Eläkeläisten asuntorempat

1lesken

Tiedän muutamia eläkeläisiä, jotka ovat ostaneet vanhasta talosta itselleen vanhuudenturvaksi kämpän. Nyt kun on putkiremppa monissa
vanhoissa taloissa, ovat monet hädissään. Mistä löytää Väistötilan, kun koti laitetaan pakettiin. Mistä löytyy rahaa kahden yhtiövastikkeen maksuun. Jo pelkästään kotoaan lähteminen rempan ajaksi on monelle katastrofi. Itsellä ei ole onneksi ongelmaa kun asun vanhustentalossa vuokralla. Moni vaan on sitä mieltä, että oma se olla pitää. Vuokralla asujat ovat luusereita ja Kelan elättejä. Lesken

125

1527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iki-vanhaa marinaa.
      Minä olen väistänyt ihan itse.
      Aloitin ajoissa vuokralla-asumisen.
      -
      Hädissään oleminen on aina oma vika.
      On surullista huomata että aloittajalla on viime vuosina alkanut ollaa kaiken-moista murhetta.
      Joita hän epä-toivoissaan yrittää vierittää viattomien niskoille.

      H.

      • Masentaahan teitäkin?
        Eikö masennakin?
        Tunnustakaa nyt!
        Alkakaa heti murehtimaan!
        Heti, heti, heti!!

        H.


      • 1lesken

        Hunksz
        Mitään murheita ole. Mutta muilla näkyy olevan.

        L


    • väistämisvelvollisuus

      Ei ole väistötilaongelmaa itsellä. Mutta tyttäreni väistelee minua. Sanoin hänelle vähän rumasti. Nyt minulla on surkea ole. Miksi en ole oppinut sanojani syömään ja nielemään. Olen nyt lopun elämääni masentunut.

      • Apuva-suku-läksi

        Parempi väistää kun törmätä toisiinsa kenties kohtalokkain seuraamuksin.
        Väkivaltaakin saattaisi esiintyä.
        Anteeksihan suomalainen ei osaa pyytää, se on geeneissä.


      • väistämisvelvollisuus
        Apuva-suku-läksi kirjoitti:

        Parempi väistää kun törmätä toisiinsa kenties kohtalokkain seuraamuksin.
        Väkivaltaakin saattaisi esiintyä.
        Anteeksihan suomalainen ei osaa pyytää, se on geeneissä.

        Mä olen anteeksi pyytänyt, mutta on puheyhteys nyt poikki. Ei väkivaltaa Luojan kiitos!

        Niin, että ei ne lapset ja lastenlapset aina niitä kullannuppumaistereita ole. On huoli aina, vaikka kuinka hyvin menisi.


      • Elämä-on-joko-tai

        Älä huoli ihminen nuori.
        Ellei routa tuo porsasta luokse ei porsaan perään parkuja kannata antaa.
        Jälkeläinen on tiensä valinnut. Olkoon hänen päätös.


      • 1lesken

        väistämis
        Mistähän sinä mahdat kirjoittaa. Mitä tekemistä eläkeläisen asuntorempalla ja tyttäresi ymmärtämättömyydellä on ? Lesken


      • väistämisvelvollisuus
        Elämä-on-joko-tai kirjoitti:

        Älä huoli ihminen nuori.
        Ellei routa tuo porsasta luokse ei porsaan perään parkuja kannata antaa.
        Jälkeläinen on tiensä valinnut. Olkoon hänen päätös.

        Kiitos viisaista sanoistastasi!


      • väistämisvelvollisuus
        1lesken kirjoitti:

        väistämis
        Mistähän sinä mahdat kirjoittaa. Mitä tekemistä eläkeläisen asuntorempalla ja tyttäresi ymmärtämättömyydellä on ? Lesken

        Sinäpä sen sanoit! Tyttäreni ymmärtämättömyys! Että maallista ovat rempat jos suhteet lähimmäisten kanssa hiertää.


    • Asun myös vuokralla, mutta omistan hieman maata järven rannalla ja tontillani on vanha päärakennus ja uudempi saunatakkahuonerakennus.

      Vanha päärakennus kaipaa joka vuosi pientä ja hiukan suurempaa remppaa.

      Remontit vanhoissa osakkeissa, taloissa ja kesäpaikoissa kannattaa teettää virallisilla rakennusfirmoilla koska kotitalousvänennys on tuntuva helpotus elämisen kustannuksiin.

      Kotitalousvähennystä voi hakea maksettavaksi heti remotin alkamisaikana jolloin verohelpotukset astuvat heti voimaan. Tai kotitalousvähennystä voi hakea jälkikäteen jolloin 45% työkuluista palautuu myöhemmin veronpalautuksen yhteydessä.

      • Järjettä-peliin

        Miksi sitten kiipeilet jakkaroilla?
        Tippumisesta ei saa kotitalousvähennystä.
        Itsepäisen erinomaisena ihmisenä luulisi sinun osaavan myös kartanoremontit?


      • New-age

        Mutta jos taloyhtiö teettää, remonttilaina ja organisointi on yhtiön asia. Isännöitsijä ja hallitus hoitas oman osuutensa. Pääkaupunkiseudulla kaksion täydellinen putkiremonttilasku voi olla on noin 60.000 euroa ja rahoitusvastikkeena muutaman sata. Asunnon arvo noussee, jos remontti tehdään hyvin.
        Mikään kotitalousvähennys ei ulotu työn osalta tähän - valitettavasti


      • eppu2
        New-age kirjoitti:

        Mutta jos taloyhtiö teettää, remonttilaina ja organisointi on yhtiön asia. Isännöitsijä ja hallitus hoitas oman osuutensa. Pääkaupunkiseudulla kaksion täydellinen putkiremonttilasku voi olla on noin 60.000 euroa ja rahoitusvastikkeena muutaman sata. Asunnon arvo noussee, jos remontti tehdään hyvin.
        Mikään kotitalousvähennys ei ulotu työn osalta tähän - valitettavasti

        Kerrostaloissa monet samalla, kun putkiremonttia tehdään, teettää kylppäriremonttia .
        Kun asuin Tampereella, teetin samalla kylppäriremontin.
        Maksoin suoraan sen oman henkilökohtaisen osuuteni. Silloin ei vielä saanut kotitalousvähennystä.


      • New-age kirjoitti:

        Mutta jos taloyhtiö teettää, remonttilaina ja organisointi on yhtiön asia. Isännöitsijä ja hallitus hoitas oman osuutensa. Pääkaupunkiseudulla kaksion täydellinen putkiremonttilasku voi olla on noin 60.000 euroa ja rahoitusvastikkeena muutaman sata. Asunnon arvo noussee, jos remontti tehdään hyvin.
        Mikään kotitalousvähennys ei ulotu työn osalta tähän - valitettavasti

        Taloyhtiön hallitus voi ja kuulùukin anoa erilaisia saatavilla olevia vanhojen osaketalojen avustuksia putki- yms. remontteihin. Avustukset tulevat siten asunnonomistajien hyödyksi.


      • Järjettä-peliin kirjoitti:

        Miksi sitten kiipeilet jakkaroilla?
        Tippumisesta ei saa kotitalousvähennystä.
        Itsepäisen erinomaisena ihmisenä luulisi sinun osaavan myös kartanoremontit?

        Nouse penkille ja yritä samaa, voit tosin joutua rullatuoliin, mutta loppuu se puskasta vittuilu.


      • eppu2
        korppis kirjoitti:

        Taloyhtiön hallitus voi ja kuulùukin anoa erilaisia saatavilla olevia vanhojen osaketalojen avustuksia putki- yms. remontteihin. Avustukset tulevat siten asunnonomistajien hyödyksi.

        Kiristelevät rahansaantia.
        Enää ei saa hissiremonttiinkaan, vaan silloin, jos ei ole hissiä ollenkaan.


      • Nousen-joka-päivä
        korppis kirjoitti:

        Nouse penkille ja yritä samaa, voit tosin joutua rullatuoliin, mutta loppuu se puskasta vittuilu.

        Minä kiipeilenkin. Paljon. Mutta minulla on raittiit ei alkoholin, itserakkauden tai ylimielisyyden sumentamat aivot.


      • 1lesken
        korppis kirjoitti:

        Nouse penkille ja yritä samaa, voit tosin joutua rullatuoliin, mutta loppuu se puskasta vittuilu.

        korppi
        Mikä on rullatuoli? Lesken


      • 1lesken
        Nousen-joka-päivä kirjoitti:

        Minä kiipeilenkin. Paljon. Mutta minulla on raittiit ei alkoholin, itserakkauden tai ylimielisyyden sumentamat aivot.

        Nousen
        Niin sitä pitää, ihan oivia vinkkejä kainuuttarelle. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Nousen
        Niin sitä pitää, ihan oivia vinkkejä kainuuttarelle. Lesken

        Käytä vain omaa nikkiäsi vanha juoppo.


      • 1lesken
        korppis kirjoitti:

        Käytä vain omaa nikkiäsi vanha juoppo.

        korppi
        Käytän kahta eri numeroista älyluuria, siksi kaksi nikkiä. Olen raitistunut alkoholisti. En vanha juoppo, toisin kun eräät. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        korppi
        Käytän kahta eri numeroista älyluuria, siksi kaksi nikkiä. Olen raitistunut alkoholisti. En vanha juoppo, toisin kun eräät. Lesken

        Olet vanha juoppo kuten muutkin raitistuneet alkoholistit. Vedä munkki naamariisi ja tarkista sima sillä se sisältää alkoholia, varo kaikkea jopa ruisleipää, että et ratkea juomaan.


      • 1lesken
        korppis kirjoitti:

        Olet vanha juoppo kuten muutkin raitistuneet alkoholistit. Vedä munkki naamariisi ja tarkista sima sillä se sisältää alkoholia, varo kaikkea jopa ruisleipää, että et ratkea juomaan.

        korppi
        Olen kuuden raittiin vuoden jälkeen huomattavasti nuorentunut. Poissa on punoittava, hilseilevä turvonnut naama sekä tympeä maku suussa aamuisin. Muisti tallella ja kaikki pelittää. Geeneistä johtuen ei ole naamarissa yhtään ryppyä. Yksi ryppy löytyy, mutta istun sen päällä. Munkkia en syö, enkä ruisleipää , kun niissä on hiivaa. Simaa en tietenkään ajattelekaan juovani. Lähdevesi on parasta. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        korppi
        Olen kuuden raittiin vuoden jälkeen huomattavasti nuorentunut. Poissa on punoittava, hilseilevä turvonnut naama sekä tympeä maku suussa aamuisin. Muisti tallella ja kaikki pelittää. Geeneistä johtuen ei ole naamarissa yhtään ryppyä. Yksi ryppy löytyy, mutta istun sen päällä. Munkkia en syö, enkä ruisleipää , kun niissä on hiivaa. Simaa en tietenkään ajattelekaan juovani. Lähdevesi on parasta. Lesken

        En tiedä mitä kiksejä saat näillä viina kommenteillasi. Onko se niin, että se viina on yötä päivää mielessä? Minulla ei ole. Juon viiniä silloin kuin juon, eikä naamani ole turvonnut.

        Kippis, vaikka en vappua nyt juhlikkaa.


      • 1lesken
        korpikirjailija kirjoitti:

        En tiedä mitä kiksejä saat näillä viina kommenteillasi. Onko se niin, että se viina on yötä päivää mielessä? Minulla ei ole. Juon viiniä silloin kuin juon, eikä naamani ole turvonnut.

        Kippis, vaikka en vappua nyt juhlikkaa.

        korpi
        Min en aloittanut. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        korpi
        Min en aloittanut. Lesken

        Kuka aloitti? En minä.


      • 1lesken
        korppis kirjoitti:

        Kuka aloitti? En minä.

        korppi
        Nousen-joka-päivä nikki. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        korppi
        Nousen-joka-päivä nikki. Lesken

        Jos se et ollut sinä niin kuka?

        Turhaa selittelyä.


      • 1lesken
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jos se et ollut sinä niin kuka?

        Turhaa selittelyä.

        korppi
        Olet sinä melkomoinen känkkäränkkä. Eikö siellä ulkomailla yhtään mieli rauhoitu. Usko nyt huviksesi, että minä käytän vain Lesken ja 1lesken nikkejä. Johtuen älyluureistani. En kirjoita muilla vehkeillä. En omista läppäriä enkä minkäänmoista tietokonetta. Vain älyluurit. Lopeta tuo jatkuva mollaaminen. Jos sulla on paha olo, pura se vaikka tulppaanipenkkiin tai mihin vain. Älä tänne typerien ja säälittävien nikkiluulojesi kanssa. Taitaa olla tukka kipee näin juhlapäivänä. Se on moro. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        korppi
        Olet sinä melkomoinen känkkäränkkä. Eikö siellä ulkomailla yhtään mieli rauhoitu. Usko nyt huviksesi, että minä käytän vain Lesken ja 1lesken nikkejä. Johtuen älyluureistani. En kirjoita muilla vehkeillä. En omista läppäriä enkä minkäänmoista tietokonetta. Vain älyluurit. Lopeta tuo jatkuva mollaaminen. Jos sulla on paha olo, pura se vaikka tulppaanipenkkiin tai mihin vain. Älä tänne typerien ja säälittävien nikkiluulojesi kanssa. Taitaa olla tukka kipee näin juhlapäivänä. Se on moro. Lesken

        Huomenta@

        Vappu on Pohjoismainen juhlapyhä. Täällä on normi maanantai. Sinulla on heti aamusta viina mielessä. Ymmärrän, mutta jospa se joskus helpottaa.


      • elaheevetissa
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta@

        Vappu on Pohjoismainen juhlapyhä. Täällä on normi maanantai. Sinulla on heti aamusta viina mielessä. Ymmärrän, mutta jospa se joskus helpottaa.

        Ai että pohjoismaiden.......voi tuota väärää tietos


      • elaheevetissa kirjoitti:

        Ai että pohjoismaiden.......voi tuota väärää tietos

        Täällä on normi maanantai. Kirjoita oikeaa tietoa, luen mielelläni.



    • eppu2

      Asuntoni kun ostin oli hiljan remontoitu.
      Juuri olin yhtiökokouksessa, ei mitään putkiremontin tarvetta. Pikkujuttuja vain.
      Nykymenetelmillähän putkiremontit ovat helpompia ja nopeampia toteuttaa.
      Pojan kanssa isoin työ uuteen mökkiinkin tehtiin miltei kaksin.
      Perustukset, katto ja muuraustyöt teetettiin.
      Ulkomaalauksen teki nuoret.
      Remppahommat tehdään pojan kanssa.

      • Paljonko oli kattoremontin kustannukset, mitä materiaalia ja kuinka iso pinta-alaltaan? Hyödynnitkö kotitalousvähennystä?


      • eppu2
        korppis kirjoitti:

        Paljonko oli kattoremontin kustannukset, mitä materiaalia ja kuinka iso pinta-alaltaan? Hyödynnitkö kotitalousvähennystä?

        Se oli uudisrakennus, siis uusi kesämökki. Poika sen maksoi, en muista hintaa, maksut oli kaikki samassa, se katto tehtiin toissakesänä. Huopakatto. Lopputarkastus oli viime syksynä.
        Meillä sama urakoitsija teki perustuksen, katon ja tienpätkän sinne.
        Tänä kesänä laitetaan huussi ja kesäkeittiö.


      • eppu2 kirjoitti:

        Se oli uudisrakennus, siis uusi kesämökki. Poika sen maksoi, en muista hintaa, maksut oli kaikki samassa, se katto tehtiin toissakesänä. Huopakatto. Lopputarkastus oli viime syksynä.
        Meillä sama urakoitsija teki perustuksen, katon ja tienpätkän sinne.
        Tänä kesänä laitetaan huussi ja kesäkeittiö.

        Anoitte kaiketi kotitalousvähennystä? Mökki on siis poikasi nimissä.


      • lukutaito
        korppis kirjoitti:

        Anoitte kaiketi kotitalousvähennystä? Mökki on siis poikasi nimissä.

        Eppuhan kirjoitti, et kyseessä oli uudisrakennus.


      • lukutaito kirjoitti:

        Eppuhan kirjoitti, et kyseessä oli uudisrakennus.

        Koska olen vajavainen en tiedä kaikkia remontteihon liityviä asioita niin kysyin. Onneksi on teitä jotka tiedätte ja vastaatte muiden puolesta. Kiitos selvennyksestä. Ei uudisraivaaja😢


      • raivausahatraktori

        Hä !
        Kyl uudisrakentamiseenkin saa kotitalousvähennystä jos kysymyksessä vapaa-ajan paikan lisärakennus.


      • New-age

        Ns. sukituksesta ollaan montaa mieltä. Rempassa käytetään harzia, mikä aiheuttaa syöpää. Sama aines, mitä vedetään viulun rokaan.
        Saksassa on tutkittu harzi sukitus. Lienee nopeampi ja halvempi remppamuoto kuin perusteellinen.


      • Maailmamyrkkypesä

        Hartzi (myös hunkzi heh heh) on samaa sarjaa kuin asbesti. Noin terveysvaikutuksilta.
        Eihän tervettä myrkkyä edes ole, keinoaineita. Pitäisi käyttää mehiläisvahaa tai vastaavaa. Mutta nehän eivät sovellu kuin ehkä kiillotukseen.
        Jos kovin tarkkaan alkaa laboratorioida, onko edes muoviputki kovin terveellinen, paitsi poistoputkena tietty.


      • New-age kirjoitti:

        Ns. sukituksesta ollaan montaa mieltä. Rempassa käytetään harzia, mikä aiheuttaa syöpää. Sama aines, mitä vedetään viulun rokaan.
        Saksassa on tutkittu harzi sukitus. Lienee nopeampi ja halvempi remppamuoto kuin perusteellinen.

        Taitaapi hunksi olla tarkoitettu viulun-kieliin.
        Ja Pirun-Viuluun(Tieto: Ancelina)
        Roka sitten vaan Lakataan.
        Sinähän haahuilet kuin pianisti Vaasasta.

        H.


      • eppu2

      • New-age

        Eiks pirunviulu ole sellainen, mitä rimputetaan suussa? Siitä lähtee sellainen diuuungdiuung dangdangdang ääni. Vai olenko väärässä tässäkin tänään?
        Oleellinen putkirempassa.


      • New-age

      • raivausahatraktori kirjoitti:

        Hä !
        Kyl uudisrakentamiseenkin saa kotitalousvähennystä jos kysymyksessä vapaa-ajan paikan lisärakennus.

        Niin kaiketi, minä en googleta. Kotitalousvahennys koskennee erilaisia kodin töitä jotka teetetään virallisilla yrityksillä. Itse sain tuntuvat verohelpotukset kesömökkini peltikatto rempasta. Itseasiassa niillä rahoiĺla kiersin Karibiaa 😋


      • eppu2
        New-age kirjoitti:

        Jos laittaa näin: sukitus hartzi terveysvaikutus Saksa hakuavaimiksi googleen saa mielenkiintoisia artikkeleita. En osannut siirtää liitteiksi.
        Eppu jos kerkeät, voisitko tehdä puolestani.

        Laitoin linkin, mutta näköjään poistettu.
        En jaksa ymmärtää tätä, sääntöjen vastaistaista-jankutusta.
        Se oli ihan asiallinen linkki ja muutaman sanan laitoin tavallista tekstiä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Laitoin linkin, mutta näköjään poistettu.
        En jaksa ymmärtää tätä, sääntöjen vastaistaista-jankutusta.
        Se oli ihan asiallinen linkki ja muutaman sanan laitoin tavallista tekstiä.

        Kävin vilkaisemassa musiikkiketjua, yksinpuhelua ja linkkejä 🎶


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kävin vilkaisemassa musiikkiketjua, yksinpuhelua ja linkkejä 🎶

        "korpikirjailija"

        Musa-ketjuja on oikeastaan kolme.
        Se aito.
        Renkutukset ja sitten kolmas, jossa joku renkuttaa ja höpöttää lyhyesti itselleen.
        Se kolmas ei ole minun aloitukseni.
        Olet tietenkin huomannut että aloituksessani on idea ja että teksti ei ole koskaan kopioitua ja se liittyy aina musiikkiin.
        Tekstin eteen on lisäksi nähty vaivaa.
        Se ei ole pelkkää töksäyttelyä.

        H.


      • New-age

        IsoHoo älä syö niin paljon pihlajanmarjoja. 32 nimmaria on laitellut kivaa, kaunista, tunnelmaista musaa ja sinisilmäisenä ollut mielissäni.
        Olisit ostanut samaa simaa Kaskein SF, eriti hyvää. Mut jos et, keitä espressoa.
        Pyrsk. Pyrsk. <- lainaus kahtena.

        Remontin suunnitteluun tökstöks
        https://youtu.be/OddALnXIhkE


      • kylmätotuus
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kävin vilkaisemassa musiikkiketjua, yksinpuhelua ja linkkejä 🎶

        Johan taas pomppas.

        Mitä ihmeen tekemistä musiikkiketjuilla on asuntoremontin kanssa? En ymmärrä.

        Tässä nyt kuitenkin yksi laulu.
        Ethän sinä varmaankaan halua olla sellainen, josta biisi kertoo.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZyXw0IXKlcg


      • New-age

        Samaa muuten mietin. Mutta kuten tapana näköjään on pitää torikokous milloin minkäkin ketjun keskellä, opettelen saman metodin. Sehän ei ole
        kauhean vaikeaa.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Johan taas pomppas.

        Mitä ihmeen tekemistä musiikkiketjuilla on asuntoremontin kanssa? En ymmärrä.

        Tässä nyt kuitenkin yksi laulu.
        Ethän sinä varmaankaan halua olla sellainen, josta biisi kertoo.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZyXw0IXKlcg

        Vetäsen rautalankaa.....

        Vastasin Epulle.... lue aina kommentti johon vastaan, säästyt hepuleilta.

        Kehaisin kommenttejasi ei tullut kiitoksia

        Pyrks. Pyrks....uusi keskustelukulttuuri...pyrks.

        Älä linkitä en mä niitä avaa luen vai kommentteja ja joskus laitan tunneilmaisun youtubesta ....pyrsk


      • eppu2
        korpikirjailija kirjoitti:

        Vetäsen rautalankaa.....

        Vastasin Epulle.... lue aina kommentti johon vastaan, säästyt hepuleilta.

        Kehaisin kommenttejasi ei tullut kiitoksia

        Pyrks. Pyrks....uusi keskustelukulttuuri...pyrks.

        Älä linkitä en mä niitä avaa luen vai kommentteja ja joskus laitan tunneilmaisun youtubesta ....pyrsk

        Tuo new-age, kun siitä hartzista kysyi , se linkki oli siitä asiasta, joka poistettiin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuo new-age, kun siitä hartzista kysyi , se linkki oli siitä asiasta, joka poistettiin.

        Ymmärsin ja laitoin esim. linkityksistä ja parista kolmesta sanasta linkityksen yhteydestä, niitä näet poistetaan normaalisti keskustelujen ketjuista.


        Nyt ruokakauppaan 😊


      • New-age
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo new-age, kun siitä hartzista kysyi , se linkki oli siitä asiasta, joka poistettiin.

        Aika jändee. Siitä on useampikin kirjoitus, jonkin asiantuntijalehdenkin sivuilla. Ja muistaakseni jokin putkifirman tai -remppafirman vetäjä ei korjaisi juomavesiputkiaan näin.


      • New-age
        korppis kirjoitti:

        Niin kaiketi, minä en googleta. Kotitalousvahennys koskennee erilaisia kodin töitä jotka teetetään virallisilla yrityksillä. Itse sain tuntuvat verohelpotukset kesömökkini peltikatto rempasta. Itseasiassa niillä rahoiĺla kiersin Karibiaa 😋

        Y-tunnuksellinen yritys pitää olla, koska tuollaiselta verottaja kelpuuttaa laskun kotitalousvähennyksen/työ palautusperusteeksi.


      • New-age kirjoitti:

        Y-tunnuksellinen yritys pitää olla, koska tuollaiselta verottaja kelpuuttaa laskun kotitalousvähennyksen/työ palautusperusteeksi.

        Elä helevitissä....😱


      • New-age

        No en ole siellä, enkäs tähtää noin kuumiin oltaviin - aurinkorannat ei ole mun juttu.
        Y-tunnus kertoo, että yrittäkä on verovelvollinen.
        😨


      • New-age kirjoitti:

        No en ole siellä, enkäs tähtää noin kuumiin oltaviin - aurinkorannat ei ole mun juttu.
        Y-tunnus kertoo, että yrittäkä on verovelvollinen.
        😨

        Minä toimin ennen eläkkeelle siirtymistä toistakymmentä vuotta yrittäjänä 😜


      • OldAge
        New-age kirjoitti:

        No en ole siellä, enkäs tähtää noin kuumiin oltaviin - aurinkorannat ei ole mun juttu.
        Y-tunnus kertoo, että yrittäkä on verovelvollinen.
        😨

        No ei todellakaan kerro.


      • eppu2
        OldAge kirjoitti:

        No ei todellakaan kerro.

        Y-tunnus, yritystunnus, jonka viranomainen myöntää. Patentti-ja rekisterihallinto ja veroviranomainen pitää siitä jotain rekisteriä.
        Siis yrityksen yksilöinti, muutama numero.


      • New-age
        OldAge kirjoitti:

        No ei todellakaan kerro.

        No luepa käyttötarkoituksesta. Ja tässä yhteydessä kotitalousvähennystä haettaessa laskussa pitää olla tuo y-tunnus. Rekisteröinnin yhteydessä menee
        tiedot verottajalle. Toki voi yrittäjä olla vilpillinen, joten tarkistus on hyvä tehdä Patentti- ja rrkistrihallituksesta siis nyk. netistä.
        Erityisesti silloin, kun yritys on tuntematon.
        Jos harjoittaisin liikevaihtoverollista toimintaa ja ostaisin jonkin laitteen, en ehkä saisi ostoistani alv-palautusta, mikä on lähes neljännes laitteen hinnasta.
        Korppis/OldAge: onhan niitä yrittäjiä, mitkä ei mistään piittaa.


      • New-age kirjoitti:

        No luepa käyttötarkoituksesta. Ja tässä yhteydessä kotitalousvähennystä haettaessa laskussa pitää olla tuo y-tunnus. Rekisteröinnin yhteydessä menee
        tiedot verottajalle. Toki voi yrittäjä olla vilpillinen, joten tarkistus on hyvä tehdä Patentti- ja rrkistrihallituksesta siis nyk. netistä.
        Erityisesti silloin, kun yritys on tuntematon.
        Jos harjoittaisin liikevaihtoverollista toimintaa ja ostaisin jonkin laitteen, en ehkä saisi ostoistani alv-palautusta, mikä on lähes neljännes laitteen hinnasta.
        Korppis/OldAge: onhan niitä yrittäjiä, mitkä ei mistään piittaa.

        Huomenta@

        Kuten jo kirjoitin, yrittämisellä elätin perheeni yli kymmenen vuotta.
        Maksoin osto- ja myyntiahintojen erotuksesta 22 % ALV:a.

        Ostin uuden auton ja sain ALV vähennyksen. Maksoin aikoinani Alv-veroja, ja tuloveroa seka tilitin työntekijöiden verot valtiolle.

        Kirjanpitoni hoiti kirjanpitofirma.

        Oletko itse yrittäjä?


      • New-age

        En kirjoita Sinusta. Kirjoitan laskusta ja sen sisällöstä, kun remontoija teettää jonkin työn ja hakee vähennysoikeutta. Yleisellä tasolla.
        Kyllä sinä ymmärtänet, mitä ajan takaa. Harmaata taloutta ei pidä ruokkia.
        Ja firma, jolla teetättää, pitää olla ok. Tällaisella on jonkin sortin takuu, tosin liian lyhyt 2 v työstä. Kalusteista on pidempi.
        Terassilaseista: takuu kattaa rakenteet, muttei laseja -> kotivakuutuksen piiriin?
        Nämä takuut ovat oma viidakkonsa. Mitens jos tekijä ei ole priimus?
        Mitens jos työn valvoja on enemmän supliikki- kuin asiantuntijaihminen?
        Yrittäjän kirjanpidostakin sanon, että vastuu on ytittäjän ei kirjanpitofirman.
        Jos ei tilitä esim. oikein veroja, seuraamukset tulevat yrittäjälle ei tilitoimistolle.


      • New-age kirjoitti:

        En kirjoita Sinusta. Kirjoitan laskusta ja sen sisällöstä, kun remontoija teettää jonkin työn ja hakee vähennysoikeutta. Yleisellä tasolla.
        Kyllä sinä ymmärtänet, mitä ajan takaa. Harmaata taloutta ei pidä ruokkia.
        Ja firma, jolla teetättää, pitää olla ok. Tällaisella on jonkin sortin takuu, tosin liian lyhyt 2 v työstä. Kalusteista on pidempi.
        Terassilaseista: takuu kattaa rakenteet, muttei laseja -> kotivakuutuksen piiriin?
        Nämä takuut ovat oma viidakkonsa. Mitens jos tekijä ei ole priimus?
        Mitens jos työn valvoja on enemmän supliikki- kuin asiantuntijaihminen?
        Yrittäjän kirjanpidostakin sanon, että vastuu on ytittäjän ei kirjanpitofirman.
        Jos ei tilitä esim. oikein veroja, seuraamukset tulevat yrittäjälle ei tilitoimistolle.

        Miksi sinä täällä eläkeläispalstalla sitten vaahtoilet yrittäjien epärehellisyyttä?

        Jos et ole yrittäjänä ollut niin kuulopuheita toistat. Lehtikirjoittelua ja googletietoa kaikki. Keskustelussa on osattava antaa myös oma henkilökohtainen panos aiheeséen ei vain yleistä tasoa. Yleisellä tasolla olet sitä mieltä, että muorit ja ukot, ottakaa selvää kuka mökkiänne timpuroi, sillä yrittäjät pettää, he ovat ammattitaidottomien harrastelijoita ja muutenkin tekevät pimeää työtä..

        Harmaa talous, joo on sitä, mutta suurin osa yrittäjistä on mukana puhtain paperein.

        Loppuosasi kuittaan ....Jos tätillä olisi munat täti olisi setä.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi sinä täällä eläkeläispalstalla sitten vaahtoilet yrittäjien epärehellisyyttä?

        Jos et ole yrittäjänä ollut niin kuulopuheita toistat. Lehtikirjoittelua ja googletietoa kaikki. Keskustelussa on osattava antaa myös oma henkilökohtainen panos aiheeséen ei vain yleistä tasoa. Yleisellä tasolla olet sitä mieltä, että muorit ja ukot, ottakaa selvää kuka mökkiänne timpuroi, sillä yrittäjät pettää, he ovat ammattitaidottomien harrastelijoita ja muutenkin tekevät pimeää työtä..

        Harmaa talous, joo on sitä, mutta suurin osa yrittäjistä on mukana puhtain paperein.

        Loppuosasi kuittaan ....Jos tätillä olisi munat täti olisi setä.

        Ps. Takuut ovat työnlaadun tae, palvelujen ostajalle. Jos yrittäjä ei anna takuita se ei vakuuta asiakasta ostamaan yrityksen palveluja. Yhtä tyhjän kanssa jos yritystoiminta loppuu ennen takuuajan umpeamista. Googleta vaikkapa
        tämän päivän kilpailutilanteita ja konkurssitilastoa.


      • 1lesken
        korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi sinä täällä eläkeläispalstalla sitten vaahtoilet yrittäjien epärehellisyyttä?

        Jos et ole yrittäjänä ollut niin kuulopuheita toistat. Lehtikirjoittelua ja googletietoa kaikki. Keskustelussa on osattava antaa myös oma henkilökohtainen panos aiheeséen ei vain yleistä tasoa. Yleisellä tasolla olet sitä mieltä, että muorit ja ukot, ottakaa selvää kuka mökkiänne timpuroi, sillä yrittäjät pettää, he ovat ammattitaidottomien harrastelijoita ja muutenkin tekevät pimeää työtä..

        Harmaa talous, joo on sitä, mutta suurin osa yrittäjistä on mukana puhtain paperein.

        Loppuosasi kuittaan ....Jos tätillä olisi munat täti olisi setä.

        korpi
        Jos em. mieheni,timpuri ammatiltaan, olisi jättänyt "talkootyöt" tekemättä, sukulaisille, ystäville, kavereille, kumminkaimoille, nauttisin kunnon leskeneläkettä. Em. mies itse manaili tätä asiaa, kun jäi sairaseläkkeelle. Eläke oli liian pieni työntekoon nähden. Mutta kun se verokortti.!Hmmm. Lesken


      • New-age
        korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi sinä täällä eläkeläispalstalla sitten vaahtoilet yrittäjien epärehellisyyttä?

        Jos et ole yrittäjänä ollut niin kuulopuheita toistat. Lehtikirjoittelua ja googletietoa kaikki. Keskustelussa on osattava antaa myös oma henkilökohtainen panos aiheeséen ei vain yleistä tasoa. Yleisellä tasolla olet sitä mieltä, että muorit ja ukot, ottakaa selvää kuka mökkiänne timpuroi, sillä yrittäjät pettää, he ovat ammattitaidottomien harrastelijoita ja muutenkin tekevät pimeää työtä..

        Harmaa talous, joo on sitä, mutta suurin osa yrittäjistä on mukana puhtain paperein.

        Loppuosasi kuittaan ....Jos tätillä olisi munat täti olisi setä.

        Komppaan 4. virkettä komppaan sanaan timpuroi asti.
        Loput virkkeestä voi kattaa sanalla ehkä.
        Loppuhan on jokaisen omalla vastuulla tai taloyhtiön hallituksen.
        Ei tarvitse olla yrittäjä saadakseen tietoa. Oman työnkin kautta oppii todella paljon.
        Olen tosin ollut töissä hyvämaineisilla työnantajilla en konkkafirmoissa koskaan.
        Meidän ikäiset ihmiset asuvat eri tavoin, teetättävät remontteja jne.
        Jatkuvuutta kait yrittäjä ajattelee. Referenssit uudelle kohteelle.
        Mutta epäkurantti työporukka aiheuttaa harmia asukkaalle, yhtiölle, korjausfirmalle jne.


      • New-age kirjoitti:

        Komppaan 4. virkettä komppaan sanaan timpuroi asti.
        Loput virkkeestä voi kattaa sanalla ehkä.
        Loppuhan on jokaisen omalla vastuulla tai taloyhtiön hallituksen.
        Ei tarvitse olla yrittäjä saadakseen tietoa. Oman työnkin kautta oppii todella paljon.
        Olen tosin ollut töissä hyvämaineisilla työnantajilla en konkkafirmoissa koskaan.
        Meidän ikäiset ihmiset asuvat eri tavoin, teetättävät remontteja jne.
        Jatkuvuutta kait yrittäjä ajattelee. Referenssit uudelle kohteelle.
        Mutta epäkurantti työporukka aiheuttaa harmia asukkaalle, yhtiölle, korjausfirmalle jne.

        Puhu sinä, minä piän hevosta 😥


    • tööttt

      Noi remonttien myynti- ja kotitalousväh. oik korvaukset - käytännösisssä, markkinoinnissa melkoista ristiriitaaa - koska yksinasujille vain puolet maksetaan luvatusta summasta - sekin koettu. Joskus miettii että mikä ero on johtajilla ja harhaanjohtajilla - tai valtio- ja kuntajohtamisella - kun tavoitteet ovat esm voittojen maksimoint,i niin osa vanhuspoloisista ellää
      kuin sitkehenkinen torakat hirrenkolossaan
      - uskovaisten ja uskollisten maailmanlopun kauppiaiden puristusotteessa
      - kun kulkevat melkuttamassa - että miks yksinäiset vanhukset asuu ylisuurissa neliömäärissä
      - ja ovat mitä ovat - erilaisia vajakkeja kaikki tyyni. Epäreilua aina ja alati nuorten anarkistiporukoitten mielestä. Kylmässä maalmassa.

    • Ei-olisi-ongelmaa

      Onhan ihmismassat väistyneet evakkoon pommisuojiinkin kun vanja-enon bumbum koneet pistivät putkiremontit uusiksi, purkaen epäkelvot viemäriputket pois ruostumasta. Saattoi siinä mennä muutaman kerrostalon julkisivukin. Mutta sotien jälkeen ei sitten ollut työttömyyttä, ei pulaa työntekijöistä, ei tarvittu mamuja kärräämään tiilejä ja laastia.
      Että suomessa on tarpeettomia pommisuojia ja homekouluja jotka voisi valjastaa vanhusten evakko tukikohdiksi.

    • Psykoterapeutitar

      Jouduin pakko-ostamaan oman asunnon, kun en saanut pienempää kaupunginasuntoa yksin siihen jäätyäni ja asuin yksin sadassaneliössä ja maksoin vuokraa tolkuttomasti, jolla olisin voinut lyhentää asuntolainaa.

      Sain lainan koko summalle lapsieni takaamana ja tiesin, että suuret remontit olivat tulossa. Ilman alkupääomaa, kun ostaa, niin täytyy halvalla saada. No, nyt on kuitenkin takana putkiremontti, julkisivuremontti ja oman asunnon remontti. Parivuotta kun vielä velkaa maksaa ja kituuttaa, niin sitten kaikki alkaa olla onnellisesti ohi.

      • Köyhyydelle-jelppiä

        Älä muserru velkataakan alle.
        Käy leipäjonossa.


      • Psykoterapeutitar

        En muserru! Elän nuukasti! En viitsi leipäjonossa seistä ja odottaa, mitä sattumalta saa. Sieltä saa aika huonoa evästä. Mielummin ostan vähän, mutta parempaa ja mitä milloinkin tarvitsen. Rahaa pitää jäädä säästöönkin😄


    • Minulla on ikävä viemäri-ongelma.
      Kun tuuli käy siten että se paiskaa sateen parvekkeelleni.
      Jäävät sateen sisältämät kakat parvekkeellani olevan viemärin uomaan.
      Veden kyllä viemäri vie hyvin.
      Pyysin talo-yhtiötä siivoamaan kakat, tai laittamaan minulle ilmaiset parveke-lasit.
      Nauroivat minulle.

      H.

      • Miten-muut-asukkaat

        Se on nimeltä isännöitsijän kakka-kepponen.
        Hallituskin on kyrsääntynyt sinuun.
        Tokko sinulla on yhtään kaveria talossasi?
        Osallistutko siivoustalkoisiin?


      • ö-Öö

        Jahas

        Niittimiinalla parvekkeenovi. ongelmansa, teitsillä sitten viemäiiongelmat.

        Miks mustilisilla ongelmia, joita normaali-ihmisellä ei ole koskaan?

        =DW=


    • vanhassatavarahuonompi

      Vanhaa miestä ei kannata ottaa itselleen omaksi. Sillä on alvariinsa jonkunlaista kremppaa. Harvoin on enää toimintakuntoinen. Vuokramies on parempi. Tulee toimivana tarpeen tullen .

      • Ei-toimine-aina

        Antaako vuokramies takuun lupauksessaan että on varmasti toimintakuntoinen? Entä jos putki pettää, on ruostunut ja menee remppaan kesken kaiken kramppeineen.


    • eppu2

      Parvekelaseista mieleen, kyllä ne talon kunnon kannalta on hyvät.
      Kun olin vielä hallituksessa, päätettiin, että kaikkien on laitettava, vaikka ne kuuluukin omakuntanteisiin asioihin.
      Joka huoneistossa ei ollut. Nyt on.
      Saatiin sentään 2 keski-ikäistä nyt hallitukseen. Oltiin kaikki eläkeläisiä. Nuorempia ei vaan kiinnosta, vaikka kuinka tyrkyttäisi.

      • New-age

        Lasittajat antavat loivennusta hintaan, jos tietty määrä osakkaita hankkii samaan aikaan.


    • ö-Öö

      Matematiikkaa koko homma

      Toki kaava on aina erilainen. Lisäksi kaikki vähän sattumanvaraista, suhdanteilla tapana muuttua.

      Noin periaatteessa, omistuskämpässä rahaa kinni, aina sittä saa jotain. Vuokra kuin kantaisi kaatopaikalle rahaa. Tai siis vuokranantajalle,

      Aina tarvittu, nykyisinkin enenevässä määrin erilaisia asuntoja, erilaisiin tarpeisiin. Suomessa muuten sinkkujen osuus ihmisistä 40%, kas, pienelle perheelle aika vähän asuntoja tarjolla, etenkään maaseudulla. Perheasuntoja, suuria taloja jne on myytävänä pajon, harvemmein vuokrattavana. Sitä voi miettiä.

      Tarkoitan sitä, ihminen elää suuriimman osan elämästään lapsena, sinkkuna, tai loiseläkeläispummine. Miks kaikkien asuntojen pitä olla lapsiperheille suunniteltuja?

      SAmaten, suureet asunnot sopivat kehnosti okein kenellekään, tenkään omistusasuntoina. Nuori, suurikin lapsiperhe ei pysty maksamaan laskujaan ilman soskua. Ei myöskään loispummieläkeläisen, joka elää liian suuressa asunnossa. Kaikki menee velaksi, siis jokuhan ne sosiaalituet, asumistuet, kaikenmaailoman tuet maksaa, paitsi asukkaat itse.

      Asiallinen vuokra-asumissysteemi puuttuu suomesta. Tokikin asumisasunto mielletty joksikin vanhuudenvaraksi. Monenko kannatta kituuttaa elon siihen asti, että loispummieläkeläisen hokaa omaistavansa purkutuomioon saaneen talon ja pirusti bvelkaa tuleville sukipolville ?


      Yllättävän moni.

      Suuret loipummi-ikäluoka eli velalaksi, nyt se pikkuhiljaa tulee maksettavaksi. Onko idea niin että nykyiset sukupolvt maksaa pummien vaipat?. Tarkoitan sitä, kuka maksa loispummien lastnlastenvaipat?

      Vastaus, ei kukaan.

      =DW=

      • "teevee"

        Omistus-asunnostakin menee rahaa Harakoille.
        Eli vuokran-antajalle.
        Usein se on tontin-omistaja, mutta paljon useimmiten verottaja.
        Asunnon kunnostaminen maksaa.
        Siitä voi tietenkin sanoa panevansa rahaa omaan pankkiinsa.
        Mutta vain silloin, jos asunnon hinta pitää tasonsa.
        -
        Kuten tiedät, asun vuokralla omin rahoin, ilma mitään tukia.
        AIna olen asunut.
        Mihinkä kategoriaan sijoittaisit minut?
        -
        Tähän kappaleeseen laitan perinteeksi muodostuneen jankkuni:
        "Muistakaa taaskin mitä olen jo kauan jankuttanut.
        Nyt ovat puikoissa kasvattamamme lapset.
        Me olemme enää sivu-raiteella katselemassa minkälaiset lapset aikaan-saimme."
        Lapsemme haluavat maksajiksi Mamut?
        -


        H.


      • Elämästä-nauttija

        -DW-
        "Noin periaatteessa, omistuskämpässä rahaa kinni, aina sittä saa jotain. Vuokra kuin kantaisi kaatopaikalle rahaa. Tai siis vuokranantajalle."

        Ainakaan minä en ole aikonut kantaa rahojani hautaan sen kummemmin kuin kämppiäkään. Joten rahat ovat menneet elämiseen, matkusteluihin (paljonkin) ja vapaa-ajan asuntoon. Ja menee vast edeskin.


    • En ymmärrä, miksi putkiremontit pitää tehdä niin vaikeiksi, ellei ole samaan aikaan muita isompia remonttitarpeita. Entisessä kerrostaloyhtiössämme selvittelin kuvioita (hallituksen puheenjohtajana), ja teetimme remontin niin, että vedettiin uudet käyttövesiputket seinälle lattian lähelle tai tarpeen mukaan ylemmäksi, jolloin ne voitiin asunnon omistajan niin halutessa piilottaa koteloihin peittämällä.

      Kun vanhat putket jätettiin kanaviinsa, vain uusin liitoksin varustettuina, ei isoja remonttejä tarvittukaan. Yhden työpäivän ajan piti jättää koti työmiehille asennusliitostöitä varten tyhjäksi. Ei mitään kakkosasuntotarvetta eikä suurempia ongelmia ollutkaan. Vedet oli vain yhden päivän poikki, kun asennustyöt hoidettiin yhden porraskäytävän asunnot kerrallaan. Putket oli vedetty jo aikaisemmin, mutta se ei estänyt asumista eikä veden käyttöä. Olimme todella tyytyväisiä, eikä syntynyt mitään valittamisen tarvetta.

      • Vastaan tässä putkiremontista AinaKyselemässälle:
        Tosiaankin uusimme vain käyttövesiputket.

        Kun remontista on kulunut jo useampia vuosia ja on tullut rakennutetuksi uusi kotikin sen jälkeen, en enää muista, millainen vaihtoehto olisi ollut tarjolla, jos olisi pitänyt vetää uudet muoviset viemäriputket. Silloin taidettiin arvella, että viemäputkien uusiminen saattaisi tulla ajankohtaiseksi vasta useamman vuosikymmenen jälkeen. Jos viemäriputkia kulki hormien sisällä, niin luulen ainakin osan kulkeneen omia reittejään.


    • Ryhmärakennuttaminen on alkanut myös vähitellen yleistyä. Kustannuksiin voi vaikuttaa itse ja omasta asunnostaan voi rakennuttaa mieleisensä. Kun grynderien tuottoprosentit jäävät välistä pois ja urakat kilpailutetaan, asuntojen hinnat eivät nouse ihan pilviin. Kun on yhteisöllisiä tiloja, sinkun oma asunto voi olla pienikin. Näyttää siltä, että niin omitus kuin vuokra-asunnoissa alkaa olla entistä enemmän pieniä asuntoja.

      Juuri nyt on vapautunut Sompasaareen rakennettavasta talosta yksi 77 m2 kolme huonetta ja keittiö asunto. Koti kaupungissa -yhdistyksen sivuilta löytyy monenlaista tietoa ryhmärakentamishankkeista yms. Katso, jos kiinnostaa www.hemistan.fi

      • AinaKyselemässä

        Tarkennukseksi kysyn: Uusitte siis vain tulovedet, ei viemäröintiä?


      • henrjii

        Joskus remontti karkaa käsistä.
        Uusitaan kaikki kylpyhuone mukaan lukien.
        Periaatteesa ei tarvitse uusia kuin käyttövesiputket, jos
        viemäriputket ei ole valurautaa, mutta tietysti
        tehty työ edestä löytyy jos rahoitus ole ongelma


      • New-age

        Luin tämän uudestaan. Noinhan parhaassa tapauksessa vois olla. Mutta, mutta. Teetätin pari vuotta sitten omiin nimiin kylppäriremontin.
        Huomasin suihkussa ollessani hiuksenhienon halkeaman suihkuhärvelin vieressä - halkeama ylhäältä alas asti laattojen vieressä. Lainasin kosteusmittaria. Vesikaivon vieressä oli himpsasen punaista mittarissa.
        Ryhdyttiin remppaan ja kappas vaan oli kosteutta. Ei muuta kuin puhaltimet pörräämään. Tällainenkin remppa edellyttää evaķkoutta n. 3 viikkoa.
        Joten laattojen alla voi muhia kosteusvaurio. Edellisestä kylppärirempastani oli reilut 10 vuotta. Ja toinen, remppamies ei ollut kurssinsa priimus.


    • tööttt

      Iäkkäät työeläkeläiset eivät ole loispummeja
      - viihdemaailman väkeä pitkälti hallitsee viina ja huumeet, ja tietty kaikki litännäisisnekset, edustusalaan ja julksuuteen liittyvät - sensatiohakuiksuuksineen ja osin varainhankintana muillekin julkisuusalojen yrittäjille - mediamarkkinointineen huikeaan hintaaan
      - tosin ei tuotteilla sen enempi mitään sen kummempaa terveyttä lisäävää ole kuin
      muillakaan päihde-huume-douping ym lisäarvo, joka kertyy jännityksestä ja pelkotunnelmista
      -jääkö kiinni tai ei, saako murhamaikit kannoilleen ja onistuuko varojen kusetus vanhuksilta
      siihenkään urheilulajiin - kuin nannaa intialaisilta pyhiltä lehmltä..
      Leijonille sun muille metsä-, jää- ja pandakarhuillekin - osin Eu- ja turistimaiden eilaisessa lainsäädnnössä on valmiiksi rangaistusmääräyksin varustettu kansalle kielto, joka pitäisi estää
      muissa maissa kommentointi ja oikeus arvostella vallitsevia käytäntöjä
      - ihmisoikeuksiakaan sen enemp pohtimatta - kuin turvallisuus- terveysasioitakaan!

      Hyvää vapun aikaa silti kaikille - toivotaan että aurinko joskus paistaisi kaikille ja risukasoihinkin.
      -
      -

    • Yhteisöllinen asuminen alkaa Suomessakin yleistyä ja siitä on kehittymässä monenlaisia muotoja. Jotkut ostavat tai vuokraavat suuria asuntoja ja vaikkapa kartanoita ja jakavat niitä yhdessä tuttujen tai muuten samanlaisesta asumismuodosta kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

      Yhteisöasuminen - kommuunit koolle sivuilta tulee fb-sivuille aina välillä viestejä näkyviin, joko joku etsii asuntoa tai yhteisestä tarjotaan huonetta vuokrattavaksi. Mukana on sekä nuoria että vanhempiakin ihmisiä.

      Alla olevasta linkistä löytyy paljon tietoja maaseudun kuvioista:
      http://www.maaseutupolitiikka.fi/files/3038/Iakkaiden_yhteisollinen_asuminen_maaseudulla.pdf

      Googlettamalla löytyy eri puolilta Suomea tietoja yhteisöllisistä asumiskuvioista. Mukaan voi päästä varsin pienillä summilla, eikä tarvitse jäädä yksin omaan lokeroonsa, ellei halua.

      Meinasin itsekin juuttua lukemaan mielenkiintoisia linkkejä, joita näkyy löytyvän enemmänkin, myös suomalaisia. http://www.yhteisoasuminen.fi

      Esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa yhteisöllinen asuminen on ollut jo pitkään tarjolla oleva vaihtoehto. Muutamassa paikassa olen itsekin käynyt tutustumassa kuvioihin. Yhteiskunta ei taida vieläkään tarjota Suomessa tukea yhteisöllisille rakentamis- ym. muille kuvioille toisin kuin ainakin Saksassa ja Ruotsissa.

      • New-age

        Taas rupesi mielikuvitus karkailemaan.
        Kuvittelen meitä täältä asumassa yhteisöllisesti.....
        Mun muistaakseni Suomessa on jotain hartiapankkirakentamista ja sitten jotain loft-systeemejä Arabianrannassa oli, jolloin tuleva asukas teetätti seinien sisäiset hommelit. Vesivedot ja viemärit lienevät olleen valmiina.
        Näissä loft-asunnoissa on tapahtunut kämmejä. Jouduttu purkamaan eli jotain mennyt totaalisesti pieleen. Työn taso??? Tähän ammattitaidottomuuteenko tullaan Suomessa törmäämään tulevaisuudessa enemmän ja enemmän ja tämähän ei ole ilmaista. Rosisjuttuja lisäksi.


      • O-Orvokki

        Tiedätkö, mitä tarkoittaa loft-asunto?
        Kerrostalossa voi olla loftkerroksia, jolloin asunnoissa on yleensä noin 1,5 kerroksen korkuinen tila, johon voi rakennuttaa esimerkiksi ylätasolle osin avointa makuuhuonetilaa tms.

        Jos tekee itse tai ottaa jonkun ammattitaidottoman tai piittaamattoman tekijän, on vastuussa tuloksesta ja mahdollisista rakennukseen tulevista suuremmistakin vahingoista. Valvojan tai loputarkastuksen tekijöiden pitäisi olla huolellisia ja huomata virheet,

        Rakennusliikkeillä on tietysti myös vastuu tehdyistä töistä, mutta kannattaa ptää huoli, että tarkastaja hallitsee hommansa ja on huolellinen.

        Ryhmärakennuttaminen ei todellakaan ole mitään hartiapankkitouhua. Esimerkiksi Hartela ja SRV ovat saaneet tehtäväkseen useampia projekteja. Ainakin SRV on käynnistänyt myös jonkin oman projektin tai ehkä useampiakin ja markkinoinut asuntoja ryhmäprojekteina.

        Osa ryhmistä palkkaa ensin arkkitehdin ja kilpailuttaa rakennusyrityksen, joka hoitaa rakentamisen. Jos pilkkoo rakennusprojektin kovin pieniin osiin, voi tulla hankalia vastuukysymyksiä, jos jokin menee vikaan.


      • New-age
        O-Orvokki kirjoitti:

        Tiedätkö, mitä tarkoittaa loft-asunto?
        Kerrostalossa voi olla loftkerroksia, jolloin asunnoissa on yleensä noin 1,5 kerroksen korkuinen tila, johon voi rakennuttaa esimerkiksi ylätasolle osin avointa makuuhuonetilaa tms.

        Jos tekee itse tai ottaa jonkun ammattitaidottoman tai piittaamattoman tekijän, on vastuussa tuloksesta ja mahdollisista rakennukseen tulevista suuremmistakin vahingoista. Valvojan tai loputarkastuksen tekijöiden pitäisi olla huolellisia ja huomata virheet,

        Rakennusliikkeillä on tietysti myös vastuu tehdyistä töistä, mutta kannattaa ptää huoli, että tarkastaja hallitsee hommansa ja on huolellinen.

        Ryhmärakennuttaminen ei todellakaan ole mitään hartiapankkitouhua. Esimerkiksi Hartela ja SRV ovat saaneet tehtäväkseen useampia projekteja. Ainakin SRV on käynnistänyt myös jonkin oman projektin tai ehkä useampiakin ja markkinoinut asuntoja ryhmäprojekteina.

        Osa ryhmistä palkkaa ensin arkkitehdin ja kilpailuttaa rakennusyrityksen, joka hoitaa rakentamisen. Jos pilkkoo rakennusprojektin kovin pieniin osiin, voi tulla hankalia vastuukysymyksiä, jos jokin menee vikaan.

        Eikös silloin jos isä ja pari lastaan rakentavat rivitalo ssunnon itse, ole kysymys
        hartiapankkirakentamisesta? Ja ryhmärakentamisesta. Ovatko valmistslopaketit vain syrjäyttäneet tämän jja normit?


      • Kiitos O-Orvokki, noihin linkkeihin juutuin, mielenkiintoisia juttuja.

        Paloma kirjoitti tuolla jossain muulla, että "Yhteisön ideologia on vapaus" se pätee varmasti yhteisöasumiseenkin.
        Yhteisöasumisen ratkaisevin kysymys ei ole mielestäni "missä" vaan "kenen, keiden kanssa". Luulen, että oman omahenkisen porukan löytäminen on vaikeinta.

        Omassa kunnassani on rakennettu yhteisöllisyydellä mainostettu kerrostalo. Se on nyt tuiki tavallinen omistusasunto kerrostalo, kalliimpi tosin kuin muut kerrostalot. Asukkaat ovat tarpeittensa mukaan sisustaneet ja tehneet tarvittavat esim liikuntaa helpottavat muutokset. Alakerrassa on yksi huonetila, jota voi esimerkiksi käyttää omiin juhla -yms tarpeisiin. Muuta yhteisyyttä ei kuitenkaan ole löytynyt.

        Nuoruudessani asuin yhteisössä unioninkadulla, ikimuistoisesti ja hyvin, nyt ollaan neljänkymmenen vuoden jälkeen muisteltu kaikkia hyviä asioita, mitä asumiseen liittyi silloin.
        Mutta riittäisikö meillä tässä iässä sitä hyvää yhteisöllisyyttä vielä, vaikea sanoa.

        Yhteisöasumisessa pitää olla kavereita, mutta kuitenkin jokaisella oma vapaus. Nuoruudessa ajatus toteutui hienosti mutta tällainen melkein seitsemänkymppinen jääräpää on aikamoinen kysymysmerkki jo.

        Kunto on myös yksi ratkaiseva asia yhteisöasumisessa. Usein korostetaan, että suomalainen haluaa asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään., oli se sitten vuokra tai omistus, sitten vasta ajatellaan muita asumisratkaisuja.
        Yhteisöasuminen vaatii ratkaisuja ja ennen kaikkea rohkeutta jo paljon ennen tuota ko pistettä.

        Yhteisöasuminen houkuttaisi mutta sitä Rohkeutta odotellessa asun tässä missä asun ja remppaan, tykkään siitä hommasta, aina on jotain suunnitelmia. Yksi parhaista rempoista on autotallin oven automatiikkaa, on niin kepeää kun vain napista painaa ja ajaa sisään ulos. Ennen oli ähkimistä ja puhkumista ja auto vain ulkona seisoi.


    • Tiritiriteijaa

      Minä olen menossa ensi viikolla valitsemaan pintamateriaaleja tulevaan vuokra-asuntooni. Oletuksena on, että asun siinä vähintäänkin vuoden, joka on myöskin lyhin mahdollinen vuokrasopimuksen pituus. Kaiketi sekä oma parhaani että myöskin tämän yhteiskunnan etu olisi, että en enää höynähtäisi mihinkään tämän kummoisempaan vaan järjestäisin olemiseni ja elämiseni näiden neliöiden ja fasiliteettien mukaisesti.

      Perillisiltä en kysele neuvoa, he ovat jo saaneet osuutensa verojärjestelyiden kautta.

      • 1lesken

        Kyllä porukat asuvat näköjään mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla. Remppoja tulee ja menee. Itse asun vanhustentalon rivariasunnossa. Vuokra 548€/kk sis. sähkön, veden ja pyykkituvan käytön. Asumistukea saan 62€/kk. Huoletonta asumista. Jos tulee isompi remppa, väistöasunto löytyy tilalle siksi aikaa. Kun naapuritkin lähtivät huitsin Newadaan, on mukava asua ilman tupakansavua. Lesken


      • Tiritiriteijaa
        1lesken kirjoitti:

        Kyllä porukat asuvat näköjään mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla. Remppoja tulee ja menee. Itse asun vanhustentalon rivariasunnossa. Vuokra 548€/kk sis. sähkön, veden ja pyykkituvan käytön. Asumistukea saan 62€/kk. Huoletonta asumista. Jos tulee isompi remppa, väistöasunto löytyy tilalle siksi aikaa. Kun naapuritkin lähtivät huitsin Newadaan, on mukava asua ilman tupakansavua. Lesken

        Mieluummin ja mieluummin ... jos se olisikin vaihtoehto. Minäkin omistin aikoinani asunto-osakkeen, johonka ensin säästettiin vuosia mutta jota en pystynyt sittemmin kuitenkaan yksin pitämään itselläni. Sen jälkeen ei ole ollut mitään mahdollisuuksia yksinhuoltajana ja pätkätyöläisenä suureen asuntolainaan.

        Tulevassa asunnossani on 160 € pienempi kuukausivuokra kuin nykyisessä, joka oli tavallaan pakkosauma päästäkseni tälle paikkakunnalle lasteni ja lapsenlapseni lähelle. Tämä osake kuuluu kolmihenkiselle perikunnalle, joka ei todellakaan rikastu tästä huolimatta maksamastani korkeasta vuokrasta, koska joutuvat maksamaan muun vastikkeen lisäksi parin vuoden takaisesta putkiremontista. Siksipä yrittävät myydä tämän pois - toistaiseksi huonolla menestyksellä.

        Ei muuten ole välttämättä helppoa saada edes varmoja maksukykyisiä vuokralaisia enää kaikkiin asuntoihin ...


      • eppu2
        1lesken kirjoitti:

        Kyllä porukat asuvat näköjään mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla. Remppoja tulee ja menee. Itse asun vanhustentalon rivariasunnossa. Vuokra 548€/kk sis. sähkön, veden ja pyykkituvan käytön. Asumistukea saan 62€/kk. Huoletonta asumista. Jos tulee isompi remppa, väistöasunto löytyy tilalle siksi aikaa. Kun naapuritkin lähtivät huitsin Newadaan, on mukava asua ilman tupakansavua. Lesken

        Omistusasunnossa minäkin asun, mutta sitten kun remontteja tulee, se on heti pitkä euro.
        Enpä tiedä, jos kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossa asuu, olisi remppahuolet pois.
        Eikös keskieuroopassa nykyään vuokra-asuminen ole yleisempää, kuin omistusasuminen. Sellainen mielikuva jostain.
        Sitähän nykyään kyllä monet tekee, että myyvät asunnon, kun eivät pysty asumaan iän karttuessa ja kustantavat sillä itselleen hoitoa.
        En tiedä kumpi parempi, molemmissa asumismuodoissa hyvät ja huonot puolet.


      • suvenkorento12

        Anteeksi, kun näin myöhään kommentoin, mutta katselen televisiosta ohjelmaa, jossa tanssitaan sevillanaa, ja lauletaan espanjalaista perinnemusiikkia, Ferian avajaiset eräässä kaupungissa.

        Eräs ystäväni kertoi, että jotkut hänen ystävistään ovat myyneet talonsa ja muuttaneet asumisoikeus-asuntoihin, ei tarvitse kantaa enää huolta talon vaatimista korjauksista. Tiedän itse, miten raskaaksi kävi leskenä kantaa yksin huolta ison talon vaatimista hoitotoimista, aina piti tilata "maksullinen mies". Omakotitalo tarvitsee osaavan isännän tai paksun lompakon, ehkä molemmat.

        Niinpä omalla kohdallanikin oli viisasta vaihtaa asumismuotoa. Löysin mieleiseni kodin, johon tehtiin täydellinen remontti. Nyt on helppoa pistää ovi turvalukkoon, ja saapua tänne Espanjan kotiin nauttimaan auringosta ja hyvistä kävelymaastoista. Onneksi siihen on mahdollisuus, ja vielä voimiakin nauttia kaikesta.


      • Vähävarainenko

        Saatko sinäkin palstalaisten tapaan Suomessa asumistukea?


      • PakkoOSTAAoma
        1lesken kirjoitti:

        Kyllä porukat asuvat näköjään mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla. Remppoja tulee ja menee. Itse asun vanhustentalon rivariasunnossa. Vuokra 548€/kk sis. sähkön, veden ja pyykkituvan käytön. Asumistukea saan 62€/kk. Huoletonta asumista. Jos tulee isompi remppa, väistöasunto löytyy tilalle siksi aikaa. Kun naapuritkin lähtivät huitsin Newadaan, on mukava asua ilman tupakansavua. Lesken

        Missäpäin Suomea on noin pieni vuokrataso?

        Ainakaan vapailla markkinoilla joutuu pääkaupungin seudulla maksamaan paljon enemmän. Kunnallisiin ei kukaan heikostikaan omillaan pärjäävä taida päästä ollenkaan. Aso-asunnotkin taitavat olla kalliimpia.


      • 1lesken
        PakkoOSTAAoma kirjoitti:

        Missäpäin Suomea on noin pieni vuokrataso?

        Ainakaan vapailla markkinoilla joutuu pääkaupungin seudulla maksamaan paljon enemmän. Kunnallisiin ei kukaan heikostikaan omillaan pärjäävä taida päästä ollenkaan. Aso-asunnotkin taitavat olla kalliimpia.

        PakkoOSTAA
        Asun Länsi-Suomessa pienessä kylässä. Keskustasta 35 km. 2h kk kp terassi. 70-luvulla rakennettuja peruskorjattuja rivitalovuokra-asuntoja. Muutettin tänne kun asunossa on esteetön kulku. Em. mieheni oli pyörätuolissa. Kylässä on kauppa postipalveluineen sekä apteekki. Toimiva bussiyhteys keskustaan. Upeat lenkkimaastot joen kummallakin puolella. Merelle matkaa 25 km. Kuvankaunis kirkonkylä. Sopiihan täällä asustella. Lesken


    • ei-ole-ongelma
      • MainosmiehetTaitavia

        Kun tutkin monenlaisia asuntoon liittyviä rahakuvioita, tutkin myös käänteisiä lainakuvioita.

        Jos elää vanhaksi, joutuu ilmeisesti myymään asunnon? Miten sitten asutaan? Jotta sopimus olisi vanhan ihmisen kannalta turvallinen, pitäisi varmaankin sopia laina-aika niin pitkäksi, että ehtii varmasti kuolla ennen sen päättymistä.

        Säästöille ei kai saa korkoa nykyisin, mutta lainakorot voivat olla uskomattoman suuriakin. Kannattaa tutkia sopimukset ja ehdot huolellisesti ennen allekirjoittamista. Joskus voi olla parempi jättää vain pankkia hyödyttävä sopimus tekemättä.


    • hehehehee

      Mutta kun, ei ole mikään pakko ostaa vanhasta talosta vanhaa osaketta.
      Minä ostin uudesta talosta jo rakennusvaiheessa uuden osakkeen kaupungin keskustasta. Kaikki palvelut lähellä. Ja jos haluan pitemmän lenkin tehdä, niin pääsee tästä kävellen luonnon rauhasta ja linnunlaulusta nauttimaan järvien rantojen tai metsien ulkoilureiteillä tai poluilla. Fillarilla vielä kauemmas.

      1lesken on kade:
      happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista

      • MaaseudullaONhalvempaa

        Minkä kaupungin?

        Pääkaupungin seudulla on ihan erilainen hintataso. Luontoretkille pääsee ja saaristoonkin, mutta asunnot on kalliita.


    • omantuvanakka

      Vanhustentalosta ei tarvi pelätä joutuvansa lähtemään! Asuntosijoittajakin voi joskus myydä asunnon sellaiselle, joka haluaa sen omaan käyttöönsä. Vuokra-asuja saa etsiä uuden kämpän ja vuokravakuuskin pitää löytyä takataskusta, jos löytää hyvän kämpän. Veikkaanpa, ettei jokaiselta sivun lukijalta löydy!

      Eikä se muuttorumba muutenkaan helpolla päästä. Raskaitten tavaroiden kantaminen ei onnistu kaikilta, eikä kevyempienkään. Pelkkä ajatus rakkaasta kodista muuttamisesta voi olla rankka.

      Ite en putkiremppaa pelkää eikä tarvi muuttaa pakoon, kunhan käy uimahallissa tukkapyykillä. Sen sijaan katto vaatii huomiota muutaman vuoden sisään. Ei taida pari vastiketta riittää eikä takuuvuokrasummakaan sen uusimiseen. Ja kukahan se työn tekee? Mies osaisi kyllä, mutta en tykkäisi hänen enää kiipeävän, kun on verenpaine- ja diabeteslääkitys eikä ole enää niin notkeakaan kuin joskus.

      • 1lesken

        omantuvan
        Mistä päättelet, ettei vanhustentalosta voi joutua lähtemään. Kyllä voi. Nämä ovat vuokra-asuntoja. Jos vuokrat jäävät maksamatta, saa häädön. Samoin, jos viettää täysin kaaoottista elämää, häiriköi, juopottelee, viettää siis huonoa elämää, voi saada keliä. Ei se, että asuu vanhustentalossa tarkoita, että eletään kuin pellossa. Täällä asuu kaikenikäisiä. Nuorin asukas on 18-vuotias; vanhin 85 vee. Keski-ikä 60-vee. Säännöt ne olla pitää. Lesken


      • O-Orvokki

        Mielenkiintoinen kuvio, että nuoria asukkaita otetaan vanhustentaloihin asukkaisi, ja heidän odotetaan sitoutuvan vanhusten parissa toimimiseen. - En ole perehtyny t asiaan. Olisi kiva kuulla, jods teillä on kokemuksia tai enemmän tietoa asiasta.


      • allamol
        O-Orvokki kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kuvio, että nuoria asukkaita otetaan vanhustentaloihin asukkaisi, ja heidän odotetaan sitoutuvan vanhusten parissa toimimiseen. - En ole perehtyny t asiaan. Olisi kiva kuulla, jods teillä on kokemuksia tai enemmän tietoa asiasta.

        Lesken jutut nyt on mitä ne nyt on.


      • omantuvanakka
        1lesken kirjoitti:

        omantuvan
        Mistä päättelet, ettei vanhustentalosta voi joutua lähtemään. Kyllä voi. Nämä ovat vuokra-asuntoja. Jos vuokrat jäävät maksamatta, saa häädön. Samoin, jos viettää täysin kaaoottista elämää, häiriköi, juopottelee, viettää siis huonoa elämää, voi saada keliä. Ei se, että asuu vanhustentalossa tarkoita, että eletään kuin pellossa. Täällä asuu kaikenikäisiä. Nuorin asukas on 18-vuotias; vanhin 85 vee. Keski-ikä 60-vee. Säännöt ne olla pitää. Lesken

        Tarkoitin noita tapauksia, joissa vuokralainen joutuu lähtemään vuokranantajan tahdosta. Tietenkin pitää elää siivosti, myös oman asunnon omistajalle voi tulla lähtö, jos ei maksa vastiketta tms.

        Tuo 18v.. Onko hän jotenkin vammainen vai asuuko sukulaisen kanssa? Vai eikö asuntoon vain ole löytynyt iäkkäämpää vuokralaista? Vai onko kyseessä vain vuokrarivari, johon on sitten päätynyt vanhaa porukkaa, kun nuoret eivät ole paikasta kiinnostuneita?


      • 1lesken
        O-Orvokki kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kuvio, että nuoria asukkaita otetaan vanhustentaloihin asukkaisi, ja heidän odotetaan sitoutuvan vanhusten parissa toimimiseen. - En ole perehtyny t asiaan. Olisi kiva kuulla, jods teillä on kokemuksia tai enemmän tietoa asiasta.

        O-O
        Vanhustentalo nimitys on harhaanjohtava näissä rivareissa. Alkujaan -70 luvulla ikäraja oli 55-vuotta kun näihin muutettiin. Vieressä oli vanhainkoti joka oli seuraava etappi. Nyt tilanne on täysin muuttunut. Rivareihin voi muuttaa kuka tahansa, vanhainkoti lopetettiin ja huonokuntoiset vanhukset ovat palvelukodeissa. Me asutaan omissa vuokra-asunnoissa, eikä tunneta naapureita yhtään sen enenpää kun suomalaiset yleensä tuntevat. Jos joku haluaa istua kerhotilassa ja lukea päivän lehden, siitä vaan. Tai pestä pyykkinsä pesutuvassa. Kone on käytössä sekä kuivarumpu. Kaikki asukkaat toimivat ihan itsenäisesti. Jos tarvitsee palvelua, sitä saa ihan kuin kotiinsa saa, jos on tarvis. Lesken


      • 1lesken
        allamol kirjoitti:

        Lesken jutut nyt on mitä ne nyt on.

        alla
        Miten niin. Perustele! Lesken


      • 1lesken
        omantuvanakka kirjoitti:

        Tarkoitin noita tapauksia, joissa vuokralainen joutuu lähtemään vuokranantajan tahdosta. Tietenkin pitää elää siivosti, myös oman asunnon omistajalle voi tulla lähtö, jos ei maksa vastiketta tms.

        Tuo 18v.. Onko hän jotenkin vammainen vai asuuko sukulaisen kanssa? Vai eikö asuntoon vain ole löytynyt iäkkäämpää vuokralaista? Vai onko kyseessä vain vuokrarivari, johon on sitten päätynyt vanhaa porukkaa, kun nuoret eivät ole paikasta kiinnostuneita?

        omantuvan
        Meillä on vuokranantajana yhdistys. Jos vuokraa ei tipu tilille, se on häätö. Täällä on käynyt kin niin. Jotenkin en tajua missä helkatin maailmankolkassa elät. 18-vuotias on täysi-ikäinen normaali nuori nainen, joka halusi irtautua mamman helmoista ja muuttaa edullisiin rivareihin poikaystävänsä kanssa asumaan. Sadannen kerran. Nämä rivarit ovat täysin vapailla markkinoilla olevia vuokra-asuntoja. Yksi asunto on tyhjä. Kukatahansa voi sen vuokrata. Joko menee jakeluun. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää. Lesken


      • omantuvanakka
        1lesken kirjoitti:

        omantuvan
        Meillä on vuokranantajana yhdistys. Jos vuokraa ei tipu tilille, se on häätö. Täällä on käynyt kin niin. Jotenkin en tajua missä helkatin maailmankolkassa elät. 18-vuotias on täysi-ikäinen normaali nuori nainen, joka halusi irtautua mamman helmoista ja muuttaa edullisiin rivareihin poikaystävänsä kanssa asumaan. Sadannen kerran. Nämä rivarit ovat täysin vapailla markkinoilla olevia vuokra-asuntoja. Yksi asunto on tyhjä. Kukatahansa voi sen vuokrata. Joko menee jakeluun. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää. Lesken

        Siis tavallinen vuokrarivari, johon voi kuka tahansa tulla asumaan. Aiemmin sain sen käsityksen, että oli vanhustenkoti kyseessä ja ihmettelin miten 18v siellä asui. Ei sun olisi tarvinnut vaivautua vastaamaan mulle erikseen, ymmärsin jo O-O vastauksesta.

        Asuin aiemmin rivarissa, jossa lähes kaikki asukkaat omisti asuntonsa. Oltiin hyvänpäiväntuttuja vaikkei sen läheisempiä. Silläkin oli nimi, joka viittasi seniorikansalaisiin. Mun siinä asuessa siihen tuli kaksikin lapsiperhettä, jotka sitten kyllä muuttivat väljempiin asuntoihin.


      • Vanhustentalossako
        1lesken kirjoitti:

        alla
        Miten niin. Perustele! Lesken

        "Ei se, että asuu vanhustentalossa tarkoita, että eletään kuin pellossa. Täällä asuu kaikenikäisiä. Nuorin asukas on 18-vuotias; vanhin 85 vee. Keski-ikä 60-vee. Säännöt ne olla pitää. Lesken"


      • O-Orvokki
        allamol kirjoitti:

        Lesken jutut nyt on mitä ne nyt on.

        Helsingissä on useampiinkin vanhustentaloihin otettu myös muutama nuori vuokralaisiksi. He sitoutuvat joihinkin toimiin vanhusten kanssa. - Voisikohan todeta, että nuoret maksavat osan vuokrasta työllään.


    • töötttt

      Illtalehti kirjoittaa oudoista asuntovierailuista - joskus katoaa vanhuksilta varoja ja esineistöä, joku napsauttelee saunoja päälle, tai sulakkeita - että laitteet eivät toimi
      - mun tietsikka oli huollossa ja poistettiin ovelia haiittaohjelmia, esm pikanäppäin-valikkoon asennettu - jolloin uloskirjautuminen estyy ja immeinen on jatkuvan seurannan ja gangstauksen kohteena vuorokausienkin ajan
      - talon kattoremontti oli pari vuotta sitten - joku ihmsukulainen ilm irrotellut kavereittensa tarpeisiin kiinnitysultteja koska myrskysäällä katto alkanut romista
      - jehovalais urheilijoilla kerrotaan olevan välillä ihmebisneksiä kuin muillakin lahkoilla tai kommarianarkisteilla
      - talon takaoven lukkoakin vähän rustattu - varastossa olevaa arkistolaatikkoa poissa ollessa pengottu - vanhoja asiakirjoja ja pankkitositteita levällään lattialla-
      sinällään arvotonta roinaa, mutta sisältävät myös tietoyhteyksiä omille tai muitten frmojen tai henkilöiden tileille - kun nulkkien toiminta on ollut vuosikymmenistä piinaa
      - kenen vastuulle jää vahinkojenkorvaukset tai mistä suunnasta tulee seuraava mummujen virkistys- ja vireyttä ylläpitävä tälli tai tinttaus
      - entisetkin fyysiset vammat hoitamatta - ja hutkimalla nekään ei ikinä parane.

    • enmeneetelään

      miten kestää kuumuutta kun ikää tulee, minua ainakin ahdistaa niin, ettei henki kulje..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe