Miksi ruotsia?Englannista on enemmän hyötyä maailm

Mitä....sanot

Ainakin pitäisi olla vapaaehtoista.

Pekka Taipale kirjoittaa ruotsin opetuksesta hyvin:

" Lähtötaso mihin? Ruotsinopettajaksi?

Kun jotain lisätään opiskelijoille pakolliseksi, se on jostain muualta pois. Joko muista aineista tai vapaa-ajasta (sekä rahasta).

Oma havaintoni nykyisestä ruotsinopetuksesta (jälkikasvua 3 kpl) on se, että sillä ei saavuteta mitään. Etevienkin oppilaiden opetuksessa saama ruotsintaito on jokseenkin nolla.

Omana aikanani ruotsi oli pakollinen yo-kirjoituksissa (non vitae sed scholae discimus). ja sitä tankattiin ja se oli siksi opittava, koska se vaikutti kokonaisarvosanoihin. Mutta nykyään tuo motivaattori on mennyttä. Ruotsia ei kannata opiskella sillaksi muihin kieliin (porttiteoria ei toimi: jos haluat oppia muita kieliä, opiskele niitä suoraan), pohjoismaisen yhteistyön tilalle on tullut eurooppalainen yhteistyö (ja pohjoismaisittain ruotsalaisetkin ovat helpottuneita kun tanskalaisten kanssa saa nyt puhua englantia), virkamiesruotsin vaatimuksen poistuminen on vain ajan kysymys, ja muutkin syyt pakolliseen ruotsinopetukseen ovat historian pyörät jauhaneet murusiksi.

En näe yhtään hyvää syytä pakottaa espoolaisia penskoja opiskelemaan lisää ruotsia. Joitain muita asioita kyllä."

18

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JohnTackman

      Englantia opiskellaan kouluissa oikein onnistuneesti, sanoisin että suomalaiset nuoret ovat maailman huipputasoa englanninkielen osaamisessa.

    • Peruskoulun-pakollinen

      peruskoulun pakollinen ruotsinopetus on kyllä paljolti hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa, joka tuottaa pikemminkin antipatiaa kieltä ja kielivähemmistöä kohtaan.

    • PAKKO...on...paha

      Sama koskee pakkomainostaa, tuota pölynimuria en ostaisi millään en ikinä.

    • Tissue_trolli

      Et sinä turistienklantia mihinkään tarvi. Käsillä puhuminen johtaa samaan lopputulokseen. Sulle myydään helevetin kalliilla jotain jota et tarvii. Käsin sinä sitäpaitsi hoidat sekuaaliset tarpeesikin, joten edes siihen et kielitaitoa tarvitse.

      Oikeastaan ainoa mihin sinä kielitaitoa tarvitset on se kun joku panee sinut nuolemaan perseensä puhtaaksi, mutta sen suhteen vaatimukset eivät ole erityisen korkeat ja sinut on oikeastaan luotu juurikin siksi, että joku voi tarvittaessa pyyhkiä sinulla perseensä.

    • Pakkoruotsi

      on jo mennyttä aikaa, kehitys on mennyt eteenpäin.

      • Aabrahamsson

        Vihamiehet on asialla, se pikkuinen
        Pirunporukka, joka löytää kaikkea pahaa ruotsalaisuudesta, ja siitä ruotsin kielestä, en ymmärrä heidän tarkoituspetiä minne he pyrkii, kun vanhempani muutti eteläruotsiin, olin hyvin pieni pojankoltiaanen, olin pienen kokoinen se Finnijävlä , koskaan minulle ei sovellutettu tätä nimikettä, kaikki ruotsalaiset ja saksalaiset joita tunsin olivat minulle niin rakkaita ystäviä, halusivat olla minulle ystäviä, he veivät minua kotiinsa ystävänä, tiesivät että olin finnijävlä , ei se haitannut heitä millään tavalla,
        Opin ruotsin ja saksan kielen mielestäni viikossa ja tästä ei ole ollut mitään haittaa minulle, lapseni osaa ja puhuu kaikkea euroopan kieliä, sanoisin että kiitos Ruotsinkielen joka oli minulle se avainkieli. Puhun suomeakin mutta en osaa kirjoittaa tyttöni on minulla sihteerikkynä.


      • Ei-vihaa

        vaan ihan käytännössä todettua tosiasiaa.
        Ei tuolla tavalla saa vääristellä toisen hyväätarkoittavaa viestiä.

        Lapsia ei saa kiusata enää Suomessa pakkoruotsilla.
        Rakkautta on tässä ketjussa paljon.


      • Rakkautta-on

        vain niissä viesteissä, mitkä puoltavat pakkoruotsin poistamista.


      • EDElliselle

        Niin, totta puhut.


    • Minäkinolinsiellä

      Ruotsinkielestä olisi ollut paljon hyötyä niille "mamuille"jotka muutti kekkosen pressa aikana ruotsin työmarkkinoille, yli 500 000 heitä oli, yli 90% ei osannu ruotsia yhtään, Englanninkielestä ei kukaan ruotsissa puhunut ei kysellyt yhtään mitään.

    • tätä-mieltä

      Olen supi-suomalainen, suomalaistaki suomalaisin,
      m u t t a tunnnen suurta häpää
      suorastaan olen kiukkunen ittelleni,
      kun en osaa puhua ruotsia, enkä englantia, enkä saksaa, vielävähemmän ranskaa,
      muutaman sanan osaa kaikista jotain, paitsi ranskasta,
      kertokaa kaikille suomen lapsille,
      o p i s k e l k a a kieliä, mikään ei elämässä ole niin hyvä ominaisuus ihmisessä kuin osata jutella matkustellessa kohteen kieltä,
      suomi on kaksikielinen maa, suomessa kaikkien pitää osata molempia kieliä, mutta mä en osaa ja se vasta hävettää,
      on suurta tyhmymyyttä väittää ettei suomessa tarvi osata ruotsia,
      täysin toista mieltä, suomessa PITÄÄ osata kaikkien kansalaisten molempia kieliä,
      mieluummin useampia euroopan kieli,

      opettakaa lapsenne ja lapsenlapsenne puhumaan eri kieliä, vähintää suomea ja ruotsia,

      • So__What

        Minua ei hävetä yhtään, vaikka en osaa ruotsia. Asiat hoituu englanniksi, jos svedujen kanssa on pakko keskustella. Rantaruotsalaisille minulle ei ole mitään asiaa, jos heillä on minulle, voivat valita suomen tai englannin.


      • Seinäjoenlikka

        Sovatti kuin vanha tatti kiriootti jotta hän osaa sitten kieliä yli oman tarpeen puhuu englanttia ruottalaastenkanssakin, En usko jotta puhut ja osaat englantia.


      • Sie-valehtelet

        Sie out kuule itäsuomalainen, sillä Seinäjoella ei kukaan puhu noin.


    • Johanpäkmanni

      Johan tackmanni kiriootti jotta suomalaiset osaa Englannin kielen sitte hyvin, mutta mitä sillä elekannilla teköö jos enklantilaiset jättää euroopan? Ei yhtikäs mitään vaan venättä pitää oppia.

      • Ruotsi--POIS---

        Kiina on melkoinen talousmahti, Suomi on melkein sen naapuri,
        vain yksi valtio välissä!


    • Eläköön-itsenäinen100-vS

      Ruotsin-kieli-MURRE pois, sillä ei ole ollut MISSÄÄN mitään tekoa!


      "Sveduja ei olla ja sloboiksi ei tulla..."


      Svedut valtasivat maamme ensin ja sitten vielä slobot,
      mutta Nyt Suomi on itsenäinen. Ja on ollut jo 100 vuotta!


      Hyvä Suomi!

    • Näin.kävi

      Hain aikoja sitten työpaikkaa norjasta, ruotsinkieli olisi välttänyt kun en osannut kuin huonsti englantia niin paikka jäi saamatta kyllä harmitti koska olin mieltynyt pohjois-norjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe