Kassajonokokemus

pettymystä

Kauppojen kassajonot ovat mitä ovat, tuli taas todistettua.
Aikamme jonoteltuamme kovaäänisestä kuulutettiin kassan numero kaksi avautuvan. Annas olla, tulikin sellainen pörriäisten hyörinä edestä että takaa. Kaikki halusivat tietysti siirtyä kassalle 2.
Siinähän oli kärryjen puskemista toisen eteen, että huonojalkaiset olisivat kuukahtaneet saman tien. Keltään ei kuulunut "anteeksi", pääsenkö tai muutenkaan toisten huomioimista. Kyllä suomalainen on mitä on, ihan hävetti seurata "minäminäminä"-meininkiä.
Jäin pitkäksi aikaa miettimään, kuinka vaikeaa ihmisen on katsoa toista silmiin, antaa oma vuoro toiselle, sanoa sanat kiitos, anteeksi...

73

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitähän-se-kaikki-on

      Niin- Päivällähän kaupoissa ei ole kuin kuolemaa odottavia eläkeläisiä.
      Mihin niillä on kiire?

    • sohvapäärynä

      Tilanne oli aika varmasti Lielahden Citymarketissa. Olenko oikeassa ?

    • Yllättyneitäohittajia

      Miten niin? Kun käyn ruokakaupassa ja ostoskärry pullistelee, niin taakseni tuleva, jolla on vain pari ostosta pääsee aina ohitseni. Katson silmiin ja kerron että voit mennä edelle kun mulla on näin paljon tiskille ladottavaa. Joskus se on piinallista jos niitä parin ostoksen tyyppejä sattuu tulemaan monta yhtaikaa.

      • eielake

        Minun kärryni ei pullistellut, vaan muutama tavara oli pohjalla. Eikä tuohon kellonaikaan ollut kukaan viikonloppusapuskoita vielä hakemassa.
        Ymmärrettävää onkin että päästää muutaman ostoksen tekevät edelle.
        Nyt oli kyse ihmisen suvaitsemattomuudesta edessä olevia kohtaan ja tyhmästä minäensin syndroomasta.


      • Sama juttu. Käyn kaupassa mahdollisimman harvoin ja silloin niitä ostoksia ei ole vain muutama ja väliin päästän vähäisten ostosten tekijän edelleni. Yleensähän sieltä tulee kiitos ja hymy. Kerran päästin erään rouvashenkilön kahden ostoksen kanssa edelleni.
        Tämä rouvapa se alkoikin kassalla tarkistuttamaan veikkauksen pelitositteita, niitä oli paljon, ja tekemään uusia. (Kuka viitsii enää veikata kaupassa kun netissä se käy helpommin?) Enpä olisi rouvan asemassa kehdannut ottaa toisen kohteliaisuutta vastaan.


      • kiitositselles
        entinenmiäs kirjoitti:

        Sama juttu. Käyn kaupassa mahdollisimman harvoin ja silloin niitä ostoksia ei ole vain muutama ja väliin päästän vähäisten ostosten tekijän edelleni. Yleensähän sieltä tulee kiitos ja hymy. Kerran päästin erään rouvashenkilön kahden ostoksen kanssa edelleni.
        Tämä rouvapa se alkoikin kassalla tarkistuttamaan veikkauksen pelitositteita, niitä oli paljon, ja tekemään uusia. (Kuka viitsii enää veikata kaupassa kun netissä se käy helpommin?) Enpä olisi rouvan asemassa kehdannut ottaa toisen kohteliaisuutta vastaan.

        Kohteliaisuudellasi oli pitkät seuraamukset, mitäpä tästä opimme:) Totta, netissä on helppo veikata. Eri asia jos ei hallitse netin veikkaussivuja tai ole nettitunnuksia. Silloin on lähdettävä paikkaan, missä saa henkilökohtaista palvelua. Tiedän useamman joilla ei ole. Monilla on pitkät välimatkat, kyllä siinä tunteja tuhraantuu kaikkinensa.


    • sopu-sijaa-antaa

      alottajalle,
      höpön höpö,
      ihmiset ovat suhtkoht kohteliaita,
      harvoin etuilijoita näkee, jos on annan tietä,
      meikällä ei ole valittamista kassa jonoissakaan,

    • Eiköhän siellä kaupassa jokainen pääse aikanaan kassalle, vaikka vähän pidemmän jonon taikka täysien ostoskärryjen perässä olisikin.

      Itselle kävi joskus Hakaniemen Elannossa, että pitkän jonottamisen jälkeen jostain pussukasta puuttuikin hintalappu. Sanoin kassalle, että antaa sitten olla, en kyseistä tuotetta osta ollenkaan. Tämä ei tietenkään kelvannut, vaan myyjätär otti ja lähti itse hedelmäosastoa kohti tuotetta punnitsemaan. Minä ja koko perässäni ollut jono katselimme hämmästyneen näköisenä, kun myyjä katosi hyllyjen taakse.

      Äärimmäisen kyllästyneenä pitkään jonottamiseen, päätin minäkin kassan lailla lähteä, en kuitenkaan hedelmäosastolle vaan myymälästä ulos, ikiajoiksi. Ostokseni jätin hihnalle.

      • Et sitten kovin tarkasti katsonut perässäsi olevaa jonoa. Kyllä sieltä varmaan vähintään yksistä silmistä taisi lähteä murhaava katse sinua kohti;)
        No, noita sattuu ja niissä punnitaan ihmisen luonnetta. Toisille se on vain hetken viivytys itselle, jonoista viis. Toisille kamala paikka: anteeks, anteeks, anteeks viivytys.


      • Ei sinulla sitten kovin välttämättömiä ostoksia ollutkaan.
        Miksi edes menit kauppaan?


      • Ei mitään niin välttämätöntä, etten olisi saanut niitä muusta kaupasta kotimatkan varrelta.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Et sitten kovin tarkasti katsonut perässäsi olevaa jonoa. Kyllä sieltä varmaan vähintään yksistä silmistä taisi lähteä murhaava katse sinua kohti;)
        No, noita sattuu ja niissä punnitaan ihmisen luonnetta. Toisille se on vain hetken viivytys itselle, jonoista viis. Toisille kamala paikka: anteeks, anteeks, anteeks viivytys.

        Minua ei olisi sen jonottamisen jälkeen voinut muiden jonottajien mielentilat vähempää kiinnostaa. Jos oikein muistan, taisi silloin olla jokin juhlapyhän aatto ja hillittömät jonot. En yleensä edes käynyt Elannossa. Jostain syystä kuitenkin ajattelin, että voisin tehdä ruokaostokset samalla, kun kerran siellä jostain syystä olin käymässä.


      • rytmimunat kirjoitti:

        Ei mitään niin välttämätöntä, etten olisi saanut niitä muusta kaupasta kotimatkan varrelta.

        Ja sekö kävi sitten nopeammin mennä toiseen kauppaan, kerätä taas ostokset uudelleen ja jonottaa toistamiseen kassalle kuin odottaa hetken, kun kassa käy hyvän hyvyyttään punnitsemassa hedelmäsi, jotka olit itse jättänyt punnitsematta.


      • rytmimunalle

        Mielestäni teit aikamoisen tempun. Mieti, kuinka kassa lyönyt ostokset koneelle ja sinä otat hatkat kesken kaiken.
        Nooh, jokainen tekee oman päänsä mukaan. Ihan oikein ettet enää naamaasi näytä kyseisessä liikkeessä, et ainakaan ruokapuolella:)


      • hyhhyh

        Kukaan täysjärkinen tollast tee. Nimimerkkikin kertoo.


      • KuvottavaaSivistymätöntä

        Tosi pönttö! Ei edes korjannut tavaroita takaisin kärryyn. Tosi häirikkö. Toivottavasti saa itse luonnollisia seuraamuksia palkaksi idioottimaisesta ikävästä tempustaan. Ei sitten arvostanut hyvää palvelua tarjonneen kassahenkilön työtä.


      • KuvottavaaSivistymätöntä kirjoitti:

        Tosi pönttö! Ei edes korjannut tavaroita takaisin kärryyn. Tosi häirikkö. Toivottavasti saa itse luonnollisia seuraamuksia palkaksi idioottimaisesta ikävästä tempustaan. Ei sitten arvostanut hyvää palvelua tarjonneen kassahenkilön työtä.

        Nooh, vanhuuden dementian piikkiin se hänen outo esityksensä varmaan meni.

        Ensin unohti punnita hedelmänsä ja sitten unohti odottaa, että saa maksaa tavaransa. Onneksi unohti myös ostoksensa siihen, ettei kerännyt kassiinsa ja häipynyt maksamatta niitä.


      • ajatelkaakauppiaat

        Menkää kiireiset ihmiset sellaiselle kassalle, jota hoitaa joku turvapaikanhakija. Saat sanoa jonkin asian "miljoona" kertaa, kun ei ymmärrä suomenkieltä. Itse en mene sellaiselle kassalle, vaikka muissa olisi kuinka pitkät jonot. Ja nyt oli vielä lehdessä, että kauppiaat palkkaavat lisää näitä tummaihoisia sun muita turvapaikanhakijoita. Itse olen jo kaksi kauppaa hylännyt, kun kassa on "turvapaikanhakija". Lehdessä oli, että jos ei heitä palkata, joku kuitenkin joutuu heidät elättämään. Tietysti on niinkin, mutta mitä nyt olen seurannut, vaikka olisivat töissä, heille kyllä rahaa työnnetään! Kaiken maailman avustuksia, joita aito suomalainen ei saa. Joten minun rahoillani kauppias ei heitä palkkaa! Onneksi on vielä mamukielteisiä kauppoja! Ainakin toistaiseksi. Ja jos joku tummaihoinen onkin ihan vaikka Suomessa syntynyt, hänellä pitäisi olla kyltti "puhun suomea". Muistelen, että joskus tälläisia kylttejä oli turisteja varten. tosin luki, että puhun englantia.


      • Citykubbe

        Stadissa mulla on periaate että mä en me kassalle jossa istuu joku kehä ykkösen ulkopuolella syntyny. Niille ei o opetettu mitä on pätäkkä, massi, hillo. Ne luulee et fyffe on hillopurkkeja.
        Ja mä on klaaraa savon translatea.


      • syntymätodistuksestako
        Citykubbe kirjoitti:

        Stadissa mulla on periaate että mä en me kassalle jossa istuu joku kehä ykkösen ulkopuolella syntyny. Niille ei o opetettu mitä on pätäkkä, massi, hillo. Ne luulee et fyffe on hillopurkkeja.
        Ja mä on klaaraa savon translatea.

        Mistä sä tiedät kuka on kehä ykkösen ulkopuolella syntynyt?


      • Citykubbe kirjoitti:

        Stadissa mulla on periaate että mä en me kassalle jossa istuu joku kehä ykkösen ulkopuolella syntyny. Niille ei o opetettu mitä on pätäkkä, massi, hillo. Ne luulee et fyffe on hillopurkkeja.
        Ja mä on klaaraa savon translatea.

        Höpsis, kyllä jokainen maalla syntynyt tietää mitä hillo on.
        Ennen vanhaan syksyisin sitä kellareissa purkkitolkulla talven varalle.


      • valeasussako
        Citykubbe kirjoitti:

        Stadissa mulla on periaate että mä en me kassalle jossa istuu joku kehä ykkösen ulkopuolella syntyny. Niille ei o opetettu mitä on pätäkkä, massi, hillo. Ne luulee et fyffe on hillopurkkeja.
        Ja mä on klaaraa savon translatea.

        Oot selkeesti nainen ja eikö se oo gubbe eikä kubbe 😉


    • Mrs.Bean

      Tässä yksi kassajonomuisto: silloin kun oli vielä menossa perheen ns. ruuhkavuodet, kävimme välillä ruokaostoksilla siipan tai koko perheen kanssa yhdessä. Kerran kassatouhujen tuoksinassa huomasin yhtäkkiä että kaveri aikoi ottaa pitkät tekemättä mitään, ts. lähti kävelemään auttamatta pakkaamaan ostoksia.

      "Paikka" tuli sellaisella painolla ja volyymilläkin että se sai miehen kääntymään ympäri ja perässä olevan jonon suut kääntymään korvia kohti. Onneksi en ymmärrä häpeämisestä mitään.

      • Kestikö.tossus.alla

        Vieläkö on sama siippa vai vaihtunut useastikin?


      • Kalteritangou

        Kyllä se on ihan sama, yksi ja ainut. Sitä en enää tiedä onko se hyvä, huono vai hyvin huono asia. Eikä sen paikka kyllä ole tossun alla ollut, silti vaikka normaalit valtataistelut täälläkin on käyty. Kumpikin on pitänyt puolensa vaikka hän taisi alussa luulla, että en kykene ...


      • Mitenköhän, jos mies olisi huutanut kassajonossa vaimolleen "Paikka"?

        Olisikohan silloin kääntyneet jonossa olevien suut korvia kohti? Luulen, että yleinen mielipide olisi ollut miehestä, että senkin tyrannisika miehekseen. Etenkin, jos kysymyksessä olisi ollut maahanmuutajamies, joka olisi noin tylysti komentanut vaimoaan koko kassajonon edessä.


      • Elekielenkertomaa

        Jooo, woi olla. Mutta juttuun vaikuttanee paljolti se, mitä tekee sitten kun sen sanan on suustaan päästänyt ja vaikuttaisi se varmaankin aivan samoin jos mies päästäisi. Kun sana on lausuttu ja hokattu mitä tuli sanotuksi, niin jutun voi kääntää huumoriksi ja nauraa itse sen 'halki'. Siksi kai se jonokin naureskeli.


    • tykouuyu

      Kassanainen voi olla sexkinainen ja sanoo , odota aikaa.

      Momta kertaa.....

    • ö-Öö

      Jonoista

      Jostain luin, kannattaa valita jono, mssä kukkurakärryt, ei sitä, missä parin ostoksen kanssa jonottavaa.

      Tutkaillut, kyllä se niin taitaa olla. Kassa syöttää tavaraa liukuhihnalta suunnalleen samalla nopeudella, siis nopeasti. Maksaminen vie suhteessa paljon enenpi aikaa. Just, jos jotain tuppelehtijoita, se vie paljon aikaa. Isot kärryt lappaa nopeasti liukuhihnan läpi pikkuostoksissa liukuhihna seisoo enenpi.

      Meitsi kokenut jonottaja, aikanaan itänaapurissa oppi siihen. Siellä ihmset erittäin hyviä jonottajia, etuilijat kyllä laitetaan ruotuun. Lisäksi luonteva tapa seuraelämän viettämiseen ja sen sellaista.

      Yhdet tutut olivat tehneet kokeen. Porukka oli mennyt jonkin kiinni olevan kenkäkaupan eteen jonottamaan sen avautumista. Jonkin ajan kuluttua takana oli ollut monen kymmenen ihmisen jono. Kaikki olivat kiinnostuneina keskustelleet siitä, mitähän kenkiä kauppaan on nyt tullut, kun näin jonoakin on :DDDD

      Mua nyppii jonottamisessa marketeissa eniten se, ei ole paikkaa missä jonottaa. Virtoja pyritään ohjailemaan kassojen aukiololla. Siis pirusti kassoja, joissa ei jonotustilaa. JA sitten ihmiset juoksee kassalta toiselle. Itsepalvelukassoja alkaa näkymään. Se hyvä/huono asia. Hyvää just sukkeluus, kehnoa ihmisten epärehellisyys. Sitä voi miettiä, kuinka pian kassahenkilöiden ammatti loppuu, siinäkin omat sivuvaikutuksensa. Henkilökunnattomia automaattikauppojakin alkaa olemaan suomessakin. Onhan noita kaikenlaisia automaatteja ollut ennenkin.

      Mutta siis, pitää nauttia jonottamisesta, vielä kun pystyy. Tulevaisuudessa sekin traditio hiljalleen häviää ja sitä saa ihailla lähinnä vanhoista kotimaisista elokuvista, kuin tukin uittoa.

      =DW=

      • jonottaja

        Kokemuksesta valitsen muutaman ostoksen tekevän jonon. Kukkurakärryjen ostajista on liian monta huonoa kokemusta kehätien sisällä että ulkopuolella.
        Jonotus on ihan ok. Jonojen pituudella ei ole suurtakaan merkitystä, kunhan on riittävästi aikaa. Valittava itselle otollinen kellonaika, silloin säästyy suurilta kassaruuhkilta.
        Ostosten unohtamisia näkee aika usein. Kärryt jätetään odottamaan jonoon, häippästään hakemaan unohtuneita tavaroita. Välillä kärryt seisovat metrien päässä liikkuvasta jonosta. Uudet jonottajat täyttävät edessä olleen tyhjiön, ellei takanaoleva ole huolehtinut kärryjen eteenpäin työntämisessä.
        Automaattikauppoja on tullut sinne tänne. Taitaa olla aika pieni käyttäjämäärä.

        Rahalla maksaminen on myös katoamassa, muovikortit ovat jyränneet käteisostajat. Odotettavissa kassoja, jotka kelpuuttavat vain korttimaksajat.


    • Kyllä ongelman ja harmittelun aiheen voi kehitellä melkein mistä vaan, kauppareissustakin.
      Että pitääkin olla muita ihmisiä samaan aikaan kassajonossa, murr.

      • 😉niin tai siitä mitä toiset sinne ostoskoriin laittaa.


      • korppis kirjoitti:

        😉niin tai siitä mitä toiset sinne ostoskoriin laittaa.

        Nyt tapahtui kauhia virhe olin lähettämässä viestiä kun painasin epähuomiossa kommenttiisi poistopyynnön. Sorry, toivon ei toteudu.


      • Eipä tuossa suurta vahinkoa tule vaikka poistettaisiin.

        Harvoin minun tulee seurattua mitä toiset kassalinjallekaan mättää.


      • Ancelina kirjoitti:

        Eipä tuossa suurta vahinkoa tule vaikka poistettaisiin.

        Harvoin minun tulee seurattua mitä toiset kassalinjallekaan mättää.

        Etkö, vaikka olisi ulkolaisia pakastemarjoja kotissa 😠


      • korppis kirjoitti:

        Etkö, vaikka olisi ulkolaisia pakastemarjoja kotissa 😠

        No en, syököön jokainen minkämaalaisia etelän hetelmiä ja marjoja haluaa :)
        Käyn yleensä harvoin kaupassa ja omien ostosten mättämisessä ja pakkaamisessa riittää tarpeeksi puuhaa.


    • siilenä

      Pienet on murheet.

    • ihan.normaalia

      Aloituksen on pakko olla Lidlistä. Asiakkailla on kiire päästä kaupan nurkan taakse juomaan ne krapulakaljat.

    • vertaismummo

      Ei tarvii edes mennä kauppaa nähdäkseen miten toraisia ihmiset ovat. Riittää, kun tulee palstalle.

      • Ei täällä kukaan etuile, ihan sopuisasti meille tämän palstan " kassajonossa" annetaan oma paikka minkä haluaa...

        mutta liikenteessä olen huomannut saman asian joskus on vaikeaa antaa toiselle etua-ajoa, jos siinä hetken on saanut itse jonottaa. Vuoroajoakin ruuhkatilanteessa on joskus vaikea hyväksyä... se on sentään joustavan liikenteen juohevaa menoa.


      • jonoon
        rosaliiin kirjoitti:

        Ei täällä kukaan etuile, ihan sopuisasti meille tämän palstan " kassajonossa" annetaan oma paikka minkä haluaa...

        mutta liikenteessä olen huomannut saman asian joskus on vaikeaa antaa toiselle etua-ajoa, jos siinä hetken on saanut itse jonottaa. Vuoroajoakin ruuhkatilanteessa on joskus vaikea hyväksyä... se on sentään joustavan liikenteen juohevaa menoa.

        Taitaa olla kassatuupparit samoinkäyttäytyviä myös liikenteessä. Mihin sitä tyylistään pääsee.


    • vanhanaakka

      Nykyään kaupassa käynti melkein nautinto kun pääsee itsepalvelukassan kautta jonottamatta......ikäiseni ja vanhemmat kyllä katsoo pitkään perääni kun kurvaan aina itsepalvelukassalle ja he siellä jonossa toiselle kassalle vielä kun minä lähden jo ulos.......niin mähän olen vasta 61v

    • eitönitä

      Hidastakaa vähän. Hymyilkää takana olijalle. Olkaa kohteliaita. Kokeiltaa viikko. Kumma vaikutus.

    • Etuilu-hallintaan

      Jo olisin kauppias jakaisin vuoronumerot asiakkaalle jo kauppaa tullessa. Lapussa olisi myös viite, mihin kassalle asiakkaan on mentävä. Omakassa kuten omalääkäri.
      Kassa kuuluttaisi asiakas numero 101 olkaa hyvä ja saapukaa kassalle. Jos ei kutvosen mummoa näy, voi välistä ottaa jonkun toisen asiakkaan.
      Muutenkin tehdä hommasta kiireettömän kaupan. Kiireisiltä ihmisiltä pääsy kielletty. Kaasojen jälkeen joutuisi vastaamaan haastattelukysymyksiin esim mihin teillä on kiire?

      • lehmänhermot-omistan

        "Etuilu-hallintaan"

        Mietitkö nyt tarkkaan tuota ehdotustasi, että vuoronumerot? Olet kai huomannut, että asiakkaissa on monenlaista ostajaa, siis joku ostaa kärryllisen tavaraa, kuten minä, joka käyn kerran kk kaupassa ja joku hakee maitopurkin tai munkin.;)

        Onhan nyt nuo pikakassat, mutta muistaakseni ostoksia voi olla vain enintään 5 kpl, joten minulla ei koskaan, saati alle 25,-€, jotka voi maksaa vain vilauttamalla korttia lukijassa, mikä ei tietenkään paljon nopeuta asiointia.

        Vuoronumero ei toimisi kohdallani hyvin, vaikka minulla onkin aina ostoslista, mutta sitten tulee näitä "mietintämyssy" ostoksia, joita täytyy pähkäillä ostanko/enkö, joten voin olla kaupassa kauankin, mutta ei minulla koskaan ole kiire jonottaessa, ...mikäli ei tule "pisuhätä" ja senkin yritän eliminoida maksimi pituiseksi kauppareissulle.


    • ö-Öö

      Yks snadi seikka

      Mikä kiinnittänyt huomiota. Yleensä ihminen laittaa ostoksiensa jälkeen liukuhihnalle kapulan, että seuraava jonossa pääsee lataamaan omi ostoksiaan hihnalle. Sitä vartenhan ne kapulat on tehty, erottomaan ostokset toisistaan.

      Oulunseudulla, kentie muuallakin ei menee noin. Kun alkaa lappamaan kamojaan hihnalle, ekaks täytyy laittaa kapula. Useammin, kuin pari kertaa sattunut, että kassa lapannut mun ostoksia edellisen asiakkaan perään, kun en ole ite älynnyt tarkistaa kapulaa, omieni perään toki laitan kapulan aika.. Siinä sitten aletaan selvittelemään kuka maksaa mitäkin.

      Nojaa, ihan hyvä puheenaihe, kassajonotus. Kaikkki joutuneet sen kanssa tekemisiin. Hienoa kulttuuria, mistä pitäis varmaan jonkun tehdä dokumenttielokuva tuleville sukupolville :DDD

      =DW=

      • Eijonottaja

        Niiin, kaikesta jonottamisesta pitäisi tehdä joku dokkari. Jostain syystä suomalaiset rakastavat jonottamista. Naapurikaupungin yössä ravintelijonossa on ollut joskus hauskaa, muissa jonoissa ei koskaan. Sangen raivostuttavaa puuhaa.


      • ö-Öö

        Noin urheilulliesti

        Snakarijonot erittäin mielenkiintoisia. Nakkikioskit tosin vähentymässä, mutta niissä kuitenkin harrastetaan perinteisiä kotimaisia urheilulajeja, kuten turpiin vetämistä ja vittuilua. Niissä mun mielestä parhaiten ilmenee suomalainen jonotuskultuuri ja kansanluonne.

        Palstalla joku, joka EI ole saanut turpiinsa snakarijonossa?

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Noin urheilulliesti

        Snakarijonot erittäin mielenkiintoisia. Nakkikioskit tosin vähentymässä, mutta niissä kuitenkin harrastetaan perinteisiä kotimaisia urheilulajeja, kuten turpiin vetämistä ja vittuilua. Niissä mun mielestä parhaiten ilmenee suomalainen jonotuskultuuri ja kansanluonne.

        Palstalla joku, joka EI ole saanut turpiinsa snakarijonossa?

        =DW=

        Minua ei koskaan lyöty, ei missään jonotustilanteessa.
        Joku saattanut vahingossa vähän tönäistä.


      • Kaikkieivätörvellä

        En edes tunne ketään, joka olisi saanut turpiinsa nakkikioskin jonossa.


    • mimmimum-..mi

      Vaikka jono näyttää joskus pitkältä ...aika jouheasti ne liikkuu....ei minulla ainakaan ole koskaan niin kiire että hermoilisin kassajonossa.....Joskus siinä on kiva vaihtaa vaikka ajatuksia ....yhtenä kertana tässä yksi mies alkoi puhua ettei enää tarvi kun itselle ostaa kun kissa kuoli ...ja se vaati kuulemma herkkuja... suri selvästi lemmikkiään...tahtoi vain puhua...
      Katsoin juuri tänään että itsepalvelukassoja selvästi vielä aristellaan....neljä itsepalvelukassaa vapaana....

    • flegmaatti

      Vaikka minulla ei ole kiire, niin en anna romanien etuilla.
      Kassalla kärrin kanssa kaverinsa keruuta odottavat venäläiset olen ohittanut.
      Ruokapaussilla evätään ostelevat kehoitan menemään edelleni.
      Pakattujen leipien puristelijoille lausahdan ohimennen mielipiteeni.
      Eilen sorruin opastamaan yhtä banaanin ostajaa. Mamma otti 4:n banaanin tertun ja repi siitä pois yhden kerrallaan laitaen ne takaisin laatikkoon.
      Siitä valitsemastaan hän poisti lyhyen tyngän joten en malttanut olla sanomatta, että kuorittuna se painaisi vieläkin vähemmän.
      Kyllä olen ilkeä.

      • Heikunkeikku

        "flegmaatti"

        Minäkin nyt oon vähän ilkeä sinulle.
        Oot sinä kyllä aika nokkava.
        Minusta tarpeetonta käyttäytymistä.


      • flegmaatti
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "flegmaatti"

        Minäkin nyt oon vähän ilkeä sinulle.
        Oot sinä kyllä aika nokkava.
        Minusta tarpeetonta käyttäytymistä.

        Hiirulaisten on syytäkin olla hiljaa.
        Romanien ja venäläisten käytöksestä purnataan selän takana mutta tilanteessa hyssytellään.
        Tuo viimeisin näkemäni, banskujen repiminen, on niin ääliömäistä, että on suorastaan kansalaisvelvollisuus valistaa repijää.


      • Heikunkeikku
        flegmaatti kirjoitti:

        Hiirulaisten on syytäkin olla hiljaa.
        Romanien ja venäläisten käytöksestä purnataan selän takana mutta tilanteessa hyssytellään.
        Tuo viimeisin näkemäni, banskujen repiminen, on niin ääliömäistä, että on suorastaan kansalaisvelvollisuus valistaa repijää.

        Kumman miellät Hiirulaiseksi, romanin vai venäläisen?
        Vai et suinkaan nyt minua ala hiirulaisen nahkoihin änkemään.

        En missään nimessä harrasta yleistämistä. Hyvin vastenmielinen ajattelutapa.
        En voisi kuvitella, että ohittaisin venäläisen/romanin vain sen takia, että hän on venäläinen/romaani. Pyrin käyttäytymään yleisten käyttäytymismallien mukaisesti.

        Banaanien repiminen on todellakin typerää. En siitä kuitenkaan mainitsisi mitään, koska arvelen ettei siitä sanomisesta olisi mitään hyötyä. Luulen banaanien repijöitten repivän edelleen, vaikka kuinka siitä heille mainitsisi.


      • luen.sen
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kumman miellät Hiirulaiseksi, romanin vai venäläisen?
        Vai et suinkaan nyt minua ala hiirulaisen nahkoihin änkemään.

        En missään nimessä harrasta yleistämistä. Hyvin vastenmielinen ajattelutapa.
        En voisi kuvitella, että ohittaisin venäläisen/romanin vain sen takia, että hän on venäläinen/romaani. Pyrin käyttäytymään yleisten käyttäytymismallien mukaisesti.

        Banaanien repiminen on todellakin typerää. En siitä kuitenkaan mainitsisi mitään, koska arvelen ettei siitä sanomisesta olisi mitään hyötyä. Luulen banaanien repijöitten repivän edelleen, vaikka kuinka siitä heille mainitsisi.

        Mä en ohita hyvää romaania 😜


      • Heikunkeikku
        luen.sen kirjoitti:

        Mä en ohita hyvää romaania 😜

        Yhdyn nauruusi:)
        Hokasin hokattavan:)

        En minäkään hyvää romaania kovin helpolla ohita.
        Viime yönäkin kiepsahdin romaanin viereen.
        Sen kanssa touhutessa aika kului mukavasti, jopa liian kanssa, että jouduin taas pakottamaan itseni lopettamaan romaanin kanssa huseeraamisen.


      • flegmaatti
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kumman miellät Hiirulaiseksi, romanin vai venäläisen?
        Vai et suinkaan nyt minua ala hiirulaisen nahkoihin änkemään.

        En missään nimessä harrasta yleistämistä. Hyvin vastenmielinen ajattelutapa.
        En voisi kuvitella, että ohittaisin venäläisen/romanin vain sen takia, että hän on venäläinen/romaani. Pyrin käyttäytymään yleisten käyttäytymismallien mukaisesti.

        Banaanien repiminen on todellakin typerää. En siitä kuitenkaan mainitsisi mitään, koska arvelen ettei siitä sanomisesta olisi mitään hyötyä. Luulen banaanien repijöitten repivän edelleen, vaikka kuinka siitä heille mainitsisi.

        Käsitteet sekaisin! Väännänpä varmuuden vuoksi rautalangasta.
        Venäläisen tai romanin käyttäytyminen kassajonossa.
        Aina joskus jollakin romanilla on niin kiire, että ko. henkilö pyrkii etuilemaan kassajonossa.
        "Miul onkii näi vähä. Mie meen". Toistan: Minua ei ohiteta! Selvisikö periaate?
        Ennen tavoille oppimista oli venäläisillä tapana aina joskus pysäköidä osittain täytetty ostoskärri kassajonoon ja kärrivahti jäi odottamaan liikkeessä kiertelevää (-viä) kaveriaan (-itaan) tuomaan lisäostoksia.
        Menen näiden pysäköijien ohi!

        Jos meikäläiset hiirulaiset, jotka vaieten hyväksyvät em. ryhmien poikkeavan käytöksen, vaikenemisen asemesta opastaisivat näitä vähemmistön edustajia, niin oppi menisi kyllä otolliseen maaperään.

        Siis, selvyyden vuoksi. Valtaväestö on suurelta osalta hiirulaisia jotka pelkäävät etuilijoiden röyhkeyttä ja äänen käyttöä vahvistaen etuilijoiden oikeuden käytökseensä.

        Leipien puristelijoihin ja banskujen repijöihin päteee sama.
        Olen niin kelju, että kun joskus on sattunut kohdalle, että asiakkaalle tapahtuu itsepalveluvaakalla hintalapun "tulostusvirhe" eli lappu tulostetaan punnittua tuotetta halvemmasta kohteesta, niin olen kysäissyt, että tapahtuiko se vahingossa.
        Siis en kyttää mutta huomatessani sanon.


      • Heikunkeikku
        flegmaatti kirjoitti:

        Käsitteet sekaisin! Väännänpä varmuuden vuoksi rautalangasta.
        Venäläisen tai romanin käyttäytyminen kassajonossa.
        Aina joskus jollakin romanilla on niin kiire, että ko. henkilö pyrkii etuilemaan kassajonossa.
        "Miul onkii näi vähä. Mie meen". Toistan: Minua ei ohiteta! Selvisikö periaate?
        Ennen tavoille oppimista oli venäläisillä tapana aina joskus pysäköidä osittain täytetty ostoskärri kassajonoon ja kärrivahti jäi odottamaan liikkeessä kiertelevää (-viä) kaveriaan (-itaan) tuomaan lisäostoksia.
        Menen näiden pysäköijien ohi!

        Jos meikäläiset hiirulaiset, jotka vaieten hyväksyvät em. ryhmien poikkeavan käytöksen, vaikenemisen asemesta opastaisivat näitä vähemmistön edustajia, niin oppi menisi kyllä otolliseen maaperään.

        Siis, selvyyden vuoksi. Valtaväestö on suurelta osalta hiirulaisia jotka pelkäävät etuilijoiden röyhkeyttä ja äänen käyttöä vahvistaen etuilijoiden oikeuden käytökseensä.

        Leipien puristelijoihin ja banskujen repijöihin päteee sama.
        Olen niin kelju, että kun joskus on sattunut kohdalle, että asiakkaalle tapahtuu itsepalveluvaakalla hintalapun "tulostusvirhe" eli lappu tulostetaan punnittua tuotetta halvemmasta kohteesta, niin olen kysäissyt, että tapahtuiko se vahingossa.
        Siis en kyttää mutta huomatessani sanon.

        Ymmärrän!
        Ei ainakaan minulle tarvitse rautalankaa ruveta vääntelemään.
        Jokainen tietysti toimii omien kokemustensa mukaisesti.
        Saattaahan olla, en tiedä, että jos jatkuvasti olisin nähnyt kertomiasi tapauksia kassajonossa,
        niin itsekin porhaltaisin ohi.
        Mun kohdalle nyt ei vastaavia tapauksia ole ollut näkösällä.
        Turha hermostua tai ruveta "paasaamaan" mulle omista tominnoistaan, koska ei ole vain yhtä vastausta. Me molemmat toimimme omien havaintojen mukaisesti.
        Ja omien luonteittemme tietysti myös.
        Itse en kovin helposti sano vieraalle ihmiselle mitään. Se ei kuitenkaan tee minusta hiirulaista.
        Toisaaltaan sitten kun sanon jotakin, niin sanon sitten selvästi ja suoraan perusteluineen päivineen.

        En myöskään osaa sanoa, mitä ja millä tavalla sanoisin vai sanoisinko mitään siihen, jos joku hedelmätiskillä punnitsisi tuotetta painamalla halvempaa nappulaa.
        Olen hevosmainen kaupassakulkija:) Koni, jolla on silmälaput molemmin puolin päätä, enkä pahemmin näe ympärillä tapahtuvia tapahtumia. Porhallan omien ostosten perässä, keskittyneesti koikkelehdin:)
        Kuinkahan paljon tapahtumia jää minulta huomaamatta.


    • Heikunkeikku

      Huomenta täältä!
      Minulla ei ole kokemuksia tuollaisista hyörinöistä ja pyörinöistä, että "minäminänä" ryntäillään kyynärpäät heiluen ja ostoskärryt kolisten muiden eteen.
      Syy kokemattomuuteeni on kaiketi se, että tapaan kaupassa käydä aamusella, ennen töihin menoa ja silloin ei ole paljoa porukkaa kaupoissa.
      Tosin enhän nyt ihan AINA käy vaan aamulla, vaan joskus kyllä ruuhka-aikanakin.
      En kuitenkaan silloinkaan ole havainnut ryntäilyjä.
      Arvelen suuresti ja mitä suuremmalla mielihyvällä, että täällä Vaasassa ei asu tuommosia ryntäilyhenkisiä tyyppejä. :) Täällä kaikki käyttäytyvät fiksusti.

      Hyvin ovat kauppojen kassat koulutetut, koska ovat Erittäin kohteliaita ja sen olen laittanut merkille, että kun antavat vaihtorahaa takaisin tai kuitin, niin katsovat suoraan asiakasta silmiin. Eivät työnnä puolihuolimattomasti kuittia kouraan. Myös AINA kun kassa alkaa asiakkaan tavaroita käsittelemään, niin ensiksi kassa sanoo "hei", hymyn kera. Sekin on pieni kiva käytös.

      Kun valitsen kassaa, niin menen mieluummin sellaiseen, jossa jo yksi asiakas häärii tavaroitaan hihnalle. Jos meen ihan tyhjään kassaan, niin saan hiki hatussa ruveta kärrystä noukkimaan tavaroita liukuhihnalle ja kassa vetelee ostoksia niin nopiaatte, että vähempikin nopeus riittäisi. Jos kassan luona on esim. yks asiakas, niin voin kaikessa rauhassa laitella tavaroita hihnalle heti, kun asiakas on laittanut kapulan ostoksien jälkeen.

      • jononpää

        Minulla ei ole kokemusta Vaasan talousalueen kauppajonoista. Siellähän on hyvinkäyttäytyviä kaupassakävijöitä.:) Tuleppa tänne etelään, niin käsitys muuttuu. Tuntuu ettei ole kellonaikaa etteikö kassat ruuhkaudu ja naamataulut ovat sen mukaiset.
        Osattava olla hymyssä suin, ei hän ruuhkista muuten selviä.


      • Heikunkeikku

        "jononpää"
        Joo, kiitos kutsusta, kyllä meikäläinen suuntaa naamansa pian kohti Helsinkiä.
        Tapani mukaan vierailen pojan luona. Tarkempi ajankohta on vielä epätarkka, koska pojan työt määräävät minun menoni. Mieluummin menisin heti vaan, kun kynnelle kykenen eli kun työt loppuvat. Saattaa olla, että meno ajottuu kesäkuun puolelle.
        Mitä nyt muistelen kaupoissa käymisiä Helsingissä ja Vantaalla, niin aikamoiset jonot on kyllä riesana ollut sellaisinakin aikoina, kun luulee, että suurin osa ihmisistä on töissä.


    • Jonot.voi.poistaa

      Kun käytössä on itsepalvelukassoja, ei synny jonoja. Ei tavallisille kassoillekaan.

      Itsepalvelukassojen yleistyminen on positiivinen asia. Voi jättää jonoissa roikkumisen niille, joille hitaus on hyve.

      • pitäisiluottaaasiakk

        Minä en käytä itsepalvelukassoja. Ihan senkin takia, että siinä lähellä tuolilla istuu henkilö, joka kyttää koko ajan ettei vaan mitään mene ohi kassan. Kun käy tavallisella kassalla, ei ole asiakkaan syy, jos kassa töppäilee. Olen viereiseltä kassalta joskus katsonut sitä vahtijaa ja se on ihan kuin poliisi vahtisi. Siksi en käytä itspitäisiluottaaasikkaaseenepalvelukassoja. Mikähän mahtaa olla rangaistus, jos vahingossa jokin tuote menee ohi sen lukijan? Pitäisi keksiä jokin muu keino tuohon vahtimiseen!


      • ö-Öö
        pitäisiluottaaasiakk kirjoitti:

        Minä en käytä itsepalvelukassoja. Ihan senkin takia, että siinä lähellä tuolilla istuu henkilö, joka kyttää koko ajan ettei vaan mitään mene ohi kassan. Kun käy tavallisella kassalla, ei ole asiakkaan syy, jos kassa töppäilee. Olen viereiseltä kassalta joskus katsonut sitä vahtijaa ja se on ihan kuin poliisi vahtisi. Siksi en käytä itspitäisiluottaaasikkaaseenepalvelukassoja. Mikähän mahtaa olla rangaistus, jos vahingossa jokin tuote menee ohi sen lukijan? Pitäisi keksiä jokin muu keino tuohon vahtimiseen!

        Näpistyshän se.

        Käry-> vartija->poliisi->sakot. Aika hyvin pitääpi todistaa näpistys vahingoksi, että mene läpi.

        Itsepalvelukassat kustannustehokkaita, asiakas tekee suorittavan työn, yks henkilö voi valvoa useampaa jassaa, lisäksi tietenkin kameravalvonta. Yulevat kyllä lisääntymään. Aikanaan ihmeteltiin itsepalvelumyymälöitä, nykyisin ihmeteltäisiin neuvosstoliittolaistyylistä palvelumyymälää. Ainoita poikkeuksia kai torit ja kauppahallit.

        Meitsi sen verran laiska, käytän normaalikassaa. Työllistäähän se lisäksi jonkin verran ihmisiäkin, eikä niitten palkat erityisen paljoa tuotteiden hinnoissa näy. Siinä mielessä hyvä ja halpa palvelu. KAikenlaisten kodinkonekauppojen jne "myyntihenkilöt" ottavat pattiin, etenkin kännykkäkauppiaat, jotka iskee kaikkien kimppuun isoissa ostoskeskuksissa. Ne lisäksi suurelta osin keikkaduunareita, jolla ei ole tuotetietoa juurikaan. Jos menossa ostamaan kännykkää, aivan varmasti perehtynyt tarjontaan etukäteen, ei myyjänn kannata alkaa esittelemään mulle jonkin kapulan nettisaitttija, jos olen kiinnostunut, olet toki tutkinut sen itsekin.

        Mun mielestä tarvittaisiin uus ammattikunta. Ammattimyyjät, jotka koulutettu vartioiksi. Pikkukaupoissa, kioskeissa, isojen markettienkin henkilstöksi niille ois paljon hommia. Joku R-kioskin myyjä aikalailla toimintakyvytön, kun yksin duunissa, varkaat voi viedä mitä tahansa, koska myyjä joutuu vahtimaan keskareita, tupakkeja, arpoja, kassaa jne. Eyälukittavat ovet ja suojalasit myyjän ympärille, vartijoita odotellessa. tai jotain pitäis kehittää.

        Varkaita ja näpistelijöitä aina ollut, nyt homma niin helppoa, että määrät lisääntyy.

        =DW=


    • ajatar-

      Laboratoriojono. Se se vasta puhuttaakin. Kävin aamulla verikokeissa. Oli odotusaula ja käytävä täynnä.Ymmärrän sen, että joillekin se 8 tai 12 tunnin paasto on vaikeaa. Tosi moni valitti ja vaikeroi hitautta.

      Onko 50-55 min. odotus pitkä aika, kun ei ole ajanvarausta. Minusta ei.

      • Inhoanaihetta

        ON. Sehän on melkein tunti. Jos on pakko jossain jonottaa, niin viisi minuuttia, korkeintaan 10 on sopiva aika. Jonottaminen on syvältä.


      • ottaa_päähän
        Inhoanaihetta kirjoitti:

        ON. Sehän on melkein tunti. Jos on pakko jossain jonottaa, niin viisi minuuttia, korkeintaan 10 on sopiva aika. Jonottaminen on syvältä.

        Bussin tai sporan odottaminen on turhauttavaa. Tänään minusta aihe kuin aihe on syvältä.


      • Uuvuttavampaakuintyö

        Jonottaminen ja odottaminen ovat ehkä kuitenkin eri asioita. Tai. Vai? Kai? Itsekin odottelin tänään autokorjaamolla työn valmistumista luvatun 1,5 h sijaan 2 tuntia. Työpäivän jälkeen se on aika paljon, mutta tulipahan katsastustarkastus tehtyä.


      • syvältä.se.on

        Jaahas pistit pahan. Jonossa odottaminen onko eri asia kuin pysäkillä odottaminen. Voihan sielläkin odottaa jonossa :)


      • sateessaseisten

        Odottaako seisten vai istuen, siinäpä on syvin jonottamisen eroavuus.
        Tunnin seisominen aivan eri luokkaa kuin odottaa istuen selailemalla aikausilehtiä ja räpeltää kännykkää.


      • Japeppuleviää

        Itse kyllä seison mieluummin. Istuminenhan on vaarallista.


    • oluetjäis

      valvoja pitää olla itsepalvelukassoilla, sillä alkoholijuomia ei voi muuten maksaa siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe