Kotiin karkaava poni

ystikkara

Vein ponini 5:n kilometrin päähän hoitoon kun katkaisin käteni enkä voi sitä nyt hoitaa pariin kuukauteen. Ongelmaksi tuli että poni karkaa sieltä aina kotiin vaikka kotona ei ole sille heppaseuraa ja hoitotallilla on useita hevosia ja eräs tyttö ratsastaa sen päivittäin. Luulin sen laumaeläimenä viihtyvän hoitotallissa. Mitä ihmettä teen sen kanssa, täytyykö se ulkoiluttaa vain talutellen ja ratsastaen?

17

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki hevoset eivät välitä seurasta vaikka siitä laumaelämästä niin kovasti vouhkataankin. Poni on tehnyt selväksi ettei kaipaa seuraa, joten minusta ei kannata pakottaa sitä seuraelämään väkisin.

      Voisiko tämä tyttö käydä teillä kotona hoitamassa ponin, kun välimatka on noin lyhyt? Jos tyttö laittaisi heinät verkkoon valmiiksi, pystyisit ruokkimaan hevosen yhdelläkin kädellä, eivätkä vesiämpäritkään vaadi kahta kättä. Hankalaahan se on, mutta onnistuu kyllä pienillä järjestelyjutuilla.

    • ystikkara

      Kiitos, kai se täytyy niin yrittää.
      Ja anteeksi uteliaisuuteni mutta saanko kysyä mistä olet saanut noin laajan hevostietouden? Oletko käynyt tusinan jotain hevoskouluja?
      Toivottavasti et kyllästy tyhmiin kysymyksiin.

    • Mamikaakki

      Äitini oli hevonen

    • Ystikkara, älä suotta pyytele anteeksi. Ei minua häiritse vaikka kysytkin. Päin vastoin, minä pidän sitä kohteliaisuutena. Kiitoksia siitä!

      En minä ole käynyt ensimmäistäkään hevosalan koulua, olenpahan vain harrastanut aktiivisesti nelivuotiaasta lähtien ja vuosien varrella päätynyt tekemisiin kaikenlaisten hevosten kanssa, nähnyt ja käytännön kautta oppinut yhtä ja toista ja painanut muistiin koko joukon vippaskonsteja ja kikkakolmosia joita äitini on minulle opettanut ongelmien ratkaisemiseksi. Kaikkien hevosten kohdalla ei ole voinut toimia normaalisääntöjen mukaan, vaan joidenkin kanssa (kuten omani) on joutunut temppuilemaan melkoisesti halutun asian saavuttamiseksi. Kun tavanomaiset keinot eivät ole toimineet, on ollut pakko keksiä jotakin muuta, improvisoida.

      En tiedä saitko tästä vastausta kysymykseesi sillä tavalla kuin olit ajatellut, mutta en minä taida osata tähän kohtaan muutakaan sanoa.

      Toivottavasti saat heppasi hoidon järjestymään!

    • Hevosäiti

      Äitini oli hevonen. Kiitos siitä äiti. Olit kohtelias heppa.

    • ystikkara

      Kiitos, Lampinajadi, juuri tuota tietoa toivoinkin. Äitisi taitaa olla pitkän linjan hevosnainen myös.
      Mutta kiitos sinulle.
      Joudun kai vaihtamaan hoitajaa, se tyttö joka olisi hoitanut ponini hoitotallilla ei voi tulla meille. Vanhempansa ei anna hänen tulla yksin näinkään pitkää matkaa. Yritän saada jonkun muun ja jos en saa täytyy vaan pärjätä itse. Katsotaan miten käy. Heinien verkotus ja paskan lapioiminen tuottaa ongelmia yhdellä kädellä, muuten poni voi olla vaikka laitumella päivät vaikka siellä ei vielä uutta syötävää vielä olekkaan. Taitaa vaan nauttia parin kuukauden laiskottelusta.

    • Eipä kestä!

      Olet oikeassa äidistäni. Hän kävi aikanaan ypäjän hevosopiston ja oli jonkin aikaa töissä hevosten parissa, sai sitten tarpeekseen ja vaihtoi alaa, mutta hevostelu jatkui silti harrastuksena.

      Toivottavasti saat jonkun avuksesi hevosta hoitamaan. Onko sinulla mitään isoa ämpäriä tai pientä saavia? Sen kokoista, johon voisit laittaa tyhjän heinäverkon kuin roskapussin roskikseen? Se onnistuu yhdelläkin kädellä, ja kun ämpäri tai saavi pitää verkon hyvin auki, siihen on helppo laittaa heinää. Ja jos verkossa käyttää sellaista "lukkoa", venehaka kai se nimeltään on, siihen saa koukittua verkon kiristysnarun yhdellä kädellä, ja jos narun kerää siihen vaikka neljästä kohtaa, sen ei pitäisi jäädä liian pitkäksi ja verkko on helppo vain napsauttaa paikalleen johonkin renkaaseen tai vaikka tolpan ympäri ja kiinni naruun itseensä.

      Minä siivosin joskus karsinaa pienellä lasten lapiolla kun oma käsi oli kipeä. Lapioin lannat pulkkaan ja vedin sen lantalaan. Kippaaminen onnistuu yhdelläkin kädellä, eikä vetäminenkään ole kovin raskasta (edes sulaa maata pitkin) kunhan kuorma ei ole liian iso (=painava). Pulkan pohja ei kylläkään siitä paljon kiittele, mutta ainakin sain karsinan siivottua. Vetämiseen toki voi käyttää vaikka vanhaa lumikolaa tai mitä tahansa juttua mitä voi vetää maata pitkin perässään. Minulla oli pulkka, kun sellainen sattui sopivasti olemaan käden ulottuvilla.

      Mutta tietysti on parempi, jos saa jonkun avuksi. Ainahan se on sillä tavalla helpompaa.

    • ystikkara

      PYHÄ JOSAFAT ! Eipä olisi tullut mieleen noitakaan konsteja! Kiitos taas ideoista, kokeilen niitä heti huomenna, ihan mielenkiinnosta jos ei muusta syystä. Kaikkea sinä keksitkin!

    • Olentosiviisas

      Älä muuta virka. Olen todella viisas ja tiedän sen.

    • Ole hyvä vain! Kiva jos tempuistani on jotain apua.

    • Kivatemppu

      Edelleen kiitos hyvin paljon tempuistasi. Aivan varmasti niistä on kivasti apua.

    • kikkaroita

      Minä kyllä ensimmäiseksi selvittäisin että MITEN se poni karkaa. Pääseekö se langoista läpi vai lähteekö viemään taluttajaa? Vaikka kuinka hyviä vinkkejä on tullutkin, niin kyllä se yksikätisenä on rankkaa ponia hoidella. Miettisin myös siltä kannalta, että kipeä kätesi voi olla vielä lisää vahinkoa hevosen kanssa touhutessa.

      Olisi sekä sinun, että ponin kannalta parempi saada se pysymään toisella tallilla. Sinä ja kätesi tarvitsette lepoa ja poni taas liikuntaa. Pahimassa tapauksessa ponisi alkaa kerätä turhaa virtaa ollessaan jouten, kuntoa olisi hyvä pitää yllä ja tarjota eläimelle tarvitsemaansa liikuntaa.

    • Ponikarkaa

      Kiva kommentti joskin täyttä soopaa.

      • kikkaroita

        Mikäs tässä oli sitä soopaa sitten?


    • mörrinkäinen

      Jos olisi minun hevosestani kyse, antaisin silti olla kotona ja ainakin kokeilisin miten sen kanssa pärjää yksikätisenä. En haluaisi pitää hevostani paikassa jossa se ei viihdy.

      Omat hevoseni ovat niin rauhallisia käsitellä, että uskallan kyllä ottaa riskin ja puuhata niiden kanssa yksikätisenäkin, mutta tietysti joku kuumapäinen/säikky/muuten hankala hevonen on kokonaan toinen asia. Mutta sen osaa aloittaja itse arvioida parhaiten kun tuntee poninsa ja tietää mitä sen kanssa voi ja ei voi tehdä.

      Onneksi minulla on hyvä apuverkosto hevosten hoitamiseen... Minulla on joku tulehdus ranteessani ja käsi on ollut paketissa ja käyttökelvoton nyt toista viikkoa. Yksikätisenä siis minäkin. Minulla ei kuitenkaan ole ollut ongelmia hoidossa, kun veljeni ja vanhempani auttavat, ja lähitallilta pari luotettavaa tyttöä käy niitä liikuttamassa.

      Toivottavasti aloittaja löytää hoitajan ponilleen.

    • ystikkara

      Ponini ryöstää taluttajalta ( aikuinen ) kun hän vie ponia tarhaan. Kun taluttaja haki toisen aikuisen kaverikseen niin saivat sen tarhaan jossa on tiheä sähköaita. Mutta siitä se rynkäsi läpi, sähköllä ei ollut mitään merkitystä. Aitatolpat poikki ja langat maassa ja poni kipin kapin kotiin.
      Kotona se kulkee mukana vaikka ilman narua, on äärimmäisen helppo käsitellä ja pysyy langoissa.
      Pidän sen nyt kotona, nuo Lampinajadin konstit auttaa kovasti saan tehtyä tallityöt. Viikonlopuiksi sain serkkuni hoitamaan ja ratsastamaan sitä joten ihan laiskana se ei joudu olemaan. Serkku vaan asuu sen verran kaukana että arkisin hän ei pääse tulemaan.
      Mutta hyvä näinkin, olkoon kotona.

    • Hienoa, että sait asiat järjestymään!

      Pikaista paranemista sinulle ja Mörrille!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe