Ellen G. White´n Suuri Taistelu

Adventtikikko on aloittanut kampanjoinnin levittääkseen taas Ellen G. Whiten teosta Suuri Taistelu. Olen kuullut sanottavan että kirja olisi kirkkohistoriaa. Sitä se ei kylläkään ole vaan Ellen G. Whiten julistusta, johon on tosin sisällytetty joitakin kirkkohistoriallisia aineksia. Kirkko- tai kristinuskon historia on kyllä etsittävä muista lähteistä kuin mainitusta teoksesta.

52

3987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psl

      Minulla on ollut luettavana luterilaisen rovastin lahjoittama kirja "Suomen kirkkohistoria". En ole historian asiantuntija mutta hieman heppoiselta ja omaa näkökulmaa korostavalta sisältö vaikuttaa. Muualta ongitut tiedon palaset ovat välttämättömiä että saisi jonkinlaisen todellisen kokonaiskuvan tilanteesta. Suuri taistelu taas on mielestäni mielenkiintoinen ja silmiä aukaiseva lukukokemus.
      Kaiken kaikkiaan on sivistävää lukea eri kirjoittajia ja vasta sitten tehdä johtopäätöksiä. Toisaalta silmien kiinni pitäminenkin on ihmisoikeus jonka puolesta kannattaa puhua. Sillä "vapauteen Kristus vapautti meidät".

      • No, Suomen kirkkohistoria ei kovin paljon taida kertoa kristillisen kirkon vaiheista koko maailman laajuisessa mielessä. Myös alkukirkon ajat taitavat väkiselläkin jäädä olemattomalle käsittelylle: kristinuskohan on ollut Suomessa vain puolet siitä ajasta, jonka kristikunta on ollut olemassa.
        Historiankirjoitus on aina vain "pieni raapaisu" siitä mennestä ajasta, jota se yrittää kuvata. Myös kirjoittajalla on välttämättä oma näkökulmansa asioihin: onhan hän oman aikakautensa, kasvatuksensa ja kulttuuriympäristönsä tuote. Kaikesta historiankirjoituksen vajavaisuudesta huolimatta sille -ainakin nykyaikana- lienee asetettava edes jonkinlaisia kriteereitä. Aivan se ei voi perustua näkyihin, uniin eikä uskomuksiin vaan tarvitaan edes jonkinlaista lähdeaineistoa. Lähdeaineistoa ei taas ole oikein saatavilla Jumalan/jumalien taikka enkelien toiminnasta, joten kun tällaisilla eletaan perustella menneisyyden tapahtumia, ollaan uskon alueella eikä historiatieteen. Hyvää, sivistävää ja rakentavaakin luettavaahan voi moni kirja, miksei em. Suuri Taistelukin, olla, vaikkei se historan kriteereitä täyttäisikään. Silloin on vain luettava sitä sellaisena kirjana kuin se on, kuvittelematta siitä enempää taikka vähempää.


      • jooo
        Epiktetos kirjoitti:

        No, Suomen kirkkohistoria ei kovin paljon taida kertoa kristillisen kirkon vaiheista koko maailman laajuisessa mielessä. Myös alkukirkon ajat taitavat väkiselläkin jäädä olemattomalle käsittelylle: kristinuskohan on ollut Suomessa vain puolet siitä ajasta, jonka kristikunta on ollut olemassa.
        Historiankirjoitus on aina vain "pieni raapaisu" siitä mennestä ajasta, jota se yrittää kuvata. Myös kirjoittajalla on välttämättä oma näkökulmansa asioihin: onhan hän oman aikakautensa, kasvatuksensa ja kulttuuriympäristönsä tuote. Kaikesta historiankirjoituksen vajavaisuudesta huolimatta sille -ainakin nykyaikana- lienee asetettava edes jonkinlaisia kriteereitä. Aivan se ei voi perustua näkyihin, uniin eikä uskomuksiin vaan tarvitaan edes jonkinlaista lähdeaineistoa. Lähdeaineistoa ei taas ole oikein saatavilla Jumalan/jumalien taikka enkelien toiminnasta, joten kun tällaisilla eletaan perustella menneisyyden tapahtumia, ollaan uskon alueella eikä historiatieteen. Hyvää, sivistävää ja rakentavaakin luettavaahan voi moni kirja, miksei em. Suuri Taistelukin, olla, vaikkei se historan kriteereitä täyttäisikään. Silloin on vain luettava sitä sellaisena kirjana kuin se on, kuvittelematta siitä enempää taikka vähempää.

        Suuri taistelu on henkilökohtaista kirkkohistorian uudelleentulkintaa. Ei pidä ottaa vakavasti, eikä kyseistä kirjaa voitaisi lukea esim. yliopistossa. Se on samalla tasolla kuin vaikkapa helluntailaisen Juhani Kuosmasen kirja Herätyksen historia. Pönkitetään vapaiden suuntien näkemyksiä ja tehdään kaikenlaisista uusmanikeolaisista lahkoista Herran lapsia.


      • sanansaattaja
        jooo kirjoitti:

        Suuri taistelu on henkilökohtaista kirkkohistorian uudelleentulkintaa. Ei pidä ottaa vakavasti, eikä kyseistä kirjaa voitaisi lukea esim. yliopistossa. Se on samalla tasolla kuin vaikkapa helluntailaisen Juhani Kuosmasen kirja Herätyksen historia. Pönkitetään vapaiden suuntien näkemyksiä ja tehdään kaikenlaisista uusmanikeolaisista lahkoista Herran lapsia.

        Niin eihän Suuri taistelu ole tarkoitettukaan oppikirjaksi yliopistoon, vaan kuvaamaan suurta taistelua Kristuksen ja saatanan välillä kansantajuisesti ja helppolukuisesti. Mielenkiintoisimmat ja asiaan läheisesti liityvät historian tapahtumat ovat kuvatut tarkemmin. Tulevaisuuden näkymät ovat pääosin Jumalan antamien näkyjen perusteella kirjoitettu. Kyllä White on myös käyttänyt järkeään, jonka Jumala on ihmiselle antanut, tutkiakseen asioita ja selventääkseen Raamatun profetioita, Pyhän Hengen johdatuksessa, auttamaan lopunajan seurakuntaa selviämään, ja myös koko ihmiskuntaa joka kulkee sokeana kohti tuhoaan.

        Kirja on todella ainutlaatuinen teos, joka paljastaa tulevaisuuden ja antaa uskoville toivoa tulevan ahdistuksen varalle.

        Näin E.G.White itse kirjastaan mm:

        "Jumalan Hengen paljastettua minulle Jumalan sanan suuria totuuksia sekä menneitä ja tulevia tapahtumia minua on kehoitettu kertomaan toisille, mitä näin on ilmoitettu - esittämään tämän taistelun mennyttä historiaa erityisesti sillä tavalla, että se luo valoa tulevaisuuden nopeasti lähenevään taisteluun. Tämän tarkoituksen toteuttamiseksi olen pyrkinyt valikoimaan ja liittämään yhteen seurakunnan historiasta tapahtumia, jotka kertovat suurten koettelevien totuuksien paljastumisesta maailmalle eri aikoina."

        "Tämän kirjan tarkoitus on esittää totuuden ja valheen välisen suuren taistelun vaiheita, paljastaa saatanan juonet sekä osoittaa keinot, joilla niitä voidaan tehokkaasti vastustaa. Sen tarkoitus on esittää tyydyttävä ratkaisu pahuuden suureen ongelmaan, luoda valoa synnin alkuperään ja sen perimmäiseen luonteeseen samoin tehdä täysin selväksi Jumalan oikeudenmukaisuus ja hyvyys luomiaan olentoja kohtaan sekä osoittaa hänen lakinsa pyhyys ja muuttumattomuus."


      • sanansaattaja kirjoitti:

        Niin eihän Suuri taistelu ole tarkoitettukaan oppikirjaksi yliopistoon, vaan kuvaamaan suurta taistelua Kristuksen ja saatanan välillä kansantajuisesti ja helppolukuisesti. Mielenkiintoisimmat ja asiaan läheisesti liityvät historian tapahtumat ovat kuvatut tarkemmin. Tulevaisuuden näkymät ovat pääosin Jumalan antamien näkyjen perusteella kirjoitettu. Kyllä White on myös käyttänyt järkeään, jonka Jumala on ihmiselle antanut, tutkiakseen asioita ja selventääkseen Raamatun profetioita, Pyhän Hengen johdatuksessa, auttamaan lopunajan seurakuntaa selviämään, ja myös koko ihmiskuntaa joka kulkee sokeana kohti tuhoaan.

        Kirja on todella ainutlaatuinen teos, joka paljastaa tulevaisuuden ja antaa uskoville toivoa tulevan ahdistuksen varalle.

        Näin E.G.White itse kirjastaan mm:

        "Jumalan Hengen paljastettua minulle Jumalan sanan suuria totuuksia sekä menneitä ja tulevia tapahtumia minua on kehoitettu kertomaan toisille, mitä näin on ilmoitettu - esittämään tämän taistelun mennyttä historiaa erityisesti sillä tavalla, että se luo valoa tulevaisuuden nopeasti lähenevään taisteluun. Tämän tarkoituksen toteuttamiseksi olen pyrkinyt valikoimaan ja liittämään yhteen seurakunnan historiasta tapahtumia, jotka kertovat suurten koettelevien totuuksien paljastumisesta maailmalle eri aikoina."

        "Tämän kirjan tarkoitus on esittää totuuden ja valheen välisen suuren taistelun vaiheita, paljastaa saatanan juonet sekä osoittaa keinot, joilla niitä voidaan tehokkaasti vastustaa. Sen tarkoitus on esittää tyydyttävä ratkaisu pahuuden suureen ongelmaan, luoda valoa synnin alkuperään ja sen perimmäiseen luonteeseen samoin tehdä täysin selväksi Jumalan oikeudenmukaisuus ja hyvyys luomiaan olentoja kohtaan sekä osoittaa hänen lakinsa pyhyys ja muuttumattomuus."

        jos nyt halutaan Raamatussa pysyä, niin esim. 1.Kor.14:29 sanoo:"Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; ...", ja edelleen, 1.Tess.5:20,21, "...profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;..." ja yhä edelleen, 1 Joh.4:1, "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan." - Edellistenkin perusteella näyttäisi olevan luvallista ja jopa suotavaa arvostella ja koetella profeettoja, jos nyt sellaisia sitten enää onkaan. - VT:n aikaanhan Israelissa oli profeettakouluja mutta nykyaikana tämän tehtävän ovat tainneet ottaa yliopistot.


      • Kilpikonna
        Epiktetos kirjoitti:

        jos nyt halutaan Raamatussa pysyä, niin esim. 1.Kor.14:29 sanoo:"Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; ...", ja edelleen, 1.Tess.5:20,21, "...profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;..." ja yhä edelleen, 1 Joh.4:1, "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan." - Edellistenkin perusteella näyttäisi olevan luvallista ja jopa suotavaa arvostella ja koetella profeettoja, jos nyt sellaisia sitten enää onkaan. - VT:n aikaanhan Israelissa oli profeettakouluja mutta nykyaikana tämän tehtävän ovat tainneet ottaa yliopistot.

        "Suuri taistelu" on fiktiivinen teos 1850-luvun "maailmanlopun pelsota" syntynyt ja osittain kirkkohistorista lainattu ....
        Se perustuu "pienen lahkon taisteluun" maailmanvallasta.
        Olet oikeassa ottaessasi esille Sanasta sen näkökulman, että kriittisyyttä tarvitaan ja "profeetaksi" kutsuttua tulee arvioida kahden tai useamman henkilön taholta rohkeasti ja kohteen on kestettävä arvostelua.
        Tässä kohtaa heikkous tulee esille edellämainitussa tapauksessa.
        SDA kirkko ei halua mennä eteenpäin ,vaan yrittää rahastaa vanhalla tarinalla uskotellen itselleen ja muille omaavansa suht naivilla kertomuksella "koko totuuden"?

        On tervettä haastaa noinkin röyhkeä "teologinen totuuden omiminen". Katsotaan mitenb >SDA-jäsenet vastaavat ovilla haasteeseensa. 550.000 kirjaa yhdellä eurolla ei ole suuri sijoitus tutustua kirkkohistoriaan ja "suureen eksytykseen"?


    • suuri taistelu

      Annoin mainitun kirjan työkaverilleni. Hän oli alussa hieman epäluuloinen, mutta kun hän aloitti lukemisen, luulot karisivat. Hänen mielestään kirja on tosdella mielenkiintoinen ja hyvin asian esille tuova, yksinkertaisella ja selkeällä, mukaansatempaavalla tavalla.

      Kirjan juonihan on taistelu saatanan ja Jumalan välillä. Historiallset tapahtumat ovat kerätty kirjaan tämän näkökulman perusteella. Ellen White oli ahkera historian tutkija ja mielestäni hän onnistunut tuomaan kattavan näkökulman seurakunnan historian vaiheisiin.

      Tulevaisuuden näkymät ovat hänen Jumalalta saatuihin näkyihin perustuvia, täysin Raamatun sanan mukaisia. Kirja todella paljastaa saatanan juonet Jumalan seurakuntaa, sitä alkuperäistä seurakuntaa, joka on ollut olemassa Jeesuksen ajoista lähtien. Jokainen kirjan lukenut tietää mitä on tulossa ja miten valmistautua viimeisiä eksytyksiä vastaan. Suosittelen jokaiselle luettavaksi!

      • Lukenut

        On vain hyvä asia, että saatanan juonet
        paljastetaan, ja tämä kirja ne paljastaa.
        Monella on "silmät auenneet" Suuri Taistelu-
        kirjan luettuaan.
        Tämä kirja on myös sellainen jota saatana vihaa,
        eikä syyttä.
        Tätä adventistien kirjaa vastaan kaikkein eniten
        hyökätään muiden kristittyjen taholta.
        Eikö nyt kannattaisi lukea ja katsoa mikä se
        parjattu kirja oikein on?
        mielenkiintoinen ja jännittäväkin,olen kuullut
        sanottavan.
        Onhan hyvä tietää lopunajan tapahtumista,
        joista Jumalan sanansaattaja kirjoittaa.
        Vähän on toisenlaista tekstiä kuin Helena Konttisen,unissasaarnaajan, kirja.


      • Uskova 1

        Suuri Taistelu on eri evankeliumia kuin Raamatun evankeliumi. Kun Jeesus tuli ensimmäistä kertaa maan päälle, Hän vetosi profeettojen kirjoituksiin: kirjoitettu on.

        Jos Ellen oli profeetta ja jos hänen kirjoituksensa ovat raamatullisia eivätkä lisää, poista tai muuta Raamatusta mitään, niin silloinhan Jeesus voisi vedota näihin.

        Tehdäänpä nyt mielikuvitusmatka ja kuvitellaan, että Jeesus tulisi käväisemään maan päällä ja antaisi CNN:lle tv-haastattelun (tällainen fiktio kai sallitaan minullekin, kun kerran täällä mainostetaan Elleninkin fiktiokirjoja!). Luuletko, että Jeesus voisi vedota Ellen Whiten teksteihin ja sanoa:
        - kirjoitettu on, että minä olen enkeli Miikael
        - kirjoitettu on, että huutoni ristillä ”Se on täytetty”, oli vain symbolinen ja minun täytyy jatkaa sovitusta taivaassa
        - kirjoitettu on, että synnit ovat taivaassa ja minun täytyy niitä sieltä puhdistaa
        - kirjoitettu on, että uskovien syntivelat eivät tulleet maksetuiksi ristillä, vaan Saatanan täytyy maksaa niistä helvetissä, jotta ne poistuisivat
        - kirjoitettu on, että lopunaikana tulee profeetta ja hän oli Ellen G. White
        - kirjoitettu on, että sapatti on lopunajan sinetti ja vain lauantain sapattina viettävät pääsevät taivaaseen
        - kirjoitettu on, että Jumala ei kuule rukouksia, jos ruokapöydässä on lihaa
        - kirjoitettu on, että niillä jotka viettävät lepopäivää sunnuntaina, on pedon merkki eivätkä he voi pelastua
        - kirjoitettu on, että adventistien täytyy muokata harjoituksilla luonteensa minun luonteeni kaltaiseksi ja niin he pystyvät seisomaan tutkivan tuomion päättymisestä tempaukseen oman hyvyytensä varassa täällä maan päällä
        - kirjoitettu on, että taivaaseen noustessani minä menin vain pyhäkön pyhä-osaan ja 22.10.1844 siirryin taivaan pyhästä osasta taivaan kaikkein pyhimpään osaan ja aloitin tutkivan tuomion
        - kirjoitettu on, että taivaan ovi oli suljettu 1844 – 1851 muilta kuin Elleniä seuraavilta milleristeiltä

        Itsehän nämä Ellenin kirjoitukset paremmin tiedät, joten voit jatkaa kysymyksiä edelleen.

        Siis kysyn vielä: uskotko, että Jeesus voisi yhtyä Ellenin kirjoituksiin?
        Jos et, niin millä perusteella voit suositella adventisteille ja ei-adventisteille Suuri Taistelu kirjan lukemista?


      • hohhoijaa
        Uskova 1 kirjoitti:

        Suuri Taistelu on eri evankeliumia kuin Raamatun evankeliumi. Kun Jeesus tuli ensimmäistä kertaa maan päälle, Hän vetosi profeettojen kirjoituksiin: kirjoitettu on.

        Jos Ellen oli profeetta ja jos hänen kirjoituksensa ovat raamatullisia eivätkä lisää, poista tai muuta Raamatusta mitään, niin silloinhan Jeesus voisi vedota näihin.

        Tehdäänpä nyt mielikuvitusmatka ja kuvitellaan, että Jeesus tulisi käväisemään maan päällä ja antaisi CNN:lle tv-haastattelun (tällainen fiktio kai sallitaan minullekin, kun kerran täällä mainostetaan Elleninkin fiktiokirjoja!). Luuletko, että Jeesus voisi vedota Ellen Whiten teksteihin ja sanoa:
        - kirjoitettu on, että minä olen enkeli Miikael
        - kirjoitettu on, että huutoni ristillä ”Se on täytetty”, oli vain symbolinen ja minun täytyy jatkaa sovitusta taivaassa
        - kirjoitettu on, että synnit ovat taivaassa ja minun täytyy niitä sieltä puhdistaa
        - kirjoitettu on, että uskovien syntivelat eivät tulleet maksetuiksi ristillä, vaan Saatanan täytyy maksaa niistä helvetissä, jotta ne poistuisivat
        - kirjoitettu on, että lopunaikana tulee profeetta ja hän oli Ellen G. White
        - kirjoitettu on, että sapatti on lopunajan sinetti ja vain lauantain sapattina viettävät pääsevät taivaaseen
        - kirjoitettu on, että Jumala ei kuule rukouksia, jos ruokapöydässä on lihaa
        - kirjoitettu on, että niillä jotka viettävät lepopäivää sunnuntaina, on pedon merkki eivätkä he voi pelastua
        - kirjoitettu on, että adventistien täytyy muokata harjoituksilla luonteensa minun luonteeni kaltaiseksi ja niin he pystyvät seisomaan tutkivan tuomion päättymisestä tempaukseen oman hyvyytensä varassa täällä maan päällä
        - kirjoitettu on, että taivaaseen noustessani minä menin vain pyhäkön pyhä-osaan ja 22.10.1844 siirryin taivaan pyhästä osasta taivaan kaikkein pyhimpään osaan ja aloitin tutkivan tuomion
        - kirjoitettu on, että taivaan ovi oli suljettu 1844 – 1851 muilta kuin Elleniä seuraavilta milleristeiltä

        Itsehän nämä Ellenin kirjoitukset paremmin tiedät, joten voit jatkaa kysymyksiä edelleen.

        Siis kysyn vielä: uskotko, että Jeesus voisi yhtyä Ellenin kirjoituksiin?
        Jos et, niin millä perusteella voit suositella adventisteille ja ei-adventisteille Suuri Taistelu kirjan lukemista?

        - kirjoitettu on, että minä olen enkeli Miikael
        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen

        - kirjoitettu on, että huutoni ristillä ”Se on täytetty”, oli vain symbolinen ja minun täytyy jatkaa sovitusta taivaassa
        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.

        - kirjoitettu on, että synnit ovat taivaassa ja minun täytyy niitä sieltä puhdistaa
        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.

        - kirjoitettu on, että uskovien syntivelat eivät tulleet maksetuiksi ristillä, vaan Saatanan täytyy maksaa niistä helvetissä, jotta ne poistuisivat
        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää

        - kirjoitettu on, että lopunaikana tulee profeetta ja hän oli Ellen G. White
        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)

        - kirjoitettu on, että sapatti on lopunajan sinetti ja vain lauantain sapattina viettävät pääsevät taivaaseen
        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin

        - kirjoitettu on, että Jumala ei kuule rukouksia, jos ruokapöydässä on lihaa
        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?

        - kirjoitettu on, että niillä jotka viettävät lepopäivää sunnuntaina, on pedon merkki eivätkä he voi pelastua
        8. Totta!

        - kirjoitettu on, että adventistien täytyy muokata harjoituksilla luonteensa minun luonteeni kaltaiseksi ja niin he pystyvät seisomaan tutkivan tuomion päättymisestä tempaukseen oman hyvyytensä varassa täällä maan päällä
        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.

        - kirjoitettu on, että taivaaseen noustessani minä menin vain pyhäkön pyhä-osaan ja 22.10.1844 siirryin taivaan pyhästä osasta taivaan kaikkein pyhimpään osaan ja aloitin tutkivan tuomion
        10. Aivan!

        - kirjoitettu on, että taivaan ovi oli suljettu 1844 – 1851 muilta kuin Elleniä seuraavilta milleristeiltä
        11. Mitä?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.


      • Uskova 1
        hohhoijaa kirjoitti:

        - kirjoitettu on, että minä olen enkeli Miikael
        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen

        - kirjoitettu on, että huutoni ristillä ”Se on täytetty”, oli vain symbolinen ja minun täytyy jatkaa sovitusta taivaassa
        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.

        - kirjoitettu on, että synnit ovat taivaassa ja minun täytyy niitä sieltä puhdistaa
        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.

        - kirjoitettu on, että uskovien syntivelat eivät tulleet maksetuiksi ristillä, vaan Saatanan täytyy maksaa niistä helvetissä, jotta ne poistuisivat
        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää

        - kirjoitettu on, että lopunaikana tulee profeetta ja hän oli Ellen G. White
        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)

        - kirjoitettu on, että sapatti on lopunajan sinetti ja vain lauantain sapattina viettävät pääsevät taivaaseen
        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin

        - kirjoitettu on, että Jumala ei kuule rukouksia, jos ruokapöydässä on lihaa
        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?

        - kirjoitettu on, että niillä jotka viettävät lepopäivää sunnuntaina, on pedon merkki eivätkä he voi pelastua
        8. Totta!

        - kirjoitettu on, että adventistien täytyy muokata harjoituksilla luonteensa minun luonteeni kaltaiseksi ja niin he pystyvät seisomaan tutkivan tuomion päättymisestä tempaukseen oman hyvyytensä varassa täällä maan päällä
        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.

        - kirjoitettu on, että taivaaseen noustessani minä menin vain pyhäkön pyhä-osaan ja 22.10.1844 siirryin taivaan pyhästä osasta taivaan kaikkein pyhimpään osaan ja aloitin tutkivan tuomion
        10. Aivan!

        - kirjoitettu on, että taivaan ovi oli suljettu 1844 – 1851 muilta kuin Elleniä seuraavilta milleristeiltä
        11. Mitä?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.

        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen
        - niin Jumalan vertainen ei ole sama kuin Jumala, Jeesushan on Jumala ei Jumalan vertainen. Kuinka joku voi olla itsensä vertainen? Luepa Ellenin kirjoituksia hän sanoo Jeesusta nimenomaan enkeli Miikaeliksi.

        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.
        - tuommoista vaihetta ei Raamatussa ennustettu alkavaksi vuonna 1844 eikä sellaista vaihetta silloin alkanut. Sovitus päättyi ristin sovitukseen, piste.

        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.
        - ei ole merkitty, koska Raamattu sanoo, että Jumala ei enää uskovien syntejä muista.

        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää
        - Saatana kärsii omien syntiensä takia, myös eksytystensä, helvetissä iankaikkisesti, jokainen ei-uskova ihminen taas kärsii helvetissä omien syntiensä takia iankaikkisesti ja uskovien syntien takia kärsi Jeesus ristillä (kärsi kaikkien, mutta kun eivät huoli sijaiskärsimystä kohdalleen, niin se ei heitä hyödytä).

        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)
        - Jumala ei Elleniä kutsunut, vaan milleristeille koitui oma häpeänsä Raamatun vastaisten päivämäärien laittamisesta. Ellen kutsui itse itsensä jatkamaan tuon vuosiluvun selityksiä, ettei valheesta tarvinnut luopua. Ellen ei täytä profeetan testiä, koska hänen jokainen ennustuksensa ei pitänyt paikkaansa, kuten profeetan ennustuksien täytyy pitää. Ellenin kyvyt ennustaa olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestälukijan.

        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin
        - höpöhöpö taruja. Pedon merkki liittyy ostamiseen ja myymiseen ja se otetaan käteen tai otsaan. Adventistit kai ilomielin ovat jonossa pedon merkkiä ottamassa, kun eivät osaa sitä varoa, vaan kyttäävät olemattomia sunnuntaimerkkejä itsetyytyväisinä.

        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?
        - ei kai Suuressa Taistelussa, vaan Ellenin muissa kirjoissa, oliko Testimonies vai Terveysuudistuksia. Sanoin ” Ellen Whiten teksteihin” perustuvia, en nimenomaan, että kaikki olisivat Suuressa Taistelussa.

        8. Totta!
        - nielit Ellenin valheen.

        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.
        - Pyhä Henki ihmisessä on täydellinen, liha ei koskaan tule täydelliseksi, vaan pysyy pahana. Lihaa pitää kuolettaa hengellä, eli tehdä Jumalan johdattamia tekoja ja mielenmuutoksia eikä oman lihansa mukaisia. Maan päällä ei kukaan pysty seisomaan Jumalan kasvojen edessä ilman Jeesusta välittäjänään.

        10. Aivan!
        - olet Ellenin kirjoitusten vallassa, kun uskot tuommoista hömppää. Tutkivaa tuomiota ei mainita Raamatussa. Jos sen löydät, saat amerikkalaisella nettikanavalla luvatun rahapalkkion.

        11. Mitä?
        - etkö tunne profeettasi oppeja?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.
        - sinähän häpeäksesi väännät Raamattua kieroon Ellenin mukaiseksi ja vielä suosittelet vilpittömille etsijöille samaa eksytyksen tietä.


      • hohhoijaa
        Uskova 1 kirjoitti:

        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen
        - niin Jumalan vertainen ei ole sama kuin Jumala, Jeesushan on Jumala ei Jumalan vertainen. Kuinka joku voi olla itsensä vertainen? Luepa Ellenin kirjoituksia hän sanoo Jeesusta nimenomaan enkeli Miikaeliksi.

        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.
        - tuommoista vaihetta ei Raamatussa ennustettu alkavaksi vuonna 1844 eikä sellaista vaihetta silloin alkanut. Sovitus päättyi ristin sovitukseen, piste.

        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.
        - ei ole merkitty, koska Raamattu sanoo, että Jumala ei enää uskovien syntejä muista.

        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää
        - Saatana kärsii omien syntiensä takia, myös eksytystensä, helvetissä iankaikkisesti, jokainen ei-uskova ihminen taas kärsii helvetissä omien syntiensä takia iankaikkisesti ja uskovien syntien takia kärsi Jeesus ristillä (kärsi kaikkien, mutta kun eivät huoli sijaiskärsimystä kohdalleen, niin se ei heitä hyödytä).

        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)
        - Jumala ei Elleniä kutsunut, vaan milleristeille koitui oma häpeänsä Raamatun vastaisten päivämäärien laittamisesta. Ellen kutsui itse itsensä jatkamaan tuon vuosiluvun selityksiä, ettei valheesta tarvinnut luopua. Ellen ei täytä profeetan testiä, koska hänen jokainen ennustuksensa ei pitänyt paikkaansa, kuten profeetan ennustuksien täytyy pitää. Ellenin kyvyt ennustaa olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestälukijan.

        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin
        - höpöhöpö taruja. Pedon merkki liittyy ostamiseen ja myymiseen ja se otetaan käteen tai otsaan. Adventistit kai ilomielin ovat jonossa pedon merkkiä ottamassa, kun eivät osaa sitä varoa, vaan kyttäävät olemattomia sunnuntaimerkkejä itsetyytyväisinä.

        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?
        - ei kai Suuressa Taistelussa, vaan Ellenin muissa kirjoissa, oliko Testimonies vai Terveysuudistuksia. Sanoin ” Ellen Whiten teksteihin” perustuvia, en nimenomaan, että kaikki olisivat Suuressa Taistelussa.

        8. Totta!
        - nielit Ellenin valheen.

        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.
        - Pyhä Henki ihmisessä on täydellinen, liha ei koskaan tule täydelliseksi, vaan pysyy pahana. Lihaa pitää kuolettaa hengellä, eli tehdä Jumalan johdattamia tekoja ja mielenmuutoksia eikä oman lihansa mukaisia. Maan päällä ei kukaan pysty seisomaan Jumalan kasvojen edessä ilman Jeesusta välittäjänään.

        10. Aivan!
        - olet Ellenin kirjoitusten vallassa, kun uskot tuommoista hömppää. Tutkivaa tuomiota ei mainita Raamatussa. Jos sen löydät, saat amerikkalaisella nettikanavalla luvatun rahapalkkion.

        11. Mitä?
        - etkö tunne profeettasi oppeja?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.
        - sinähän häpeäksesi väännät Raamattua kieroon Ellenin mukaiseksi ja vielä suosittelet vilpittömille etsijöille samaa eksytyksen tietä.

        1. Ylienkeli Miikael on Jeesus ja Jeesus on Jumala.Piste.
        2.Lue Raamatusta Dan. Ilm. Hepr.-kirjat.
        3.Synnit kirjataan taivaassa kirjoihin. Anteeksiannettuja syntejä ei muisteta.
        4.Tulijärvessä saatana saa kaikki synnit päälleen. Jokainen kärsii lisäksi omat syntinsä.
        5.Älä pilkkaa Jumalan kutsumusta!
        6.Paavikunta, USA ja langennut protestanttisuus yhdessä pakottavat sunnuntain, pedonmerkin, pitämisen pyhänä. Jumalan omat erottuu joukosta sapatin johdosta. Jumala hyväksyy vain sapatin vieton.
        7.Otsikkosi liittyi suureen taisteluun. Liharuoka raaistaa, Jumalan Henki ei voi kirkastaa totuuksia raadonsyöjille, aivot surkastuneet.
        8.Ellen ei voi valehdella, Jumalan profeetta, kuten Hulda.
        9.Pyhät joutuu seisomaan maan päällä ilman välittäjää Raamatun mukaan. Pyhä Henki vetäytyy myös pois.
        10.Kts.kohta 2. Et tunne Raamattua tarpeeksi hyvin, et tosin ole yksin, noin 6 miljardia kohtalotoveriasi samoin.
        11.Ei opeta näin missään! Ei mitään aikamääriä asettanut! Ei mitään joukkoja erotellut!


        Sadat ihmiset ovat tulleet uskoon (Suomessa) Suuren taistelun luettuaan, useampiakin mahdollisesti, voineet liittyä muihin seurakuntiin. Kirja tekee tehtävänsä. Pienempi kynnys lukea kuin ehkä Raamattua. Herättää todella mielenkiinnon Raamattuun. SUOSITTELEN!


      • onkaan
        Uskova 1 kirjoitti:

        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen
        - niin Jumalan vertainen ei ole sama kuin Jumala, Jeesushan on Jumala ei Jumalan vertainen. Kuinka joku voi olla itsensä vertainen? Luepa Ellenin kirjoituksia hän sanoo Jeesusta nimenomaan enkeli Miikaeliksi.

        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.
        - tuommoista vaihetta ei Raamatussa ennustettu alkavaksi vuonna 1844 eikä sellaista vaihetta silloin alkanut. Sovitus päättyi ristin sovitukseen, piste.

        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.
        - ei ole merkitty, koska Raamattu sanoo, että Jumala ei enää uskovien syntejä muista.

        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää
        - Saatana kärsii omien syntiensä takia, myös eksytystensä, helvetissä iankaikkisesti, jokainen ei-uskova ihminen taas kärsii helvetissä omien syntiensä takia iankaikkisesti ja uskovien syntien takia kärsi Jeesus ristillä (kärsi kaikkien, mutta kun eivät huoli sijaiskärsimystä kohdalleen, niin se ei heitä hyödytä).

        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)
        - Jumala ei Elleniä kutsunut, vaan milleristeille koitui oma häpeänsä Raamatun vastaisten päivämäärien laittamisesta. Ellen kutsui itse itsensä jatkamaan tuon vuosiluvun selityksiä, ettei valheesta tarvinnut luopua. Ellen ei täytä profeetan testiä, koska hänen jokainen ennustuksensa ei pitänyt paikkaansa, kuten profeetan ennustuksien täytyy pitää. Ellenin kyvyt ennustaa olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestälukijan.

        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin
        - höpöhöpö taruja. Pedon merkki liittyy ostamiseen ja myymiseen ja se otetaan käteen tai otsaan. Adventistit kai ilomielin ovat jonossa pedon merkkiä ottamassa, kun eivät osaa sitä varoa, vaan kyttäävät olemattomia sunnuntaimerkkejä itsetyytyväisinä.

        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?
        - ei kai Suuressa Taistelussa, vaan Ellenin muissa kirjoissa, oliko Testimonies vai Terveysuudistuksia. Sanoin ” Ellen Whiten teksteihin” perustuvia, en nimenomaan, että kaikki olisivat Suuressa Taistelussa.

        8. Totta!
        - nielit Ellenin valheen.

        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.
        - Pyhä Henki ihmisessä on täydellinen, liha ei koskaan tule täydelliseksi, vaan pysyy pahana. Lihaa pitää kuolettaa hengellä, eli tehdä Jumalan johdattamia tekoja ja mielenmuutoksia eikä oman lihansa mukaisia. Maan päällä ei kukaan pysty seisomaan Jumalan kasvojen edessä ilman Jeesusta välittäjänään.

        10. Aivan!
        - olet Ellenin kirjoitusten vallassa, kun uskot tuommoista hömppää. Tutkivaa tuomiota ei mainita Raamatussa. Jos sen löydät, saat amerikkalaisella nettikanavalla luvatun rahapalkkion.

        11. Mitä?
        - etkö tunne profeettasi oppeja?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.
        - sinähän häpeäksesi väännät Raamattua kieroon Ellenin mukaiseksi ja vielä suosittelet vilpittömille etsijöille samaa eksytyksen tietä.

        " - - eli tehdä Jumalan johdattamia tekoja - -"

        Ymmärränköhän nyt oikein? Tässä sanot, että pitää tehdä "Jumalan johdattamia tekoja". Jos henkilö sitten "Jumalan johdattamana tekona" pyhittää sapatin, sinä tuomitset hänet ja sanot sitä vääräksi ja ihmisteoksi? -en nyt ihan tarkkaan muista sanojasi - kai se sinä olit.


      • oletkohan lukennut liikaa e...
        hohhoijaa kirjoitti:

        1. Ylienkeli Miikael on Jeesus ja Jeesus on Jumala.Piste.
        2.Lue Raamatusta Dan. Ilm. Hepr.-kirjat.
        3.Synnit kirjataan taivaassa kirjoihin. Anteeksiannettuja syntejä ei muisteta.
        4.Tulijärvessä saatana saa kaikki synnit päälleen. Jokainen kärsii lisäksi omat syntinsä.
        5.Älä pilkkaa Jumalan kutsumusta!
        6.Paavikunta, USA ja langennut protestanttisuus yhdessä pakottavat sunnuntain, pedonmerkin, pitämisen pyhänä. Jumalan omat erottuu joukosta sapatin johdosta. Jumala hyväksyy vain sapatin vieton.
        7.Otsikkosi liittyi suureen taisteluun. Liharuoka raaistaa, Jumalan Henki ei voi kirkastaa totuuksia raadonsyöjille, aivot surkastuneet.
        8.Ellen ei voi valehdella, Jumalan profeetta, kuten Hulda.
        9.Pyhät joutuu seisomaan maan päällä ilman välittäjää Raamatun mukaan. Pyhä Henki vetäytyy myös pois.
        10.Kts.kohta 2. Et tunne Raamattua tarpeeksi hyvin, et tosin ole yksin, noin 6 miljardia kohtalotoveriasi samoin.
        11.Ei opeta näin missään! Ei mitään aikamääriä asettanut! Ei mitään joukkoja erotellut!


        Sadat ihmiset ovat tulleet uskoon (Suomessa) Suuren taistelun luettuaan, useampiakin mahdollisesti, voineet liittyä muihin seurakuntiin. Kirja tekee tehtävänsä. Pienempi kynnys lukea kuin ehkä Raamattua. Herättää todella mielenkiinnon Raamattuun. SUOSITTELEN!

        sanot että pyhät joutuvat seisomaan maanpäällä ilman välittäjää ellenin mukaan.Minua tuo voisi pelottaa jollei
        Vapahtaja itse sanoisi"Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"(Mat.28:20).Hän itse on sanonnut:"En minä sinua hylkää enkä sinua jätä"niin että me turvallisin mielin sanomme :Herra on minun auttajani ,en minä mitään pelkää".
        Raamattu sanoo myös :"Älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä ,joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka"(Ef.4:30).


      • adventtilainen
        Uskova 1 kirjoitti:

        1. Miikael tarkoittaa suomeksi Jumalan vertainen
        - niin Jumalan vertainen ei ole sama kuin Jumala, Jeesushan on Jumala ei Jumalan vertainen. Kuinka joku voi olla itsensä vertainen? Luepa Ellenin kirjoituksia hän sanoo Jeesusta nimenomaan enkeli Miikaeliksi.

        2. Ristillä täyttyi lunastyön yksi vaihe. Toinen vaihe alkoi taivaassa, joka vuonna 1844 eteni viimeiseen vaiheeseen.
        - tuommoista vaihetta ei Raamatussa ennustettu alkavaksi vuonna 1844 eikä sellaista vaihetta silloin alkanut. Sovitus päättyi ristin sovitukseen, piste.

        3. Taivaankirjoihin on merkitty kaikki synnit.
        - ei ole merkitty, koska Raamattu sanoo, että Jumala ei enää uskovien syntejä muista.

        4. Saatana joutuu kärsimään kaikkien syntien takia, sillä hän on kaikkeen syntiin syypää
        - Saatana kärsii omien syntiensä takia, myös eksytystensä, helvetissä iankaikkisesti, jokainen ei-uskova ihminen taas kärsii helvetissä omien syntiensä takia iankaikkisesti ja uskovien syntien takia kärsi Jeesus ristillä (kärsi kaikkien, mutta kun eivät huoli sijaiskärsimystä kohdalleen, niin se ei heitä hyödytä).

        5. Jumala kutsui profeetan ja Ellen suostui(toiset eivät suostuneet,mies)
        - Jumala ei Elleniä kutsunut, vaan milleristeille koitui oma häpeänsä Raamatun vastaisten päivämäärien laittamisesta. Ellen kutsui itse itsensä jatkamaan tuon vuosiluvun selityksiä, ettei valheesta tarvinnut luopua. Ellen ei täytä profeetan testiä, koska hänen jokainen ennustuksensa ei pitänyt paikkaansa, kuten profeetan ennustuksien täytyy pitää. Ellenin kyvyt ennustaa olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestälukijan.

        6. Kun maallinen laki pakottaa pitämään sunnuntaita pyhänä ja sinä vietät sitä, otat pedonmerkin
        - höpöhöpö taruja. Pedon merkki liittyy ostamiseen ja myymiseen ja se otetaan käteen tai otsaan. Adventistit kai ilomielin ovat jonossa pedon merkkiä ottamassa, kun eivät osaa sitä varoa, vaan kyttäävät olemattomia sunnuntaimerkkejä itsetyytyväisinä.

        7. Sanotko millä sivulla Suuressa taistelussa?
        - ei kai Suuressa Taistelussa, vaan Ellenin muissa kirjoissa, oliko Testimonies vai Terveysuudistuksia. Sanoin ” Ellen Whiten teksteihin” perustuvia, en nimenomaan, että kaikki olisivat Suuressa Taistelussa.

        8. Totta!
        - nielit Ellenin valheen.

        9. Vain täydellinen luonne on kelvollinen taivaaseen, ja vain Jeesus voi sen muuttaa.
        - Pyhä Henki ihmisessä on täydellinen, liha ei koskaan tule täydelliseksi, vaan pysyy pahana. Lihaa pitää kuolettaa hengellä, eli tehdä Jumalan johdattamia tekoja ja mielenmuutoksia eikä oman lihansa mukaisia. Maan päällä ei kukaan pysty seisomaan Jumalan kasvojen edessä ilman Jeesusta välittäjänään.

        10. Aivan!
        - olet Ellenin kirjoitusten vallassa, kun uskot tuommoista hömppää. Tutkivaa tuomiota ei mainita Raamatussa. Jos sen löydät, saat amerikkalaisella nettikanavalla luvatun rahapalkkion.

        11. Mitä?
        - etkö tunne profeettasi oppeja?

        Suosittelen suurta taistelua jokaiselle vilpittömälle etsijälle. Samoin suosittelen Raamattua erityisesti. Molempien lukijoista löytyy niitä jotka vääntävät tekstiä kieroon omaksi häpeäkseen.
        - sinähän häpeäksesi väännät Raamattua kieroon Ellenin mukaiseksi ja vielä suosittelet vilpittömille etsijöille samaa eksytyksen tietä.

        Uskova 1, oletko entinen adventisti, vai miksi olet niin kiinnostunut Whitesta, kun sulla tuntuu olevan kaikki hänen kirjansa ja olet ilmeisesti ne lukenut, kun osaat irrottaa lauseita sieltä ja toisia täältä?

        Minua, vaikka uskon että jehovan todistajat ovat harhaoppisia, ei kiinnosta heidän kirjansa eikä oppinsa yhtään. Enkä viitsi käydä väittelyjä heidän kanssaan, koska se ei johda mihinkään. Tuon mieluummin esiin totuutta niinkuin sen itse ymmärrän ja uskon. Ei toisten uskontosuuntien erilaisuuden mollaaminen ja tuomitseminen mitään auta. Parempi tuoda totuus esiin niin kuin se on, ei mustamaalaamalla toisia.


      • adventtilainen kirjoitti:

        Uskova 1, oletko entinen adventisti, vai miksi olet niin kiinnostunut Whitesta, kun sulla tuntuu olevan kaikki hänen kirjansa ja olet ilmeisesti ne lukenut, kun osaat irrottaa lauseita sieltä ja toisia täältä?

        Minua, vaikka uskon että jehovan todistajat ovat harhaoppisia, ei kiinnosta heidän kirjansa eikä oppinsa yhtään. Enkä viitsi käydä väittelyjä heidän kanssaan, koska se ei johda mihinkään. Tuon mieluummin esiin totuutta niinkuin sen itse ymmärrän ja uskon. Ei toisten uskontosuuntien erilaisuuden mollaaminen ja tuomitseminen mitään auta. Parempi tuoda totuus esiin niin kuin se on, ei mustamaalaamalla toisia.

        Jehovan todistajat ovat tavallaan adventistien perillisiä sillä liikkeen perustaja Charles Taze Russel sai keskeiset vaikutteensa juuri adventisteiltä.


      • adventisteista
        Epiktetos kirjoitti:

        Jehovan todistajat ovat tavallaan adventistien perillisiä sillä liikkeen perustaja Charles Taze Russel sai keskeiset vaikutteensa juuri adventisteiltä.

        Eikös tuo mennyt niin, että hänet erotettiin adventtikirkosta omalaatuisten tulkintojensa johdosta?


      • adventisteista kirjoitti:

        Eikös tuo mennyt niin, että hänet erotettiin adventtikirkosta omalaatuisten tulkintojensa johdosta?

        niin että Russel erotettiin adventisteistä - vai lähtikö hän itse lätkimään: asiain kulusta minulla ei ole tietoa. Yleensä kai kuitenkin on niin, että kuta pienempi tunkio on, sitä harvempia kukkoja siellä sopii kiekumaan. Samahan se oli Lutheruksenkin ja monien, monien muiden kanssa. Kun mennään tarpeeksi voimakkaalle törmäyskurssille vaikkapa opillisissa kysymyksissä niin usein se on vahvempi osapuoli, joka osoittaa toiselle ovea.


      • oikea oppi
        Epiktetos kirjoitti:

        niin että Russel erotettiin adventisteistä - vai lähtikö hän itse lätkimään: asiain kulusta minulla ei ole tietoa. Yleensä kai kuitenkin on niin, että kuta pienempi tunkio on, sitä harvempia kukkoja siellä sopii kiekumaan. Samahan se oli Lutheruksenkin ja monien, monien muiden kanssa. Kun mennään tarpeeksi voimakkaalle törmäyskurssille vaikkapa opillisissa kysymyksissä niin usein se on vahvempi osapuoli, joka osoittaa toiselle ovea.

        Näinhän sen on oltava. Väärää opetusta ei tule suvaita kirkon sisällä. Sellaiset erotetaan automaattisesti. Oppi on pidettävä puhtaana.


      • oikea oppi kirjoitti:

        Näinhän sen on oltava. Väärää opetusta ei tule suvaita kirkon sisällä. Sellaiset erotetaan automaattisesti. Oppi on pidettävä puhtaana.

        Niinpä niin! Tosin ongelmana taitaa olla ettei ole olemassa mitään puolueetonta instanssia, joka pystyisi ratkaisemaan mikä ON oikea- ja mikä väärä oppi tai pyhien kirjojen tulkinta. Voidaan tietysti ajatella, että ajan mittaan, "pitkässä juoksussa" elinkelpoisimmaksi osoittautuva oppi on se oikea. Lyhyemmällä aikavälillä vahvempi on tietysti oikeassa ja yksilötasolla oikea oppi on se , jota "minä" satun kannattamaan.


    • On monenlaista

      Riippuu paljon tekijän näkökulmasta mistä käsin aihetta käsitellään. Suuressa taistelussa on jätetty esim. kokonaan pois Rooman itäisen osan kirkon historia, joka poikkeaa paljonkin läntisestä.

    • Mattimyöhäinen

      Yrittävät eksyttää, jos mahdollista valitutkin kirjakampanjallaan.

      • annu42

        ...ekystystä vastaan. Siis tutkimaan kaikkea sitä, mitä kirjassa on. Vain sillä tavalla oppii tietämään, ja vain sillä tavalla voi vastaisuudessa katsella maailman menoa, onko oppi oikea. Voihan sen hyljätä sittenkin, kun on lukenut, jos sen niin kauheaksi kokee.

        Minulle Suuri taistelu, laajempi painos v. 1970-luvulta, oli ensimmäinen Ellen Whiten kirja, jonka luin kokonaan ja ihmettelin, voiko tämä olla tottakaan. Tutkin Raamattua ja luin myös historiaa, ja totesin, että oikeaa on. Tosin arvosteluni oli varmaan hyvin inhimillisestä kulmasta katsovan ihmisen arvostelu. Ei minulla silloin ollut Jumalan kanssa mitään tekemistä.

        Kirjan sanoma jäi vielä suljetuksi lähes kymmenen vuoden ajaksi. Vasta sitten, kun Pyhän Hengen apu tuli, aloin hiljalleen ymmärtää ihmisen luomista, syntiinlankeemusta, Jumalan pelastussuunnitelmaa, Kristuksen työtä puolestamme. Jumala on äärettömän kärsivällinen meitä etsijöitä kohtaan, ja hän jaksaa odottaa.

        Monet asiat näyttävät oikeilta, mutta voivat olla vääriäkin, joten kannattaa rukoilla avukseen Pyhän Hengen johdatusta. Kun henki avaa silmät, näkee, missä maailman tilassa me olemme ja mikä hetki on meneillään. Siunausta teille, jotka otatte vastaan kirjan ja luette sen.


      • totta-maar

        Jos lukee Raamattua, niin voi lukea mitä vaan eikä eksy. Oma Raamatuntuntemus on tärkeää. Raamatulla kaikki kirjoitukset koetellaan. Ei ennakkoluuloisesti sättimällä. Kyllä minäkin luen eri kirkkokuntien kirjoja. Jos menee kovasti ristiin Raamatun opetuksen kanssa, niin sitten en viitsi jatkaa lukemista. Jos on Raamatullinen, niin luen mielelläni riippumatta siitä, mihin uskontokuntaan kirjoittaja on kuulunut.


    • Marionov

      Raamattu 1933 - 38 kirkolliskokouksen hyvaksyma ja KJV on parhaimpia kaannoksia alkuperaisista kaannoksista, kuten Septuaginta, Sinai Codex, Vulgata etc.

      Sellaiset vaannokset kuin jehovien UM vaannos, jossa ex-katolinen kanavoija (valittaa viesteja henkimaailmasta) oli auttamassa, senhan tietaa, miten "luotettava" UM vaannos on, kun itse Perkele on auttamassa,

      Aventtien hybridi vaannos Raamatusta on sekin saanut apua Raamatun tulkintaan Perkeleelta joka on ollu neuvomassa, auttamassa ja sotkemassaa omiaan Raamatun tekstien sisaan.

      Ne vaannokset ovat hengen vaarallisia ja joka lahtee seuraamaan riivaajien oppeja kadottavat sielunsa. Jehovat ja adventit ovat hengen vaarassa, kuin luistelemassa syksyisella joen jaalla.

      Hohhoijaa tuossa edella jo sen todisti.adventtien opit vaariksi. Onko Jumala koskaan sanonut jollekulle enkeleilleen

      Evankeliumi Matteuksen mukaan 3
      17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

      Ei ole, ei niin ensimmaistakaan kertaa. "Jolla ei ole Poikaa, ei ole Isaakaan" todistaa apostoli Paavali. Raamattu tulkitsee itse tseaan.

      Ellen G White, Tadeuz Russel kumpikin oli vaara profeetta, kun kielsi Jeesuksen Kristuksen. Han saarnasi toista evankeliumia, toista Jeesusta, mista Paavali vakavasti varoitti, sellaisten osa on aina siina Tulijarvessa, joka tulta ja tulikivea palaa ja joka on valmistettu Perkeleelle ja hanen enkeleilleen. Siella ei tuli sammu, eika madot kuole.

      • 1234567---

        Mistä väärät profeetat tunnistetaan ? Ne tunnistetaan siitäkin kun he opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        Tässä taannoin eräs henkilö kirjoitti eräällä palstalla: Nyt on Uudenliiton aika sapatti kuului Mooseksen aikaan usko jo! Sapatti ei kuulu Jumalan ja Kristuksen seurakunnalle.

        Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti. Tulee valita oikein, että pääsee tempaukseen mukaan kun Jeesus tulee toisen kerran.


    • Annu42

      Olipa kiva juttu, että täällä on yksi kirjoitus, johon oli tullut näin paljon vastauksia ja mielipiteitä. Minäkin kiitän Suuri taistelu-kirjaa uskontieni alusta. Ostin sen kirjaevankelistalta, joka tuli ovellemme. Luin sitä rinnan Raamatun, historian ja kirkkohistorian kanssa, enkä ollut uskoa silmiäni, mitä sieltä paljastuikaan.
      Siellä on mm. ajatuksia, joita en oikein silloin v. 1973 ymmärtänyt, mutta nyt ymmärrän täysin. Luvussa 15, jonka nimi on Ranskan sydänyö puhutaan Ranskan vallankumouksesta, Pärttylin verilöylystä ym. kauheuksista, joita tuo maa teki Rooman johdolla protestattisille, uskovaisille kansalaisilleen. Siinä oli ajatus; Ranska tappoi sivistyneensä noissa tapahtumissa. Silloin Ransakan tulevaisuus oli vielä hämärän peitossa.
      Vasta viime vuosina olen ymmärtänyt tuon ajatuksen sisällön, sillä Ranska maksaa edelleen tuota velkaansa noista hirmutöistään. Katsokaapa niitä mellakoita ja tapahtumia, joita tuossa maassa nykyään tapahtuu.
      Jos joku sanoo sitä huonoksi kirjaksi, on täysin väärässä. Se kirja on paras sotakirja, mitä ikinä on kirjoitettu. Se avaa ihmisen silmät näkemään, mitä tapahtuu verhojen takana, jonne ihminen ei näe.
      Tuo suuri taistelu, jota käydään Jumalan ja paholaisen välillä koskee jokaista ihmistä, sillä jokaisen ihmisen Jumala haluaisi saada omakseen, mutta "tämän maailman ruhtinas" myöskin tekee omaa eksyttävää työtään. Tuo kaikki on hienosti esitetty Suuri taistelu-kirjan sivuilla.
      Se on kirjoittajansa sanojen mukaan hänen tärkein teoksensa, ja sitä jaetaan tämän maailman ihmisille ajan loppuun asti. Se puhuu niin kauan kuin on lukijoita. Näin on päätetty, joten aina on kirjaa saatavana, ei tarvitse kuin ottaa yhteyttä johonkin adventtiseurakuntaan ja kirjoja löytyy.
      Taitaa löytyä sekä iso painos että taskukirja, koska ainakin meidän seurakuntaamme tulevat takaisin useat isot kirjat, jotka joku on aikoja sitten ostanut. Perilliset palauttavat niitä, koska eivät halua tai omatunto ei salli heittää roskiin.
      Kiva, että tänne oli tullut näin hyvä mainos meidän erinomaisesta kirjastamme, joten ei kun hakemaan omasi jostakin seurakunnasta.

    • Yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista.
      Avaa silmiä ja sai minut lujittumaan päätöksessäni seurata Herraani Jeesusta ja Raamattua, minne sitten viekin. Olen kuunnellut sen vielä CD:ltäkin pari kertaa :)

      Ehkä mielenkiintoisinta kirjassa on se mitä meidän päivistämme ja tulevaisuudesta kerrotaan. Kirjahan kirjoitettiin jo n 150v sitten. Voimme siis jo todeta protestanttisen maailman rappeutuneen ja etsineen yhteyttä katolisuuden kanssa juuri niin kuin kira kuvasi. Usa ensin ja euroopoa perässä. Voimme nähdä vieraiden henkien ja uusien Raamatulle vieraiden ilmiöiden toimivan seueakunnissa ym.

      Mielenkiintoista on myös se miten paljon kirjaa pelätään :) ja millaisia ennakkoluuloja ihmisillä on. Kaveri kerto tossa kesällä miten häntä oltiin varoiteltu Ellenin kirjoista, mutta
      Kun hän sitten otti Suuren Taistelun käsiinsä hän yllättyi huomatessaan, että se oli täynnä Jumalan sanaa juuri niin kuin Jeesus oli Raamatusta hänelle puhunut.

      Sama henki. Kristuksen ja totuusen henki.

      Ihan MUST kirja!

    • luettu-on

      Mielenkiintoinen kirja, jonka tartui käteeni antikvaarissa, kun kiinnostus uskon asioihin oli alkanut..
      Tarjosin sitä lainnaksi sellaisille ystävilleni, jotka olivat omasta mielestään olleet uskossa jo kauan. Kukaan heistä ei uskaltunut kirjaa ottaa lainnaksi tai lukea. Jotkut oikein kavahtivat sitä.

      Itse en ole kirjoja pelännyt, mutta kaikki kirjat eivät kiinnosta. Suuri Taistelu kyllä vetäsi mukaansa.

    • Lukekaapa
    • Adevarat

      Kirkkokunnan historia käsittelee asioita dokumenttimielessä, paljon tarpeettomia yksityiskohtia. Jos kaipaat sellaista historiaa, niin silloin voit katsella yliopiston kirjastosta.

      Jos taas haluat ymmärtää Jumalan ja pahuudenvoimien välistä taistelua halki vuosisatojen, silloin ei ole toista kirjaa joka vetäisi vertoja Suuri Taistelu-kirjalle. Luin sen jo pienenä aivan ahmien, ja luen mielelläni useamminkin. Kirja ei ole vain historia, vaan todella ajankohtainen. 1880-luvulla USA oli maahanmuuttajien toivemaa, mutta sillä ei ollut suurta poliittista merkitystä.
      E.G.White ennusti ilmestyskirjaan perustuen että USA tulee saamaan johtoaseman ja tulee käyttämään valtaansa myös uskonnollisella alueella.
      Nykyään se on suurin mahtitekijä, eikä esimerkiksi Iso-Britannia, joka oli 1800-luvulla valtakunta missä aurinko ei koskaan laskenut.

    • lukekaa Raamattua ja unohtakaa "kristilliset kirjat" niissä on paljon eksytystä. En väitä etteikö voi olla hyviä kristillisiä kirjoja mutta meillä on jo kristillinen kirja Raamattu Jumalan Sana

      • Katsotaanmitä

        Totta Raamattua meidän tulee lukea ja Raamattu varoittaa meitä pedon merkistä. Mikä se pedon merkki on ? siitä kristityt onvat montaa mieltä. Kun luin tuon kirjan suuri taistelu, siinä otetaan mielenkiintoinen asia mikä se pedon merkki voisi olla. Ainakin nyt näyttää siltä että tuon kirjan ennustus alkaa käymään toteen.


      • pyhpyh2367263
        Katsotaanmitä kirjoitti:

        Totta Raamattua meidän tulee lukea ja Raamattu varoittaa meitä pedon merkistä. Mikä se pedon merkki on ? siitä kristityt onvat montaa mieltä. Kun luin tuon kirjan suuri taistelu, siinä otetaan mielenkiintoinen asia mikä se pedon merkki voisi olla. Ainakin nyt näyttää siltä että tuon kirjan ennustus alkaa käymään toteen.

        Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki. Piste.


      • pyhpyh2367263 kirjoitti:

        Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki. Piste.

        Eikä ole.


      • Katsotaanmitä kirjoitti:

        Totta Raamattua meidän tulee lukea ja Raamattu varoittaa meitä pedon merkistä. Mikä se pedon merkki on ? siitä kristityt onvat montaa mieltä. Kun luin tuon kirjan suuri taistelu, siinä otetaan mielenkiintoinen asia mikä se pedon merkki voisi olla. Ainakin nyt näyttää siltä että tuon kirjan ennustus alkaa käymään toteen.

        uskon että pedon merkki on RFID siru


      • Anonyymi
        Raamattu.on.totta kirjoitti:

        Eikä ole.

        Sunnuntai on pedonmerkki. PISTE.

        1234567---


    • pyhpyh267263

      Aloitus on taas vaihteeksi VALHE.

      • Anonyymi

        Eikä ole valhe, kyllä "Suuri taistelu" -kirja on olemassa, meidänkin kirjahyllyssä.


    • Anonyymi

      Miten Ellen kuvaa "taisteluni" kirjassa sen ettei Jeesus tullut takaisin 1844 vaikka niin oli ennustettu. Miten onnistui valehtelemaan erehdyksen parhain päin.

      • Anonyymi

        Valehtelet. Ja olet sairas herjaaja, kun rinnastat kirjan Hitleriin. Vai kuvittelitko, että emme muka tuota huomaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet. Ja olet sairas herjaaja, kun rinnastat kirjan Hitleriin. Vai kuvittelitko, että emme muka tuota huomaisi?

        Mutta silti miten Ellen selittää Jeesuksen kömmähdyksen siinä ettei tullutkaan vaikka lupasi vuonna 1844.

        Siitä huomaisi valehtelun tason.


    • Anonyymi

      Siitä tosiaan huomaa missä liikutaan miten selittäisi vuoden 1844 ennusteen. Jos rehellisesti myöntää, että nyt tuli väärä profetia, ei Jeesus tosiaan tullut silloin eikä ollut lähelläkään tulla, niin silloin rehellinen.

      Mutta jos lavertelee että kyllä Jeesus lähti kyllä matkaan kun ennustettu oli, mutta jäi matkalle ja aloitti jo taivaassa tutkivan tuomion, kun ihmisen laittomuuden tutkiminen kestää niin kauan, että tulloin se jo aloitettiin, mutta tulokset tullaan kertomaan vasta myöhemmin.

    • Anonyymi

      Olette nyt vähän huonosti lukenut historiaa, Ei White ennustanut että Jeesus tulisi
      1844 kuka siitä puhui ? ei ollut adventisti.

      • Anonyymi

        Ellen ei siis mitään selittänyt siitä että Jeesuksen piti tulla 1844? Siis ei hän sitä ennustanut, vaan kun huomattiin Danielin kirjan mukaan tehty ennuste pitänytkään paikkaansa, niin sitä piti jollakin selittelyillä korjata että Jeesus jäi matkalle, ei tullut maahan asti. Ellen siis piti näitä ennustelijoita harhaoppisina eikä selitellyt mitään Jeesuksen suorittamasta pyhäkköpalveluksesta. Millä tietenkin olisi sinetöinnyt oman harhaoppisuutensa.


    • Anonyymi

      Tosiaan Ellen olisi kaikkien harhaoppien äiti viimeistään silloin jos olisi alkanut selittelemään Jeesuksen takaisin tulemista jollain tutkivalla tuomiolla taivaassa, että Jeesus kyllä tuli kuten oli ennustettu, mutta jäi vielä taivaaseen suorittamaan valmisteluja ja tutkimaan mitä syntejä ne ihmiset oikein ovat tehneet ja miten sapattia viettäneet. Ovatko keränneet sapattina polttopuita tai tehneet jotain muuta täysin sopimatonta. Jos sellaista harhaoppia olisi alkanut selittelemään, niin silloin viimeistään ei mitään hänen kirjoittamaansa vaikka siinä vahingossa olisi jotain oikeaakin pitäisi ottaa todesta, vaan pitää sitä sylttytehtaasta olevana tuotoksena.

      • Anonyymi

        Teillä on nyt historia hakusessa .


    • Anonyymi

      Pitää vain toivoa ettei Ellen olisi mitään kantaa koskaan ottanut 1844 vuoden ennustukseen, vaan olisi kuitannut sen silkkana harhaoppina että mennään ennustelemaan Jeesuksen paluuta, vaikka Hän itse sanoi Herran sanassa selkeästi ettei sitä hetkeä tiedä kukaan, yksin Isä taivaassa.

      On pitänyt aivan selkeästi irtisanoutua sellaisesta ennustelusta, joka vielä menee pieleen ja jos sitä alkaa vielä lisävalheilla paikkailemaan että ennustus oli aivan oikea, mutta Jeesus meni vain taivaalliseen pyhkäkköön suorittamaan tutkivaa tuomiota, niin tosiaan ei enempää harhaoppia ihminen voi enää keksiä. Pitää olla jo vilkas mielikuvitus että enempää piirileikkejä Jeesukselle keksisi.

      Siitähän sen oikean profeetan tunnustaa että julistaa harhaopin harhaopiksi eikä elätä sen kyytä povellaan.

    • Anonyymi

      Tosiaan jos joku selittäisi että enää ei tarvita niitä kylttejä, Jeesus tulee, oletko valmis, koska Jeesus on jo tullut, mutta mennyt pyhäkköön valmistelemaan sitä että tulee aivan näkyvästi maan päälle, niin ei voi kuin pyöritellä päätään, että kaikkea se ihminen pienessä päässään keksii. Että Jeesus tosiaan olisi jo tullut kuten oli ennustettu, mutta valmistelee tuomiota, tutkii ihmisen tekosia pyhäkössä ja sitten kun se homma on valmis, niin sitten tulee alas eikä siihen enää voi mitenkään valmistautua kun tutkinta on jo alkanut. On jo myöhäistä olla mihinkään valmiina kun tuomiota rapisee koko ajan pyhäkössä.

      • Anonyymi

        Ensin kannattaa ottaa selville mitä adventistit puhuvat ennenkuin kirjoittelee.
        1863 on adventti kirkko perustettu tätäkään ei moni tiedä. jos luulee jotain niin se ei ole tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin kannattaa ottaa selville mitä adventistit puhuvat ennenkuin kirjoittelee.
        1863 on adventti kirkko perustettu tätäkään ei moni tiedä. jos luulee jotain niin se ei ole tietoa.

        Kirkot, joista jotkut kutsuivat itseänsä adventisteiksi, aloittivat toimintansa 1840-luvun Yhdysvalloissa. Ensimmäisen päivän liikkeiden yksi alullepanija oli baptistiseurakuntaan kuulunut William Miller, joka ennusti, että Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuisi aikavälillä 21. maaliskuuta 1843 – 21. maaliskuuta 1844.[10][11] Kun Jeesusta ei ilmennyt, päivämäärää lykättiin 22. lokakuuta 1844 saakka.[6] Tuhannet ihmiset uskoivat häntä ja myivät omaisuutensa. Hänen seuraajansa, joita kutsuttiin milleristeiksi odottivat Jeesuksen toista tulemista ja maailmanloppua. Kun maailma ei loppunut 1844 monet hänen seuraajistaan olivat katkerasti pettyneitä. He hylkäsivät hänen liikkeensä ja perustivat uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkot, joista jotkut kutsuivat itseänsä adventisteiksi, aloittivat toimintansa 1840-luvun Yhdysvalloissa. Ensimmäisen päivän liikkeiden yksi alullepanija oli baptistiseurakuntaan kuulunut William Miller, joka ennusti, että Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuisi aikavälillä 21. maaliskuuta 1843 – 21. maaliskuuta 1844.[10][11] Kun Jeesusta ei ilmennyt, päivämäärää lykättiin 22. lokakuuta 1844 saakka.[6] Tuhannet ihmiset uskoivat häntä ja myivät omaisuutensa. Hänen seuraajansa, joita kutsuttiin milleristeiksi odottivat Jeesuksen toista tulemista ja maailmanloppua. Kun maailma ei loppunut 1844 monet hänen seuraajistaan olivat katkerasti pettyneitä. He hylkäsivät hänen liikkeensä ja perustivat uusia.

        No nyt tuli oikeata tietoa !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe