Tumpelo eläkeasioissa

Eläketumpelo

Hei, voisin jäädä työeläkkeelle 1.6.2017, mutta henkilökohtainen eläkeikäni on 63 v 9 kk eli eläkkeeni alkaisi silloin 1.3.18. Tarkoitukseni on sinnitellä töissä tuonne asti, sillä KEVAn laskurien mukaan saisin silloin noin 50 e enemmän eläkettä kk:ssa kuin 1.6.17 alkaen. Olen ns. monisairas ja töissä 100 %:sti ja uskoisin fysiikkani puolesta kykeneväni olemaan töissä tuonne vuoden 2018 puolelle. Miten minun eläkkeelle käy, jos jodun sairaslomalle useammaksi kuukaudeksi ennen henkilökohtaista eläkeikää? Minkä mukaan se lasketaan, 1.6. 17 vai jonkun muun ajankohdan mukaan? Miten eläkkeeni lasketaan, jos joudun sairaslomalle enkä ehdi ansaittuja lomapäiviä pitämään ennen eläkkeen alkamista 1.3.18?

7

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläketietäjä selvittää asiaa ja vastaa myöhemmin.

    • Eläkettä kertyy myös sairauspäiväraha- ajalta, ei kuitenkaan ihan samalla tavalla kuin työansioista. Jos työtä jatkamalla 1.3.2018 saakka saisit noin 50 e/kk lisäyksen eläkkeeseesi, olisi kertymä vastaavalta sairausajalta noin puolet edellisestä, 20-30 e/kk. Jos saat eläkkeellejäämisvuonna sekä sairauspäivärahaa että ansiotuloa, eläkettä kertyy näistä molemmista.

      • kysyvä

        kertyykö myös osatyökyttömyyseläkeläiselle eläkettä sairauspäivärahasta?Millä laskukaavalla.


    • Työkyvyttömyys- tai osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana maksetusta sairauspäivärahasta ei kartu eläkettä, jos eläke on jatkunut koko kalenterivuoden.

      • hsjä

        miksi asia on näin - koskeeko tämä myös kuntotuusetuuden, kuten kuntoutusrahan eläkekertymää?


    • Eläkettä ei kartu minkään palkattomien aikojen etuusansioiden perusteella samalta ajalta, jolta maksetaan työkyvyttömyys- tai vanhuuseläkettä. Eläkettä ei siis kartu myöskään eläkkeen aikana maksetuista kuntoutusetuuksista.

    • gköhksälö

      ompa törkeetä osatyökykyisiä kohtaan, ja niin kun 2005 uudistuksesta asti kovin mällättiin, kuinka eläkettä kertyy sairauspäivärahasta ja etuuksista. On vain pirullista, kuinka mainostetaan, että voit työskennellä osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla ja siitä kertyy eläkettä. Mutta jos et kykene palkanansaintaan ja siirryt vaikka kuntotustuelle, kertymä on nolla. Kenenkähän laudatur on tämänkin lainsäädännön väsännyt, Kela varmaan.
      Olis vähintäänkin aika noitten työeläkelaitosten antaa tietopaketti, ennen kuin ihminen ratkaisee esim. osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtymisensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe