Ajatuksia aamun uutisaiheista

taviksenmiete

Juuri äsken puhuttiin taas sähköautojen käytön lisäämisestä. Valtion panostuksia odotetaan lisää alkuvaiheessa.
Odotetaanko Valtion rakentavan latauspisteet, sitten sähkön käytöstä suurimmat tuotot valuisivat yksityisille ja verotuotto muihin maihin ? Niinhän tälläkin hetkellä jo käy.

36

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klyt

      Aamun uutisista kolahti Pentti Leikolan mielipiteet. Järjen käyttö on todella vähäistä tässä maassa ja ainoa järkevä on jo huonossa hapessa.

      • Pentti Linkola Aamu-TV:ssä ? Miläa kanavalla ja mihin aikaan ?
        Huonossa hapessa ? Ei kai muuta kuin I-tyypin diabetes, neuropatia ? Onhan siinä tietysti riittävästi 85-vuotta täyttävälle...
        En ole päässyt seurailemaan hänen vaiheitaan viime aikoina, Perjantai-ohjelmassa taisi olla viime keväänä. On aina jännä nähdä toimittajien hämmennys, kun iskevät kirveensä kiveen.
        Sama ilmiö toistuu mielestäni Halla-ahon haastatteluissa.


    • ei-ymmärrä-

      Niin väittivät, että sähkö riittää , eikä vaikuta hintaan sähköautoistuminen. Mutta nytkin tuodaan kokoajan 2-3 tuhatta MWh sähkö ulkomailta, koska ei muka kannata tehdä itse. Aina pudotetaan jopa ydinvoiman tuotannosta osa pois, jos ei saada tuotua tuota määrää ulkoa. Miten käy sitten kun uusi voimala kytketään verkkoon. Laitetaanko vanhat niin pienelle tuotolle, että saadaan tuotua ulkomailta energiaa vaikka pakolla.

    • On vielä paljon ongelmia nykyisellä akkutekniikalla.
      Riittääkö aukkuihin materiaali.
      Miten auton sisätilojen lämmitys toteutetaan.
      Ei oiken järkevälle tunnu, jos auton sisätiloja lämmitetään öljyllä ja auto kulkee sähöllä.
      Tulevaisuudessa autoilu vähenee, kun kaupungistuminen etenee, ja kesämökkiajelut laimenee.

      • Niin, jos sen lisäksi vielä, että auto kulkee sähköllä kaikki muut sähkön kuluttajat autossa.
        Kauanko pitää kökkiä latauspisteellä, että pääsee eteenpäin?
        Miten hyötyjä verrataan tavallisten polttoainetta käyttäviin autoihin?
        Ei se auton ja akkujen ja latauspisteiden tekokaan tyhjästä synny.
        Ei varmaan pitkään aikaan ole toimiva juttu, kun korkeintaan isommissa kaupungeissa ja lyhyemmillä matkoilla.


      • eppu2 kirjoitti:

        Niin, jos sen lisäksi vielä, että auto kulkee sähköllä kaikki muut sähkön kuluttajat autossa.
        Kauanko pitää kökkiä latauspisteellä, että pääsee eteenpäin?
        Miten hyötyjä verrataan tavallisten polttoainetta käyttäviin autoihin?
        Ei se auton ja akkujen ja latauspisteiden tekokaan tyhjästä synny.
        Ei varmaan pitkään aikaan ole toimiva juttu, kun korkeintaan isommissa kaupungeissa ja lyhyemmillä matkoilla.

        Autoilu on nostettu Suomessa silmätikuksi, ja siitä lapsellinen kuvitelma, että Suomen autot, jos saadaan sähkölle, niin maailma pelastuu.
        Pohjoinen kylmä maa on vihonviimeinen paikka sähköautolle.
        Akkujen teho putoaa puoleen, Auton sisätilojen lämmitys ja ikkunoiden sulanapysyminen, onko sitä mietitty.
        Sitten vielä lataus.. Ei tarvitse olla kummonen parkkipaikka, että autoja on kymmeniä, niin syöttökaapeli pitää olla hyvin vahva.
        Tiestö kuluu, ihan sama kulkiko öljyllä vai sähköllä.


    • taviksenmiete

      Eipä ole monta viikkoa kun puhuivat, että kotitaloudet voivat joutua säännöstelemään sähköä tiettyinä aikoina kun kapasiteetti ei riitä.

      Nyt jo sähkönsiirrosta tuotot menevät pörssiyhtiöille ja verovaroista vain pieni osa jää Suomeen. Näin puhuttiin tänä kesänä.

      • Niinhän se aina on ollut, että jos sataa tai ei sada, sähkö loppuu ja on syytä nostaa hintaa.


      • maissiiii

        Niin, kohtahan se kolmas Tvo:n laitos länsirannikolla käynnistyy...
        eipä taida kuluttajia hyödyttää..
        teollisuus itselleen halpaa sähköä siellä tuottaa...


    • taviksenmiete

      Joka puolella maailmaa sattuu jotain. Sekopäiseksi menee.
      Nykyään ei ole edes pienillä paikkakunnilla rauhallista. Kauppoja ryöstellään ja vanhuksia huijjataan.

    • Luulisi, että lataustolppien tai -pisteiden aikaan saaminen ei olisi suurikaan ongelma. Lähiöissä kai melkein kaikissa pysäköintipaikoissa on sähkötolpat auton ajastettua lämmittämistä varten. Luulisi, että niitä voisi säätää myös lataukseen sopiviksi kohtuullisen hyvin ja helposti.

      Meillä on kellaritasossa olevassa autotallissa omat latauspisteet kahdelle autolle. En ole varma, ovatko tallipaikat vuokrattuja vai osakkeina omaksi ostettuja. Jos vertaa, kuinka suuret bensakulut voivat olla, sähköisen latauspisteen hankkiminen on kai melko pieni kustannus oman auton kuluihin.

      Luultavasti monessa paikassa voitaisiin latauspisteissä hyödyntää aurinkokennoja ja kukaties millaisia laitteita tulevaisuudessa voidaan kehitellä. - Jospa kuntopyörällä ja/tai ehkä jollain muullakin tapaa voisi tankata sähköauton omaa energiaa hyödyntämällä.. ;)

    • munamankel

      Aikamoista vouhkaamista sähköautoista. Niissä on monenlaista ongelmaa ennenkuin ovat ns kansanautoja jos koskaan. Pelkästään korkea hinta ja akut. Entä vouhotus kuskittomista autoista, joka tuntuu aika hullulta. En kuuna päivänä lähtisi mökkimatkalle satojen km päähän kuskittomalla autolla.

      • Mikä estää? Mikä on ongelma?

        Voisin ihan hyvin istuskella ja katsella vain ympärille tai tehdä matkan aikana ihan jotai muuta. Suurin osa matka-ajasta kuluu vain vähän ohjauspyörää kääntämällä ja kaasua painamalla. Olisi mukavaa antaa robotin ohjata ja hoitaa ajaminen, varsinkin ruuhkaliikenteessä valtaväylillä.

        No, toisaalta julkista liikennettä käyttäessä ei myöskään tarvitse ohjata eikä keskittyä ajamiseen.

        Satojen kilometrien ajelu mökkimatkoilla ja varsinkin bensamoottorilla kulkevalla autolla on todella itsekästä ympäristön saastuttamista. Ehkä kannattaisi miettiä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja ja harventaa matkustamista. - Niin, tai käyttää munamankelia. ;)


      • Tosimökkihöperö
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Mikä estää? Mikä on ongelma?

        Voisin ihan hyvin istuskella ja katsella vain ympärille tai tehdä matkan aikana ihan jotai muuta. Suurin osa matka-ajasta kuluu vain vähän ohjauspyörää kääntämällä ja kaasua painamalla. Olisi mukavaa antaa robotin ohjata ja hoitaa ajaminen, varsinkin ruuhkaliikenteessä valtaväylillä.

        No, toisaalta julkista liikennettä käyttäessä ei myöskään tarvitse ohjata eikä keskittyä ajamiseen.

        Satojen kilometrien ajelu mökkimatkoilla ja varsinkin bensamoottorilla kulkevalla autolla on todella itsekästä ympäristön saastuttamista. Ehkä kannattaisi miettiä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja ja harventaa matkustamista. - Niin, tai käyttää munamankelia. ;)

        Ei ihmisten mökit sijaitse ruuhkaisten valtateiden, saati sitten julkisen liikenteen varrella. Tarkoitan nyt siis mökkejä enkä "kakkosasuntoja".
        Mökillä ei välttämättä ole sähköä ja vesi kannetaan kaivosta. Kyläkauppa on kaukana ja
        siellä on käytävä päivittäin kun ei ole varastotilaa, pakastinta tai muita herkkuja.


    • Täysin mielivikaista valtioiden johdolla ajatellen luontoa. Missä mahtaa järki heillä olla sillä olen ajanut 6-7 kertaa maapallon ympäri autollani kun sähköauto on ajanut yhden metrin!

      Hinta ei ole vertailussa. Hyvin halvalla valtiot lähtevät juutalaisten matkaan.

      • JärkeäVaiEi

        Kyllä sinunkin järjenkäyttösi herättää ihmettelyä. Perustelepa väittämäsi, joka ei minun mielestäni kuulosta yhtään järjelliseltä.


    • TiedätköTunnetkoVai

      Mikä olis paras vaihtoehto, sähkö-, kaasu- vai hybridiauto?

    • taviksenmiete

      Tuolla toisessa ketjussa huomasin taas haukuttavan työttömiä. Olin itse viimeiset vuodet työtön, toki monissa palkkatukitöissä jos minkälaisissa. Pienillä paikkakunnilla ei työpaikkoja löydy ilman palkkatukia.
      Huvittaa kun muutaman vuoden olen ollut työeläkkeellä ilman mitään muuta tukea, yhä vielä jotkut alkavat kertoa minulle kuinka joku toinen ajelee pyörällä mustikkametsään ja tulee sitten myymään torille. Ja ovat sitten vielä niin siistejä mustikoita. Ajatella, oikein pyörällä! Tulisi aikamoinen reissu meikäläiselle. Siivottuinahan marjoja ei saisi myydä tietääkseni.
      Syyllistämisen tarve on joillakin kova.

    • vhims

      On hmisiä joille luovuus on arkea ja elämäntapa - joillekin nimekkäille taiteilijoille myös ihan kaupallinen bisnes - siinäkään ei mitään pahaa - jos on edennyt matrikkeleihin saakka - ynnä palkinnoille.
      Suurin osa kansasta elää kuitenkin niukkuuden sisältöä arjessaan - toki arjen töihin tarttuminen enempi hyytäviä tunteita siirtää taka-alalle elämänsisältönä ja onhan tähteiden ja jätemateraalienkin kanssa rattoisaa puuhastelua ihan kurssimuotoisinakin juttuina arjen sisällöksi - onko siinäkään mitään pahaa oikeastaan - kuka senkin asian päättää, mihin ja minkälaiseen toimintaan ihmiset aikansa käyttävät - asioiden pohtiminen ja ajattelukin em sisällöistäkin joskus ihan työstä käy mun mielestä. Vähentää ainakin kaatopaikoille kertyvää jätettä ja romujen määrää jos keksii hyöty- tai uudiskäyttöä joillekin materiaaleille - ihan kaikille asioille maailmssa e voi sanoa, että vain taivas on rajana.

    • Aneenostajille

      Entisaikaan voi ostaa aneita , nyt voi ostaa sähköauton . Tuollainen sielunvalkaisu onnisttu kaupunkioloissa jos duunipaikalla voi olla töpselissä . Hybridi on myös vaihtoehto joka pikkumatkan kulkee vaikkapa vain sähköllä .

    • taviksenmiete

      Yhteen aikaan oli tapana haukkua maaseudun pikkumökkejä. Nythän ovat tulossa erityisen suosituiksi uudet pienet talot. 60 neliöä ja jopa pienempiä valmistetaan. Nyt halutaan tehokkaita pikkutaloja, ei laajuutta.
      Entäs jos maaseudun mummonmökit ja vanhat rintamamiestalot alkavat olla haluttuja ?

    • pylykerö

      Kyllä nyt on maalla mukavaa. Keittiön ikkunan takana pihlajanmarjat alkavat punehtua. Joka päivä saa tuoretta kasvimaalta ja marjapensaista. Entä ne ihanat värit auringon laskiessa, kaksinkertaiset sateenkaaret tai auringon nousu usvan takaa aamuisin.

    • pylykerö

      Mistähän Yle on löytänyt Jälkipörssiin noin typerän kommentoijan kuin Heikki Pursiainen ? Hän puhui siten kuin maalla asuvia lellittäisiin kaupunkilaisten kustannuksella. Tyhmä!!! Maalta on viety palvelut minimiin. Kiinteistöverot pitäisi pudottaa maalla asuvilta minimiin minun mielestäni.

      • "pylykerö"

        Tarkoittanet siis että kaupunkilaisten påitäisi maksaa nekin?
        Samalla kun tukevat kuolevia kyliä koulu-kyytiläis-veroilla.
        Bussi-linjoja subventoiden.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "pylykerö"

        Tarkoittanet siis että kaupunkilaisten påitäisi maksaa nekin?
        Samalla kun tukevat kuolevia kyliä koulu-kyytiläis-veroilla.
        Bussi-linjoja subventoiden.

        H.

        pitäisi...

        H.


      • pylykerö
        hunksz kirjoitti:

        pitäisi...

        H.

        Eikös ole päinvastoin hyvä jos koulukyydeissä kulkee myös maksavia asiakkaita ? Mikä siinä on huonoa ?
        Kaupunkilaislellukat pystyvät juoksemaan tarjousten perässä kun kaupat ovat kulman takana. Kulttuuriharrastuksiin pääsee myös ihan jalkaisin.


      • pylykerö kirjoitti:

        Eikös ole päinvastoin hyvä jos koulukyydeissä kulkee myös maksavia asiakkaita ? Mikä siinä on huonoa ?
        Kaupunkilaislellukat pystyvät juoksemaan tarjousten perässä kun kaupat ovat kulman takana. Kulttuuriharrastuksiin pääsee myös ihan jalkaisin.

        Omalla rahalla maksavia?

        H.


      • pylykerö
        hunksz kirjoitti:

        Omalla rahalla maksavia?

        H.

        Tottakai matkasta menee kyytimaksu. Koululaisten maksuista minulla ei ole tietoa, ovatko ilmaisia vai maksavatko vanhemmat.
        Eikös työeläke ole omaa rahaa ?


      • pylykerö kirjoitti:

        Tottakai matkasta menee kyytimaksu. Koululaisten maksuista minulla ei ole tietoa, ovatko ilmaisia vai maksavatko vanhemmat.
        Eikös työeläke ole omaa rahaa ?

        "pylykerö"

        Tunnut kirjoittavan erittäin tietämättömänä.
        Alahan ottaa selvää asioiden taustoista.
        -
        Eläke on osittain omaa rahaa.
        Enimmäkseen kuitenkin toisilta perittyä veroa.
        EOC

        H.


      • pylykerö

        Kenenkäs eläkkeitä me sitten maksoimme aikoinaan kun työssä olimme ?

        Minun mielestäni -70 jälkeen syntyneet ovat varsinaisia naukujia. He syntyivät jo vaurastuneeseen Suomeen. Nyt ne perhanat uikuttavat alvariinsa. Heidän penskoillensa Valtion pitäisi kustantaa tuhansia vuodessa maksavat harrastuksetkin.


      • pylykerö kirjoitti:

        Kenenkäs eläkkeitä me sitten maksoimme aikoinaan kun työssä olimme ?

        Minun mielestäni -70 jälkeen syntyneet ovat varsinaisia naukujia. He syntyivät jo vaurastuneeseen Suomeen. Nyt ne perhanat uikuttavat alvariinsa. Heidän penskoillensa Valtion pitäisi kustantaa tuhansia vuodessa maksavat harrastuksetkin.

        Me maksoimme vanhemmillemme.
        Kuten lapsemme nyt meille.

        H.


      • pylykerö
        hunksz kirjoitti:

        Me maksoimme vanhemmillemme.
        Kuten lapsemme nyt meille.

        H.

        Miksi siis pilkkaat minun tietämättömyyttäni ?

        Olisit kasvattanut lapsesi vähemmän vaativiksi. Vertaileppa lasten elämää 50-luvulla ja nykypäivänä. Kummallekko yhteiskunta kustantaa enemmän, silloisille vai nykyisille lapsille ?


    • pylykerö

      Tämän aamun aiheissa on mm. hirvittävät helteet Etelä-Euroopassa. Ilmastonmuutos aiheuttaa siellä tulevaisuudessakin kuumuutta ja veden puutetta.
      Täällä Suomessa halveksitaan maaseutua jopa ns. asiantuntijoiden taholla. Uskokaa pois, koko Suomi on tulevaisuudessa hyvin haluttua seutua. Ilmastopakolaisia muuttaa joukoin.
      Ehkä haukkujat haistavat rahan, myykää halvalla seutunne, me myymme sen tulevaisuudessa hyvään hintaan.

    • ö-Öö

      Satuin hokaamaan hydribin.

      En ehkä ois muuten hokannut, se lähti tallista sähköllä. Jotenkin tuntuis sellanen vois toimia ok suomen olosuhteissa. Varsinaiseen sähköautoon suhtaudun edelleen skeptiseti. Menee aikaa, että yleistyy, tekniikka liiian kehittymätöntä, hinta korkea ja suomen olosuhteeet. Onhan noita käytössä, ei homma muuten etenis ollenkaan.

      Ei sähkö puussa kasva..

      Sekin, rekat tuskin ihan heti sähköistyy.

      Mutta juu, hydridi vois olla käyttökelpoinen.

      =DW=

      • ö-Öö

        Just luin jostain

        Vanhempien autojen muuttamista kaasulle ehdotellaan tuettavaksi.Siinä vois olla ideaa, kaasuautoja ollut iärajat, niistä kokemuksiakin. Kaasua nyt saa rajallisesti, mutta asiaa vois tuumailla.

        Erilaisia polttoaineta kehiin, ei pelkkkä teslahysteriaa. Liekö kukaan miettinyt häkäpnttöjä.

        Lyllä nämät hommat saattaa liikahtaa, pääministerillä tesla ja muistelen, itse nysvätty häkäpönttoauto.

        =DW=


    • hmpff

      Sähkövempaimissa käytetään NiCd akkuja, jotka antaa ylivoimaisesti eniten virtaa kaikista akuista. Muita akkuja ei oikein voi käyttää, ne ei kestäisi.

      Nämä on vaikeat valmistaa, ja lisäksi niillä on sellainen vaiettu ominaisuus, että veden kanssa niistä tulee pommeja. Mä en halua ajaa pommilla.

      Onhan tietty bensakin syttyvää, että voi olla vain omaa jotain... tyhmyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe