saanut päähänsä tuon savutuksen ja katkun. Siinä on autotietäjien suurjättiläiset, Eihän nykydieselit savuta. Ei vaikka päästöhuijausauto olisi kyseessä ja saastelaitteet olisi pois käytöstä, vertaa lastutus. Moni lastuautokin menee kirkkaasti läpi savutestistä.
      Se vaarallisin saaste, joka noista dieseleistä tulee, ei näy silmälle, vain nokisavu näkyy, kuten raskaasti viritetystä lastuautoista tai jostain pulling vehkeistä.
      Jos ajatte vaikka huijausdieselin takana, niin mistään ette tiedä sitä, että huijaus on kysessä, ainakaan pakoputken näkymän perusteella, jos auto muuten on tehtaan säädöissä.
      Se,onko se savuttava uudempi dieselvolkkari tai muu merkki lastutettu, ja miten paljon, niin on jo toinen juttu.

      Ja lopuksi. Lastutettu dieselauto on yhtälailla huijustuote kuin volkkarin huijaus, vain vielä pahempia, Tahallaan tehty saastepommi sekin. Onneksi viranomaiset on heränneet tähänkin, samoin kuin raskaankalustonkin saastelaitteiden ohituksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe