Kasvienvaihtopäivät

saisiyleistyä

Kunpa joku järjestäisi huonekasveillekin sellaisia, puutarhakasveille taitaa olla vuosittain. Monista kasveista olisi helppo juurruttaa latvat kun joutuu lyhentämään, nytkin olisi sutipuu. Voisi vaikka viedä jonnekin ilmaiseksi ja joskus voisi ottaa uuden kasvin tilalle. Talvella tuokin tiputtaa paljon lehtiä, mutta kesällä kasvattaa nopeasti uudet. Roskakatokseenkin voisi jättää, mutta aika epävarmaa ottaako joku. Itse otin kerran ja sain tuholaisia muihinkin kasveihin, muutama kasvi kuoli. Vähän noloakin ottaa mitään roskista.

5

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukalo114

      Samaa mieltä! Säästäisi rahaa ja pienokaisen kasvun näkeminen antaisi iloa. Istuta sutipuu ruukkuun ja anna kaverille tai perhetutulle lahjaksi!

      • istutettujo

        Valtavat juuret oli ennen kuin pistin multaan, sukulaiset kaukana, eikä sellaisia tuttuja enää joille viitsisi tarjota. Jos veisi vaikka seinän viereen, siinä pärjäisi jonkin aikaa, ottaapa joku tai ei, vie sitten roskiin jos ehtii kuivua. Tai mitähän kierrätyskeskuksella tykkäisivät, varmaan kasvit menisi paremmin kuin moni muu. Tuosta kasvienvaihtopäivästä voisi tehdä kansallisen/kansainvälisen tapahtuman, monetkin yleistyneet kun jossain aloitettu.


    • Plantmonger

      Osallistuisin jos moisia olisi.. Tosin hyvin olen toistaiseksi saanut kasvieni jälkeläiset annettua/myytyä maailmalle - ja muutamia etsimiäni saanut omaan suuntaan. Tuo oman mukavan lisän kasviharrastukseen kun muutaman euron kasvista on vuosikausiksi ihailtavaa, kasvaa valtavaksi, jälkeläisten myynnillä pääsee voitolle, ja pikkuhiljaa sen jälkeläiset, ja jälkeläisten jälkeläiset, ovat kymmenissä ruukuissa ympäri maailmaa (no Suomessa toistaiseksi :)).

      Kannattaa jutella naapureiden, tuttavien ym. kanssa niin saa menemään omia ja voi löytyä itselle jotain kivaa. Muutamalla eurolla kuvan kanssa nettikirppikselle myyntiin ja kylään mennessä tuliaiseksi jos menee vaikeaksi saada ylimääräiset menemään.

      • Onttomukulakiurunkannus

        Facebookissa on Myydään, ostetaan, vaihdetaan huonekasvit -ryhmä. Samoin eri paikkakuntien omissa ryhmissä ja nettikirppiksillä voi tarjota. Minä olen roudannut töihin suuret määrät niin perennojen kuin huonekasvienkin jakotaimia ja isojakin kasveja. Aina kelpaa! Rahaa niistä en ole juurikaan pyytänyt, varmaankin tienannut parinkymmenen vuoden aikana noin kuusi euroa. Roskiksista löydettyjen ja vaihtokasvien suhteen kannattaa olla varovainen, ettei tule tuhohyönteisiä. Olen toisinaan tehnyt niin, että olen leikannut roskiskatokseen viedystä kasvista pistokkaan, pitänyt sille tarkan kirppusyynin ja yleensä vielä varmuuden vuoksi kylvettänyt mäntysuopa- tai astiainpesuainevedessä.


      • onhanniitä
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Facebookissa on Myydään, ostetaan, vaihdetaan huonekasvit -ryhmä. Samoin eri paikkakuntien omissa ryhmissä ja nettikirppiksillä voi tarjota. Minä olen roudannut töihin suuret määrät niin perennojen kuin huonekasvienkin jakotaimia ja isojakin kasveja. Aina kelpaa! Rahaa niistä en ole juurikaan pyytänyt, varmaankin tienannut parinkymmenen vuoden aikana noin kuusi euroa. Roskiksista löydettyjen ja vaihtokasvien suhteen kannattaa olla varovainen, ettei tule tuhohyönteisiä. Olen toisinaan tehnyt niin, että olen leikannut roskiskatokseen viedystä kasvista pistokkaan, pitänyt sille tarkan kirppusyynin ja yleensä vielä varmuuden vuoksi kylvettänyt mäntysuopa- tai astiainpesuainevedessä.

        Pari isoa kasvia olen myynyt netin kautta, mutta fb en periaatteesta käytä. Pienempiä kasveja harva viitsii lähteä hakemaan, jos samassa paikassa näkisi paljon kasveja ja voisi viedä omat niin kiinnostaisi enemmän. Pieniä kasveja saa kaupoistakin edullisesti, mutta ei voi viedä omia. Lähettäähän jotkut pelkkiä pistokkaitakin postissa kun viitseliäisyyttä riittää, kasvuunlähtö vaan epävarmempaa. Kirpputoreilta tullut muutama ostettua, mutta pitäisi olla muutakin myytävää. Miksei puutarhakasvien vaihtopäivillä voisi vaihtaa huonekasvejakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe