Helatorstaina juhlitaan Kristuksen taivaaseen

Seurakuntalainen

Helatorstaina juhlitaan Kristuksen taivaaseenastumista
Helatorstai on Kristuksen taivaaseenastumisen juhla, jota vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen. Kristuksen maanpäällinen ura sai päätöksen, kun hän nousi opetuslastensa läsnäollessa taivaaseen odottamaan lopullista tulemistaan.

Taivaaseenastuminen irrotti Jeesuksen ajan, paikan ja ruumiillisuuden rajoituksista. Vaikka Kristus astui taivaaseen ja ihmiselle näkymättömiin, hänen ajatellaan olevan läsnä sanassa ja sakramentissa.

Helatorstain suomenkielisen nimen ”hela” on lainaus ruotsin kielen sanasta helg, joka tarkoittaa pyhää. Helatorstaita on vietetty 300-luvulta lähtien. Tänä vuonna helatorstaita vietetään 25.5.

Lutherin kynästä
Luther kirjoittaa helatorstaista saarnassaan vuodelta 1528, jossa hän viittaa Johanneksen evankeliumiin.

Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle… (Joh. 17:24)

”Tämä on Jeesuksen rukouksen viimeinen ja lohduttavin osa kaikille, jotka riippuvat kiinni Kristuksessa. Hän lupaa huolehtia meistä ja valmistaa meille asumuksen, jossa olemme hänen luonaan ja jossa meillä on yhtä hyvä olla kuin hänellä itsellään Jumalan luona. Hän vakuuttaa meille ”Olkaa rauhassa, älkääkä huolehtiko, missä olette tai minne menette…” Missähän tämä paikka on ja mikä se on nimeltään? Se on Jumalan helma ja syli, jossa kaikki enkelit auttavat kantamaan meitä. Olkoon tämä lupaus tyynymme ja höyhenpeitto sielullemme siihen asti, kunnes koittaa se ihana hetki, jolloin me synnistä ja kaikesta onnettomuudesta vapaina – mukaan lukien Paholainen ja koko maailma – pääsemme ikuiseen rauhaan ja iloon. Silloin lähdemme sinne riemullisin sydämin.”
(Lainaus teoksesta ”Yksin armosta. 365 päivää Martti Lutherin seurassa.” Käännös Anja Ghiselli. Kirjapaja 2010, s. 187-188)

23

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linnunratailija
      • TieTaivaaseen

        Helatorstai on kristillinen juhla, jota vietetään Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi.

        Unohtuiko jo miksi huomenna 10.5.2018 on vapaapäivä helatorstai?
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005674036.html
        Raamattuun sisältyvien apostolien kertomusten mukaan Jeesus näyttäytyi ihmisille 40 päivän ajan pääsiäisenä tapahtuneen ylösnousemuksensa jälkeen.

        Yllättävää ylösnousemusta olivat edeltäneet pääsiäisen muut dramaattiset tapahtumat: ristiinnaulitseminen ja kuolema.

        Vasta tämän suhteellisen pitkäksi venähtäneen näyttäytymisjakson jälkeen Jeesus astui taivaaseen ja istuutui siellä Jumalan oikealle puolelle. Lähtöä seuranneille apostoleille Jeesus lupasi Pyhän hengen ja puhetta oli myös siitä, että hän tulee kerran vielä takaisin.


      • 1234567---
        TieTaivaaseen kirjoitti:

        Helatorstai on kristillinen juhla, jota vietetään Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi.

        Unohtuiko jo miksi huomenna 10.5.2018 on vapaapäivä helatorstai?
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005674036.html
        Raamattuun sisältyvien apostolien kertomusten mukaan Jeesus näyttäytyi ihmisille 40 päivän ajan pääsiäisenä tapahtuneen ylösnousemuksensa jälkeen.

        Yllättävää ylösnousemusta olivat edeltäneet pääsiäisen muut dramaattiset tapahtumat: ristiinnaulitseminen ja kuolema.

        Vasta tämän suhteellisen pitkäksi venähtäneen näyttäytymisjakson jälkeen Jeesus astui taivaaseen ja istuutui siellä Jumalan oikealle puolelle. Lähtöä seuranneille apostoleille Jeesus lupasi Pyhän hengen ja puhetta oli myös siitä, että hän tulee kerran vielä takaisin.

        Niin Jeesus meni valmistamaan omilleen sijaa. Jeesus tulee toisessa tulemuksessaan hakemaan omansa 1000-vuodeksi taivaaseen.


    • Fariseus2

      Milloin Jeesus lupasi ryövärin pääsevän kanssaan Paratiisiin?
      Samana iltana vai 40 päivän päästä?

      Jos Jeesuksen lupaus ryövärille toteutui niin silloinhan ne Jeesuksen ilmestymiset vaimo Marialle ja opetuslapsilleen tapahtuivat hänen toisen tulemisensa jälkeen maan päälle?!

      • filade

        Samana ilta, Jeesus ei valehtele!
        Jeesus ilmestyi Marialle ja opetuslapsille vasta kirkastetussa ylösnousemusruumiissa.
        Paavali ilmoitti Jeesuksen olevan esikoinen ylösnousemuksessa.
        Kuolessaan, ennen ylösnousemusta Jeesus vieraili Tuonelassa, saarnasi ja tyhjensi Aabrahamin paratiisiosaston vieden sen kolmanteen taivaaseen. Vanhurskaan henki/sieluruumis kuoltuaan sen jälkeen on korotettu Herran tykö, jonne myös Paavali jo kaipasi.
        Vahva esimerkki vihanajan marttyyrien sieluruumiit ovat taivaassa, alttarin alla (Ilm.6:9-11), joiden ylösnousemus tapahtuu milleniumin, 1000-vuotisen valtakunnan alussa (20:4).


      • Fariseus2
        filade kirjoitti:

        Samana ilta, Jeesus ei valehtele!
        Jeesus ilmestyi Marialle ja opetuslapsille vasta kirkastetussa ylösnousemusruumiissa.
        Paavali ilmoitti Jeesuksen olevan esikoinen ylösnousemuksessa.
        Kuolessaan, ennen ylösnousemusta Jeesus vieraili Tuonelassa, saarnasi ja tyhjensi Aabrahamin paratiisiosaston vieden sen kolmanteen taivaaseen. Vanhurskaan henki/sieluruumis kuoltuaan sen jälkeen on korotettu Herran tykö, jonne myös Paavali jo kaipasi.
        Vahva esimerkki vihanajan marttyyrien sieluruumiit ovat taivaassa, alttarin alla (Ilm.6:9-11), joiden ylösnousemus tapahtuu milleniumin, 1000-vuotisen valtakunnan alussa (20:4).

        "Samana ilta, Jeesus ei valehtele!"

        No ei tetenkään valehtele, mutta kun ....

        Matteus 12
        40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. [Joona 2:1]
        <---->
        Joona 1
        17 Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.

        <====>

        Kuolessaan, ennen ylösnousemusta Jeesus vieraili Tuonelassa, kolme päivää ja kolme yötä!


      • filade
        Fariseus2 kirjoitti:

        "Samana ilta, Jeesus ei valehtele!"

        No ei tetenkään valehtele, mutta kun ....

        Matteus 12
        40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. [Joona 2:1]
        <---->
        Joona 1
        17 Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.

        <====>

        Kuolessaan, ennen ylösnousemusta Jeesus vieraili Tuonelassa, kolme päivää ja kolme yötä!

        Tarkennetaan:
        Ihmisen Poika (maallinen ruumis) oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.


      • Fariseus2
        filade kirjoitti:

        Tarkennetaan:
        Ihmisen Poika (maallinen ruumis) oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

        "NIIN KUIN profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, NIIN ON Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."

        Tarkoitatko, ettei profeetta Joonakaan ollut meripedon vatsassa, vaan vain hänen ruumiinsa?

        "niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."

        Tarkensit: "Ihmisen Poika (maallinen ruumis) oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. "

        1. Pietarin kirje 3
        18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

        "18 ... hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

        Pietarin mukaan Jeesuksen "maallinen ruumis" oli maan povessa,
        aivan niinkuin sinun tarkennuksesikin mukaan,
        mutta sitten menee toisella teistä selitykset täysin pieleen, elikkä päin mäntyä!
        Joko sinulla päin mäntyä tai Pietarilla vuorostaan päin viikunapuuta!

        Jeesuksen "maallisen ruumiin" olessa siis maan povessa, meni hänen "eläväksi tehty henkensä" jonnekin! Mutta minne?

        Sinä filade näytät väittävän, että Jeesuksen henki lensi Paratiisiin ryövärille seuraa pitämään!

        Pietari sanoo, että Jeesus meni saarnaamaan "vankeudessa oleville hengille", ja nehän Jeesus löysi tietenkin Tuonelasta, eikä Paratiisista!

        Luukas sanoo, " ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan"!

        Jumala herätti Jeesuksen hengen, joka OLI Tuonelassa, sinne joutunut!

        Taisi ollakin mänty, joka nyt joutui kolarin kohteeksi, eikä viikunapuu!

        Ja mitä se ryöväri olisikaan Paratiisissa tehnyt, kun samalla tavalla kaverinsa kanssa pilkkasi hänkin Jeesusta!


      • valhetta.vain
        Fariseus2 kirjoitti:

        "NIIN KUIN profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, NIIN ON Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."

        Tarkoitatko, ettei profeetta Joonakaan ollut meripedon vatsassa, vaan vain hänen ruumiinsa?

        "niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."

        Tarkensit: "Ihmisen Poika (maallinen ruumis) oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. "

        1. Pietarin kirje 3
        18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

        "18 ... hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

        Pietarin mukaan Jeesuksen "maallinen ruumis" oli maan povessa,
        aivan niinkuin sinun tarkennuksesikin mukaan,
        mutta sitten menee toisella teistä selitykset täysin pieleen, elikkä päin mäntyä!
        Joko sinulla päin mäntyä tai Pietarilla vuorostaan päin viikunapuuta!

        Jeesuksen "maallisen ruumiin" olessa siis maan povessa, meni hänen "eläväksi tehty henkensä" jonnekin! Mutta minne?

        Sinä filade näytät väittävän, että Jeesuksen henki lensi Paratiisiin ryövärille seuraa pitämään!

        Pietari sanoo, että Jeesus meni saarnaamaan "vankeudessa oleville hengille", ja nehän Jeesus löysi tietenkin Tuonelasta, eikä Paratiisista!

        Luukas sanoo, " ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan"!

        Jumala herätti Jeesuksen hengen, joka OLI Tuonelassa, sinne joutunut!

        Taisi ollakin mänty, joka nyt joutui kolarin kohteeksi, eikä viikunapuu!

        Ja mitä se ryöväri olisikaan Paratiisissa tehnyt, kun samalla tavalla kaverinsa kanssa pilkkasi hänkin Jeesusta!

        Ap. t. 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.

        Ap. t. 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

        Ap. t. 13:35 Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: 'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta'.

        Ap. t. 13:37 Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta.

        !!!
        eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta
        !!!

        Tuo oppi jossa Jeesus mukamas joutui tuonelaan, on erittäin paha harhaoppi !

        Jeesus EI JOUTUNUT, vaan HÄN MENI julistamaan sinne evankeliumin sanoman !

        Jeesus On Jumala ja On synnitön, joten tuollainen "tuonelaan joutumis" oppi on ihan täyttä emävalhetta !!!

        Eikä Jeesus irtaantunut ruumiistaan, sekin on täyttä emävalhetta !

        Raamattu kertoo ajasta ennen taivaaseen nousemista seuraavaa:

        Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

        Jeesus siis ilmestyi Marialle ennen taivaaseen nousemistaan eli 3 päivän aamuna ja vasta ennen iltaa Jeesus nousi ylös !!!

        Tuossa Jeesus oli siis kuoleman ruumiissa eikä vielä ylösnouseemus ruumiissa ja siksi Jeesus kielsi Mariaa koskemasta Itseensä !!!

        Illalla kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille Hän puhalsi heille Pyhän Hengen eli se kertoo sen, että Jeesus oli siinä välissä käynyt jo Ylhäällä, eli noussut Ylös !

        Joten tämä kertomus kumoaa tuon sinun sepustuksesi siitä, että Jeesuksen ruumis olisi ollut maanpovessa 3vrk !

        Se on kuvakieltä, siis Jeesus ei olisi millään voinut ilmestyä sinun oppisi mukaan Marialle, ennen kuin Hän on ylösnoussut, oppisi mukaan Jeesus olisi voinut ilmestyä vasta silloin illalla Mariallekin !!!

        Sitten kun sanoit, että Jumala herätti Jeesuksen !

        Mitä tässä lukee ???

        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

        Siis Jumala herätti Jeesuksen, eli Jeesus joka siis on Jumala, herätti itse itsensä !

        Mutta eihän Jeesus mitään Hengellistä kuolemaa voinut kokea, vaan vain fyysisen, sillä Jumala On, eikä Jumala voi kuolla eli lakata olemasta, ei sitten millään !!!

        Eli koko sepustuksesi on täynnä valhetta ja vääristelyä, taas kerran !!!


      • Fariseus2
        valhetta.vain kirjoitti:

        Ap. t. 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.

        Ap. t. 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

        Ap. t. 13:35 Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: 'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta'.

        Ap. t. 13:37 Mutta hän, jonka Jumala herätti, ei nähnyt katoavaisuutta.

        !!!
        eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta
        !!!

        Tuo oppi jossa Jeesus mukamas joutui tuonelaan, on erittäin paha harhaoppi !

        Jeesus EI JOUTUNUT, vaan HÄN MENI julistamaan sinne evankeliumin sanoman !

        Jeesus On Jumala ja On synnitön, joten tuollainen "tuonelaan joutumis" oppi on ihan täyttä emävalhetta !!!

        Eikä Jeesus irtaantunut ruumiistaan, sekin on täyttä emävalhetta !

        Raamattu kertoo ajasta ennen taivaaseen nousemista seuraavaa:

        Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

        Jeesus siis ilmestyi Marialle ennen taivaaseen nousemistaan eli 3 päivän aamuna ja vasta ennen iltaa Jeesus nousi ylös !!!

        Tuossa Jeesus oli siis kuoleman ruumiissa eikä vielä ylösnouseemus ruumiissa ja siksi Jeesus kielsi Mariaa koskemasta Itseensä !!!

        Illalla kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille Hän puhalsi heille Pyhän Hengen eli se kertoo sen, että Jeesus oli siinä välissä käynyt jo Ylhäällä, eli noussut Ylös !

        Joten tämä kertomus kumoaa tuon sinun sepustuksesi siitä, että Jeesuksen ruumis olisi ollut maanpovessa 3vrk !

        Se on kuvakieltä, siis Jeesus ei olisi millään voinut ilmestyä sinun oppisi mukaan Marialle, ennen kuin Hän on ylösnoussut, oppisi mukaan Jeesus olisi voinut ilmestyä vasta silloin illalla Mariallekin !!!

        Sitten kun sanoit, että Jumala herätti Jeesuksen !

        Mitä tässä lukee ???

        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

        Siis Jumala herätti Jeesuksen, eli Jeesus joka siis on Jumala, herätti itse itsensä !

        Mutta eihän Jeesus mitään Hengellistä kuolemaa voinut kokea, vaan vain fyysisen, sillä Jumala On, eikä Jumala voi kuolla eli lakata olemasta, ei sitten millään !!!

        Eli koko sepustuksesi on täynnä valhetta ja vääristelyä, taas kerran !!!

        "Siis Jumala herätti Jeesuksen, eli Jeesus joka siis on Jumala, herätti itse itsensä !"

        No jo oli skitso selitys ja väite!

        Jeesus tapasi Tuonelassa esi-isänsä Daavidin, Salomon, jne. :

        Daavid:
        Ap. t. 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
        Daavid:
        Ap. t. 13:35 Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo: 'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta'.

        Salomo muuten oli Jumalan Ainoa Poika, ennen Jeesusta:

        1. Aikakirja 17
        13 Minä olen oleva hänen isänsä, ja hän on oleva minun poikani; ja armoani minä en ota häneltä pois, niinkuin otin siltä, joka oli sinun edelläsi.
        1. Aikakirja 22
        10 Hän on rakentava temppelin minun nimelleni. Hän on oleva minun poikani, ja minä olen oleva hänen isänsä. Ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa valtaistuimen ikuisiksi ajoiksi.'
        1. Aikakirja 28
        6 Ja hän sanoi minulle: 'Sinun poikasi Salomo on rakentava minun temppelini ja esikartanoni; sillä minä olen valinnut hänet pojakseni ja minä olen oleva hänen isänsä.

        "Siis Jumala herätti Jeesuksen, eli Jeesus joka siis on Jumala, herätti itse itsensä !"

        Jeesus ei ole Salomon Isä!

        Jeesus ei saattanut äitiään Mariaa raskaaksi, eikä ole itse itselleen isä!


    • filade

      Samana vuodenaikana tapahtunee myös Paavalille ilmoitettu ylöstempaus ja 7 v. myöhemmin paluu, Öljymäen halkeaminen suureksi laaksoksi idästä länteen:
      Sinä päivänänä Herra karistaa tähkistä jyvät maahan Euratvirrasta aina Egyptinpuroon asti... (Jes.27:11-12).
      Jerusalemista katsottuna:
      Matt.24: 27. Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja näkyy länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.

      • 1234567---

        Jeesus vie toisessa tulemuksessaan pyhät 1000-vuodeksi taivaaseen.


      • Adv.höpötystä.666
        1234567--- kirjoitti:

        Jeesus vie toisessa tulemuksessaan pyhät 1000-vuodeksi taivaaseen.

        Höpöhöpö.


      • 1234567---
        Adv.höpötystä.666 kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kyllä pelastuneet adventistit Jeesus vie taivaaseen toisessa tulemisessaan tuhanneksi vuodeksi. Siellä ei ole syntiä eikä kuolemaa oleva. Mutta tähtein tuolla puolen toisen kodon saamme.

        Kaikki höpöttäjät pääsevät armosta ilman sovitusta, alempaan paikkaan.


    • Tänään ei kuintenkaan liputettu ollenkaan siksi vaan Koiviston poismenon johdosta.

      • kalamos_ei_kirj

      • wewrwrt

        Ei kirj.


      • 1234567---
        kalamos_ei_kirj kirjoitti:

        Ja ilman Mauno Koiviston rohkeutta,
        ei Kristuksen taivaaseen astumisen muistopäivää
        olisi palautettu perinteiselle paikalle,
        eikä Mauno Koiviston siunaustilaisuus olisi ollut helatorstaina.

        http://kalamos.foorumi.eu/viewtopic.php?f=373&t=1178

        Totuuden Henki johda sinä meitä. Mauno Koiviston isä löysi totuuden. Johannes ( Juho ) Koivisto oli merillä ja siellä kokenut uskonnollisen herätyksen, joka heijastui perheen elämään. Hän piti Jumalan antaman sapatin lauantain pyhänäpäivänä.

        Maunokin oli ahkera Raamatun tutkija. Hän myös piti hengellisistä lauluista ja virsistä. Lapsena opetetut uskon asiat pysyvät aina mielessä. On se vaan niin syvällisen kaunis virsi, joka hänen hautajaisissaan veisattiin. "Sua kohti Herrani, sua kohti ain".


      • näin.oikein
        1234567--- kirjoitti:

        Totuuden Henki johda sinä meitä. Mauno Koiviston isä löysi totuuden. Johannes ( Juho ) Koivisto oli merillä ja siellä kokenut uskonnollisen herätyksen, joka heijastui perheen elämään. Hän piti Jumalan antaman sapatin lauantain pyhänäpäivänä.

        Maunokin oli ahkera Raamatun tutkija. Hän myös piti hengellisistä lauluista ja virsistä. Lapsena opetetut uskon asiat pysyvät aina mielessä. On se vaan niin syvällisen kaunis virsi, joka hänen hautajaisissaan veisattiin. "Sua kohti Herrani, sua kohti ain".

        Naispapit saivat istua penkeissään kuulioina.


    • Niinkuin salama leimahtaa idästä niin on oleva ihmisen pojan tulemus.... salama leimahtaa, salaam aleikum, olkaa hyvä tuli monta poikaa.

    • popmniuyby5
      • ylöös

        ylöös


    • Uskontietäjä

      Kivaa helluntaita vaan kakille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe