Kannattaako eläkettä nostaa ennakkoon?

elakett

Osittainen varhennettu vanhuuseläke on toimintaperiaatteeltaan yksinkertainen. Jos kuukausieläkettä on kerryttänyt esimerkiksi 1 600 euroa, siitä voi valintansa mukaan nostaa etukäteen joko puolet eli 800 euroa tai neljäsosan eli 400 euroa. Ilmaista rahaa osittainen eläke ei kuitenkaan ole. Etukäteen nostettavaan osaan tehdään heti varhennusvähennys, joka jättää eläkkeeseen loven loppuelämäksi.

Lue lisää
http://url-to.com/sA

22

19596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapauskohtainen

      Tuo riippuu vähän siitä, missä vaiheessa OVE:n ottaa.

      Itse otin sen, kun täytin 63, joka on minun eläkkeelle jäämis ikäni (Syntynyt 1954). Silloin ei vähennyksiä tule.
      Jos taas ottaa sen heti 61-vuotiaana, niin eläkevähennys on noin 14%.

      Verotuksesta sen verran, että itselläni ei veroprosentti pahemmin noussut, vaikka saan sekä palkkaa työstä, että tuon 50% eläkkeestä. Pitää huomioida, että verotuksessa saa myös eläketulovähennyksen, joka kompensoi verotusta.

      Eli itse jatkan edelleen töissä, ja saan 50% eläkkeestäni. Ihan hyvä "palkanlisä".

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta sinähän olisit voinut nostaa koko eläkkeen ,kun eläkeikäsi tuli täyteen ja jatkaa työssä niin pitkään kun viitsit.
        Minä jäin eläkkeelle kaksi 63, 5 vuotiaana minun alin eläkeikä, sitten aloin nostaa ekäkettä ihan normaalisti ja jatkoin töissä , mutta en tee täysiä päiviä enää, puolet riittää.


    • Äijä61

      Entäs jos on työtön?
      Sillon saa tuon OVE:n lisäksi työttömyysturvaa.
      Johtaa sihen että asumistuki pienee tai lakkaa kokonaan ja jos saa toimeentulotukea niin sitä ei enää saa jos ottaa OVE:n.
      Ei oikein bisnekseltä haise!

    • niintaibäin

      Kaksipiippunen juttu sikäli ainut hyvä puoli=työkkäri ei ahdistele huono puoli =tuo varhennusvähennys on sitten jatkuvaa.

      • KylläAhdistelee

        "työkkäri ei ahdistele"

        Miksi ei ahdistelisi? Jos on työtön työnhakija, niin ei tuon OVE:n nostaminen vaikuta mitenkään siihen, että ei enää olisi työtön. Tuohan ei tarkoita sitä, että olisit eläkkeellä.


    • calculator

      Jos eläkettä on kertynyt 1600e/kk niin 50% osittain varhenntua eläkettä saa kuukaudessa seuraavasti jos nauttii etuutta 3 vuotta eli 36kk.

      36*0,4%=14,4%
      800*0,144=115,2

      36kk ajan saa bruttona osittain varhennettua eläkettä : 800-115,2=684,8
      Lopullinen eäke taas alenee tuolla 115,2 eurolla eli lopullinen eläke tulee olemaan 1600-115,2= 1 484,8

      Lopullista eläkettä saattaa vielä vähentää elinikäkerroin jos 1600 eurossa tuota ei ole huomioitu. Elinikäkerroin on nykyisin n. 0,96 joka määrätään kun täytetään 62vuotta.

      Eli tapauksen lopullinen eläke saattaisi olla 1 484,8 * 0,96= 1 425,4 €/kk.

      • Anonyymi

        Ja - veroa menee ei kannata,kelakin alkaa rokottaa
        jos sairastut,lääkekorvauksista ainakin rokottaa,
        Valtio syö ison siivun eläke rahoita jos elät pitkään 😅


    • seppoll

      ei kannata tulee kalliiksi

      • Linströmmieläkel

        Aloittajalle : kyllä kannattaa nostaa ennakkoon: esim kävelet
        pihalla ja meteoriitti osuu päähän tai ns. koneinsinöö(nörtit) valtaa maan
        tai sitten saat esim veritulpan aivoihin.


    • kuolinpesä

      Kaikkein varmin tapa eläköityä on se, kun isäukko antaa etuperintöä hemmetinmoisen määrän ja sitten jälkeenpäin vaiheessa kaksi kuolinpesästä revitään kaikki irti.

    • rahat.poiS

      Jos on hyvin pieni työeläke tulossa, mielestäni kannattaa ottaa ove jos on taloudellisesti sen rahan tarpeessa. Pienissä summissa nuo prossat ovat melko mitättömiä.

      Laskin itse saavani alle 400e työeläkkeen joka tapauksessa, teen sitten töitä vaikka tappiin eli 68-vuotiaaksi. Jos saan eläke-etuutta ennakkoon sen puolikaan (alle 200) nyt pitkäaikaistyöttömänä, voin edes ostaa ruokaa. Asumistukeen noin pieni summa ei varmastikaan vaikuta, mutta perustoimeentulotukeen kyllä. Kela maksaa toimeentulotukea nykyisin varsin epämääräisesti ja sen tuen varmaan tulemiseen ei ole takeita.
      Ttt on suurin piirtein sama summa kuin tuo puolikas eläkesummani. Eli valtio säästää ja minä hakemusrumbalta. Tähän meitä sysätään.
      Joka tapauksessa Kela maksaa kansaneläkettä sitten aikanaan.

      • 167-176

        Kyllä OVE vaikuttaa asumistukeen seuraavasta vuosi/välitakastuksesta alkaen jos OVE on alle 400 €/kk, jos yli niin välitarkistus pittä tehdä ja sehän vaikuttaa heti.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140938#L4P27

        Jos saa asumistukea ja toimeentulotukea niin OVE:a ei kannata ottaa. Ei tuo hakeusrumba kummoinen ole kun Kela tekee pitkiä päätöksiä niin hakemus jonka täyttämiseen menee minuutteja tai max tunti pari kertaa vuodessa.


      • rahat.poiS
        167-176 kirjoitti:

        Kyllä OVE vaikuttaa asumistukeen seuraavasta vuosi/välitakastuksesta alkaen jos OVE on alle 400 €/kk, jos yli niin välitarkistus pittä tehdä ja sehän vaikuttaa heti.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140938#L4P27

        Jos saa asumistukea ja toimeentulotukea niin OVE:a ei kannata ottaa. Ei tuo hakeusrumba kummoinen ole kun Kela tekee pitkiä päätöksiä niin hakemus jonka täyttämiseen menee minuutteja tai max tunti pari kertaa vuodessa.

        No tämäpä on ikävä ylläri. En arvannutkaan, että jo köyhyysrajan alapuolisen kansalaisen tulee pelätä tätäkin vastaiskua. Olin laskenut omalle kohdalleni oven olevan turvallinen tulolisäys, ei vähennys. Veemäinen juttu.
        Toimeentulotuen kanssa olen taistellut koko ajan nyt Kelan kanssa. Päätökset ovat mielivaltaisia ja naaman mukaan tehtyjä. Valitusta valituksen perään, koska tukea ei myönnetä.


      • 167-176
        rahat.poiS kirjoitti:

        No tämäpä on ikävä ylläri. En arvannutkaan, että jo köyhyysrajan alapuolisen kansalaisen tulee pelätä tätäkin vastaiskua. Olin laskenut omalle kohdalleni oven olevan turvallinen tulolisäys, ei vähennys. Veemäinen juttu.
        Toimeentulotuen kanssa olen taistellut koko ajan nyt Kelan kanssa. Päätökset ovat mielivaltaisia ja naaman mukaan tehtyjä. Valitusta valituksen perään, koska tukea ei myönnetä.

        Niin minäkin luulin että tulon lisäys se on, mutta se oli liian hyvä ollakseen totta kuten kaikki huijjaukset joten otin asiasta selvää kuten aina teen tämän tyyppisissä asioissa. Usein päätökset ovat lain mukaisia mutta laki on joskus mielivaltainen. Tosin kyllä niitä laittomia ja mielivaltaisiakin päätöksiä virkanilkit tekevät jos laki ei kyykytä kansalaista tarpeeksi. Kaksi asiaa maailmassa on ääretöntä, universumi ja virkanilkin typeryys.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Niin minäkin luulin että tulon lisäys se on, mutta se oli liian hyvä ollakseen totta kuten kaikki huijjaukset joten otin asiasta selvää kuten aina teen tämän tyyppisissä asioissa. Usein päätökset ovat lain mukaisia mutta laki on joskus mielivaltainen. Tosin kyllä niitä laittomia ja mielivaltaisiakin päätöksiä virkanilkit tekevät jos laki ei kyykytä kansalaista tarpeeksi. Kaksi asiaa maailmassa on ääretöntä, universumi ja virkanilkin typeryys.

        Pitää elää sitä elämäänsä niin ettei tarvitse virkanilkkien kanssa asioida, iso osa täälläkin kommentoijista vielä eläkeiässä suree toimeentulo ja asumistukiensa menettimesestä, on ollut koko aikuisikä aikaa laittaa taloutensa kuntoon, mutta ei ole muuta kuin tuulen huuhtoma perse eräillä. OVE kannattaa ottaa heti kun saa kun elinpäiviään ei voi tietää, olen nähnyt laskelman että se eläkkeen vähennys alkaa purea vasta 82 vuotiaana, sen jälkeen sen vie hoivakoti ja itse saa käyttörahaa pari sataa kuussa, mitä väliä sen eläkkeen suuruudella silloin enään on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää elää sitä elämäänsä niin ettei tarvitse virkanilkkien kanssa asioida, iso osa täälläkin kommentoijista vielä eläkeiässä suree toimeentulo ja asumistukiensa menettimesestä, on ollut koko aikuisikä aikaa laittaa taloutensa kuntoon, mutta ei ole muuta kuin tuulen huuhtoma perse eräillä. OVE kannattaa ottaa heti kun saa kun elinpäiviään ei voi tietää, olen nähnyt laskelman että se eläkkeen vähennys alkaa purea vasta 82 vuotiaana, sen jälkeen sen vie hoivakoti ja itse saa käyttörahaa pari sataa kuussa, mitä väliä sen eläkkeen suuruudella silloin enään on.

        Kannattaa aloittaa eläkkeen nosto heti, kun se on mahdollista, ennen kuin Ohisalo ja kumppanit pumppaavat suomalaisten eläkesäästöt omiin taskuihinsa.
        Tutustu vihreään siirtymään, mikä mm. mahdollistaa KAHDEN KUUKAUDEN omistamisen jälkeen TUULIMYLLY YHTIÖN myynnin 73 MILJOONALLA, jonka KOKO liikevaihto oli vaatimattomat 20 TUHATTA €: ja silloinkin onnistuttiin tekemään TAPPIOA.
        Aiheesta on varmaankin pakon edessä on joutunut uutisoimaan mm. ILTA-SANOMAT 21.02.2022. Aikaisemmin jo tästä kähminnästä on ollut uutisia lehdessä, jonka sivuja on joidenkin tahojen toimesta pyritty SENSUROIMAAN.
        Ei uskoisi, että tämä täyttä totta Suomessa NYT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa aloittaa eläkkeen nosto heti, kun se on mahdollista, ennen kuin Ohisalo ja kumppanit pumppaavat suomalaisten eläkesäästöt omiin taskuihinsa.
        Tutustu vihreään siirtymään, mikä mm. mahdollistaa KAHDEN KUUKAUDEN omistamisen jälkeen TUULIMYLLY YHTIÖN myynnin 73 MILJOONALLA, jonka KOKO liikevaihto oli vaatimattomat 20 TUHATTA €: ja silloinkin onnistuttiin tekemään TAPPIOA.
        Aiheesta on varmaankin pakon edessä on joutunut uutisoimaan mm. ILTA-SANOMAT 21.02.2022. Aikaisemmin jo tästä kähminnästä on ollut uutisia lehdessä, jonka sivuja on joidenkin tahojen toimesta pyritty SENSUROIMAAN.
        Ei uskoisi, että tämä täyttä totta Suomessa NYT.

        Ei kuulu ketjun aiheeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää elää sitä elämäänsä niin ettei tarvitse virkanilkkien kanssa asioida, iso osa täälläkin kommentoijista vielä eläkeiässä suree toimeentulo ja asumistukiensa menettimesestä, on ollut koko aikuisikä aikaa laittaa taloutensa kuntoon, mutta ei ole muuta kuin tuulen huuhtoma perse eräillä. OVE kannattaa ottaa heti kun saa kun elinpäiviään ei voi tietää, olen nähnyt laskelman että se eläkkeen vähennys alkaa purea vasta 82 vuotiaana, sen jälkeen sen vie hoivakoti ja itse saa käyttörahaa pari sataa kuussa, mitä väliä sen eläkkeen suuruudella silloin enään on.

        Oikein tein kun en ottanut OVE:a sillä en olisi muuten päässyt eläketuelle mutta eihän sitä voinut oikein etukäteen tietää tuosta eläketuesta. Vähän arpapeliä nuo asiat ovat.

        Yli 2 vuotta olin eläketuella. Nyt on viimeiset päivät eläketuesta käsillä ja ensi viikolla alkaa oikeat eläkepäivät. Päätökset asioista on jo tehty, ei paljoa elämä muutu mutta vähän tulot nousee.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Oikein tein kun en ottanut OVE:a sillä en olisi muuten päässyt eläketuelle mutta eihän sitä voinut oikein etukäteen tietää tuosta eläketuesta. Vähän arpapeliä nuo asiat ovat.

        Yli 2 vuotta olin eläketuella. Nyt on viimeiset päivät eläketuesta käsillä ja ensi viikolla alkaa oikeat eläkepäivät. Päätökset asioista on jo tehty, ei paljoa elämä muutu mutta vähän tulot nousee.

        Ehe ehhehe ja betaalakset ja virkanilkit ja kyykytykset ja laittomuudet yms


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehe ehhehe ja betaalakset ja virkanilkit ja kyykytykset ja laittomuudet yms

        Virkanilkkien kyykytykset on vähentyneet mutta vielä on yksi juttu hallinto-oikeudessa koskien lakiin perustumattoman lisäselvityspyynnön tehneen virkanilkin suoraa puhelinnumeroa.
        Kela ei tuota puhelinnumeroa antanut ja minulla olisi muutama asiaan liittyvä kysymys johon haluaisin suullisen vastuksen. Tuosta voi koitua Kela-paralle vielä kitkerä soppa syötäväksi, juttu paisuu aina kun Kela jotain tekee kun ei lain noudattaminen näytä vieläkään maistuvan. Ompahan tässä aikaa ja sähkötupakkia hoitaa asiaa näin eläkepäivillä ja pidän huolen siitä että Kela saa paskaa tuulettimeen ihan täyslaidalta.


    • Anonyymi

      Saakohan toimeentulotukea jos OVE jää pieneksi/kk ?

    • Anonyymi

      Työeläke alle 400€ ove 100€ pienet summat,ajattelin ottaa, ainakin huikkaa,mutta aikuisten oikeesti. Laskeytaanko noi yhteen? 400+100= 500€/kk ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe