Sivuvakaaja

Jos sivuvakaajaa liikutellaan polkimilla, millä pyörien jarruja liikutellaan?
Ilmianna
Jaa

5 Vastausta


Ei koko sivuvakaajaa (yleensä) liikutella, vaan sivuvakaajan jatkona olevaa sivuperäsintä. Pyöräjarrujen toiminta vaihtelee eri konemalleissa, mitään standardia ei ole.

Joissain lentokoneissa pyöräjarrujen toiminto on integroitu sivuperäsinpolkimiin, joissain koneissa on erilliset polkimet ja joissain käsikäyttöiset jne.

Se tunnettu lento-onnettomuus, jossa lähes koko KHL-jääkiekkoseura Lokomotiv Jaroslavlin miehistö sai surmansa, johtui koneen perämiehen sekoilusta sivuperäsinten ja jarrupolkimien välillä. Turmakoneen kummallakaan lentäjällä ei ollut voimassa olevaa lento-oikeutta konetyypille.

Jos oikein muistan, niin Messerschmitt 109 -koneessa sivuperäsinpolkimet toimivat myös pyöräjarruina siten, että molemmat polkimet painettiin yht'aikaa alas ja polkimia siirtelemällä voitiin konetta ohjaillakin pyöräjarruilla.
Ilmianna
Jaa
Höpsistä, sivuvakaajaa tai pystyvakaajaa ainakin B747 liikutellaan polkimilla, ainakin northwest airlines lento 85 jossa kaksiosaisen pystyvakaajaan ohjausmoduuli oli vioittunut näytettiin oikein piirros kuvaa ohjauksesta joka lähti polkimilla ja meni pyrstölle ,enkä missään ole kirjoittanut korkeusvakaajasta. Siis mistä pyörien jarruja ohjataan, onko olemassa vaihtokytkin noille polkimille sivuvakaajaa tai jarrut
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Sivuperäsintä (ei siis vakaajaa, joka on kiinteä) käytetään liikuttamalla polkimia vaakatasossa eteen- ja taaksepäin. Pyöräjarrujen käyttö taas tapahtuu painamalla poljinlevyjä yläosasta alaspäin (kallistetaan poljinta). Eli samoilla polkimilla on kaksi eri funktiota, joiden käyttö riippuu siitä, miten niitä liikutetaan. Mitään erillistä kytkintä toimintojen valitsemiseen ei ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Polkimet kirjoitti:
Sivuperäsintä (ei siis vakaajaa, joka on kiinteä) käytetään liikuttamalla polkimia vaakatasossa eteen- ja taaksepäin. Pyöräjarrujen käyttö taas tapahtuu painamalla poljinlevyjä yläosasta alaspäin (kallistetaan poljinta). Eli samoilla polkimilla on kaksi eri funktiota, joiden käyttö riippuu siitä, miten niitä liikutetaan. Mitään erillistä kytkintä toimintojen valitsemiseen ei ole.
Kiinteä vakaaja ??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vasen poljin sivuvakaaja.
Keskimmäinen poljin jarrupoljin.
Oikea poljin turbiinitehoon.
Kaksijalkainen lentäjä voi polkea maksimissaan vain kahta poljinta, joten aiemmat onnettomuudet ei toistu.
Kävin tarkistamassa ohjaamosta.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sivuvakaaja

Jos sivuvakaajaa liikutellaan polkimilla, millä pyörien jarruja liikutellaan?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta