Tyhjyydeb täyttö

jkuio

Ihmisen jäädessä tai joutuessa eläkkeelle hän putoaa tyhjän päälle. Ihminen joka on aina tehnyt työtä, nyt ei olekaan mitään.
Tulot putoaa valtavasti ja aiheuttaa monia ongelmia, ei oikein ole varaa mihinkään, tämä jokaisen keskituloisen ja sitä alemman onneton kohtalo.
No sitä yrittää sitten itse järjestää mahdollisuuksien mukaan työtä. Minulla on hyvä esimerkki, mies miettii joka päivälle jonkin työn, minne mennä, nyt hän maksaa itse siitä, että saa tehdä jotain eli se pieni eläke menee siihen, että olisi jotain tekemistä. Pitää mennä vaikka toisen metsään tekemään polttopuita ja itse on ostettava välineet sen työn tekemiseen ja palkkaahan ei kannata ottaa, sillä kaiken vie verottaja. Tiedän näitä tällaisia oman työnsä maksajia eläkeläisiä paljon, on päästävä tekemään kotain. Osa istuu joka ikinen aamu kahvilla lähikuppilassa aamukahvilla seurueensa kanssa. Koti on kuin noidittu, siellä ei löydy tekemistä . Tottahan se on että ihminen kaipaa tekemistä ja keskusteluseuraa. Entisessä elämässä eläkeläiset asuivat samassa ja saivat olla elämässä mukana, nyt heidät unohdetaan kokonaan. Kävisihän sitä matkoilla ja muitakin tapahtumia katsomassa, mutta kun ei se eläke riitä, on pakko tylsistyä kotonaan, jonne kukaan ei eksy edes vahingossakaan, ihan kuin se jotain pahaa sieltä tarttuisi.
Eläkeläisen elämä on todella unohdetun ihmisen elämää.

53

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

      Kokemuksia ja tuntemuksia on erilaisia! "Työ", jota tein hävisi elämästäni samantien, kun lekuri pisti poistolistalle sairaslomalla kaksi- ja puolivuotta sitten. Puolitoistavuotta sitten tuli työkyvyttömyyseläkepäätös, eikä oikeastaan koskaan, koko prosessin, aikana ole tyhjää päivää ollut. Edesmenneestä "työstäni" en kaipaa mitään! Varsinkin viimeiset kymmenenvuotta oli yhtä taistelua yhä vastenmielisemmäksi käyvässä "työssä".

      • MilläAlallaTeit

        Kuulostaa ikävältä. Mitä töitä teit? Millä alalla työskentelit?


      • Psykoterapeutitar

        Kunnanpiikana organisaatiomuutosten pyörteissä, sopeutumattomana!


      • MilläAlallaTeit kirjoitti:

        Kuulostaa ikävältä. Mitä töitä teit? Millä alalla työskentelit?

        Voisiko perustaa ikävän torjuntayksikön? Keksittäisiin yhdessä kokoontumisia, harrastuksia, matkoja ja tapaamisia. En tosin ole kovin pitkästynyt. Kävin Canarialla ja risteilyllä äskettäin. Pian pääsen puutarhan hoitoon. Kuitenkin vaikka päivän bussimatka piristäisi.


    • hehehehee

      Jos ei osaa muuta kuin aamulla mennä töihin ja iltapäivällä tulla töistä kotiin, niin sitten ei osaa ja jatkaa samaa rataa hamaan kuolemaansa saakka. Oma henkilökohtainen on ongelmansa. Hakekoon apua.
      Ei auta, vaikka maailma on avara, jos kenkäsi ovat ahtaat!
      Ihmisellä on aina useita ovia avoinna. Rikas hän , joka monet mahdollisuutensa näkee.

      • hahahahaaa

        No sehän se, viisaita sanoja. Ei vaiskaan toisten ihmisten vähättelyä, niinkuin yleensäkkin saa teksteistäsi lukea.


      • hehehehee
        hahahahaaa kirjoitti:

        No sehän se, viisaita sanoja. Ei vaiskaan toisten ihmisten vähättelyä, niinkuin yleensäkkin saa teksteistäsi lukea.

        Olisiko minun pitänyt alkaa itkemään,
        kun aloittajan miehellä ei ole ollut yksi tai useampi lopputili ja halveksittuna työttömänä pitkiä työttömyysjaksoja, joilloin pudonnut ansiosidonnaiselta päivärahalta Kelan päivärahoille eikä eläkettäkään ole kertynyt työssä käyvien tahtiin, --> tällä tavoin oppinut, että elämässä on monenlaisia tilanteita ja sopeutumisia,
        vaan aloittajan mies on saanut koko ikänsä tehdä työtä ja nyt vasta eläkkeelle joutuessa elämän raadollisuus paljastui.

        Mieliksesi @hahahahaaa
        nyyh, kräääh, voi, voi, voi, aaapuuuaaa, ai, ai, ai

        Saat kaupan päälle viisaita sanojani lisää: kun minulla on ollut vaikeaa ja muulloinkin katson ja pyrin muidenkin ihmisten elämäntilanteita. Enkä vain minua paremmin pärjäävien vaan vaikeuksissa elävienkin. Ja autan niitä vaikeuksissa olevia, joita voin jotenkin.


      • hahahahaaa
        hehehehee kirjoitti:

        Olisiko minun pitänyt alkaa itkemään,
        kun aloittajan miehellä ei ole ollut yksi tai useampi lopputili ja halveksittuna työttömänä pitkiä työttömyysjaksoja, joilloin pudonnut ansiosidonnaiselta päivärahalta Kelan päivärahoille eikä eläkettäkään ole kertynyt työssä käyvien tahtiin, --> tällä tavoin oppinut, että elämässä on monenlaisia tilanteita ja sopeutumisia,
        vaan aloittajan mies on saanut koko ikänsä tehdä työtä ja nyt vasta eläkkeelle joutuessa elämän raadollisuus paljastui.

        Mieliksesi @hahahahaaa
        nyyh, kräääh, voi, voi, voi, aaapuuuaaa, ai, ai, ai

        Saat kaupan päälle viisaita sanojani lisää: kun minulla on ollut vaikeaa ja muulloinkin katson ja pyrin muidenkin ihmisten elämäntilanteita. Enkä vain minua paremmin pärjäävien vaan vaikeuksissa elävienkin. Ja autan niitä vaikeuksissa olevia, joita voin jotenkin.

        Oma henkilökohtainen on ongelmansa. Hakekoon apua. Ei vaikuta kovin empaattisen ihmisen kirjoitukselta. Jonkin verran ristiriitoja kirjoituksessasi.


      • hehehehee
        hahahahaaa kirjoitti:

        Oma henkilökohtainen on ongelmansa. Hakekoon apua. Ei vaikuta kovin empaattisen ihmisen kirjoitukselta. Jonkin verran ristiriitoja kirjoituksessasi.

        Sinä olet ristiriita koko eukko, kun sulla ei ole mitään sanottavaa aloitukseen heheheheeheheheheehehehehee
        Tartut vain minun persoonaani ja minun sanomisiini heheheheeheheheheehehehehee


      • hahahahaaa
        hehehehee kirjoitti:

        Sinä olet ristiriita koko eukko, kun sulla ei ole mitään sanottavaa aloitukseen heheheheeheheheheehehehehee
        Tartut vain minun persoonaani ja minun sanomisiini heheheheeheheheheehehehehee

        Ei anna aihetta enää tällä iällä mennä sukupuolen vaihdos leikkaukseen. Tuskin siitä kenellekkään enää iloa olisi. Tulen hyvin toimeen tälläkin värkillä joka housuissani on. Olen mielipiteeni kyllä aloitukseen kirjoittanut, jos se hekotustasi helpottaa.


      • hehehehee
        hahahahaaa kirjoitti:

        Ei anna aihetta enää tällä iällä mennä sukupuolen vaihdos leikkaukseen. Tuskin siitä kenellekkään enää iloa olisi. Tulen hyvin toimeen tälläkin värkillä joka housuissani on. Olen mielipiteeni kyllä aloitukseen kirjoittanut, jos se hekotustasi helpottaa.

        vielä enemmän naurattaa, ja sehän pidentää ikää joten ei haittaa.

        pupu on pöksyissäsi, arkajalka pelkuri, kun et uskalla omalla nikilläsi kirjoittaa minulle, todennäköisesti rekisteröidyllä nikilläsi heheheheeheheheheehehehehee


      • hahahahaaa
        hehehehee kirjoitti:

        vielä enemmän naurattaa, ja sehän pidentää ikää joten ei haittaa.

        pupu on pöksyissäsi, arkajalka pelkuri, kun et uskalla omalla nikilläsi kirjoittaa minulle, todennäköisesti rekisteröidyllä nikilläsi heheheheeheheheheehehehehee

        Sinunko nikistä käy hyvinkin hyvin selväksi kuka itse olet, ja mitä sukupuolta edustat hahahahaaa


      • hehehehee
        hahahahaaa kirjoitti:

        Sinunko nikistä käy hyvinkin hyvin selväksi kuka itse olet, ja mitä sukupuolta edustat hahahahaaa

        Naisen ja äidin elämän eläneenä, naurattaa eläkkeelle jääneen (joutuneen :)))))) miehen ruikutus, Äitiiii, mulla ei oo mitään tekemistä, Äitiii, mitä mä tekisin,


      • hehehehee
        hahahahaaa kirjoitti:

        Sinunko nikistä käy hyvinkin hyvin selväksi kuka itse olet, ja mitä sukupuolta edustat hahahahaaa

        Lisään vielä, että eläkeläismiehelle on jono vapaita naisia leikkikaveriksi otetavaksi, jos niin on käynyt, että on miesleski tai muuten vaan yksin, ja alkaisi haluta olla kaksin.
        Naiset elävät pitempään ja naisia paljon enemmän eläkeikäisissä kuin miehiä.


    • Hyvä.aloitus.jkuio

      Aloittaja osui ytimeen. Tunnen useita juuri heidän kaltaisiaan. Yksi tietämäni käy salaa ruokajonossa, koska vuokra on niin suuri. Perheen hajottua ei ole ollut enää varaa omaa asuntoon. Lääkkeet vievät ison osan eläkkeestä. Hän ei todellakaan voi harrastaa muuta kuin ilmaista marjan- ja sientenpoimintaa, käydä kirkossa ja torikuppilassa. Lenkkeillä.
      Varmaa olisi auttanut, jos olisi koko työelämän hillonnut pienen summan talteen. Ei olisi vienyt perhettä ulkomaan matkalle tai laittanut lapsille sitä mitä naapurin lapillakin on. Olen tuntenut hänet pitkään ja joskus moittinut sitä että husaa itseeni verrattuna ihan liikaa rahaa "ylellisyyksiin". Hän kertoi että hän kerää muistoja matkoiltaan. Kyllä ottaisin mieluummin vähän leveämmän elämän kuin muistot. Olen koko elämäni harkinnut rahankäyttöäni, jättänyt ostamatta kaiken turhan. Nyt on sopivasti rahaa eläkeellä olemiseen, kohtuulliseen matkusteluun ja harrastuksiin.
      Meillä molemmilla oli samat lähdökohdat. Tarkoitus ei ole syyttää ketään, on vain erilaisia tapoja elää.
      Itseäni kuvaa aloittajan ensimmäinen lause. En tunne olevani mitään ilman työelämää, vaikka kuulun useaan ryhmään, hallituksiin, teen hyväntekeväisyystyötä, on ystävät ja hoidettavana lapsenlapset. Mikään muu ei riitä, antoisa työ kruunasi elon ihanien työkavereiden lisäksi. Siitä nyt kasvatan itseäni irti, uskon onnistuvani, mutta työtä se vaatii.

    • heiheihups

      Elaäkkeni on todella pieni eli köyhyysrajan alapuolella, mutta kummasti se on riittänyt. Omakotitalossa asuminen on edullisempaa kuin osakkeessa, jossa ei kuluihin oikeastaan voi vaikuttaa. Tekemistä on riittänyt, aika vain tuntuu loppuvan joka päivä. Kevät ja piha, siinäpä työmaa.
      Tietysti olisi kiva käydä konserteissa, mutta jo yksi tilaisuus vie lian paljon, koska liput ovat 20-30€ ja matkat päälle.
      Kodn kunnostus on jatkuvaa, mutta takemällä itse pääsee vähemmällä ja saahan siitä tyydytystä, että on osannut tehdä. Moni on sanonut, että hyvähän sinun on, kun osaat, mutta monet asiat on pitänyt vain aloittaa ja työ on tekijäänsä neuvonut. Nyt ei tarvitse sanoa, ettei osaa, mene juutuupiin ja maailma on auki.

    • Kohtuus-rajoissakin

      "Kaiken vie verottaja" ?

      Tasan eka kertaa kuulen, luen, että eläkeläisen veroprosentti on täydet 100.
      Siihen ei kykene edes Nalle Wahlroos miljoona tuloillaan.

      Jos on pieni eläke, ei veroprosenttikaan voi olla kuin 20 - 27 % sivu töistä. Maksimi mitä olen kuullut, 40 %.

      Miksi vitussa se idiootti-ukko tekee talkootyötä?

      Oudoinpaa on kuulla tuosta "tyhjän päälle" putoamisesta. Mielenterveys ei ole siis ollut kunnossa koko työuran aikana.

      • SaapiVapaastiTienat

        Kun on pieni eläke ja pienet tulot, myös veroprosentti on suhteessa pieni, pienempi kuin aikoinaan työtulosta oli prosentteina. Jos on normaalilla eläkkeellä, ei myöskään ole mitäään rajoituksia siitä, kuinka paljon saa tienata. Eläke pysyy saman suuruisena. Jos oikein paljon tienaa palkkana, veroprosentti voi suurentua.


      • New-age

        Kyllä veroprosentti on ihan kiitettävän korkea. Mitäs kirjoitat? Mutta jos tekee ekstraa, karhu naukkaa äkkiä puolet. 70-lukuinen yli- ja sivutuloprosentti on yhä voimassa n. 50 vuotta. Sen kunniaksi voisi myös painaa kolikon.
        Jos teet > 8 t, rangaistus tulee, koska on työnahne viemällä tuon sivutyön
        joltain työhaluttomalta. Hyi minua. 50 vuotta.

        Aloittajan mies ehkä hakee uusia merkityksiä elämälleen. Sallittakoon se hänelle. Ehkä siitä tarpeellisuudesta saa hyvän olon. Miksei sallita. Emme tiedä, josko on haaveillut tuollaisesta.


    • ilmatar_

      Aloittaja, oliko ihan pakko pitää lupauksensa, oliko? Tässä tapauksessa pieni lupauksen pettäminen olisi ollut enemmän kuin sallittua.
      Aamulla, kun salusiinit vetäisin akkunoiden edestä olin lentää pylpyrälleni. Maa valkoista vetistä velliä.
      Pärjääkö västäräkit.

      • ilmatar_

        Anteeksi, väärään ketjuun tuli tuo edellinen.


    • kjhyu

      Minullakin on nyt pieni hetki aikaa ja istuin koneen ääreen ja ihan todella hämmästyin kuinka moni muukin on ollut tyhjyyttä täyttämässä täällä. No onnekseni minun tämän päivän osalle tulee kohta vieras täyttämään päivän sisältöä. Ja onneksi nämä vieraat käyvät melkein joka päivä ja kivaa on yhdessä. Täällä ei onneksi sada mitään, pilvinen ja kylmä päivä. Aurinko tulee vieraan mukana.

      Hyvää päivän jatkoa kaikille.

    • Psykoterapeutitar

      Niin, toinen juttuhan on sitten eläkkeen määrä! Pelkän työeläkkeen, kun saa, niin ei saa alennusta HSLn lipuista, kun asuntolainaa maksaa suurimman osan eläkkeestä, niin eihän siihen saa asumistukea. Käteen jää kuussa paljon alle toimeentulotuen minimin.

      Toinen samassa duunissa ollut, saa Kelan eläkettä lisäksi ja asuu vuokralla, niin saa matkalippualennuksen ja asumistuen yli kolmesataa euroa ylittävältä osuudelta. Hänellä käteen kuukaudessa huomattavasti enemmän, kun minulla.

      Elämähän on valintoja!

    • Terveiseni koleasta Heemstedestä@

      Käsitin kommenteista, että eläkkeellä olon tylsyys, tekemättömyys, hyvän olon tunteet ovat kiinni rahasta.

      Asutaan omakotitaloissa, omistusasunnoissa silti eläminen on niukkaa. Verrataan ystävien huonompaa tilannetta koska eivät osanneet säästää ja asuvat vuokralla jne.

      Miksi?

      Jos on velaton ja istuu omaisuuden päällä ja on rahapulassa, miksi se velan otto on vaikeaa?

      Joku valitti, että rempattavaa talossa olisi vaan kun ei ole rahaa. Jos antaa omaisuutensa mennä homeeseen ei siitä loppupeleissä hyödy kukaan.

      Uskaltakaa elää kuten työssäoloaikoina, investoikaa kuten investoitte taloihin ja muuhun krääsään. Investoikaa nyt hyvään eläkeläiselämään.

      Työni pienyrittäjänä oli 24/7 en helvattu kaipaa taksisin siihen oravanpyörään.

    • Minä komppaan korppista tässä ei ole pätkääkään ikävä työelämään ja vaikka taloudellinen tilanne kärsi eläkkeelle pääsemisestä niin ei se raha yksin tee onnelliseksi. Tekemistä riittää ihan nokko jokaiselle päivälle ja vaikka aina välillä tulee niinkuin vanhasta muistista mieleen sellainen ajatus että tääkin päivä mennyt ihan hukkaan kun en ole saanut mitään aikaseksi, niin silloin minua muistutetaan että kaikki tekeminen nykyisin on vapaaehtoista ja harrasteluluontoista, joten älä ota paineita.

    • Se on miesten ongelma, minunkin.
      Ei minun rahan puolesta tarvitsisi heilua työelämässä, ei olisi tarvinnut aikoihin.
      Mutta ei sitä itseään ymmärrä.
      Kyllä se ns. tärkeä tekeminen pitää elämän balanssissa.
      Verenpaine on 117/71 pulssi vähän turhan korkea 65.

      • Tekeminen/harrastaminen ei onnistu jos ei ole ennen eläköitymistään ollut kiinnostunut muusta kuin rahankeruusta.

        Rahan puutteestahan tässä ketjussa valitetaa siitä , että sen rahan puute rajoittaa mielekästä tekemistä.


      • korppis kirjoitti:

        Tekeminen/harrastaminen ei onnistu jos ei ole ennen eläköitymistään ollut kiinnostunut muusta kuin rahankeruusta.

        Rahan puutteestahan tässä ketjussa valitetaa siitä , että sen rahan puute rajoittaa mielekästä tekemistä.

        Itsekin oot kirjotellu osallistumisestasi joihinkin tyhjänpäiväisiin talkoisiin.
        Kai siinäkin elämälle jotain täytettä haetaan.
        Kait niistä talkoista joillekin hyötyä on.
        Ihmisen elämä on liian lyhyt, kun saa kaiken valmiiksi, niin pitää luovuttaa.
        On minulla yritystä ollut tämän harrastamisen suhteen, eikä ihan halpoja. Mutta ei ole tulta ottanut.


      • k-kotton kirjoitti:

        Itsekin oot kirjotellu osallistumisestasi joihinkin tyhjänpäiväisiin talkoisiin.
        Kai siinäkin elämälle jotain täytettä haetaan.
        Kait niistä talkoista joillekin hyötyä on.
        Ihmisen elämä on liian lyhyt, kun saa kaiken valmiiksi, niin pitää luovuttaa.
        On minulla yritystä ollut tämän harrastamisen suhteen, eikä ihan halpoja. Mutta ei ole tulta ottanut.

        Tyhjänpäiväisiin talkoihin en ole ikinä osallistunut.


      • KylpyAmme

        Sykkeelläkö se balanssi mitataan ?


    • RealistiN

      Harvemmin se eläkeikä tulee yllätyksenä, eli aikaa varautua tulevaan on useimmilla.
      Itse olen viimeisen vuoden tehnyt töitä kevennetysti (80%) ja antanut enemmän aikaa harrastuksilleni sekä lapsenlapsille. Nyt parhaillaan on menossa viimeinen vuosiloma ennen eläkekahveja, joten yritän ottaa rennosti, sillä olen antanut itseni ymmärtää eläkeläisten olevan kovin kiireisiä, ainakin ystäväpiirissäni näin on.

    • Muoriska68

      Niin me kaikki olemme erilaisia.Olen ollut eläkkeellä 3 v,oltuani sitä ennen työelämässä 45v ( välillä 3 lapsen synnyttyä,kustakin vuoden äitiyslomalla.) oli minulla mieluisa työ ,jota arvostin ,mutta eipä ole lainkaan tullut vieroitusoireita .eikä ikävä sinne.
      Rinta rottingilla vietän nyt eläkepäiviä,jotka olen totta totisesti ansainnut.Aika kuluu rattoisasti kotona,nyt näpyttelen tätä,kohta voin alkaa maalaamaan,syön just sitä mistä pidän.Luen romaaneja,kuuntelen spotifystä lemppari musiikkia.
      Nyt on ulkona ns koiran ilma,mutta sateen jälkeen tulee pouta ja eiku lenkille ja salille.Arvostan itseäni ja mukava on tehdä just sitä mistä pitää,,,ei en halua mennä tätä nykyä yhdistyksiin enkä muihinkaan väkitapahtumiin.Niin me ihmiset olemme erilaisia ja näin on hyvä.Ukko on toista kaliperia,,,käy ukkoporukoissa aktiivisesti liikuntaa harrastamassa,se sopii hänelle.
      Eläkkeelä tulot pieneni,mutta senhän jokainen tietää,kun eläkelaitoksesta tuli monta vuotta tietoa tulevan eläkkeen määrästä.Voi elää suu säkkiä myöten ,kun on vielä säästänyt sopivasti työaikana.
      Ei ne muut ihmiset ,eikä niiden seura onnea tee, ei myöskään raha.Onnellisuus on ihmisen korvien välissä.Olkaa armollisia itsellenne.
      Hei,nyt paistaa jo ulkona aurinko,heips!

      • HyvääJatkoakin

        Lyöpä pilkun ja pisteen jälkeen väli, niin on helponpi lukea kiinnostavaa tekstiäsi. Kiitos.


      • hijklm

        Usein käynti optikolla riittää. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia lukea Muoriska68:n tekstiä. Mikäs olikaan se äidinkielen numerosi koulussa?


    • Ei ole ainakaan vielä ollut vaikeuksia saada aikansa kulumaan eläkkeellä, päinvastoin. Aina tuntuu siltä että aika loppuu kesken, kai sitä on vähän hitaampikin kuin nuorempana.
      En ole kulutusjuhlaa viettävä, pärjään aika vähällä rahallisesti.
      Kuljen kesät talvet mökillä ja kylillä, sekin tuo vaihtelua, heti pääsen ulkohommiin mökillä, vielä on paljon lunta.
      Olen yksin viihtyvää sorttia, kaveri käy viikonloppuisin ja lomillaan joten en ihan erakko ole. Tänään hain sähköpyörään uuden akun, entinen kesti yli viisi vuotta, aika hyvin, taas pääsee huristelemaan pitkin teitä.
      Mihinkään talkoisiin tai väkisin tehtyihin hommiin en ala, moni käy seurakunnalla piirankanteko talkoissa ja muissa vastaavissa, eivät ole minua varten.

    • Kuten aikaisemmissakin lesken jankutuksissa, totean taas.
      Päätin lopettaa työt vuonna 2008, täyttäessäni 60 V.2010.
      Ja niin tapahtui.
      -
      En minä mihinkään mitenkään pudonnut.
      Aloin vain nukkua ja herätä milloin mieli tekee.
      Aloin rakennella ja parannella viihde-keskustani.
      Alussa harrastin hienostelevaa ruoan-laittoakin.
      Kunnes totesin sen tarpeettomaksi ja liian aikaa-vieväksi.
      Kehitin siis reseptin jossa vahdettavia raaka-aineita on vain yksi.
      Liha.
      Jalka nousee, selkä taipuu eikä mihinkään tee kipeää.
      -
      Eläkkeeni on runsas.
      Kiitos siitä itselleni.
      Pankissakin on jotain kortilla.
      -
      Elämä ei moiti minua enkä minä elämää.
      Me nautimme toisistamme.
      Olemmehan suorittaneet hyvin ja hienosti.

      H.

      • 1lesken

        hunksz
        MV:a sinä minua tähän jankkausketjuun ja työtätekevien joukkoon vedät.

        Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        hunksz
        MV:a sinä minua tähän jankkausketjuun ja työtätekevien joukkoon vedät.

        Lesken

        Kivaa

        H.


    • tööttt

      Kunnan piikanahan minäkin
      -suurin osa mun varoista meni pankkivelkojen maksuun ja avustuksina toisille
      - riskisijoituksissa osa myös teille tietymättömille
      - oikeest sai perusteellisestikinn väsähtää sairastumisen, vammautumisen ja uupumisen vuoksi - tuolla toisella palstalla on kirjoittelua patalaiskaksi todetusta
      - mökki ja pihakin - herra jumala - ookko nähny
      - taas on kaikki työt tekemättä jne...
      - mielestäni ei ole syytä mennä märkää nurmikkoaluetta tallailemaaan ja vanhat heinät ja oksat voin poistaa ruukuistaan jahka maa-aines sulaa jäästä
      - joten iloisesti vaan pihalle jahka aurinko lämmittää......
      Ei ole koskaan ollu mulla työnpuutetta ja vajaakuntoisuuden vuoksi mihinkään entisiin tiimeihin ei kykene, verotus on yhtä rankkaa kuin ennenkin
      ja kun ulkomuotokin on kuin harakanpelätillä jo
      - ei siinä auta sisäisen kauneuden kehutkaan
      - joten jakselkaahan taas jahyvää päivänjatkoaa!

      • Eläkkeeni on runsas.
        Kiitos siitä itselleni.
        Pankissakin on jotain kortilla.
        -
        Elämä ei moiti minua enkä minä elämää.
        Me nautimme toisistamme.
        Olemmehan suorittaneet hyvin ja hienosti.

        H.


    • Kunhan ehtisi enemmän kuluttamaan tai keksisi mihin kuluttaisi, eläkettä laittavat pankkitilille joka kuukausi ja entiset varatkin on käyttämättä.
      Paljon ei kulu, kun pellonpientareita ja metsäpolkuja kävelee ja kirjastosta lukemista lainaa.
      Bussilipun stadiin saa eläkeläishinnalla.

      • Matkustelu-halpaa

        Käytkö sinäkin stadissa?
        Luulin että lesken1 on ominut stadin itselleen, sekä hunkzi.
        Stadissa alkaa olla pian ruuhkaa jos kaik palstalaiset sinne työntyypi.
        Itse asun pääkaupunkiseudulla mutta stadissa en käy melkein koskaan.


      • Näinhän se menee :) Bensaa on välillä ostettava että pääsee siirtymään pidemmät matkat paikasta toiseen, lyhyet ajelen pyörällä.
        Olen myös kova käyttämään kirjaston palveluja, enimmäkseen äänikirjoja, mutta ihan tavallisiakin nyt kun sain silmät kuntoon.
        Tänään vietin kulutusjuhlaa kun sain uuden akun sähköpyörään, ne on kalliita mutta vain joka viides vuosi on ostettava jos tämä kestää yhtä kauan kuin entinen.


      • Matkustelu-halpaa kirjoitti:

        Käytkö sinäkin stadissa?
        Luulin että lesken1 on ominut stadin itselleen, sekä hunkzi.
        Stadissa alkaa olla pian ruuhkaa jos kaik palstalaiset sinne työntyypi.
        Itse asun pääkaupunkiseudulla mutta stadissa en käy melkein koskaan.

        Voi toki, tänä vuonna olen käynyt jo kahdesti ja toukokuussa taidan taas mennä.
        Kyllä Helsingissä katsottavaa riittää, vaikkei leskeen tai hunksziin törmäisikään.


    • Näinhän se menee :) Bensaa on välillä ostettava että pääsee siirtymään pidemmät matkat paikasta toiseen, lyhyet ajelen pyörällä.
      Olen myös kova käyttämään kirjaston palveluja, enimmäkseen äänikirjoja, mutta ihan tavallisiakin nyt kun sain silmät kuntoon.
      Tänään vietin kulutusjuhlaa kun sain uuden akun sähköpyörään, ne on kalliita mutta vain joka viides vuosi on ostettava jos tämä kestää yhtä kauan kuin entinen.
      Minunkin pitäisi käydä stadissa tyttären luona, ennen ajelin omalla autolla mutta nyt menen junalla.

    • Montakohan samanlaista tekstiä vielä laittavat, ei ensin lähtenyt joten yritin uudelleen ja lisäsin vähän, sitten tuli enemmän kuin oli aikomus.

    • demeter1

      En ihan osaa samaistua aloittajan kuvaamaan eläkeläisen elämään, vaikka puitteissa ei välttämättä olisi suurta eroa.
      Ihminen kaipaa mielekästä tekemistä ja tahtoo kai myös tulla noteeratuksi, ellei kotona niin muualla. Ja joskus siitä mielekkyydestä joutuu maksamaan..)) Mutta eikö palvelusten antaminen ole vastavuoroista, ainakin meillä se on sitä ?
      Ja kuten moni jo totesi, löytyy paljon sellaistakin tekemistä/harrastusta, mikä on ilmaista.

      Ehkä myös monet aikaisemmat arvovalinnat vaikuttavat tässä elämänvaiheessa; jos on satsannut ihmisiin ja ystäviin, heitä todennäköisesti on jäljellä ja voi saada lisääkin, Jos on tottunut selviytymään vahällä rahalla niin miksi ei selviäisi myös jatkossa ?

      Tyhjyyden ja merkityksettömuuden tunnot voivat tietysti yllättää kenet vain, mutta yleensä ne lienevät ohimeneviä. Olemassaoloon, eksistenssiin, liittyviä tyhjyden tuntoja monet joutuvat myös kokemaan ja niiden kohtaamisen kautta elämään voi tulla aivan uusi ulottuvuus, jopa sellaista mielekkyyttä, mitä siinä ei ole ennen ollut.

      • "demeter1"

        Minä kaipaan hyvin-toimeen-tulevien, itsestään huolta-pitävien, onnellisten eläkeläisten aloitusta.
        Eläkeläisten, joita ei vaivaa mikään, ei edes toimettomuus eikä oma-tunto.
        -
        Tekisitkö tuon-laisen aloituksen mielikseni.
        Jos minä tekisin, siihen ei vastaisi kukaan.
        Kun kaikki haluavat etsiä vain vammaa, vaivaa ja valituksen-aihetta.
        Kade-mieltäänkin piilottelevat, peehanat.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Minä kaipaan hyvin-toimeen-tulevien, itsestään huolta-pitävien, onnellisten eläkeläisten aloitusta.
        Eläkeläisten, joita ei vaivaa mikään, ei edes toimettomuus eikä oma-tunto.
        -
        Tekisitkö tuon-laisen aloituksen mielikseni.
        Jos minä tekisin, siihen ei vastaisi kukaan.
        Kun kaikki haluavat etsiä vain vammaa, vaivaa ja valituksen-aihetta.
        Kade-mieltäänkin piilottelevat, peehanat.

        H.

        Siehä muistat, ko mie kerran tein semmosen?

        H.


      • pohojalaanenkaan
        hunksz kirjoitti:

        Siehä muistat, ko mie kerran tein semmosen?

        H.

        Demis ei ehken ymmärrä murrettasi, ymmärtääks kukaan?


      • mimmimummi-
        hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Minä kaipaan hyvin-toimeen-tulevien, itsestään huolta-pitävien, onnellisten eläkeläisten aloitusta.
        Eläkeläisten, joita ei vaivaa mikään, ei edes toimettomuus eikä oma-tunto.
        -
        Tekisitkö tuon-laisen aloituksen mielikseni.
        Jos minä tekisin, siihen ei vastaisi kukaan.
        Kun kaikki haluavat etsiä vain vammaa, vaivaa ja valituksen-aihetta.
        Kade-mieltäänkin piilottelevat, peehanat.

        H.

        "Minä kaipaan hyvin-toimeen-tulevien, itsestään huolta-pitävien, onnellisten eläkeläisten aloitusta."

        Miksi keksiä pyörä uudestaan, koska täällä on ainakin yksi, joka on tyytyväinen elämäänsä ja myös eläkkeensä riittävyyteen. Pienet leikkauksetkaan ei paljon hetkauta, koska aina jää säästöön enemmän, mitä kulutan. Omakotitalokin on.

        Mitään toimettomuutta/tyhjyyttä en kokenut, kun työelämästä pääsin, mutta nyt nuo tekemättömät työt kasautuu liikaa.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Minä kaipaan hyvin-toimeen-tulevien, itsestään huolta-pitävien, onnellisten eläkeläisten aloitusta.
        Eläkeläisten, joita ei vaivaa mikään, ei edes toimettomuus eikä oma-tunto.
        -
        Tekisitkö tuon-laisen aloituksen mielikseni.
        Jos minä tekisin, siihen ei vastaisi kukaan.
        Kun kaikki haluavat etsiä vain vammaa, vaivaa ja valituksen-aihetta.
        Kade-mieltäänkin piilottelevat, peehanat.

        H.

        Onnellisuus/tyytyväisyys ei ole kiinnostavaa, hunksi, eihän siitä saa edes kunnon draamaa..))

        Ja kuten sanoit, onnellisuus asetetaan aina kyseenalaiseksi ja halutaan osoittaa, että se on muilta pois, jotenkin väärin... Kuten se usein onkin..))

        Mutta pysy sinä vain onnellisuuden mannekiinina, aina siitä jokunen muru tippuu muillekin...


    • turhuuksien.turhuutta

      Harpaten luin ketjun ja saatan sanoa samaa kuin joku aiemmin.
      Naisena olen nyt laittanut itseni sisäisen peilin eteen. Vajaan kahden vuoden eläkkeellä olleenna olen siihen pakotettu. Hoivavietin omaavana ylenpalttisesti vastaanotin lastenlasten hoivaamisen vanhempien pyynnöstä ja pienokaisten hellyttävien silmien edessä.
      Toki onhan minulla ollut omat harrastukset siinä ohessa, mutta harrastusten vapaa-ajalla paloin melkein loppuun lastenlasten kaitsemisesta.

      Aloittajan kanssa olen siinä mielessä samaa mieltä, että ihan joutilaisena ei ole hyvä olla tai turtuu. On se harraste mitä tahansa vaikka puiden hakkuutta tai sävysävyyn jumppavaatteissa hytkyttelyä, mikä itselleen sopii ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe